Gå til innhold

Dere som sier dere fungerer bedre med hjemmekontor


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Folk bryr seg mindre om jobb før enn nå. Og det er egentlig en god ting.

Anonymkode: 74fb7...230

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke sånn at man "velger å jobbe på kontor". Man velger et fag/yrke, og så må den jobben utføres et sted. Altså, man velger som regel etter interesse for fag, ikke etter interesse for arbeidssted.

Jeg liker både å være på kontoret, men foretrekker hjemmekontoret, først og fremst pga. reisevei, dernest fordi det er færre distraksjoner der. Jeg jobber best alene. Har stor interesse for faget/jobben og null problemer med å motivere meg for å jobbe hjemme. 

Har hatt hjemmekontor minst et par dager i uka i mange år, lenge før pandemien, og kommer til å fortsette med det. 

  • Liker 19
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja hvem hadde ikke likt det? 

Forstår arbeidsgiverene godt da flere her inne sier de setter på klesvasker, rydder, tar ut av oppvaskemaskinen inni mellom.. 

Anonymkode: 5fb00...40e

På jobben min blir lunsjpausene fort 45 minutter. I tillegg er det minst to kaffepauser a 15 minutter, samt forstyrrelser med de som går fra/til lunsj (går forbi plassen min og skravler). Sitter i 6-er grupper og når noen da snakker litt sammen eller samarbeider ved siden av meg så blir jeg faktisk forstyrra. 
 

Hjemme setter jeg på klesvask, oppvaskmaskin og jeg henger opp klær. Tar meg ikke lange tiden det nei! Og jeg kan gå fra møte til møte på 15 sekunder, kontra fysiske grupperom hvor man må koble seg opp på utstyr. (samarbeid med andre byer og andre avdelingskontor). 
 

For mine arbeidsoppgaver og møte-intervaller passer hjemmekontor best. Jeg slipper også å sløse 30 min på kjøring.

Anonymkode: 62c37...345

  • Liker 21
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Folk bryr seg mindre om jobb før enn nå. Og det er egentlig en god ting.

Anonymkode: 74fb7...230

Jeg vil egentlig si jeg bryr meg mer om jobben nå. Med hjemmekontor trives jeg bedre og gjør en bedre jobb, da får jeg også lyst til å stå lenger i arbeid. 

Anonymkode: 9f2b6...97d

  • Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ja hvem hadde ikke likt det? 

Forstår arbeidsgiverene godt da flere her inne sier de setter på klesvasker, rydder, tar ut av oppvaskemaskinen inni mellom.. 

Anonymkode: 5fb00...40e

Ja jøss, ingen tar seg 10 minutter her og 10 minutter der og ingen skravler bort tiden på kontoret. Er man på jobb så er man på jobb

Anonymkode: efa75...f2c

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har barnehagebarn som sover dårlig om natta. For meg betyr hjemmekontor at jeg får 1 time mer søvn, bare det øker produktiviteten min. Og jeg spiser lunsj mens jeg jobber. Jeg har selvstendig arbeidsoppgaver stort sett og trenger ikke å samarbeide stort, men med mange rundt meg i åpent landskap blir jeg forstyrret hele tiden da jeg hsr høy kompetanse og folk spør meg om ting konstant.  Hjemme slipper jeg det, og jeg er mye mindre stresset fordi det tar meg 5 min å hente i bhg, og hvis det er noe jeg ikke ble riktig ferdig med kan jeg fortsette der jeg slapp med en kort pause bare. 

Anonymkode: e7d07...652

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hvorfor valgte dere å jobbe på kontor i utgangspunktet? Jeg forstår det bare ikke. Hvorfor velge en jobb som dere ikke trives med? 

Nå er det jo mer vanlig med hjemmekontor, men det er ikke alle arbeidsgivere som legger til rette for hjemmekontor lenger.

Kommer dere til å bytte jobb? 

 

Anonymkode: 9a595...83c

Jeg elsker jobben min på kontor, og har eget kontor på jobb, og elsker å kunne ha døra igjen, høre på radio og jobbe i fred og ro. Å jobbe hjemme er enda bedre for meg, da slipper jeg å stresse ut døra, sitte i kø og er hjemme når arbeidstiden er slutt. Selv om vi har hjemmekontor, har vi møter og snakker med kollegaer…. Mange slipper å sitte i åpne, masete kontorlandskap -  noe mange sliter med…

Forstår ikke helt hva du mener? Hvorfor mener du at de som liker å jobbe i fred og ro, ikke passer på kontor/ikke liker jobben sin? Hvilken jobb skal de velge da, mener du, hvis det er så fælt for deg at de ønsker hjemmekontor når man har mulighet? Jobber du kun for det sosiale? 
Det finnes mange grunner til at de som har mulighet, velger hjemmekontor! Det handler ikke om å like jobben eller ei. 

Anonymkode: c8ed3...8a2

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

De ser det selvfølgelig ikke slik. 

Og nei, de kommer ikke til å bytte jobb. 

Anonymkode: ae7f1...524

Hvorfor skulle de det?

Anonymkode: c8ed3...8a2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er avhengig av å samarbeide med andre, så for meg har hjemmekontor ført til en mye større uforutsigbar situasjon enn før. Det er mye vanskeligere å få tak i folk. I tillegg har det sosiale miljøet blitt dårligere.

Er nå på leting etter en ny stilling et sted hvor de organiserer ting annerledes.

Anonymkode: 870af...3ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i utgangpunktet ikke kontorjobb, men pga verv og deltakelse i noen prosjekter gjør jeg kontorarbeid noen dager i måneden. Da sitter jeg i et åpent landskap ved siden av kopimaskinen alle bruker, rett ved siden av lunsjrommet og kaffemaskinen ale bruker og rett ved siden av fagansvarlig som folk reker og spør om ting hele tiden. Er kokt i hodet når dagen er over, og det er vanskelig å konsentrere seg. Jeg får ikke ha hjemmekontor fordi "du må være tilgjengelig", selv om jeg bor 3 min unna og kunne kommet på nesten minuttet. Har en timelønnet stilling utenom, der har jeg hjemmekontor og får gjort mer ila en arbeidsdag enn 3-4 dager på vanlige jobben min. 

Anonymkode: f4ed5...9fd

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

På hvilken måte er hjemmekontoret bedre for din produktivitet, enn et cellekontor?

For min del hjelper det å komme seg ut av hjemmet, fordi da legger jeg en del hverdagslige gjøremål bak meg, og tenker ikke på slikt så lenge jeg er på kontoret.

Anonymkode: cb171...d13

For min del, har jeg et eget kontor hjemme, så når jeg er der, slår på PCen, er jeg på jobb. Jeg tenker da på jobb, og ikke hverdagslige ting. Det passer sikkert ikke for alle, men for meg og mange gjør det det. Jeg må for eksempel være tilgjengelig, for jeg kommuniserer med mange kolleger selv om jeg er hjemme, så blir dratt inn i det. Men, slipper at noen hele tiden kommer innom kontoret for å mase, slipper å stå opp kl 0530 for å rekke jobb kl 0800, og slipper å være hjemme kl 1730 hver eneste dag, selv om jeg er ferdig kl 1530. Da får jeg mye mer fritid til å tenke på hverdagslige ting når jeg er ferdig på jobb.

Anonymkode: c8ed3...8a2

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hvorfor valgte dere å jobbe på kontor i utgangspunktet? Jeg forstår det bare ikke. Hvorfor velge en jobb som dere ikke trives med? 

Nå er det jo mer vanlig med hjemmekontor, men det er ikke alle arbeidsgivere som legger til rette for hjemmekontor lenger.

Kommer dere til å bytte jobb? 

 

Anonymkode: 9a595...83c

Ikke alle kan velge å vrake, og inntekt må man jo ha. Ikke alle arb.givere åpnet for mulighet for hjemmekontor før korona tvang dem til å tenke nytt. 

Anonymkode: 90453...0f2

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anononyma skrev (31 minutter siden):

Hjemme kan jeg jobbe uavbrutt og i dyp konsentrasjon. På kontoret er det stadig avbrytelser fra kollegaer som «bare må» spørre, snakke, drikke kaffe, dobbeltsjekke osv.

 

Å sette på en oppvaskmaskin i det jeg rydder etter lunsj tar toppen 2 min, 2 min som hadde blitt til 10 ved kaffemaskinen på kontoret. Å sette på vaskemaskin med det samme jeg er på toalettet tar også 2 min, å møte en kollega gangen på vei til/fra toalett på kontoret tar minst 5 min i unødige høflighetsfraser. Ser ikke problemet.

Okei, aldri hørt om folk som står ved kaffemaskinen i flere minutter hver dag. Sykepleierene, helsefagarbeiderene, butikkmedarbeiderene, og andre sånne yrker jobber faktisk 7 timer utenom en halvtimes pause. Merkelig at kontorrottene bruker all verdens tid på å jatte med kollegaer, drikke kaffe, slappe av. 

Anonymkode: 5fb00...40e

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

På kontoret er det åpne landskap, pendlevei til jobb og folk som avbryter til stadighet. De to siste ville vært uansett om jeg hadde hatt cellekontor eller ikke. Jeg har mer fokus hjemme, helseutfordring blir mye bedre, tilrettelagt utstyr i mye større grad, kan jobbe lengre, har mulighet til å hente syke barn og fortsette jobbingen, en trygghet for eldre barn som er hjemme etter skole, treffer kollegaene online uansett flere ganger i løpet av en dag og kan ha fullt fokus på mine oppgaver ved å sette sa jeg er opptatt og skru av varslingene. De dagene jeg er inne på jobb er effektiviteten nede i halvparten ☹️

Anonymkode: d003b...0e7

Bare så synd noen tror alle bare suller hjemme, fordi de selv gjør det og ikke klarer en jobb hvor halve dagen går bort til å være sosial. Det koster mye for arbeidsgiver, hvis de hadde målt dødtiden der folk står og maser…. Synd at mange ikke forstår at vi er forskjellige. Egentlig skremmende på mange vis at voksne folk ikke forstår at alle ikke er like. 

Anonymkode: c8ed3...8a2

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Bare så synd noen tror alle bare suller hjemme, fordi de selv gjør det og ikke klarer en jobb hvor halve dagen går bort til å være sosial. Det koster mye for arbeidsgiver, hvis de hadde målt dødtiden der folk står og maser…. Synd at mange ikke forstår at vi er forskjellige. Egentlig skremmende på mange vis at voksne folk ikke forstår at alle ikke er like. 

Anonymkode: c8ed3...8a2

Mange som dømmer andre ut fra seg selv, tenker jeg. Hvis de selv ikke hadde klart å konsentere seg eller gjøre stort hjemme, tror de andre er like. 

Anonymkode: 9f2b6...97d

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hva er alternativet hvis man ønsker å jobbe hjemmefra og tjene penger? Det er jo bare kontorjobber hvor man har muligheten til hjemmekontor, og det er i tillegg en veldig behagelig arbeidstype. Det er ikke noe annet enn kontorarbeid jeg ønsker, og da er det selvsagt deilig å innimellom jobbe hjemmefra. 

Anonymkode: 60e00...6b8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Okei, aldri hørt om folk som står ved kaffemaskinen i flere minutter hver dag. Sykepleierene, helsefagarbeiderene, butikkmedarbeiderene, og andre sånne yrker jobber faktisk 7 timer utenom en halvtimes pause. Merkelig at kontorrottene bruker all verdens tid på å jatte med kollegaer, drikke kaffe, slappe av. 

Anonymkode: 5fb00...40e

Ja, jeg lurer på hvor dette er. Hos oss er det ingen som henger ved kaffemaskinen eller har timelang lunsj. Lunsjen vår er på 20 minutter liksom.

Det savner jeg mest fra nedstengningen, lange lunsjer med varm mat.

Anonymkode: 870af...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har så lite å gjøre på jobb (vaktordning, må være tilgjengelig) at jeg absolutt foretrekker å ha dødtiden i sofaen over å sitte og tvinne tommeltotter på en kontorstol. 

Anonymkode: f5cf8...f3f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har i utgangpunktet ikke kontorjobb, men pga verv og deltakelse i noen prosjekter gjør jeg kontorarbeid noen dager i måneden. Da sitter jeg i et åpent landskap ved siden av kopimaskinen alle bruker, rett ved siden av lunsjrommet og kaffemaskinen ale bruker og rett ved siden av fagansvarlig som folk reker og spør om ting hele tiden. Er kokt i hodet når dagen er over, og det er vanskelig å konsentrere seg. Jeg får ikke ha hjemmekontor fordi "du må være tilgjengelig", selv om jeg bor 3 min unna og kunne kommet på nesten minuttet. Har en timelønnet stilling utenom, der har jeg hjemmekontor og får gjort mer ila en arbeidsdag enn 3-4 dager på vanlige jobben min. 

Anonymkode: f4ed5...9fd

Jeg jobbet en gang i kontorlandskap med over 70 kontorplasser. Min plass var ytterst på midterste rad, åpent kjøkken med bord og stoler 3 meter fra meg. Et yndet samlingspunkt for folk var 1-2 meter bak ryggen min… Mange av de jeg jobbet med, jobbet med salg, og kom det inn gode salgskontrakter, var det ringing i bjelle og alle måtte stå og klappe og juble osv. Jeg jobbet med planlegging, og brukte halve dagen til å bare prøve å se på PCen uten å klare å gjøre noe som helst. Av og til var jeg heldig og klarte å booke stillerommene, men de har ekstremt populære (4 eller 5 glassrom…) Var mange som mistrives. For meg virket arbeidsplassen bare veldig useriøs med mye mas. Sikkert greit for selgerne, men oss andre…. 

Anonymkode: c8ed3...8a2

  • Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Okei, aldri hørt om folk som står ved kaffemaskinen i flere minutter hver dag. Sykepleierene, helsefagarbeiderene, butikkmedarbeiderene, og andre sånne yrker jobber faktisk 7 timer utenom en halvtimes pause. Merkelig at kontorrottene bruker all verdens tid på å jatte med kollegaer, drikke kaffe, slappe av. 

Anonymkode: 5fb00...40e

Da lurer jeg på hva du jobber med. Mennesker er i utgangspunktet sosiale dyr og selv jeg som er introvert lar meg trekkes inn i samtalen om kollegaens syke katt eller planer om å kjøpe nytt kjøleskap.

Har selv jobbet mange år på institusjon og vet alt om hvordan det er å løpe fra klient til klient i en rutinepreget hverdag. Nei, der var det ikke lett å skravle ved kaffemaskinen, men jammen klarte folk å finne luker i arbeidsdagen til å gjøre annet enn jobb likevel. 10 minutter til neste samling/felleskap/lufting/avtale? Ja, da ble det som regel skravletid med kollegaer i stede for papirarbeid/rydding/evt annet som burde vært gjort.

For meg høres tråder som dette mest ut som sjalusi på «kontorrottene» som kan sitte hjemme i pysjen og se på dr Phil i arbeidstiden (virker jo som det er det dere tror vi gjør). Men vet du da? Dersom du mistrives som sykepleier/helsefagarbeider/butikkmedarbeider/andre yrker som krever oppmøte, er det ikke verre enn at det er mulig å ta en ny utdannelse. Jeg gjorde det og kom meg inn i et yrke som passer mye bedre for meg enn det jeg valgte som ung voksen.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...