Gå til innhold

Er det så tungt å jobbe julaften?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Just now, Kullsyrevann said:

Arbeidsinnvandrere vel. 

Ja, enig, det ene utelukker vel ikke det andre?

Anonymkode: 815ce...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns det er ille å jobbe LILLE julaften, som jeg må i år for første gang siden 2014. For meg er fra 22. til 26. hellige dager. Selv om jeg ikke har barn selv, og ei heller i familien, så syns jeg dagene før jul er koslige. Klarer å komme i julestemning tross barnløshet og voksen alder.  Julaften, 1.juledag og 2. juledag er maks avslapping.

Definitivt den beste høytida i året!

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes forresten generelt at foreldre burde få mer ferie. Hvem skal tørke oss barnløse i rumpa når vi blir gamle hvis ingen får barn?

Anonymkode: 815ce...06d

Jeg har tenkt å avslutte livet selv før det blir nødvendig.

Anonymkode: e8f1d...e24

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.10.2022 den 19.24):

Hjelpes så mange barnslige og bitre barnløse i denne tråden!!

Fatter dere ikke at foreldre vil være hjemme julaften for å skåne barna sine - og ikke fordi de skal koose seg med trynet oppi marsipangrisen som er det dere barnløse gnåler om?

Julaften ER viktigere for barn enn for barnløse voksne.    

Anonymkode: d89e6...da3

Nei, nå prater du tull. Jeg er forøvrig ikke barnløs men har voksne barn. Og jeg har flere som jeg skal være vertinne for , blandt annet en enslig slektning som ikke har noen andre å feire med. Det er for meg like viktig som de som feirer med småbarn. Jula er spesiell for andre enn navlebeskuende småbarnsforeldre. 

 

Anonymkode: e64a9...941

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.10.2022 den 19.24):

Hjelpes så mange barnslige og bitre barnløse i denne tråden!!

Fatter dere ikke at foreldre vil være hjemme julaften for å skåne barna sine - og ikke fordi de skal koose seg med trynet oppi marsipangrisen som er det dere barnløse gnåler om?

Julaften ER viktigere for barn enn for barnløse voksne.    

Anonymkode: d89e6...da3

Selve kronargumentet som småbarnsforeldre forsøker å kuppe alle diskusjoner som denne med.

Hva i all verden får folk som deg til å tro at «alle» uten barn er det ufrivillig og derfor er bitre av den grunn? Renner evnen til å analysere situasjoner ut sammen med morsmelken eller har dere vært like dumme hele tiden?

Svært mange av de som velger å ikke få egne barn - inkludert meg selv- har valgt det helt selv, og er godt fornøyd med valget. Det er et i formert valg jeg har tatt fordi jeg mellom annet ønsker å disponere tiden min til det som interesserer meg, og ikke til alt barn innebærer. Og da er jeg selvfølgelig ikke interessert i å jobbe hver eneste høytid eller inneklemte dag fordi at de med barn skal tror at foreldrerollen er noe som gir dem dibs til fri på slike dager. Dine valg er ikke mitt ansvar. Du har valgt å få barn, og du har valgt å kombinere det med et yrke hvor man jobber turnus. Betingelsene for jobben visste du på forhånd. Er de blitt ulevelige for deg, så er det ditt ansvar å få det til å fungere på hjemmebane eller å bytte jobb. Men ikke kom og forvent applaus og spesialbehandling fordi du er forelder. Hva faen, liksom.

Anonymkode: cc5bd...631

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (På 3.10.2022 den 22.46):

Jeg jobber gjerne julaften, vi åpner presangene 25 så er det som er den store dagen for husets barn. Julaften går vi til messe

😂😂😂😂

Anonymkode: dbb02...afc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

😂😂😂😂

Anonymkode: dbb02...afc

Jeg er ikke religiøs eller engang medlem i statskirken, men er det virkelig vits i å latterliggjøre de som ønsker å gå på messe i høytidene? 

Og at på til tør du ikke å gjøre det under eget brukernavn, du må faktisk gjemme deg bak AB. Svakt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.10.2022 den 22.38):

Jeg har ei søster som er sykepleier. Hun er singel og har ikke barn. Hvert år blir det sutring hvis hun står på kveldsvakt på julaften. Og da styrer hun med å bytte vakt. Er det jævlig tungt å gå glipp av julaften?  Skjønner det hvis man har barn ja, men de med barn må vel også ta sin del jobbing på julaften? 

Anonymkode: 32ed8...520

Nei, hadde gjerne tatt kveldsvakt på julaften 😄😂 kanskje ikke nå de julaftene sønnen er hos meg, men de gangene han er til far og før jeg fikk barn hadde jeg hatt null problem med det. Ikke noe galt med julaften altså, men det er nå stort sett det samme hvert år. Gavene kan man åpne før/etter, og det blir da alltids flere middager osv ila julen. Om så så kan man jo da endre litt på planene om man føler for å feire. Ta julelunsj istedet feks. Og ha en koselig feiring før jobb 🤷

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Selve kronargumentet som småbarnsforeldre forsøker å kuppe alle diskusjoner som denne med.

Hva i all verden får folk som deg til å tro at «alle» uten barn er det ufrivillig og derfor er bitre av den grunn? Renner evnen til å analysere situasjoner ut sammen med morsmelken eller har dere vært like dumme hele tiden?

Svært mange av de som velger å ikke få egne barn - inkludert meg selv- har valgt det helt selv, og er godt fornøyd med valget. Det er et i formert valg jeg har tatt fordi jeg mellom annet ønsker å disponere tiden min til det som interesserer meg, og ikke til alt barn innebærer. Og da er jeg selvfølgelig ikke interessert i å jobbe hver eneste høytid eller inneklemte dag fordi at de med barn skal tror at foreldrerollen er noe som gir dem dibs til fri på slike dager. Dine valg er ikke mitt ansvar. Du har valgt å få barn, og du har valgt å kombinere det med et yrke hvor man jobber turnus. Betingelsene for jobben visste du på forhånd. Er de blitt ulevelige for deg, så er det ditt ansvar å få det til å fungere på hjemmebane eller å bytte jobb. Men ikke kom og forvent applaus og spesialbehandling fordi du er forelder. Hva faen, liksom.

Anonymkode: cc5bd...631

Og dine valg burde da heller ikke bli samfunnets ansvar? Skal vi si det slik at du ikke mottar pensjon fra folketrygden siden du ikke bidrar med noen som kan betale for den?

Endret av Brunello
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet turnus i over 20 år. Det som er visst er at den dagen vi får utdelt årsturnus så er juleturnusen og om vi må jobbe julaften det som sjekkes først. Det er en viktig dag for alle, uansett familiesituasjon.
Der jeg jobber har det alltid vært, for det meste rettferdig for hvem det er sin tur, og selvfølgelig uavhengig av om en har barn eller ikke. Sånn mener jeg absolutt det bør være også. 
Det negative ved å jobbe turnus er nettopp det å må jobbe høytider. En har valgt det selv, men selv om det er selvvalgt så er det litt sårt likevel. De siste tiårene har det også blitt tilnærmet lik drift i helg og høytider som på hverdager tross lavere bemanning disse tidene, det merkes ved at en oftere må jobbe ubekvemt. 
En har ofte litt klump i halsen i høytider når en må jobbe. «Alle andre» og samfunnet ellers har jo fri og koser seg max. En blir nok aldri helt vant til det derfor. 
Men en tilpasser seg og lager noe alternativt. Vi er b- mennesker i familien heldigvis, så de julaftenene jeg har jobba sein så har fam venta på meg og vi har åpna pakker etter jeg kom hjem i 23-tiden og holdt på i de sene nattetimer. Har da ønska seinvakt 1. juledag. For har en først fått seinvakt julaften så blir det jobb 1., 2 juledag og dagen derpå også. 

For min del blir det å feire julaften den 27. i år. Blir en livsstil det også, det å jobbe når andre har fri. Men å vite  at en bidrar og er der når noen setter ribba i halsen, eller brekker foten uansett hvilken dag det er, det gir mening. 


 

Anonymkode: 24da9...fa3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (9 timer siden):

Og dine valg burde da heller ikke bli samfunnets ansvar? Skal vi si det slik at du ikke mottar pensjon fra folketrygden siden du ikke bidrar med noen som kan betale for den?

Med den logikken kan vi kutte ut barnetrygd og subsidierte barnehager også. Hvorfor skal samfunnet betale for at noen velger å få barn?

For ikke å snakke om å betale for redningsaksjoner, syke røykere og overvektige, folk som har skadet seg av aktiviteter de selv har valgt. Osv.

Anonymkode: e8f1d...e24

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet nesten hver julaften da jeg var ung og under utdanning. Det gjorde meg ingen verdens ting. Jeg var kjempehappy for de gode pengene jeg tjente, og så fikk vi god mat attpåtil. Jeg kan godt forstå at de med barn kvier seg for å være borte fra dem denne dagen, men enslige? Nei. Så fælt er det nå virkelig ikke. Dessuten, hvis man jobber julaften har man gjerne fri andre dager i julen, så det er jo ikke sånn at man går glipp av alle sammenkomster.

Jeg synes enkelte voksne har et fryktelig barnslig forhold til julen. Kan ikke jobbe for da får de jo ikke sett Tre nøtter til Askepott, og sånn. Da er det bedre et små barn må være uten mammaen sin i jula...? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (9 timer siden):

Og dine valg burde da heller ikke bli samfunnets ansvar? Skal vi si det slik at du ikke mottar pensjon fra folketrygden siden du ikke bidrar med noen som kan betale for den?

I all verden. Jeg betaler skatter og avgifter som alle andre, og har selvfølgelig like nye rett på pensjon som de som produserer barn. 

Skal samfunnet trekke deg i pensjon for utgiftene du har påført de i sammenheng med at du har barn også eller? Og hvis barnet ditt ender opp med å ikke bidra til fellesskapet - skal vi da kutte trygden din? Kanskje du til og med ender opp med å skylde penger hvis barnet ditt har påført samfunnet en tilstrekkelig stor utgift? Ser du hvor jævla dumt det du skriver er?

Anonymkode: cc5bd...631

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

I all verden. Jeg betaler skatter og avgifter som alle andre, og har selvfølgelig like nye rett på pensjon som de som produserer barn. 

Skal samfunnet trekke deg i pensjon for utgiftene du har påført de i sammenheng med at du har barn også eller? Og hvis barnet ditt ender opp med å ikke bidra til fellesskapet - skal vi da kutte trygden din? Kanskje du til og med ender opp med å skylde penger hvis barnet ditt har påført samfunnet en tilstrekkelig stor utgift? Ser du hvor jævla dumt det du skriver er?

Anonymkode: cc5bd...631

Det du betaler i skatt går ikke til pensjon. Det er de som jobber når du er blitt pensjonist som betaler pensjonen din. Og siden du ikke har bidratt med noen som kan betale, skal du vel heller ikke ha noe??? Eller er det kanskje greit at de som bidrar til at du får pensjon og hjelp når du blir eldre kan få noe fordeler i forkant. Så synes de det er greit at du får nyte godt av barna deres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Med den logikken kan vi kutte ut barnetrygd og subsidierte barnehager også. Hvorfor skal samfunnet betale for at noen velger å få barn?

For ikke å snakke om å betale for redningsaksjoner, syke røykere og overvektige, folk som har skadet seg av aktiviteter de selv har valgt. Osv.

Anonymkode: e8f1d...e24

Svaret er at samfunnet kollapser i løpet av noen få år om ingen får barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet i helsevesenet i mange år. Jobber annenhver jul, og andre helligdager. Vi prøver alltid å la de med småbarn få fri om kvelden, og selvfølgelig om de er alene med barn. Jobb på julaften er koselig, men selvfølgelig betyr det at man er borte fra familien. Det samme gjelder nordsjøarbeidere, og mange mange andre. Alle må faktisk ta sin tørn, det vet man når man velger yrke. Det ville vært svært urettferdig om jeg måtte jobbe hver jul fordi min kollega nektet. 

Anonymkode: 9c49e...0b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Brunello skrev (8 minutter siden):

Svaret er at samfunnet kollapser i løpet av noen få år om ingen får barn.

Det er mer enn nok folk i verden.

Anonymkode: e8f1d...e24

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er mer enn nok folk i verden.

Anonymkode: e8f1d...e24

Ikke i Norge. Det vil gå til helvete i løpet av svært kort tid om det ikke fødes barn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (2 minutter siden):

Ikke i Norge. Det vil gå til helvete i løpet av svært kort tid om det ikke fødes barn her.

Fortsatt mer enn nok folk i verden og kloden hadde hatt godt av at antallet ble redusert.

Anonymkode: e8f1d...e24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.10.2022 den 8.44):

Dette synes jeg er mye verre enn at barna blir uten den ene forelderen. Og jeg har barn selv.

Anonymkode: f9c3a...d9b

Barn klarer fint jul uten den ene forelderen, dersom den som er hjemme er oppegående. Det er mye "julehysteri" rundt dette temaet. 

Anonymkode: 9c49e...0b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...