Gå til innhold

Mamma ville ikke bidra til bryllupet likevel, 3 uker før vi gifter oss


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hun prøver å ødelegge for deg ved at du ikke får ha bryllupet. Derfor MÅ du ha bryllupet, ikke la heksa vinne.

Jeg hadde: 

• Prøvd å få ned kostnadene

• Ringt mor og sagt "synd at det blir slik, men du er dessverre ikke invitert i bryllupet" spør hun om hvorfor så svarer du "vi måtte naturligvis kutte kostnader, og da må det bli på den måten"

• ha tidenes fest uten mor

 

Anonymkode: f28b6...df1

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Some guy skrev (17 timer siden):

Ha bryluppet i år, men inviter moren din. Hvis dere er sure på henne kan dere ta det opp med henne, men å ikke invitere egen mor er langt over grensa. 

Vi kommer til å veie for og imot hva som potensielt skaper minst drama og gjør dagen våres best mulig. Hun har vist tydelig hvor lite jeg og bryllupet betyr for henne, så ikke et stort tap for henne å ikke få komme.

Selv om hun er min biologiske mor, betyr det ikke at hun har vært en mor for meg og hun kan ikke forvente at jeg behandler henne som om hun er en mor for meg. Men jeg behandler henne med respekt og hever meg over på en voksen måte. Man kan si at jeg ønsker å gå frem som et godt forbilde for henne, vise henne hva jeg hadde ønsket av henne 😅

Problemet er at dette er våres dag som vi vil feire med de menneskene som betyr masse for oss. Vi har brukt masse med tid, energi og penger og gjestene våres har også det. Dvs at vi ønsker en god atmosfære hvor gjestene våres og vi kan slappe av og kose oss. 

Om moren min hadde plutselig fått store økonomiske vansker, ikke stod i den posisjonen hun gjør økonomisk og ikke har en historie med slike hendelser hadde det ikke vært noen tvil at hun fikk komme. Det hadde vi forstått. 

Jeg skjønner at dette er vanskelig å forstå for mange. Jeg møtte ofte på fordommer den perioden vi ikke hadde kontakt. 

Vi vurderer å si hun kan komme til vielsen. 

Ts

Anonymkode: a27b9...b1f

  • Liker 10
  • Hjerte 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi kommer til å veie for og imot hva som potensielt skaper minst drama og gjør dagen våres best mulig. Hun har vist tydelig hvor lite jeg og bryllupet betyr for henne, så ikke et stort tap for henne å ikke få komme.

Selv om hun er min biologiske mor, betyr det ikke at hun har vært en mor for meg og hun kan ikke forvente at jeg behandler henne som om hun er en mor for meg. Men jeg behandler henne med respekt og hever meg over på en voksen måte. Man kan si at jeg ønsker å gå frem som et godt forbilde for henne, vise henne hva jeg hadde ønsket av henne 😅

Problemet er at dette er våres dag som vi vil feire med de menneskene som betyr masse for oss. Vi har brukt masse med tid, energi og penger og gjestene våres har også det. Dvs at vi ønsker en god atmosfære hvor gjestene våres og vi kan slappe av og kose oss. 

Om moren min hadde plutselig fått store økonomiske vansker, ikke stod i den posisjonen hun gjør økonomisk og ikke har en historie med slike hendelser hadde det ikke vært noen tvil at hun fikk komme. Det hadde vi forstått. 

Jeg skjønner at dette er vanskelig å forstå for mange. Jeg møtte ofte på fordommer den perioden vi ikke hadde kontakt. 

Vi vurderer å si hun kan komme til vielsen. 

Ts

Anonymkode: a27b9...b1f

Du bør ikke ha dårlig samvittighet for å ikke invitere din biologiske mor. Hun har oppført seg forferdelig mot dere og overhodet ikke opptrådt normalt overfor sitt eget barn. Min mor hadde aldri behandlet meg eller min søster slik, virkelig aldri. 

Anonymkode: 72231...908

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vi kommer til å veie for og imot hva som potensielt skaper minst drama og gjør dagen våres best mulig. Hun har vist tydelig hvor lite jeg og bryllupet betyr for henne, så ikke et stort tap for henne å ikke få komme.

Selv om hun er min biologiske mor, betyr det ikke at hun har vært en mor for meg og hun kan ikke forvente at jeg behandler henne som om hun er en mor for meg. Men jeg behandler henne med respekt og hever meg over på en voksen måte. Man kan si at jeg ønsker å gå frem som et godt forbilde for henne, vise henne hva jeg hadde ønsket av henne 😅

Problemet er at dette er våres dag som vi vil feire med de menneskene som betyr masse for oss. Vi har brukt masse med tid, energi og penger og gjestene våres har også det. Dvs at vi ønsker en god atmosfære hvor gjestene våres og vi kan slappe av og kose oss. 

Om moren min hadde plutselig fått store økonomiske vansker, ikke stod i den posisjonen hun gjør økonomisk og ikke har en historie med slike hendelser hadde det ikke vært noen tvil at hun fikk komme. Det hadde vi forstått. 

Jeg skjønner at dette er vanskelig å forstå for mange. Jeg møtte ofte på fordommer den perioden vi ikke hadde kontakt. 

Vi vurderer å si hun kan komme til vielsen. 

Ts

Anonymkode: a27b9...b1f

Ikke hør på folk som er så svart/hvit i tankegangen ts. Du peker på en viktig ting: de som har gode relasjoner med sin familie forstår ikke hvordan dette er mulig. Husk også at mange er så manipulerte av egen familie at de ikke klarer å ta vare på egne grenser en gang, og blir sjokkert over at andre tør å sette grenser. De har aldri fått lov til det selv.

Det fryder meg at bryllupet blir gjennomført likevel, og det blir nøyaktig like bra, om ikke bedre, med løsningen dere valgte selv!

Du gjør som du selv vil når det kommer til invitasjonen til din mor, og jeg ser at du skriver at du er ferdig med å spille spill. Derfor vil jeg råde deg til å kun spørre deg selv "hvem vil bidra til at dette blir en bra dag? Hvem vil jeg smile over å se delta i vår store begivenhet?". Det er alt du trenger å tenke på. Ikke straff, konsekvenser, baksnakking, hva fokuset blir på dagen, at du skal være et godt forbilde eller noe som helst annet. Tenk kun på hvem dere er takknemlige for å ha der. Det er det det handler om. 

Anonymkode: 7d38c...0fc

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å fortelle mor at bryllupet er avlyst og så naturligvis gjennomføre som dere har planlagt nå? Så slipper du å være redd for at hun plutselig skal dukke opp. 

Du må da naturligvis alliere deg med de hun eventuelt kjenner så ikke det blir avslørt. 

Anonymkode: df133...cb3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva med å fortelle mor at bryllupet er avlyst og så naturligvis gjennomføre som dere har planlagt nå? Så slipper du å være redd for at hun plutselig skal dukke opp. 

Du må da naturligvis alliere deg med de hun eventuelt kjenner så ikke det blir avslørt. 

Anonymkode: df133...cb3

Eh... Det var også en måte å skape masse unødvendig drama. Det holder lenge å si at hun ikke er velkommen mer på grunn av oppførselen sin. 

Anonymkode: 43e82...96b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi kommer til å veie for og imot hva som potensielt skaper minst drama og gjør dagen våres best mulig. Hun har vist tydelig hvor lite jeg og bryllupet betyr for henne, så ikke et stort tap for henne å ikke få komme.

Selv om hun er min biologiske mor, betyr det ikke at hun har vært en mor for meg og hun kan ikke forvente at jeg behandler henne som om hun er en mor for meg. Men jeg behandler henne med respekt og hever meg over på en voksen måte. Man kan si at jeg ønsker å gå frem som et godt forbilde for henne, vise henne hva jeg hadde ønsket av henne 😅

Problemet er at dette er våres dag som vi vil feire med de menneskene som betyr masse for oss. Vi har brukt masse med tid, energi og penger og gjestene våres har også det. Dvs at vi ønsker en god atmosfære hvor gjestene våres og vi kan slappe av og kose oss. 

Om moren min hadde plutselig fått store økonomiske vansker, ikke stod i den posisjonen hun gjør økonomisk og ikke har en historie med slike hendelser hadde det ikke vært noen tvil at hun fikk komme. Det hadde vi forstått. 

Jeg skjønner at dette er vanskelig å forstå for mange. Jeg møtte ofte på fordommer den perioden vi ikke hadde kontakt. 

Vi vurderer å si hun kan komme til vielsen. 

Ts

Anonymkode: a27b9...b1f

Ikke tenk på dem, TS, folk med god relasjon til  moren sin kommer aldri til å,skjønne hvor ille det er når man har en slem og destruktiv mor. Jeg inviterte hverken moren eller søsteren min i bryllupet mitt, for jeg hadde blitt lei meg av å ha dem der. Og det ville jeg ikke måtte være på bryllupsdagen min☺️ 

Anonymkode: 43e82...96b

  • Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke tenk på dem, TS, folk med god relasjon til  moren sin kommer aldri til å,skjønne hvor ille det er når man har en slem og destruktiv mor. Jeg inviterte hverken moren eller søsteren min i bryllupet mitt, for jeg hadde blitt lei meg av å ha dem der. Og det ville jeg ikke måtte være på bryllupsdagen min☺️ 

Anonymkode: 43e82...96b

Helt enig. 

Her har jo TS sin mor åpenbar kun som agenda å spolere mest mulig for TS og hennes lykke. Jeg hadde ikke invitert henne til bryllupet, og begrenset/kuttet kontakt i ettertid også. 

Håper dere får til en fin feiring likevel, TS. ❤️

Anonymkode: 77d79...605

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.8.2022 den 12.04):

Hun er nok noe i den duren. Vet at hun hadde respondert på det, enten ved å ombestemme seg eller komme meg i forkjøpet med en forklaring eller noe stygt om meg til gjestener 

For mange år siden bestemte jeg meg for at jeg ikke skulle være med på det spillet lengre. Jeg orker ikke det og gjorde meg rett og slett dårlig. 

Ts

Anonymkode: a27b9...b1f

Etter å ha lest tråden din, så ser jeg at moren din er klin lik min egen.. Hun har gjort alt for å trykke meg ned, syke historier og løgner - spre mest mulig dritt og falske rykter om meg for å løfte seg selv. Dette er sterke narsissistiske trekk, og jeg måtte faktisk gå til det punktet å kutte all kontakt for 2 år siden. Det var toppen av isfjellet, når hun ble sjalu på meg (sin egen datter) og gikk rundt til folk å sa at jeg ØNSKET å bli voldtatt. 
 

Lang historie kort, jeg har aldri hatt det bedre etter jeg kuttet kontakt med hun. Jeg anbefaler deg det samme. Da klarer man å få emosjonell avstand og avstand generelt. 

Anonymkode: 1c860...a0e

  • Liker 4
  • Hjerte 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun virker ikke frisk.. psykopat 

Hadde invitert henne og hatt mitt livs fineste dag og så faset hun ut. Lat som ingenting i bryllupet, så får hun ingenting å «bite på» At du ikke gir henne noe som hun kan slenge dritt om. Om du ikke inviterer henne, vil det bli skitsnakk om at dere ikke inviterte henne siden hun ikke ville betale eller noe slikt piss.. Herregud for en bitch, hadde blitt kjempesåret.  

Endret av Jadaomatte
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadaomatte skrev (På 6.8.2022 den 17.20):

Hun virker ikke frisk.. psykopat 

Hadde invitert henne og hatt mitt livs fineste dag og så faset hun ut. Lat som ingenting i bryllupet, så får hun ingenting å «bite på» At du ikke gir henne noe som hun kan slenge dritt om. Om du ikke inviterer henne, vil det bli skitsnakk om at dere ikke inviterte henne siden hun ikke ville betale eller noe slikt piss.. Herregud for en bitch, hadde blitt kjempesåret.  

Enig her faktisk! Hun fortjener ikke å få komme men dumt hvis det skal bli fokus og snakkis på dagen din blandt gjestene om hvorfor hun ikke er der. Inviter henne men bare ignorer henne den dagen.

den beste hevnen er at du gjennomfører og later som det inne var noe problem at hun ikke betalte og at det ble et kjempefint bryllup likevel.

enda bedre hadde det vært om f.eks svigermoren din/svigerfar hadde bidratt litt så du kunne takket dem i talen for dette😈

og ikke nevnt din egen mor i talen i det hele tatt

Anonymkode: 30c74...daf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så hadde jeg faset henne ut av livet mitt etter bryllupet. Høres toxic ut, tror det blir en lettelse for deg å slippe å forholde deg til henne, bli såret og skuffet gang på gang

 

om du ikke inviterer henne kommer hun til å spre dritt om deg til familien/de andre gjestene om at DU er monsteret og lyve om hvorfor hun ikke ble invitert for å få sympati

Anonymkode: 30c74...daf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også at det å avinvitere henne vil virke veldig dramatisk på gjestene og bli en snakkis, og hun kan lett vri det mot dere. Hun får ikke komme fordi hun ikke sponset 300000 i bryllupet liksom. For det er jo faktisk ikke normalt at foreldre betaler bryllupet i Norge.

Jeg skjønner det er fristende å si takk og ha det nå med en gang, men ikke ha mer ved på bålet før bryllupet. Ikke at hun fortjener å komme altså, men det hadde gitt henne en strålende mulighet til å finne opp sin egen versjon av historien.

Men etterpå kan dere kutte tvert med god samvittighet - jeg hadde heller ikke orket en slik person i livet mitt! 

Anonymkode: b9ba7...9a7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jadaomatte skrev (På 6.8.2022 den 17.20):

Hun virker ikke frisk.. psykopat 

Hadde invitert henne og hatt mitt livs fineste dag og så faset hun ut. Lat som ingenting i bryllupet, så får hun ingenting å «bite på» At du ikke gir henne noe som hun kan slenge dritt om. Om du ikke inviterer henne, vil det bli skitsnakk om at dere ikke inviterte henne siden hun ikke ville betale eller noe slikt piss.. Herregud for en bitch, hadde blitt kjempesåret.  

Hvorfor skal ts gå rundt og late som i sitt eget bryllup? Det er jo bare tull. Hun skal kose seg i bryllupet sitt, ikke gå rundt og "late som". Moren har ingenting i det bryllupet å gjøre. 

Anonymkode: 5eb5d...b7e

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Enig her faktisk! Hun fortjener ikke å få komme men dumt hvis det skal bli fokus og snakkis på dagen din blandt gjestene om hvorfor hun ikke er der. Inviter henne men bare ignorer henne den dagen.

den beste hevnen er at du gjennomfører og later som det inne var noe problem at hun ikke betalte og at det ble et kjempefint bryllup likevel.

enda bedre hadde det vært om f.eks svigermoren din/svigerfar hadde bidratt litt så du kunne takket dem i talen for dette😈

og ikke nevnt din egen mor i talen i det hele tatt

Anonymkode: 30c74...daf

 

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Enig her faktisk! Hun fortjener ikke å få komme men dumt hvis det skal bli fokus og snakkis på dagen din blandt gjestene om hvorfor hun ikke er der. Inviter henne men bare ignorer henne den dagen.

den beste hevnen er at du gjennomfører og later som det inne var noe problem at hun ikke betalte og at det ble et kjempefint bryllup likevel.

enda bedre hadde det vært om f.eks svigermoren din/svigerfar hadde bidratt litt så du kunne takket dem i talen for dette😈

og ikke nevnt din egen mor i talen i det hele tatt

Anonymkode: 30c74...daf

 

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Og så hadde jeg faset henne ut av livet mitt etter bryllupet. Høres toxic ut, tror det blir en lettelse for deg å slippe å forholde deg til henne, bli såret og skuffet gang på gang

 

om du ikke inviterer henne kommer hun til å spre dritt om deg til familien/de andre gjestene om at DU er monsteret og lyve om hvorfor hun ikke ble invitert for å få sympati

Anonymkode: 30c74...daf

 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tenker også at det å avinvitere henne vil virke veldig dramatisk på gjestene og bli en snakkis, og hun kan lett vri det mot dere. Hun får ikke komme fordi hun ikke sponset 300000 i bryllupet liksom. For det er jo faktisk ikke normalt at foreldre betaler bryllupet i Norge.

Jeg skjønner det er fristende å si takk og ha det nå med en gang, men ikke ha mer ved på bålet før bryllupet. Ikke at hun fortjener å komme altså, men det hadde gitt henne en strålende mulighet til å finne opp sin egen versjon av historien.

Men etterpå kan dere kutte tvert med god samvittighet - jeg hadde heller ikke orket en slik person i livet mitt! 

Anonymkode: b9ba7...9a7

Helt uenig med dere. Moren har ingenting der å gjøre. Ts skal kose seg på sin bryllupsdag! 

Anonymkode: 5eb5d...b7e

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

 

 

 

Helt uenig med dere. Moren har ingenting der å gjøre. Ts skal kose seg på sin bryllupsdag! 

Anonymkode: 5eb5d...b7e

Det er da man plasserer henne bak stolpen bakerst i lokalet så hun ikke kan se noen ting og ikke får pratet med brudeparet.

Men seriøst, for de fleste som hører om en gammel dame som blir kuttet ut fordi hun ikke vil betale mat og fri bar for alle gjestene, særlig i en tid der alle utgifter øker helt hinsides, vil det være vanskelig å ikke i det minste tenke tanken at TS er en bridezilla av dimensjoner. TS kan sikkert forklare seg ut av det, men spørs om hun gidder bruke bryllupsdagen sin til det. Jeg tenker st det er det ikke verdt. om denne gale mammaen kommer til å bruke det mot henne livet ut.

Anonymkode: b9ba7...9a7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

DundreMilfin skrev (På 5.8.2022 den 18.12):

Fy fader…..

Jeg hadde tatt meg en tur til henne og spurt om noe er skjedd.

Rett og slett bedt om den ærlige grunnen. 
 

Om hun ikke sier at noe helt uforutsett gigantisk ekstremt har skjedd (som normale folk ville forklart med en gang) så hadde jeg forklart rolig hva dette betyr.

Hun var pådriver for bryllup i år, og fri bar osv. 

Dette kan ikke dere betale, og det visste hun. Hennes bidrag visste hun var en forutsetning for alt, og uten dette hadde bryllupet ikke blitt avholdt nå. 
 

Nå er dere satt i gjeld, fordi det er for sent å avlyse - flere kommer fra utlandet også. 
 

Hun er ikke invitert likevel, og det blir ingen hemmelighet. 
 

Du regner med dette er bevisst for å ødelegge din dag, men hun skal ikke få gleden av det. 
 

Og så kutter du all kontakt. 

Seriøst.  Dana er ikke en kjip veninnen, men mammaen hennes,  en kjip en iht settingen her. Men man bare kutter jo ikke ut en mor slik.

Nå nevnes det her at det er en historikk iht hennes oppførsel.  Så å basere et bryllup på noen man vet plutselig svikter, må man egentlig ta litt på egen kappe også. Derimot,  så er det helt innafor å ta en samtale her og adressere hvilke problemer som er oppstått iht å love ting som ikke er blitt holdt, samt i tillegg har vært pådriver på ting som har kostet ekstra. Og at det er vanskelig å forholde seg til mor, når hun kan finne på å gjøre sånt. 

Jeg har giftet meg, og syntes egentlig ikke pengebruken på noen måte var verdt det, selv med halvt budsjett.  Så personlig så hadde jeg avlyst eller endret festen. For å sitte i gjeld pga bryllup hadde jeg virkelig ikke syntes var verdt det. Og iallefall ikke med økte utgifter for alle fremover. 

Evnt giftet meg med kun forlovere og en middag, og laget en sommerfest året etter. Eller utsatt alt ett år. Men mor skulke ha blitt bedt ja. Absolutt 

Anonymkode: 6fd1f...ebc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha levd snart 50 år med en tonic familie, så angrer jeg mest på alle gangene jeg bet i meg dritten og ikke satte foten ned... Late som ingenting og overse all giften familien påfører deg i et forsøk på å bevare et ikke-eksisterende familieforhold, for å ikke lage bråk etc. Det er ikke verdt det. Selv turte jeg ikke å ha bryllupsfest og gifta meg i all stillhet, men jeg skulle ønske jeg hadde hatt en fest og bare ikke invitert min familie. Den gang da ville jeg bare unngå dramaet og stresset, men det ble drama og stress likevel fordi jeg IKKE hadde fest... 

 

Anonymkode: 41c1c...855

  • Liker 6
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Etter å ha levd snart 50 år med en tonic familie, så angrer jeg mest på alle gangene jeg bet i meg dritten og ikke satte foten ned... Late som ingenting og overse all giften familien påfører deg i et forsøk på å bevare et ikke-eksisterende familieforhold, for å ikke lage bråk etc. Det er ikke verdt det. Selv turte jeg ikke å ha bryllupsfest og gifta meg i all stillhet, men jeg skulle ønske jeg hadde hatt en fest og bare ikke invitert min familie. Den gang da ville jeg bare unngå dramaet og stresset, men det ble drama og stress likevel fordi jeg IKKE hadde fest... 

 

Anonymkode: 41c1c...855

Jeg er helt enig med deg! De som ikke har hatt slike foreldre kommer aldri til å forstå hvordan det føles bare å være i samme rom som et slikt menneske. Det setter en demper på stemningen og bare at personen er der får deg til å føle deg dårlig! Vi hadde heller ingen stor fest pga. en slik forelder. Giftet oss med kun forlovere på rådhuset. Angrer ikke ett eneste sekund en gang! 

Anonymkode: 19456...ba3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at gjester vet om situasjonen eller tror dere de ville forstått? 

Da hadde jeg kjørt på med kurvfest (eller la nær familie hjelpe til med dette om dere vegrer dere for å spørre resten). Betaling i baren. Mulig dere dere har råd til å dekke noe selv? Eller for den slags skyld, bestille pizza. Reker er også en god ide. 5kg til 299kr rekker til 10 pers. Det blir ikke så dyrt. Diverse brød, majones, salat++. Kan droppe forrett. 

Det er bedre med et mindre formelt bryllup enn ingen bryllup. Dere har stelt i stand, invitert, gjester har satt av dato og sikkert kjøpt gave. 

Anonymkode: ed4ea...a75

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...