AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #141 Del Skrevet 6. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 4.10.2022 den 8.47): Dette er så ekstremt egoistisk!! Man har selv valgt å få barn og jobbe i ett turnusyrke! Vi som ikke har barn ønsker også ha ett liv utenom jobb, og noen har faktisk familie selv om de ikke har produsert avkom. Å si at de barnløse skal dra lasset på julaften, samtidig som de også skal stille opp på kortvarsel når andres avkom er syke, eller jobbe ekstra i ferier og ved skolestart, det er bare så egoistisk at jeg mister respekten for de som har barn. Nei, min fritid er på INGEN måte mindre verdt enn din. Jeg har tid med foreldre/søsken/tantebarn noen få ganger i året på grunn av avstand. Jul er en av de få tidene vi kan samles. Så mener dere at dette burde jeg avstå fra. En ting er i alle fall sikkert, kolleger som måtte mene det kan bare glemme at jeg noen ganger ever stiller opp å bytter vakt med dem. Anonymkode: 7df5e...8b7 Hva i alle dager var egoistisk med det? Det var da tvert imot for å være raus med kollegaer som hadde små barn at jeg valgte å jobbe julaftener før jeg fikk barn selv! Jeg har aldri skrevet at jeg mener at folk uten barn må jobbe alle julaftener, men at jeg selv valgte å gjøre det for kollegaene mine. For barn er tross alt julaften mer viktig enn det var for meg som voksen og at jeg derfor syntes at jeg selv da kunne jobbe slik at de fikk fri. Anonymkode: e0138...d78 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #142 Del Skrevet 6. oktober 2022 Jobber i helse. Har siden jeg var 23 år(29 nå) og ferdig utdannet jobbet hver julaften, ofte dobbelvakt. Null stress, mye koselig både med pasienter og kollegaer, ofte spesielt god stemning. Fint at de med små barn som ønsket fri fikk være hjemme med familie. De har ofte jobbet romjul og nyttår uten problemer. For meg i 20 årene har nyttårsaften og 1.nyttårsdag vært viktigere å ha fri🎉 Anonymkode: 98c2b...ca8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 6. oktober 2022 #143 Del Skrevet 6. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 4.10.2022 den 1.19): Okei... Nå har jeg lest gjennom hele tråden her flere ganger... Hvor er det dere leser at noen som helst mener at de som ikke har barn skal jobbe alle de bedritne vaktene???? Jeg leser at noen skriver at de syns det var greit å gå feks ettermiddag på julaften før de fikk barn, men at de syns at det ble vanskeligere etterpå. Er det dette dere tolker som at det menes at de som ikke har barn skal jobbe "drittvaktene"? 🙄🙄🙄 Anonymkode: a2bfa...a65 Sitat Jeg har ei søster som er sykepleier. Hun er singel og har ikke barn. Hvert år blir det sutring hvis hun står på kveldsvakt på julaften. Og da styrer hun med å bytte vakt. Er det jævlig tungt å gå glipp av julaften? Skjønner det hvis man har barn ja, men de med barn må vel også ta sin del jobbing på julaften? Åpningsinnlegget. Det som alle svarer på. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #144 Del Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 3.10.2022 den 22.38): Jeg har ei søster som er sykepleier. Hun er singel og har ikke barn. Hvert år blir det sutring hvis hun står på kveldsvakt på julaften. Og da styrer hun med å bytte vakt. Er det jævlig tungt å gå glipp av julaften? Skjønner det hvis man har barn ja, men de med barn må vel også ta sin del jobbing på julaften? Anonymkode: 32ed8...520 Så fordi jeg ikke har barn og ikke ønsker barn, må jeg jobbe hver julaften mener du? Anonymkode: 16440...a36 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkenfryd30 Skrevet 7. oktober 2022 #145 Del Skrevet 7. oktober 2022 Har jobbet julaften en gang før jeg fikk barn og en gang etter. Syntes det var kjipt første gangen, grusomt andre gangen... Heldigvis er det ofte vikarer som vil jobbe julaften, så har bare jobbet 2 stk på 16 år Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #146 Del Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Tungt? Det er i hvert fall dødskjipt. Det er den eneste vakten i året jeg virkelig, virkelig ikke vil ha, og den er til og med dårligere betalt enn f.eks. Kristi Himmelfartsdag og andre helt meningsløse helligdager. Man må jo ta sin andel, som alle andre, men jeg forbeholder meg retten til å syte over det til mine nærmeste. Anonymkode: 4fb49...341 Kveld er 133% men på dag får du det bare fra kl 12.00. Anonymkode: 42fe8...ef3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
got2go Skrevet 7. oktober 2022 #147 Del Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 3.10.2022 den 22.57): Først: Hvorvidt det oppleves som ugreit å gå glipp av julaften pga jobb har ingenting å gjøre med sivilstatus eller familiesituasjon. Å feire jul med de man er glad i kan selvfølgelig være like viktig for en uten barn og a4-familie som for en med, så den dimensjonen av argumenteringen din kan du bare legge av deg med én gang. Den er bare ufin. Men når det er sagt: Har man valgt et yrke som ruller og går uavhengig av datoer og høytider, så må man selvfølgelig ta sin del av de ukurante vaktene på lik linje med alle andre. Det vil si at de i utgangspunktet skal fordeles likt og uavhengig av sivilstatus og familiesituasjon, så får folk heller forsøke å bytte de vekk hvis det er så viktig for dem. Anonymkode: cc5bd...631 Helt enig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skid_raw Skrevet 7. oktober 2022 #148 Del Skrevet 7. oktober 2022 Kanskje en god start for "sivilsamfunnet" kan være å sette mer pris på disse yrkene i første omgang? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 7. oktober 2022 #149 Del Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 3.10.2022 den 23.49): Hun er ikke satt opp på jobb hver jul. Men når hun er satt opp på jobb på julaften, så prøver hun å bytte. Fordi hun elsker jul, som hun sier Anonymkode: 32ed8...520 Men da svarer du jo deg selv her. For henne er det ikke så kjekt å jobbe julaften. Fordi hun elsker jul. For andre kan det sikkert være ok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ymra Skrevet 9. oktober 2022 #150 Del Skrevet 9. oktober 2022 Jeg jobber ikke turnus selv, men ville bare kommentere overfor alle som peker på at dette er fælt for barna. Hadde selv en forelder som jobbet mange julaftener. Hadde litt vondt av denne, men alt gikk fint når vi hørte hvor fint det hadde vært på jobb. Barn har jo ikke vondt av å lære og erfare at ganske mange mennesker faktisk må jobbe julaften. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #151 Del Skrevet 9. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 4.10.2022 den 8.36): Er det ingen som har tanke for de som er innlagt på sykehus og institusjon i jula? Er det ikke en motivasjon å gjøre jula fin for de som ikke har valg hvor de vil være julaften? De har ikke sjanse til å bytte... Anonymkode: e64a9...941 Det kan vel deres egen familie ta hensyn til. Selvfølgelig skal noen gå på jobb for å sikre forsvarlig helsehjelp, men at man skal gjøre det med glede for at pasientene skal få ekstra omsorg er bare en fantasi og hører et annet århundre til. Anonymkode: 9cd23...8ff 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #152 Del Skrevet 9. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 3.10.2022 den 22.48): Hvis hun blir satt opp hvert år skjønner jeg godt at hun «sutrer». Det er dessuten en uting at de uten barn alltid skal måtte ofre seg Anonymkode: efffb...81d Enig. Medarbeidere som ikke feirer jul, som muslimer, burde ta julaften. Anonymkode: 45e34...3f3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #153 Del Skrevet 9. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 4.10.2022 den 10.17): Du skulle jo sagt fra. Hjelper ikke å klage på det i etterkant. Anonymkode: 93818...9e8 Jeg sa fra men hadde en dårlig sjef. Og noen av de andre hadde barn så de måtte få være hjemme med ungene. Anonymkode: 585ac...94a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #154 Del Skrevet 9. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 4.10.2022 den 15.22): Barn med skilte foreldre MÅ akseptere å ikke feire jul med hele familien hvert år, så da bør en voksen også klare det uten å styre eller klage. Anonymkode: b1380...06f Det er så ikke barnløse sykepleiere sin skyld at mange foreldre ikke klarer å holde sammen og derfor utsetter barna sine for skilsmisse 🙄 Skilsmisse barna får vel forøvrig uansett feire jul med noen de er glad i, og ikke ha en helt jævlig kveld i stanken av syke menneskers kroppsvæsker. AnonymBruker skrev (På 4.10.2022 den 15.38): Du er klar over at dette ikke er lovlig praksis? Arbeidsplassen kan ikke sette deg opp til å jobbe jul oftere enn resten uavhengig av grunn. Rapporter til HR eller annen relevant ledelse. Anonymkode: cc5bd...631 Det er da en kjennsgjerning av helseforetakene beyter arbeidsmiljøloven hver dag, hvorfor tror du det er annerledes med turnus for julaften? AnonymBruker skrev (På 4.10.2022 den 15.43): Man har 133% i tillegg på julaften. Ikke så bedritent for min del å ha 600 kr i timen + kvelds og evnt helgetilegg. (s0m for min del nå er på 150 kr i timen) Anonymkode: 42fe8...ef3 Jeg synes det et bedritent og overhodet ikke verdt det mtp hva man ofrer den dagen. De fleste andre røde dager jobber jeg derimot med glede. Maleficenta skrev (På 6.10.2022 den 13.14): jeg tenker at med vår type jobb må man og kunne klare å være såøass kreative at man kan ha en ekstra liten julaften enn annen dag i romjula og For meg er det helt meningsløst å late som man feirer julaften en dag det ikke er julaften. Da kan det jo være det samme. Anonymkode: 4fb49...341 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #155 Del Skrevet 9. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er så ikke barnløse sykepleiere sin skyld at mange foreldre ikke klarer å holde sammen og derfor utsetter barna sine for skilsmisse 🙄 Skilsmisse barna får vel forøvrig uansett feire jul med noen de er glad i, og ikke ha en helt jævlig kveld i stanken av syke menneskers kroppsvæsker. Det er da en kjennsgjerning av helseforetakene beyter arbeidsmiljøloven hver dag, hvorfor tror du det er annerledes med turnus for julaften? Jeg synes det et bedritent og overhodet ikke verdt det mtp hva man ofrer den dagen. De fleste andre røde dager jobber jeg derimot med glede. For meg er det helt meningsløst å late som man feirer julaften en dag det ikke er julaften. Da kan det jo være det samme. Anonymkode: 4fb49...341 Er så enig med deg. Og noen plasser er ikke fordelingen rettferdig i det hele tatt. Som nevnt tidligere i tråden følger vi vanlig turnus noe som innebærer at enkelte jobber julaften år etter år mens andre har fri. Noen har aldri jobbet den dagen. Det blir ikke tatt individuelle hensyn (feks små barn hjemme) slik enkelte hevder her. Jeg vil bort fra turnusyrket, men det er ikke lett Anonymkode: 65198...936 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mysticgirl Skrevet 9. oktober 2022 #156 Del Skrevet 9. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 3.10.2022 den 22.38): Jeg har ei søster som er sykepleier. Hun er singel og har ikke barn. Hvert år blir det sutring hvis hun står på kveldsvakt på julaften. Og da styrer hun med å bytte vakt. Er det jævlig tungt å gå glipp av julaften? Skjønner det hvis man har barn ja, men de med barn må vel også ta sin del jobbing på julaften? Anonymkode: 32ed8...520 Har jobbet mange ganger på julaften, synes det fungerer helt fint å sjonglere det med barn og familieliv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #157 Del Skrevet 9. oktober 2022 Ymra skrev (9 timer siden): Jeg jobber ikke turnus selv, men ville bare kommentere overfor alle som peker på at dette er fælt for barna. Hadde selv en forelder som jobbet mange julaftener. Hadde litt vondt av denne, men alt gikk fint når vi hørte hvor fint det hadde vært på jobb. Barn har jo ikke vondt av å lære og erfare at ganske mange mennesker faktisk må jobbe julaften. Da hadde dere to foreldre. Anonymkode: f3416...9b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #158 Del Skrevet 9. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 3.10.2022 den 22.38): Jeg har ei søster som er sykepleier. Hun er singel og har ikke barn. Hvert år blir det sutring hvis hun står på kveldsvakt på julaften. Og da styrer hun med å bytte vakt. Er det jævlig tungt å gå glipp av julaften? Skjønner det hvis man har barn ja, men de med barn må vel også ta sin del jobbing på julaften? Anonymkode: 32ed8...520 Hvis hun må jobbe flere jukekvelder enn andre fordi hun er barnløs kan jeg forstå klaginga. Gjør hun ikke det så har hun ikke noe å klage over, hun har selv valgt yrket og takket ja til turnusjobb. Har selv jobbet som hjelpepleier før jeg skiftet karriere. Syntes det var koselig å jobbe julekvelden. Tok heller den når jeg hadde jobbjul, for da var det lett å ønske fri 1.juledag eller få kveldsvakt den dagen. Kunne kose meg hjemme på formiddagen sammen med mann og barn før jeg fikk en «rolig» vakt sammenlignet med å ha dagvakt julaften, DET var stress det!! Så kom jeg hjem til en tallerken med deilig julemat som ventet på meg. Beina høyt og fri 1.juledags morgen. Nå jobber jeg som sosionom i NAV. Vil ikke si jeg savner å jobbe turnus i jula, men jeg hadde jo den gang valgt utdannelse og jobb selv. Siden det er stor mangel på fagfolk i eldreomsorgen hender det at jeg fra tid til annen tar på meg noen ekstravakter på sykehjemmet, men unngår da jula.. Men man velger jo også julejobbing i slike yrker. Anonymkode: b168f...1ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #159 Del Skrevet 9. oktober 2022 On 10/4/2022 at 3:07 PM, AnonymBruker said: Det finnes regler for hvor ofte eller mange røde dager man har lov til å jobbe? Og om han alltid ble satt opp på julaften istedenfor andre, så er det i utgangspunktet ikke greit. Men da måtte han ha tatt tak i det også da, og ikke bare funnet seg i det hvis dette var noe han ikke ville selv. Anonymkode: cc5bd...631 Pappa hadde 4 år på rad og fikk beskjed om at sånn var det bare for turnusen falt seg slik. Men da slapp han kanskje unna påske, slapp iallfall nyttårsaften iom at turnusen er 4 ukers. Anonymkode: 01980...c1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #160 Del Skrevet 9. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 3.10.2022 den 22.55): Det er en helt spinvill og ekstremt egoistisk tanke å tenke at de uten barn alltid skal jobbe på julaften. Jeg er så sjeleglad for at vi har bedre ledelse enn som så i min jobb. Det bør rulleres på som seg hør og bør. At noen får barn skal ikke gå ut over kollegaer! Og det er så absurd at noen kan mene dette. Det kan være kjipt for alle å jobbe på julaften, singel eller ei, barn eller ei. Og det kan være givende og kjekt å jobbe på julaften. Men viss en har en jobb hvor de uten barn blir urettferdig satt opp hver eneste høytid så ville jeg byttet jobb fort som f. Slikt hører ikke gjemme på en arbeidsplass. Anonymkode: 51038...f06 Jeg er ikke enig. Det går ut over barna at mamma eller pappa ikke kan feire jul med dem. Helt noe annet om en ikke har barn! Det er jo ikke for å være egoistisk at foreldre ønsker å tilbringe julaften med barna sine, det går jo ut over barna om mamma ikke er der på den viktigste dagen i året (for barna!) Anonymkode: 9840b...37c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå