Gå til innhold

Er det så tungt å jobbe julaften?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Først: Hvorvidt det oppleves som ugreit å gå glipp av julaften pga jobb har ingenting å gjøre med sivilstatus eller familiesituasjon. Å feire jul med de man er glad i kan selvfølgelig være like viktig for en uten barn og a4-familie som for en med, så den dimensjonen av argumenteringen din kan du bare legge av deg med én gang. Den er bare ufin.

Men når det er sagt: Har man valgt et yrke som ruller og går uavhengig av datoer og høytider, så må man selvfølgelig ta sin del av de ukurante vaktene på lik linje med alle andre. Det vil si at de i utgangspunktet skal fordeles likt og uavhengig av sivilstatus og familiesituasjon, så får folk heller forsøke å bytte de vekk hvis det er så viktig for dem. 

Anonymkode: cc5bd...631

Du tenker ikke på hva som er viktig for barna? Jobber selv turnus hos oss får vi spørsmål om hvem som vil før juleturnus godkjennes. For første gang skal vi jobbe kveld på julaften. Takk og pris så er det mange som vil jobbe. I utgangspunktet får jeg kveld, og med tanke på at jeg er helt alene med tre barn så passer det meg dårlig. 

Før jeg fikk barn tok jeg alltid hensyn til de med barn når det gjaldt høytider og ferier håper jeg får litt igjen nå!

Anonymkode: f3416...9b7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Du tenker ikke på hva som er viktig for barna? Jobber selv turnus hos oss får vi spørsmål om hvem som vil før juleturnus godkjennes. For første gang skal vi jobbe kveld på julaften. Takk og pris så er det mange som vil jobbe. I utgangspunktet får jeg kveld, og med tanke på at jeg er helt alene med tre barn så passer det meg dårlig. 

Før jeg fikk barn tok jeg alltid hensyn til de med barn når det gjaldt høytider og ferier håper jeg får litt igjen nå!

Anonymkode: f3416...9b7

Nei, hva som er viktig for fremmede barn trumfer ikke hva som betyr mye for meg. Jeg har vokst opp med en far som jobbet offshore, dvs at han var borte på 17.mai, bursdager, jul og andre merkedager. Det var selvsagt kjipt, men gikk helt fint likevel.

Du burde tenkt på konsekvensene av turnusjobb før du fikk deg barn.

Anonymkode: 93818...9e8

  • Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du tenker ikke på hva som er viktig for barna? Jobber selv turnus hos oss får vi spørsmål om hvem som vil før juleturnus godkjennes. For første gang skal vi jobbe kveld på julaften. Takk og pris så er det mange som vil jobbe. I utgangspunktet får jeg kveld, og med tanke på at jeg er helt alene med tre barn så passer det meg dårlig. 

Før jeg fikk barn tok jeg alltid hensyn til de med barn når det gjaldt høytider og ferier håper jeg får litt igjen nå!

Anonymkode: f3416...9b7

Hvis det er viktig for barna at du har fri julaften må du velge et yrke der du har fri julaften. 

Barnløse har også familie de vil feire julen sammen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, hva som er viktig for fremmede barn trumfer ikke hva som betyr mye for meg. Jeg har vokst opp med en far som jobbet offshore, dvs at han var borte på 17.mai, bursdager, jul og andre merkedager. Det var selvsagt kjipt, men gikk helt fint likevel.

Du burde tenkt på konsekvensene av turnusjobb før du fikk deg barn.

Anonymkode: 93818...9e8

Så har du fordelene også ikke glem det. De fleste klarer å vise hensyn til hverandre. Og ja da vi jobbet kun dag på julaften jobbet jeg hver gang selv om jeg hadde barn. Var mange som ikke var norske og ville hjem i jula.

Anonymkode: f3416...9b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde personlig synes det var DRITKJIPT å jobbe kveld på julaften, selv uten barn. Det har gått helt fint å jobbe dagtid og natt etter julefeiring i tidligere jobbing, og jeg har jobbet kveld på nyttårsaften, men akkurat julaften synes jeg det er kjipt. Og det er en personlig følelse ingen kan ta fra meg.

Jula er for alle, ikke bare de med barn.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym Brukar0 skrev (1 minutt siden):

Hvis det er viktig for barna at du har fri julaften må du velge et yrke der du har fri julaften. 

Barnløse har også familie de vil feire julen sammen med.

Ja, men det har hittil vært noen som vil jobbe også. Har bare to på vakt om kvelden.

Anonymkode: f3416...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du tenker ikke på hva som er viktig for barna? Jobber selv turnus hos oss får vi spørsmål om hvem som vil før juleturnus godkjennes. For første gang skal vi jobbe kveld på julaften. Takk og pris så er det mange som vil jobbe. I utgangspunktet får jeg kveld, og med tanke på at jeg er helt alene med tre barn så passer det meg dårlig. 

Før jeg fikk barn tok jeg alltid hensyn til de med barn når det gjaldt høytider og ferier håper jeg får litt igjen nå!

Anonymkode: f3416...9b7

Det der er et elendig og simpelt argument som enkelte foreldre drar ved enhver anledning fordi de vet at den kan være vanskelig å parere for den andre parten. Ikke fordi argumentet er spesielt sterkt i seg selv - de fleste tenkende mennesker skjønner at disse foreldrene bruker ungene sine som et påskudd for at de selv ønsker seg fri. 

Barn traumatiseres ikke på noen måte av å feire en julaften innimellom uten mor eller far fordi at en av dem er på jobb. Som forelder så er det ditt ansvar å forklare, normalisere og finne løsninger dersom slike problemstillinger dukker opp. De fleste løser dette enkelt ved at de tar hovedfeiringen enten litt på forskudd eller etterskudd.

Det er et paradoks at dette gnålet om at de med barn burde prioriteres over de uten stort sett kommer fra kvinner i helsesektoren - hvor en vakt som regel utgjør en alminnelig arbeidsdag på 8-12 timer - mens de som jobber lengre turnuser og som gjerne er borte en uke eller to i slengen ikke gir lyd fra seg. De har tydeligvis innfunnet seg med at de har valgt et yrke med den typen ordning, og at det noen ganger betyr at de går glipp av en jul, en nyttårsaften eller en bursdag.

Anonymkode: cc5bd...631

  • Liker 5
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som kan være greit å tenke på, for dere som mener barnløse skal stille opp å jobbe...
Hva med de som er ufrivillig barnløse. Dere sier bokstavelig talt til dem "jaja, siden du ikke klarer skaffe deg barn selv, så trenger du heller ikke feire med noen andre i familien din. Du burde jobbe, så kan vi som faktisk klarer produsere barn få kose oss!"

Anonymkode: 7df5e...8b7

  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Før jeg fikk barn jobbet jeg gjerne julaften, syntes det var hyggelig å være med kollegaer, vi spiste julemiddag sammen og ga gaver til hverandre. Syntes at de med barn burde få fortrinn til å ja fri kveld på julaften, mest på grunn av barna til kollegaene mine som ville savnet mamma eller pappa veldig. De fleste andre ansatte der var også rause på det. Etter jeg selv fikk barn så byttet jeg over til en jobb uten turnus slik at jeg maks må jobbe fra 8-12 på julaften, vil ikke miste julaften med barna mine. 

Anonymkode: e0138...d78

Jeg er ikke enig i det med fortrinn. Jeg forstår selvsagt at barna vil savne foreldrene og at det er trist. Men det er skikkelig trist for andre også som savner familien sin og føler veldig på det å feire jul. Man vet aldri hvordan folk egentlig har det, julaften er en tid man er sammen med hverandre, og det er ikke bare barna som kan kjenne på et skikkelig savn. Hvis en forelder må jobbe på julaften har jeg stor medfølelse for det altså, men synes også de bør respektere at andre heller ikke vil, og heller snakke med barna om at dere er mer sammen første juledag i år (for eksempel), og gjøre det til noe skikkelig fint. Det blir ikke rett å gi seg selv fortrinn slik at det alltid er de uten barn som må ta på seg dette. 

Anonymkode: 10ea0...e85

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, men det har hittil vært noen som vil jobbe også. Har bare to på vakt om kvelden.

Anonymkode: f3416...9b7

Og det er kjempeflott: La de som vil jobbe først og fremst jobbe. Men er ikke dét som er diskusjonsmomentet i denne tråden. Det er hvorvidt de med barn i større grad skal fritas fra «ugunstige» vakter enn de som ikke har barn, fordi de er mer «berettiget» fri. Og det er selvfølgelig helt uakseptabelt. Vaktene skal fordeles rettferdig uavhengig av sivilstatus, barn/ikke barn, om familien bor nærme eller langt borte osv. Så får man heller gjøre sitt beste for å bytte bort vaktene man syns at er ugunstige i etterkant av tilfelelsen.

Anonymkode: cc5bd...631

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det der er et elendig og simpelt argument som enkelte foreldre drar ved enhver anledning fordi de vet at den kan være vanskelig å parere for den andre parten. Ikke fordi argumentet er spesielt sterkt i seg selv - de fleste tenkende mennesker skjønner at disse foreldrene bruker ungene sine som et påskudd for at de selv ønsker seg fri. 

Barn traumatiseres ikke på noen måte av å feire en julaften innimellom uten mor eller far fordi at en av dem er på jobb. Som forelder så er det ditt ansvar å forklare, normalisere og finne løsninger dersom slike problemstillinger dukker opp. De fleste løser dette enkelt ved at de tar hovedfeiringen enten litt på forskudd eller etterskudd.

Det er et paradoks at dette gnålet om at de med barn burde prioriteres over de uten stort sett kommer fra kvinner i helsesektoren - hvor en vakt som regel utgjør en alminnelig arbeidsdag på 8-12 timer - mens de som jobber lengre turnuser og som gjerne er borte en uke eller to i slengen ikke gir lyd fra seg. De har tydeligvis innfunnet seg med at de har valgt et yrke med den typen ordning, og at det noen ganger betyr at de går glipp av en jul, en nyttårsaften eller en bursdag.

Anonymkode: cc5bd...631

Vel her kan jeg ikke parere med den andre part. Er vi som er 100% alene også.

 

Anonymkode: f3416...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

En annen ting som kan være greit å tenke på, for dere som mener barnløse skal stille opp å jobbe...
Hva med de som er ufrivillig barnløse. Dere sier bokstavelig talt til dem "jaja, siden du ikke klarer skaffe deg barn selv, så trenger du heller ikke feire med noen andre i familien din. Du burde jobbe, så kan vi som faktisk klarer produsere barn få kose oss!"

Anonymkode: 7df5e...8b7

Mange av de årene jeg tok hensyn til de med barn var jeg selv ufrivillig barnløs. Fikk barn etter mange år etter eggdonasjon!

 

Anonymkode: f3416...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serafin skrev (10 timer siden):

Jeg er sykepleier og er også singel som din søster. jeg synes ikke det er  spesielt tungt. Det er god mat på jobben, avslappet og rolig stemning 8g man får ekstra godt betalt for det. Tenker at det hadde vært verre hvis man har egen familie. Da hadde det gært mye kjipere.

Signerer denne. Jeg jobbet gjerne doble skift på julaften, første og annen juledag før jeg fikk egne barn. Det var så utrolig vinn-vinn. Jeg fikk overlykkelige og takknemlige kollegaer, godt betalt og ikke minst så var avdelingen nokså tømt, slik at vi fikk gitt god oppmerksomhet og pleie til de som var innlagt. Fikk gitt dem gode dusjer og stelt hår, spiste julemat sammen osv. Det var på mange måter en magisk tid. Men nå som jeg har barn, så har jeg valgt en arbeidsplass som holder stengt på røde dager nettopp for å kunne skape minner sammen med min egen familie i stedet.

Anonymkode: 3a608...31f

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

En annen ting som kan være greit å tenke på, for dere som mener barnløse skal stille opp å jobbe...
Hva med de som er ufrivillig barnløse. Dere sier bokstavelig talt til dem "jaja, siden du ikke klarer skaffe deg barn selv, så trenger du heller ikke feire med noen andre i familien din. Du burde jobbe, så kan vi som faktisk klarer produsere barn få kose oss!"

Anonymkode: 7df5e...8b7

Ingen tvinger barnløse sykepleiere til å jobbe julaften oftere enn andre. Da hadde man endt opp i arbeidsretten. Alles tid er like verdifull. Det må man kjenne på selv, i fht hva som er viktig for en selv. For meg var det helt topp å jobbe i juletiden før jeg fikk egne barn pga dobbel betaling, nedsatt arbeidsmengde, julestemning på jobb og takknemlige kollegaer. Men alle må stå opp for seg selv  og det er 100 % innafor å forholde seg til rettferdighetsprinsippet, hvor ingen må jobbe f eks 17. mai/julaften oftere enn andre. 

Anonymkode: 3a608...31f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Signerer denne. Jeg jobbet gjerne doble skift på julaften, første og annen juledag før jeg fikk egne barn. Det var så utrolig vinn-vinn. Jeg fikk overlykkelige og takknemlige kollegaer, godt betalt og ikke minst så var avdelingen nokså tømt, slik at vi fikk gitt god oppmerksomhet og pleie til de som var innlagt. Fikk gitt dem gode dusjer og stelt hår, spiste julemat sammen osv. Det var på mange måter en magisk tid. Men nå som jeg har barn, så har jeg valgt en arbeidsplass som holder stengt på røde dager nettopp for å kunne skape minner sammen med min egen familie i stedet.

Anonymkode: 3a608...31f

Om alle gjør det så blir det tynt med ansatte. Ikke alle har råd til å miste tilleggene som en turnus gir heller.

Anonymkode: f3416...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Om alle gjør det så blir det tynt med ansatte. Ikke alle har råd til å miste tilleggene som en turnus gir heller.

Anonymkode: f3416...9b7

Nei og det er jo rettferdighetsprinsippet som gjelder. Men jeg hadde mange kollegaer med barn på avdelingen som var veldig takknemlige for oss som gladelig stilte opp for å få dobbel betaling. Ved en anledning så fikk jeg faktisk en god flaske vin av han ene som jeg jobbet julekvelden og første juledag for; han sa jeg omtrent hadde reddet ekteskapet hans 😅😇 

Anonymkode: 3a608...31f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Ms Baxter

Jobbet julaften kveld en gang da jeg jobbet turnus (de to andre gangene hadde jeg perm eller var syk…) Julaften var den kjipeste røde dagen å jobbe, de andre gikk greit. Den gangen jeg jobbet julaften var koselig, pga kollegaene som jeg var satt opp med var de jeg gikk godt overens med og at mange pasienter var på perm og de som var igjen også var av den lette sorten….(ikke ren pleie post, men korttid og avlasting)

Må si jeg er glad å slippe røde dager og kvelder nå, ser at det ikke er godt forenelig m familieliv😅

Endret av Ms Baxter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har ei søster som er sykepleier. Hun er singel og har ikke barn. Hvert år blir det sutring hvis hun står på kveldsvakt på julaften. Og da styrer hun med å bytte vakt. Er det jævlig tungt å gå glipp av julaften?  Skjønner det hvis man har barn ja, men de med barn må vel også ta sin del jobbing på julaften? 

Anonymkode: 32ed8...520

Jeg har alltid meldt meg frivillig til å ta julaften for de som har barn.. når har jeg barn selv og syns det var grusomt å reise fra på julafta.. ingen tilbydde i retur selvsagt.. 

Anonymkode: 5b776...5bd

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo dårllg gjort at de uten barn alltid må ta merkedagene på jobb. Nesten alle liker julaften, ikke bare barn! Å ha barn burde ikke være et trumfkort for å ikke måtte jobbe jul eller påske. Å få barn er et valg man må stå for selv når det er kjipt å vanskelig. Hvis kabalen ikke går opp med pass og sånt på spesielle dager så er det ens egen skyld og man må fikse det selv samtidig som man må bidra på jobben like mye som alle andre.

Det er så håpløst at hele samfunnet og kulturen vår er sentrert rundt barn og foreldre. 

Anonymkode: daa8b...84b

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Vel her kan jeg ikke parere med den andre part. Er vi som er 100% alene også.

 

Anonymkode: f3416...9b7

Og dere har heller ikke noe mer rett til fri enn andre, selv om dere er i en kinkig situasjon. Men dere kan (som alle andre) bytte bort vakter eller skaffe dere en jobb hvor turnus ikke er en problemstilling.

Anonymkode: cc5bd...631

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...