Gå til innhold

Dere som sier dere fungerer bedre med hjemmekontor


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor valgte dere å jobbe på kontor i utgangspunktet? Jeg forstår det bare ikke. Hvorfor velge en jobb som dere ikke trives med? 

Nå er det jo mer vanlig med hjemmekontor, men det er ikke alle arbeidsgivere som legger til rette for hjemmekontor lenger.

Kommer dere til å bytte jobb? 

 

Anonymkode: 9a595...83c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker friheten med at jeg kan sitte i koseklær, sminkeløs og bustete hår med favoritt musikken min på full guffe og snacks på bordet.

På selve kontoret må man jo se litt velstelt ut og slenger ikke beina på bordet.

 

Jeg trives i jobben min, men det er tusen ganger bedre med hjemmekontor for min del :)

Anonymkode: ff626...463

  • Liker 35
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ser det selvfølgelig ikke slik. 

Og nei, de kommer ikke til å bytte jobb. 

Anonymkode: ae7f1...524

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før korona var det jo svært lite utbredt med hjemmekontor og det er jo heller ikke det eneste argumentet for å trives i en jobb.

Personlig valgte jeg en jobb med cellekontor så jeg kunne sitte i fred med mitt. Hjemmekontor er naturligvis enda bedre og nå som jobben både tillater og tilrettelegger for det, fortsetter jeg med det så mye jeg kan.

Hadde de tatt fra meg den goden ville jeg definitivt søkt annen jobb i dag som jeg vet hvor grønt hjemmekontorgresset er!

Endret av Anononyma
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det har vært en utvikling fra cellekontorer til åpne landskaper. For mange forsvant mye av trivsel og konsentrasjon på den veien. Hjemmekontor har gitt tilbake muligheten til å selv velge lyder og lydnivå rundt seg. 

Anonymkode: 6413f...9ed

Akkurat dette. Jeg konsentrerer meg mye bedre hjemme fordi da er det ikke tusen avbrytelser mens jeg sitter og prøver å gjøre konsentrasjonsarbeid. 

Anonymkode: 0ea79...fcb

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Anononyma said:

Personlig valgte jeg en jobb med cellekontor så jeg kunne sitte i fred med mitt. Hjemmekontor er naturligvis enda bedre

På hvilken måte er hjemmekontoret bedre for din produktivitet, enn et cellekontor?

For min del hjelper det å komme seg ut av hjemmet, fordi da legger jeg en del hverdagslige gjøremål bak meg, og tenker ikke på slikt så lenge jeg er på kontoret.

Anonymkode: cb171...d13

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo ha en inntekt, og før pandemien var det ikke mange jobber der man kan tilbringe arbeidsdagen alene. Jeg valgte kontorjobb i en tid da vi fortsatt hadde cellekontorer, så begynte åpne landskap å bre om seg og det ble stadig vanskeligere å få noe gjort. Heldigvis er jobben min målbar, så sjefen ser også at produktiviteten blir høyere på hjemmekontor. Men presset på å komme inn for å være "sosial" øker likevel på. 

Anonymkode: 9f2b6...97d

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer er mye mer effektiv de gangene han jobber hjemmefra, aldri fått gjort så mye som når det var korona. Isteden for sykemelding på grunn av noe smittsomt har han heller hjemmekontor feks. Det er en fryktelig sosial gjeng han jobber med, så det er liksom stadig noen som stikker hodet innom der å bare skal ta en kaffe eller slå av en prat. Da blir han avbrutt og det kan ta tid før han er inne i flyten igjen. Så at han setter pris på hjemmekontor handler ikke om at han ikke trives på jobb (heller tvert imot), men rett og slett at han blir mindre forstyrret 😅 

Anonymkode: 975ef...aea

  • Liker 23
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg liker friheten med at jeg kan sitte i koseklær, sminkeløs og bustete hår med favoritt musikken min på full guffe og snacks på bordet.

På selve kontoret må man jo se litt velstelt ut og slenger ikke beina på bordet.

 

Jeg trives i jobben min, men det er tusen ganger bedre med hjemmekontor for min del :)

Anonymkode: ff626...463

Ja hvem hadde ikke likt det? 

Forstår arbeidsgiverene godt da flere her inne sier de setter på klesvasker, rydder, tar ut av oppvaskemaskinen inni mellom.. 

Anonymkode: 5fb00...40e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lettere å se en episode av Dr Phil i løpet av dagen når man er hjemme.

Anonymkode: 74fb7...230

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kontoret er det åpne landskap, pendlevei til jobb og folk som avbryter til stadighet. De to siste ville vært uansett om jeg hadde hatt cellekontor eller ikke. Jeg har mer fokus hjemme, helseutfordring blir mye bedre, tilrettelagt utstyr i mye større grad, kan jobbe lengre, har mulighet til å hente syke barn og fortsette jobbingen, en trygghet for eldre barn som er hjemme etter skole, treffer kollegaene online uansett flere ganger i løpet av en dag og kan ha fullt fokus på mine oppgaver ved å sette sa jeg er opptatt og skru av varslingene. De dagene jeg er inne på jobb er effektiviteten nede i halvparten ☹️

Anonymkode: d003b...0e7

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som HR i et stort selskap kan jeg si at produktiviteten samlet sett er klart dårligere på hjemmekontor enn før covid, da alle var på kontoret. 

Dette er upopulært å si, men veldig mange deler min erfaring her. 

Nesten alle sier de er mer produktive, men de færreste er det. Og så er det noe med synergieffekten av at folk kommuniserer mer effektivt og øker kompetansen ved å lære av hverandre som er vanskelig å måle. 

Anonymkode: 7ce9d...ff6

  • Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette begynner å bli en stynd siden men:

Jeg gikk fra cellekontor til åpen kontorløsning. Ikke fordi jeg bytta jobb eller rolle men fordi jobben min flytta. Jeg likte arbeidsoppgaver, kollegaer og firma men firmaet gjennomgikk en modernisering og omstrukturering som blant annet inneholdt 1,5 år med teambygging etter Myers-Briggs. Arbeidsopgaver som har gått på rundgang for å effektivisere, så mange prosjekt at jeg tviler på at noen egentlig fikk levert en eneste fornuftig ting på hele perioden. Vi skulle sende færre e-poster, ha færre rutiner og skjema samt flere irl møter og vi skulle gå innom alle kontaktpunkt fysisk for å bedre samholdet. Vi skulle også ha «ingen luncher alene». Jeg er autist så det hele funka dårlig for min del.

  • Liker 8
  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trives på kontor. Jeg trives også godt hjemme. Jeg har ikke lyst å jobbe verken 100% på kontor eller 100% hjemme. Per nå jobber jeg på kontoret tre dager i uka og hjemme to. Synes det er helt ideelt.

Anonymkode: 7fe4d...635

  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Som HR i et stort selskap kan jeg si at produktiviteten samlet sett er klart dårligere på hjemmekontor enn før covid, da alle var på kontoret. 

Dette er upopulært å si, men veldig mange deler min erfaring her. 

Nesten alle sier de er mer produktive, men de færreste er det. Og så er det noe med synergieffekten av at folk kommuniserer mer effektivt og øker kompetansen ved å lære av hverandre som er vanskelig å måle. 

Anonymkode: 7ce9d...ff6

Kan skjønne kjedelig samlebåndsarbeid kan være lett å skulke unna hjemme. Hos arbeidstakere med høy utdannelse, i stillinger som krever høy kompetanse, er imidlertid jobbinteressen stor nok til å øke produktiviteten hjemme. 

Anonymkode: 84c27...92f

  • Liker 17
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Som HR i et stort selskap kan jeg si at produktiviteten samlet sett er klart dårligere på hjemmekontor enn før covid, da alle var på kontoret. 

Dette er upopulært å si, men veldig mange deler min erfaring her. 

Nesten alle sier de er mer produktive, men de færreste er det. Og så er det noe med synergieffekten av at folk kommuniserer mer effektivt og øker kompetansen ved å lære av hverandre som er vanskelig å måle. 

Anonymkode: 7ce9d...ff6

Jeg kan tenke meg at dette stemmer for en del grupper, ja. For eksempel de som jobber med salg hos oss, de har større behov for å sitte sammen og spille ball i løpet av dagen. Jeg jobber med analyse/regnskap, i stor grad uten behov for løpende avklaringer og dialog gjennom dagen. De dagene hvor jeg sitter med tunge analyser på jobb, og jeg blir revet ut av konsentrasjonen flere ganger i timen, er jeg uten tvil mindre effektiv på kontoret enn hjemme. Hadde jeg hatt cellekontor så hadde jeg nok vært mer effektiv på jobb. Vi jobber ca 50% hjemme/på kontor, og for meg er det helt optimalt. Med cellekontor ville det vært enda mer optimalt. 

Anonymkode: 0ea79...fcb

  • Liker 14
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja hvem hadde ikke likt det? 

Forstår arbeidsgiverene godt da flere her inne sier de setter på klesvasker, rydder, tar ut av oppvaskemaskinen inni mellom.. 

Anonymkode: 5fb00...40e

Jeg gjør ingen av de tingene i arbeidstiden, men hadde fint rukket det på mye mindre tid enn det som går bort i kaffeprat og forstyrrelser på kontoret. 

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Som HR i et stort selskap kan jeg si at produktiviteten samlet sett er klart dårligere på hjemmekontor enn før covid, da alle var på kontoret. 

Dette er upopulært å si, men veldig mange deler min erfaring her. 

Nesten alle sier de er mer produktive, men de færreste er det. Og så er det noe med synergieffekten av at folk kommuniserer mer effektivt og øker kompetansen ved å lære av hverandre som er vanskelig å måle. 

Anonymkode: 7ce9d...ff6

Finnes det fortsatt folk som virkelig bruker ord som "synergieffekt"? Vanskelig å måle, ja det tror jeg på. Vi har en jobb som er veldig lett å måle, men når sjefene begynner med synergieffekter (selv hos oss har det ordet utgått på dato, så de kaller det gjerne noe annet), synker produktiviteten til bunns. Vi hadde nylig en stor samling over flere dager der vi skulle samhandle og synergere, sjefene var veldig fornøyd med seg selv. Men produksjonen stoppet jo naturlig nok helt opp. For ikke å snakke om kostnaden ved å ha alle på hotell i dagevis pluss reiseutgifter. Så det blir opp til dem å finne en balanse. Jeg hørte til og med en småsjef her om dagen si nei nå tar jeg en tur hjemom så jeg får gjort litt arbeid. 😅

Anonymkode: 9f2b6...97d

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Nevrosererroser said:

Dette begynner å bli en stynd siden men:

Jeg gikk fra cellekontor til åpen kontorløsning. Ikke fordi jeg bytta jobb eller rolle men fordi jobben min flytta. Jeg likte arbeidsoppgaver, kollegaer og firma men firmaet gjennomgikk en modernisering og omstrukturering som blant annet inneholdt 1,5 år med teambygging etter Myers-Briggs. Arbeidsopgaver som har gått på rundgang for å effektivisere, så mange prosjekt at jeg tviler på at noen egentlig fikk levert en eneste fornuftig ting på hele perioden. Vi skulle sende færre e-poster, ha færre rutiner og skjema samt flere irl møter og vi skulle gå innom alle kontaktpunkt fysisk for å bedre samholdet. Vi skulle også ha «ingen luncher alene». Jeg er autist så det hele funka dårlig for min del.

Huff, får helt vondt av å lese dette. "Ingen luncher alene"? Har de styringsrett over hvor man tilbringer lunsjen også? Tydelig at de ikke setter pris på introverte arbeidstagere. 

Anonymkode: 9f2b6...97d

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...