Gå til innhold

Mamma ville ikke bidra til bryllupet likevel, 3 uker før vi gifter oss


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

49 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har ikke betalt depositum, skal betale hele summen på en gang. 

Anonymkode: a27b9...b1f

Hvis du ikke vet når du skal betale, så vet du vel heller ikke om fristen er allerede er overskredet, og avtalen med kokke osv. dermed annulert. 

Anonymkode: bf4af...c58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er hun narcisist? I så fall er hun veldig opptatt av hvordan hun fremstår ovenfor andre… si til henne at du har fortalt mange om generøsiteten hennes og at hun vil fremstå i et veldig dårlig lys dersom du må fortelle at hun likevel ikke vil betale for det fantastiske måltidet og opplegget som gjestene gleder seg til. 

  • Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nissejenta skrev (17 minutter siden):

Er hun narcisist? I så fall er hun veldig opptatt av hvordan hun fremstår ovenfor andre… si til henne at du har fortalt mange om generøsiteten hennes og at hun vil fremstå i et veldig dårlig lys dersom du må fortelle at hun likevel ikke vil betale for det fantastiske måltidet og opplegget som gjestene gleder seg til. 

Hun er nok noe i den duren. Vet at hun hadde respondert på det, enten ved å ombestemme seg eller komme meg i forkjøpet med en forklaring eller noe stygt om meg til gjestener 

For mange år siden bestemte jeg meg for at jeg ikke skulle være med på det spillet lengre. Jeg orker ikke det og gjorde meg rett og slett dårlig. 

Ts

Anonymkode: a27b9...b1f

  • Liker 4
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Seriøst? Kanskje mor har en ubehagelig grunn for å måtte trekke seg ut. Synes det virker litt sykt at folk forventer at forelder skal være med å betale bryllup?

Anonymkode: 54589...6cb

Nå var det vel moren selv som tilbød seg å bidra? Leser ingen steder at ts tvang henne til det! Ikke OK å bare trekke seg på den måten der 3 uker før bryllup! 

Anonymkode: 63bee...09b

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hun er nok noe i den duren. Vet at hun hadde respondert på det, enten ved å ombestemme seg eller komme meg i forkjøpet med en forklaring eller noe stygt om meg til gjestener 

For mange år siden bestemte jeg meg for at jeg ikke skulle være med på det spillet lengre. Jeg orker ikke det og gjorde meg rett og slett dårlig. 

Ts

Anonymkode: a27b9...b1f

Enig i den avgjørelsen. 
 

Veldig synd dere stolte på henne. Men forstår det godt at dere «tok sjansen». 
 

Skjønner også at dere ønsker å gjennomføre. Men det er lov endre pga uforutsette hendelser. Håper det ordner seg og at dere får gjennomført bryllupet. 
 

Blir kvalm av moren din. Så utrolig stygt gjort. 

  • Liker 5
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvordan dere velger å løse dette så tror jeg det beste er å kutte kontakten med din mor. Og om bryllupet blir nå eller senere så bør hun definitivt ikke inviteres. Slik oppførsle må jo få konsekvenser.

Anonymkode: 36033...a50

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, det var forferdelig dårlig gjort av din mor og jeg skjønner godt at dette er vanskelig for dere, på så utrolig mange måter. 

Det jeg ville gjort, i rekkefølge:

- ring cateringselskapet og få full oversikt over pris for det avtalte, og hva slags muligheter dere har til å endre eller avbestille, evt om dere må betale noe uansett 

- finn ut hva dere kan betale selv

- finn ut om dere kan gjøre det på en annen måte, hvis dere ikke kan bruke catering: alternative lokaler, mat, alkohol

- hvis større endringer, si ifra til gjester, også kort om årsaken

- avinviter mor, ser for meg at hun ikke blir noe positivt tilskudd til festen. Klager på at det ble lapskaus istedet for hummer, kanskje? (Jeg hadde gjerne kommet på lapskaus eller pizza :) )

- ikke stol på henne igjen

Masse lykke til, dere finner nok en eller annen løsning! Men dette var jo skikkelig bedritent gjort. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt forslag er at du forteller de nærmeste hva som har skjedd og avbestiller det som kan avbestilles. Det er i hvert fall ingen grunn til å ha fri bar. Kanskje noen av de andre får medlidenhet med dere og spytter inn litt ekstra til bryllupet, men det får i så fall bli deres avgjørelse, jeg hadde ikke spurt.

Når det gjelder moren din så hadde jeg ikke avinvitert, det blir det bare drama av og er hun av den utspekulerte typen så lager hun sin egen versjon av dette hvor du er den slemme. Det er ikke verdt det. Det jeg derimot hadde gjort er at jeg hadde satt meg ned med mannen og regnet på merkostnaden her som ikke kunne unngås og presentert henne for summen. Og det hadde jeg stått på. Før eller siden tror jeg moren din kommer og later som om alt er fryd og gammen fordi det passer hennes agenda, og da skal du minne henne på hva hun skylder dere. Hvis hun ikke fikser å høre dette så er det i så fall hun som ødelegger forholdet.

Dette løser seg, TS. Jeg ønsker dere en flott dag.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, har fortalt konsekvensene. Fikk som svar "sånn er det bare, dere får gifte dere en annen gang". 🙄

Vet at jo verre ting blir for oss, jo bedre for henne. Det verste som kan skje er at vi hadde fått til bryllupet og kost oss. Alt er en konkurranse for henne da hun nok ikke har endret seg 😕

Jeg og samboer skal se igjennom mulighetene senere i dag. Vi må først vite hvor mye vi har å rutte med og om vi skal ha bryllupet. 🙏

Ts

Anonymkode: a27b9...b1f

Her hadde jeg bare gjenomført bryllupet  på en eller annen måte. Ikke la moren din få det som hun vil. Det første du bør finne ut av er om dere får avlyst maten som er bestilt. Har du mulighet til å leie inn noen bekjente/privat som kan lage maten? Om du hører rundt med venninner, Facebook o.l. Om det er tillatt med medbrakt i lokalet kan dere kjøpe inn alkohol selv , gjerne en tur over til Sverige med fem personer over 18 om dere bor nær grensen. Evt kan gjestene ta med selv til festen. 
 

Denne moren din er en person jeg ikke ville hatt i livet mitt. Hadde kuttet ut en slik person lett det hadde vært min mor. Men sikkert ikke så enkelt i praksis.

Anonymkode: 582c0...c8d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La moren din ta seg av å avbestille og betale det hun evt har bestilt, så finner dere en billigere løsning selv og ber gjestene ta med alkoholen selv.

Lag koldtbord eller noe annet overkommelig som gjør at festen ikke blir så dyr. Håpe at med at noen i familien kan hjelpe til med å organisere mat osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avlys bryllupet i år. Og spar pengene til nesteår. Be henne. Du vil ikke ha en varig konflikt med mor pga penger.

Anonymkode: 6fd1f...ebc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Avlys bryllupet i år. Og spar pengene til nesteår. Be henne. Du vil ikke ha en varig konflikt med mor pga penger.

Anonymkode: 6fd1f...ebc

Det handler da virkelig ikke om pengene i seg selv! Det handler om brutt tillit og det kan være utilgivelig. 

Anonymkode: df133...cb3

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 4.8.2022 den 10.17):

Ja, tenker også det er dårlig gjort ovenfor gjestene å avlyse. Vi har 2 stykk som kommer fra et annet land også. 

Nei, hun taklet nok ikke å se meg lykkelig og glad. Fikk jo litt flashbacks fra barndommen hvor hun alltid måtte såre meg når jeg viste glede. Jeg prøver nå å holde hodet over vannet og ikke la det emosjonelt gå inn på meg, så lurer på om det da er lurt å si hun ikke får komme så jeg ikke går rundt å er redd for at hun skal ødelegge mer. 

Ts

Anonymkode: a27b9...b1f

Fy fader…..

Jeg hadde tatt meg en tur til henne og spurt om noe er skjedd.

Rett og slett bedt om den ærlige grunnen. 
 

Om hun ikke sier at noe helt uforutsett gigantisk ekstremt har skjedd (som normale folk ville forklart med en gang) så hadde jeg forklart rolig hva dette betyr.

Hun var pådriver for bryllup i år, og fri bar osv. 

Dette kan ikke dere betale, og det visste hun. Hennes bidrag visste hun var en forutsetning for alt, og uten dette hadde bryllupet ikke blitt avholdt nå. 
 

Nå er dere satt i gjeld, fordi det er for sent å avlyse - flere kommer fra utlandet også. 
 

Hun er ikke invitert likevel, og det blir ingen hemmelighet. 
 

Du regner med dette er bevisst for å ødelegge din dag, men hun skal ikke få gleden av det. 
 

Og så kutter du all kontakt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det handler da virkelig ikke om pengene i seg selv! Det handler om brutt tillit og det kan være utilgivelig. 

Anonymkode: df133...cb3

Dessuten var det vel også gjester som kommer langveisfra osv, så det blir litt vanskelig å få avlyst så kort tid før bryllupet.

Og. Hvis de venter ett år så kommer moren til å sitte og "gosse seg" over at hun fikk laget vanskeligheter for datteren sin enda en gang. 

Anonymkode: 96d32...0ce

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Avlys bryllupet i år. Og spar pengene til nesteår. Be henne. Du vil ikke ha en varig konflikt med mor pga penger.

Anonymkode: 6fd1f...ebc

Jo, når mor bruker penger som maktmiddel for å ødelegge de største øyeblikkene i sitt barns liv så kutter man kontakt jo.

Den mora der er toxic. 
 

Hadde hun plutselig havnet i et enormt gjeldskrav helt utfra intet er jo saken en annen. Men det hadde hun neppe mumlet bort, da hadde hun jo vært helt fortvilet. 

  • Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ta opp et lån eller utsett festen? Ville aldri stolt på dama igjen...

Anonymkode: 6e24b...51b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for en knipe hun har satt dere i så kort tid før bryllupet!!!!!! Fyy faen så dårlig gjort!

hadde ringt henne og sagt at du vet ikke hva du skal gjøre siden det var HUN som bestemte så dyr mat og drikke og at dere kanskje må avlyse siden hun plutselig har ombestemt seg. Og da går det ikke bare utover dere men også krise for de som skal levere mat, bartender, lokale, fotograf,presten osv osv som har blitt booket for lenge siden og som også er avhengig av å få betalt som avtalt. ALT for sent å komme å ombestemme seg 3 uker før!!!!

herregud kjenner jeg blir sykt provosert på dine vegne!!!!

Si at du synes det et flaut ovenfor alle involverte (kokk,fotograf osv) og også ovenfor gjestene at dere må avlyse på grunn av at moren din har ombestemt seg uten grunn.

gjester har kanskje skaffet barnevakt, bestilt flybilletter, hotellrom, kjøpt gave, kjøpt ny kjole osv, så dette får store ringvirkninger.

 

må jo være en grunn til at hun har ombestemt seg??? Har du fornærmet henne eller noe?

eller er hun bipolar? Psykopat?

urettferdig at hun har betalt for andre sine bryllup men ikke vil bidra i ditt?

Anonymkode: 30c74...daf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Some guy
On 8/4/2022 at 9:43 AM, AnonymBruker said:

Vi skal gifte oss om 3 uker - det meste er klart. Moren min skulle betale for mat og drikke/alkohol. I går ringte hun å sa at hun ikke ville betale likevel. Vi har ikke kranglet eller noe annet som har skjedd, som jeg vet om ihvertfall.  Jeg spurte hvorfor, men hun mumlet bare at hun ikke ville - hun hadde visst så mye utgifter som kom. 

Men, hun har visst om summen i mange måneder og ingen endring der. Vi hadde i utgangspunktet tenkt å gifte oss neste år og spare opp til det selv, men hun ville gjerne betale for mat og drikke så vi kunne gifte oss i år. Og dama er rik med noen milioner på kontoen, mye verdier og lite utgifter. Nettopp spandert sydentur på søsteren og familie (samt tidligere 2 bryllup), så står ikke på pengene heller.

Jeg spurte om vi kunne låne av henne, om vi kunne gjøre det rimeligere eller om hun betalte litt av det, men svarte bare nei. Vi har jo ikke disse pengene nå og i grunn lite lyst til å ta opp lån i disse tider. Det står da mellom å ta opp lån, selge bilen eller avlyse. 

Jeg og samboer ble mildt sagt ufattelig lei oss, sint, frustrert og sjokka. Det  skal sies at hun aldri har vært en mamma innenfor det mer eller mindre normale og gjort mye vondt mot barna sine, men vært rolig de siste årene. 

Hvis vi bestemmer oss for å gjennomføre bryllupet har vi veldig liten lyst å ha henne der. Ikke pga selve pengene, men hendelsen i seg selv. Hva tenker dere? 

Anonymkode: a27b9...b1f

Ha bryluppet i år, men inviter moren din. Hvis dere er sure på henne kan dere ta det opp med henne, men å ikke invitere egen mor er langt over grensa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere avlyser så la alle få vite den ekte grunnen til det hvertfall!

så ikke folk blir sure på dere

Anonymkode: 30c74...daf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...