Gå til innhold

Ene datteren min har arvet bunad til 70 000. Hva med den andre datteren min?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

For noen svar. Sånn er det jo av og til. Klart at farmor ville at et av barnebarna skulle arve bunaden, og hun hadde jo bare en. Alt kan ikke være likt. Det må jo bare minste tåle. Hun kan arve noe fint av deg senere. Du kan si til henne at hun kan få pengene i stedet for bunad, så kan hun selv spare til den dyre (kanskje du kan hjelpe litt og). Hun kan kjøpe den som voksen (og ferdig utvokst). Alt kommer ikke på en sølvskje her i livet, og 25000 er mye penger.

Anonymkode: 22f19...b7f

Dette.

Her arvet min (ste)kusines datter mormors bunad. Altså eldste oldebarn. Og ingen syntes det var verken rart, leit eller urettferdig. Mormor brukte fortsatt bunaden sin da jeg var konfirmant, og den hadde også vært alt for liten til meg. Jeg fikk ny egen.

Anonymkode: 61c01...8ce

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er jo deres feil. Dere må jo ha skjønt at det ikke dukket opp en bunad ut av det blå til yngste. Det burde forsåvidt farmor også tenkt på.

Her bør dere som foreldre sørge for at det ikke blir forskjell. Dårlig gjort å forskjellsbehandle to døtre/barnebarn sånn.

Anonymkode: 43524...6f1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er jo deres feil. Dere må jo ha skjønt at det ikke dukket opp en bunad ut av det blå til yngste. Det burde forsåvidt farmor også tenkt på.

Her bør dere som foreldre sørge for at det ikke blir forskjell. Dårlig gjort å forskjellsbehandle to døtre/barnebarn sånn.

Det er ikke forskjellsbehandling at eldste barnebarn overtar farmors bunad. Det er heller tradisjon. 

Anonymkode: 61c01...8ce

• Liker 25
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eldste arvet bunaden til farmor til konfirmasjon. Med alt sølv, koster noe tilsvarende 70 000 kr. Nå skal yngste konfirmere seg. Hun ønsker seg også en sånn bunad.  Men jeg har ikke 70 000 kr til det! Angrer som en hund på at jeg lot eldste ta i mot denne gaven. Hvordan løser jeg dette? 

Anonymkode: ae27b...d68

Er det ingen andre eldre familiemedlemmer som ikke bruker bunaden sin lengere? Jeg forstår ikke de som mener at farmors bunad skal henge i et skap, bare fordi du ikke har en bunad til din yngre datter. kanskje hun kan låne bunaden til søsteren sin på den store dagen, og at hun etter hvert kan overta en annen sin bunad? Mine søsken og jeg har avtalt at mammas bunad skal gå til den første som får en datter. Foreløpig henger den i skapet mitt. Det er meget uopplyst å mene at en bunad skal henge i skapet, bare fordi du ikke har råd til å spandere 70 000,- på bunad til datter nr. 2. Søsteren min og jeg arvet begge bunader til konfirmasjonen, mens broren min brukte 100 000,- av egne penger på bunad i voksen alder. Jeg lurer på hva de som mener at det er skammelig at din eldste datter fikk bunaden til farmor, hadde vært en god løsning. At bunaden og familiehistorien henger i skapet? Kanskje du har noen fine arvesmykker du kan gi henne. Jeg har mistet så mange at jeg vet at eiendeler som tilhører familien, ikke kan måles i penger, og at eiendeler som er verdifulle for familien skal brukes, tas vare på og deles.

Endret av Helene1982
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye ønsker yngste seg egentlig den bunaden da? Fikk eldste noe annet til konfirmasjonen fra farmoren? 

Du har jo allerede spart 25 000 til en annen bunad, om du skal kjøpe tilsvarende bunad til yngste vil jo det igjen bli urettferdig i forhold til pengegaver til konfirmasjon etc.. Tviler på farmoren betalte for sin bunad selv også, da det vanligste er å få i gave. Om du skal spleise med besteforeldre eller andre kan det fort gå utover en eventuell pengegave til yngste, så hadde først og fremst funnet ut av hva yngste har mest lyst til (pengegaver + bunaden du har spart til, eller samme bunad som eldste men at det muligens går utover pengegavene.) Snakk også med farmor for å høre hva hun tenker og evt ønsker å bidra for å jevne ut. 

Man kan også kjøpe Broderings kit og brodere selv for å spare penger, eller brukt. Nå er jeg takknemmelig for at jeg bare har en sønn, og satser på at jeg bare har en potensiell arving til bunaden min når den tid kommer . 😅 

Anonymkode: 12a24...fb8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunaden gikk i arv til eldste datter,sånn er det,kalles tradisjon,  livet er og føles urettferdig. Siden hun vil ha lik bunad,kunne bestemoren spleiset med deg slik at hun kan få en sånn?

Ellers så må dere bare ta praten tenker jeg..at sånn er de-pengene strekker ikke til og det er du lei deg for -men de er livets realiteter. 

Anonymkode: cde7a...d1a

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel litt frekt eller? Hun har jo ikke hatt noen utgift annet omsømm på den første bunaden. Tror ikke hun heller hadde sett for seg dette her 

Nei, det hadde hun neppe, og det forstår jeg godt. Det var en veldig fin gave, noe man ikke kan regne med å gi til alle barnebarna (man har jo gjerne bare én bunad). Det er jo veldig bra at en bunad blir brukt også, at den ikke bare henger i skapet. 
Jeg ville sagt til barn nummer to at det er nå engang sånn at det var kun én bunad å arve, og dere har ikke råd til å kjøpe ny bunad nå. Man kan heller ikke forvente at farmor skal punge ut bare fordi det er «rettferdig» - kanskje har hun mange barnebarn! Hun kan jo ikke betale 70k til alle, det hadde vært vanvittig. Dessuten er det ikke noe lurt å sy bunad når hun er i vekst. Si at dere vil kjøpe bunad til henne når hun er 20. Så har dere tid til å spare. 

Anonymkode: e1ea3...9c3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nei, det er helt vanlig! De gjorde det sånn i min manns familie også, selvsagt kunne bare det ene barnebarnet arve farmors ene bunad (til sammen var det tre jente-barnebarn). Ingen grunn til å sutre over det! Det var det heller ingen som gjorde. Det får være måte på å forvente store gaver, virkelig.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spart sammen til en bunad dom hører til her, kommer på ca 25 000 kr. Men det er ikke den hun ønsker seg 😟

Men da får hun la være å ha bunad da. Jeg kunne nesten skjønt reaksjonen hvis det ikke var noen som helst mulighet for at hun også kunne ha bunad, men ikke slik som du forklarer det. Hvis hun også vil ha bunad til konfirmasjonen, får hun ta imot den du har råd til. Går ut fra at du har forklart at søsteren heller ikke ville hatt den dyre bunaden hvis dere hadde måttet kjøpe den.

Livet er urettferdig av og til, men her tror jeg også det er litt tenåringsnykker ute og går. Det er neppe siste gang du får høre at hun vil ha noe noen andre har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spart sammen til en bunad dom hører til her, kommer på ca 25 000 kr. Men det er ikke den hun ønsker seg 😟

Ok, men da får hun spare penger selv, da. Og kjøpe senere. Dere gir tilskuddet på 25 000, og så får hun betale resten selv. Man kan alltids ønske seg den dyreste bunaden på markedet, men det betyr ikke at man har råd til det. Jeg skulle gjerne hatt en Ferrari, men det har jeg ikke råd til. 
Dette kan være en leksjon i at ting koster penger, og de kommer ikke fra ingen ting. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør så klart være likt, men personlig kunne jeg ikke brydd meg mindre om min søster fikk bunad til 70 tusen og jeg fikk som var mindre verdt :S 

Snakk med hun og hør hva hun føler- kanskje hun er forståelsesfull 🥰

Endret av TSN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bettsa skrev (46 minutter siden):

Ikke så lett å spørre farmor da hun sannsynligvis er  død. Står at hun arvet bunaden.

Man trenger ikke være død for å gi bort arvegods. Min datter fikk min bunad for noen år siden, og noen år før det igjen så fikk hun selv bunad til sin konfirmasjon. Så nå har hun et luksusproblem i.o.m at hun har 2 bunader. 

Anonymkode: 64097...d32

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syntes det høres litt merkelig ut, og sette seg i en slik situasjon. Jenter flest får og ønsker seg, bunad til konfirmasjon - så at bestemor ikke kunne sett for seg at yngste jenta også ville ha bunad, når eldste har det, virker veldig .. tja, hva skal jeg si - korttenkt. 

Og hvor lenge har du visst om dette egentlig? Kan du og bestemor spleise på en brukt bunad til yngste da, siden du kun har spart opp 25k? Når man har barn skal ting være rettferdig fordelt, det å gi en gave til 70k til ei av jentene - og tenke at den andre ikke vil ha, det blir rett og slett for dumt.

Anonymkode: 00c09...9fd

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embla Othea skrev (1 time siden):

Du har fått mange tips om spleiselag. Støtter denne.

Spleiselag? Jeg hadde virkelig aldri betalt 10k (eller noe som helst, egentlig) til min niese - i tillegg til konfirmasjonsgave, går jeg ut fra! - bare fordi hennes mor mente det var «urettferdig» at hennes yngste datter ikke arvet en bunad også. 🤯 Hvem i alle dager tenker du ønsker å delta i et slikt spleiselag? 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt spesielt av farmor å bare la den ene arve noe. I alle fall noe som er såpass dyrt. 

Anonymkode: 8ce9f...0d8

Ja, her burde farmor ha hatt en 3-4 identiske bunader liggende slik at det ble likt og rettferdig for alle jentebarnebarna 🙃 Men h a da med guttene! De skal selvfølgelig også få tilsvarende!

Noen må arve, og en bunad er vanskelig å dele i like kakestykker. Hva foreslår du egentlig? Bunader arves ofte nedover og har en sentimental verdi. Skal farmor selge arvestykket på finn.no og fordele kjøpesummen rettferdig utover arvingene? Skal hun i rettferdighetens navn sponse bunader til hele slekten? 

Det blir for dumt.

Anonymkode: 3699d...d5e

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Spleiselag? Jeg hadde virkelig aldri betalt 10k (eller noe som helst, egentlig) til min niese - i tillegg til konfirmasjonsgave, går jeg ut fra! - bare fordi hennes mor mente det var «urettferdig» at hennes yngste datter ikke arvet en bunad også. 🤯 Hvem i alle dager tenker du ønsker å delta i et slikt spleiselag? 

Det måtte i så fall blitt istedenfor annen gave. Altså at hun får den pengegaven hun uansett hadde fått på forskudd slik at den kunne brukes til å betale for bunaden.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ok, men da får hun spare penger selv, da. Og kjøpe senere. Dere gir tilskuddet på 25 000, og så får hun betale resten selv. Man kan alltids ønske seg den dyreste bunaden på markedet, men det betyr ikke at man har råd til det. Jeg skulle gjerne hatt en Ferrari, men det har jeg ikke råd til. 
Dette kan være en leksjon i at ting koster penger, og de kommer ikke fra ingen ting. 

Herregud for en tankegang. Eldste jenta fikk konfirmasjonsgave av bestemor/farmor til 70.000,- kr - og du mener at ei jente på 16 år bare skal tenke rasjonelt og godta dette? Selvfølgelig er det urettferdig, det er forskjellsbehandling - og rett og slett korttenkt av alle voksne som er involvert. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, her burde farmor ha hatt en 3-4 identiske bunader liggende slik at det ble likt og rettferdig for alle jentebarnebarna 🙃 Men h a da med guttene! De skal selvfølgelig også få tilsvarende!

Noen må arve, og en bunad er vanskelig å dele i like kakestykker. Hva foreslår du egentlig? Bunader arves ofte nedover og har en sentimental verdi. Skal farmor selge arvestykket på finn.no og fordele kjøpesummen rettferdig utover arvingene? Skal hun i rettferdighetens navn sponse bunader til hele slekten? 

Det blir for dumt.

Anonymkode: 3699d...d5e

Da kunne yngste arvet noe annet, som også er av verdi. Her i familien har jeg arvet diamantring av farmor, og kusinen min arvet rubinring. Det skal være nogenlunde likt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Da er den for stor for eldste innen få år, lenge før hun begynner å sette pris på den. Uten at man er overvektig utvikler kroppen seg fra 15 til 30. 

Opplevde det samme. Jeg er litt lavere enn lillesøster, så fikk bunaden og alt. Ble kompensert med at hun fikk en ny, som kunne syes ut, og ellers var penere på mange måter. 

Så var det jeg som endte opp uten bunad her. 

Anonymkode: 468be...9de

Vel, jeg bruker bunaden min fortsatt jeg, enda det er førti år siden den ble sydd til meg. Brukt i alle år uten tilpasninger underveis. 

Så den trenger ikke bli for stor eller for liten. 

Anonymkode: e3f01...cb9

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...