Gå til innhold

Norge på vei inn i en ny smittebølge nå igjen?


Gjest Warrior

Anbefalte innlegg

Gjest Villfisker
Capt. Obvious skrev (På 5.7.2022 den 11.45):

Ja, man blir nødt til å dra til skikkelig til vinteren, portforbud mellom f. eks. 08-18 for eksempel til å begynne med. Og hvis ikke det hjelper, hele døgnet. 

For noe tull. De fleste er på jobb da også. I hvert fall de med dagjobb.

Endret av Villfisker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Example skrev (17 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt hvordan det går an å ha så klokketro på at ny teknologi skal løse dette problemet du skisserer, men samtidig være så pessimistisk. 

De tiltakene du skisserer, hva skal de hjelpe for? Er det noe vi har fått nok erfaring med er det hvor mye tiltak som skal til for å bremse dette viruset, samt hva som skjer når folk blir lei og tiltakene lettes på. 

Så kan vi heller ta en offentlig debatt på hvorvidt folk skal detaljstyres videre av dette viruset. Vi har levd litt under et teknokrati i et par år, men det kan ikke fortsette. 

Jeg skjønner ikke at du kan ha klokketro på at samfunnet kan fortsette som normalt hvis bare en brøkdel av forskningen viser seg å være sant. Jeg har egentlig ikke veldig stor tro på teknologi, men jeg tror det er eneste som kan få oss ut av denne smørja.

Jeg håper jo det viser seg å være feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittre skrev (1 time siden):

Hva er dette, manuset til en ny skrekkfilm? 
Vi lever i Norge i 2022, og jo det hjelper hva folk vil. Myndighetene har innrømmet at tiltakene sist var for stenge, vi tilgir dem fordi vi skjønner at de var i panikk, samtidig som vi sliter med og komme oss økonomisk og få livene våre og hverdagen tilbake.  Om det kommer noe i nærheten av det du beskriver må du nok sette inn millitæret og frata folk stemmeretten og ytringsfriheten , også hadde vi hatt en revolusjon på gang. 

Nei jeg tilgir de ikke. Spesielt ikke de 7 mnd. By then visste vi bedre. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sermina skrev (2 timer siden):

Det finnes tiltak som ikke er lockdown. Vi kunne fått på plass tisk igjen. Munnbind på offentlige steder og luftrensing. Nå lukker vi bare øyne og ører. Mye kan oppnåes ved å begrense spredningen frem til vi har bedre teknologi for å overvinne viruset.

Artikkelen er satt litt på spissen, men er folk for syke til å jobbe etter x antall reinfeksjoner så går jo ikke  samfunnet rundt. Studiene på at T cellene blir ødelagte av viruset er skummelt, men minimiserene vil jo ikke ta «føre var tiltak», men heller kritisere at de fleste studiene på de ikke er god nok kvalitet. Problemet er at å lage gigastudier tar så lang tid at da er tiden ute uansett.

Nå ville den jeg siterte ha full nedstengning i 1 år med mer politimakt. Jeg siterte det , ikke artikkelen. Det høres ut som en skrekkfilm for meg og mange med meg. 
ellers blir visst svarene mine om tiltak slettet, og er litt usikker på akkurat hva jeg skrev som var galt, .. det finnes tiltak vi burde kunne fortsette med uten at det er for inngripende. Det gikk veldig fort fra at vi var veldig forsiktige til og glemme pandemien helt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ostekaker skrev (57 minutter siden):

Nei jeg tilgir de ikke. Spesielt ikke de 7 mnd. By then visste vi bedre. 

Ja, er enig , så derfor tror jeg ikke vi tillater det igjen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sermina skrev (2 timer siden):

Jeg skjønner ikke at du kan ha klokketro på at samfunnet kan fortsette som normalt hvis bare en brøkdel av forskningen viser seg å være sant. Jeg har egentlig ikke veldig stor tro på teknologi, men jeg tror det er eneste som kan få oss ut av denne smørja.

Jeg håper jo det viser seg å være feil.

Teknologi eller å la det stå til. Altså, vi har ikke egentlig så mye valg. Man kan i korte perioder leve med tiltak, men det er i korte perioder. De langsiktige konsekvensene av lengre perioder med tiltak er så store at jeg egentlig ikke tror vi fatter det engang.

Så vil man uansett da få en situasjon der hvor fattige land bare kan glemme tiltak. I rike land, som Norge, vil en stor andel av befolkningen tenke at livet er mer enn kun å forhindre sykdom. Det vil selvfølgelig skape konflikter, men det er uunngåelig. 

Forskningen på long covid og omikron er i svært mangelfull. Vi snakker om en halvt år gammel mutasjon. Å vurdere langtidseffekten av å bli smittet av den flere ganger er fremdeles ikke mulig, fordi man har rett og slett ikke empiri. 

Så grunnen til FHI for eksempel ikke slår dette for mye opp handler i stor grad om at man mangler forskning som understøtter konklusjonen du og andre har trukket allerede. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, Example said:

Så vil man uansett da få en situasjon der hvor fattige land bare kan glemme tiltak. I rike land, som Norge, vil en stor andel av befolkningen tenke at livet er mer enn kun å forhindre sykdom. Det vil selvfølgelig skape konflikter, men det er uunngåelig.

Hadde de nye undervariantene vært så farlige som de vanlige folka her inne påstår, ville det vært flere og hardere tiltak naturligvis, men det er det ikke siden selv fattigere land holder åpent, eneste tiltaket noen har innført er munnbindpåbud.

Samfunnsøkonomi > Omikron er den åpenbare prioriteringen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus1986 skrev (8 minutter siden):

Hadde de nye undervariantene vært så farlige som de vanlige folka her inne påstår, ville det vært flere og hardere tiltak naturligvis, men det er det ikke siden selv fattigere land holder åpent, eneste tiltaket noen har innført er munnbindpåbud.

Samfunnsøkonomi > Omikron er den åpenbare prioriteringen.

Jepp. Bølgen er nå også nær toppen, og det har gått helt fint.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (11 minutter siden):

Jepp. Bølgen er nå også nær toppen, og det har gått helt fint.

Ikke misforstå meg for jeg vil ikke trekke sluttningen at covid er som hiv, men hiv infeksjon i seg selv er en mild forkjøelse. Problemene vi ser med immunforsvaret skjer først etter 5+år. 
Nå kommer det forskning som viser at koronainfeksjon påvirker immunforsvaret på ulike måter. Ikke som hiv, men på en måte som er unikt for korona. Det kreves veldig mye mer forskning på dette for å si hva de langsiktige konsekvensene er, men å bastant ignorere det kan være en katastrofe. Hva skjer når alle har få T-celler igjen? Det er iallefall en folkehelsekatastrofe. Vi har kaster bort alle føre var prinsipper. Den akutte infeksjonen er få redde for, men mange er ignorante over stadig nye funn på hvordan korona gir langtidskader. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sermina skrev (58 minutter siden):

Ikke misforstå meg for jeg vil ikke trekke sluttningen at covid er som hiv, men hiv infeksjon i seg selv er en mild forkjøelse. Problemene vi ser med immunforsvaret skjer først etter 5+år. 
Nå kommer det forskning som viser at koronainfeksjon påvirker immunforsvaret på ulike måter. Ikke som hiv, men på en måte som er unikt for korona. Det kreves veldig mye mer forskning på dette for å si hva de langsiktige konsekvensene er, men å bastant ignorere det kan være en katastrofe. Hva skjer når alle har få T-celler igjen? Det er iallefall en folkehelsekatastrofe. Vi har kaster bort alle føre var prinsipper. Den akutte infeksjonen er få redde for, men mange er ignorante over stadig nye funn på hvordan korona gir langtidskader. 

Jeg sier ikke at man skal ignorere det. Dette må selvsagt forskes på. Samtidig må man ta innover seg at denne sykdommen vil nå de aller fleste uansett, og det vil nå oss flere ganger. 

Å begrense kontakt på det plan at det ikke skjer, vil ikke la seg gjøre. Noen land forsøker fortsatt, men det er ganske håpløst i det lange bildet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sermina skrev (19 timer siden):

Det står mye oppløftende i utenlandsk media. Dette fra Canadisk avis. Det er bare i Norge vi har lite offentlig debatt. 
Vet dere st CDC anbefaler alle som reiser til Norge om å bruke KN95 innendørs?

 

https://thetyee.ca/Analysis/2022/07/04/Get-Ready-Forever-Plague/?utm_source=daily&utm_medium=email&utm_campaign=040722&fbclid=IwAR0tMxh8rK0xZm5-4jepOX5K3wW7RXy5O7Oheqt17J3wYZMffgmc2stdn1Y

Gjorde litt research på journalisten som har skrevet dette. Han har litt track-record på å skrive dystopier hvor han trekker forhastede konklusjoner basert på egen magefølelse. Han har skrevet flere bøker om pandemier, men også om olje. Her er anmeldelse av boka hans om olje: https://reviewcanada.ca/magazine/2012/10/a-dark-dystopia/

Virker som at dette er en kar som er vant til å selge dommedagsprofetier. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Example said:

Jeg sier ikke at man skal ignorere det. Dette må selvsagt forskes på. Samtidig må man ta innover seg at denne sykdommen vil nå de aller fleste uansett, og det vil nå oss flere ganger. 

Å begrense kontakt på det plan at det ikke skjer, vil ikke la seg gjøre. Noen land forsøker fortsatt, men det er ganske håpløst i det lange bildet.

Omikron var såpass smittsomt (Og de nye undervariantene enda mer) at det ikke hjelper å stenge ned heller.

Den dyktige amerikanske epidermilogen Michael Osterholm forklarer her i Februar hvorfor det er ubrukelig med strenge tiltak (Og dermed enda mer ubrukelig mot de mer smittsome undervariantene):

https://www.cnbc.com/2022/02/07/chinas-zero-covid-policy-will-not-work-with-omicron-epidemiologist.html

Endret av Anonymus1986
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimo skrev (På 6.7.2022 den 9.10):

Selv du skjønner at normal drift i helsevesenet ikke kan være dimensjonert for krise. Vi kan ikke skalere opp så mye at vi kan ignore hele pandemien og tenke at det går bra, de som trenger det får god hjelp. Vi kunne nok ha utvidet noe, men det ville uansett ikke hjulpet mer enn en kort stund hvis ting blir ille nok. 

Du får gå i rosetog hvis det blir mer tiltak. 

Og nei, jeg sier ikke at jeg vil ha mer tiltak, jeg er like lei av det som alle andre, jeg sier bare at det kan komme til å skje hvis utviklingen fortsetter som nå i månedsvis. 

Jeg er lei av folk som stapper fingrene i ørene, plystrer en sang og ignorerer virkeligheten. Fordi "det var ikke noe hard sykdom for akkurat meg". 

Jeg snakker ikke om å være dimensjonert for krise. Jeg snakker om å være dimensjonert for normaltilstand.

Se på hva WHO anbefaler som gjennomsnittsbelegg for sikre forsvarlighet, og se hva nye norske sykehus har (hint: ikke etter WHO sine standarder). Slå opp i en tilfeldig lokalavis på et sted som skal bygge nytt sykehus, og se advarslene om at det blir for lite. Fastlege er en lovbestemt rettighet, og se hva politikerne gjør med den. Se på om arbeidsforholdene og finansieringen til helsevesenet har endret seg noe. Du kan sette filter på søkene dine, og se at selv før 2020 så brydde de seg ikke. Ikke etter 2020 heller. Hvis de virkelig hadde brydd seg om kapasiteten I helsevesenet hadde alarmen gått for lenge siden, og hvertfall nå i sommer. Hvor mange sykehus er i beredskap? Og det er ikke primært pga korona. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sermina skrev (22 timer siden):

Ikke misforstå meg for jeg vil ikke trekke sluttningen at covid er som hiv, men hiv infeksjon i seg selv er en mild forkjøelse. Problemene vi ser med immunforsvaret skjer først etter 5+år. 
Nå kommer det forskning som viser at koronainfeksjon påvirker immunforsvaret på ulike måter. Ikke som hiv, men på en måte som er unikt for korona. Det kreves veldig mye mer forskning på dette for å si hva de langsiktige konsekvensene er, men å bastant ignorere det kan være en katastrofe. Hva skjer når alle har få T-celler igjen? Det er iallefall en folkehelsekatastrofe. Vi har kaster bort alle føre var prinsipper. Den akutte infeksjonen er få redde for, men mange er ignorante over stadig nye funn på hvordan korona gir langtidskader. 

Det har bare gått 2+ år, hvordan vet du at det blir problemer med immunforsvaret etter korona etter 5+ år? Kjenner forøvrig mange som har hatt korona og ingen har fått senvirkninger.

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justlooking skrev (24 minutter siden):

Det har bare gått 2+ år, hvordan vet du at det blir problemer med immunforsvaret etter korona etter 5+ år? Kjenner forøvrig mange som har hatt korona og ingen har fått senvirkninger.

Jeg sa ikke vi får problemer etter 5+ år, men at vi ikke vet hva som skjer om 5+ år. Vi har noen studier på nå at korona infiserer T8 immunforsvar cellene våre. Dette er celler vi ikke får tilbake hvis de dør. Hva blir skaden av dette på sikt vet vi ikke. Til sammenligning så ødelegger hiv T4 immunforsvar celler. Det er noe helt annet så det kan ikke sammenlignes, men det er heller ikke utenkelig at gjentagende infeksjoner da er svært uheldig. Det er noe med føre var prinsippet. Ingen andre virus vi kjenner til nå oppfører seg slik. Vi bør iallefall følge nøye med og bruke mer middler på forskning enn vi gjør i dag, og kanskje ha litt respekt for viruset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Sermina said:

Jeg sa ikke vi får problemer etter 5+ år, men at vi ikke vet hva som skjer om 5+ år. Vi har noen studier på nå at korona infiserer T8 immunforsvar cellene våre. Dette er celler vi ikke får tilbake hvis de dør. Hva blir skaden av dette på sikt vet vi ikke. Til sammenligning så ødelegger hiv T4 immunforsvar celler. Det er noe helt annet så det kan ikke sammenlignes, men det er heller ikke utenkelig at gjentagende infeksjoner da er svært uheldig. Det er noe med føre var prinsippet. Ingen andre virus vi kjenner til nå oppfører seg slik. Vi bør iallefall følge nøye med og bruke mer middler på forskning enn vi gjør i dag, og kanskje ha litt respekt for viruset.

Sars  viruset har da vært her lenge da. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sermina skrev (38 minutter siden):

Ja, og har du lest studiene som ble gjordt på de som overlevde? Høy andel hadde helseplager 10 år etterpå og de var smittet bare 1 gang. 

https://bmcneurol.biomedcentral.com/articles/10.1186/1471-2377-11-37

Sars hadde også en dødelighet på rundt 10 %.

Med andre ord - ikke sammenlignbart.

Endret av Example
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (12 minutter siden):

Sars hadde også en dødelighet på rundt 10 %.

Med andre ord - ikke sammenlignbart.

Det var ikke jeg som dro opp sars i diskusjonen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sermina skrev (1 minutt siden):

Det var ikke jeg som dro opp sars i diskusjonen

Fremdeles ikke sammenlignbart. Argumentet du bruker kan ikke brukes til stort.

Blir litt som å si at folk som brekker en tå vil slite med senskader resten av livet, og basere det på en studie som studerer folk med nakkebrudd.

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...