Gå til innhold

Kake-styr fra FAU


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde bare svart at det har jeg ikke anledning til. Og ingenting mer.

 

Anonymkode: e5c73...64c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har desverre ikke misforstått nei - har fått brev, og de har lagt ut lister på Facebook om hvem som skal bake hva.. begge barna skal levere to kaker hver. Det provoserer meg at vi må merke kakene med navnet til barnet, slik at de får registrert hvem som evt ikke leverer. Tenker sånt burde vært frivillig eller anonymt. Jeg kan ikke bake i det heletatt, så er nødt til å bestille kakene.

hadde selvfølgelig ikke blitt så dyrt hvis det var sjokoladekake, og da kunne jeg bakt selv

. TS 

 

Anonymkode: dfb5d...968

Vet du hva, jeg tror ikke på dette i det hele tatt. Ikke for fem flate øre. 

Anonymkode: 07518...864

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi er en familie som ikke feirer 17. mai av forskjellige årsaker. Blant annet har vi  litt dårlig råd, og en av oss har minioritetsbakgrunn, føler at vi kan trekke oss litt tilbake med god samvittighet.

Fikk i dag beskjed om at vi må levere 2 marsipankake og 2 bløtkake i kakeeske, fordi klassen som egentlig skal arrangere 17. mai ikke får tak I nok kaker. vi får også beskjed om at det vil bli ringt rundt til foresatte som ikke leverer kaker, og at de som er bortreist må bestille leveranse fra bakeri. 
 

er det bare vi som synes det er mye press rundt 17.mai? Vi har også måttet gjort en hel masse forberedelser på fritiden vår, vi har gjort det med glede - men det var i det minste gratis.. kaker er dyre og det koster nok å holde barna med is og alt annet som hører til denne pengeslukedagen. Jeg vet om flere som har dårlig råd og ikke tør å stå frem for FAU om at man ikke har råd.

Anonymkode: dfb5d...968

Jeg hadde sagt at jeg ikke har penger til å levere 4 fløtekaker/marsipankaker!!! Hva søren!!

En kake langpanne type kake er en ting, men 4 fløtekaker! 🤨 nei hadde aldri skjedd! Man er ikke laget av penger, og ikke alle har tid eller ferdigheter til å lage slike kaker (mine faller alltid sammen). 

Anonymkode: a99ef...111

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er langt over streken. Så mange kaker, og dyre og tidkrevende kaker å lage, også! I tillegg til at man må kjøpe kakeeske! Det koster jo fort 500kr ++, og mange timers arbeid. Eventuelt godt over 1200-1500kr hvis man skal kjøpe disse kakene. Jeg hadde gitt klar beskjed om at dette er uaktuelt, og jeg har hverken dårlig råd eller minoritetsbakgrunn. De kunne fått en Toro langpanne eller noe, eller ingen kake.

De kan ikke akkurat anmelde deg for ikke å levere kaker. De har ikke myndighet til å pålegge deg noe som helst. Hvis de ringer for å gi deg dårlig samvittighet, kan du realitetsorientere dem. 
Her var det enkelt, hver familie til trinn x skulle ha med én kake (ikke spesifisert type), hver familie på trinn y skulle levere to kanner kaffe. Helt innafor! 

Anonymkode: 101e0...dec

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes det er ubehagelig å gå imot FAU, vi bor på en veldig liten plass..   Sitat TS.


Siden TS bor på en veldig liten plass, så tenker jeg ikke areal, men antall innbyggere. Da høres det nesten ut som TS troller med oss her inne. Få mennesker og 2 kaker fra hvert barn kan ikke stemme!

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bløtkake er ikke så mye dyrere enn sjokoladekake. :)

Men skjønner jo at du reagerer her!

Anonymkode: d4609...08a

Jo, det er mye dyrere. Jeg har bakt begge deler mange ganger. 

Anonymkode: 101e0...dec

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi bor på en veldig stor plass, det er 900barn på skolen, og her er det 60 familier som baker én kake hver (noe man har visst om i ett år). Så den klassen som skulle gjøre dette, de trenger altså for eksempel 150 (antall barn på skolen) ganger 2= 300 marsipan og bløtkaker. Det skulle holde til ca 2400 mennesker, så de 150 barna har 17 familiemedlemmer hver alle sammen.

Anonymkode: 34fb5...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ikke ut som om det er en ekte historie. Det er bare ikke mulig at noen krever at en familie skal bake 4 kaker. To bløtkaker og to marsipankaker? Jeg har hatt to barn på skolen, og det har vært maks en kake per barn. Og langpannekaker har vært populært. Lett å holde i en serviett og spise.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har skole med 500 barn (1-7), her leverer tre trinn kaker og to trinn kaffe.  Har stått og solgt kaker (pølser, is, kaffe, brus) flere år og har aldri sett kjøpekaker eller marsipan/bløtkake.     Det som gikk mest av var sjokoladelangpanne.  Litt for mange som bakte kaker som ingen ville ha og som egnet seg dårlig til å skjære opp.   Kanelboller i muffinsform gikk fort og mange fler skulle bakt sånt hos oss. 

Anonymkode: 45ffa...538

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har skole med 500 barn (1-7), her leverer tre trinn kaker og to trinn kaffe.  Har stått og solgt kaker (pølser, is, kaffe, brus) flere år og har aldri sett kjøpekaker eller marsipan/bløtkake.     Det som gikk mest av var sjokoladelangpanne.  Litt for mange som bakte kaker som ingen ville ha og som egnet seg dårlig til å skjære opp.   Kanelboller i muffinsform gikk fort og mange fler skulle bakt sånt hos oss. 

Anonymkode: 45ffa...538

Jepp! Langpannekaker, spesielt sjokoladekaker, muffins og boller går unna i full fart. Jeg aner ikke hva slags skole som trenger to marsipankaker og to bløtkaker, og krever det fra samme familie. 😮

Jeg hadde med Pavlova 1 år. Det var veldig populært, selv om det er noe klin å spise. Det ble en stor plate av to poser pavlovabunn, på størrelse med en langpanne. Alt ble spist opp, og andre kaker sto det igjen mye av.

Jeg tror den ble spist opp fordi mange som ikke liker kake, liker Pavlova.

Endret av ops2
la til siste setning
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager alltid brett av noe og pakker inn i folie som gjør at jeg ikke trenger å dra for å hente fat igjen på skolen, men «fatet» kan kastes.  Derfor lager jeg ikke lenger langpanne…

Anonymkode: 45ffa...538

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi er en familie som ikke feirer 17. mai av forskjellige årsaker. Blant annet har vi  litt dårlig råd, og en av oss har minioritetsbakgrunn, føler at vi kan trekke oss litt tilbake med god samvittighet.

Fikk i dag beskjed om at vi må levere 2 marsipankake og 2 bløtkake i kakeeske, fordi klassen som egentlig skal arrangere 17. mai ikke får tak I nok kaker. vi får også beskjed om at det vil bli ringt rundt til foresatte som ikke leverer kaker, og at de som er bortreist må bestille leveranse fra bakeri. 
 

er det bare vi som synes det er mye press rundt 17.mai? Vi har også måttet gjort en hel masse forberedelser på fritiden vår, vi har gjort det med glede - men det var i det minste gratis.. kaker er dyre og det koster nok å holde barna med is og alt annet som hører til denne pengeslukedagen. Jeg vet om flere som har dårlig råd og ikke tør å stå frem for FAU om at man ikke har råd.

Anonymkode: dfb5d...968

Si at dere kjenner flere som har dårlig råd og det bør gjøres slutt på slikt system. 

FAU er ikke din arbeidsgiver eller foresatte. Ta styring selv.  Ta kontakt med rektor for å få slutt på det. 

Jeg betaler skatt for at skolen skal være gratis. Jeg hadde nektet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten så jeg tror du har barn på samme skole som en venninne av meg. 

Der var det noe ala det samme det året hennes barns klassetrinn hadde ansvar for 17. mai arrangementet. Hun måtte levere fire kaker - langpannekaker o.l. var ikke godtatt - det skulle være «skikkelige» kaker. I tillegg måtte de stille med et helt hinsides antall premier til leker. 

Anonymkode: 1612e...043

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å heeeeeerregud! Dette er jo selvsagt troll! 

Anonymkode: 89921...12d

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (11 timer siden):

Det høres ikke ut som om det er en ekte historie. Det er bare ikke mulig at noen krever at en familie skal bake 4 kaker. To bløtkaker og to marsipankaker? Jeg har hatt to barn på skolen, og det har vært maks en kake per barn. Og langpannekaker har vært populært. Lett å holde i en serviett og spise.

Selv om det virker litt ekstremt, er det mange ko-ko foreldre der ute som sitter i FAU og kommer på all slags ekstreme krav. Så jeg ville ikke utelukke det helt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er helt uakseptabelt. FAU kan ikke presse foreldre til å levere to kaker per barn. Og attpå til marsipankake/bløtkake. 
Det hadde jeg tatt opp med skolen og sagt fra at slikt er fullstendig uakseptabelt. 
Det vanlige er vel at en familie leverer en hjemmebakt kake etter eget ønske.

Anonymkode: 5bc4a...1e7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ts: hvordan er dette opplegget da? Du har to barn, hvor hvert av barna stiller med to kaker hver. Er de tvillinger og går i samme klasse? Det vanlige er jo at det er én klasse som har ansvaret for 17. mai. Selvfølgelig et helt horribelt krav dette her, og noe du bør ta med skolen. Skjønner virkelig ikke ønsket om kremkaker og marsipankaker, har selv vært kjøkkenansvarlig på 17. mai for å si det sånn..

Anonymkode: 27841...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Vi er en familie som ikke feirer 17. mai av forskjellige årsaker. Blant annet har vi  litt dårlig råd, og en av oss har minioritetsbakgrunn, føler at vi kan trekke oss litt tilbake med god samvittighet.

Fikk i dag beskjed om at vi må levere 2 marsipankake og 2 bløtkake i kakeeske, fordi klassen som egentlig skal arrangere 17. mai ikke får tak I nok kaker. vi får også beskjed om at det vil bli ringt rundt til foresatte som ikke leverer kaker, og at de som er bortreist må bestille leveranse fra bakeri. 
 

er det bare vi som synes det er mye press rundt 17.mai? Vi har også måttet gjort en hel masse forberedelser på fritiden vår, vi har gjort det med glede - men det var i det minste gratis.. kaker er dyre og det koster nok å holde barna med is og alt annet som hører til denne pengeslukedagen. Jeg vet om flere som har dårlig råd og ikke tør å stå frem for FAU om at man ikke har råd.

Anonymkode: dfb5d...968

BULLSHIT sier jeg!!!!  Ingen verdens FAU krever dette. Nå gir du deg.  

Hilsen flere barns mor med ørten tusen 17.mai skolefeiringer. 

Anonymkode: e55fc...215

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et spesielt krav! Å bestille fra bakeri er også dyrt. I tillegg er det ingen plikt til å stille med kake ved slike anledninger. FAU motiverer ikke akkurat foreldre til å bistå når de oppfører seg slik. 
Du bør egentlig legge ut link til denne tråden på facebookgruppen til FAU/17.mai…Så kan de se at dette her ikke er greit. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, ops2 said:

Det høres ikke ut som om det er en ekte historie. Det er bare ikke mulig at noen krever at en familie skal bake 4 kaker. To bløtkaker og to marsipankaker? Jeg har hatt to barn på skolen, og det har vært maks en kake per barn. Og langpannekaker har vært populært. Lett å holde i en serviett og spise.

INGEN krever familier å lage mer en x antall boller eller en kake!  Nå må dere gi dere.  Til og med venninnen som har trillinger måte bare lage en kake.  

 

Anonymkode: e55fc...215

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...