Gå til innhold

Kake-styr fra FAU


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

TS, er det slik at ingen i klassen som har ansvaret kan levere kaker?

Hos oss er det samme trinn hvert år som har ansvar - et trinn har ansvar for leker, et trinn for å sette opp bord og stoller og rydde opp. Det blir mange foreldre, så ikke alle må bake, rydde eller drive med leker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tipper du har misforstått meldingen. Ingen krever 4 kaker fra en familie.

Anonymkode: 98c9c...fd3

  • Liker 20
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har desverre ikke misforstått nei - har fått brev, og de har lagt ut lister på Facebook om hvem som skal bake hva.. begge barna skal levere to kaker hver. Det provoserer meg at vi må merke kakene med navnet til barnet, slik at de får registrert hvem som evt ikke leverer. Tenker sånt burde vært frivillig eller anonymt. Jeg kan ikke bake i det heletatt, så er nødt til å bestille kakene.

hadde selvfølgelig ikke blitt så dyrt hvis det var sjokoladekake, og da kunne jeg bakt selv

. TS 

 

Anonymkode: dfb5d...968

  • Liker 3
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene vi bakte kaker for idrettslag og diverse,  fikk vi alltid beskjed om å IKKE levere kremkaker, da de ikke holder seg særlig lenge uten kjøling 

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har desverre ikke misforstått nei - har fått brev, og de har lagt ut lister på Facebook om hvem som skal bake hva.. begge barna skal levere to kaker hver. Det provoserer meg at vi må merke kakene med navnet til barnet, slik at de får registrert hvem som evt ikke leverer. Tenker sånt burde vært frivillig eller anonymt. Jeg kan ikke bake i det heletatt, så er nødt til å bestille kakene.

hadde selvfølgelig ikke blitt så dyrt hvis det var sjokoladekake, og da kunne jeg bakt selv

. TS 

 

Anonymkode: dfb5d...968

Du er ikke nødt til noe som helst. Du sier dere har dårlig råd, da er det helt horribelt at dere skal bruke så mye penger på noe sånt. Vi har også dårlig råd, og vi bestiller ikke kake til egne runde dager engang, det er jo svindyrt.

De har ingen som helst slags myndighet til å pålegge dere noen ting, så bare si nei.

Anonymkode: f4f3d...a02

  • Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har desverre ikke misforstått nei - har fått brev, og de har lagt ut lister på Facebook om hvem som skal bake hva.. begge barna skal levere to kaker hver. Det provoserer meg at vi må merke kakene med navnet til barnet, slik at de får registrert hvem som evt ikke leverer. Tenker sånt burde vært frivillig eller anonymt. Jeg kan ikke bake i det heletatt, så er nødt til å bestille kakene.

hadde selvfølgelig ikke blitt så dyrt hvis det var sjokoladekake, og da kunne jeg bakt selv

. TS 

 

Anonymkode: dfb5d...968

Drit i listen. Lever en langpanne-sjokoladekake, gjerne den glutenfrie fra Toro, som andre har skrevet om. Om noen klager på det, sier du bare at det er mer inkluderende enn bløtkaker og marsipankaker. Og på 17.mai er det viktig å være inkluderende😊 Dessuten er jo 17.mai-feiring på skolen mer for barna, som ofte foretrekker sjokoladekake. Og om du ønsker å ta med noe med navnet til det andre barnet, kan du steke opp noen vafler og ta med en krukke syltetøy til.

Men husk at du ikke MÅ noe som helst. Jeg var frivillig i hjelpeapparatet da barnet mitt spilte fotball, og på cuper vi arrangerte måtte foreldrene ta med seg noe til salg. Enten det var drikke, vaffelrøre eller lignende (men selvsagt ikke 4 kaker!). Det var alltid de samme foreldrene som ikke bidro, men det er klart vi ikke gjorde noe med det. Det kan jo være ulike grunner til at folk ikke bidrar, og hva de grunnene er, har ingen noe med.

Anonymkode: 0afdb...aa6

  • Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kontakt skolen. Dette er ikke riktig. Lever en langpanne sjokoladekake. Slutt å la deg kue av andre mennesker. 
 

savner korona-17.mai

Anonymkode: f5a65...3bf

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra et kjapt Google-søk så ser det ut til at å bestille èn marsipankake i «middels» størrelse koster rundt 500 kr. Bløtkaker ser ut til å koste ca. det samme, så da blir det jo 2000,- kroner dersom èn familie skal måtte bestille 4 kaker. 🙄🤦‍♀️ Og det er selvsagt ikke ok, og det bør de få tydelig tilbakemelding om. Fint at de vil lage en hyggelig 17. mai-feiring, men dere skal da ikke måtte sponse feiringen deres med en så høy sum. 

Ser at (noen) bakerier er åpne på 17. mai, men de fleste har allerede tettpakket program denne dagen og kan ikke hente masse kaker da (og kanskje kakene må leveres før bakeriet åpner også? 🤷‍♀️) Så dersom man må hente de dagen før (eller bake de selv, for den saks skyld); Hvor i huleste skal man oppbevare alle disse kakene?? De må jo stå kjølig. Selv har jeg null sjans til å få plass til FIRE kaker i kjøleskapet. Mulig det kunne ha gått dersom vi hadde planlagt slik at kjøleskapet kunne være tilnærmet tomt akkurat da, men på en dag som 17. mai, hvor butikkene er stengt og mange skal ha besøk av familie til god mat så er det åpenbart at det ikke fungerer for de fleste. 🙄

Her hadde jeg bare driti i hele greia, og levert ei langpanne-kake med begge barnas navn på.

Anonymkode: 38536...393

  • Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var way over the top.

Hos oss etterspør FAU frivillige til å bake langpanner med sjokolade/gulrotkake, muffins, boller osv. Ordinære enkle kaker som kan bakes så rimelig man vil.

Men jeg tenker man tar ansvar sammen når man har barn, og leverer ei enkel kake/boller eller liknende om det mangler. 
 

Ei langpanne med enkel glasur og noe strø klarer de fleste. Lever dere fra hånd til munn bare svarer du nei, dere skal ikke på arrangementet. 
 

Skal alle tenke som dere blir det ingen 17.mai 🤷‍♀️

 

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv "Hei, jeg baker gjerne en sjokoladekake eller brownie men marsipankaker utgår ettersom jeg ikke kan dette. Mvh NN"

Anonymkode: 451c6...826

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg har desverre ikke misforstått nei - har fått brev, og de har lagt ut lister på Facebook om hvem som skal bake hva.. begge barna skal levere to kaker hver. Det provoserer meg at vi må merke kakene med navnet til barnet, slik at de får registrert hvem som evt ikke leverer. Tenker sånt burde vært frivillig eller anonymt. Jeg kan ikke bake i det heletatt, så er nødt til å bestille kakene.

hadde selvfølgelig ikke blitt så dyrt hvis det var sjokoladekake, og da kunne jeg bakt selv

. TS 

 

Anonymkode: dfb5d...968

Bløtkake er ikke så mye dyrere enn sjokoladekake. :)

Men skjønner jo at du reagerer her!

Anonymkode: d4609...08a

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg har desverre ikke misforstått nei - har fått brev, og de har lagt ut lister på Facebook om hvem som skal bake hva.. begge barna skal levere to kaker hver. Det provoserer meg at vi må merke kakene med navnet til barnet, slik at de får registrert hvem som evt ikke leverer. Tenker sånt burde vært frivillig eller anonymt. Jeg kan ikke bake i det heletatt, så er nødt til å bestille kakene.

hadde selvfølgelig ikke blitt så dyrt hvis det var sjokoladekake, og da kunne jeg bakt selv

. TS 

 

Anonymkode: dfb5d...968

Er dette sant? 

Du skal selvfølgelig ikke bestille noen kaker. Lister på Facebook faktisk. Skal alle elever levere kaker? Det blir jo flere titalls kaker, haha. Det er helt unødvendig.

Da ville jeg svart under denne listen: Vår familie skal ikke levere 4 kaker. Vi kan eventuelt i ytterste tilfelle stille opp med 1 Toro-langpannekake med glasur.

Er det ikke bra nok for dem, leverer du ingenting.

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

atropos skrev (1 time siden):

Helt uaktuelt. Jeg kunne kanskje strukket meg til en langpanne fra Toro, men marsipankake i ekse? De må jo ha røyka sokkene sine😂

Akkurat det med leveres i eske, er nok bunnet i hygienekrav. Det stilles faktisk strenge krav fra mattilsynet om kaker som skal selges eller loddes ut for eks.

Men ellers enig i det andre sier om at dette er uhørt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sitter i fau selv og jeg reagerer sterkt på dette. 
For det første kan vi ikke kreve at folk baker eller kjøper kaker. 
Jeg har kjøpt inn ingredienser til kaker fra fau kassen og spurt om noen av foreldrene kan bake på skolekjøkkenet. 
Inntekt fra kakene går til fau. 
De som melder seg frivillig til å bake og gjerne fikser alt selv sparer penger til fau, men ingen krav. 
 

Skole skal være gratis. Og de som ikke har penger til å kjøpe seg godt når vi har arrangement har fått uten å måtte betale for det. Ingen skal bli ekskludert fordi 🤷‍♀️ 
 

slikt press med å måtte stille med slike kaker er helt hårreisende. Si nei og hold på det. Så ta det opp på agenda neste foreldremøte. Slikt skal det ikke være  

Anonymkode: 4c928...7ef

  • Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker

Dette er jo ikke lov engang. Skolen skal være gratis for alle. Kaker får de garantert nok av, da det alltid lages for mye til slike tilstelninger.

Syns det er rimelig frekt å si at de som ikke leverer, må bestille fra bakeri. God eller dårlig råd, skal ikke ha noe å si. Dere har full rett til å melde dere ut. Jeg hadde bedt dem drite og dra, og slengt på røret.

Syns ikke dere trenger å svare på telefonen engang. 

Endret av Villfisker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marsipankaker er svært dyre kaker, og bløtkaker er vi mange som aldri har laget før da dette sjelden er populært for barn. Her hadde jeg sendt mail og informert om at jeg hverken kunne bake bløtkake eller marsipankake og at slike kaker koster 500 kr per stk på bakeri. Forventer de virkelig at dere bruker 2000 kroner på å bake kaker til et arrangement hvor dere ikke engang skal være med? Høres ut som om dere har bosatt dere på en skikkelig giftig plass... 

Anonymkode: 04d76...e4f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sikkert bare en over ivrig  forelder  som tror alle har " råd til en 50 lapp" og tror  alle har brennende  lyst å bake. Det er ikke lovpålagt  du blir ikke hengt ut.  

Bare  enten over se det og obs jeg glemte det var jo ikke hjemme. Eller si fra at desverre jeg kan ikke trenger ikke forklare mere. Viss du føler  du må tilby å bake en toro  20 kr pakka på europris.  

Anonymkode: 2d88e...91e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg er naiv, men jeg klarer liksom ikke å tro at dette stemmer. Det høres fryktelig rart ut. Marsipankake?! Hvorfor i all verden skal man ha marsipankake? Jeg har flere barn selv, har jobbet som lærer, sittet i FAU og div komitéer. Det har aldri vært noe tema at noen foreldre må levere marsipan- eller bløtkaker. Men én gang må jo være den første. 
 

Levér en langpannekake à la Toro, og se på oppdraget som utført

 

Anonymkode: 021e7...0eb

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg sitter i fau selv og jeg reagerer sterkt på dette. 
For det første kan vi ikke kreve at folk baker eller kjøper kaker. 
Jeg har kjøpt inn ingredienser til kaker fra fau kassen og spurt om noen av foreldrene kan bake på skolekjøkkenet. 
Inntekt fra kakene går til fau. 
De som melder seg frivillig til å bake og gjerne fikser alt selv sparer penger til fau, men ingen krav. 
 

Skole skal være gratis. Og de som ikke har penger til å kjøpe seg godt når vi har arrangement har fått uten å måtte betale for det. Ingen skal bli ekskludert fordi 🤷‍♀️ 
 

slikt press med å måtte stille med slike kaker er helt hårreisende. Si nei og hold på det. Så ta det opp på agenda neste foreldremøte. Slikt skal det ikke være  

Anonymkode: 4c928...7ef

Skole er gratis men det går under frivillighet. Uten frivillighet er det mye som ikke går an. 17.mai er tufta på frivillig innsats. Tenk om alle som hadde gjort noe for fellesskapet skulle hatt betaling! Da hadde blitt lite tilstelninger gitt. 

Det er jo ungene det går utover om foreldrene ikke stiller opp da. Men selvsagt må man legge seg på et nivå alle kan klare. 

Anonymkode: c9029...6e0

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har desverre ikke misforstått nei - har fått brev, og de har lagt ut lister på Facebook om hvem som skal bake hva.. begge barna skal levere to kaker hver. Det provoserer meg at vi må merke kakene med navnet til barnet, slik at de får registrert hvem som evt ikke leverer. Tenker sånt burde vært frivillig eller anonymt. Jeg kan ikke bake i det heletatt, så er nødt til å bestille kakene.

hadde selvfølgelig ikke blitt så dyrt hvis det var sjokoladekake, og da kunne jeg bakt selv

. TS 

 

Anonymkode: dfb5d...968

Da ville jeg ha skrevet «Dette strider klart imot gratisprinsippet, og jeg kommer ikke til å levere kake i henhold til liste. Jeg kan stille med en sjokoladekake om dette er ønskelig, selv om vi ikke kommer til å være hjemme 17. mai.»

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...