Gå til innhold

Norge på vei inn i en ny smittebølge nå igjen?


Gjest Warrior

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Adobyen said:

Jeg leste i dag at det var mest smitte i aldersgruppen 50-59.  Det sto også at den immuniteten vi hadde etter vaksinene var på vei nedover og at omikon smitter lettere enn delta.  Det er også grunnen til økning i sykehusinnleggelser. Det var også noe om at det antakelig var mindre lang covid av omikron enn de tidligere.  
Men fortsatt ingen alvorlig situasjon.

Jeg tipper at vaksinerunde 4 skjer til høsten.

Jeg som er en stor støtter av vitenskap og vaksiner kommer ikke til å ta 4...period.  

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Adobyen
Outlander skrev (10 minutter siden):

Jeg som er en stor støtter av vitenskap og vaksiner kommer ikke til å ta 4...period.  

Har du hatt noen plager med de andre eller bare forsynt?  Vi var jo rene nåleputene i fjor 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

omikron uansett variant er jo som en mild forkjølelse for de aller fleste om man har tatt vaksinene. Jeg merket knapt at jeg hadde det, litt tett nese bare. De fleste andre jeg kjenner hadde ikke noe særlig mer dem eller. Er kun en jeg vet om som hadde feber..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har flere fått nr 4 for 1 til 2 mnd siden. Får de nr 5 til høsten? De jeg kjenner inkl min familie fikk covid som en forkjølelse. Uansett vaksine eller ei.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (5 timer siden):

omikron uansett variant er jo som en mild forkjølelse for de aller fleste om man har tatt vaksinene. Jeg merket knapt at jeg hadde det, litt tett nese bare. De fleste andre jeg kjenner hadde ikke noe særlig mer dem eller. Er kun en jeg vet om som hadde feber..

 

Den er som en mild forkjølelse uvaksinert også. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ikke til å gå over, det finnes andre koronavirus vi lever fint med og har hatt i årevis. Nå er jo dette viruset mutert til mild form og er som en forkjølelse eller influensa å regne. Noe jeg har sagt hele tiden at det kom til å bli.

Slapp av, du må ikke være redd. Får du det så forholder du deg likt som om du hadde vanlig influensa :) Har hatt det og ble knapt syk og jeg er uvaksinert .

Lev livet og vær fri og ikke overtenke. Noen vil alltids bli syke også av vanlig influensa. Sånn er bare livet. Håper du ikke går og tenker for mye på dette for det vil ødelegge sommeren for deg ❤️ 

 

  • Liker 7
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noe mange ikke vet er at mange sykehjemspasienter dør av lungebetennelse (sekundærkomplikasjon/sykdom) etter en vanlig influensa.  Men det står aldri influensa om dødsårsak. Mange flere eldre og syke kommer til å dø av influensa enn av covid de neste årene. 

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djungelvrål skrev (10 timer siden):

Noe mange ikke vet er at mange sykehjemspasienter dør av lungebetennelse (sekundærkomplikasjon/sykdom) etter en vanlig influensa.  Men det står aldri influensa om dødsårsak. Mange flere eldre og syke kommer til å dø av influensa enn av covid de neste årene. 

Nettopp!

 

https://forskning.no/bakterier-sykdommer-virus/covid-19-kan-gi-plager-lenge-etter-infeksjonen-er-ferdig-men-senskader-etter-infeksjoner-er-slett-ikke-noe-nytt/1741100

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et familiemedlem nå som har covid for første gang og er ganske så dårlig. Høy feber i flere dager og sliter veldig med hoste/slim og kvelningsfornemmelse pga. dette. Frisk, aktiv person i slutten av 50-åra. Trippelvaksinert.

Selv om det aller fleste tåler covid helt fint så er det noen som merker det mer enn andre. Kan bekrefte at dette familiemedlemmet aldri har blitt så dårlig av noe annet før.  Selv synest jeg ikke det hørest så lystig ut, så jeg unngår helst å få det, men jeg regner med at jeg får det til slutt jeg også og er glad for at jeg er ung og trippelvaksinert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamajune11 skrev (På 15.6.2022 den 19.40):

Ærlig talt, det fins da ikke folk som fortsatt er redd covid?? Alle har da skjønt det er mer eller mindre ufarlig? Mine svigers på 70 merket det knapt, min oldemor ble bare litt syk. Alle mine nærmeste ++ har hatt det og ingen ble særlig syke. Jeg trodde alle nå visste regjeringen og media hauset dette opp en million ganger størrw enn det var. 

"Alle" viste nok ikke at det ikke var farlig.

Noen har faktisk fått med seg at Norge har hatt mange, mange færre døde enn andre land, blant annet på grunn av gode tiltak.

At tiltakene fungerer kan jo ikke tas som et argument for at viruset var ikke farlig. Erfaringer fra resten av verden viser til dels store konsekvenser. På grunn av gode tiltak og dugnad er vi ikke like rammet i Norge. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (På 18.6.2022 den 1.34):

omikron uansett variant er jo som en mild forkjølelse for de aller fleste om man har tatt vaksinene. Jeg merket knapt at jeg hadde det, litt tett nese bare. De fleste andre jeg kjenner hadde ikke noe særlig mer dem eller. Er kun en jeg vet om som hadde feber..

 

Vel, vel. Har akkurat gått igjennom og mange på jobben har hatt det.

De fleste har hatt feber en to-fire dager. Kjenner ingen med den nye varianten som ikke har hatt feber, 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illuminatum skrev (15 minutter siden):

"Alle" viste nok ikke at det ikke var farlig.

Noen har faktisk fått med seg at Norge har hatt mange, mange færre døde enn andre land, blant annet på grunn av gode tiltak.

At tiltakene fungerer kan jo ikke tas som et argument for at viruset var ikke farlig. Erfaringer fra resten av verden viser til dels store konsekvenser. På grunn av gode tiltak og dugnad er vi ikke like rammet i Norge. 

En stor grunn til at få i Norge har dødd er fordi vi har god almennhelse og fordi vi har reseptbelagt antiobiotikabruk  Innvandrere ble rammet hardere gjennomsnittlig enn nordmenn pga at dårligere almenntilstand. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 6/18/2022 at 1:25 AM, Adobyen said:

Har du hatt noen plager med de andre eller bare forsynt?  Vi var jo rene nåleputene i fjor 😅

Ingen reaksjoner. Men 3 stk og covid i tillegg føler jeg at kroppen burde kjenner det igjen når jeg blir smittet på nytt :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djungelvrål skrev (1 minutt siden):

En stor grunn til at få i Norge har dødd er fordi vi har god almennhelse og fordi vi har reseptbelagt antiobiotikabruk  Innvandrere ble rammet hardere gjennomsnittlig enn nordmenn pga at dårligere almenntilstand. 

Eller så ble innvandrerne hardere rammet på grunn av at de bor mer trangt, hadde mindre mulighet for hjemmekontor etc.

Hvorfor nevner du antibiotikabruk som en årsak til at vi har få dødsfall? 

Så du tenker at vaksiner og det at folk ikke var samlet har noen relevans?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske mange som blir lagt inn på sykehus er med corvid ikke fordi corvid .  Jobbet en stund på sykehus før corvid æran  og  da hadde vi perioder med over 40 pasienter inne med influensa  og en god del døde. Men det var det aldri noe snakk om.  Også noro viruset .  Det tok liv det å overraskende ofte.  Men folk flest blir ikke så syke av dette.   Vel jeg har ei venninne hu er nesten døden nær vær gang hun får omgangssyke og d3n varer  rimelig lenge på hu. 

 

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Illuminatum skrev (På 21.6.2022 den 8.47):

"Alle" viste nok ikke at det ikke var farlig.

Noen har faktisk fått med seg at Norge har hatt mange, mange færre døde enn andre land, blant annet på grunn av gode tiltak.

At tiltakene fungerer kan jo ikke tas som et argument for at viruset var ikke farlig. Erfaringer fra resten av verden viser til dels store konsekvenser. På grunn av gode tiltak og dugnad er vi ikke like rammet i Norge. 

Men man vet jo ikke om tiltakene fungerte. FHI innrømmer glatt at de har ikke peiling, da de ikke fikk lov til/midler til å forske på det.
Norge er heller ikke det eneste landet som har hatt tiltak. Langt i fra. Men de var hverken av de strengeste eller av de slappeste. Hva mener du er spesielt med de norske tiltakene som gjør at de fungerte så mye bedre her?
På verdensbasis virker det å være liten sammenheng mellom grad av tiltak og utfall av koronasykdom. Men det er samtidig vanskelig å sammenligne da alle bruker ulike tellemåter. Kanskje det til sist er tellemåten som er avgjøende for utfallet...

Illuminatum skrev (På 21.6.2022 den 9.08):

Hvorfor nevner du antibiotikabruk som en årsak til at vi har få dødsfall? 

 

Virusinfeksjoner kompliseres iblant av bakterielle følgeinfeksjoner. Ikke minst når man blir bedt om å holde seg unna legen helt til man holder på å stryke med. Antibiotika hjelper mot disse bakterielle infeksjonene, men ofte ikke så godt i land som sliter med antibiotikaresistens.

Endret av Elaine Marley
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illuminatum skrev (9 timer siden):

Vel, vel. Har akkurat gått igjennom og mange på jobben har hatt det.

De fleste har hatt feber en to-fire dager. Kjenner ingen med den nye varianten som ikke har hatt feber, 

Med den nye, tenker du da på omicron? Jeg feks hadde ikke feber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justlooking skrev (31 minutter siden):

Med den nye, tenker du da på omicron? Jeg feks hadde ikke feber.

Tenker på Omikron BA.5 som er nå

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimo
Sitat

Haraldsplass Diakonale Sykehus i Bergen melder om en «markant» økning i antalle innlagte coronapasienter, melder Bergens Tidende.

Før 12. juni lå antallet daglige pasienter på rundt fire-fem, mens det de siste dagene har ligget rundt ti-tolv, opplyser sykehuset i en pressemelding.

Sammen med tallene fra Haukeland universitetssjukehus er det totalte antalle coronainnlagte i Bergen 30 i kveld. Begge har én på intensivavdelingen.

- Det ser ut for oss som at «høstbølgen» allerede har startet, sier Haraldsplass' adm.dir. Kjerstin Fyllingen til Bergens Tidende.

https://www.dagbladet.no/nyheter/corona-markant-okning/76424320

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...