Gå til innhold

Nå skal jeg få det rent hjemme med FlyLady! Noen med?


Marimba

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Lastet ned nå :)  Jeg joiner og ser hvordan det går.. Mye enklere med app hvor man huker av, enn å prøve å lete seg fram på den rotete websiden og drukne i mail. 

Anonymkode: bcc96...7a6

Veldig enig. Er nok det som har holdt meg unna flylady før. Synes siden er litt forvirrende. 

Syntes forsåvidt appen også var litt forvirrende i starten, men så en video på YouTube som forklarte greia. Og så fort jeg fant ut hvordan alle oppgaver kunne redigeres og tilpasses ble det veldig bra. 

 

I går tok jeg torsdagsvasken (ukesvasken). Det var veldig lettvint og greit, spesielt i de rommene jeg allerede har rukket å ta litt nøyere. I dag skal jeg ta for meg vaskerommet. Det gruer jeg meg til for der er det mye klær som skal bort... Men jeg tenker for meg selv at dersom jeg klarer å følge planen fremover, så blir dette siste gangen med kaos på vaskerommet (har nemlig som daglig oppgave og vaske og rydde en klesvask, og det er jo overkommelig).

I går tok jeg for meg soverommet til ungene og kastet masse tæl de ikke vil savne. Kindereggleker, ødelagt modelleire, puslespill som mangler brikker osv. Og så ryddet jeg bort treklosser, stabletårn osv, de begynner jo å bli store så lekene skal vi heller ha på lur til småbarnsbesøk. 

Nå lurer jeg på en ting... Bøker. Vi har masse barnebøker. Og disse babybøkene med lite tekst, er det noe å ta vare på til ungene begynner å lese selv? Eller er det på tide å pakke bort/ gi videre? 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har lasta ned appen, og hiver meg med! Hadde en lignende app for mange år siden, og det hjalp veldig å ha konkrete små oppgaver som skulle gjøres hver dag. Her hoper det seg ofte opp før vi må ta et skippertak, håper vi klarer å unngå det nå framover 😊 Ikke alt jeg helt forstår på appen enda, har du en link til YouTube-videoene du så? 😊

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marimba skrev (1 time siden):

 

Nå lurer jeg på en ting... Bøker. Vi har masse barnebøker. Og disse babybøkene med lite tekst, er det noe å ta vare på til ungene begynner å lese selv? Eller er det på tide å pakke bort/ gi videre? 


Min erfaring er at de bøkene ikke blir brukt, heller skaffe nye (låne på biblioteket) når de er klar for å lese litt selv 😊 Jeg elsker bøker, og har tatt vare på altfor mye, men de fyller bare opp bokhyller og samler støv..

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chalsa skrev (12 minutter siden):

Har lasta ned appen, og hiver meg med! Hadde en lignende app for mange år siden, og det hjalp veldig å ha konkrete små oppgaver som skulle gjøres hver dag. Her hoper det seg ofte opp før vi må ta et skippertak, håper vi klarer å unngå det nå framover 😊 Ikke alt jeg helt forstår på appen enda, har du en link til YouTube-videoene du så? 😊

Denne så jeg :) 

Men den går mer på selve systemet og ikke på appen, men tror du skjønner mer av appen av å ha sett den. 

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chalsa skrev (39 minutter siden):


Min erfaring er at de bøkene ikke blir brukt, heller skaffe nye (låne på biblioteket) når de er klar for å lese litt selv 😊 Jeg elsker bøker, og har tatt vare på altfor mye, men de fyller bare opp bokhyller og samler støv..

Ja det var lurt! Jeg vil ha litt bøker hjemme, for jeg vil at ungene skal vokse opp med synlige bøker tilgjengelig alltid, men det finnes absolutt en mellomting jeg nok tror jeg skal benytte meg av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble impulsovernattingstur i båten i natt, så det ødela jo litt både for gårsdagens ettermiddags- og kveldsoppgaver, og dagens morgenoppgaver. Det har jeg egentlig bare godt av, for jeg pleier å bli litt for opphengt og avhengig av avkryssing og lignende, så så lenge jeg kommer inn på sporet igjen i dag så fortsetter nok prosjektet. 

Planen er å ta for meg vaskerommet. Begynte i går og fikk sortert og lagt på plass 5 kurver med klær, funnet noe til uff, ryddet fram noen knagger hvor mannen kan henge alt av arbeidsklær, og samlet alt av gamle arbeidsklær så de kan henge samlet og brukes til skruing i garasjen. Nå er det bare resten igjen... Er et skap der inne jeg knapt har rydda i siden vi flyttet inn her... Bare stappet inn litt rot nå og da. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er jeg ikke kommet ordentlig i gang enda. Har fortsatt sommerferie, så tar ting litt som det kommer. Skal prøve å få unna en del sortering og organisering før ferien er over, sånn at det bare blir vedlikehold framover. Får se om jeg får det til, blir litt lat av ferie 😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg holdt på i 3 dager... Sovna fra kveldsrutina i går da :P Men ser allerede SÅ mye bedre ut... 

Men den zone-cleaningen? Er den utenom 1 times home blessing, så man skal bruke en time i sonen hver dag? Eller er det 15 min hver dag som går inn i den daglige 15-min declutter?

Men nå fikk jeg plutselig for meg å ommøblere det ene rommet som er tiltenkt spisestue... (Har ikke spisestiemøblement der enda, så brukes som kontor/roterom... Skal/skal ikke? Tiden jeg bruker på dette må jo gå utenom FlyLady-tiden.... Og er alene, ingen til å hjelpe til med å flytte store tunge skap... 

Anonymkode: bcc96...7a6

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PingPongRosadamm
AnonymBruker skrev (På 2.8.2022 den 23.06):

Jeg må ha et så enkelt system som mulig. Blir det for komplisert og detaljert, så blir jeg lett overveldet og begynner å utsette ting. Huset mitt var et komplett kaos, så jeg startet med en generalopprydding og kvittet meg med masse, masse saker, ting og klær. Så ryddet og organiserte jeg i skuffer og skap, noe som var veldig enkelt siden jeg hadde kvittet meg med så mye husfyll. 

Etter det lagde jeg følgende enkle plan (inspirert av en eller annen blogg jeg ikke husker navnet på):

Mandager: stue

Tirsdager: soverom

Onsdager: gang/entre

Torsdager: kjøkken

Fredager: bad/wc

Lørdag/søndag: pante flasker, ukeshandle, hage (etter behov), bil (etter behov)

 

Jeg bruker som regel kun ca 30 min på det aktuelle rommet, noen ganger litt mer om jeg ser at det trengs og jeg har tid til det. F eks kan det hende jeg legger inn vinduspuss på et rom en dag, mens det blir noe annet jeg gjør på det samme rommet uka etter. Tanken er at det skal være godt nok om det kun blir 30 min, det jeg ikke rekker kan jeg da ta neste uke når det blir det rommets tur igjen.

Har også korte rutiner på morgen og kveld, f eks rydde ut av oppvaskmaskin på morgenen og støvsuge litt om jeg ser at det trengs. På kvelden tar jeg 10 min med kjapp opprydding og bærer ut søppel, sånn at jeg slipper å stå opp til et kaos. Klesvask setter jeg på og rydder bort inni mellom og når jeg har tid, men jeg passer på så den ikke hoper seg opp.

Dette funker bra for meg, så lenge jeg hele tiden passer på at huset ikke stadig fylles opp av nye ting og klær. Grunnen til at det funker så bra er at vi nå har så få ting i huset, sånn at det går kjapt og rydde og dra over flater med en klut f eks.

Anonymkode: 06816...1bb

Dette høres ut som en fjern drøm for meg. Har en skikkelig ADHD-hjerne hvor jeg lett blir overveldet og utsetter ting over en lav sko, eller begynner på et rom, men ender opp med at jeg holder på med 5 forskjellige steder/soner/rom og det blir langt mer rotete før det blir helt ok ryddig - men bare på overflaten, for jeg har mistet piffen/brukt så lang tid at jeg er utslitt og bare må skynde meg å bli ferdig... 🥲 Litt som da jeg var barn og skøyv alt rotet under senga, hang et pledd over madrassen og ned over åpningen til under senga slik at rotet ikke vistes. Grøss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inspirerende tråd! Har vært borti Flylady-systemet tidligere, men skal sjekke ut appen nå ...

Ser youtube-videoen etterpå.

Marimba skrev (8 timer siden):

Ble impulsovernattingstur i båten i natt, så det ødela jo litt både for gårsdagens ettermiddags- og kveldsoppgaver, og dagens morgenoppgaver. Det har jeg egentlig bare godt av, for jeg pleier å bli litt for opphengt og avhengig av avkryssing og lignende, så så lenge jeg kommer inn på sporet igjen i dag så fortsetter nok prosjektet. 

Planen er å ta for meg vaskerommet. Begynte i går og fikk sortert og lagt på plass 5 kurver med klær, funnet noe til uff, ryddet fram noen knagger hvor mannen kan henge alt av arbeidsklær, og samlet alt av gamle arbeidsklær så de kan henge samlet og brukes til skruing i garasjen. Nå er det bare resten igjen... Er et skap der inne jeg knapt har rydda i siden vi flyttet inn her... Bare stappet inn litt rot nå og da. 

Det er jo nettopp det med disse systemene, at gjør man noe annerledes enn rutinen, hvordan går det å komme på sporet igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå har jeg holdt på i 3 dager... Sovna fra kveldsrutina i går da :P Men ser allerede SÅ mye bedre ut... 

Men den zone-cleaningen? Er den utenom 1 times home blessing, så man skal bruke en time i sonen hver dag? Eller er det 15 min hver dag som går inn i den daglige 15-min declutter?

Men nå fikk jeg plutselig for meg å ommøblere det ene rommet som er tiltenkt spisestue... (Har ikke spisestiemøblement der enda, så brukes som kontor/roterom... Skal/skal ikke? Tiden jeg bruker på dette må jo gå utenom FlyLady-tiden.... Og er alene, ingen til å hjelpe til med å flytte store tunge skap... 

Anonymkode: bcc96...7a6

Jeg vet ikke helt hva som opprinnelig er tenkt, men min planlagte tidsbruk etter runde 1 (som tar ekstra tid for å komme igang) er:

5-7 min om morgenen

20 min ettermiddag (inkl 15 min generell rydding)

25 min kveld (inkl 15 min sone)

 

Unntak torsdager:

5-7 min morgenen

75 min ettermiddag (60 min ukevask + 15 min rydding)

10 min kveld (sone utgår denne dagen).

 

Aner selvfølgelig ikke om det er gjennomførbart 😂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zenobia skrev (1 minutt siden):

Inspirerende tråd! Har vært borti Flylady-systemet tidligere, men skal sjekke ut appen nå ...

Ser youtube-videoen etterpå.

Det er jo nettopp det med disse systemene, at gjør man noe annerledes enn rutinen, hvordan går det å komme på sporet igjen?

Det har heldig gått fint. Er gjennom de aller fleste av dagens oppgaver og vaskerommet skinner så at jeg nesten kunne tenke å sette meg der for å slappe av. 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marimba skrev (1 minutt siden):

vaskerommet skinner så at jeg nesten kunne tenke å sette meg der for å slappe av. 

Wow! Bra jobba :nordvesta:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men jeg har et problem. Søppelkassene ute er nå fulle, og jeg har fortsatt et stort antall bæreposer å bli kvitt. Kunne selvfølgelig putta det i store gjennomsiktige plastsekker og kjørt på gjenvinningsstasjon, men faren er da stor for at ungene skal se en 2 års gammel MC Donalds leke eller et puslespill som mangler brikker og få et sammenbrudd over at den blir kastet, eller at mannen (som til tider kunne vært tatt rett ut av Sundes "kjekt å ha") skal se at jeg har kastet feks transporteringsskruene fra den gamle vaskemaskinen (for man vet jo aldri når man kan få bruk for noe sånt). Så det er liksom tryggest med de bæreposene 

Nesten så jeg vurderer å ta alle posene i bilen og kjøre litt rundt til containere utenfor feks skoler og barnehager og lempe en her og en der, men føler det er moralsk skikkelig på kanten. Ellers får jeg bare sette de ut av syne og gradvis ta de i restavfallet vårt, men det tar jo mange uker. 

Kanskje jeg bare må ta sjansen med dynga. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med, brukte systemet for 10 år siden… men så gikk det litt i glemmeboken. Følte egentlig jeg brukte mindre tid på rydding/vasking når jeg hadde system. 

Anonymkode: 4261d...71f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marimba skrev (9 timer siden):

Men jeg har et problem. Søppelkassene ute er nå fulle, og jeg har fortsatt et stort antall bæreposer å bli kvitt. Kunne selvfølgelig putta det i store gjennomsiktige plastsekker og kjørt på gjenvinningsstasjon, men faren er da stor for at ungene skal se en 2 års gammel MC Donalds leke eller et puslespill som mangler brikker og få et sammenbrudd over at den blir kastet, eller at mannen (som til tider kunne vært tatt rett ut av Sundes "kjekt å ha") skal se at jeg har kastet feks transporteringsskruene fra den gamle vaskemaskinen (for man vet jo aldri når man kan få bruk for noe sånt). Så det er liksom tryggest med de bæreposene 

Nesten så jeg vurderer å ta alle posene i bilen og kjøre litt rundt til containere utenfor feks skoler og barnehager og lempe en her og en der, men føler det er moralsk skikkelig på kanten. Ellers får jeg bare sette de ut av syne og gradvis ta de i restavfallet vårt, men det tar jo mange uker. 

Kanskje jeg bare må ta sjansen med dynga. 

Gjennomsiktige avfallssekker er et problem. Likeså å bestille restavfalls-container (som vi gjorde). Sjansen er stor for at en i huset begynner å hyle: «DENNE skal ikke kastes!!» når man bare prøver å bli kvitt gammelt ræl.  Jeg har samme problem med mannen som du. Han har betydelige hoarder-tendenser. Omtrent alt er «kjekt å ha». Han «reddet» f eks noen utslitte Donald-pocketer (som han ikke visste at vi hadde) tilbake til huset fra containeren.. Han leser aldri Donald-pocketer, men de «minnet han om da han var på hytta i barndommen». En gammel, rusten kokeplate skulle han også ta vare på. Den kunne visst komme til nytte hvis vi en gang fikk behov for å koke pølser på hytta. Jeg måtte minne han om at vi allerede har svært gode kokemuligheter på hytta..

Jeg måtte nærmest krangle for å få kastet selv utslitte og gamle saker som ingen lenger bruker. Fikk etter hvert overtalt han til å kaste en god del gammelt skrot, men det var en kamp. En del som han «reddet» (men som han egentlig ikke er interessert i eller bruker) kommer til å bli kastet på fyllinga når han er bortreist. Skal også huske å «tynne» jevnlig rundt i huset når han ikke ser det.

Anonymkode: 06816...1bb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Marimba skrev (10 timer siden):

Men jeg har et problem. Søppelkassene ute er nå fulle, og jeg har fortsatt et stort antall bæreposer å bli kvitt. Kunne selvfølgelig putta det i store gjennomsiktige plastsekker og kjørt på gjenvinningsstasjon, men faren er da stor for at ungene skal se en 2 års gammel MC Donalds leke eller et puslespill som mangler brikker og få et sammenbrudd over at den blir kastet, eller at mannen (som til tider kunne vært tatt rett ut av Sundes "kjekt å ha") skal se at jeg har kastet feks transporteringsskruene fra den gamle vaskemaskinen (for man vet jo aldri når man kan få bruk for noe sånt). Så det er liksom tryggest med de bæreposene 

Nesten så jeg vurderer å ta alle posene i bilen og kjøre litt rundt til containere utenfor feks skoler og barnehager og lempe en her og en der, men føler det er moralsk skikkelig på kanten. Ellers får jeg bare sette de ut av syne og gradvis ta de i restavfallet vårt, men det tar jo mange uker. 

Kanskje jeg bare må ta sjansen med dynga. 

 

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Gjennomsiktige avfallssekker er et problem. Likeså å bestille restavfalls-container (som vi gjorde). Sjansen er stor for at en i huset begynner å hyle: «DENNE skal ikke kastes!!» når man bare prøver å bli kvitt gammelt ræl.  Jeg har samme problem med mannen som du. Han har betydelige hoarder-tendenser. Omtrent alt er «kjekt å ha». Han «reddet» f eks noen utslitte Donald-pocketer (som han ikke visste at vi hadde) tilbake til huset fra containeren.. Han leser aldri Donald-pocketer, men de «minnet han om da han var på hytta i barndommen». En gammel, rusten kokeplate skulle han også ta vare på. Den kunne visst komme til nytte hvis vi en gang fikk behov for å koke pølser på hytta. Jeg måtte minne han om at vi allerede har svært gode kokemuligheter på hytta..

Jeg måtte nærmest krangle for å få kastet selv utslitte og gamle saker som ingen lenger bruker. Fikk etter hvert overtalt han til å kaste en god del gammelt skrot, men det var en kamp. En del som han «reddet» (men som han egentlig ikke er interessert i eller bruker) kommer til å bli kastet på fyllinga når han er bortreist. Skal også huske å «tynne» jevnlig rundt i huset når han ikke ser det.

Anonymkode: 06816...1bb

Kjenner til akkurat det der😂 Har ikke mann ennå, men til gjengjeld en far og en søster som alltid skulle ta vare på ting i oppveksten. Her har redningen vært å rydde noen ganger mens de er bortreist. På dynga har vi noen ganger helt over ting fra bæreposene og ned i plastsekk, tar litt ekstra tid, men blir i alle fall kvitt det!

Anonymkode: c2275...3f0

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om de andre i tråden bare fjaser med, men håper trådstarter har lest seg opp på markedsføringsloven når det gjelder LML.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil følge tråden, men kommer ikke til å bruke flylady sin metode. Får besøk av familie i høst, som ikke har vært her på lenge, og det er alt for mye ting her som skal bort! Jeg skal se litt på kapselgarderobe også, for jeg ønsker meg en garderobe med klær i god materialer som jeg liker, uten at det blir for mye klær😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (43 minutter siden):

Vet ikke om de andre i tråden bare fjaser med, men håper trådstarter har lest seg opp på markedsføringsloven når det gjelder LML.

Er flylady et pyramidespill? Jeg har nå hvertfall verken betalt eller tjent en krone så langt. Så gjerne utdyp hva du mener er problematisk. 

 

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...