Gå til innhold

Norge på vei inn i en ny smittebølge nå igjen?


Gjest Warrior

Anbefalte innlegg

Blueblizz skrev (8 minutter siden):

Mens min mamma døde av det, etter to runder i respirator og til slutt multiorgansvikt. 

Kjenner også flere med longcovid. En ung kollega i midten av tyveårene, frisk og rask. Hun er nå så syk at hun ikke lenger kan jobbe. 

Begge fullvaksinerte. 

Men for all del, jeg skjønner jo at vi ikke kan holde på med massive restriksjoner lenger. Jeg lever også som vanlig, og tålte covid lett. 

Du tålte korona lett nå, men hva med neste gang du blir smittet? For de nye studiene viser nå at reinfeksjoner gir ikke mildere risiko, faktisk øker sansynligheten for nye helseplager cumuliativt.

Det er en mellomting mellom «let it rip» og  «zero covid». Vi hadde kommet langt ved å ha hepafilter på innendørse steder, testing ved sykdom, munnbind på kollektivt/legekontor og 7-10 dager karantene ved positiv test. Slik kunne vi holdt samfunnet i gang med mye mindre smitte uten noe særlig inngripende tiltak.

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bibbi_ skrev (24 minutter siden):

Å det jeg ikke skjønner, er folk som tester positivt og drar ut blant folk?! Er det så vanskelig å holde seg inne noen dager?

Jeg driter i om folk sier at det er ikke no farlig. Jeg vil ikke ha det igjen,rett og slett. Jeg er i risikogruppe, og ønsker ikke å bli liggende rett ut.

Dette🙌 hva er det med folk som driter i at de kan smitte andre? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamajune11 skrev (På 15.6.2022 den 19.41):

Da skal de ikke ha andre virus heller. Samfunnet kan ikke stoppe fordi en liten prosent av befolkningen ikke tåler virus. Kanskje det er moder jorda måte å luke ut de svake på :) 

Jeg var en frisk kvinne midt i trettiårene - jeg er nå på vei mot en me/cfs diagnose. Viruset, eller ettervirkningene har endret livet mitt totalt. Jeg vet ikke hvor mange prosent dette gjelder, for politikerene ønsker ikke fokus på dette, men fastlegen min har fem pasienter med samme symptombilde. Man kan jo gange det opp selv for et visst bilde.
 

Ja - dette er anekdotisk, men vi trenger ikke at folk uten peiling snakker ned alvorligheten heller. Om man skal ti stille rundt potensielle senvirkninger bør politikere lasse på med forskning på autoimmune/post virale infeksjoner, samt mulige behandlinger. Jeg vil ha livet mitt tilbake. Pandemilivet var en fest sammenlignet med å ligge utslitt i mørket. 

  • Hjerte 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, kar90 said:

Så du viser til statistikk over hvor effektive titlakene faktisk var, for å argumetnere mot dem. Skulle tro du var nobelpriskandidat.

Jeg viser til innleggings-tall fra harde influensabølger hvor det ikke ble stengt ned?

Men fint at du innrømmer at du er en av hyklerne og vil at man skal stenge ned samfunnet på høst og vinter for all fremtid.

Endret av Anonymus1986
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bttb skrev (2 timer siden):

Jeg var en frisk kvinne midt i trettiårene - jeg er nå på vei mot en me/cfs diagnose. Viruset, eller ettervirkningene har endret livet mitt totalt. Jeg vet ikke hvor mange prosent dette gjelder, for politikerene ønsker ikke fokus på dette, men fastlegen min har fem pasienter med samme symptombilde. Man kan jo gange det opp selv for et visst bilde.
 

Ja - dette er anekdotisk, men vi trenger ikke at folk uten peiling snakker ned alvorligheten heller. Om man skal ti stille rundt potensielle senvirkninger bør politikere lasse på med forskning på autoimmune/post virale infeksjoner, samt mulige behandlinger. Jeg vil ha livet mitt tilbake. Pandemilivet var en fest sammenlignet med å ligge utslitt i mørket. 

Og da spør jeg om du er vaksinert? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sermina skrev (2 timer siden):

Du tålte korona lett nå, men hva med neste gang du blir smittet? For de nye studiene viser nå at reinfeksjoner gir ikke mildere risiko, faktisk øker sansynligheten for nye helseplager cumuliativt.

Det er en mellomting mellom «let it rip» og  «zero covid». Vi hadde kommet langt ved å ha hepafilter på innendørse steder, testing ved sykdom, munnbind på kollektivt/legekontor og 7-10 dager karantene ved positiv test. Slik kunne vi holdt samfunnet i gang med mye mindre smitte uten noe særlig inngripende tiltak.

For hvilket formål?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bttb skrev (2 timer siden):

Jeg var en frisk kvinne midt i trettiårene - jeg er nå på vei mot en me/cfs diagnose. Viruset, eller ettervirkningene har endret livet mitt totalt. Jeg vet ikke hvor mange prosent dette gjelder, for politikerene ønsker ikke fokus på dette, men fastlegen min har fem pasienter med samme symptombilde. Man kan jo gange det opp selv for et visst bilde.
 

Ja - dette er anekdotisk, men vi trenger ikke at folk uten peiling snakker ned alvorligheten heller. Om man skal ti stille rundt potensielle senvirkninger bør politikere lasse på med forskning på autoimmune/post virale infeksjoner, samt mulige behandlinger. Jeg vil ha livet mitt tilbake. Pandemilivet var en fest sammenlignet med å ligge utslitt i mørket. 

Jeg kjenner flere som opplever det samme, men det virker ikke som om det skal snakkes om i det hele tatt... Veldig merkelig. Særlig for oss som lever med dette tett på og har sett skadevirkningene på daglig basis hele veien, har ikke vært noe jubling for at pandemien er over her i huset for å si det sånn... Blir vettskremt når jeg ser hva viruset gjør med unge, friske mennesker. Skal de måtte leve med dette resten av livet?

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (11 minutter siden):

For hvilket formål?

Å holde sykdomsbyrden nede i befolkningen frem til vi finner bedre måter å stoppe spredningen?

For det er ikke en levedyktig strategi å bli smittet 3-4 ganger i året av et virus som gir kumulitativ skade på kroppen. For når deler av befolkninger er ufør så har vi et større problem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sermina skrev (16 minutter siden):

Å holde sykdomsbyrden nede i befolkningen frem til vi finner bedre måter å stoppe spredningen?

For det er ikke en levedyktig strategi å bli smittet 3-4 ganger i året av et virus som gir kumulitativ skade på kroppen. For når deler av befolkninger er ufør så har vi et større problem.

Det er ideelt, men samtidig virker det heller som om man har så mye valg.

Å sette inn tiltak på ubestemt tid, nå etter to år med pandemi, er heller ikke ideelt, eller aktuelt. Tiltak krever samhandling fra folket. Personlig kjenner jeg ingen som frivillig ville gått med på nye tiltak nå.

Jeg tenker at de som er redde for dette viruset enda må gjøre det de kan for å dempe redselen selv, for det er ikke bra. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior
Bibbi_ skrev (8 timer siden):

Å det jeg ikke skjønner, er folk som tester positivt og drar ut blant folk?! Er det så vanskelig å holde seg inne noen dager?

Jeg driter i om folk sier at det er ikke no farlig. Jeg vil ikke ha det igjen,rett og slett. Jeg er i risikogruppe, og ønsker ikke å bli liggende rett ut.

Enig. Det er ikke enkelt å skjønne seg på mennesker. At folk går ut å smitte andre med vilje er veldig dårlig gjort. Hvorfor skal noen gi blaffen i andre mennesker at noen faktisk kan bli alvorlig syk etter den smitten de påfører andre når de vet de er smittsom?

Man trenger heller ikke gå ut å spre smitte med vilje og risikere at det blir så mye smittespredning og mye innleggelser på sykehus at det må tiltak igjen. Ja jeg tror og håper det blir tiltak hvis det går for langt og det går utover sykehusene. Folk må kutte ut med å gå ut blant andre med positiv test og når de er syke/har symptomer. Det går fint an å holde seg hjemme i noen dager mens man er syk/til man er smittefri. Liv og helse må komme først. 

Endret av Warrior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sermina skrev (5 timer siden):

Du tålte korona lett nå, men hva med neste gang du blir smittet? For de nye studiene viser nå at reinfeksjoner gir ikke mildere risiko, faktisk øker sansynligheten for nye helseplager cumuliativt.

Det er en mellomting mellom «let it rip» og  «zero covid». Vi hadde kommet langt ved å ha hepafilter på innendørse steder, testing ved sykdom, munnbind på kollektivt/legekontor og 7-10 dager karantene ved positiv test. Slik kunne vi holdt samfunnet i gang med mye mindre smitte uten noe særlig inngripende tiltak.

Ja, jeg lever som vanlig for meg, det innebærer nok noe mer avstand til folk enn for mange andre. Skjønner at jeg burde spesifisert det 🙈 

Men ungene har ingen restriksjoner, to forskjellige trinn og en bhg. Og jeg holder jo ikke akkurat avstand til dem, da. Og at det skulle vært en forventning om munnbind på legekontor + kollektivt er jeg positiv til. Samtidig så er det fremdeles sånn på mitt legekontor, at du skal ikke komme med symptomer. Da skal du kontakte legekontoret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Sermina said:

Du tålte korona lett nå, men hva med neste gang du blir smittet? For de nye studiene viser nå at reinfeksjoner gir ikke mildere risiko, faktisk øker sansynligheten for nye helseplager cumuliativt.

Det er en mellomting mellom «let it rip» og  «zero covid». Vi hadde kommet langt ved å ha hepafilter på innendørse steder, testing ved sykdom, munnbind på kollektivt/legekontor og 7-10 dager karantene ved positiv test. Slik kunne vi holdt samfunnet i gang med mye mindre smitte uten noe særlig inngripende tiltak.

Det er absolutt ingenting som tyder på at tiltakene du nevner ville ha redusert R-tallet i betydelig grad. Det eneste du sannsynligvis hadde oppnådd var at toppene på bølgene ble litt mindre, men til gjengeld ville bølgene vare lenger og like mange ville ha blitt smittet totalt sett.

Det virker som om folk rett og slett ikke forstår hvordan smitten fungerer. Alt annet enn tiltak som gir en R under 1 vil gi smittebølger. Å få R under 1 nå som vi har Omikron krever fullstendig nedstenging av samfunnet. Alt annet vil i beste fall bare forlenge smittebølgene med noen uker/måneder, og gi like mange smittet totalt sett.

Endret av matsats
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine fargerike munnbind er vasket og ligger klare, i tillegg har jeg et greit lager med hvite sterile
og to litt dyrere i merinoull. Jeg husker alle anbefalinger og påbud. Jeg er klar til kamp igjen.    :sukk:   

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

matsats skrev (12 minutter siden):

Det er absolutt ingenting som tyder på at tiltakene du nevner ville ha redusert R-tallet i betydelig grad. Det eneste du sannsynligvis hadde oppnådd var at toppene på bølgene ble litt mindre, men til gjengeld ville bølgene vare lenger og like mange ville ha blitt smittet totalt sett.

Det virker som om folk rett og slett ikke forstår hvordan smitten fungerer. Alt annet enn tiltak som gir en R under 1 vil gi smittebølger. Å få R under 1 nå som vi har Omikron krever fullstendig nedstenging av samfunnet. Alt annet vil i beste fall bare forlenge smittebølgene med noen uker/måneder, og gi like mange smittet totalt sett.

De tiltakene her klarte å holde bølgene i Norge lave før vi ga slipp på alt. Har du sett grafene over Japan? Japan er et perfekt eksempel på et land som aldri stengte ned, men som har kommet svært godt ut. De gjør ennå det samme som de alltid har gjordt og det har fungert også mot omikron. Tisk og munnbind. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pivot skrev (53 minutter siden):

Forskningen som kommer?

Det er alltid risiko for senfølger etter infeksjonssykdommer. Og det har da vært snakket om senfølger i forbindelse med Covid-19? 

Premisset vi la for å la smitten brenne gjennom befolkningen var at man trodde at vi ville bli mildere rammet for hver reinfeksjon pga immunitet. Nå viser det seg at dette ikke stemmer. Hver reinfeksjon øker sjansen for senskade fordi viruset gir kumulitativ skade på kroppen. Det går kanskje bra gang 1-4, men på den 5te infeksjonen så får du blodpropp eller en nevrologisk lidelse. Det er som å leke med ilden. Aldri før har vi latt oss bli resmittet gang på gang med et virus som angriper oss sentralt. 
 

https://www.researchsquare.com/article/rs-1749502/v1

  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sermina skrev (8 timer siden):

Du tålte korona lett nå, men hva med neste gang du blir smittet? For de nye studiene viser nå at reinfeksjoner gir ikke mildere risiko, faktisk øker sansynligheten for nye helseplager cumuliativt.

Det er en mellomting mellom «let it rip» og  «zero covid». Vi hadde kommet langt ved å ha hepafilter på innendørse steder, testing ved sykdom, munnbind på kollektivt/legekontor og 7-10 dager karantene ved positiv test. Slik kunne vi holdt samfunnet i gang med mye mindre smitte uten noe særlig inngripende tiltak.

Veldig enig i dette! Selv er jeg fortsatt forsiktig, unngår folkemengder og bruker antibac. Skulle ønske flere var litt mer forsiktige, og iallefall holdt seg hjemme når de er covid-positiv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sermina skrev (12 minutter siden):

Premisset vi la for å la smitten brenne gjennom befolkningen var at man trodde at vi ville bli mildere rammet for hver reinfeksjon pga immunitet. Nå viser det seg at dette ikke stemmer. Hver reinfeksjon øker sjansen for senskade fordi viruset gir kumulitativ skade på kroppen. Det går kanskje bra gang 1-4, men på den 5te infeksjonen så får du blodpropp eller en nevrologisk lidelse. Det er som å leke med ilden. Aldri før har vi latt oss bli resmittet gang på gang med et virus som angriper oss sentralt. 
 

https://www.researchsquare.com/article/rs-1749502/v1

Skummelt!!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sermina skrev (12 minutter siden):

Premisset vi la for å la smitten brenne gjennom befolkningen var at man trodde at vi ville bli mildere rammet for hver reinfeksjon pga immunitet. Nå viser det seg at dette ikke stemmer. Hver reinfeksjon øker sjansen for senskade fordi viruset gir kumulitativ skade på kroppen. Det går kanskje bra gang 1-4, men på den 5te infeksjonen så får du blodpropp eller en nevrologisk lidelse. Det er som å leke med ilden. Aldri før har vi latt oss bli resmittet gang på gang med et virus som angriper oss sentralt. 
 

https://www.researchsquare.com/article/rs-1749502/v1

Dette er bare så deprimerende å tenke på at det er vanskelig å sette ord på det. Det er likevel en realitet vi må ta innover oss. Forstår kanskje mer hvorfor Kina velger nulltoleranse strategien...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (På 15.6.2022 den 15.02):

Det er nok bare å finne fram munnbindet og lære å holde avstand igjen. Dette er ikke over bare fordi folk er lei.

Joda. Jeg kommer ikke til å følge noen regler igjen. Jeg har 3 doser og har hatt Covid. Det gikk veldig fint. Jeg er ferdig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imsdalen skrev (På 15.6.2022 den 15.01):

Ja, jeg får dessverre påminnelser hver dag mange ganger om dagen når naboen med long-covid får et av sine uendelige hosteanfall. Ung, frisk mann som tidligere benyttet enhver anledning til å dra på fjelltur ligger nå hjemme med ødelagte lunger. Sånn vil ikke jeg ende opp i hvertfall!

Akkurat som at du kan velge det? Må isolere deg da i så fall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...