Gå til innhold

Mamma ville ikke bidra til bryllupet likevel, 3 uker før vi gifter oss


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om dere har boliglån, øk lånet der og bruk det til bryllupet🙂

Anonymkode: 055e4...17d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 4.8.2022 den 10.49):

Jeg vet ikke helt hva slags drama som vil oppstå ved å be henne om å ikke komme? 🤔 Hun blir nok litt furt, men da slipper vi drama i selve bryllupet ihvertfall. 

Så leit med svigermor. Skjønner ikke at de har samvittighet til det. Jeg kommer nok aldri til å stole på hun igjen hvertfall. Den broen er brent for godt.

Ts

Anonymkode: a27b9...b1f

Det som kommer til å skje dersom du avinviterer moren din er at det eneste fokuset og samtaleemnet under bryllupet deres er din mor, og sladder rundt hva som har skjedd. Og du ønsker ikke denne typen negative distraksjoner på bryllupsdagen din. Det skal være en positiv dag, en feiring! 

I tillegg kommer moren din garantert til å vri på det slik at du og mannen din fremstår som de urimelige i hennes versjon av historien (typen: «Jeg tilbød meg å bidra med noen kroner til et nøkternt bryllup, men datteren min og mannen bestilte det dyreste på menyen og krevde at jeg skulle betale alt!») Dette blir det mye sladder og drama av, og det har du ingen nytte av. I tillegg får moren din antageligvis sympati av de som hører hennes versjon av historien, og det kommer hun nok til å nyte. Da vinner hun.

Dersom dere finner en måte å gjennomføre bryllupet, lar moren din delta, og koser dere masse og bekymringsløst så taper hun.

Når bryllupet er over faser du moren din sakte men sikkert ut, helt uten drama, dersom du ønsker det. 


Blant tingene min svigermor har lovet oss var 1,5 mill i bidrag til bolig da vi skulle etablere oss. Vi ventet i 2 år i håp om at pengene skulle dukke opp, men det gjorde de aldri. I mellomtiden steg boligprisene voldsomt og vi endte opp med å ha råd til en mindre leilighet i et dårligere nabolag enn hva vi kunne ha kjøpt før svigermor lovet oss pengene. 
Hun har også lovet oss andre summer flere ganger i etterkant, samt ferie et år vi hadde  stram økonomi osv., men ingenting har blitt noe av. Vi har fortsatt kontakt med henne og gidder ikke lage noe drama ut av dette. Det er som det er. 

Anonymkode: fd451...d08

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Some guy skrev (27 minutter siden):

Ha bryluppet i år, men inviter moren din. Hvis dere er sure på henne kan dere ta det opp med henne, men å ikke invitere egen mor er langt over grensa. 

Haha, er DET langt over grensa? Hva med det som TS sin mor har gjort her, det er helt innafor mener du? Man holder ikke ut med familie hvis de er drittsekker bare fordi de er familie, psykisk syk eller ei.

I dette tilfellet ville jeg gjort alt som sto i min makt for å gjennomføre bryllupet - jeg hadde ikke unnet moren den gleden det er for henne å måtte avlyse bryllupet - og gitt mor klar beskjed om at hun ikke er velkommen og droppet all kontakt fremover. Ikke la henne vinne dette slaget, TS!

Anonymkode: 1e404...39b

  • Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.8.2022 den 10.33):

Siden det er moren din som har bestilt maten så er det jo hun som er ansvarlig. Kan du sjekke hva slags avtale som er inngått med selskapet som skal ordne med mat og bar osv? Om alt står på henne så sitter jo hun i saksa. 

Jeg hadde nok heller aldri tilgitt min mor for dette og hadde kuttet kontakten når bryllupet var overstått. 

Anonymkode: 38216...acd

Dette høre fornuftig ut.

Anonymkode: a976b...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, veldig få forventer fri bar for bryllupet.  Noen drinker eller drikke til maten holder massevis. Maten får dere se om dere får endret noe på. Det er ikke det viktigste.  

Anonymkode: a976b...a37

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Historien er fullstendig utroverdig. 

Ifølge HI er eneste problem å skaffe pengene til maten (oppta lån eller klassikeren 'må selge bilen') etter at moren har meddelt hun ikke lenger vil bidra. Men når folk spør om konkrete ting ang. cateringen og betalingsfristen (som må være umiddelbar) så vet TS plutselig absolutt ingenting om hvor maten til bryllupet skulle komme fra. 

Anonymkode: bf4af...c58

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Historien er fullstendig utroverdig. 

Ifølge HI er eneste problem å skaffe pengene til maten (oppta lån eller klassikeren 'må selge bilen') etter at moren har meddelt hun ikke lenger vil bidra. Men når folk spør om konkrete ting ang. cateringen og betalingsfristen (som må være umiddelbar) så vet TS plutselig absolutt ingenting om hvor maten til bryllupet skulle komme fra. 

Anonymkode: bf4af...c58

Tvert i mot sa TS at hun visste det, prøv å les tråden i det minste før du dyrker hobby som trolljeger og irriterende avsporer. 

Anonymkode: 43e82...96b

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Some guy
12 hours ago, AnonymBruker said:

Haha, er DET langt over grensa? Hva med det som TS sin mor har gjort her, det er helt innafor mener du? Man holder ikke ut med familie hvis de er drittsekker bare fordi de er familie, psykisk syk eller ei.

I dette tilfellet ville jeg gjort alt som sto i min makt for å gjennomføre bryllupet - jeg hadde ikke unnet moren den gleden det er for henne å måtte avlyse bryllupet - og gitt mor klar beskjed om at hun ikke er velkommen og droppet all kontakt fremover. Ikke la henne vinne dette slaget, TS!

Anonymkode: 1e404...39b

Du er en veldig dårlig og bitter person. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Some guy skrev (6 minutter siden):

Du er en veldig dårlig og bitter person. 

På samme tynne grunnlag kunne jeg sagt at du er en dørmatte som aldri står opp for deg selv og lar folk tråkke på deg, men det gjør jeg ikke. Joda. Neida

Anonymkode: 1e404...39b

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

Dere fikk forgåpentligvis oversikt over hvordan kostnadene kan reduseres i går? For dere tok vel kontakt med kokk osv i går, ts? Noe annet er direkte uansvarlig. Redusere til rimeligste meny, dropp bartender og fri bar. 

Send melding til gjestene og skriv at på grunn av en svært uforutsett situasjon kan dere dessverre ikke invitere til fri bar penger. Hvis medbragt er mulig informerer dere om det, eventuelt om prisene i baren. Og at dere håper feiringen kan nytes selv om rammene er endret. Det er stort sett bare på KG folk flyr i flint på grunn av betalbar... 😅

Ønsker du å avinvitere din mor er det helt greit. Det legger ikke en demper på bryllupet. Kanskje noen spekulerer i årsaken, men hva så? Det er noe jeg kunne diskutert i fem minutter men ikke hele kvelden, er da ikke så interessant hvorfor brudens mor ikke er tilstede. Du kan svare ærlig, "min mor og jeg har alltid hatt et krevende forhold og dessverre oppstod det noe svært vanskelig mellom oss. Men det er ikke en bekymring for meg i dag. :)" 

Til mor kan du si at dere må kutte på gjestelisten for å spare penger, og hun er derfor avinvitert. 

Men da må du også leve med at det kanskje blir et permanent brudd med din mor? Ønsker du det? 

Ville ikke gått inn i diskusjoner med henne, det høres ut som det ikke vil føre frem uansett. Hun høres jo ikke helt frisk ut. 

Unngå lån for alt dere kan. 

Husk at det ofte kommer en del pengegaver ifbm bryllupet, så kanskje sluttregningen ikke blir så stor (hvis dere ikke allerede har regnet med å bruke pengene på noe annet?). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Kom dere noe videre, TS? 

Anonymkode: 38216...acd

Ja, vi forklarte situasjonen til kokkene og ble enig om en meny som var mye rimeligere, det gikk veldig bra heldigvis. Vi printer da ikke ut menyen, men presenterer den når vi skal spise. Vi ble enige om å betale en liten sum før bryllupet, og resten etter bryllupet da vi kanskje får litt i gaver. 

Vi kjøper inn litt alkohol så gjestene får noen enheter etter maten og informert gjestene på en god måte ang fri bar uten å henge ut moren min. 

Moren min har jeg ikke snakket med. Vi har ikke lyst å invitere henne, men bestemmer oss når ting har roet seg litt ned. 

Vi har en lånesøknad inne i banken om å øke huslånet og avdragsfritt en periode. Men rar litt tid. Men bryllup blir det 😊

Ts

Anonymkode: a27b9...b1f

  • Liker 22
  • Hjerte 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, vi forklarte situasjonen til kokkene og ble enig om en meny som var mye rimeligere, det gikk veldig bra heldigvis. Vi printer da ikke ut menyen, men presenterer den når vi skal spise. Vi ble enige om å betale en liten sum før bryllupet, og resten etter bryllupet da vi kanskje får litt i gaver. 

Vi kjøper inn litt alkohol så gjestene får noen enheter etter maten og informert gjestene på en god måte ang fri bar uten å henge ut moren min. 

Moren min har jeg ikke snakket med. Vi har ikke lyst å invitere henne, men bestemmer oss når ting har roet seg litt ned. 

Vi har en lånesøknad inne i banken om å øke huslånet og avdragsfritt en periode. Men rar litt tid. Men bryllup blir det 😊

Ts

Anonymkode: a27b9...b1f

Så godt å høre at det ordner seg med kokkene, veldig fint at dere kan betale etter bryllupet! Masse lykke til ts, glad det ser ut til å ordne seg ❤

Anonymkode: eb88a...a4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde invitert henne, men begrenset kontakten etter bryllupet. 

Anonymkode: 9db39...02d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det som kommer til å skje dersom du avinviterer moren din er at det eneste fokuset og samtaleemnet under bryllupet deres er din mor, og sladder rundt hva som har skjedd. Og du ønsker ikke denne typen negative distraksjoner på bryllupsdagen din. Det skal være en positiv dag, en feiring! 

I tillegg kommer moren din garantert til å vri på det slik at du og mannen din fremstår som de urimelige i hennes versjon av historien (typen: «Jeg tilbød meg å bidra med noen kroner til et nøkternt bryllup, men datteren min og mannen bestilte det dyreste på menyen og krevde at jeg skulle betale alt!») Dette blir det mye sladder og drama av, og det har du ingen nytte av. I tillegg får moren din antageligvis sympati av de som hører hennes versjon av historien, og det kommer hun nok til å nyte. Da vinner hun.

Dersom dere finner en måte å gjennomføre bryllupet, lar moren din delta, og koser dere masse og bekymringsløst så taper hun.

Når bryllupet er over faser du moren din sakte men sikkert ut, helt uten drama, dersom du ønsker det. 


Blant tingene min svigermor har lovet oss var 1,5 mill i bidrag til bolig da vi skulle etablere oss. Vi ventet i 2 år i håp om at pengene skulle dukke opp, men det gjorde de aldri. I mellomtiden steg boligprisene voldsomt og vi endte opp med å ha råd til en mindre leilighet i et dårligere nabolag enn hva vi kunne ha kjøpt før svigermor lovet oss pengene. 
Hun har også lovet oss andre summer flere ganger i etterkant, samt ferie et år vi hadde  stram økonomi osv., men ingenting har blitt noe av. Vi har fortsatt kontakt med henne og gidder ikke lage noe drama ut av dette. Det er som det er. 

Anonymkode: fd451...d08

Heldigvis kommet det kun noen få fra familien, to av de kunne ikke brydd seg mindre om henne og vet hvordan hun er. De fleste er venner som ikke har noe kontakt med henne. 

Drama prøver hun nok å lage uansett. Hun har nok allerede ringt de hun kan kjenner jeg henne rett 😅 Men fokuset i bryllupet er oss, god stemning og gjestene. Så må bare legge dette bort og tenke at jeg ikke får gjort noe med avgjørelsen hennes. Jeg inviterte henne i god tro om at hun hadde sluttet med slikt, så nå er situasjonen anerledes. 

Ts

Anonymkode: a27b9...b1f

  • Liker 6
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.8.2022 den 10.01):

Er det vanlig at foreldre betaler i bryllupet?

Er ikke det en greie i utlandet?

Anonymkode: 54589...6cb

Spiller det noen rolle hva som er vanlig? Det er vel litt gips om hals og ingen regel. Her har mor selv ønsket å betale og fremskyndet bryllupet, bestilt dyr mat osv - helt på eget initiativ og etter eget ønske, for så å trekke seg kun uler før….. 

Anonymkode: 4130b...cec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Historien er fullstendig utroverdig. 

Ifølge HI er eneste problem å skaffe pengene til maten (oppta lån eller klassikeren 'må selge bilen') etter at moren har meddelt hun ikke lenger vil bidra. Men når folk spør om konkrete ting ang. cateringen og betalingsfristen (som må være umiddelbar) så vet TS plutselig absolutt ingenting om hvor maten til bryllupet skulle komme fra. 

Anonymkode: bf4af...c58

Det er desverre sant 😕 Jeg har svart på spørsmål ang catering. Betalingsfristen visste jeg faktisk ikke noe om, men har nå blitt enig med kokkene at vi betaler en liten sum før bryllupet og resten etterpå. 

Å vurdere å selge bilen var fordi den har høy verdi, men ingen lån på den samt vi hadde klart oss uten selv om det hadde vært litt kronglet. Vi har en bil til. Men vi kom frem til t det var en dårlig løsning. Det kan ta tid, det er fort gjort å ta imot skambud pga situasjonen og det er veldig praktisk å ha to biler 😅

Jeg skrev tidligere t jeg og samboer var med på møte med kokkene, så vet hvem de er.

Ts 

Anonymkode: a27b9...b1f

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg hadde invitert henne, men begrenset kontakten etter bryllupet. 

Anonymkode: 9db39...02d

Dette! 
Så bra det blir bryllup TS, kos deg og nyt dagen! Når du bestemmer deg for om hun skal komme el ikke så gjør det som er best for deg som gjør at du får en best mulig dag. 
Også blir jeg opprørt over de som sier at man går langt over grensen ved å ikke invitere mor etter det TS har fortalt. Hvor mye tenker dere som skriver dette skal man tåle av sin egen mor? Jeg forstår at dere har null ide om hva dere prater om, men vi er flere som kan forsikre om at å vokse opp med en slik forelder er veldig skadelig. Når er det nok? Når man blir ufør pga oppveksten? Når man ødelegger sin egen familie? Skal man godta alt av sin egen forelder selv om de aldri har tatt ansvaret som nettopp det? 

Anonymkode: 549a7...6be

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.8.2022 den 10.06):

Seriøst? Kanskje mor har en ubehagelig grunn for å måtte trekke seg ut. Synes det virker litt sykt at folk forventer at forelder skal være med å betale bryllup?

Anonymkode: 54589...6cb

Hææ? Er DU seriøs?? Hjelpe meg!  Forventer at en forelder skal betale? Har du ikke fått med deg hva dette handler om?!? Det er mor som har ønsket å betale og mor som har insistert på å fremskynde bryllupet og mor som har bestilt dyr mat og bestemt hvordan ting skulle være, for så å trekke seg og lage problemer for brudeparet som egentlig hadde tenkt å spare selv og ha bryllupet til neste år…. 

Anonymkode: 4130b...cec

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får følelsen av at moren har gjort dette med overlegg. Sørget for at menyen ble så dyr som mulig, forså å trekke seg i siste liten. Jeg hadde uten tvil trukket tilbake invitasjonen hennes. Ser flere er uenig i det, men det hadde vært uaktuelt å ha ei slik kjerring i mitt eget bryllup. 

Håper dere får til å gjennomføre bryllupet. Få oversikt hvor hva som kan endres på og evt spares. Å avlyse er et alternativ, men med så kort tid til datoen er det er spørsmål om hvor mye man taper på å avbestille lokaler, mat, underholdning etc. Jeg kan ikke fordra tanken på å pådra seg lån for slikt, men i denne situasjonen er det kanskje beste valget.

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Some guy skrev (17 timer siden):

Ha bryluppet i år, men inviter moren din. Hvis dere er sure på henne kan dere ta det opp med henne, men å ikke invitere egen mor er langt over grensa. 

Men at mor har ødelagt for barna sine, er helt tilgivelig, mener du?! Er ikke enig med deg i denne saken! Mor har jo selv ødelagt dette bryllupet! 

Anonymkode: 4130b...cec

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...