Gå til innhold

Nå skal jeg få det rent hjemme med FlyLady! Noen med?


Marimba

Anbefalte innlegg

DundreMilfin skrev (12 timer siden):

Men….. «remove cobweabs» i alle rom som forslag? 
 

Yikes, hvor bor disse folka? «Look out for snakes and dragons» 😂🐭

Endel «polere møbler» og. Neitakk. Har ikke penservise/møbler som trenger polering.

Men skulle gjerne hatt tekstilrenser til seng og sofa 😊

Jeg bor i gammelt hus på landet, og edderkoppene kommer seg inn i alle kriker og kroker som ikke er helt tette, så edderkoppnett kommer fort om jeg ikke er veldig obs... Noe jeg sjelden er, men håper det bedrer seg med FlyLady :)

Har sletta "polish furniture" her. Blir bare frustert av ting jeg ikke får kryssa av... Da mister jeg motivasjonen...

Anonymkode: bcc96...7a6

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I dag rakk jeg dette på 15 minutter sonerengjøring:

BDDE4E71-CAF7-4F0E-896F-8F650BDF926E.thumb.png.eb0e085f2208000d67346fbff9ec407a.png58E3CBBF-A279-49BE-B4C4-98B1293A2893.thumb.png.67744913ee005c204e6e643cd5ea19d8.png

Nå skal det være sagt at det ikke er mange dagene siden forrige gang vaskerommet fikk seg en real opprydding, og siden det ikke har rukket å komme noe særlig rot der i mellomtiden, gikk flere punkt sabla fort. Jeg har dessuten vaske en maskin klær og rydde på plass en maskin klær på daglige oppgaver, så det er knapt klær på vaskerommet lengre. 

Deilig følelse 😁

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er igang med gjesterommet. Vaske vindu og vaske gulv gjenstår.

Marimba skrev (1 time siden):

Deilig følelse 😁

Artig at du deler!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært skikkelig demotivert ett par dager, pga de sinnsyke strømprisene i NO2. Blitt litt sånn; hva er vitsen når jeg ikke har råd til å bruke vaskemaskin og trommel, og berget med klær og håndklær bare fyller seg opp.. Spesielt siden bad/vaskerom (som jeg har i ett) bare fyller seg opp med skittentøy... Men nå jeg så hvor mye du har rukket nå på ett kvarter @Marimba så skal jeg jaggu ta å rydde og vaske litt allikevel... Også får jeg bare leve med stappfulle skittentøyskurver... 

Edit: Jeg pleier å være anonym, men linjeskift ble visst til posting, og får ikke endret det... Ja ja, shit happens... 

Endret av Anugita
Ble ikke anonym
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/11/2022 at 9:10 PM, Marimba said:

I dag var det ukevasktorsdag. Duverden så mye hyggeligere det er med den ukesvasken når det er reint og ryddig over alt. Holdt på nå i kveld fra kl 20-21 og rakk det meste..😁

Fikk dessuten besøk i dag av ei som var innom her for første gang, og jeg skammet meg ikke et sekund over at hun faktisk kom før jeg rakk å ta torsdagsvasken. De daglige rutinene og sonene gjør jo at det er besøksvennlig 90% av tida her. I morgen kommer svigermor. Blir spennende å se om hun kommenterer noe.

Ja - Akkurat det der kjenner jeg så alt for godt til. Stort sett er det bare svigers og mine foreldre som kommer på uanmeldt besøk. Men det har hendt at foreldre (som vi ikke nødvendigvis kjenner så godt) til barn som er på besøk kommer for og hente plutselig finner veien inn i stua. Det har vært noen ganger der jeg bare har villet grave meg ned altså på grunn av hvordan det har sett ut her :(

Jeg har ikke kommet helt inn i flylady appen. Det er noen ting jeg skulle ønske gikk an. Som feks. og spesifisere dagene. jeg har noen ting som bare skjer onsdager feks. som jeg må legge inn hver dag. eller kanskje det går jeg har bare ikke funnet ut av appen enda?? 

Anonymkode: 761bb...6ba

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg også latt meg inspirere og lastet ned appen. Ser at det blir en del tilpasning for å få det slik som jeg ønsker/har behov for, men tenker at jeg tar det etterhvert. Jeg er iallefall veldig klar for å få orden på huset, og forhåpentligvis klare å holde det slik fremover 🤗

Anonymkode: 635d1...faa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja - Akkurat det der kjenner jeg så alt for godt til. Stort sett er det bare svigers og mine foreldre som kommer på uanmeldt besøk. Men det har hendt at foreldre (som vi ikke nødvendigvis kjenner så godt) til barn som er på besøk kommer for og hente plutselig finner veien inn i stua. Det har vært noen ganger der jeg bare har villet grave meg ned altså på grunn av hvordan det har sett ut her :(

Jeg har ikke kommet helt inn i flylady appen. Det er noen ting jeg skulle ønske gikk an. Som feks. og spesifisere dagene. jeg har noen ting som bare skjer onsdager feks. som jeg må legge inn hver dag. eller kanskje det går jeg har bare ikke funnet ut av appen enda?? 

Anonymkode: 761bb...6ba

Du kan helt fint legge til ukentlige rutiner – trur eg!

Én måte er å legge til onsdagstingen i Weekly. Den har jo punkter som bare fornyes hver uke. Du vet jo selv at dette skal gjøres hver onsdag. Du får én "påminnelse" når du sjekker punktene i Weekly (home blessing). Selv har jeg lagt til ukeplan middag der.

Alternativ 2 er å trykke på + helt til høyre oppe i appen når du står i 'Routines'-visning. Stegene etterpå er ganske selvforklarende. Nå tester jeg dette selv. Legger til én oppgave. Når jeg har opprettet den nye ukentlige rutinen, ser jeg at den legger seg under den andre ukentlige rutinen. Jeg åpner den og krysser av for at oppgaven er utført, og så er jeg spent på å se om den vil oppdateres på mandag eller onsdag i neste uke.

Så får jeg se om det er enkelt å slette rutiner også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Zenobia said:

Du kan helt fint legge til ukentlige rutiner – trur eg!

Én måte er å legge til onsdagstingen i Weekly. Den har jo punkter som bare fornyes hver uke. Du vet jo selv at dette skal gjøres hver onsdag. Du får én "påminnelse" når du sjekker punktene i Weekly (home blessing). Selv har jeg lagt til ukeplan middag der.

Alternativ 2 er å trykke på + helt til høyre oppe i appen når du står i 'Routines'-visning. Stegene etterpå er ganske selvforklarende. Nå tester jeg dette selv. Legger til én oppgave. Når jeg har opprettet den nye ukentlige rutinen, ser jeg at den legger seg under den andre ukentlige rutinen. Jeg åpner den og krysser av for at oppgaven er utført, og så er jeg spent på å se om den vil oppdateres på mandag eller onsdag i neste uke.

Så får jeg se om det er enkelt å slette rutiner også.

Åjaa - ja det får jeg teste ut weekly. Takk! 

Ja det blir jo spennende å se hvilken dag den nulstilles da? Skulle ønske man kunne definere at ny uke starter mandag, og at man kunne spesifisere litt mer på tidene de andre tingene skla taes

Anonymkode: 761bb...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Åjaa - ja det får jeg teste ut weekly. Takk! 

Ja det blir jo spennende å se hvilken dag den nulstilles da? Skulle ønske man kunne definere at ny uke starter mandag, og at man kunne spesifisere litt mer på tidene de andre tingene skla taes

Anonymkode: 761bb...6ba

Jeg har laget en ukentlig rutine der jeg spesifiserer dag når jeg skriver inn gjøremålene, f.eks Onsdag: "gjøremål". Trooor at den nullstilles på mandager, men venter og ser.

Jeg har ikke funnet ut hvordan jeg sletter en rutine jeg har opprettet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zenobia skrev (3 timer siden):

Jeg har laget en ukentlig rutine der jeg spesifiserer dag når jeg skriver inn gjøremålene, f.eks Onsdag: "gjøremål". Trooor at den nullstilles på mandager, men venter og ser.

Jeg har ikke funnet ut hvordan jeg sletter en rutine jeg har opprettet. 

 

Bare trykke på den lille blyanten på routines, så kommer det søppelkassemulighet på alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marimba skrev (12 minutter siden):

Bare trykke på den lille blyanten på routines, så kommer det søppelkassemulighet på alle. 

Takk :blomst:  Jeg fikk ikke til å slette den fra "complete", men jeg gikk inn i den og nullstilte den, og da fikk jeg til å slette den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snust på 'Getting things done':

 

Fordi, ifølge 'Diane in Denmark', kan den lett implementeres med FlyLady!

 

Noe jeg har plukket opp: OHIO = Only Handle It Once

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lamorte skrev (På 6.8.2022 den 20.28):

Dette høres ut som en fjern drøm for meg. Har en skikkelig ADHD-hjerne hvor jeg lett blir overveldet og utsetter ting over en lav sko, eller begynner på et rom, men ender opp med at jeg holder på med 5 forskjellige steder/soner/rom og det blir langt mer rotete før det blir helt ok ryddig - men bare på overflaten, for jeg har mistet piffen/brukt så lang tid at jeg er utslitt og bare må skynde meg å bli ferdig... 🥲 Litt som da jeg var barn og skøyv alt rotet under senga, hang et pledd over madrassen og ned over åpningen til under senga slik at rotet ikke vistes. Grøss. 

Sliter med det samme og jeg har mild grad av adhd så kan bare tenke meg hvordan det er med de med sterk adhd. Jeg har også det problemet at jeg får et slags hyperfokus. Så når soverommet skal ryddes kan jeg ende med å stå å organisere smykker og når jeg er ferdig er fremdeles halve rommet igjen.. irriterende. 

Det som fungerer for meg er derfor å ha lite ting, og å rydde fortløpende. Istedetfor at det blir overveldende når ting samler seg opp. Litt hver dag fremfor å vente til ting hoper seg opp. Tok tid å få inn rutinen, flere uker. Men nå som hjernen har greid å omstille seg litt er det enklere. 

Anonymkode: 3eca0...86d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å du må gjøre tingene selv? Jeg trudde det kom noen hjem til deg og tok det.

Da ser jeg ikke helt vitsen.

Anonymkode: cdb14...da8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zenobia skrev (21 timer siden):

Har snust på 'Getting things done':

 

Fordi, ifølge 'Diane in Denmark', kan den lett implementeres med FlyLady!

 

Noe jeg har plukket opp: OHIO = Only Handle It Once

Spennende! ☺️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk lagt ut litt ting til salgs på tise i går, la det ut rimelig så håper det går kjapt🤞🏼

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bare 10 min støvsuging gjenstår, så tar jeg litt helg fra husarbeidet :lillesky2: Joa, morgen- ettermiddags- og aftenrutiner, men ikke noe sonejobbing. Jeg har ikke krysset av alt. Progress, not perfection :biggrin:

Marimba skrev (3 timer siden):

Spennende! ☺️

Ikke sant! Jeg har en ueeeeeeeeendelig innboks, og på dag 6 snakker Diane in Denmark om hvordan hun holder innboksen TOM! :sjokkbla: Stikkord: @action @later @pending @dream = nye mapper som legger seg helt øverst. Jeg skal legge til @leses og @kjekt å ha.

Ikke så glad i å slette, mao :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden min anonyme ble blåst, får jeg fortsette å skrive under nick da... 

Har som sagt vært litt demotivert denne uka, men enkelte dager har jeg skjerpa meg og samlet sammen kvarterene i sonen... Vet egentlig ikke om det hjalp, men fikk tatt de verste områdene på badet.(tak, lister, vegger, oppå tørketrommelen). Nå gjenstår igrunn bare å få rydda i de åpne hyllene (Hvorfor bygges det bad uten oppbevaring?????) og dusjkabinettet og gulvet... Og selvsagt gjesterommet, som også er i denne sonen... Der har jeg ikke engang begynt... Har heller ikke tatt home blessing denne uken, men siden jeg bor alene er det ingen krise, egentlig... Ser greit ut.. Men poenget er vel ikke at det skal være greit, men etter en stund til enhver tid være ryddig og rent? 

Anonymkode: bcc96...7a6

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Siden min anonyme ble blåst, får jeg fortsette å skrive under nick da... 

Har som sagt vært litt demotivert denne uka, men enkelte dager har jeg skjerpa meg og samlet sammen kvarterene i sonen... Vet egentlig ikke om det hjalp, men fikk tatt de verste områdene på badet.(tak, lister, vegger, oppå tørketrommelen). Nå gjenstår igrunn bare å få rydda i de åpne hyllene (Hvorfor bygges det bad uten oppbevaring?????) og dusjkabinettet og gulvet... Og selvsagt gjesterommet, som også er i denne sonen... Der har jeg ikke engang begynt... Har heller ikke tatt home blessing denne uken, men siden jeg bor alene er det ingen krise, egentlig... Ser greit ut.. Men poenget er vel ikke at det skal være greit, men etter en stund til enhver tid være ryddig og rent? 

Anonymkode: bcc96...7a6

Og der ble den visst anonym igjen 🤣 Gammel vane vond å vende :P

Anonymkode: bcc96...7a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Siden min anonyme ble blåst, får jeg fortsette å skrive under nick da... 

Har som sagt vært litt demotivert denne uka, men enkelte dager har jeg skjerpa meg og samlet sammen kvarterene i sonen... Vet egentlig ikke om det hjalp, men fikk tatt de verste områdene på badet.(tak, lister, vegger, oppå tørketrommelen). Nå gjenstår igrunn bare å få rydda i de åpne hyllene (Hvorfor bygges det bad uten oppbevaring?????) og dusjkabinettet og gulvet... Og selvsagt gjesterommet, som også er i denne sonen... Der har jeg ikke engang begynt... Har heller ikke tatt home blessing denne uken, men siden jeg bor alene er det ingen krise, egentlig... Ser greit ut.. Men poenget er vel ikke at det skal være greit, men etter en stund til enhver tid være ryddig og rent? 

Anonymkode: bcc96...7a6

Synes det høres ut som om du er godt igang, jeg :tommelopp: Progress, not perfection!

 

- - -

I dag har jeg fri, men sjekket eposten. Jammen klarte jeg ikke å nullstille uleste eposter, gitt! Lagde noen flere @mapper, og sorterte. Jeg har en ambisjon om at jeg ... til slutt skal ha enten slettet eller permanent arkivert ALLE leste eposter også. Litt og litt.

God helg til alle i tråden :strix:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...