Gå til innhold

Er det så tungt å jobbe julaften?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ei søster som er sykepleier. Hun er singel og har ikke barn. Hvert år blir det sutring hvis hun står på kveldsvakt på julaften. Og da styrer hun med å bytte vakt. Er det jævlig tungt å gå glipp av julaften?  Skjønner det hvis man har barn ja, men de med barn må vel også ta sin del jobbing på julaften? 

Anonymkode: 32ed8...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, AnonymBruker said:

Jeg har ei søster som er sykepleier. Hun er singel og har ikke barn. Hvert år blir det sutring hvis hun står på kveldsvakt på julaften. Og da styrer hun med å bytte vakt. Er det jævlig tungt å gå glipp av julaften?  Skjønner det hvis man har barn ja, men de med barn må vel også ta sin del jobbing på julaften? 

Anonymkode: 32ed8...520

Nei, det er en befrielse å jobbe på julaften.

Anonymkode: c67b1...e50

  • Liker 20
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle må ta sin tur i jula. Å utdanne seg innen et slik yrke, og starte i jobb der hvor det er jobbing i jula, for så å klage på det, det er bare dumt. Man får prøve å snu litt på det. Tenk så hyggelig man kan gjøre det for de man jobber med av pasienter eller beboere, man MÅ ikke sitte hjemme å spise julemat for å feire jul. 

Anonymkode: 7fd49...b97

  • Liker 17
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De med små barn slipper som oftest å jobbe julekvelden her. Tar da natt eller juledag.

Anonymkode: d88ca...c69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trist å ikke kunne feire med de en vil, men generelt er det svært koselig å jobbe julaften

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har ei søster som er sykepleier. Hun er singel og har ikke barn. Hvert år blir det sutring hvis hun står på kveldsvakt på julaften. Og da styrer hun med å bytte vakt. Er det jævlig tungt å gå glipp av julaften?  Skjønner det hvis man har barn ja, men de med barn må vel også ta sin del jobbing på julaften? 

Anonymkode: 32ed8...520

Jeg jobber gjerne julaften, vi åpner presangene 25 så er det som er den store dagen for husets barn. Julaften går vi til messe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har ei søster som er sykepleier. Hun er singel og har ikke barn. Hvert år blir det sutring hvis hun står på kveldsvakt på julaften. Og da styrer hun med å bytte vakt. Er det jævlig tungt å gå glipp av julaften?  Skjønner det hvis man har barn ja, men de med barn må vel også ta sin del jobbing på julaften? 

Anonymkode: 32ed8...520

Jeg er sykepleier og er også singel som din søster. jeg synes ikke det er  spesielt tungt. Det er god mat på jobben, avslappet og rolig stemning 8g man får ekstra godt betalt for det. Tenker at det hadde vært verre hvis man har egen familie. Da hadde det gært mye kjipere.

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har ei søster som er sykepleier. Hun er singel og har ikke barn. Hvert år blir det sutring hvis hun står på kveldsvakt på julaften. Og da styrer hun med å bytte vakt. Er det jævlig tungt å gå glipp av julaften?  Skjønner det hvis man har barn ja, men de med barn må vel også ta sin del jobbing på julaften? 

Anonymkode: 32ed8...520

Ja det er tungt

Anonymkode: cb591...2de

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbe dag julaften har jeg alltid syntes bare er hyggelig, men er noe eget med julekvelden. Så har byttet eller gitt bort vakten de gangene jeg har stått på kveldsvakt, men i de jobbene jeg har hatt har det aldri vært noe problem, da det har vært mange som ikke ferier jul som gjerne jobber pga hellidagstillegget.

Syns man skal få lov til å syntes at noe er kjipt, selv om man har valgt yrket og visste at det kom. De fleste har vell sider av jobben sin man gjerne skulle vært for uten🤷‍♀️

  • Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har ei søster som er sykepleier. Hun er singel og har ikke barn. Hvert år blir det sutring hvis hun står på kveldsvakt på julaften. Og da styrer hun med å bytte vakt. Er det jævlig tungt å gå glipp av julaften?  Skjønner det hvis man har barn ja, men de med barn må vel også ta sin del jobbing på julaften? 

Anonymkode: 32ed8...520

Først: Hvorvidt det oppleves som ugreit å gå glipp av julaften pga jobb har ingenting å gjøre med sivilstatus eller familiesituasjon. Å feire jul med de man er glad i kan selvfølgelig være like viktig for en uten barn og a4-familie som for en med, så den dimensjonen av argumenteringen din kan du bare legge av deg med én gang. Den er bare ufin.

Men når det er sagt: Har man valgt et yrke som ruller og går uavhengig av datoer og høytider, så må man selvfølgelig ta sin del av de ukurante vaktene på lik linje med alle andre. Det vil si at de i utgangspunktet skal fordeles likt og uavhengig av sivilstatus og familiesituasjon, så får folk heller forsøke å bytte de vekk hvis det er så viktig for dem. 

Anonymkode: cc5bd...631

  • Liker 25
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det synes jeg var ufint av henne hun burde absolutt jobbe. 
Hun og alle burde heller lære seg å sette pris på å jobbe sånne dager/tider. 

Jeg jobbet alltid i jul/nyttår, påske, midt på sommer og sånne tider som er for familier fordi jeg ikke har barn. Jeg elsket det. Å jobbe da. Helt annerledes enn til vanlig. 

Anonymkode: b9282...ed6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg fikk barn, elsket jeg å jobbe julaften. Etter det hatet jeg det. Men vi er alle forskjellige og jeg syns man skal respektere det. 

Det høres jo ikke greit ut at man står på julekvelden hvert år. Etter min turnus hadde vi julekvelden, hvert 4.år. Det er mer realt for alle 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serafin skrev (5 minutter siden):

Jeg er sykepleier og er også singel som din søster. jeg synes ikke det er  spesielt tungt. Det er god mat på jobben, avslappet og rolig stemning 8g man får ekstra godt betalt for det. Tenker at det hadde vært verre hvis man har egen familie. Da hadde det gært mye kjipere.

Egentlig er det helt uinteressant hva du føler ut i fra din sivilstatus, i og med at det ikke er overførbart eller valid til andre i samme situasjon.

Anonymkode: cc5bd...631

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvis hun blir satt opp hvert år skjønner jeg godt at hun «sutrer». Det er dessuten en uting at de uten barn alltid skal måtte ofre seg

Anonymkode: efffb...81d

Hvis det er slik at man diskrimineres ift ugunstige arbeidstider pga at man ikke har barn, så hadde jeg tatt det opp med ledelsen eller HR asap. Det er rett og slett ikke greit. 

Anonymkode: cc5bd...631

  • Liker 22
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er singel og uten barn, og synes det er helt greit. Men, familien min bor langt unna, så dersom jeg jobber i jula får jeg ikke sett dem i det hele tatt, så jeg prøver å få fri annethvert år. Har ei venninne som er sykepleier og alenemor, hun jobber stort sett i julehelga annenhvert år, når ungene er hos faren, og synes det er helt greit også. 

Anonymkode: 915ca...b47

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det synes jeg var ufint av henne hun burde absolutt jobbe. 
Hun og alle burde heller lære seg å sette pris på å jobbe sånne dager/tider. 

Jeg jobbet alltid i jul/nyttår, påske, midt på sommer og sånne tider som er for familier fordi jeg ikke har barn. Jeg elsket det. Å jobbe da. Helt annerledes enn til vanlig. 

Anonymkode: b9282...ed6

Mener du at sånne tider som jul "er for familier", og ikke for alle? Nå har de fleste en eller annen form for familie da, selv om ikke alle har barn, men julen er for alle. Hvis man må jobbe når man egentlig ville feiret julaften med noen man er glad i, er det lov å bli lei seg. Tror jeg ville følt meg ganske ensom hadde det vært meg. Selv om man i noen jobber selvsagt må sette opp noen da. 

Anonymkode: 10ea0...e85

  • Liker 16
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er ikke satt opp på jobb hver jul. Men når hun er satt opp på jobb på julaften, så prøver hun å bytte. Fordi hun elsker jul, som hun sier 

Anonymkode: 32ed8...520

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...