Gå til innhold

Dere som sier dere fungerer bedre med hjemmekontor


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Ja hvem hadde ikke likt det? 

Forstår arbeidsgiverene godt da flere her inne sier de setter på klesvasker, rydder, tar ut av oppvaskemaskinen inni mellom.. 

Anonymkode: 5fb00...40e

Du forstår vel at disse som «gjør ting i mellom» ikke tar det av arbeidstiden, ikke sant? På samme måte som hvis jeg drar til kiropraktor fra 13-14 så jobber jeg en time lenger? Å hive en klesvask i maskina tar 5min, å tømme oppvaskmaskinen tar 5min. Hvor lang tid tar det å «hente en kaffe» på kontoret? Hvor lang tid tar røykepausen? Og den generelle praten ved «watercooleren», mye lenger.

Jeg er ekstremt mye mer effektiv hjemme, tiltross for oppvaskmaskinen. Og hverdagen er MYE bedre for meg. Jeg kan faktisk gå en tur med bikkja mens det er lyst ute på vinteren. Jeg kan ta en god pause på morningen før jobb, fordi jeg slipper reisetid. Jeg kan ha på komfortable klær. Og jeg får mer jobb gjort. Til gjengjeld, når jeg ikke har noe arbeid å gjøre fordi jeg venter på ting fra foreks, en kunde, så sitter jeg ikke å tvinner fingre. Men går å gjør noe annet, og når jeg da får e-posten kl. 16.45, istedet for å dra hjem og si «vel jeg har vært på jobb hele dagen, så da gjør jeg det i morgen», så gjør jeg altså oppgaven frem til kl. 19.00. Hvis jeg har hodepine, istedet for å sitte på kontoret i smerter og nesten ikke få gjort noe, Så sier jeg ifra til min PL og legger meg.. når hodepinen er borte så tar jeg igjen den tiden. Enten samme dag eller i helga. (Vi har også fleksibel arbeidstid).

Dette betyr at min arbeidsgiver får 7,5 timer med 100% effektivitet. I motsetning til kanskje 60% på kontoret som går i prat, tull, bråk osv. 

Stikker innom kontoret en gang i blant når jeg føler for det, for å hilse på kollegaer. Offe da fordi jeg har andre avtaler i byen etter jobb. Men ser ikke poenget med å bruke 1-2timer av livet mitt hver dag i pendling for å gjøre en jobb jeg både gjør bedre og som er deiligere å gjøre, hjemme. 

Anonymkode: 854d8...7b1

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anononyma skrev (2 minutter siden):

Da lurer jeg på hva du jobber med. Mennesker er i utgangspunktet sosiale dyr og selv jeg som er introvert lar meg trekkes inn i samtalen om kollegaens syke katt eller planer om å kjøpe nytt kjøleskap.

Har selv jobbet mange år på institusjon og vet alt om hvordan det er å løpe fra klient til klient i en rutinepreget hverdag. Nei, der var det ikke lett å skravle ved kaffemaskinen, men jammen klarte folk å finne luker i arbeidsdagen til å gjøre annet enn jobb likevel. 10 minutter til neste samling/felleskap/lufting/avtale? Ja, da ble det som regel skravletid med kollegaer i stede for papirarbeid/rydding/evt annet som burde vært gjort.

For meg høres tråder som dette mest ut som sjalusi på «kontorrottene» som kan sitte hjemme i pysjen og se på dr Phil i arbeidstiden (virker jo som det er det dere tror vi gjør). Men vet du da? Dersom du mistrives som sykepleier/helsefagarbeider/butikkmedarbeider/andre yrker som krever oppmøte, er det ikke verre enn at det er mulig å ta en ny utdannelse. Jeg gjorde det og kom meg inn i et yrke som passer mye bedre for meg enn det jeg valgte som ung voksen.

Dersom du mistrives av og måtte møte opp på jobb som normale mennesker, istedenfor å daffe på sofaen så må du nesten finne deg en annen jobb selv.

Anonymkode: 5fb00...40e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg jobbet en gang i kontorlandskap med over 70 kontorplasser. Min plass var ytterst på midterste rad, åpent kjøkken med bord og stoler 3 meter fra meg. Et yndet samlingspunkt for folk var 1-2 meter bak ryggen min… Mange av de jeg jobbet med, jobbet med salg, og kom det inn gode salgskontrakter, var det ringing i bjelle og alle måtte stå og klappe og juble osv. Jeg jobbet med planlegging, og brukte halve dagen til å bare prøve å se på PCen uten å klare å gjøre noe som helst. Av og til var jeg heldig og klarte å booke stillerommene, men de har ekstremt populære (4 eller 5 glassrom…) Var mange som mistrives. For meg virket arbeidsplassen bare veldig useriøs med mye mas. Sikkert greit for selgerne, men oss andre…. 

Anonymkode: c8ed3...8a2

Herregud, et sånt sted har jeg også jobbet. Og de var så lure å blande selgere og kontorpersonell, så vi måtte prøve å konsentere oss midt i bjellemas og roping. Det var særdeles stor gjennomtrekk av folk, og jeg tror faktisk ikke det var mange selgere som ble motivert av den bjella. Holder folk fortsatt på sånn, eller har det blitt endring under pandemien? Ser for meg at selgerjobb må være mye enklere og mer effektivt fra hjemmekontor uten forstyrrelser. 

Anonymkode: 9f2b6...97d

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmekontor betyr bedre tilpassa stol (på alle kontorer jeg har vært kjenner jeg ubehag i skuldre og nakke etterhvert), bedre luft og færre forstyrrelser. Slipper også meningsløs og tidkrevende transport fram og tilbake, som frigjør tid til søvn eller aktiviteter. Som alenepappa blir jeg også tvunget til å bruke hele barnehagens åpningstid når jeg er på kontoret, og det er ikke optimalt.

Anonymkode: 680c5...aa7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor valgte dere å jobbe på kontor i utgangspunktet? Jeg forstår det bare ikke. Hvorfor velge en jobb som dere ikke trives med? 

Nå er det jo mer vanlig med hjemmekontor, men det er ikke alle arbeidsgivere som legger til rette for hjemmekontor lenger.

Kommer dere til å bytte jobb? 

 

Anonymkode: 9a595...83c

Det jeg liker best med hjemmekontor er at jeg kan sitte å prompe uten å være redd for reaksjoner. 

Anonymkode: 7fd43...019

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Hjemmekontor betyr bedre tilpassa stol (på alle kontorer jeg har vært kjenner jeg ubehag i skuldre og nakke etterhvert), bedre luft og færre forstyrrelser. Slipper også meningsløs og tidkrevende transport fram og tilbake, som frigjør tid til søvn eller aktiviteter. Som alenepappa blir jeg også tvunget til å bruke hele barnehagens åpningstid når jeg er på kontoret, og det er ikke optimalt.

Anonymkode: 680c5...aa7

Jeg har samme erfaring. Det er så mye "bekymringer" rundt om folk har godt utstyr og arbeidsforhold hjemme, men jeg har aldri hatt det bedre enn når jeg kan styre dette selv. Slippe at noen andre plutselig har justert stolen min så den svinger i alle mulige retninger og jeg må bruke ti minutter på å finne innstillingene mine tilbake. 

Anonymkode: 9f2b6...97d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Okei, aldri hørt om folk som står ved kaffemaskinen i flere minutter hver dag. Sykepleierene, helsefagarbeiderene, butikkmedarbeiderene, og andre sånne yrker jobber faktisk 7 timer utenom en halvtimes pause. Merkelig at kontorrottene bruker all verdens tid på å jatte med kollegaer, drikke kaffe, slappe av. 

Anonymkode: 5fb00...40e

Jeg jobber på sykehus. Kan love deg at det er mye dødtid for de som har mulighet til det! Jeg ser det selv hver eneste dag!

Har det travelt, men man kan ikke sammenlikne slike jobber opp mot en annen. Har du jobber som hvor det man fysisk avhengig av at man er tilgjengelig hele tiden, faller mye av muligheten til dødtid bort. 
På hjemmekontor slipper jeg å bli avbrutt av de som vil mase hele tiden, og jobber derfor bedre, for når jeg jobber jeg og glemmer å ta pauser. 
PS! Jobber på kontor, men er slettes ingen «rotte» ;) .

Anonymkode: c8ed3...8a2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det jeg liker best med hjemmekontor er at jeg kan sitte å prompe uten å være redd for reaksjoner. 

Anonymkode: 7fd43...019

Jeg synes det kommer tydelig frem i denne tråden at alle med hjemmekontor høres ut som sløve tullinger. Sitter å fiser, går rundt i daffeklær, glor på tv.... Ikke bra.

Anonymkode: 5fb00...40e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Herregud, et sånt sted har jeg også jobbet. Og de var så lure å blande selgere og kontorpersonell, så vi måtte prøve å konsentere oss midt i bjellemas og roping. Det var særdeles stor gjennomtrekk av folk, og jeg tror faktisk ikke det var mange selgere som ble motivert av den bjella. Holder folk fortsatt på sånn, eller har det blitt endring under pandemien? Ser for meg at selgerjobb må være mye enklere og mer effektivt fra hjemmekontor uten forstyrrelser. 

Anonymkode: 9f2b6...97d

Kanskje samme sted? Dette var et par år før pandemien. 

Anonymkode: c8ed3...8a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hjemmekontor betyr bedre tilpassa stol (på alle kontorer jeg har vært kjenner jeg ubehag i skuldre og nakke etterhvert), bedre luft og færre forstyrrelser. Slipper også meningsløs og tidkrevende transport fram og tilbake, som frigjør tid til søvn eller aktiviteter. Som alenepappa blir jeg også tvunget til å bruke hele barnehagens åpningstid når jeg er på kontoret, og det er ikke optimalt.

Anonymkode: 680c5...aa7

Merkelig at alle med kontorjobb blir tvunget til ditt og datt, mens alle andre ikke klager og syter på dette. Hvem må ikke tilpasse seg barnehagen? Eller bruke mye tid på transport? Eller handle etter jobb? Ta husvasken?

Anonymkode: 5fb00...40e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dersom du mistrives av og måtte møte opp på jobb som normale mennesker, istedenfor å daffe på sofaen så må du nesten finne deg en annen jobb selv.

Anonymkode: 5fb00...40e

Du har jo ikke lest innlegget du siterer i det hele tatt. Selvfølgelig velger jeg heller å sove 1 time ekstra og være uthvilt på jobb enn å bruke den tiden på å sminke meg, finne antrekk, sitte på bussen til/fra kontoret når jeg gjør en mye bedre jobb hjemmefra.

Jobber med økonomi og regnskap i en ekstremt målbar stilling, dersom jeg hadde daffet på sofaen tror jeg ikke det hadde tatt mange minuttene før jeg hadde fått nærmeste leder på tråden.

igjen, folk som kommer med kommentarer som det der lyser sjalusi.

og du, i det innlegget du siterte skrev jeg jo akkurat det du ber meg om å gjøre, at jeg tok ny utdannelse for å få en jobb jeg trives bedre i.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg synes det kommer tydelig frem i denne tråden at alle med hjemmekontor høres ut som sløve tullinger. Sitter å fiser, går rundt i daffeklær, glor på tv.... Ikke bra.

Anonymkode: 5fb00...40e

Hvis folk tror det, får de bare gjøre det! Voksne folk som ikke har gangsyn til å forstå at folk er forskjellige, mangler uansett noe, så de skal få være i fred fra meg fra må av :) Ønsker dem for øvrig riktig god bedring, men det er kanskje for sent ;) 

Anonymkode: c8ed3...8a2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg jobber på sykehus. Kan love deg at det er mye dødtid for de som har mulighet til det! Jeg ser det selv hver eneste dag!

Har det travelt, men man kan ikke sammenlikne slike jobber opp mot en annen. Har du jobber som hvor det man fysisk avhengig av at man er tilgjengelig hele tiden, faller mye av muligheten til dødtid bort. 
På hjemmekontor slipper jeg å bli avbrutt av de som vil mase hele tiden, og jobber derfor bedre, for når jeg jobber jeg og glemmer å ta pauser. 
PS! Jobber på kontor, men er slettes ingen «rotte» ;) .

Anonymkode: c8ed3...8a2

Da er du en kontorrotte jo :)

Anonymkode: 5fb00...40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anononyma skrev (1 minutt siden):

Du har jo ikke lest innlegget du siterer i det hele tatt. Selvfølgelig velger jeg heller å sove 1 time ekstra og være uthvilt på jobb enn å bruke den tiden på å sminke meg, finne antrekk, sitte på bussen til/fra kontoret når jeg gjør en mye bedre jobb hjemmefra.

Jobber med økonomi og regnskap i en ekstremt målbar stilling, dersom jeg hadde daffet på sofaen tror jeg ikke det hadde tatt mange minuttene før jeg hadde fått nærmeste leder på tråden.

igjen, folk som kommer med kommentarer som det der lyser sjalusi.

og du, i det innlegget du siterte skrev jeg jo akkurat det du ber meg om å gjøre, at jeg tok ny utdannelse for å få en jobb jeg trives bedre i.

Gjesp.

Anonymkode: 5fb00...40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye dårlig kamuflert misunnelse fra de som opplagt ikke har valgt rett yrke og ikke har mulighet til hjemmekontor 😅

Anonymkode: 968f8...57d

  • Liker 22
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Merkelig at alle med kontorjobb blir tvunget til ditt og datt, mens alle andre ikke klager og syter på dette. Hvem må ikke tilpasse seg barnehagen? Eller bruke mye tid på transport? Eller handle etter jobb? Ta husvasken?

Anonymkode: 5fb00...40e

Ja, det må jo de fleste, men når du ikke MÅ stresse med levering i barnehage, lang reisevei osv, hva er er da galt med ar det finnes andre løsninger? 

Anonymkode: c8ed3...8a2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Så mye dårlig kamuflert misunnelse fra de som opplagt ikke har valgt rett yrke og ikke har mulighet til hjemmekontor 😅

Anonymkode: 968f8...57d

Ikke så rart det, når de tror vi ikke jobber. 😅

Anonymkode: 9f2b6...97d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke så rart det, når de tror vi ikke jobber. 😅

Anonymkode: 9f2b6...97d

Ja, vi er jo bare hjemme og vasker huset 🤣🤣

Anonymkode: c8ed3...8a2

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker said:

Som HR i et stort selskap kan jeg si at produktiviteten samlet sett er klart dårligere på hjemmekontor enn før covid, da alle var på kontoret. 

Dette er upopulært å si, men veldig mange deler min erfaring her. 

Nesten alle sier de er mer produktive, men de færreste er det. Og så er det noe med synergieffekten av at folk kommuniserer mer effektivt og øker kompetansen ved å lære av hverandre som er vanskelig å måle. 

Anonymkode: 7ce9d...ff6

Dette erfarte vi også (ikke HR, men i adm) i et mindre firma, de færreste er mer produktive hjemme. Vet om flere som sov på jobb hjemmefra... Jeg vet at jeg er mer produktiv, men har sett at f.eks. mannen min er utrolig uproduktiv hjemmefra. 

Anonymkode: b5c29...bb0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Merkelig at alle med kontorjobb blir tvunget til ditt og datt, mens alle andre ikke klager og syter på dette. Hvem må ikke tilpasse seg barnehagen? Eller bruke mye tid på transport? Eller handle etter jobb? Ta husvasken?

Anonymkode: 5fb00...40e

Jeg må alt dette og jeg syter. Er dritsjalu på de med hjemmekontor:p derfor har jeg søkt ny bachelor innenfor et yrke jeg kan ha hjemmekontor. 

Anonymkode: 8ba71...836

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...