Gå til innhold

Dere som sier dere fungerer bedre med hjemmekontor


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mannen min fikk bedre resultater med hjemmekontor under pandemien. Så arbeidsgiver ga han 4 dager hjemmekontor i uken på permanent basis. 
Men, jeg lurer på om kanskje hjemmekontor fungerer best for menn siden de ikke tenker like mye på huslige gjøremål som kvinner? Tror ikke jeg hadde klart å konsentrere meg om kun jobb dersom jeg hadde arbeidet fra hjemmet. 

Anonymkode: d0132...a15

Jeg er mann, og her i huset er det jeg som gjør alt av huslige gjøremål, fordi jeg har en plukk oppråtten kjerring. Både med og uten hjemmekontor. 

Hvis du ikke klarer å konsentrere deg om jobb i arbeidstiden hjemme, fordi du har mye husarbeid forefallende, så har du et annet og mye større problem enn folk flest. 

Anonymkode: 27b8b...a6f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Og la meg ikke begynne å snakke om åpne landskap......

Anonymkode: 5b751...f44

Sjefer som liker åpne landskap er gjerne de samme som misliker hjemmekontor (for andre enn dem selv). Det handler mye om kontroll, og at man tror folk skulker unna med en gang de ikke er synlige. 

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Mannen min fikk bedre resultater med hjemmekontor under pandemien. Så arbeidsgiver ga han 4 dager hjemmekontor i uken på permanent basis. 
Men, jeg lurer på om kanskje hjemmekontor fungerer best for menn siden de ikke tenker like mye på huslige gjøremål som kvinner? Tror ikke jeg hadde klart å konsentrere meg om kun jobb dersom jeg hadde arbeidet fra hjemmet. 

Anonymkode: d0132...a15

Da må kvinner bare skjerpe seg. Jeg kan ikke si jeg får noe plutselig trang til å gjøre husarbeid i arbeidstiden 😄 men ser noen slike på kontoret også, sikkert de samme som plutselig bare må reise seg midt i lunsjen for å sette i oppvaskmaskinen blant annet. Selv om dette er en del av jobben til renholdspersonalet hos oss.

Anonymkode: 9f2b6...97d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men dere MÅ jo det om arbeidsgiver sier det? Hvorfor være så vrang og kverulere?

Anonymkode: 5fb00...40e

Selvsagt må vi det hvis arbeidsgiver sier vi ikke kan ha hjemmekontor….. hvem har nektet på det!?! Jeg sier at HVIS man har muligheten, FÅR lov av arbeidsgiver OG har lyst, hva er da problemet?!? 

Anonymkode: c8ed3...8a2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvsagt må vi det hvis arbeidsgiver sier vi ikke kan ha hjemmekontor….. hvem har nektet på det!?! Jeg sier at HVIS man har muligheten, FÅR lov av arbeidsgiver OG har lyst, hva er da problemet?!? 

Anonymkode: c8ed3...8a2

Problemet er nok at det bryter med virkelighetsoppfatningen til de som selv ville skulket hjemme og ikke kan tro at noen andre er annerledes enn dem selv :) 

Anonymkode: 9f2b6...97d

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan dere med hånden på hjertet si at dere får gjort alt dere skal på hjemmekontor? At det er mer effektivt enn på kontoret? At dere ikke gjør NOE annet enn jobben?

jeg har blitt tatt ut av mine arbeidsoppgaver for å assistere en kollega nå som er hjemme tre ganger i uka.. Det er helt idiotisk for hun har ikke mer arbeidsoppgaver enn at hun burde fått til dette selv. Hun gjorde det før pandemien. Men når mange av arbeidsoppgavene krever at hun må være på huset fysisk sier det seg selv at hun ikke greier å gjøre jobben hjemme fra stua. At ingen tar elefanten i rommet er frustrerende. 
i stede kommer hun på jobb to dager i uka (kommer seint og går tidlig - men påstår hun JOBBER på arbeidsveien også) og forteller om at hun har pusset opp soverommet, vært å handlet, og gjort alt mulig annet husarbeid hjemme. 
Når vi skal jobbe sammen sitter hun bare å prater om familie og prosjekter hjemme. Ikke jobb eller fag. 

Jeg koker av hele dritt-hjemmekontor-opplegget. Og over hvor slapp arbeidsgiver har blitt ift til det. Og at det ikke hjelper å si ifra. Det funker ikke hos oss!
Jeg ser meg om etter ny jobb nå fordi jeg føler hjemmekontorordningen har ødelagt kulturen helt blant det som burde være nøkkelpersoner på arbeidsplassen. 

Anonymkode: 510f6...259

Det passer nok ikke for alle. 

Anonymkode: c8ed3...8a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men dere MÅ jo det om arbeidsgiver sier det? Hvorfor være så vrang og kverulere?

Anonymkode: 5fb00...40e

Og forklar gjerne hvor vi er vrang og kverulerer?! Takk :) 

Anonymkode: c8ed3...8a2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker balansen med å jobbe hjemme og kontor. For meg er det veldig godt å slippe logistikken med å dra på kontoret. Får mer fritid. Og særlig nå.. når det er buss for tog her jeg bor.

Anonymkode: 9616e...10f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet jobb fra en arbeidsplass med ingen hjemmekontor, til en arbeidsplass med delvis hjemmekontor. Det gjør mye med trivsel og det å rett å slett "orke" å arbeide. Så arbeidsplass og lederskap har mye å si om en får hjemmekontor i det hele tatt. Jeg har cellekontor på jobb, men det er over 2 timer pendling frem og tilbake til jobb så hjemmekontor har hjulpet mye. Ville ikke byttet arbeidsplass til en som bare er gåavstand om jeg fikk ingen hjemmekontor i den arbeidsplassen. 

Anonymkode: 6b945...767

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

For all del. Hvem vil vel ikke ha betalt for å gå hjemme å vaske klær, brette klær, rydde hus, sove litt lenger, vaske bad og pusse opp stua

Anonymkode: 510f6...259

Man får ikke betalt for å gå hjemme og gjøre husarbeid, man får betalt for å arbeide. Men i løpet av en arbeidsdag med kontorarbeid så tar man normalt noen små pauser. Om jeg er på kontoret så tar jeg f.eks  en kopp kaffe med noen kolleger, , osv. Når jeg har hjemmekontor så prater jeg null med kollegene mine, men tar noen femminuttere hvor jeg f.eks tar ut av vaskemaskinen. 

Jeg rydder ikke hele huset, jeg tar kun småpauser for å få avbrekk. Og om man er en som aldri tar pause i løpet av arbeidsdagen så er man trolig en som har en jobb ikke hverken krever at man bruker hodet eller kroppen. 

Anonymkode: 01bdd...018

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trives veldig med kontorjobb, også mindre felleskontor.

Det jeg ikke trives med personlig er:

- stappfull kollektiv fra og til, aldri sitteplass = kvalm

- åpne landskap/støyende kollegaer 

- enkelte som tar MYE tid og virkelig forstyrrer arbeidsro hyppig

- mye mer unødig møtevirksomhet 

Har hatt arbeidsplasser som har vært godt tilrettelagt for normal konsentrasjon, og som har vært planlagt godt.

Men nå går man ofte for free seating - hvor man jo ikke kan regne med å få plass.  Og det er ikke mulig å ta telefoner mens man skal jobbe på skjerm - noe som jo er veldig vanskelig da man tross alt ikke får svart på noe eller kan hente informasjon. 
 

Anonymkode: af7f7...501

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Man får ikke betalt for å gå hjemme og gjøre husarbeid, man får betalt for å arbeide. Men i løpet av en arbeidsdag med kontorarbeid så tar man normalt noen små pauser. Om jeg er på kontoret så tar jeg f.eks  en kopp kaffe med noen kolleger, , osv. Når jeg har hjemmekontor så prater jeg null med kollegene mine, men tar noen femminuttere hvor jeg f.eks tar ut av vaskemaskinen. 

Jeg rydder ikke hele huset, jeg tar kun småpauser for å få avbrekk. Og om man er en som aldri tar pause i løpet av arbeidsdagen så er man trolig en som har en jobb ikke hverken krever at man bruker hodet eller kroppen. 

Anonymkode: 01bdd...018

Dette er jo det som gjør hjemmekontor vanskelig.

Anonymkode: 870af...3ed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

De ser det selvfølgelig ikke slik. 

Og nei, de kommer ikke til å bytte jobb. 

Anonymkode: ae7f1...524

Jo det er det flere som gjør

Anonymkode: e0397...fa2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

På hvilken måte er hjemmekontoret bedre for din produktivitet, enn et cellekontor?

For min del hjelper det å komme seg ut av hjemmet, fordi da legger jeg en del hverdagslige gjøremål bak meg, og tenker ikke på slikt så lenge jeg er på kontoret.

Anonymkode: cb171...d13

Alle er ikke som deg

Anonymkode: e0397...fa2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, AnonymBruker said:

Ja hvem hadde ikke likt det? 

Forstår arbeidsgiverene godt da flere her inne sier de setter på klesvasker, rydder, tar ut av oppvaskemaskinen inni mellom.. 

Anonymkode: 5fb00...40e

Hva er galt med det? Er det kun tiden man jobber som betyr noe og ikke resultatet av arbeidet man gjør? Og du har vel pauser på kontoret du også?

Anonymkode: e0397...fa2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Som HR i et stort selskap kan jeg si at produktiviteten samlet sett er klart dårligere på hjemmekontor enn før covid, da alle var på kontoret. 

Dette er upopulært å si, men veldig mange deler min erfaring her. 

Nesten alle sier de er mer produktive, men de færreste er det. Og så er det noe med synergieffekten av at folk kommuniserer mer effektivt og øker kompetansen ved å lære av hverandre som er vanskelig å måle. 

Anonymkode: 7ce9d...ff6

Tja HR har lite å gjøre med produktiviteten, men nice try troll

Anonymkode: e0397...fa2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor valgte dere å jobbe på kontor i utgangspunktet? Jeg forstår det bare ikke. Hvorfor velge en jobb som dere ikke trives med? 

Nå er det jo mer vanlig med hjemmekontor, men det er ikke alle arbeidsgivere som legger til rette for hjemmekontor lenger.

Kommer dere til å bytte jobb? 

 

Anonymkode: 9a595...83c

De aller fleste hater jobben sin. I hvert fall i perioder, men man må ha penger. Tror mange kommer til å bytte ja. Forstår jeg godt.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg liker friheten med at jeg kan sitte i koseklær, sminkeløs og bustete hår med favoritt musikken min på full guffe og snacks på bordet.

På selve kontoret må man jo se litt velstelt ut og slenger ikke beina på bordet.

 

Jeg trives i jobben min, men det er tusen ganger bedre med hjemmekontor for min del :)

Anonymkode: ff626...463


Håper du ikke har naboer da. Jeg vet jeg hadde hatet deg.

Anonymkode: b02aa...d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Håper hjemmekontor forsvinner, for det jeg hører om folk som jobber der, er at de er udugelige. Kjenner flere i ulike yrker, og mange sier de får ikke tak i personene på teams eller andre kommunikasjonskanaler, når folk har hjemmekontor. Så dem som faktisk har mye av jobben sin i kommunisere med sine ansatte, får ikke tak i dem som er på hjemmekontor. Det sier jo ganske mye i mine øyne.

Folk later seg, trener i 1 time, går tur og tar lunsj i type 2 timer. Så påstår dem at de "tar igjen tiden" senere - det er ikke erfaringen, folk er fortsatt like umulig å få tak i. Denne produktiviteten som det snakkes så mye om, folk påstår såklart her i tråden at de er så effektive - hvem søren ville sagt noe annet - for å tviholde på at folk skal tro at de er så effektive og produktive når sannheten er noe helt annet - det er latskap satt i system. Folk påstår dette for de ønsker ikke å miste denne gylne muligheten til å sluntre unna jobb så godt det lar seg gjøre. Det er rett og slett patetisk. Hele tråden er et eksempel på denne unnsluntringen, ispedd gullende påstander om effektivitet og produktivitetet som ikke gjenspeiler seg i annet en løgner for å fremstå som den beste arbeidstakeren som finnes.

Jommen sa jeg smør.

Anonymkode: c1f39...be3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Håper hjemmekontor forsvinner, for det jeg hører om folk som jobber der, er at de er udugelige. Kjenner flere i ulike yrker, og mange sier de får ikke tak i personene på teams eller andre kommunikasjonskanaler, når folk har hjemmekontor. Så dem som faktisk har mye av jobben sin i kommunisere med sine ansatte, får ikke tak i dem som er på hjemmekontor. Det sier jo ganske mye i mine øyne.

Folk later seg, trener i 1 time, går tur og tar lunsj i type 2 timer. Så påstår dem at de "tar igjen tiden" senere - det er ikke erfaringen, folk er fortsatt like umulig å få tak i. Denne produktiviteten som det snakkes så mye om, folk påstår såklart her i tråden at de er så effektive - hvem søren ville sagt noe annet - for å tviholde på at folk skal tro at de er så effektive og produktive når sannheten er noe helt annet - det er latskap satt i system. Folk påstår dette for de ønsker ikke å miste denne gylne muligheten til å sluntre unna jobb så godt det lar seg gjøre. Det er rett og slett patetisk. Hele tråden er et eksempel på denne unnsluntringen, ispedd gullende påstander om effektivitet og produktivitetet som ikke gjenspeiler seg i annet en løgner for å fremstå som den beste arbeidstakeren som finnes.

Jommen sa jeg smør.

Anonymkode: c1f39...be3

Igjen, mange av oss er mer tilgjengelige via teams hjemmefra. Hjemmefra er jeg borte fra PC'en min maks 30 minutter i løpet av arbeidsdagen , og dette markerer jeg i kalenderen min. På kontoret er jeg mye oftere borte fra PC'en, gjerne på jakt etter kolleger som har pause, er ute og røyker, har "låst" seg inn på et rom sammen med en annen kollega for å prate skit etc.. 

Kan ikke snakke for alle andre på hjemmekontor, men jeg vet at produktiviteten min øker når jeg jobber hjemmefra, og det samme vet sjefen min. Alt jeg foretar meg måles nemlig.

:troest:

Anonymkode: 5b751...f44

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Håper hjemmekontor forsvinner, for det jeg hører om folk som jobber der, er at de er udugelige. Kjenner flere i ulike yrker, og mange sier de får ikke tak i personene på teams eller andre kommunikasjonskanaler, når folk har hjemmekontor. Så dem som faktisk har mye av jobben sin i kommunisere med sine ansatte, får ikke tak i dem som er på hjemmekontor. Det sier jo ganske mye i mine øyne.

Folk later seg, trener i 1 time, går tur og tar lunsj i type 2 timer. Så påstår dem at de "tar igjen tiden" senere - det er ikke erfaringen, folk er fortsatt like umulig å få tak i. Denne produktiviteten som det snakkes så mye om, folk påstår såklart her i tråden at de er så effektive - hvem søren ville sagt noe annet - for å tviholde på at folk skal tro at de er så effektive og produktive når sannheten er noe helt annet - det er latskap satt i system. Folk påstår dette for de ønsker ikke å miste denne gylne muligheten til å sluntre unna jobb så godt det lar seg gjøre. Det er rett og slett patetisk. Hele tråden er et eksempel på denne unnsluntringen, ispedd gullende påstander om effektivitet og produktivitetet som ikke gjenspeiler seg i annet en løgner for å fremstå som den beste arbeidstakeren som finnes.

Jommen sa jeg smør.

Anonymkode: c1f39...be3

Her lyser det misunnelse lang vei. Hvis du ikke trives i kassa på Kiwi og vil ha hjemmekontor du også får du ta deg en utdannelse da vet du ;) 

Anonymkode: e97b6...4cd

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Igjen, mange av oss er mer tilgjengelige via teams hjemmefra. Hjemmefra er jeg borte fra PC'en min maks 30 minutter i løpet av arbeidsdagen , og dette markerer jeg i kalenderen min. På kontoret er jeg mye oftere borte fra PC'en, gjerne på jakt etter kolleger som har pause, er ute og røyker, har "låst" seg inn på et rom sammen med en annen kollega for å prate skit etc.. 

Kan ikke snakke for alle andre på hjemmekontor, men jeg vet at produktiviteten min øker når jeg jobber hjemmefra, og det samme vet sjefen min. Alt jeg foretar meg måles nemlig.

:troest:

Anonymkode: 5b751...f44

Samme her, på to år har det skjedd en gang at jeg ikke fikk logget meg på et teams-møte, og da ble jeg oppringt av en bekymret sjef :) 

Og godt poeng med å få tak i andre, på kontoret var det nesten kul umulig å få tak i folk på ledernivå, de var aldri på kontoret men som regel i et møte. Nå svarer de på teams så sant de rekker mellom alle sine digitale møter :) 

Anonymkode: 9f2b6...97d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...