Gå til innhold

Norge på vei inn i en ny smittebølge nå igjen?


Gjest Warrior

Anbefalte innlegg

zemer skrev (24 minutter siden):

At det smitter lettere betyr ikke at det er verre, pleier å være motsatt!! Og skal folk ta dose etter dose for å holde seg hjemme? 

Nei, det er bare synsing. Ingen grunn til å tro at neste mutasjon ikke er mer dødelig. Nå er faktisk BA5 værre enn BA1.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Villfisker
Callisto83 skrev (7 minutter siden):

Vitenskapen har talt. Du blir ikke ferdig med covid, du får det igjen og igjen.

Cirka 6,33 millioner har dødd av det så langt i verden, og det er tall fra land som har en viss evne til å holde oversikt. Teller man med alle land, er det sikkert langt flere. (For ikke å snakke om dem som sliter med long covid.)

Det er sikkert en veldig god grunn til at kinesiske myndigheter skyr viruset som pesten. 

 

Sånn er det med influensaen også. Den kommer hvert år. Det godtar vi. Det lever vi fint med.
 

Sermina skrev (5 minutter siden):

Nei, det er bare synsing. Ingen grunn til å tro at neste mutasjon ikke er mer dødelig. Nå er faktisk BA5 værre enn BA1.

Rart influensaen ikke har mutert til noe superdødelig alle årene vi har hatt den da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villfisker skrev (5 minutter siden):

 

Sånn er det med influensaen også. Den kommer hvert år. Det godtar vi. Det lever vi fint med.
 

Rart influensaen ikke har mutert til noe superdødelig alle årene vi har hatt den da.

Du kan ikke sammenligne det med influesa av mange grunner.

-Det er ikke samme virusfamilie engang

- Influenda gir ikke systemisk sykdom på samme måte som et sars virus

- Influensa muterer saktere enn sars virus

- Du får ikke 4 smittetopper i året med influensa! 

- Influensa blir du resmittet av bare hvert tredje til tiendene år fordi immuniteten du får virker i noen generasjoner med mutasjoner. Du blir ikke kontinuerlig smittet som med korona.

 

Høy grad av resmitte og med sjanse for senskade som ikke minsker ved resmitte er som å leke russisk rullett med helsen. Vi har aldri sett noe lignende i vår historie.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villfisker skrev (17 minutter siden):

 

Sånn er det med influensaen også. Den kommer hvert år. Det godtar vi. Det lever vi fint med.
 

Rart influensaen ikke har mutert til noe superdødelig alle årene vi har hatt den da.

Du er åpenbart ikke oppdatert med tanke på forskjell mellom koronavirus og influensavirus. 
Når det gjelder pandemisk influensa: https://www.fhi.no/sv/influensa/influensapandemier/nasjonal-beredskapsplan-for-pandemi/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, zemer said:

Da er vel infulensa også en trussel for deg? Jeg vet jeg kan få covid igjen, og det må en bare leve med.

Eh, nei?

Du så ikke det jeg skrev om at COVID ikke, jeg gjentar, IKKE, er som influensa? Jeg har hatt influensa før jeg, er ikke noe hyggelig det, og det hang i noen dager etter det verste ga seg, men at det gjør unge mennesker uføre i årevis, fremskynder aldring med tiår, gir økt risiko for blodpropp, slag, alzheimers med mer kan sikkert skje, men som et ekstremtilfelle. Det er ikke en akseptert normal å hangle i månedsvis etter en influensarunde. Det er heller ikke i nærheten av så smittsomt. 

I motsetning til COVID KAN man som oftest gå på jobb et stykke ut i en influensa og ikke ha en reell risiko for å ha smittet noen i andre enden av bygget flere timer senere. 

Det er heller ikke noe man "må regne med" å bli smittet av med noen måneders mellomrom.

Vi har også hundrevis av år med data på influensa, COVID-19 er nå kjent i litt over 2 år. Hvor mange sliter med senskader etter 5 år igjen? Eller 10 år? Vil vi se en markant økning i slagpasienter om 5-10 år? Å nei, dumme meg, glemte det jeg, vi har bare 2 år med data. Og det vi har og får ser mindre og mindre hyggelig ut.

Edit: Og for å legge til det andre poengterer, hvorfor driver Kina, produsenten av COVID, fortsatt så hardt med nullcovid-strategien, på tross av at det alvorlig skader all økonomisk vekst, noe som er en av hovedmålene deres?

Endret av Ubiquiti
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ubiquiti skrev (12 minutter siden):

Eh, nei?

Du så ikke det jeg skrev om at COVID ikke, jeg gjentar, IKKE, er som influensa? Jeg har hatt influensa før jeg, er ikke noe hyggelig det, og det hang i noen dager etter det verste ga seg, men at det gjør unge mennesker uføre i årevis, fremskynder aldring med tiår, gir økt risiko for blodpropp, slag, alzheimers med mer kan sikkert skje, men som et ekstremtilfelle. Det er ikke en akseptert normal å hangle i månedsvis etter en influensarunde. Det er heller ikke i nærheten av så smittsomt. 

I motsetning til COVID KAN man som oftest gå på jobb et stykke ut i en influensa og ikke ha en reell risiko for å ha smittet noen i andre enden av bygget flere timer senere. 

Det er heller ikke noe man "må regne med" å bli smittet av med noen måneders mellomrom.

Vi har også hundrevis av år med data på influensa, COVID-19 er nå kjent i litt over 2 år. Hvor mange sliter med senskader etter 5 år igjen? Eller 10 år? Vil vi se en markant økning i slagpasienter om 5-10 år? Å nei, dumme meg, glemte det jeg, vi har bare 2 år med data. Og det vi har og får ser mindre og mindre hyggelig ut.

Edit: Og for å legge til det andre poengterer, hvorfor driver Kina, produsenten av COVID, fortsatt så hardt med nullcovid-strategien, på tross av at det alvorlig skader all økonomisk vekst, noe som er en av hovedmålene deres?

Nå dør det rundt 900 til 1000 personer pr år her i landet av influensa.  Vi har ikke lang tid med data når det gjelder vaksinene heller. Å være så engstelig kan ikke være bra.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Villfisker skrev (1 time siden):

Det gjør vi ikke. Jeg kommer heller ikke til å respektere et slikt portforbud.

Du kommer ikke til å akseptere… Hvem bryr seg om hva du ikke aksepterer? Da får du heller bli arrestert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, zemer said:

Nå dør det rundt 900 til 1000 personer pr år her i landet av influensa.  Vi har ikke lang tid med data når det gjelder vaksinene heller. Å være så engstelig kan ikke være bra.

Jaha? Og så? Er det plutselig dødstall vi skal snakke om nå? Hovedfokuset var på smitte, resmitte, long covid og skader som ser ut til å bli verre og verre med hver reinfeksjon, som vi tydeligvis nå skal akseptere annenhver måned som en slags naturlov.

Forskjellene mellom influensa og COVID er allerede forklart av flere i tråden her.

Vi snakker om senskader, og følgene av dette når hele befolkningen tydeligvis skal bli utsatt for dette igjen og igjen. Ser du CDC, FHI eller andre lage brosjyrer om at 1 av 5 nok kan slite med nyresvikt, blodpropp eller hjernelidelser etter en influensarunde? Er det normalen å få influensa flere ganger per år?

 

Jeg har ikke snakket om eller promotert noen vaksiner. Myndigheter har gått ut og sagt at de vi har ikke i noen særlig grad stopper smitten av de mutasjoner vi har nå uansett, så jeg ser ikke relevansen.

 

Og nei, det er ikke morsomt å måtte være bevisst på dette hele tiden. Jeg promoterer dog ikke full lockdown som noen løsning. Den eneste måten full lockdown hadde vært veien ut måtte vært hvis absolutt hele verden, hvert land og hver eneste person, hadde hatt en kollektiv lockdown, til viruset hadde dødd helt ut. Den sjansen hadde man når viruset ikke hadde forlatt Wuhan. Kanskje kunne det gått når det kun var på noen få steder. Men nå? Nei, ikke sjans. Hvertfall ikke nå når man har sluppet det helt fritt.

TISK og fortsatt et krav om at man holder seg hjemme/i karantene i 10 dager, altså perioden man har god dokumentasjon på at syke er smittsomme, hadde gjort mye. Man kan ikke late som at COVID bare er en forkjølelse/influensa når det faktisk ikke er det. Sånn det er nå, med null krav om noe som helst, og med så store variasjoner i hvordan sykdommen rammer og synes, så må jeg i praksis gå ut i fra at alle som hoster, alle som snufser, alle som ser litt groggy ut, er en potensiell smittebærer, og trussel. 

Det er ikke noe morsomt, i det hele tatt. Men jeg leser det som flere i tråden leser, og kommer gang på gang frem til at det er hvordan jeg må leve. Jeg skal gjøre alt, virkelig alt jeg kan for ikke å få dette. Og så langt har det gått bra, men jeg er mer redd nå for tiden fremover enn i fjor, pga. det totale frislippet. Men, det er jo mitt problem, så synd for meg.

Det er ikke noe "bra" for folk i Ukraina å være redd for ruzziske angrep heller, men jeg vil ikke anbefale de å ignorere faren av den grunn.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (37 minutter siden):

Nå dør det rundt 900 til 1000 personer pr år her i landet av influensa.  Vi har ikke lang tid med data når det gjelder vaksinene heller. Å være så engstelig kan ikke være bra.

Å være ignorant ovenfor vitenskapelige funn.. er det bra? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ubiquiti skrev (4 minutter siden):

Jaha? Og så? Er det plutselig dødstall vi skal snakke om nå? Hovedfokuset var på smitte, resmitte, long covid og skader som ser ut til å bli verre og verre med hver reinfeksjon, som vi tydeligvis nå skal akseptere annenhver måned som en slags naturlov.

Forskjellene mellom influensa og COVID er allerede forklart av flere i tråden her.

Vi snakker om senskader, og følgene av dette når hele befolkningen tydeligvis skal bli utsatt for dette igjen og igjen. Ser du CDC, FHI eller andre lage brosjyrer om at 1 av 5 nok kan slite med nyresvikt, blodpropp eller hjernelidelser etter en influensarunde? Er det normalen å få influensa flere ganger per år?

 

Jeg har ikke snakket om eller promotert noen vaksiner. Myndigheter har gått ut og sagt at de vi har ikke i noen særlig grad stopper smitten av de mutasjoner vi har nå uansett, så jeg ser ikke relevansen.

 

Og nei, det er ikke morsomt å måtte være bevisst på dette hele tiden. Jeg promoterer dog ikke full lockdown som noen løsning. Den eneste måten full lockdown hadde vært veien ut måtte vært hvis absolutt hele verden, hvert land og hver eneste person, hadde hatt en kollektiv lockdown, til viruset hadde dødd helt ut. Den sjansen hadde man når viruset ikke hadde forlatt Wuhan. Kanskje kunne det gått når det kun var på noen få steder. Men nå? Nei, ikke sjans. Hvertfall ikke nå når man har sluppet det helt fritt.

TISK og fortsatt et krav om at man holder seg hjemme/i karantene i 10 dager, altså perioden man har god dokumentasjon på at syke er smittsomme, hadde gjort mye. Man kan ikke late som at COVID bare er en forkjølelse/influensa når det faktisk ikke er det. Sånn det er nå, med null krav om noe som helst, og med så store variasjoner i hvordan sykdommen rammer og synes, så må jeg i praksis gå ut i fra at alle som hoster, alle som snufser, alle som ser litt groggy ut, er en potensiell smittebærer, og trussel. 

Det er ikke noe morsomt, i det hele tatt. Men jeg leser det som flere i tråden leser, og kommer gang på gang frem til at det er hvordan jeg må leve. Jeg skal gjøre alt, virkelig alt jeg kan for ikke å få dette. Og så langt har det gått bra, men jeg er mer redd nå for tiden fremover enn i fjor, pga. det totale frislippet. Men, det er jo mitt problem, så synd for meg.

Det er ikke noe "bra" for folk i Ukraina å være redd for ruzziske angrep heller, men jeg vil ikke anbefale de å ignorere faren av den grunn.

Når så mange lot seg vaksinere så måtte de på ett tidspunkt lette opp. Hvor mange sliter psykisk etter den perioden vi var stengt? Mistet jobben? Enig i at en skal holde seg hjemme når en er syk, men en stakkars allergiker må da få lov til å snufse og hoste uten å bli uglesett? Kjenner endel som har hatt covid både en og to ganger, og selv hatt det uten varig mén. 

Selv FHI gikk ut med at omikron var som en influensa, for min del mye mildere.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnnePåLande skrev (3 minutter siden):

Å være ignorant ovenfor vitenskapelige funn.. er det bra? 

Jeg orker ikke å gå rundt og være engstelig for noe jeg knapt merket. Det er ikke noe liv for meg. Holder meg hjemme om jeg er syk ferdig med det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (Akkurat nå):

Jeg orker ikke å gå rundt og være engstelig for noe jeg knapt merket. Det er ikke noe liv for meg. Holder meg hjemme om jeg er syk ferdig med det.

Du svarer ikke på spørsmålet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, zemer said:

Når så mange lot seg vaksinere så måtte de på ett tidspunkt lette opp. Hvor mange sliter psykisk etter den perioden vi var stengt? Mistet jobben? Enig i at en skal holde seg hjemme når en er syk, men en stakkars allergiker må da få lov til å snufse og hoste uten å bli uglesett? Kjenner endel som har hatt covid både en og to ganger, og selv hatt det uten varig mén. 

Selv FHI gikk ut med at omikron var som en influensa, for min del mye mildere.

Igjen så har jeg ikke kritisert at de åpnet opp. Det er mye mellom fullstendig stengt og fullstendig frislipp. Jeg vet at det ikke kunne fortsette så lenge folk ikke bokstavelig talt falt om på gata. Jeg vet at ny totalt lockdown nå, midt i en begynnende resesjon er game over for økonomi og næringsliv.

Det jeg sa var at fordi det nå både er lovlig og langt på vei akseptert å komme på jobb praktisk talt midt i et COVID-forløp, så må jeg gå ut i fra at selv den stakkars allergikeren som snufser kan være et COVID-tilfelle og en potensiell trussel. Jeg vet at folk kunne gitt faen selv med lovpåbud, men sannsynligheten hadde gått drastisk ned.

Du sier du merket lite til COVID, noe som for all del er bra, men har du sjekket alle blodårer? Alt vev, nyrer, kognitiv kapasitet, undersøkt eventuelle endringer i hjernen, etc.? Fikk du alzheimers eller blodpropp 5 år etter du hadde COVID? Hvor mye verre var du eventuelt etter runde 2,3,4,5,6,7?

Og fint at FHI i det lille landet Norge sa at omikron (BA.1/2) var "som en influensa", og slang seg med på full åpning i strid med WHO sine anbefalinger, men vi har nå en ny mutasjon BA.5 på vei opp som man frykter i større grad rammer f.eks. lungevev, en slags "deltakron". Definisjonen av "mildt forløp" er forresten alle tilfeller som ikke krever innleggelse. 

"Som en influensa", "er en influensa" og "gir mange av de samme symptomene som influensa" er heller ikke det samme.

Igjen så snakker vi her om at:

1) man ikke får noe særlig immunitet 
2) risiko for skader og senskader ser ut til å øke med hver runde
3) CDC regner med at 1 av 5, altså 20%, kan få slike senskader etter COVID. Dette er antatt utifra èn runde.
4)  vi vet ingenting om konsekvensene for folkehelsen på lang sikt. Forsvinner disse senskadene etter x antall måneder? Hva så om man likevel skal bli resmittet annenhver måned?
5) det er ikke, og vil aldri bli, en influensa.

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Villfisker
Sermina skrev (2 timer siden):

Du kan ikke sammenligne det med influesa av mange grunner.

-Det er ikke samme virusfamilie engang

- Influenda gir ikke systemisk sykdom på samme måte som et sars virus

- Influensa muterer saktere enn sars virus

- Du får ikke 4 smittetopper i året med influensa! 

- Influensa blir du resmittet av bare hvert tredje til tiendene år fordi immuniteten du får virker i noen generasjoner med mutasjoner. Du blir ikke kontinuerlig smittet som med korona.

 

Høy grad av resmitte og med sjanse for senskade som ikke minsker ved resmitte er som å leke russisk rullett med helsen. Vi har aldri sett noe lignende i vår historie.


Influensaen er bare et av mange virus. Mistenkelig hvordan det bare er Convid som muterer så voldsomt. 🤔

Jeg vil heller kalle denne vaksinen en russisk rullett. Da tar jeg heller sjansen på smitte. Det lever jeg helt greit med. Det betyr likevel ikke at jeg valser oppi andre hvis jeg er syk.

AnnePåLande skrev (1 time siden):

Du er åpenbart ikke oppdatert med tanke på forskjell mellom koronavirus og influensavirus. 
Når det gjelder pandemisk influensa: https://www.fhi.no/sv/influensa/influensapandemier/nasjonal-beredskapsplan-for-pandemi/


Det er det de færreste som er. Jeg har andre ting å fylle dagene med enn å lese side opp og side ned på dette viruset. Er ikke redd for dette viruset, og skal leve så normalt som mulig.

Endret av Villfisker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (39 minutter siden):

Når så mange lot seg vaksinere så måtte de på ett tidspunkt lette opp. Hvor mange sliter psykisk etter den perioden vi var stengt? Mistet jobben? Enig i at en skal holde seg hjemme når en er syk, men en stakkars allergiker må da få lov til å snufse og hoste uten å bli uglesett? Kjenner endel som har hatt covid både en og to ganger, og selv hatt det uten varig mén. 

Selv FHI gikk ut med at omikron var som en influensa, for min del mye mildere.

 

Hvorfor mener WHO omricon ikke er som et influensavirus? Det må da ringe noen bjeller når vi ikke oppnår immunitet og kan bli resmittet flere ganger i løpet av kort tid? 
Har du for vane å bli resmittet av samme sesonginfluensaen flere ganger?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnnePåLande skrev (3 minutter siden):

Hvorfor mener WHO omricon ikke er som et influensavirus? Det må da ringe noen bjeller når vi ikke oppnår immunitet og kan bli resmittet flere ganger i løpet av kort tid? 
Har du for vane å bli resmittet av samme sesonginfluensaen flere ganger?? 

Dette viruset muterer fort dermed kan en bli smittet flere ganger. Og hvorfor sa FHI at dette kunne sammenlignes med infulensa? Influensaviruset muterer også derfor vaksinen er forskjellig fra år til år og ikke alltid treffer da den lages før infulensa kommer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

zemer skrev (3 minutter siden):

Dette viruset muterer fort dermed kan en bli smittet flere ganger. Og hvorfor sa FHI at dette kunne sammenlignes med infulensa? Influensaviruset muterer også derfor vaksinen er forskjellig fra år til år og ikke alltid treffer da den lages før infulensa kommer.

Kan du svare meg på spørsmålet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette sier den tyske helseministeren:

«Om noen år vil vi se den fulle utstrekningen av #LongCovid . Nå bør alle prøve å unngå smitte. Selv med et mildt forløpet, er det en risiko for at livet kan endre seg».
 

42FF4DA8-7012-46FD-AA73-482286794E71.thumb.jpeg.136238399cc312425672393202e2cc71.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen som er så engstelige og det må være veldig vondt. Samtidig er det noen av oss som ikke er engstelige men tar det som det kommer. Jeg tenker at vi kan ikke annet enn å leve livene våre best mulig og vi kan ikke gardere oss mot alt hele tiden for livet går sin gang. Om man blir rammet av et virus eller annen sykdom eller ulykker så skjer det som skjer. Man tar selvsagt hensyn til andre i alle sammenhenger og påfører ikke andre lidelser. Men hva vi velger å gjøre selv for egen del blir opp til den enkelte.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Villfisker said:

Ser dessverre endel folk med «kaffifiltre» i ansiktet på gata nå. Håper det er mest turister, og ikke nordmenn. Vi trenger ikke en ny runde med hysteri. Vi blir sykere av å ha det helt sterilt rundt oss.

I dag klappet jeg fremmed hund, og spiste etterpå. Ser ingenting galt i det.

Det var ikke covid som satte mest press på sykehusene ifjor høst.

Det var RS og rhino-virus...samt strenge karantene-regler som resulterte i masse sykefravær hos helsepersonell.

Vil folk at immunforsvaret skal bli dårligere enda en sesong?

Endret av Anonymus1986
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...