Gå til innhold

Ene datteren min har arvet bunad til 70 000. Hva med den andre datteren min?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

herregud dagens norske forstår ikke hva kultur innehar de gamle. det er vanlig at førstemann i rekka får arvegaven. er ikke noe å være sjokkert over, dette går over generasjoner. jævla woke-kulturen deres og "likestilling" mellom hver enkelte.

Anonymkode: c9678...8c1

  • Liker 27
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det skurrer noe kraftig at kun det ene barnet skal få 70 000 og det andre ingenting. Det går da ikke an, det er jo store verdier.

Anonymkode: 0d610...af6

TS skriver jo at hun har spart opp nok til å kjøpe bunad til den yngste også, så hun får jo ikke ingenting. 

Anonymkode: 0f160...2a0

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Veldig lett å si når du ikke selv har opplevd hvor jævlig forskjellsbehandling av din egen familie føles. Mye man har gjort i «alle tider» som ikke akkurat er greit likevel, for å si det sånn. 
 

Her tror jeg du må ta en prat med yngste datteren din og være ærlig om at det ikke finnes tilsvarende til henne, og at du er utrolig lei for det. Du kan spørre henne hva annet du kan gi henne som kanskje kan ha tilsvarende affeksjonsverdi, i tillegg til bunad. Resten av differansen i pengeverdi kan hun få når hun er eldre. 

Anonymkode: 59f9b...493

Jeg er ikke HI

Jeg har bare en datter og det er en bunad. Så hos oss er den saken grei. Den skal hun ha. 

Guttene vil få tilbud om andre ting, ikke samme verdi, men som har affeksjonsverdi for dem. 

Ingen som føler seg tilside satt i denne familien. Kommunikasjon og respekt er til stede allikevel og sett over et langt løp, så kommer de nok tilsvarende likt ut lell. Det er så stor aldersforskjell mellom mine barn, at det blir ikke naturlig at de sammenlikner seg med hverandre om hva man har fått/ikke fått. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør om besteforeldre vil være med å spleise. Sølv og sånt kan gis i julegaver og bursdagsgaver.

Anonymkode: c0211...54f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

herregud dagens norske forstår ikke hva kultur innehar de gamle. det er vanlig at førstemann i rekka får arvegaven. er ikke noe å være sjokkert over, dette går over generasjoner. jævla woke-kulturen deres og "likestilling" mellom hver enkelte.

Anonymkode: c9678...8c1

Helt normalt i mine øyne at den eldste får "arven"

I vår familie er det ei jente - hun får bunaden. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantaa skrev (5 minutter siden):

Fordi det kan hende at besteforelderne lagde arven før den andre ungen kom til verden.

 

Nå er det bare 2 år mellom jentene da 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fantaa skrev (6 minutter siden):

Fordi det kan hende at besteforelderne lagde arven før den andre ungen kom til verden.

 

Nå er dette farmors tidligere bunad. Det kan også være at de ikke har råd til å kjøpe noen gave av særlig stor verdi. Vi vet veldig lite her.

Anonymkode: 24f99...cc7

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde spurt farmor om hva hun tenker gi i gave. Tenker det er helt legitimt når ene har fått noe til verdi av 70 000kr. Om hun ikke gir samme beløp/gave, har dere mulighet å selv spare 70 000 frem til 18årsdagen hennes? Så kan hun kjøpe en selv/spare pengene. 

Anonymkode: 35c48...d82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Curiousine skrev (1 minutt siden):

Nå er det bare 2 år mellom jentene da 

Ja, mange som lager arv allerede når første er født. 

Anonymkode: ce10d...bf6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har 25000 til en bunad hun ikke ønsker seg? Da tar du opp et lite lån på 45.000 så hun får samme bunad. 45.000 er en dråpe i havet. Så blir jenta fornøyd 

Anonymkode: c2805...02e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Ja, mange som lager arv allerede når første er født. 

Anonymkode: ce10d...bf6np 

Nå er det ikke sikkert farmoren er død selv om eldste arvet sin til konfirmasjonen for to år siden. Om det er planlagt for mange år siden har foreldrene og farmor også hatt lang mulighet til å spare til nr 2 (om farmoren er i live) men selfølgelig om disse er 2 av mange barnebarn blir jo det vanskeligere og samtidig også mindre urettferdig. 

 

Endret av Curiousine
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Om du har 25000 til en bunad hun ikke ønsker seg? Da tar du opp et lite lån på 45.000 så hun får samme bunad. 45.000 er en dråpe i havet. Så blir jenta fornøyd 

Anonymkode: c2805...02e

Enig. Og ber om bidrag fra farmor (det bør huk være med på!!j og andre. Og så trenger du ikke å gi med komplett sølv og tilbehør - litt av der kan hun få til senere bursdager/jul. Og så leter du etter en brukt. Da vil sanns trenge mindre enn 45 000 kr til. 

Anonymkode: 437a6...8d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bettsa skrev (6 minutter siden):

Ikke så lett å spørre farmor da hun sannsynligvis er  død. Står at hun arvet bunaden.

Personen trenger ikke å vere død for at hun skal arve en bunad. Kjenner flere som har arvet bunader av besteforeldre fordi ikke orker styret med å ta de på seg lenger, eller at de ikke lenger passer. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen svar. Sånn er det jo av og til. Klart at farmor ville at et av barnebarna skulle arve bunaden, og hun hadde jo bare en. Alt kan ikke være likt. Det må jo bare minste tåle. Hun kan arve noe fint av deg senere. Du kan si til henne at hun kan få pengene i stedet for bunad, så kan hun selv spare til den dyre (kanskje du kan hjelpe litt og). Hun kan kjøpe den som voksen (og ferdig utvokst). Alt kommer ikke på en sølvskje her i livet, og 25000 er mye penger.

Anonymkode: 22f19...b7f

  • Liker 31
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Den er nok desverre for stor til yngste

Anonymkode: ae27b...d68

 

Da er den for stor for eldste innen få år, lenge før hun begynner å sette pris på den. Uten at man er overvektig utvikler kroppen seg fra 15 til 30. 

Opplevde det samme. Jeg er litt lavere enn lillesøster, så fikk bunaden og alt. Ble kompensert med at hun fikk en ny, som kunne syes ut, og ellers var penere på mange måter. 

Så var det jeg som endte opp uten bunad her. 

Anonymkode: 468be...9de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er to år mellom jentene, så dette viste de. Men jeg tok det liksom for gitt at yngste ville ha den bunaden som hører til her og har spart i sammen nok til den. 

Anonymkode: ae27b...d68

Men har dere ikke sagt det til henne (yngste), også ved eldstes konfirmasjon? Eldste arver brukt bunad av denne typen, du får ny bunad av denne typen, det er planlagt. Så ønsker hun seg heller den samme, men nei, den koster 70 000,- ny. Den brukte kostet ingenting. Det er rettferdig (du må jo ha tenkt på det som rettferdig?)

Så lenge yngste også får bunad, og den bunaden det er naturlig at hun får, syns jeg dette er greit. 

Anonymkode: 7857e...a15

  • Liker 20
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

 

Da er den for stor for eldste innen få år, lenge før hun begynner å sette pris på den. Uten at man er overvektig utvikler kroppen seg fra 15 til 30. 

Opplevde det samme. Jeg er litt lavere enn lillesøster, så fikk bunaden og alt. Ble kompensert med at hun fikk en ny, som kunne syes ut, og ellers var penere på mange måter. 

Så var det jeg som endte opp uten bunad her. 

Anonymkode: 468be...9de

Så nå jeg leste motsatt... 

Men poenget er det samme; en bunad til en tenåring må kunne sys ut etterhvert. En arvet bunad vil sjeldent passe pent etterhvert som man blir eldre. 

Anonymkode: 468be...9de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke kjøpe til det dere har råd til på den bunaden, så får resten bli gaver hun ønsker seg av andre gjester, pluss jul og bursdag tiden fremover. Man må vel ikke ha en komplett bunad med en gang? 
 

 

Anonymkode: 5347e...1dc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du liker å sy kunne du jo begynt på bunadskurs 😃 jeg angrer så sykt på at jeg ikke spurte farmoren min om hun kunne lære meg det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...