Gå til innhold

Dere som spør bekjente om hvor de bor, hva tenker dere med?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Forresten er det rart at du treffer på så mange bekjente, TS. Pleier man ikke å flytte et godt stykke unna når man skal bo på hemmelig adresse?

Anonymkode: 9a15a...e93

  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 hours ago, AnonymBruker said:

Er dere ikke klar over at noen av oss lever på skjult adresse? Hva forventer dere at vi skal svare? 

Anonymkode: 4bd5a...deb

Hjelpe meg, så lyv da vel, hva tenker du med?

Anonymkode: cc281...92e

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, for noen svar i denne tråden! Dere som ikke klarer å svare saklig med respekt, hold kjeft heller.

Jeg skjønner problemstillingen din, TS ❤ Etter å ha opplevd traumatiske hendelser, er man ofte på vakt og kan overtenke til man føler seg helt paranoid over ting som andre ikke vier en tanke, engang. Jeg har mine egne erfaringer og traumer som preger hverdagen min, så jeg forstår deg.

Når du får spørsmål om hvor du bor, er det innafor å si som det er? At "jeg har flytta og bor for tiden på hemmelig adresse" ? Det er forståelig at ikke det er gøy å fortelle, men da har du i hvert fall ikke nevnt et område som andre kan snappe opp. Dessuten slipper du videre spørsmål om sted (med mindre vedkommende mangler en skrue 🤪). 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om de fleste her i tråden ikke aner hvor alvorlig situasjon man må være i for å få hemmelig adresse (kode 6?)

Det jeg ikke skjønner er at ts bor et sted der hun kan risikere å treffe noen som kanskje kjenner noen, som - kroppen må jo være på høygir døgnet rundt for å ha sjans til å takle et sånt press.

Ts har traumer, alvorlige traumer. Det å leve på hemmelig adresse er så inngripende at det tydeligvis er vanskelig å forstå. Selvfølgelig kan man ikke bestille noe hjem! Man eksisterer ikke i det offentlige lenger! Kan ikke gjøre noen av de vanlige tingene som å bli kjent med nye folk, kjøpe en billett etc uten at alt er avklart.

Jeg ville flyttet til et sted der det ikke var sjans til å treffe gamle kjente. Og i så fall, vær vag, si du bare er på besøk og at du dessverre må videre/av på neste stasjon. Regner med at du har voldsalarm med deg over alt. Farg håret, bytt klesstil, gjør det vanskelig å kjenne deg igjen.

Men jeg skjønner ikke helt - fikk selv tilbud om enten kode 5 el 6, husker ikke for det er en stund siden, men da var det snakk om å måtte flytte langt bort og miste både jobb, nettverk og hele identiteten.

For min del var det ikke situasjonen så farlig at jeg landet på hemmelig adresse, men hvis jeg ser noen fra den tiden så stopper jeg ikke og hilser eller småprater og svarer ikke på noe som helst. Går rett frem, ser rett gjennom dem og med AirPods kan jeg fake at jeg hører musikk eller snakker i telefonen. En av konsekvensene av at jeg ikke valgte å flytte, er at det er mange steder og områder jeg aldri kommer til å sette mine bein i frykt og jeg har hele tiden tett kontakt med advokat og politi hvis det er noe.

Men tidligere bekjente eller venner får max 3 sekunder før jeg er nødt til å rekke en avtale, et møte, hva som helst. Vi får ta en kaffe en dag og catche opp, hadet bra, snakkes aldri, du har ikke mitt nr og jeg er ikke å finne på noen sosiale media.

Det holder å vinke (ikke som i «kom hit») og snu blikket igjen hvis noen prøver å hilse. Og så begraver du deg i mobilen eller noe. Jeg ville flyttet et sted med minimal sjanse for å møte noen og du må lære deg å være avvisende og sette grenser for andre. Dine grenser. Som i at hvis noen spør hvor du bord så må du dessverre gå.

Anonymkode: 764a5...c47

  • Liker 5
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen spør hvor jeg bor, og jeg sier at jeg bor i sentrum, eller at jeg har flyttet til Bergen og bare er på besøk eller noe og de sier " Nei, jeg mener nøyaktig adresse". Så syns de fleste at det er mistenkelig. Og bor man på hemmelig adresse så lyver man.  Man har svar i bakhodet for slikt.

Anonymkode: 02107...5c9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ærlig talt ikke problemet her.

Som ufør som ikke vil kringkaste dette til resten av verden, svarer jeg pent på spørsmålet "Hva jebber du med?" med "Det går på sett og vis; jeg lever fortsatt" med et smil, og praten går videre; det er ikke nødvendigvis slik at man svare på absolutt alt folk spør om.

Noen lever på hemmelig adresse, mens andre har andre private ting som de ikke ønsker å snakke om; ethvert normalt menneske skjønner dette, og vil ikke innlede et tredjegradsforhør for å få tak i opplysningene.

Anonymkode: 54472...f6c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Athena Catalina skrev (9 timer siden):

Smaltalk kalles det. Blir det samme som å spør noen hva de jobber med, om de har barn osv. 

Og når noen spør hvor jeg bor, sier jeg aldri adressen, kun byområdet, 

Nei, det er ikke smaltalk.

Da spør man ikke om personlige ting...

Anonymkode: 44c8c...ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det var et godt poeng, egentlig.

Jeg må kanskje øve meg på å ikke være så samvittighetsfull at jeg ikke klarer å dra en hvit løgn. Jeg er altfor ærlig og det setter meg i en kvis. 

Ja. Jeg vurderer å kontakte politiet igjen for å spørre hva jeg bør svare i en slik situasjon, for det fikk jeg ikke helt tak på sist jeg var i kontakt med familievoldskoordinatoren. 

Takk for tips :) 

Anonymkode: 4bd5a...deb

Virker som om du har fått veldig dårlig informasjon om dette? Jeg tenker vel at hva man svarer på spørsmål om bosted er et helt opplagt tema som du sikkert får råd om.

Det stemmer heller ikke at bare politiet vet hvor du bor, opplysningene ligger i folkeregisteret, men er bare tilgjengelig for noen få mennesker.

Anonymkode: 8c8c2...e31

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ang løgn, er du sikker på at du aldri har løyet? Folk som lever i voldelige forhold lyver jo hele tida, av skam og redsel. De kommer ikke på jobb og forteller alle som spør at de har hatt sykedager fordi partneren banka dem opp, de sier kanskje heller at de har hatt omgangssyke.

Anonymkode: 8c8c2...e31

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er dere ikke klar over at noen av oss lever på skjult adresse? Hva forventer dere at vi skal svare? 

Anonymkode: 4bd5a...deb

Det er et så lite fåtall dette faktisk gjelder, så hvorfor i alle dager skal man begynne å unngå og spørre ALLE om dette? Et dagligdags, alminnelig spørsmål det er helt innafor å stille folk man prater med.

Nå må dere slutte her! Man kan ikke gjøre om hele samfunnet pga noe som gjelder et svært lite antall. Flertallet bestemmer.

Skulle noen med hemmelig adresse bli spurt, så får de da bare lyve! Hvor vanskelig er vel det? Eller man kan brått bytte tema for samtalen, se på klokka og utbryte; å nei, se hva klokka er, nå må jeg løpe altså! Ha det!

Endret av Million
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er bare altfor dårlig til å lyve. Og så er det som en skrev, når man er vokst opp i Oslo, kjenner mange i Oslo og bor i en bydel i Oslo, hva svarer man? Da forventer jo folk at man skal svare hvilken bydel, noe man ikke kan.

 

(Og nei, jeg bor ikke i Oslo. Det er bare et eksempel).

Anonymkode: 4bd5a...deb

Da sier du noe "rundt". 
Om du har vokst opp i Oslo, og møter noen du har vokst opp sammen med, og du fortsatt bor i Oslo, så svarer du noe som: 

"Nei, jeg bor jo ikke så langt fra der vi vokste opp". (Vokste opp på Mortensrud, bor nå på Manglerud. "langt" er jo et udefinert begrep.) 
Eller om man faktisk har flyttet litt unna der man vokste opp: "Nei, jeg bor jo ikke i nærområdet til der vi vokste opp lenger, bor fortsatt i Oslo, men har flyttet til et helt annet område. Hva med deg da?"
og så snakker du deg rundt evt. oppfølgingsspørsmål videre, med å fortelle noe generelt om forskjellene på der du bor nå, og der du vokste opp. (Type "Der jeg bor nå, er det litt annen reisevei til marka, enn her vi vokste opp. Det tar lengre tid/kortere tid, så derfor bruker vi marka mye mer/mindre enn vi gjorde i oppveksten." eller "Der jeg bor nå er det mye mer barnevennlig enn der vi vokste opp. Det er kort vei til fine lekeplasser, og det bor mange barnefamilier i området" Altså sånne ting som kan stemme om masse steder i Oslo, men som ikke dermed er løgn om stedet du bor nå. 

 

Jeg tenker ikke noe over at noen skulle bo på hemmelig adresse eller noe når jeg begynner med smalltalk. Oftest er jeg jo mest nysgjerrig på om de har flyttet et stykke unna der vi har vokst opp, og evt. om det er langt eller ikke langt. 
Har de flyttet langt, kan det jo være en fin historie å høre på hvorfor de havnet akkurat der de havnet. (Type, hvorfor Ole som vokste opp på fineste Oslo Vest, nå bor i Tromsø, er nok en mer spennende historie enn hvorfor Anne valgte å bosette seg i Bærum.) 
Og i den historien er verken yrke eller eksakt bosted spesielt viktig. 

Så jeg tenker jo at noen som vet de skal holde bosted og yrke/arbeidssted hemmelig, må komme opp med en "dekkhistorie" de er komfortable med å fortelle. 

Anonymkode: a88e4...802

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Er dere ikke klar over at noen av oss lever på skjult adresse? Hva forventer dere at vi skal svare? 

Anonymkode: 4bd5a...deb

Dette kan umulig være seriøst ment. Det må være under 1 % som bor på skjult/hemmelig adresse.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Er dere ikke klar over at noen av oss lever på skjult adresse? Hva forventer dere at vi skal svare? 

Anonymkode: 4bd5a...deb

Kom over deg selv. Kan hende vi mente by ikke brevadresse

Anonymkode: 17136...40e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snart kan man jo ikke prate sammen lengre.. kan ikke spørre om jobb, kanskje man ikke har jobb. Kanskje noen har hemmelig adresse. Kanskje noen sliter med å få barn. Kanskje noen har en voldelig kjæreste eller ulykkelig forhold. Kan man snakke om været?hva om den andre har problemer med det.. hva kan man prate om? 

Dersom jeg hadde bodd på hemmelig adresse så må jeg finne ut hva jeg kan svare på slike spørsmål. Om de graver litt mer, si at dere skal flytte til ... eller at dere nå bor midlertidig et sted. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herrefred. Er det også galt å spørre om altså? Snart tørr ikke folk å snakke sammen i det hele tatt, fordi enkelte potensielt kan bli krenket av de merkeligste ting. 
Verden er blitt gal. 

Anonymkode: a0e70...be9

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Tusen takk til alle som har kommet med konstruktive svar. Jeg skal lese gjennom alle konstruktive innlegg og se om det er noe jeg kan anvende. Jeg setter veldig pris på alle dere som har svart ordentlig og saklig, og med forståelse.

Dette er åpenbart en svært sår og vanskelig situasjon som på ingen måte er ønsket. Det forringer livet, og reduserer livskvaliteten. Jeg lever jo ikke, da alt handler om å ikke bli funnet. Det er jo ikke et liv.

Jeg synes dermed det er trist å lese enkelte svar her inne. "Du har for lite problemer". "Snakk om å ønske seg problemer". "Get smart", "Er dette snikskryt?", "Du er sosialt tilbakestående", og "Du kan umulig være så redd når du ikke klarer å lyve" eller andre uhyggelige meldinger.

Jeg håper dere sover godt om nettene når dere klarer å skrive slikt til et menneske som er i en så sårbar og prekær situasjon. Det jeg har vært utsatt for er så alvorlig, og jeg er i så stor overlevelsesmodus, at jeg heldigvis ikke har kapasitet til å ta inn stygge kommentarer. Men jeg synes folk bør tenke før de slenger ut spydigheter til mennesker som er i fare og har opplevd grove overgrep av familiemedlemmer. Det er ganske skremmende å se hvor stygge enkelte kan bli bak tastaturet.

Igjen, tusen takk til alle som har bidratt konstruktivt. Det setter jeg veldig pris på, og jeg tar med meg innspillene. Så skal jeg også få snakket med politiet om dette for å få noen tips tilpasset min situasjon. Det er ikke alt jeg kan utlevere her av frykt for å bli gjenkjent.

TS

 

Anonymkode: 4bd5a...deb

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dersom du ikke har hemmelig tlf nr kan hvem som helst som vet navnet ditt søke deg opp på Google eller 1881.no og tilsvarende og finner Telefonnr og adresse. Dersom du ikke har reservert deg for dette til tlf leverandør. Om noen absolutt skal søke deg opp er det derfor overraskende enkelt å finne ut mye om deg.  Om noen har et bilde av deg kan man kjøre bildesøk som kan lede til navn og annen info....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og de som spør hva man syns om været! Tenker dere ikke på at noen plages med soleksem og varmeutslett, og er ukomfortable med å utlevere private helseopplysninger på den måten? Mange har angst for hudkreft. Andre blir deprimerte av mørketid eller regn, får insomnia av lyse sommernetter, hater tanken på at det går mot høst, blir varulver ved fullmåne. Dere tvinger dem til å lyve. Slutt med det!

Anonymkode: 4fcbb...38d

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mann1977 skrev (2 minutter siden):

Dersom du ikke har hemmelig tlf nr kan hvem som helst som vet navnet ditt søke deg opp på Google eller 1881.no og tilsvarende og finner Telefonnr og adresse. Dersom du ikke har reservert deg for dette til tlf leverandør. Om noen absolutt skal søke deg opp er det derfor overraskende enkelt å finne ut mye om deg.  Om noen har et bilde av deg kan man kjøre bildesøk som kan lede til navn og annen info....

Nei. Jeg har både hemmelig telefonnummer og adresse. Adressen ligger ikke hos folkeregisteret heller, for jeg har aldri meldt flytting. Så nei, det er ingen måte å finne ut av dette på nett. 

TS

Anonymkode: 4bd5a...deb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. Jeg har både hemmelig telefonnummer og adresse. Adressen ligger ikke hos folkeregisteret heller, for jeg har aldri meldt flytting. Så nei, det er ingen måte å finne ut av dette på nett. 

TS

Anonymkode: 4bd5a...deb

Men, jeg skjønner ikke: hvis du bor på hemmelig adresse i Lommedalen, hvorfor sier du ikke bare at du bor i Røyken? Du kan jo ikke unngå spørsmålet, har du ikke et vagt, fast svar? «Drammensområdet». Og er du uheldig å treffer lokalkjente, spør hvor de har bodd, og oppgi annen kjent bydel med mye inn-og utflytting. «Rekkehusene på Konnerud, ikke bodd der lenge- skift tema»

Anonymkode: 4fcbb...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...