Gå til innhold

Er det så tungt å jobbe julaften?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barn med skilte foreldre MÅ akseptere å ikke feire jul med hele familien hvert år, så da bør en voksen også klare det uten å styre eller klage. 

Anonymkode: b1380...06f

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det er så jævlig tungt. Det er helt jævlig trist. Er så sinnsykt glad for at jeg endelig jar kommet meg bort fra det livet! Aldri mer skal jeg noen gang skal jeg jobbe verken dag, kveld eller natt på julaften!!

Og jeg er så sinnsykt lei av å høre at man ikke har noen unnskyldning om man ikke har barn. Først av alt så er jeg en person, en person som elsker jul, og alt som hører til. Og for det andre er jeg noen andre sitt barn. Kanskje jeg ønsker p være med familie jeg også. Kanskje jeg ikke kan få barn selv, men har nieser og nevøer jeg ønsker å tilbringe dagen med? Hvorfor skal man alltid måtte ha «egne barn» for at man skal være unnlatt å jobbe jul?!

Om du aldri har vært i den situasjonen, så he du heller ingenting du skulle sagt i denne diskusjonen, for det er jævlig for mange av oss.

Og om du har vært i situasjonen der du har jobbet på julekvelden, da er ikke du en av de som føler at jul er noe spesielt. For det er ikke en spesiell dag for alle. Er mange andre på jobb som ikke bryr seg like mye. Men jeg synes det virkelig er helt jævlig.

Anonymkode: 69399...dc1

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg HATER å jobbe jul! Men det er fordi jeg er singel og familien bor på andre kanten av landet (finnmark og agder). Hvis jeg jobber jul, blir jeg sittende alene HELE julen. Ingen å spise middag med. Ingen å dra til før eller etter vakt. Så for min del blir det ekstra ensomt... og siden jeg er singel og barnløs er jeg den heldig utvalgte som får jobbe nesten hver jul. Det er også fordi jobbkulturen er slik at ingen får fri i jula. H is jeg skal reise hjem, er jeg avhengig av 4-5 dager fri for å få 2-3 dager hjemme...

Anonymkode: 7ad2e...14f

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embla Othea skrev (16 minutter siden):

Men 7 julaftener på rad?

Hvis du enda ikke har fått med deg hva flere forskjellige brukere over her har svart deg på dette, så skal jeg kjapt oppsummere for deg:

- Det kan ha vært frivillig

- Hvis det ikke er frivillig så bryter arbeidsplassen loven i og med at det ikke er lov å diskriminere de ansatte i forhold til hvem som skal jobbe de kjipe vaktene. Hvis vaktene var «tvungne»  og vedkommende ikke syns at det var greit p arbeide julaften fast så burde i så få fall vedkommende tatt opp med HR eller ledelsen når praksisen inntraff.

Det er det er ikke noe mer å diskutere i forhold til dette.

Anonymkode: cc5bd...631

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg HATER å jobbe jul! Men det er fordi jeg er singel og familien bor på andre kanten av landet (finnmark og agder). Hvis jeg jobber jul, blir jeg sittende alene HELE julen. Ingen å spise middag med. Ingen å dra til før eller etter vakt. Så for min del blir det ekstra ensomt... og siden jeg er singel og barnløs er jeg den heldig utvalgte som får jobbe nesten hver jul. Det er også fordi jobbkulturen er slik at ingen får fri i jula. H is jeg skal reise hjem, er jeg avhengig av 4-5 dager fri for å få 2-3 dager hjemme...

Anonymkode: 7ad2e...14f

Du er klar over at dette ikke er lovlig praksis? Arbeidsplassen kan ikke sette deg opp til å jobbe jul oftere enn resten uavhengig av grunn. Rapporter til HR eller annen relevant ledelse.

Anonymkode: cc5bd...631

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvis hun blir satt opp hvert år skjønner jeg godt at hun «sutrer». Det er dessuten en uting at de uten barn alltid skal måtte ofre seg

Anonymkode: efffb...81d

Man blir ikke satt opp, man følger turnus.  Noen ganger får man julaften flere år på rad.  Da er det normalt å bytte/få fri slik at man f.eks jobber annenhvert år i stedet.  Alle i turnus skal bytte på, også de med barn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Okei... Nå har jeg lest gjennom hele tråden her flere ganger...

Hvor er det dere leser at noen som helst mener at de som ikke har barn skal 
jobbe alle de bedritne vaktene????

Jeg leser at noen skriver at de syns det var greit å gå feks ettermiddag på julaften før
de fikk barn, men at de syns at det ble vanskeligere etterpå. Er det dette dere tolker 
som at det menes at de som ikke har barn skal jobbe "drittvaktene"?

🙄🙄🙄

Anonymkode: a2bfa...a65

Man har 133% i tillegg på julaften. Ikke så bedritent for min del å ha 600 kr i timen + kvelds og evnt helgetilegg.  (s0m for min del nå er på 150 kr i timen)

Anonymkode: 42fe8...ef3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er i en bransje som har aktivitet, døgnet rundt, året rundt. Som er mange fler enn helse. Så er del av pakka å jobbe julaften. Har aldri syns synd på meg selv når jeg har jobbet på julaften (inklusive fra morgenen til neste formiddag). Ofte er det enn bonus med ekstra god stemning på jobb disse dagene.

Vet at leger på mange sykehus i Storbritannia har en tradisjon at dem som for eksempel er jøder eller muslimer tar disse vaktene, så bytter man andre veien når det er aktuelt.

Vedrørende diskusjonen om dem med og uten barn. Her tenker jeg at hvis man har hatt små barn, eller har tenkt å få barn, så bør man være raus med å tilby seg å ta disse vaktene. Da man når man har små barn, vil være rask med å trekke "jeg har små barn" kortet. Vi mennesker er fantastisk lite koherente når det gjelder det som er best for oss selve, men hadde vært bra om folk ble det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (57 minutter siden):

Hvis man er i en bransje som har aktivitet, døgnet rundt, året rundt. Som er mange fler enn helse. Så er del av pakka å jobbe julaften. Har aldri syns synd på meg selv når jeg har jobbet på julaften (inklusive fra morgenen til neste formiddag). Ofte er det enn bonus med ekstra god stemning på jobb disse dagene.

Vet at leger på mange sykehus i Storbritannia har en tradisjon at dem som for eksempel er jøder eller muslimer tar disse vaktene, så bytter man andre veien når det er aktuelt.

Vedrørende diskusjonen om dem med og uten barn. Her tenker jeg at hvis man har hatt små barn, eller har tenkt å få barn, så bør man være raus med å tilby seg å ta disse vaktene. Da man når man har små barn, vil være rask med å trekke "jeg har små barn" kortet. Vi mennesker er fantastisk lite koherente når det gjelder det som er best for oss selve, men hadde vært bra om folk ble det.

Ja muslimene tar de gjerne hos oss.

Anonymkode: 42fe8...ef3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er helt innafor å syns det er litt kjipt, og alle bør ta sin vakt.

Man kan selvsagt gjerne be om frivillige først, men deretter fordel ut i fra hvem som det er lengst siden tok jul sist. (Da blir det ikke samme person som får byttet bort til en frivillig hver gang.)

Til argumentet om barn vs ikke barn, kan jeg si at da jeg var barnløs gikk jeg glipp av julaften, siden familien ellers feiret som normalt. Jeg fikk selvsagt matrester og gaver, men ikke dele det med resten.

Nå har jeg barn selv, og gjett hva? Det betyr at vi steller i stand gaveåpning og julemiddag den 25. når jeg jobber sent på julaften hvert 3. år. Mann og barn spiser grøt, ser film og koser seg julaften, men vi har ordentlig jul sammen ❤️ 

 

Anonymkode: 2a29f...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

???

Man trenger vel ikke å lese det i denne tråden for å vite at det er en uskreven regel at de uten barn må jobbe julaften? 

Anonymkode: daa8b...84b

Jeg har jobbet turnus hele mitt liv, og den uskrevne regelen har ikke jeg vært borti for å si det sånn...

Hilsen 4barnsmor (som enda jobber turnus)

Anonymkode: a2bfa...a65

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden minte meg på at jeg må huske å sjekke om det er ledige vakter på de røde dagene 😁 Jeg er singel, har ikke barn og vil heller jobbe enn å tilbringe julaften med jævlig irriterende svigerinne.

Anonymkode: c3f9a...f01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

???

Man trenger vel ikke å lese det i denne tråden for å vite at det er en uskreven regel at de uten barn må jobbe julaften? 

Anonymkode: daa8b...84b

Haha, heldigvis ikke sånn det fungerer hos oss. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sykepleier i mange år, og har hatt mange julaftner på aften og natt. Det er en hyggelig kveld å jobbe på, faktisk-men fryktelig vondt å ikke være med barna,så det er delt. Har alltid prøvd å hatt en innstilling på at om jeg ikke kan gjøre de hyggelig for mine så må jeg forsøke å gjøre det hyggelig for noen andre-de hjelper mentalt for meg. 
Jeg gruer meg ikke da jeg har lang tid mentalt å forberede meg på.

Anonymkode: 9bd8d...580

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så lett å få barnevakt på julaften heller.

Anonymkode: f3416...9b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.10.2022 den 0.48):

Sykepleier i mange år, og har hatt mange julaftner på aften og natt. Det er en hyggelig kveld å jobbe på, faktisk-men fryktelig vondt å ikke være med barna,så det er delt. Har alltid prøvd å hatt en innstilling på at om jeg ikke kan gjøre de hyggelig for mine så må jeg forsøke å gjøre det hyggelig for noen andre-de hjelper mentalt for meg. 
Jeg gruer meg ikke da jeg har lang tid mentalt å forberede meg på.

Anonymkode: 9bd8d...580

jeg tenker at med vår type jobb må man og kunne klare å være såøass kreative at man kan ha en ekstra liten julaften enn annen dag i romjula og

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 4.10.2022 den 20.46):

Denne tråden minte meg på at jeg må huske å sjekke om det er ledige vakter på de røde dagene 😁 Jeg er singel, har ikke barn og vil heller jobbe enn å tilbringe julaften med jævlig irriterende svigerinne.

Anonymkode: c3f9a...f01

du nå bare tilby deg å bytte. Garantert noen som blir svært takknemlige da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Hater jul og jobber gjerne😊Feirer den såklart når jeg har unger. 

Anonymkode: c81f2...3c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tungt? Det er i hvert fall dødskjipt. Det er den eneste vakten i året jeg virkelig, virkelig ikke vil ha, og den er til og med dårligere betalt enn f.eks. Kristi Himmelfartsdag og andre helt meningsløse helligdager.

Man må jo ta sin andel, som alle andre, men jeg forbeholder meg retten til å syte over det til mine nærmeste. 

Anonymkode: 4fb49...341

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...