Gå til innhold

Dere som spør bekjente om hvor de bor, hva tenker dere med?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

FrøkenMånestråle skrev (1 minutt siden):

Kjenner mer enn et menneske som har hatt hatt behov for å bo på skjult adresse og dette har aldri vært en problemstilling. Det er så vanlig å spør om slikt når man treffer bekjente at dette klarer man faktisk å lage et svar på.

Skjønner ikke helt hvordan folk prater sammen når de tilfeldigvis treffes hvis man trør på utrygg grunn når man ikke kan spør hverandre hvor man bor eller hva man driver med en gang. Man blir jo krenket og sur for ALT i dag.

Jeg blir ikke KRENKET. Jeg blir redd! Fordi jeg har angst for at det skal komme ut og falle i feil hender.

Jeg synes det er utrolig vanskelig å finne et svar. Lyve? Si at det er hemmelig? Forsøke å vri samtalen over på noe annet? Unngå spørsmålet? Stikke av? Forklare situasjonen?

Jeg blir utrolig perpleks 

 

TS

Anonymkode: 4bd5a...deb

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er dere ikke klar over at noen av oss lever på skjult adresse? Hva forventer dere at vi skal svare? 

Anonymkode: 4bd5a...deb

Litt engstelig for noe/noen? CIA, FBI, KGB..? Slapp av, i alle fall inntil viderere. Alle er på ferie...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lyver så det renner av meg til ukjente folk. Ingen fare. 

Anonymkode: 1df3e...435

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg blir ikke KRENKET. Jeg blir redd! Fordi jeg har angst for at det skal komme ut og falle i feil hender.

Jeg synes det er utrolig vanskelig å finne et svar. Lyve? Si at det er hemmelig? Forsøke å vri samtalen over på noe annet? Unngå spørsmålet? Stikke av? Forklare situasjonen?

Jeg blir utrolig perpleks 

 

TS

Anonymkode: 4bd5a...deb

Men da må du bare øve da hvis du blir så satt ut. En løgn som er relativt nær sannheten men allikevel ikke funker som regel godt. Å si at det er hemmelig funker heller dårlig da blir det en snakkis. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Poenget er jo at når man lever på skjult adresse så kan man heller ikke fortelle hvilket område.

Hvis du bor på Mortensrud i Oslo og folk spør hvor du bor, så kan du ikke si Mortensrud, for eksempel. Fordi det kan spores. 

Jeg skjønner at folk ikke tenker på dette, men hva søren skal man svare? 

Anonymkode: 4bd5a...deb

Da svarer du bare "bor i Oslo". Hvis de spør hvor I Oslo så kan du velge å si "øst" eller juge å si noe helt annet.

Anonymkode: 737de...a6b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg lyver så det renner av meg til ukjente folk. Ingen fare. 

Anonymkode: 1df3e...435

Ukjente er en ting. Men bekjente som kanskje kjenner noen som kjenner?

ts

Anonymkode: 4bd5a...deb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da svarer du bare "bor i Oslo". Hvis de spør hvor I Oslo så kan du velge å si "øst" eller juge å si noe helt annet.

Anonymkode: 737de...a6b

Og så spør de hvilken bydel. Og hvis man svarer Stovner, lurer plutselig folk på hvor på Stovner, hvilken gate og hvilken skole man har gått på, for onkelen deres var musikklærer på X ungdomsskole "og du er jo musikalsk, jeg skal jammen spørre han om han husker deg!" 

Folk er ikke fornøyd med å få oppgitt en random by eller et område eller en bydel. De fortsetter å grave og grave og grave. 

Anonymkode: bb02e...e3a

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anya66 skrev (Akkurat nå):

Omg!!! 😅 De aller færreste har hemmelig adresse altså

Enig i det :) men vi finnes, så man bør kanskje ikke spørre folk om hvor de bor, tenker nå jeg.

Noen vil kanskje mene at da kan man ikke spørre om noe. Ikke om man har barn, ikke om man jobber, osv. Men det blir annerledes. Det kan helt klart være sårt å få slike spørsmål, men det setter ikke noen i fare.

Anonymkode: 4bd5a...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (11 minutter siden):

Litt engstelig for noe/noen? CIA, FBI, KGB..? Slapp av, i alle fall inntil viderere. Alle er på ferie...

Litt engstelig?

Jeg har vært utsatt for grove overgrep og har dermed sterk angst for å bli oppsøkt, noe som gjør at jeg ikke tørr å ha åpen adresse. Jeg har vært i kontakt med politiet flere ganger vedrørende saken.

Anonymkode: 4bd5a...deb

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (13 minutter siden):

Litt engstelig for noe/noen? CIA, FBI, KGB..? Slapp av, i alle fall inntil viderere. Alle er på ferie...

Hva i all verden har CIA og KGB med denne problemstillingen å gjøre?

Anonymkode: bb02e...e3a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ukjente er en ting. Men bekjente som kanskje kjenner noen som kjenner?

ts

Anonymkode: 4bd5a...deb

Snakk om å ØNSKE seg problemer!

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk klarer vel å tenke selv om de vil si hvor de bor eller ikke. herlighet.

Anonymkode: 91792...309

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Er dere ikke klar over at noen av oss lever på skjult adresse? Hva forventer dere at vi skal svare? 

Anonymkode: 4bd5a...deb

Så lyv eller si "jeg bor på skjult adresse, så jeg kan ikke si det". Herregud, verden roterer ikke rundt deg vet du.

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Litt engstelig?

Jeg har vært utsatt for grove overgrep og har dermed sterk angst for å bli oppsøkt, noe som gjør at jeg ikke tørr å ha åpen adresse. Jeg har vært i kontakt med politiet flere ganger vedrørende saken.

Anonymkode: 4bd5a...deb

Beklager på dine vegne, høres helt tragisk ut. Men sosiale utvekslinger som `hvor man bor - hva jobber du med osv.. blir nok fortsatt normalen for overskuelig fremtid.

  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Takk for svar på dette ts. Det må være tøft i hverdagen ❤️ 
 

Jeg skjønner at det er blir vanskelig når folk spør hvor du bor, og kanskje du er litt mer paranoid enn «folk flest» - uten at jeg mente noe vondt med det. Men det er helt vanlige spørsmål å stille. 

Samtalen kan gå sånn her typ: 

Meg: Neimen halla, jøss det var lenge siden, hvordan går det med deg? 
 

Deg; Joda jeg har det veldig fint, hva med deg? 
 

Meg; Nei jeg lever jeg da, mye å gjøre med jobb og barna og alt - men godt å se deg, hva driver du med om dagen a? 
 

Deg; Nei du vet, som alle andre da, jobber og sliter :) 

 

Meg; ja hehe sånn er jo livet. Hvor holder du til om dagen? Hadde vært hyggelig å se deg igjen da. 
 

Deg; Jeg er bare på besøk her, men jeg kan jo melde deg på fjesboka (som du ikke har) hvis jeg er i nærheten i fremtiden/ Jeg har flytta langt i gokk jeg altså høhø så er sjeldent på disse trakter/ Ja jeg bor en halvtimes tid unna med T-banen så det hadde jo vært hyggelig .. 

 

Feks ❤️
 

 

Anonymkode: 7b75a...efe

Det er veldig tøft. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har tenkt at det hadde vært godt å få slippe. For dette er åpenbart ikke noe liv å ikke kunne utfolde seg fritt. Jeg føler meg fanget og har masse mareritt om at jeg må flykte.

Takk for forståelse ❤️

Anonymkode: 4bd5a...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis man skal ta høyde for slike ekstreme ytterpunkter i enhver anledning så er det til slutt ikke mulig å snakke om noe som helst lenger. 

Noen ting ER bare vanskelig å snakke om for enkelte, uten at man nødvendigvis vet det. Hvor du skal i ferien? Noen har ikke råd og blir lei seg av spørsmålet. Har du sett game of thrones? Noen kan ikke se sånt for voldtektsscenene trigger PTSDen deres. Middagstips? Noen har holdt på å dø av spiseforstyrrelser og trigges av å tenke på planlegging av mat. Graviditet? Noen har nylig abortert eller er på sitt tolvte ivf-forsøk. Åssen går det med mannen da? Jævlig dårlig.. Dårlig vær idag ass! Broren til en eller annen ble kanskje slått ned av lynet og døde. Hva gjorde du før du begynte å jobbe her da? Noen satt kanskje i fengsel og vil ikke at det skal komme ut.

Det er lov å dra en hvit løgn nå og da! Og hvis det er så viktig som det er i ditt tilfelle bør man øve på det.

Anonymkode: 9c277...38d

  • Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må vel være mulig å få råd fra rette instans når der gjelder slike spørsmål. Er jo ikke første gangen noen lurer på det. 

Hva med å svare vagt? "Akkurat i en overgang nå så bor jeg hos min mor/søsken/venninne, men er på let etter å finne et trivelig sted for meg selv". Du kan velge om du vil si "hos min mor som bor i x kommune/stedsnavn". Kan være et random sted også. Men vær klar over at folk kan stille oppfølgingsspørsmål. "Åja, der bodde jeg for to år siden, hva er adressen?".

Anonymkode: 82c14...a49

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner du er i en vanskelig situasjon og at du synes det er vanskelig å lyve. Men jeg tenker du må nesten øve inn noen løgner og servere de. Hvis noen skulle komme med flere spørsmål er det innafor å si at "det var hyggelig å treffes, men nå må jeg dessverre løpe! Jeg har en avtale. Ha en fin dag!" 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis man skal ta høyde for slike ekstreme ytterpunkter i enhver anledning så er det til slutt ikke mulig å snakke om noe som helst lenger. 

Noen ting ER bare vanskelig å snakke om for enkelte, uten at man nødvendigvis vet det. Hvor du skal i ferien? Noen har ikke råd og blir lei seg av spørsmålet. Har du sett game of thrones? Noen kan ikke se sånt for voldtektsscenene trigger PTSDen deres. Middagstips? Noen har holdt på å dø av spiseforstyrrelser og trigges av å tenke på planlegging av mat. Graviditet? Noen har nylig abortert eller er på sitt tolvte ivf-forsøk. Åssen går det med mannen da? Jævlig dårlig.. Dårlig vær idag ass! Broren til en eller annen ble kanskje slått ned av lynet og døde. Hva gjorde du før du begynte å jobbe her da? Noen satt kanskje i fengsel og vil ikke at det skal komme ut.

Det er lov å dra en hvit løgn nå og da! Og hvis det er så viktig som det er i ditt tilfelle bør man øve på det.

Anonymkode: 9c277...38d

Det var et godt poeng, egentlig.

Jeg må kanskje øve meg på å ikke være så samvittighetsfull at jeg ikke klarer å dra en hvit løgn. Jeg er altfor ærlig og det setter meg i en kvis. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det må vel være mulig å få råd fra rette instans når der gjelder slike spørsmål. Er jo ikke første gangen noen lurer på det. 

Hva med å svare vagt? "Akkurat i en overgang nå så bor jeg hos min mor/søsken/venninne, men er på let etter å finne et trivelig sted for meg selv". Du kan velge om du vil si "hos min mor som bor i x kommune/stedsnavn". Kan være et random sted også. Men vær klar over at folk kan stille oppfølgingsspørsmål. "Åja, der bodde jeg for to år siden, hva er adressen?".

Anonymkode: 82c14...a49

Ja. Jeg vurderer å kontakte politiet igjen for å spørre hva jeg bør svare i en slik situasjon, for det fikk jeg ikke helt tak på sist jeg var i kontakt med familievoldskoordinatoren. 

Takk for tips :) 

Anonymkode: 4bd5a...deb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...