Gå til innhold

Kake-styr fra FAU


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ananas. skrev (3 timer siden):

På stedet jeg kommer fra har det stort sett vært én klasse som har hatt ansvar for å arrangere 17. mai for hele bygda, fordi det bare er en skole der. Altså samles alle på samme sted, med besteforeldre, naboer og absolutt alle som vil. Arrangementet på skolen er det eneste 17. mai arrangementet i bygda. Det betyr at de foresatte til de 25-40 elevene som går der har hatt ansvar for kakesalget (og alt anner) til de cirka 2000 innbyggerne som bor der. Det kan godt være at de har gjort endringer siden jeg flyttet derfra, men med et sånt opplegg så blir det mye arbeid på hver, for eksempel bake to kaker, være vakt for lekene en halv dag og kiosken den andre halve. Jeg synes ikke at det er noen god måte å løse arrangementet på, og det har meg bekjent aldri blitt bedt om kremkaker, men at det som er beskrevet i HI KAN være sant har jeg ikke vanskelig for å tro, om hun bor på et lite sted med litt.. ambisiøse festkomiteer. 
 

Med det sagt: Jeg synes at det som beskrives i HI er alt for mye å forvente fra en enkelt familie, samtidig så synes jeg at man bør ta litt ansvar det ene året man får tildelt uavhengig av ens eget forhold til 17. mai, rett og slett fordi det er sånn vi får til trivelige arrangementer som folk setter pris på landet over. Dugnad kan være et traurig konsept, og jeg synes iblant at det blir for mye brukt og brukt til feil ting, men akkurat i 17. mai-sammenheng så er det det som gjør at alle barn har et arrangment å gå til og mulighet til å delta. At man hater det det/de årene man selv har ansvaret og sliter med logistikken eller helst vil gjøre andre ting har jeg stor forståelse for. Men å ta vekk frivilligheten i samfunnet.. Den prislappen hadde blitt enorm. 

Jeg lurer på hvilken «prislapp» som «hadde blitt enorm» ved disse småstedene løste dette på den logiske måten: FAU/skolen hadde bestilt ørten kaker fra bakeri, med faktura. Så hadde kakestykkene blitt solgt til ordinær utsalgspris (dette hadde også redusert ressurssløseriet som en annen her beskriver; at folk «kjøper mange kakestykker for å smake». Hvorfor bake kaker som folk bare skal smake på og kaste? :klo: ) Så kommer fakturaen og den kan betales med (deler av) inntekten fra salget. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da burde du lese de trådene som beskriver at dette er vanlig flere steder. Ikke kravet om marsipankake, men når en klasse skal lage fest for hele bygda på 500-2000 mennesker så kreves det mye kaker det året. For mange småsteder så er dette høydepunktet for de eldre og spesielt enslige eldre. Så det er på en måte et godt tiltak for bygda selv om kravet det året du må arrangere er store.

Anonymkode: e95b9...16d

Da bør enten byrden fordeles over flere klasser (slik at hver familie har med en kake hvert år) eller så bør det løses som beskrevet ovenfor. 

Anonymkode: 38536...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ops2 skrev (7 minutter siden):

Skal noen virkelig slippe unna med å ta med bare kaffe?! FAU burde heller ordne med kaffen, og si at foreldrene til hvert barn har ansvaret for en kake.

His oss var det også slik at noen foreldre tok med kaffe, og det ble byttet om neste år. Men da var det bare en kake, og det mente jeg var helt okay.

Fire kaker... ekstremt.

På lokalskolen her så hadde  4 og 6 klasse kaker, 1 og 2 klasse kaffe…

Anonymkode: 7bda3...f1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

På lokalskolen her så hadde  4 og 6 klasse kaker, 1 og 2 klasse kaffe…

Anonymkode: 7bda3...f1f

Men ikke at hver familie måtte ha med flere kaker, håper jeg. Horribelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å bake. Jeg kunne tatt med to kaker, hvis noen andre ikke kunne steppe inn.

Men så detaljert? Og hvor i fuglesangen får man tak i KAKEESKER på så kort varsel? Hva med slike kaketiner i plast? Hva er galt med det? De fleste hjem har vel en slik stående.

Herregud, snakk om detaljstyring. Her har Karen, Tante Sofie & Prysseluskan tatt over FAU.

Men får ikke FAU noen inntekter? Noe støtte fra kommunen eller skolen? Jeg husker ikke. Hvis de vet hvor mye de tok inn på kakesalg andre år, så kan de bestille kaker, og betale de etterpå med penger fra 17.mai.

(Jeg skriver "fuglesangen" for å holde det PG)

Endret av ops2
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg lurer på hvilken «prislapp» som «hadde blitt enorm» ved disse småstedene løste dette på den logiske måten: FAU/skolen hadde bestilt ørten kaker fra bakeri, med faktura. Så hadde kakestykkene blitt solgt til ordinær utsalgspris (dette hadde også redusert ressurssløseriet som en annen her beskriver; at folk «kjøper mange kakestykker for å smake». Hvorfor bake kaker som folk bare skal smake på og kaste? :klo: ) Så kommer fakturaen og den kan betales med (deler av) inntekten fra salget. 

Anonymkode: 38536...393

Nå tenkte jeg på frivilligheten generelt, ikke bare frivillighet knyttet til 17. mai, og i alle fall ikke bare kakebaking på 17. mai. Men til det du spør om: Det kan man fint gjøre. Noen steder bortfaller da FAUs/elevenes inntekt for dagen, det kan man selvfølgelig si at er helt greit. Skal man droppe frivilligheten i hele 17. mai-sammenhengen, må man også benytte seg av lønnende krefter for å bemanne kiosken, arrangere leker, rigge eventuelle scener etc. Det kan man selvfølgelig gjøre, men jeg tenker at det at vi alle deler på oppgavene i et slags system er bedre - gitt at man er edruelig når oppgavene fordeles. At en familie skal bake/fikse to marsipankaker og to bløtkaker er ikke engang i nærheten av å være edruelig. 
 

Som sagt: Jeg har ingenting imot måten du skisserer å gjøre det på, men kutter man _all_ frivillighet i forbindelse med 17. mai så står man igjen med lite og/eller et dyrt arrangement som ikke lenger er for alle. Det er en av dagene der JEG tenker at dugnad er verdt stresset med det, gitt at de som ikke har råd, helse, andre som kan holde små barn under oppsyn etc. får slippe. Hvis løsningen er «kommunen betaler» etc., så må vi til syvende og sist betale hele regningen likevel, og det er helt i orden for meg at noen synes at det er bedre enn frivillighet og litt dugnad. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kanskje ikke, men man kan tenke litt, og dette er troll. Punktum. 

Anonymkode: 07518...864

Ja vi kan alle tenke litt. Vi tenkte jo også at Putin ikke skulle sende Russland ut i krig i dette herrens år og her sitter vi. Uten sammenligning forøvrig.

Anonymkode: 4386b...bf5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ops2 skrev (1 time siden):

Men ikke at hver familie måtte ha med flere kaker, håper jeg. Horribelt.

Jeg kommenterte litt tidligere, men ja- 2 kaker Pr elev i 4 og 6 klasse, pluss at hvert korpsmedlemm måtte ha med en kake. Gøy det året det var en 4 klassing og en 6 klassing og en av de attpåtil gikk i korpset.

Anonymkode: 7bda3...f1f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Selvsagt kan de ikke kreve at dere skal levere to marsipankaker og to bløtkaker. Det er jo helt hinsides all fornuft. Det er nesten så jeg ikke tror det er sant. 

Anonymkode: 0afdb...aa6

Tror det er pr klasse, og ikke foreldre. Ingen som ber en familie bake 4 kaker. 

Anonymkode: 9340b...0ae

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan blir egentlig økonomien i dette? Som kakebakende forelder, blir det hipp som happ om jeg bruker tid og penger på å bake en kake med 20 kakestykker som selges til 20 kroner stykket, eller om jeg dropper hele kakestyret og i stedet gir FAU 400 kroner? (altså samme pris som 20 kakestykker x 20 kroner).

Anonymkode: 4b26d...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha misforstått eller troller, marsipankake og bløtkake er ikke vanlig på 17.mai på skolen. Sjokoladekake er vanlig. 

Anonymkode: f4ef5...59a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg vet absolutt 100% at ingen krever en familie å lage 4 kaker JA.

Anonymkode: e55fc...215

Her var det ikke alle foreldre som kunne bake og derfor måtte vi andre ta med tilsvarende. Så husker vi endte med 3 stykk 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du må ha misforstått eller troller, marsipankake og bløtkake er ikke vanlig på 17.mai på skolen. Sjokoladekake er vanlig. 

Anonymkode: f4ef5...59a

Det er utrolig korttenkt å tro at akkurat det du er vant til er det som er «vanlig» alle steder i Norge. Lov å tenke litt lenger altså. 

Anonymkode: 5bc4a...1e7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvor i landet organisasjonen er så dårlig at det kommer et skriv med krav om flere kaker under ei uke før feiringen.

Hadde som flere andre skrev bakt én langpannekake, Toro hvis nødvendig og ansett som god nok.

Jeg er utlending selv og ikke glad i 17. mai, jeg syns det er nesten creepy nasjonaldagens høydepunkt er små skolebarn i tog. Men ok, feiringen er slik og mine barn må gå i tog så lenge de er i barneskolen, jeg lager kake dersom jeg blir bedt om og alt det der, men det finnes grenser.

Anonymkode: 0f83b...c70

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg lurer på hvilken «prislapp» som «hadde blitt enorm» ved disse småstedene løste dette på den logiske måten: FAU/skolen hadde bestilt ørten kaker fra bakeri, med faktura. Så hadde kakestykkene blitt solgt til ordinær utsalgspris (dette hadde også redusert ressurssløseriet som en annen her beskriver; at folk «kjøper mange kakestykker for å smake». Hvorfor bake kaker som folk bare skal smake på og kaste? :klo: ) Så kommer fakturaen og den kan betales med (deler av) inntekten fra salget. 

Da bør enten byrden fordeles over flere klasser (slik at hver familie har med en kake hvert år) eller så bør det løses som beskrevet ovenfor. 

Anonymkode: 38536...393

De smaker jo ikke bare på kakene og kaster dem.De spiser dem. Du vet at i enkelte deler av landet spiser folk kaker som en middag, og å bare spise en type kake er uhørt 😅

Jeg fikk helt sjokk når jeg flyttet til østlandet og opplevde at folk kun serverte 2 kaker i en bursdag for det hadde jeg aldri opplevd før. Ikke at jeg sier det er rett fordi nå serverer jeg også kun 2 kaker i en bursdag, men jeg tror mange ikke helt forstår hvor sterk kakekulturen er enkelte steder.

Anonymkode: e95b9...16d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss bidrar elever/familier på 1.-4. trinn med 1 kake og 5.-7. trinn med påsmurte rundstykker/ smørbrød. Har man flere barn på skolen leverer man kun for eldste barnet. Veldig grei ordning synes jeg! 

Anonymkode: 21c34...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på TS. Sånn er det på bygda. Det kan også hende at kakene skal være premier til lotteriet.

Anonymkode: dec04...cf1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 13.5.2022 den 16.35):

Vi er en familie som ikke feirer 17. mai av forskjellige årsaker. Blant annet har vi  litt dårlig råd, og en av oss har minioritetsbakgrunn, føler at vi kan trekke oss litt tilbake med god samvittighet.

Fikk i dag beskjed om at vi må levere 2 marsipankake og 2 bløtkake i kakeeske, fordi klassen som egentlig skal arrangere 17. mai ikke får tak I nok kaker. vi får også beskjed om at det vil bli ringt rundt til foresatte som ikke leverer kaker, og at de som er bortreist må bestille leveranse fra bakeri. 
 

er det bare vi som synes det er mye press rundt 17.mai? Vi har også måttet gjort en hel masse forberedelser på fritiden vår, vi har gjort det med glede - men det var i det minste gratis.. kaker er dyre og det koster nok å holde barna med is og alt annet som hører til denne pengeslukedagen. Jeg vet om flere som har dårlig råd og ikke tør å stå frem for FAU om at man ikke har råd.

Anonymkode: dfb5d...968

folk må bidrag og slutte og sutre

Anonymkode: cf599...907

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde levert 1 kake og sagt i fra klart og tydelig at jeg har gjort mitt 

Anonymkode: 014ed...088

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er utrolig korttenkt å tro at akkurat det du er vant til er det som er «vanlig» alle steder i Norge. Lov å tenke litt lenger altså. 

Anonymkode: 5bc4a...1e7

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror på TS. Sånn er det på bygda. Det kan også hende at kakene skal være premier til lotteriet.

Anonymkode: dec04...cf1

Lotteripremie gir mer mening. 

Anonymkode: f4ef5...59a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres rart ut. Også å gå beskjed om det 4 dager før dagen.

Sånne ting avklares i god tid og blir tatt opp på foreldremøter tidlig det året klassen er ansvarlig for arrangementet. 

 

Ellers, ville Bakt en langpannekake og avlevert som avtalt.  Blir det noe spørsmål så ville jeg sagt at det er dette jeg har kapasitet til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...