Gå til innhold

Syns dere det er riktig at landslagsjefen i fotball for herrer skal tjene 3 ganger mer enn landslagssjefen for damer?


Gjest fransine

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, fransine said:

Det var da fæle greier at du skulle legge på deg 7 kilo av en sjokolade, det må være verdensrekord 🤔

Høy IQ blant menn? Hvorfor er da frafallet så stort blant menn på vgs, og de ikke kommer seg inn på høyere utdanning i samme grad som det kvinner gjør. ( Fordeling 60 - 40) i favør kvinnene. 

Ferdigheter bak rattet handler vel i hovedsak om erfaring, og menn kjører vel i snitt mer enn kvinner, og hvis både mannen og kvinnen sitter i bilen er det vel sånn at det oftest er han som tar rattet ( dog skiller denne frøkna seg ut i så måte i og med at hun kjører cirka 40 000 kilometer i året 😅 ) Når vi først er innom bilkjøring så er det altfor mange dårlige sjåfører i Norge generelt- så frustrerende...  🙄

Jeg er framdeles helt med på at man skal ansette den best kvalifiserte personen, selv om som du sier at det kan føre til at det ene kjønnet kun vil være representert med 10 %.

Jeg liker å bli vurdert etter hva jeg har mellom ørene, og ikke hva jeg har mellom beina jeg da. Og sånn burde det være for alle.  Men det er framdeles endel holdninger i samfunnet om at det og det kjønnet passer best til den og den oppgaven, og så lenge den holdningen er der, vil vi aldri få en rettferdig ansettelsesprosess.

Noe jeg faktisk kan si meg enig med deg i er at kvinner kan være verst mot andre kvinner.

God natt 🙂

Sjokoladen var like stor som sorgen min, så da gikk det som det gikk. Ord kan såre, vet du...😥

Menn har ikke merkbart høyere iq enn kvinner, men vi har høyere standardavvik på iq enn dere har. Så den kvinnelige fordelingen er mer konsentrert rundt gjennomsnittlig iq mens menns IQer varierer mer, så vi har færre med gjennomsnittlig iq og flere av både idiotene og geniene. Derfor vi er overrepresentert dramatisk både blant nobelprisvinnere og fengselsinnsatte.

Så hvis en jobb har en minimums iq på 100, så er det omtrendt like mange menn og kvinner som er smarte nok. Men hvis du øker minimumskravet til 125, så er det plutselig dobbelt så mange menn som kvalifiserer sammenlignet med kvinner. Og hvis man trenger noen med iq på 150, så er kjønnsbalansen 5-10 menn per kvinne som er smart nok.

Og det er bare når vi ser på iq. Så har du ting som risikohåndtering, stresstoleranse, selvtillit, beslutningsdyktighet, ambisjonsnivå, villighet til å jobbe overtid, etc etc etc.

Hver av disse er ting menn i snitt skårer høyere på enn kvinner. Så hver gang du legger på et krav hvor menn skårer høyere enn kvinner så luker du ut flere kvinner enn menn fra den gjenstående kandidathaugen, og kjønnsbalansen blir skjevere og skjevere i favør menn. 

Ferdigheter bak rattet er selvsagt avhengig av hvor mye trening man har på det, så det hjelper at menn kjører mer, men talent har også noe å si, og menn har en fordel i at vi har bedre finmotorikk, øye-hånd koordinasjon, raskere reflekser og bedre romforståelse. Romforståelsen er faktisk en vi kan se på bilder av hjernen da området som er ansvarlig for denne prosessering er fysisk større hos menn sammenlignet med kvinner. (Derav stereotypen om kvinner og lukeparkering, og den stemmer)

Jeg skjønner godt hva du mener, og tror de fleste oppegående kvinner har samme preferanse, men problemet kommer når man vet at det mellom hodet ikke vil gi resultatet man så inderlig ønsker, mens det mellom beina vil det. Da tror jeg det er mange som lar seg friste til å ta den lette veien, og da mange har det feilinntrykket at kvinner diskrimineres mot så rasjonaliserer de vel at de bare nuller ut en annen urettferdighet. Personlig trives jeg godt med å bli vurdert på hva jeg har mellom beina, men det er mer i private settinger. 😁

Men hva om det stemmer at menn er naturlig bedre i noen jobber og kvinner i andre? Hva om det stemmer at to personer med lik CV har ulik sannsynlighet for å gjøre en god jobb pga personlige egenskaper som vi ikke kan teste for som er korrelert med kjønn? For jeg tror at det er slik.

Sov godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 hours ago, Drizzt said:

Du svarte ikke på spørsmålet. Hva er den vesentlige forskjellen som rettferdiggjør at den ene får 3x lønna den andre får for samme jobb?

Ikke meg du spør, men budsjett er trolig en rimelig stor årsak. Større inntekter gir større rom for større utgifter.

Anonymkode: 49ee1...f37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fransine
Kipling skrev (4 timer siden):

Sjokoladen var like stor som sorgen min, så da gikk det som det gikk. Ord kan såre, vet du...😥

Menn har ikke merkbart høyere iq enn kvinner, men vi har høyere standardavvik på iq enn dere har. Så den kvinnelige fordelingen er mer konsentrert rundt gjennomsnittlig iq mens menns IQer varierer mer, så vi har færre med gjennomsnittlig iq og flere av både idiotene og geniene. Derfor vi er overrepresentert dramatisk både blant nobelprisvinnere og fengselsinnsatte.

Så hvis en jobb har en minimums iq på 100, så er det omtrendt like mange menn og kvinner som er smarte nok. Men hvis du øker minimumskravet til 125, så er det plutselig dobbelt så mange menn som kvalifiserer sammenlignet med kvinner. Og hvis man trenger noen med iq på 150, så er kjønnsbalansen 5-10 menn per kvinne som er smart nok.

Og det er bare når vi ser på iq. Så har du ting som risikohåndtering, stresstoleranse, selvtillit, beslutningsdyktighet, ambisjonsnivå, villighet til å jobbe overtid, etc etc etc.

Hver av disse er ting menn i snitt skårer høyere på enn kvinner. Så hver gang du legger på et krav hvor menn skårer høyere enn kvinner så luker du ut flere kvinner enn menn fra den gjenstående kandidathaugen, og kjønnsbalansen blir skjevere og skjevere i favør menn. 

Ferdigheter bak rattet er selvsagt avhengig av hvor mye trening man har på det, så det hjelper at menn kjører mer, men talent har også noe å si, og menn har en fordel i at vi har bedre finmotorikk, øye-hånd koordinasjon, raskere reflekser og bedre romforståelse. Romforståelsen er faktisk en vi kan se på bilder av hjernen da området som er ansvarlig for denne prosessering er fysisk større hos menn sammenlignet med kvinner. (Derav stereotypen om kvinner og lukeparkering, og den stemmer)

Jeg skjønner godt hva du mener, og tror de fleste oppegående kvinner har samme preferanse, men problemet kommer når man vet at det mellom hodet ikke vil gi resultatet man så inderlig ønsker, mens det mellom beina vil det. Da tror jeg det er mange som lar seg friste til å ta den lette veien, og da mange har det feilinntrykket at kvinner diskrimineres mot så rasjonaliserer de vel at de bare nuller ut en annen urettferdighet. Personlig trives jeg godt med å bli vurdert på hva jeg har mellom beina, men det er mer i private settinger. 😁

Men hva om det stemmer at menn er naturlig bedre i noen jobber og kvinner i andre? Hva om det stemmer at to personer med lik CV har ulik sannsynlighet for å gjøre en god jobb pga personlige egenskaper som vi ikke kan teste for som er korrelert med kjønn? For jeg tror at det er slik.

Sov godt.

Legger ved denne artikkelen som forklarer godt at kvinner er bedre ledere enn menn 😜

https://lederne.no/artikler/kvinner-leder-best/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste lønna som er relevant å sammenligne med her er lønnen til den forrige treneren i samme jobb.

Anonymkode: ec63d...d9b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/5/2022 at 2:01 PM, fransine said:

Helt tåpelig sammenligning. Skal vi begynne å snakke om prestasjoner herrelandslaget versus damelandslaget så taper herrene suverent

Selv om det norske herrlandslaget ikke gjør det spesielt bra internasjonalt så vil det norske kvinnelandslaget bli rundspilt og brukt som kjegler av det norske herrelandslaget.

Anonymkode: cc30b...441

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fransine
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ikke meg du spør, men budsjett er trolig en rimelig stor årsak. Større inntekter gir større rom for større utgifter.

Anonymkode: 49ee1...f37

Helt klart. Men så er det sluttresultatet i en virksomhet som teller da. Og inntektene blir ikke høyere eller lavere om man omfordeler noen av utgiftene  (trenerlønna) fra den ene avdelingen til en annen.

Utøverne på kvinnelandslaget og herrelandslaget får lik betaling, det samme kunne vært tilfelle med trenerne.

 

Endret av fransine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fransine skrev (1 time siden):

Helt klart. Men så er det sluttresultatet i en virksomhet som teller da. Og inntektene blir ikke høyere eller lavere om man omfordeler noen av utgiftene  (trenerlønna) fra den ene avdelingen til en annen.

Utøverne på kvinnelandslaget og herrelandslaget får lik betaling, det samme kunne vært tilfelle med trenerne.

 

Selvsagt blir den det. Fir 1,7 millioner får vi ikke den sjefen som tengs på herresiden, med følgende dårligere resultater. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fransine
PetterKanin skrev (18 minutter siden):

Selvsagt blir den det. Fir 1,7 millioner får vi ikke den sjefen som tengs på herresiden, med følgende dårligere resultater. 

Hvilke "gode" resultater har denne landslagsjefen på herresiden å vise til da? Er fort folk i administrasjonen med lavere lønn som genererer mer inntekter enn det landslagssjefen gjør.😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fransine skrev (Akkurat nå):

Hvilke "gode" resultater har denne landslagsjefen på herresiden å vise til da? Er fort folk i administrasjonen med lavere lønn som genererer mer inntekter enn det landslagssjefen gjør.😉 

Gjentakende CL-deltakelse med FCK. Gode resultater med landslaget, men det er etter kontrakten er inngått. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fransine
PetterKanin skrev (14 minutter siden):

Gjentakende CL-deltakelse med FCK. Gode resultater med landslaget, men det er etter kontrakten er inngått. 

Det er lønna i jobben han innehar nå som diskuteres,  ikke den han hadde før.

Ja Norge har vunnet noen kamper i det siste, og steget på fifa rankingen- men de har vært ranket høyere tidligere.

Hvis denne treneren greier å få Norge til et mesterskap som EM eller VM så kan vi begynne å snakke om gode resultater, inntil da... 🤐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fransine skrev (4 minutter siden):

Det er lønna i jobben han innehar nå som diskuteres,  ikke den han hadde før.

Ja Norge har vunnet noen kamper i det siste, og steget på fifa rankingen- men de har vært ranket høyere tidligere.

Hvis denne treneren greier å få Norge til et mesterskap som EM eller VM så kan vi begynne å snakke om gode resultater, inntil da... 🤐

Lønna han har nå baserer seg på de kvalifikasjonene som var grunnlaget for at han fikk jobben. Bonuser beales ut på grunnlag av resultatene i jobben.

Hva har Hege Riise å vise til av resultater fra før? Spesielt økonomiske sådan?

 

Dersom man skal bruke disse stillingene som argument for lik lønn for likt arbeid så må man sammenligne samme jobben. Og det å lede kvinnelandslaget og herrelandslaget er selvsagt ikke samme jobben.

Endret av PetterKanin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fransine
PetterKanin skrev (6 minutter siden):

Lønna han har nå baserer seg på de kvalifikasjonene som var grunnlaget for at han fikk jobben. Bonuser beales ut på grunnlag av resultatene i jobben.

Hva har Hege Riise å vise til av resultater fra før? Spesielt økonomiske sådan?

 

Dersom man skal bruke disse stillingene som argument for lik lønn for likt arbeid så må man sammenligne samme jobben. Og det å lede kvinnelandslaget og herrelandslaget er selvsagt ikke samme jobben.

Hege Riises resultater kan du lett finne på wikipedia, men nå har jeg gjort deg en tjeneste her da og kopiert for deg.

Som spillerRediger

Norges landslag

Setskog/Høland

Nikko Securities

  • Seriespill
    • Gull: 1996 og 1997
  • Cup
    • Gull: 1996

Asker

Carolina Courage

  • Seriespill
    • Gull: 2002
  • Cup
    • Gull: 2002

Team Strømmen

Som trenerRediger

USAs landslag (assistenttrener)

LSK Kvinner

Norge J19

UtmerkelserRediger

  • UEFA Golden Player 1993[35]
  • Årets Kniksen i 1995.
  • Kåret til Norges beste kvinnelige spiller noensinne i 2003.
  • Gullklokka for å ha spilt 25 landskamper i 2003.
  • Kniksens Hederspris i 2004
  • Årets trener i Toppserien: 2017, 2018, 2019
  • Nominert årets trener i kvinnefotballen under The Best FIFA Football Awards: 2019/2020[36]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fransine skrev (5 minutter siden):

Hege Riises resultater kan du lett finne på wikipedia, men nå har jeg gjort deg en tjeneste her da og kopiert for deg.

Som spillerRediger

Norges landslag

Setskog/Høland

Nikko Securities

  • Seriespill
    • Gull: 1996 og 1997
  • Cup
    • Gull: 1996

Asker

Carolina Courage

  • Seriespill
    • Gull: 2002
  • Cup
    • Gull: 2002

Team Strømmen

Som trenerRediger

USAs landslag (assistenttrener)

LSK Kvinner

Norge J19

UtmerkelserRediger

  • UEFA Golden Player 1993[35]
  • Årets Kniksen i 1995.
  • Kåret til Norges beste kvinnelige spiller noensinne i 2003.
  • Gullklokka for å ha spilt 25 landskamper i 2003.
  • Kniksens Hederspris i 2004
  • Årets trener i Toppserien: 2017, 2018, 2019
  • Nominert årets trener i kvinnefotballen under The Best FIFA Football Awards: 2019/2020[36]

Som trener ikke all verden altså. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fransine
PetterKanin skrev (31 minutter siden):

Som trener ikke all verden altså. 

Hvis flere NM gull, EM sølv og VM sølv ikke er all verden... så ja. Venter (forgjeves ) på at Norges herrelandslag skal bare KOMME til et mesterskap,  langt mindre få medalje i ett...

Godt verden består av viktigere ting enn fotball da 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fransine skrev (1 minutt siden):

Hvis flere NM gull, EM sølv og VM sølv ikke er all verden... så ja. Venter (forgjeves ) på at Norges herrelandslag skal bare KOMME til et mesterskap,  langt mindre få medalje i ett...

Godt verden består av viktigere ting enn fotball da 😅

I kvinnefotball er det ikke all verden, nei, da nivået har vært veldig lavt hos de fleste kvinnelandslag.

Det krever langt mer å bringe et herrelandslag til et mesterskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fransine skrev (5 minutter siden):

Hvis flere NM gull, EM sølv og VM sølv ikke er all verden... så ja. Venter (forgjeves ) på at Norges herrelandslag skal bare KOMME til et mesterskap,  langt mindre få medalje i ett...

Godt verden består av viktigere ting enn fotball da 😅

Hun var assistenttrener da det ble VM sølv. Og EM var for junior.

Toppserien for kvinner i Norge er ikke all verden dessverre. 
 

Hun var jo på korttidskontrakt for damelaget til England ifjor. Hva gjorde hun da? Hun vraket spilleren som ble toppscorer under EM i sommer. England røyk ut i kvartfinalen. Dessverre ikke voldsomt imponerende. 

Anonymkode: 0d2a6...f3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest fransine
PetterKanin skrev (2 minutter siden):

I kvinnefotball er det ikke all verden, nei, da nivået har vært veldig lavt hos de fleste kvinnelandslag.

Det krever langt mer å bringe et herrelandslag til et mesterskap.

Sånn er det vel i alle idretter. Det er flere menn som konkurrerer, derav vanskeligere å kvalifisere seg.

Men... det er vel framdeles bare fotballforbundet som gjør så stor forskjell på lønna til treneren til herrene i forhold til damene sammenlignet med de andre særforbundene i idrettsforbundet.

Og når utøverne får lik lønn / kompensasjon uansett hvilket fotballandslag de spiller på (dame eller herre) så burde også dette speiles i lønna til trenerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fransine skrev (Akkurat nå):

Sånn er det vel i alle idretter. Det er flere menn som konkurrerer, derav vanskeligere å kvalifisere seg.

Men... det er vel framdeles bare fotballforbundet som gjør så stor forskjell på lønna til treneren til herrene i forhold til damene sammenlignet med de andre særforbundene i idrettsforbundet.

Og når utøverne får lik lønn / kompensasjon uansett hvilket fotballandslag de spiller på (dame eller herre) så burde også dette speiles i lønna til trenerne.

Markedsverdi kalles dette. Det har intet med likelønn å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, fransine said:

Hvis flere NM gull, EM sølv og VM sølv ikke er all verden... så ja. Venter (forgjeves ) på at Norges herrelandslag skal bare KOMME til et mesterskap,  langt mindre få medalje i ett...

Herrefotballen har brukt årevis på å komme seg til det nivået det ligger på i dag. Kvinnefotballen startet noen år senere, og er fortsatt på vei oppover. Skjønner at mange ønsker å hoppe over noen hindringer på veien, og gå rett til toppen, men kvinnefotball som idrett må utvikle seg til et produkt som befolkningen ønsker å betale for i større grad enn man er i dag. Det er realiteten.  

Anonymkode: 49ee1...f37

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fransine
PetterKanin skrev (2 minutter siden):

Markedsverdi kalles dette. Det har intet med likelønn å gjøre. 

Så det du sier er at herretreneren har høyere markedsverdi enn dametreneren, og at herrespillerne IKKE har høyere markedsverdi enn damespillerne. Flott, da var det avklart 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...