Gå til innhold

Kake-styr fra FAU


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Meg i innlegget over - jeg sitter altså i FAU på min skole, for vi har så få elever at alle foreldre må ta en runde eller to i FAU.

Vi "misliker" ingen personlig, så vidt meg bekjent. Men vi misliker veldig det konseptet med å ikke respondere på forespørsler. Vi har blitt enige med alle foreldrene om at vi bruker facebook som kanal for å arrangere ting for ungene, og alle bursdagsinvitasjoner for eksempel legges inn der (og dem er det alltid rask respons på fra alle familier). Så når FAU legger ut liste over "vi trenger disse kakene og vi trenger frivillige til X og Y" så er det alltid et par foreldre som svarer i løpet av timer, noen som svarer etter et døgn, noen som svarer etter første purring og noen som ALDRI svarer, selv om vi tagger dem personlig eller sender dem PM eller møter dem på gata og minner dem på listene. Og da blir det til slutt til en melding om at "nå er resten tatt, så nå må du sørge for X til 17. mai, ref. liste fra FAU".

Anonymkode: 6559b...580

Helt sinnsyk oppførsel spør du meg🙈 Tenk på alle som ikke har noe forhold til 17. mai engang. Det er utenfor skoletid og det er så drøyt at foreldre skal sitte å diktere andre på den måten.

Anonymkode: 16e74...51b

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer på om de som krever kaker altså Fau egentlig tenker over at ikke alle har like god økonomi. 
en annen ting. Det er ikke nevnt i HI men av og til kommer det melding om at kaker må være glutenfri . Er de egentlig klar over hvor vanskelig det kan være?  Faktisk så krever glutenfri bakst mye. Ikke kan de bakes i rom hvor det har vært bakt vanlig kaker først. Det må ikke være melstøv i rommet f.ex.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp eplekake miks og lag langpannekake. Det har jeg gjort. Miksen koster vel 60 kr for to pakker. 

Det er enkelt og greit, og veldig raskt. Har ikke fått med meg om de ønsker en spesiell kake type faktisk. Har ikke fått beskjed om det, og dette er bærum.

Anonymkode: 503fb...1cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, sucasamicasa said:

Lurer på om de som krever kaker altså Fau egentlig tenker over at ikke alle har like god økonomi. 
en annen ting. Det er ikke nevnt i HI men av og til kommer det melding om at kaker må være glutenfri . Er de egentlig klar over hvor vanskelig det kan være?  Faktisk så krever glutenfri bakst mye. Ikke kan de bakes i rom hvor det har vært bakt vanlig kaker først. Det må ikke være melstøv i rommet f.ex.

Dagens overdrivelse. 🙄

Du snakker om hypersensivitet, som de som får anfall hvis noen åpner en pose peanøtter i samme rom.

Glutenfri matlaging trenger ikke andre forhåndsregler enn at utstyret er rent fra tidligere baking, at det ikke sitter igjen rester med vanlig mel. Og det er vel en selvfølge.... 🙄

Endret av ops2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (29 minutter siden):

Dagens overdrivelse. 🙄

Du snakker om hypersensivitet, som de som får anfall hvis noen åpner en pose peanøtter i samme rom.

Glutenfri matlaging trenger ikke andre forhåndsregler enn at utstyret er rent fra tidligere baking, at det ikke sitter igjen rester med vanlig mel. Og det er vel en selvfølge.... 🙄

Vel venninnen min er konditor og hun gav beskjed om det. Og jeg vet forskjell på gluten og peanøtter

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en relativt liten skole. her er det 5 og 6 trinn som står for lekene og salg av kaker osv.

Alle familier på skolen tar med en kake/boller/ muffins og 1 kanne kaffe. Uansett om man har 1 eller 5 barn.

Man kan også velge å kjøpe seg løs fra kakebaking. 
Man krysser av for hva slags type kake man tar med. Allergivennlig eller andre typer. Har aldri fått beskjed om hva slags kake jeg må bake.

 

Anonymkode: 3c157...a4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sucasamicasa skrev (17 minutter siden):

Vel venninnen min er konditor og hun gav beskjed om det. Og jeg vet forskjell på gluten og peanøtter

Det er nok strengere krav for hvor rent et lokale skal være dersom man lager  glutenfritt for vanlig salg. Men det er tilstrekkelig å ha rent utstyr hjemme hos deg selv, for å bake ei glutenfri kake til 17.mai. I vår familie har noen cøliaki, andre ikke. Og vi bruker samme bakebolle osv, til hvetebakst og til glutenfri bakst. Er bare nøye med å gjøre rent mellom hver gang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.5.2022 den 17.15):

Jeg har desverre ikke misforstått nei - har fått brev, og de har lagt ut lister på Facebook om hvem som skal bake hva.. begge barna skal levere to kaker hver. Det provoserer meg at vi må merke kakene med navnet til barnet, slik at de får registrert hvem som evt ikke leverer. Tenker sånt burde vært frivillig eller anonymt. Jeg kan ikke bake i det heletatt, så er nødt til å bestille kakene.

hadde selvfølgelig ikke blitt så dyrt hvis det var sjokoladekake, og da kunne jeg bakt selv

. TS 

 

Anonymkode: dfb5d...968

Nå vet jeg ikke hva en kakeeske koster. Men ang bløtkake er det jo å kjøpe 2 ferdige kakebunn (koster 5 kr stykk på oda. Sikkert tilbud men er ikke så dyrt andre plasser heller...), stor boks med fløte, first price Jordbærsyltetøy og en eske med jordbær til pynt.. ) . Marsipankake selges frossen i boks på coop extra og rema 1000 tror jeg. Men 4 kaker er helt ekstremt. Jeg hadde ring og spurt hva de mente og sagt som det er at 4 kaker blir for mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trilili skrev (3 minutter siden):

Nå vet jeg ikke hva en kakeeske koster. Men ang bløtkake er det jo å kjøpe 2 ferdige kakebunn (koster 5 kr stykk på oda. Sikkert tilbud men er ikke så dyrt andre plasser heller...), stor boks med fløte, first price Jordbærsyltetøy og en eske med jordbær til pynt.. ) . Marsipankake selges frossen i boks på coop extra og rema 1000 tror jeg. Men 4 kaker er helt ekstremt. Jeg hadde ring og spurt hva de mente og sagt som det er at 4 kaker blir for mye. 

Kjøpe ferdige kakebunner, dynke de i melk, kline på et lag med syltetøy, spraye med ferdig krem fra boks og hive noen bær oppå? 😅🙈

 

Anonymkode: 38536...393

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjøpe ferdige kakebunner, dynke de i melk, kline på et lag med syltetøy, spraye med ferdig krem fra boks og hive noen bær oppå? 😅🙈

 

Anonymkode: 38536...393

Det er sånn jeg lager kaker 😀 hva forventer du nemlig? Spesielt når det gjelder 4 kaker? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det virker litt rart at man er så opptatt av mengde kaker ikke størrelsen. Jeg hadde nok spurt antall biter. Det går å lage langpanne bløtkake ihvertfall...og marsipan også hvis man kan slikt. Men f.eks jeg kan ikke lage marsipankake så måtte ha kjøpt uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk det, bakte du 4 kaker, kjøpte du 4 kaker, eller slo du av telefonen og ble hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trilili skrev (På 16.5.2022 den 14.44):

Det er sånn jeg lager kaker 😀 hva forventer du nemlig? Spesielt når det gjelder 4 kaker? 

Det er jo en temmelig kjip kake, men det måtte ha blitt sånn her dersom jeg hadde fått dette kravet fra FAU. Ikke kan jeg bake, ikke har jeg råd til å kjøpe 4 bløtkaker fra bakeri og ikke har jeg plass til 4 kaker i kjøleskapet på 17. mai. Kunne KANSKJE (!) ha presset inn 4 spraybokser med krem, da 😅 Og smelt kakene sammen 5 minutter før de skulle leveres :fnise: 

Anonymkode: 38536...393

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...