Gå til innhold

Norge på vei inn i en ny smittebølge nå igjen?


Gjest Warrior

Anbefalte innlegg

Gjest Warrior
Anonymus1986 skrev (10 timer siden):

Det var ikke covid som satte mest press på sykehusene ifjor høst.

Det var RS og rhino-virus...samt strenge karantene-regler som resulterte i masse sykefravær hos helsepersonell.

Vil folk at immunforsvaret skal bli dårligere enda en sesong?

Og likevel er RS virus og rihno virus sjelden farlig siden det er vanlige forkjølelsesvirus og svakere virus enn korona. Mens koronaviruset øker jo sykehusinnleggelse uansett om det har vært stengt ned og strenge tiltak eller ikke. Da øker det så snart det kommer en ny bølge og det kommer jo tydeligvis bølge etter bølge. Nå er det en stund siden vi har hatt tiltak og nedstengning. Flere måneder. Mange har hatt korona og forskjellige virus. Så har ikke folk fått bygget opp immunforsvaret nå? Likevel er vi på vei mot en ny bølge og sykehusinnleggelser øker. Ikke blir man immun mot koronaviruset heller. 

Så ja vi trenger tiltak hvis det går utover sykehusene på grunn av masse innleggelser og mange alvorlig syke samtidig. Dessuten håper jeg tiltak om å holde seg hjemme når folk er syke kommer for å bli for godt. 

Endret av Warrior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Warrior skrev (5 minutter siden):

Og likevel er RS virus og rihno virus sjelden farlig siden det er vanlige forkjølelsesvirus og svakere virus enn korona. Mens koronaviruset øker jo sykehusinnleggelse uansett om det har vært stengt ned og strenge tiltak eller ikke. Da øker det så snart det kommer en ny bølge og det kommer jo tydeligvis bølge etter bølge. Nå er det en stund siden vi har hatt tiltak og nedstengning. Flere måneder. Mange har hatt korona og forskjellige virus. Så har ikke folk fått bygget opp immunforsvaret nå? Likevel er vi på vei mot en ny bølge og sykehusinnleggelser øker. Ikke blir man immun mot koronaviruset heller. 

Så ja vi trenger tiltak hvis det går utover sykehusene på grunn av masse innleggelser og mange alvorlig syke samtidig. Dessuten håper jeg tiltak om å holde seg hjemme når folk er syke kommer for å bli for godt. 

Behovet for tiltak var ikke der da den store bølgen skylte over landet i vinter og vår. Kun en liten promille ble lagt inn, og behovet for tiltak var overhodet ikke tilstede. Hva er annerledes nå?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (2 minutter siden):

Behovet for tiltak var ikke der da den store bølgen skylte over landet i vinter og vår. Kun en liten promille ble lagt inn, og behovet for tiltak var overhodet ikke tilstede. Hva er annerledes nå?

Er enda mindre behov nå.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roberto malone skrev (2 minutter siden):

Kan ikke dere som er så redde ta dere en booster til? 🤷‍♂️

Her er det bare de over 80 som får fjerde dose. Ellers hadde jeg stått først i køa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerforkjølelser er helt vanlige og har vært det i alle år.

Jeg vet av en i familien som har covid nå, og en som er forkjølet. Hun som er forkjølet har det like ille som han med covid. Noe som betyr vanlige symptomer på forkjølelse. Snufsing, vond hals, føler seg slapp og dårlig.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Warrior
Example skrev (1 time siden):

Behovet for tiltak var ikke der da den store bølgen skylte over landet i vinter og vår. Kun en liten promille ble lagt inn, og behovet for tiltak var overhodet ikke tilstede. Hva er annerledes nå?

Da var det ikke så lenge siden folk hadde tatt 3.dose, mens nå er det lenge siden, de fleste har ikke fått tatt 4.dose enda. I tillegg er denne nye versjonen av omikron som tar over enda mer smittsom enn den som gikk i vinter og vår. Hva skjer når den kommer til å ta helt over? Ingen som vet hvor stor neste bølge blir. Ingen som vet hvordan høsten blir, hvor mange sykehusinleggelser det blir, og blir det for mange så det går utover sykehusene så må det jo tiltak til for å få det ned igjen.

Men jeg håper for all del at det blir få sykehusinnleggelser med få alvorlig syke, siden mange kaller det en «liten forkjølelse». En vanlig liten forkjølelse er så mildt mens korona er kraftigere virus så jeg tror neste bølge eller høstbølgen blir stor så det må noen tiltak til. I alle fall hvis den nye omikron er enda mer smittsom. Jeg håper i all fall at jeg tar feil.

Endret av Warrior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warrior skrev (41 minutter siden):

Da var det ikke så lenge siden folk hadde tatt 3.dose, mens nå er det lenge siden, de fleste har ikke fått tatt 4.dose enda. I tillegg er denne nye versjonen av omikron som tar over enda mer smittsom enn den som gikk i vinter og vår. Hva skjer når den kommer til å ta helt over? Ingen som vet hvor stor neste bølge blir. Ingen som vet hvordan høsten blir, hvor mange sykehusinleggelser det blir, og blir det for mange så det går utover sykehusene så må det jo tiltak til for å få det ned igjen.

Men jeg håper for all del at det blir få sykehusinnleggelser med få alvorlig syke, siden mange kaller det en «liten forkjølelse». En vanlig liten forkjølelse er så mildt mens korona er kraftigere virus så jeg tror neste bølge eller høstbølgen blir stor så det må noen tiltak til. I alle fall hvis den nye omikron er enda mer smittsom. Jeg håper i all fall at jeg tar feil.

Folk er trolig enda mer beskyttet enn noen gang. Mange har tre doser i tillegg til å ha vært smittet tidligere. Det er ingen grunn til å tro at man får et ras av innleggelser som vil true kapasiteten nevneverdig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet at herpesviruset reduserer IQ ganske kraftig i befolkningen. På lik linje med koronaviruset kan det angripe kroppens organer. Personlig er jeg mest spent på hvor mye hyppigere demens blir. Dette kommer til å ha store samfunnsøkonomiske kostnader over tid. Jeg reagerer på at fhi, helsedirektoratet og politikerne ikke snakker noe om det. Vi lever tross alt i et moderne demokrati og fakta kommer fra anerkjente medisinske tidsskrift. 

Man kan screenes for en del genvarianter knyttet til senvirkninger av koronaviruset. Halvparten av de som blir innlagt på sykehus har alzheimergenet og det er en annen genvariant som er sterkt knyttet til multiorgansvikt (svært vanlig i Asia). Vi har og en variant som øker risikoen for store lungeproblemer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warrior skrev (1 time siden):

Da var det ikke så lenge siden folk hadde tatt 3.dose, mens nå er det lenge siden, de fleste har ikke fått tatt 4.dose enda. I tillegg er denne nye versjonen av omikron som tar over enda mer smittsom enn den som gikk i vinter og vår. Hva skjer når den kommer til å ta helt over? Ingen som vet hvor stor neste bølge blir. Ingen som vet hvordan høsten blir, hvor mange sykehusinleggelser det blir, og blir det for mange så det går utover sykehusene så må det jo tiltak til for å få det ned igjen.

Men jeg håper for all del at det blir få sykehusinnleggelser med få alvorlig syke, siden mange kaller det en «liten forkjølelse». En vanlig liten forkjølelse er så mildt mens korona er kraftigere virus så jeg tror neste bølge eller høstbølgen blir stor så det må noen tiltak til. I alle fall hvis den nye omikron er enda mer smittsom. Jeg håper i all fall at jeg tar feil.

Det har vært få innlagte hele perioden siden covid startet. Det har også vært flere trusler om at det vil bli masse innleggelser hver høst og vinter, men det har ikke skjedd. Ønsker enkelte av dere at skal bli mange så dere lissom kan bevise at dere har rett?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
Majer skrev (17 minutter siden):

Vi vet at herpesviruset reduserer IQ ganske kraftig i befolkningen. På lik linje med koronaviruset kan det angripe kroppens organer. Personlig er jeg mest spent på hvor mye hyppigere demens blir. Dette kommer til å ha store samfunnsøkonomiske kostnader over tid. Jeg reagerer på at fhi, helsedirektoratet og politikerne ikke snakker noe om det. Vi lever tross alt i et moderne demokrati og fakta kommer fra anerkjente medisinske tidsskrift. 

Man kan screenes for en del genvarianter knyttet til senvirkninger av koronaviruset. Halvparten av de som blir innlagt på sykehus har alzheimergenet og det er en annen genvariant som er sterkt knyttet til multiorgansvikt (svært vanlig i Asia). Vi har og en variant som øker risikoen for store lungeproblemer. 

Flott at du tok opp dette. Jeg tror heller det er tverdt om. Bare se på alle hjerteproblemene som nylig har oppstått, sammen med sirkulasjonssystemet.

Vaskulærdemens er en del av demensen, og den begynner i blodårene.

Endret av Villfisker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior
Sannhetsøkende skrev (24 minutter siden):

Det har vært få innlagte hele perioden siden covid startet. Det har også vært flere trusler om at det vil bli masse innleggelser hver høst og vinter, men det har ikke skjedd. Ønsker enkelte av dere at skal bli mange så dere lissom kan bevise at dere har rett?

Skulle da bare mangle at det var få innlagte når vi hadde tiltak.

Selvfølgelig ønsker jeg ikke at det skal bli mange innleggelser. Håper sterkt det aldri noensinne blir mange innleggelser på grunn av dette koronaviruset. Ingen fortjener å bli så syk at man må på sykehus. Ingen. Det er jo derfor folk må respektere viruset og ikke gå rundt syk med vilje men holde seg hjemme til de er frisk og smittefri. 

Mange innleggelser er noe jeg frykter og ikke noe jeg ønsker. Man ønsker ikke andre vondt. Jeg gjør i alle fall ikke det. Jeg er redd for at det blir mange innleggelser hvis det bare øker og øker og hvis bølgen/bølgene blir store, men håper av hele mitt hjerte at jeg aldri får rett. 

Mitt største ønske er at koronaviruset forsvinner og at vi aldri mer får smittebølger på grunn av korona. Det hadde vært en drøm. Vi har nok med de virusene vi har fra før som vi har hatt i alle år. Forkjølelse, influensa, omgangssyke osv. 

Endret av Warrior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Optimo
zemer skrev (10 minutter siden):

Eneste alle bør gjøre er å holde seg hjemme om de er syke

Ja, det ville hjulpet betraktelig. Synd at så mange ikke gidder å gjøre dette engang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roberto malone skrev (11 timer siden):

Kan ikke dere som er så redde ta dere en booster til? 🤷‍♂️

Ja og ferdig med det!!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamajune11 skrev (På 15.6.2022 den 19.40):

Ærlig talt, det fins da ikke folk som fortsatt er redd covid?? Alle har da skjønt det er mer eller mindre ufarlig? Mine svigers på 70 merket det knapt, min oldemor ble bare litt syk. Alle mine nærmeste ++ har hatt det og ingen ble særlig syke. Jeg trodde alle nå visste regjeringen og media hauset dette opp en million ganger størrw enn det var. 

Så latterlig ensporet du er. Kan du ikke lese statistikk og forskning heller enn å vise til din egen families erfaringer?

Mange har dødd, mange har blitt langvarig syke. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kan jo hende at FHI begynner å publisere data om covid19-assosierle innleggelser og dødsfall igjen nå når smittetrenden er økende?

Artikkel i Dagens Medisin

"I siste ukerapport sluttet imidlertid FHI å publisere data om covid-19-assosierte innleggelser og dødsfall blant vaksinerte versus uvaksinerte.

Grunnen til dette er umulig for meg å vite, men vi vet at andelen av covid-19-assosierte innleggelser var høyere for vaksinerte enn uvaksinerte i ukene før FHI sluttet å publisere disse dataene."

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg nettopp hadde født, mistet nesten en liter blod og manglet ca alt av vitaminer, var på det mest ræva helsa mi har sett i hele sitt liv, da ble jeg smittet med covid. Av min svigermor som bare ville innom og se den nyfødte babyen. Hun har lungeproblemer selv, og tok med seg Corona inn i huset hvor jeg var i elendig form, smittet min 2 uker gamle baby og holdt sønnen min på 3 på fanget selv om hun kjente hun i hemmelighet brygget på noe(innrømmet i ettertid). Vi ble syke hele gjengen, eller iallfall smittet. Litt hodepine og snue. Det gikk greit med svigermor også.

Var litt irritert der og da så klart, men skal hele livet settes på stopp, skal jeg bli sur for hun smitta oss når hun bare ville se ungene? Vi ble jo ikke engang ordentlig syke. Guttungen har dratt med seg verre ting enn det der hjem fra barnehagen denne høsten og vinteren. 

Nå som jeg ikke er gravid og i risikosonen ser jeg ikke poenget i å bry meg om å være redd for dette tullet lengre. Det er kanskje farlig for noen ja, men det er det flere ting som er.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt, latterliggjøring, spekulasjoner, brukerangrep, nedsettende ytringer, helseskadelig innhold og siteringer av slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...