Gå til innhold

Nå skal jeg få det rent hjemme med FlyLady! Noen med?


Marimba

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De siste årene har jeg vært fornøyd med et kronologisk system. Da har jeg en mappe for hvert år, oppdelt i undermapper for hver måned. Det er veldig praktisk når jeg lager fotobok. 

Undermappene kan også være tematiske, feks kattepus, Rhodos, selfie, og jul. Jeg vil anbefale å likevel sortere etter årstall, så det blir mer oversiktlig.

Husk å ha viktige bilder på flere steder, og ikke oppbevar backup-harddisk sammen med laptopen, i tilfelle brann.

 

 

En vakker dag skal jeg også fly. Jeg må bare komme inn i det mens hele familien er friske og ingen voksne er bortreist. Håper det skjer før desember😒

Anonymkode: 4aaf1...c23

Takk for innspill!

Mine bilder ligger i dropbox, så jeg har ikke noen ekstern harddisk.

Kronologisk + tema-undermapper høres jo både lett og oversiktlig ut.

Tar fatt på bildene når jeg er ferdig med den siste eposten. Er nede på 2020 nå. Ufattelig mye reklame jeg ikke bare har slettet :pls:  eller ting som er kjekt å ha, og "skal sortere siden" :murvegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg begynte med FlyLady-systemet, tenkte jeg at jeg skulle ha noen oppgaver alle syv dager i uken. Men det har roet seg nå. Mine vaskefridager er onsdag og lørdag. Passer best sånn.

I dag tok jeg den 'Daily mission' i sone 5, listverket nede i stuen. Rakk ikke rundt på et kvarter, men det var bare der sofaen stod som står igjen (+ bak en diger bokhylle og like stort vitrineskap som jeg IKKE flytter på). Den drill-greia jeg skulle gjort i går (onsdag), tar jeg igjen i morgen. Ikke behov for den på stuen, så det blir gjesterommet som får noen 'hotspots' ryddet opp i. 

Hvordan går det med dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zenobia skrev (På 29.9.2022 den 22.35):

Da jeg begynte med FlyLady-systemet, tenkte jeg at jeg skulle ha noen oppgaver alle syv dager i uken. Men det har roet seg nå. Mine vaskefridager er onsdag og lørdag. Passer best sånn.

I dag tok jeg den 'Daily mission' i sone 5, listverket nede i stuen. Rakk ikke rundt på et kvarter, men det var bare der sofaen stod som står igjen (+ bak en diger bokhylle og like stort vitrineskap som jeg IKKE flytter på). Den drill-greia jeg skulle gjort i går (onsdag), tar jeg igjen i morgen. Ikke behov for den på stuen, så det blir gjesterommet som får noen 'hotspots' ryddet opp i. 

Hvordan går det med dere andre?

Vært et par røffe uker, der energien ikke har spilt på lag. Jeg har likevel hatt home blessing hver torsdag, og gjort mange av rutinene daglig, selv om jeg ikke her fått gjort alt. Regner med å komme sterkere tilbake 🤞

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg skal begynne å bruke loftsboden mer aktivt til lagring, så nå står det flere ting i trappen og utenfor boddøren.

Begge epostene mine har blitt ryddet. I innboksen står det: Folder does not contain any messages.

Fordi jeg har satt opp automatisk sortering. Nye eposter går dit de skal. Hvem hadde trodd det?!

Mine mapper er for eksempel: (en annen av mine epostadresser har noen andre mapper)

@1 Til behandling
@"Prosjektnavn"
      Undermappe
@Kjekt å ha
@Senere
@Venner
@Økonomi

Satte 1 foran "Til behandling" for å få den øverst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såeh, i går gløttet jeg innom mappen 'Camera uploads'   :sjokkbla:

Jeg har laget fire årsmapper, og flyttet bilder fra de fire siste årene. Fortsetter i dag, fordi akkurat nå prokrastinerer jeg det jeg egentlig skal gjøre: støvsuge skrivestuen. Fordi jeg må rydde vekk klesvask først.

Så da sitter jeg på KG. Jupp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden FlyLadys månedens vane, "Monthly habit", er Paper Clutter (papir-rot?), startet jeg med tre poser med gamle brev som har ligget siden innflyttingen. Nå tar jeg et kvarter sånn dann og vann og går igjennom, sorterer og hiver. De jeg beholder, får ny plass i plastesker som tidligere har rommet lesestoff. Lesestoffet ligger nå på en stol og skal ses igjennom før kast. Tar omtrent ett blad pr. dag. Er iallfall planen.

Jeg er ikke ferdig med den digitale ryddesjauen i bildene, men alle har blitt sortert på år, og noen år har også fått undermapper. Fornøyd! Jeg kommer i land etter hvert.

Nå ble det litt KG, fordi jeg utsetter et 10-min bolk med støvsuging :unsure:

Hvordan går det med dere andre?

 

Endret av Zenobia
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Annonse

Har detti ut igjen, men håper å hoppe på igjen.. Har klart ett par dager med halve rutiner... Merker at jeg sliter med å følge dette over tid... 

Hvordan går det med dere andre?

Anonymkode: bcc96...7a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har detti ut igjen, men håper å hoppe på igjen.. Har klart ett par dager med halve rutiner... Merker at jeg sliter med å følge dette over tid... 

Hvordan går det med dere andre?

Anonymkode: bcc96...7a6

Datt ut. Brevene ligger usortert. Lesestoffet er ikke sett igjennom før kast.

Jeg gikk rett og slett til det drastiske tiltaket å starte med 31 baby steps, og er nå på dag 11. ALLE punktene følges (uansett hvor små de er. Ingen dager slått sammen eller hoppet over). Jeg HAAAAAAAAAAAAAAAAAATER husarbeid, men det er jo forbløffende hvor lite som skal til før det ser greit ut her. Oppvaskkummen skinner :jepp: og på badespeilet står det "Get dressed"  :skratte:  men altså, at den henger der i en liten måned for at jeg følger systemet, tåler jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zenobia skrev (13 timer siden):

Datt ut. Brevene ligger usortert. Lesestoffet er ikke sett igjennom før kast.

Jeg gikk rett og slett til det drastiske tiltaket å starte med 31 baby steps, og er nå på dag 11. ALLE punktene følges (uansett hvor små de er. Ingen dager slått sammen eller hoppet over). Jeg HAAAAAAAAAAAAAAAAAATER husarbeid, men det er jo forbløffende hvor lite som skal til før det ser greit ut her. Oppvaskkummen skinner :jepp: og på badespeilet står det "Get dressed"  :skratte:  men altså, at den henger der i en liten måned for at jeg følger systemet, tåler jeg.

Godt det ikke bare er meg ;)

Kanskje jeg skal prøve meg på babystepsa igjen jeg og... Og holde meg til de... Synes bare hjemmesiden er så utrolig tungvin å navigere seg rundt på, orker ikke gå inn hver dag for å se hva jeg skal gjøre i dag... 

Anonymkode: bcc96...7a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Godt det ikke bare er meg ;)

Kanskje jeg skal prøve meg på babystepsa igjen jeg og... Og holde meg til de... Synes bare hjemmesiden er så utrolig tungvin å navigere seg rundt på, orker ikke gå inn hver dag for å se hva jeg skal gjøre i dag... 

Anonymkode: bcc96...7a6

Da jeg først kom i kontakt med systemet, ble den nettsiden, med alle betegnelsene hun bruker, ganske overveldende. Jeg ramlet av ganske kjapt.

Det er mandag i morgen :hoppe:  en flott dag å starte på! Nå er ikke jeg TS, og vil være litt tilbakeholdende med å kuppe tråden. Dog fikk jeg lyst til å heie på deg! Jeg kunne postet Babystep dag #1 - 31 dag for dag her i tråden? Eller send meg PM, så kan vi se hva vi finner på ... :husarbeid: 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har falt av mange ganger... :ninja: Tilbake til gammelt opplegg.
Jeg er tydeligvis ingen slik vaske-fe som zummer lykkelig rundt fra rom til rom...

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare kupp i vei altså :)

Her er det litt på og av. Merker det er veldig enkelt å holde alt igang når jeg går inn for det, . men plutselig kommer det noen dager med et eller annet som gjør at det allikevel blir håpløst, og da sklir det gjerne skikkelig ut.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marimba skrev (59 minutter siden):

plutselig kommer det noen dager med et eller annet som

Kjenner den. Okei, men da er tråden herved kuppet :ler: 

Hoppetaujenta skrev (1 time siden):

Jeg er tydeligvis ingen slik vaske-fe

Tror du er i godt selskap her, gitt! :lillesky:

Men nå er det et nytt år, og nye muligheter!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk dere :D Gleder meg til å prøve babystepsa igjen fra i morgen, denne gang med norsk støttegruppe... Ønsker dere andre som hiver dere på også masse lykke til :D

Anonymkode: bcc96...7a6

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vondt ment, men hva er poenget med denne appen? Sånn jeg ser utifra screenshots er jo dette det jeg gjør hver dag, uten å måtte legge det inn noe sted. Er det fordi dere har "dårlig disiplin" sorry ordbruken, jeg fant ikke noe bedre ord. er bare at i hjernen min blir en sånn app dobbeltarbeid, jeg vet jo hva jeg har gjort eller skal gjøre, så å huke det av legge det inn noe sted blir slitsomt? Håper dere ikke tar ordlyden negativt 

Anonymkode: ad272...dd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det fordi dere har "dårlig disiplin" sorry ordbruken, jeg fant ikke noe bedre ord. er bare at i hjernen min blir en sånn app dobbeltarbeid, jeg vet jo hva jeg har gjort eller skal gjøre, så å huke det av legge det inn noe sted blir slitsomt? Håper dere ikke tar ordlyden negativt 

Anonymkode: ad272...dd6

Personlig så er jeg av kunstnerisk karakter og trivielle husmoderlige ting står ikke først på dagsorden hos meg. Det blir et tiltak når andre ting frister veldig mye mere. Jeg kan SKAPE noe nytt...eller gjenta ting til det kjedsommelige og støvets kamp kan jeg aldri vinne...så da blir det til at jeg ofte utsetter bare litt til...det jeg skulle ha gjort med en gang.

Jeg er ikke veldig udisiplinert, men trenger et spark bak til kjedelighetene innimellom. :) 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hoppetaujenta skrev (2 minutter siden):

Personlig så er jeg av kunstnerisk karakter og trivielle husmoderlige ting står ikke først på dagsorden hos meg. Det blir et tiltak når andre ting frister veldig mye mere. Jeg kan SKAPE noe nytt...eller gjenta ting til det kjedsommelige og støvets kamp kan jeg aldri vinne...så da blir det til at jeg ofte utsetter bare litt til...det jeg skulle ha gjort med en gang.

Jeg er ikke veldig udisiplinert, men trenger et spark bak til kjedelighetene innimellom. :) 

ja altså det var virkelig ikke vondt ment, var mer bare for å spørre. Mente vel heller urutinert, eller, vet ikke? Litt trøtt, så vanskelig å finne ord. Poenget var bare at det virker som dobbeltarbeid, så lurte på om det var noe jeg gikk glipp av:)

Anonymkode: ad272...dd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ikke vondt ment, men hva er poenget med denne appen? Sånn jeg ser utifra screenshots er jo dette det jeg gjør hver dag, uten å måtte legge det inn noe sted. Er det fordi dere har "dårlig disiplin" sorry ordbruken, jeg fant ikke noe bedre ord. er bare at i hjernen min blir en sånn app dobbeltarbeid, jeg vet jo hva jeg har gjort eller skal gjøre, så å huke det av legge det inn noe sted blir slitsomt? Håper dere ikke tar ordlyden negativt 

Anonymkode: ad272...dd6

Jeg er også udisiplinert, hater husarbeid så mye at jeg unngår det alt jeg kan. Og så tar jeg skippertak når det ser for **** ut, og hater det enda mer. Om noen ringer å sier de stikker innom, fordi var visst rett i nærheten blir det panikk-modus-rydding.. 

Derfor er denne metoden egentlig genial, den forteller deg ca hva du skal gjøre, og når (så lenge du husker å gå inn på den, såklart :P ) . Også gir det mestringsfølelse for meg å huke av, SE alt jeg har gjort lixom.. Men det varer bare noen uker, også detter jeg av igjen. Fordi jeg er så innmari ustrukturert og lat, og siden det etter noen uker på appen/følge rutinene ser ganske strøkent ut, så tenker jeg at ja ja, nå kan jeg ta fri, gjøre andre ting.. Og plutselig var huset bomba igjen.... 

 

Anonymkode: bcc96...7a6

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er også udisiplinert, hater husarbeid så mye at jeg unngår det alt jeg kan. Og så tar jeg skippertak når det ser for **** ut, og hater det enda mer. Om noen ringer å sier de stikker innom, fordi var visst rett i nærheten blir det panikk-modus-rydding.. 

Derfor er denne metoden egentlig genial, den forteller deg ca hva du skal gjøre, og når (så lenge du husker å gå inn på den, såklart :P ) . Også gir det mestringsfølelse for meg å huke av, SE alt jeg har gjort lixom.. Men det varer bare noen uker, også detter jeg av igjen. Fordi jeg er så innmari ustrukturert og lat, og siden det etter noen uker på appen/følge rutinene ser ganske strøkent ut, så tenker jeg at ja ja, nå kan jeg ta fri, gjøre andre ting.. Og plutselig var huset bomba igjen.... 

 

Anonymkode: bcc96...7a6

Ahhh!! Ustrukturert, der var ordet! Takk. Skjønner. Er ingen fan av skippertak selv så prøver å alltid ha det ryddig. Vi pleide å ha den samboer-appen men det var bare styr å legge inn + deprimerende å se hvor mye husarbeid mna gjør lol

 

Anonymkode: ad272...dd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...