Gå til innhold

Er det så tungt å jobbe julaften?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er jo dårllg gjort at de uten barn alltid må ta merkedagene på jobb. Nesten alle liker julaften, ikke bare barn! Å ha barn burde ikke være et trumfkort for å ikke måtte jobbe jul eller påske. Å få barn er et valg man må stå for selv når det er kjipt å vanskelig. Hvis kabalen ikke går opp med pass og sånt på spesielle dager så er det ens egen skyld og man må fikse det selv samtidig som man må bidra på jobben like mye som alle andre.

Det er så håpløst at hele samfunnet og kulturen vår er sentrert rundt barn og foreldre. 

Anonymkode: daa8b...84b

Er snakk om en dag,  eller en kveld. Mange uten barn vil ha fri i påsken også, vi er mange med barn som jobber da. 

Anonymkode: f3416...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 hours ago, AnonymBruker said:

Okei... Nå har jeg lest gjennom hele tråden her flere ganger...

Hvor er det dere leser at noen som helst mener at de som ikke har barn skal 
jobbe alle de bedritne vaktene????

Jeg leser at noen skriver at de syns det var greit å gå feks ettermiddag på julaften før
de fikk barn, men at de syns at det ble vanskeligere etterpå. Er det dette dere tolker 
som at det menes at de som ikke har barn skal jobbe "drittvaktene"?

🙄🙄🙄

Anonymkode: a2bfa...a65

Enig, jeg har heller ikke sett at det er noen som mener at vi med barn skal slippe unna. Jeg elsket å jobbe formiddagen på julaften som student, men det var deltidsjobb. De vaktene hadde uansett ikke passet livstilen jeg har nå. Men hadde jeg fortsatt de jobbene hadde jeg selvsagt jobbet nå som jeg er småbarnsmor. De jeg feierer med er uansett leger/brannmenn/bakvakt for nødvendig drift. Så feiringene er aldri etter klokka

Anonymkode: 01980...c1a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ingen tvinger barnløse sykepleiere til å jobbe julaften oftere enn andre. Da hadde man endt opp i arbeidsretten. Alles tid er like verdifull. Det må man kjenne på selv, i fht hva som er viktig for en selv. For meg var det helt topp å jobbe i juletiden før jeg fikk egne barn pga dobbel betaling, nedsatt arbeidsmengde, julestemning på jobb og takknemlige kollegaer. Men alle må stå opp for seg selv  og det er 100 % innafor å forholde seg til rettferdighetsprinsippet, hvor ingen må jobbe f eks 17. mai/julaften oftere enn andre. 

Anonymkode: 3a608...31f

Riktig at det ikke finnes lovhjemmel for å tvinge noen til å ta flere ugunstige vakter enn andre, men det forandrer ikke det at en del foreldre mener at det er slik det burde være, de kan finne på å presse på for at kollegaer uten barn skal ta vaktene for dem (nei, det er ikke alle som tar et nei for et nei), og de presser på mellomledere som setter opp vaktlister. Enkelte av disse mellomlederne er ikke hakket bedre og mener at det er ok å prioritere noens behov foran andres. Ved slik praksis er det bare én ting å gjøre: Og det er å rapportere oppover, for slik praksis gir seg selv at er uakseptabel på en arbeidsplass.

Anonymkode: cc5bd...631

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er snakk om en dag,  eller en kveld. Mange uten barn vil ha fri i påsken også, vi er mange med barn som jobber da. 

Anonymkode: f3416...9b7

Men det er en spesiell dag og for de uten barn er der gjerne hvert eller minst annenhvert år. Hvis det bare hadde vært snakk om en helt vanlig dag uten betydning hadde vel de med barn jobbet da?

De uten barn har ikke noe mindre behov for å feire høytider og ha fri enn dere med barn.

Anonymkode: daa8b...84b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg syns det er mye verre å jobbe i jula nå som jeg har små barn i motsetning til da jeg ikke hadde barn. Og det er mye på grunn av barna, at jeg vil skape gode minner for dem. 

Samtidig så er jeg helt enig i at man ikke skal ha noe fortrinn på fri på helligdager fordi man har barn. Man vil automatisk ha behov for mer fravær fra jobb, ifbm. planleggingsdager i barnehage, skoleferier og syke barn. Det syns jeg ikke kan kalles urettferdig, hadde det ikke vært sånn, hadde man rett og slett ikke klart og kombinere barn og jobb. Men ekstra rett på helligdagsfri pga. barnas følelser, blir helt feil. 

Nå jobber ikke jeg turnus mer, men mannen min jobber offshore, og da finner vi måter å ordne det på. I fjor hadde vi ekstrajulaften 19. desember, fordi han var på jobb julaften. Det er foreldrenes jobb å ordne julestemning og koselig ferie for barna om de har valgt turnusarbeid. 

Det sagt igjen, ofte er det noen som vil jobbe i jula, eller syns det er helt ok. Jeg ville det før jeg fikk barn, fordi julefeiring hjemme ikke var så viktig for meg, så lenge jeg fikk reist en tur på ferie til hjembyen min enten før eller etter. Unntaket var det året farmor var syk, og det lå an til å være den siste jula med henne. Da var jeg satt opp på julaften, og det var det en veldig grei kollega som byttet vakt med meg, barn hadde hun også. Jeg tenker det må være fint å prate sammen, og finne ut av om noen har ekstra behov for fri, pga. familiesituasjon, følelser for jula eller annet, og om noen andre gjerne jobber. Men har alle like lite lyst, skal det gå på rundgang. 

Anonymkode: 303c1...5e2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Okei... Nå har jeg lest gjennom hele tråden her flere ganger...

Hvor er det dere leser at noen som helst mener at de som ikke har barn skal 
jobbe alle de bedritne vaktene????

Jeg leser at noen skriver at de syns det var greit å gå feks ettermiddag på julaften før
de fikk barn, men at de syns at det ble vanskeligere etterpå. Er det dette dere tolker 
som at det menes at de som ikke har barn skal jobbe "drittvaktene"?

🙄🙄🙄

Anonymkode: a2bfa...a65

???

Man trenger vel ikke å lese det i denne tråden for å vite at det er en uskreven regel at de uten barn må jobbe julaften? 

Anonymkode: daa8b...84b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det er en spesiell dag og for de uten barn er der gjerne hvert eller minst annenhvert år. Hvis det bare hadde vært snakk om en helt vanlig dag uten betydning hadde vel de med barn jobbet da?

De uten barn har ikke noe mindre behov for å feire høytider og ha fri enn dere med barn.

Anonymkode: daa8b...84b

Det er en kveld på en helligdag da er gjerne langt under halve staben på jobb. 

Anonymkode: f3416...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

???

Man trenger vel ikke å lese det i denne tråden for å vite at det er en uskreven regel at de uten barn må jobbe julaften? 

Anonymkode: daa8b...84b

Det er ikke en uskreven regel, det er en regel du har diktet opp selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvor er det du leser at noen ytrer dette..????

Anonymkode: a2bfa...a65

Ts mener jo at søsteren sutrer, styrer med bytte, og nevner at hun er singel uten barn. Tydelig at ts mener søsteren bør jobbe fremfor andre. Og ts spør om det er tungt å jobbe julaften. Nei, julaften er ikke verre å jobbe hvis man tenker tyngde, utenom at det er helgebemanning. Men det kan igjen føre til stress og ukoselig jul for de ansatte og pasientene. Ikke noe kos å feire jul, spise julemiddag osv om det er for få ansatte til at det kan bli en rolig og fin feiring. Mulig ts mener "tungt" som i kjedelig? Ja, det er kjipt og kjedelig å jobbe julaften. For mange er det den viktigste høytiden hvor man er samlet med familie, uavhengig av om man har barn eller ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har ei søster som er sykepleier. Hun er singel og har ikke barn. Hvert år blir det sutring hvis hun står på kveldsvakt på julaften. Og da styrer hun med å bytte vakt. Er det jævlig tungt å gå glipp av julaften?  Skjønner det hvis man har barn ja, men de med barn må vel også ta sin del jobbing på julaften? 

Anonymkode: 32ed8...520

jeg tenker det er hver sin tur her. Noen må ta vaktene på julaften. Jeg tenker det året hun jobber er det jo hennes tur å ha fri året etterr, og hun har jo valgt dette yrket så slik må hun bare finne seg i. Men om hun bytter med noen som ønsker jobb slike dager så må det jo være greit. Er jo frivillig å bytte

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym Brukar0 said:

Det er ikke en uskreven regel, det er en regel du har diktet opp selv.

Tror nok mange steder har den regelen. Jeg opplevde det selv som resepsjonist. Vi barnløse jobbet på dagen og de med andre religioner jobbet kveld. Uten unntak over flere år. 

Anonymkode: 01980...c1a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvis hun blir satt opp hvert år skjønner jeg godt at hun «sutrer». Det er dessuten en uting at de uten barn alltid skal måtte ofre seg

Anonymkode: efffb...81d

det skal rullere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er så håpløst at hele samfunnet og kulturen vår er sentrert rundt barn og foreldre. 

Anonymkode: daa8b...84b

Hvorfor er det håpløst? Barn er jo hele grunnlaget for samfunnet vårt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg jobbet turnus, ble turnusen lagt opp slik at alle måtte jobbe julaften hver sin gang..det var aldri slik at det ble tatt hensyn til om man hadde barn eller ikke. Så kunne man selge vakten sin, eller bytte om noen andre ville ha den. 
 

Om det var tøft? Tja..jeg hadde ikke barn da jeg jobbet turnus, så det gikk helt fint. Ekstra koselig på jobb. 
Utdannet meg innen noe som ikke krever turnusarbeid da jeg ble litt eldre og familieliv nærmet seg. Har ikke angret et sekund.

Har en mann som jobber offshore - det er mye verre! Da er man stort sett borte hele julen om turnus treffer riktig - og det tas ikke hensyn til om man jobbet jul året før. Det har vært tøft for barna, spesielt når de var små. 
Jobber man turnus i helsesektoren er man jo hjemme på dagtid julaften, eller kommer hjem igjen på kvelden. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet hver julaften og nyttårsaften da jeg var yrkesaktiv. Var alltid den som ble satt på de «verste» vaktene. Ellers ettermiddag og kveld, alle tidspunkt hvor «de andre» hadde fri. Pga dette ble det heller ikke noe sosialt liv, for jobben gikk utover det sosiale livet. Å jobbe en julaften iblant er greit, verre når det er hver eneste julaften år etter år…

Anonymkode: 585ac...94a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg jobbet hver julaften og nyttårsaften da jeg var yrkesaktiv. Var alltid den som ble satt på de «verste» vaktene. Ellers ettermiddag og kveld, alle tidspunkt hvor «de andre» hadde fri. Pga dette ble det heller ikke noe sosialt liv, for jobben gikk utover det sosiale livet. Å jobbe en julaften iblant er greit, verre når det er hver eneste julaften år etter år…

Anonymkode: 585ac...94a

hvorfor klaget du ikke? Det er faktisk regler for hvor mange røde dager man skal ha og det skal fordeles rettferdig

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg jobbet hver julaften og nyttårsaften da jeg var yrkesaktiv. Var alltid den som ble satt på de «verste» vaktene. Ellers ettermiddag og kveld, alle tidspunkt hvor «de andre» hadde fri. Pga dette ble det heller ikke noe sosialt liv, for jobben gikk utover det sosiale livet. Å jobbe en julaften iblant er greit, verre når det er hver eneste julaften år etter år…

Anonymkode: 585ac...94a

Du skulle jo sagt fra. Hjelper ikke å klage på det i etterkant.

Anonymkode: 93818...9e8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet tidligere i et yrke hvor jeg jobbet turnus. Men etter at jeg fikk barn, valgte jeg å ta en utdannelse til et yrke hvor jeg jobber hovedsakelig dagtid, og julaften må jeg ikke jobbe. Jeg bare kan, om jeg skulle ha lyst til det. Lønna er dårligere enn om jeg hadde jobbet turnus, men det er verdt det. Og jeg er ekstra glad for det valget nå, fordi jeg endte opp som alenemor. 
 

Noen er «julemennesker», og syns det er veldig vondt og trist å måtte jobbe julaften, og særlig da på ettermiddag/kveld. Og det skjønner jeg godt, uavhengig om man har barn eller ikke selv. Det er noe spesielt for veldig mange med å feire julaften sammen med familien uansett. Men har man valgt et sånt type yrke hvor jobbing på julaften er en del av avtalen, må alle ta sin runde dessverre. Jeg syns selv at det er en trist dag å jobbe ettermiddag/kveld på. 

Anonymkode: f6c91...74e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Tror nok mange steder har den regelen. Jeg opplevde det selv som resepsjonist. Vi barnløse jobbet på dagen og de med andre religioner jobbet kveld. Uten unntak over flere år. 

Anonymkode: 01980...c1a

Det er overhode ikke greit at det lages slik diskriminerende uskrevne regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner har jobbet 7 julaftener på rad uten å klage.Det kan faktisk være koselig å jobbe julaften også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...