Gå til innhold

Tråden for oss som spiller tangenter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Flere musikalske utfordringer: Denne gangen skal kan gjette hvilke 10 kjente Beatles-sanger som spilles - uten å høre dem, men kun ved å se på tangentene:

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

Beklager - men dette ble litt vanskeligere enn jeg hadde regnet med, da flere av Beatles-melodiene spilles på et vis som gjør dem omtrent umulige å kjenne igjen selv for en fan som undertegnede; man kan bare ikke pakke Beatles inn i C- eller F-dur og gjøre alt enklest mulig.

I stedet har jeg funnet to andre, forhåpentligvis litt bedre utfordringer; først 25 pop-sanger som man skal klare å gjette navnet på før sirkelen øverst til venstre forsvinner og svaret viser seg - sang nr.10 spilles uten lyd:

Og her er svarene for hele spillelisten:

Spoiler

1. Psy - Gangnam Style
2. P. Williams - Happy
3. L. Fonci - Despacito
4. B. Mars - When I was your Man
5. Lil Nas X - Old Town Road
6. Imagine Dragons - Radioactive
7. Dua Lipa - Break my Heart
8. LMFAO - Rock Party Anthem
9. Forgot the name - Call Me Maybe
10. Ed Sheeran - Perfect
11. B. Mars - Billionaire
12. W. Khalifa and Charlie Puth - See You Again
13. John Legend - All of Me
14. One Republic - Gounting Stars
15. Ariane Grand - no tears left to cry
16. Train - Hey, Soul Sister
17. Adele - Someone Like You
18. Tones and I - Dance Monkey
19. Justin Bieber - Sorry
20. Lady Gaga - Shallow
21. Coldplay - Clocks
22. I Want it that Way
23. A-ha - Take On Me
24. Billy Joel - Piano Man
25. Fireflies

Deretter 50 kjente klassiske melodier:

Hele spillelisten:

Spoiler

1. 0:07 - Moonlight Sonata 1 Movement
2. 0:42 - Liebestraum (Love Dream) No 3
3. 1:10 - Sonata No 16 (Sonata In C)
4. 1:37 - Gaspard De La Nuit : Ondine
5. 2:01 - Nutcracker March
6. 2:17 - Hungarian Dance No 5
7. 2:38 - Prelude in C Minor (Rachmaninoff)
8. 3:12 - Sonata No 9 , 1 Movement
9. 3:31 - Hungarian Rhapsody No 2
10. 3:39 - Turkish March
11. 3:50 - Gymnopédie No 1
12. 4:17 - Ballade No 1
13. 4:35 - La Campanella
14. 4:50 - Aeolian Harp
15. 5:07 - Waldstein Sonata 1 Movement
16. 5:29 - Summer (Four Seasons)
17. 5:43 - Eine Kleine Nachtmusik (A Little Night Music)
18. 6:02 - Sonata No 1
19. 6:21 - Grande Valse Brilliante
20. 6:42 - Sarabande
21. 7:03 - Ride Of The Valkyries
22. 7:15 - Fantaisie Impromptu
23. 7:32 - Prelude In C (Bach)
24. 7:55 - Morning Mood
25. 8:16 - Ode To Joy :))
26. 8:32 - Feux Follets
27. 8:49 - Sonata In D , 3 Movement
28. 9:11 - Nocturne Op 9 No 2
29. 9:38 - In The Hall Of The Mountain King
30. 9:57 - Clair De Lune
31. 10:23 - Can Can
32. 10:38 - Winter Wind
33. 10:57 - William Tell Overture
34. 11:12 - Wedding March
35. 11:44 - Sonata No 12, 1 Movement
36. 12:12 - Canon In D
37. 12:34 - Waltz No 2
38. 12:59 - Symphony No 5
39. 13:25 - Toccata And Fugue In D Minor
40. 13:51 - Für Elise
41. 14:14 - Lacrimosa
42. 14:43 - Radetzky March
43. 15:11 - Cello Concerto In C Major 1 Movement
44. 15:46 - Goldberg Variations : Aria
45. 16:21 - Sonata In A Minor 3 Movement
46. 16:40 - Symphony No 40
47. 17:11 - Raindrop Prelude
48. 17:40 - The Blue Danube Waltz
49. 18:13 - Pathetique Sonata 3 Movement
50. 18:31 - Dance Of The Sugar Plum Fairy

Hvor mange riktige klarer du ...?

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Hvordan spiller man akkorder piano - altså teknisk? Noen videoer viser at man skal la håndleddet gå litt ned når man spiller en akkord, slik at håndleddet skal fungere som et «springbrett» - at man tar håndleddet ned og så opp.

Andre videoer viser at man skal dytte håndleddet litt oppover.

Jeg bruker jo hele armen til presse tangentene ned og det blir jo helt feil. Jeg får vondt og lyden blir skarp og stygg.

Anonymkode: 8a7ea...b90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvordan spiller man akkorder piano - altså teknisk? Noen videoer viser at man skal la håndleddet gå litt ned når man spiller en akkord, slik at håndleddet skal fungere som et «springbrett» - at man tar håndleddet ned og så opp.

Andre videoer viser at man skal dytte håndleddet litt oppover.

Jeg bruker jo hele armen til presse tangentene ned og det blir jo helt feil. Jeg får vondt og lyden blir skarp og stygg.

Anonymkode: 8a7ea...b90

Å bruke hele armen var noe også jeg gjorde da jeg begynte å spille gitar; det blir en form for fysisk piggtrådrock, men man klarer å ryke mange gitarstrenger ved å bruke full kraft, noe som går ut over lommeboken. :tunge:

I tangentspillet er det ikke like enkelt å avlive en tykk pianostreng, men jeg forstår problematikken, da jeg i sin tid klarte å ta knekken på en tangent på MIDI-keyboardet mitt ved å trykke den altfor hardt ned. Så det er en fordel å lære å bevege hånden lett og bevegelig uten å bruke armen - en øvelse kan være å ta venstre hånd og holde fast rundt håndleddet på høyre hånd slik at den høyre armen ikke beveger seg, og så bare riste løs høyre hånd opp og ned, opp og ned, før man gjør samme øvelse med venstre hånd.

Selv er jeg neppe den rette til å undervise i spilleteknikk, så jeg vet ikke om jeg tør å besvare spørsmålet ditt på bakgrunn av mitt eget spill, men håndleddet mitt beveger seg både opp og ned der dette føles naturlig. Når jeg øver teknikk uten lyd, legger jeg styrke i fingrene; når jeg spiller høres det best ut ved å treffe tangentene varsomt. Dessuten er det også forskjell på hva man spiller; spiller man legato (der tonene flyter sammen), er håndbevegelsen annerledes enn i stakkato (korte toner).

I tillegg til YouTube-videoene på forrige side i tråden, har jeg også funnet denne videoen med Josh Wright; kanskje den kan være til hjelp - han er for øvrig en pianist som legger ut mange videoer der man ser spillet hans fra siden slik at man kan studere dette:

Uansett finnes det forskjellige måter å spille på rent teknisk uten at det finnes en "riktig" måte å gjøre det på - ser man hvordan konsertspillere bruker hele overkroppen i spillingen, er dette noe helt annet enn når en bestemor spiller en julesang, så jeg vil anbefale å gjøre det som føles mest naturlig for deg; la armen være så rolig som mulig og lær å bruke håndleddet når du spiller, så kommer resten av seg selv.

For min del hadde jeg tidligere et problem med at høyre tommel ble krummet når jeg traff tangentene etter at jeg hadde blitt vant til dette i gitarspillet; måten jeg lærte meg å få tommelen rett igjen på, var å øve opp styrken i ring- og lillefinger, og blant annet stramme til disse to fingrene helt inn til håndleddet for å få tommelen rett - muligens ikke helt etter boken, men det fungerte.

Flott at også du spiller musikk, lykke til videre, og bare spør om det skulle være flere ting du lurer på.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvordan spiller man akkorder piano - altså teknisk? Noen videoer viser at man skal la håndleddet gå litt ned når man spiller en akkord, slik at håndleddet skal fungere som et «springbrett» - at man tar håndleddet ned og så opp.

Andre videoer viser at man skal dytte håndleddet litt oppover.

Jeg bruker jo hele armen til presse tangentene ned og det blir jo helt feil. Jeg får vondt og lyden blir skarp og stygg.

Anonymkode: 8a7ea...b90

Du kan fint bruke hele armen, så lenge du justerer lyden. Det er en læringssak.

Vil anbefale deg å gå til pianolærer, de kan øve teknikk med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Badebuksa2.0 skrev (På 12.5.2023 den 6.57):

Vil anbefale deg å gå til pianolærer, de kan øve teknikk med deg.

Dette😊 Pianoteknikk kan ikke læres skriftlig, man må ha en dyktig lærer som både forklarer, viser og hjelper deg med å justere underveis mens du lærer. Hvordan man beveger hånden (håndledd opp, håndledd ned, arm, ikke arm osv), avhenger av så mye, upbeats, downbeats, fraseringer, tonalitet, karakter osv osv. Du er helt avhengig av en lærer over lengre tid for å få en forståelse av dette😊

Anonymkode: 6e840...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.6.2023 den 11.57):

Dette😊 Pianoteknikk kan ikke læres skriftlig, man må ha en dyktig lærer som både forklarer, viser og hjelper deg med å justere underveis mens du lærer. Hvordan man beveger hånden (håndledd opp, håndledd ned, arm, ikke arm osv), avhenger av så mye, upbeats, downbeats, fraseringer, tonalitet, karakter osv osv. Du er helt avhengig av en lærer over lengre tid for å få en forståelse av dette😊

Anonymkode: 6e840...14f

Takk for kommentar, og siden jeg går ut fra at du er den som kommenterte i cellotråden, håper jeg det er i orden at jeg svarer her, da temaet jo er tangenter.

For all del - jeg har stor respekt for musikkunnskapene dine, og du er hjertelig velkommen til å komme med konkrete råd om det er noe du har lyst til å kommentere, men med tanke på det du tidligere har skrevet om å "sette pris på det uperfekte, senke skuldrene og finne mer glede i alt vi gjør", synes jeg det er trist dersom det å lære å spille tangenter skulle stenges inne i et lukket rom der lommebokens størrelse avgjør hvem som får adgang, og hvem som blir stengt ute.

Problemet med pianoundervisning i lukkede rom er at mens piano i gamle dager var noe Josefine som bodde i det store, fine huset i Oscars gate, kunne sysle med, var dette en helt annen verden for vesle Hilde, som bodde i et lite rom på Sagene sammen med bestemor og resten av familien. Kort sagt - det var et klart klasseskille med tanke på hvem som kunne, og hvem som ikke kunne lære å spille tangenter hvis ikke en av foreldrene spilte selv, noe som også gjenspeilet seg i musikkundervisningen. Vesle, fattige Hilde kunne bare drømme om det priviligerte Josefine fikk tilgang til.

Da Bjørn Strender dukket opp med besifringsakkordene og pianoskolen sin i 1950-årene, ble han også møtt med betydelig motbør av den etablerte eliten som underviste i klassisk pianospill, som betraktet ham som en trussel mot musikken slik den "skulle" spilles. Og det var helt uhørt å starte et "Spill selv"-kurs i Allers i 1969, der bladet hadde et forsidebilde av en langhåret hippie ved pianoet og en eldre dame med gitaren i hånden; den enorme populariteten kurset fikk, viste likevel at folk elsket idéen om pianoet som et folkelig instrument alle kunne lære å spille, noe gitaren og visesangen for lengst hadde klart å bli i takt med den musikalske utviklingen i de fargerike 1960-årene.

Men fortsatt kostet et notehefte med Beatles flesk om noen ville spille "Let It Be" på stueorgelet hjemme i 1970-årene eller på synthesizeren i 1980-årene. Så kom 1990-årene med Nirvana og selvlærte Kurt Cobain ikke i en dyr dress fra en italiensk motegigant, men i en vanlig skjorte, og nettet ble tilgjengelig i de tusen hjem sammen med Napster og andre kanskje ikke alltid like lovlige tjenester som gjorde musikk lett tilgjengelig også for 14-åringen med 50 øre og et ubrukt kondom i lommeboken.

Det samme gjaldt musikkundervisningen, som fra å tidligere være en lukket verden, ble åpen for alle i takt med at antall pianoundervisningsvideoer på YouTube bare økte og økte, notehefter og musikkbøker kunne lastes ned, og helt alminnelige dødelige fikk anledning til å lære seg å spille på egen hånd; hadde vesle Hilde levd i dag, hadde hun kunnet få muligheten hun aldri fikk den gang - hun var simpelthen for fattig.

Som jeg har skrevet tidligere, ga det nå nedlagte Orbis Publishing ut gjør-det-selv-pianokurset Play It Today med en bunke papirhefter og kassetter i 1980-årene, og enda skolen sett med nåtidens øyne kan virke rimelig retro sammenlignet med undervisningen på YouTube, ble den likevel svært populær og mange hadde stor nytte av den; det ble deres åpne, lett tilgjengelige inngangsport til musikkens verden; man blir ikke et musikalskt vidunder etter å ha fullført leksjon 40, men man lærer å spille såpass at man blir god venn med tangentene, og selv kan bestemme veien videre.

For til syvende og sist handler fingerbevegelser om fysikk, og påstanden at man er avhengig av en lærer for å begynne å spille, blir omtrent som å si at man trenger en personlig trener for å begynne å jogge, eller et fotballakademi for å kunne spille fotball en halv time i ballbingen. Ja, man kan få belastningsskader hvis man ikke viser måtehold, men det samme kan mosjonisten som satser på å løpe maraton etter en ukes trening - man trenger ikke å jogge etter en bestemt "oppskrift", men man må samtidig ta treningen med ro, og øke den gradvis. Det samme gjelder styrketrening med fingrene; enkel logikk tilsier dette.

Litt ydmykhet skader heller ikke; man må kunne innse når man faktisk gjør noe feil, men det er aldri for sent å rette opp begynnerfeil, skjønt vi tydeligvis er litt uenige på akkurat dette punktet.

Så i stedet for å se bort fra muligheten til å bli selvlært, synes jeg man bør sette pris på at musikken er blitt såpass åpen at det ikke lenger er lommebokens tykkelse som avgjør hvem som kan få glede av musikk, og selv om en musikklærer kan gi en mer dedikert og spesialrettet undervisning enn en YouTube-video på samme vis som en forfatterskole kan lære bort skriveteknikk, kan man spørre seg om man heller ikke burde forsøke å finne veien selv, enten det gjelder litteratur eller musikk; rekken av kjente musikere som har lært å spille på egen hånd, er lang - og det som til syvende og sist har størst betydning, er engasjementet for det man holder på med.

Var Louis Armstrong selvlært? Ja. Var David Bowie selvlært? Ja, han lærte å spille en lang rekke instrumenter helt på egen hånd. Var Frank Zappa selvlært? Ja, med tanke på kreativiteten hans er dette nesten logisk. Var Jimi Hendrix selvlært? Var Dizzy Gillespie selvlært? Var Keith Moon selvlært? Var Prince selvlært? Var Richard Wright fra Pink Floyd selvlært? Var pianisten Thelonious Monk selvlært? Ja, ja, ja, ja, ja, og ja - sistnevnte ble lært opp av naboen. Er Eric Clapton selvlært? Ja. Er Elton John selvlært? Ja, han begynte å spille som 3-åring. Er Noel Gallagher selvlært? Ja. Er Jack White selvlært? Ja. Er Dave Grohl selvlært? Ja.

Legger man til alle som lærte å spille hjemme takket være foreldre som hadde musikalske interesser, forstår man hvor omfattende denne listen er, og hadde man satt som forutsetning at man måtte åpne lommeboken for å lære å spille, hadde man utradert hele musikkhistorien etter krigen, og navn som Elvis Presley (som kunne spille både gitar og piano), John Lennon eller Paul McCartney måtte finne seg andre ting å gjøre. Og da nevner jeg ikke en gang den rå energien i pønken - som kunne dette med å verdsette det uperfekte i musikken; hva hadde vel rocken vært uten grupper som Ramones ...?

Poenget er at pianoundervisning koster, og det er dessverre ikke alle som har like god råd, så hva er bedre for dagens utgave av Hilde - at hun ser på dette som en avstengt verden for dem som kan betale for dette, eller at hun lærer å spille på egen hånd, kanskje ved hjelp av en bok hun låner på biblioteket, eller de utallige videoene som man finner på YouTube, tilgjengelige for både fattig og rik ...?

For hvis man ikke tror at det finnes fattige i Norge som må telle kronene, burde man sannelig lese hovedinnlegget i denne tråden:

Sitat

Jeg sliter med å få i meg nok og næringsrik mat, akkurat dette går greit nå siden kroppen har blitt vant til mindre mat, men det er veldig flaut når folk kommenterer at jeg har blitt for tynn og at jeg må spise. Men det verste er dette med å også føle seg isolert, jeg må takke nei til alt som koster penger, det merkes godt nå om sommeren. Fått to spørsmål om å bli med på konsert, nesten 700 kr for den ene og 500 for den andre. Dette er noe jeg bare kan drømme om.

Når man leser slike ting og tenker hvordan enkelte sliter økonomisk, er det etter min mening meningsløst å gjøre musikkundervisning til en eksklusiv aktivitet som bare foregår bak stengte dører, forbeholdt dem som har råd til dette: Det er bare å slippe musikken løs slik at alle kan få glede av den.

Dersom Hilde begynner å spille i voksen alder, har hun neppe som mål å bli konsertpianist eller å bli bedre enn Beethoven, og tenker man på vanlig hobbyspilling, kan man komme svært langt på vei ved å lære seg å spille på egen hånd - de som ønsker det, kan alltids ta pianotimer, men problemet er at musikk ikke er noe superavansert der terskelen for å begynne å spille, er høy, og man utestenger mennesker med dårlig råd. For Josefine fra Oscars gate ble neppe en stor pianist uansett hvor mye foreldrene hennes enn betalte for undervisningen - i motsetning til selvlærte, fattige musikere som spilte blues i amerikanske byers bakgater med en glød og intensitet ingen penger kan gi.

- - - - -

Med tanke på alternative måter å lære å spille på, synes jeg det er rart at man aksepterer ting bare fordi det er slik man "bør" gjøre det uten å være åpen for at dette også kan gjøres på andre måter - TU og TO er et godt eksempel; de som vil spille legato med tommelen under, kan gjøre det, mens de som foretrekker å forholde seg til tommelen som en hvilken som helst annen finger, kan heller gjøre det; her er noen ord om tommel over fra forfatteren av "Fundamentals of Piano Practice" som fritt kan lastes ned i PDF-format :

http://www.pianofundamentals.com/book/en/1.III.5.2

Sitat

Most students who had used only TU will initially have a terrible time trying to understand how anyone can play anything TO. This is the clearest indication of the harm done by not learning TO; for these students, the thumb is not "free" as explained below. We shall see that the free thumb is a very versatile finger. But don't despair, because it turns out that most advanced TU students already know how to play TO -- they just don't know it.

Og angående 1432 som du kommenterte i cellotråden: Jeg har ikke påstått at 1432 i venstre hånd i C-dur er en universiell fingersetting eller anbefalt dette for nybegynnere; ser så absolutt nytten i den bølgende håndbevegelsen i 5432, men dette er etter min mening noe man kan øve på i andre sammenhenger der man fokuserer på en rolig hånd, og det finnes mange mer effektive måter å trene opp lillefingeren på; hvordan skulle man kunne spille enkle øvelser som dette uten 1432 ...?

modal-ovelse.thumb.png.50cfa160e67315bac3564362016db040.png

Uansett - lykke til videre med musikken, og ønsker deg en riktig fin helg; beklager hvis denne kommentaren muligens ble en smule kritisk, men det er så mye unødvendig mas i dagens samfunn om det ene eller det andre, og å spille musikk burde være en oppmuntring som lyser opp hverdagen, enten man satser seriøst eller bare spiller for moro skyld, enten man er flink eller ikke, enten man er rik eller fattig - musikk er til for absolutt alle.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 10.6.2023 den 2.40):

det er så mye unødvendig mas i dagens samfunn om det ene eller det andre, og å spille musikk burde være en oppmuntring som lyser opp hverdagen, enten man satser seriøst eller bare spiller for moro skyld, enten man er flink eller ikke, enten man er rik eller fattig - musikk er til for absolutt alle.

Jeg er helt enig i dette, altså. Jeg tror nok bare hver enkelt må ta sine egne vurderinger, utfra økonomi selvsagt, og utfra ambisjonsnivå og hvilke ønsker man har med musikken og instrumentet, både her og nå, og i fremtiden. Jeg håper alle som har ambisjoner om å få en god forståelse av det de driver med, både musikalsk og teknisk ++, og som ønsker å bli så dyktig som mulig gjennom flere års øving, oppsøker en god lærer. Det er ikke alle lærere som er like dyre, kan bl.a anbefale klaverstudenter ved musikkhøgskolen og konservatoriene rundt omkring. Ellers er det selvsagt fritt frem for å holde på med selvstudium, og ha det moro med det😊 Det er når rådene som dukker opp i sånne tråder er direkte feil-lære, at jeg blir litt nervøs og lei meg for den som sitter i andre enden. Men jeg skjønner at intensjonen er bra, og at dette er noe du har stor glede av, og det er jo bra😊 Jeg skjønner at vi snakker to forskjellige språk, men men. Lykke til videre til deg også😊

Anonymkode: 6e840...14f

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Så litt Boogie-Woogie fra den da 9 år gamle Olivier, der det virker som om han virkelig leker seg med klaviaturet - når man ser de tidligste YouTube-videoene med ham som 6-åring, er ikke det han spiller der så utrolig avansert, slik at han etter alt å dømme gjorde enorme fremskritt i løpet av disse få årene; rart å tenke på hvor fort barn kan lære ting.

Uansett er det bare å beundre spillingen hans, og jeg er neppe den eneste som gjør det.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Dere som er interessert i både tangenter og klassisk musikk, har kanskje også interesse av å høre Rakhmaninov med Leif Ove Andsnes; NRK har konserten tilgjengelig frem til 5. september:

https://tv.nrk.no/serie/hovedscenen-tv/2023/MKMU54010223

Ellers er årets Kulturnatt den 15. september - da er det sikkert flere pianoskoler i byene som arrangerer dette som tilbyr gratis prøvetimer; man kan også bestille gratis prøvetime hos Oslo Pianoskole når det passer, men prisen for den ordinære undervisningen deres er kr.549 for en 30 minutters undervisningstime, noe som høres litt mye ut. På den annen side er det jo forskjell på pianolærere og pianoskoler - har sett en YouTube-kanal med en estisk pianoskole som legger ut elevkonsertene på nett, og kvaliteten på spillingen der er virkelig imponerende.

For de som heller foretrekker å lære ting på egen hånd, kan man som kjent finne mye på YouTube, og her er en lengre opplæringsvideo i Beethovens Måneskinnssonate:

I gamle dager da instrumentene ga lyd fra seg var det ikke alle som ønsket å plage omgivelsene når de øvde; derfor hadde man noe man kalte "stille piano" som ga følelsen av å spille tangenter, dog uten å gi lyd fra seg. Franz Liszt hadde et slikt piano i tre:

79xskcxnab151.jpg

Disse "stille pianoene" var tydeligvis populære i sin tid og kom i mange utforminger; her er en bærbar utgave som kunne brettes sammen:

dummy_keyboard2.jpg

dummy_keyboard3.jpg

Fant bildene i en artikkel som omhandler dette; et annet eksempel på et "stille piano" i mindre format:

90766433_2490599594586904_90995327794979

Ettersom "stille pianoer" ikke er like populære idag, fant jeg bare ett firma i England som fortsatt produserer dem og tar seg godt betalt for dette; følgelig måtte jeg nøye meg med et alminnelig MIDI-keyboard.

Problemet med MIDI-keyboard er likevel at de fleste av dem har tangenter som ikke bare er laget av plast, men også gir følelsen av å spille på et plastleketøy; valget falt til slutt på et 37-tangenters keyboard av typen Icon iKeyboard 4X som jeg kjøpte hos ID Musikk da det ser ut som om det ikke er andre norske butikker som selger dette; bestilte i utgangspunktet Icon iKeyboard 4 som er litt smalere og billigere, men det viste seg at produktet ikke lenger kunne skaffes, så de tilbød meg 4x til samme pris. Det kan man kalle god, gammeldags service. Grunnen til at jeg valgte 37 tangenter (tre oktaver) er at et to-oktavers keyboard rett og slett blir for lite for øving, mens fire oktaver gjør instrumentet for stort til at det blir portabelt og kan brukes "over alt".

Noen pianofølelse blir det naturligvis ikke, men kabinettet er i metall og tangentene er vektet og gir motstand, så i sommer har jeg brukt dette keyboardet som et "stille piano" til å øve på; det er selvfølgelig også mulig å bruke det som MIDI-keyboard som installeres automatisk i alle fall i Windows 7 uten eksterne drivere, men for min del blir det kun lydløs øving. Det eneste som er en smule upraktisk, er at de svarte tangentene ikke er avrundet, men kantet, som man kan se på bildet nedenfor:

13469986_800.jpg

Uansett har jeg med bare tre oktaver til rådighet fått bruk for mine egne øvelsesidéer der jeg i stedet for å starte en skala på grunntonen, har spilt de 8 durskalaene på venstre side av kvintsirkelen i intervallet C-E (C-Eb), og en vanlig to-oktavers skala kan komprimeres til 9 toner samtidig som man fortsatt spiller det samme. En annen fordel ved færre oktaver er at det blir enklere å lære seg å treffe tangentene i blinde; man kan spille mens man ser en film eller gjør andre ting. Og mer fokus på fingerbevegelsene, noe jeg skal komme tilbake til senere; fingrene i høyre hånd er blitt sterkere ved å hamre på tangentene fra en viss høyde. Så jeg er stort sett fornøyd, skjønt jeg savner en H-tangent helt til venstre.

Ønsker alle en fortsatt fin helg, og avslutter med litt klassisk pianospill fra en av elevene i den estiske skolen i Tallinn som jeg nevnte tidligere; pianoundervisningen der foregår i 45 minutters timer, og månedlig pris for en 45 minutters individuell time og en 45 minutters gruppetime er 71 euro. Til forskjell fra norske 20 minutters timer på kulturskolen virker det som om 45 minutters timer gir bedre resultater.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ønsker alle en fortsatt fin helg, og avslutter med litt klassisk pianospill fra en av elevene i den estiske skolen i Tallinn som jeg nevnte tidligere; pianoundervisningen der foregår i 45 minutters timer, og månedlig pris for en 45 minutters individuell time og en 45 minutters gruppetime er 71 euro. Til forskjell fra norske 20 minutters timer på kulturskolen virker det som om 45 minutters timer gir bedre resultater.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

Bare for å presisere - på denne estiske pianoskolen får de 45 minutters individuell time og en 45 minutters gruppetime i uken. Kolibri musikkakademi tilbyr for eksempel 20, 30 eller 40 minutters timer for barn, så det kan virke som om lengre timer er mer utbredt andre steder i verden.

Ellers ser det ut som om man har glemt en av de virkelig kjente pianistene i denne tråden - Schrøder fra Knøttene, som er veldig glad i å spille Beethoven på leketøysflygelet sitt, feirer Beethovens fødselsdag, er langt mer interessert i Beethoven enn i Sofie, og i det store og det hele lever og ånder for Beethoven og musikken hans:

schroeder-1.jpg.12fd9ac7a09a2cdb7a794b886cb6d9c8.jpg

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 2014-2020 ble det plassert ut pianoer i det offentlige rom over hele landet i prosjektet Parkert Piano, blant annet på flyplasser, men det er uvisst om instrumentene fortsatt står der.

Derimot feirer Norges Musikkhøgskole 50 år idag, og i forbindelse med dette har de plassert ut to pianoer på Universitetsplassen i Oslo sentrum til fri bruk for alle som vil prøve ut pianospill; igår hadde jeg blant annet gleden av å høre en glimrende versjon av en kjent ABBA-sang.

I tillegg blir det 50 konserter og arrangementer som en del av jubileet, så setter du pris på levende musikk, eller har lyst til å holde en egen pianokonsert, er du velkommen.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

nmh-1.thumb.jpg.99767b7056f6859361ff4606890dfb16.jpg

nmh-2.thumb.jpg.bd99f5a23a219b20ff1f988144d2acff.jpg

nmh-3.thumb.jpg.8950e2ff98fdd9c12e3cea178f72d6fe.jpg

Anonymkode: 95678...a15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.8.2022 den 1.38):

  Siden det sikkert er noen der ute som kunne tenke seg å begynne å spille tangenter, men ikke har noe å spille på, finnes det også virtuelle instrumenter som man kan leke seg med; på virtualpiano.net har man dette pianoet der man i stedet kan bruke tastaturet på PC-en:

virtualpiano.thumb.png.558d3412806b4ddcdba5e4434c83253b.png

Ellers har NRK kommet med en interessant artikkel om pianospilling og Rachmaninovs tredje klaverkonsert - som av mange blir ansett for å være verdens vanskeligste:

https://www.nrk.no/kultur/xl/_rach-3__-verdas-vanskelegaste-pianostykke-1.15990326

Med tanke på kjente pianisters hender, har jeg hørt at Grieg hadde så små hender at han fikk laget et spesialtilpasset instrument, men Rachmaninov, derimot - han hadde det kanskje ikke i kjeften, men i alle fall i hendene:

For å forstå vanskelighetsgraden av dette kjente stykket litt bedre, kan man se hvordan en pianist øver på dette:

Og her er en video med første sats av konserten:

... og fortsettelsen:

Til slutt stykket i sin helhet, i en klassisk fremføring med Alexis Weissenberg fra 1968:

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

Nå er det siste sjanse til å få med seg Rachmaninov med Leif Ove Andsnes på piano på NRK:

https://tv.nrk.no/serie/hovedscenen-tv/2023/MKMU54010223

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Når man åpner en pianobok for nybegynnere, er en C-dur-skala gjerne noe av det første man kan lære der - med den velkjente fingersettingen 1231234 i høyre hånd, og 54321321 i venstre.

Men denne kunnskapen er ikke skrevet i stein; Chopin lærte elevene sine H-dur som den aller første skalaen, og går man enda lenger tilbake i tid, brukte man ikke engang tommelen, men spilte skalaen med to fingre:

5816.jpg
Skulle du være interessert i å få vite mer om hvordan man spilte på tangentene før det moderne pianoets tid, kan man laste ned boken A Historical Overview of the Philosophy Behind Keyboard Fingering Instruction from the Sixteenth Century to the Present i PDF-format; hvis man føler at pianospillet ikke strekker til i møte med et musikalsk miljø, kan man begynne å diskutere fingersettingen i det 17. århundre, og man vil antagelig få anerkjennelse for å kjenne til et så smalt emne.

Men tilbake til nåtiden - selv er jeg som kjent interessert i å finne egne måter å lære å spille på, og i forbindelse med skalaer fant jeg på noe man kan kalle "3+4+3"; dette er en enkel metode som jeg skal komme tilbake til senere.

Samtidig bør man heller ikke glemme modale skalaer, og hvordan en heptatonisk skala er bygget opp. Den typiske tilnærmingen er å begynne å rote med hel- eller halvnoter; da spørs det om ikke man heller kan se dette på en annen måte, og heller få øye på selve mønsteret i fingersettingen, så man kan spille en hvilken som helst dur-skala med øynene lukket ved å lære 14 mønstre som kan brukes uansett om man spiller E eller Ab.

Derfor har jeg laget en liten øvelse som kan lastes ned, enten som en mscz-fil som kan åpnes i gratisprogrammet Musescore der man kan spille den av, som en PDF-fil, eller mp3-lydfil.

Min måte å se dette på, er å dele opp skalaen i deler bestående av 4 toner, som man kan se på bildene nedenfor:

skalaovelse-1-1.jpg

skalaovelse-1-2.jpg

skalaovelse-1-3.jpg

Grunnlaget for dur-skalaen blir da en diatonisk kvintsirkel - altså en kvintsirkel med 7 tonearter, der H etterfølges av F.

På de to første bildene kan man se fingersettingen; første tallrekke er bevegelsen opp, andre tallrekke bevegelsen ned:

Høyre hånd:

😄 1231 2132

😧 2312 3213

E: 3123 4321

F: 1234 1432

G: 2341 2143

A: 3412 3214

H: 4123 1321

Venstre hånd:

😄 1432 1234

😧 4321 3123

E: 3213 2312

F: 2132 1231

G: 1321 4123

A: 3214 3412

H: 2143 2341

Hvordan er så oppbyggingen av selve skalaen ...? Svært enkel.

En C-dur skala begynner i høyre hånd med 1231 (C), etterfulgt av 2341 (G, én time frem på kvintsirkelen), 2312 (D, to timer frem), noe man kan kalle en liten "sving" (3454), 3213 (D ned), 2143 (G ned), og til slutt 2132 (C ned). Dette mønsteret gjelder alle tonearter, så "formelen" for dur-skalaen blir:

X   X+1   X+2   sving   X+2(ned)   X+1(ned)   X(ned)

... der X+1 er tonen én time frem på kvintsirkelen og X+2 tonen to timer frem.

Forholdet mellom venstre og høyre hånd gjør at man kan dele dur-skalaen opp i 4 kategorier når man begynner å spille på tonen C (som senkes til H i H- og Gb-dur) - man spiller hele tiden C (1231) i høyre, slik at det bare er mønsteret i venstre hånd som endres:

Type 1 - C, G, D, A, E, Ab:
C (1432) i venstre hånd; C (1231) i høyre.

Type 2 - H, Gb, Db, F:
G (1321) i venstre hånd; C (1231) i høyre.

Type 3 - Eb:
F (2132) i venstre hånd; C (1231) i høyre.

Type 4 - Bb:
H (2143) i venstre hånd; C (1231) i høyre.

Kort sagt - lærer man seg de 14 mønstrene i fingersettingene, kan man spille modale skalaer i alle toneartene i dur.

Mer om de 4 skalakategoriene neste gang; da skal jeg vise hvordan dette fungerer med 3+4+3.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når man åpner en pianobok for nybegynnere, er en C-dur-skala gjerne noe av det første man kan lære der - med den velkjente fingersettingen 1231234 i høyre hånd, og 54321321 i venstre.

Men denne kunnskapen er ikke skrevet i stein; Chopin lærte elevene sine H-dur som den aller første skalaen, og går man enda lenger tilbake i tid, brukte man ikke engang tommelen, men spilte skalaen med to fingre:

5816.jpg
Skulle du være interessert i å få vite mer om hvordan man spilte på tangentene før det moderne pianoets tid, kan man laste ned boken A Historical Overview of the Philosophy Behind Keyboard Fingering Instruction from the Sixteenth Century to the Present i PDF-format; hvis man føler at pianospillet ikke strekker til i møte med et musikalsk miljø, kan man begynne å diskutere fingersettingen i det 17. århundre, og man vil antagelig få anerkjennelse for å kjenne til et så smalt emne.

Men tilbake til nåtiden - selv er jeg som kjent interessert i å finne egne måter å lære å spille på, og i forbindelse med skalaer fant jeg på noe man kan kalle "3+4+3"; dette er en enkel metode som jeg skal komme tilbake til senere.

Samtidig bør man heller ikke glemme modale skalaer, og hvordan en heptatonisk skala er bygget opp. Den typiske tilnærmingen er å begynne å rote med hel- eller halvnoter; da spørs det om ikke man heller kan se dette på en annen måte, og heller få øye på selve mønsteret i fingersettingen, så man kan spille en hvilken som helst dur-skala med øynene lukket ved å lære 14 mønstre som kan brukes uansett om man spiller E eller Ab.

Derfor har jeg laget en liten øvelse som kan lastes ned, enten som en mscz-fil som kan åpnes i gratisprogrammet Musescore der man kan spille den av, som en PDF-fil, eller mp3-lydfil.

Min måte å se dette på, er å dele opp skalaen i deler bestående av 4 toner, som man kan se på bildene nedenfor:

skalaovelse-1-1.jpg

skalaovelse-1-2.jpg

skalaovelse-1-3.jpg

Grunnlaget for dur-skalaen blir da en diatonisk kvintsirkel - altså en kvintsirkel med 7 tonearter, der H etterfølges av F.

På de to første bildene kan man se fingersettingen; første tallrekke er bevegelsen opp, andre tallrekke bevegelsen ned:

Høyre hånd:

😄 1231 2132

😧 2312 3213

E: 3123 4321

F: 1234 1432

G: 2341 2143

A: 3412 3214

H: 4123 1321

Venstre hånd:

😄 1432 1234

😧 4321 3123

E: 3213 2312

F: 2132 1231

G: 1321 4123

A: 3214 3412

H: 2143 2341

Hvordan er så oppbyggingen av selve skalaen ...? Svært enkel.

En C-dur skala begynner i høyre hånd med 1231 (C), etterfulgt av 2341 (G, én time frem på kvintsirkelen), 2312 (D, to timer frem), noe man kan kalle en liten "sving" (3454), 3213 (D ned), 2143 (G ned), og til slutt 2132 (C ned). Dette mønsteret gjelder alle tonearter, så "formelen" for dur-skalaen blir:

X   X+1   X+2   sving   X+2(ned)   X+1(ned)   X(ned)

... der X+1 er tonen én time frem på kvintsirkelen og X+2 tonen to timer frem.

Forholdet mellom venstre og høyre hånd gjør at man kan dele dur-skalaen opp i 4 kategorier når man begynner å spille på tonen C (som senkes til H i H- og Gb-dur) - man spiller hele tiden C (1231) i høyre, slik at det bare er mønsteret i venstre hånd som endres:

Type 1 - C, G, D, A, E, Ab:
C (1432) i venstre hånd; C (1231) i høyre.

Type 2 - H, Gb, Db, F:
G (1321) i venstre hånd; C (1231) i høyre.

Type 3 - Eb:
F (2132) i venstre hånd; C (1231) i høyre.

Type 4 - Bb:
H (2143) i venstre hånd; C (1231) i høyre.

Kort sagt - lærer man seg de 14 mønstrene i fingersettingene, kan man spille modale skalaer i alle toneartene i dur.

Mer om de 4 skalakategoriene neste gang; da skal jeg vise hvordan dette fungerer med 3+4+3.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

Beklager - ser at Kvinneguidens evne til å få bokstaver til å ufrivillig bli smileys har smadret oversikten min; det er meningen at det det skal stå C i stedet for smilefjeset foran 1231 2132, og D skal erstatte det triste fjeset foran 4321 3123; da blir fingersettingen slik:

Høyre hånd:

C - 1231 2132

D - 2312 3213

E - 3123 4321

F - 1234 1432

G - 2341 2143

A - 3412 3214

H - 4123 1321

Venstre hånd:

C - 1432 1234

D - 4321 3123

E - 3213 2312

F - 2132 1231

G - 1321 4123

A - 3214 3412

H - 2143 2341

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Forholdet mellom venstre og høyre hånd gjør at man kan dele dur-skalaen opp i 4 kategorier når man begynner å spille på tonen C (som senkes til H i H- og Gb-dur) - man spiller hele tiden C (1231) i høyre, slik at det bare er mønsteret i venstre hånd som endres:

Type 1 - C, G, D, A, E, Ab:
C (1432) i venstre hånd; C (1231) i høyre.

Anonymkode: 95678...a15

Beklager igjen - må rette opp en liten skrivefeil; i skalakategori 1 kan man begynne å spille modale skalaer på tonen C bare i C og Ab - i G, D, A og E begynner man på grunntonen for at fingersettingen 1231 i høyre hånd og 1432 i venstre skal fungere.

Denne teorien høres muligens en smule vanskelig ut, men når det kommer til stykket, er det faktisk svært enkelt; man pugger rett og slett de 14 fingersettingene slik at man kan kjenne dem igjen i søvne, legger fingrene på tangentene, og begynner å spille - da ser man også mønsteret i det man spiller. Resten går av seg selv.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Som nybegynner på piano gjør man gjerne to feil; for det første treffer man klaviaturet omtrent som en elefant ville ha beveget seg uten snev av smidighet, noe som var grunnen til at jeg i sin tid moste fingeren på det gamle MIDI-keyboardet mitt med en slik kraft at tangenten ble ødelagt, og for det andre blir spillet ofte altfor statisk uten at hendene beveger seg sidelengs.

Med tanke på det siste, laget jeg i mars én finger-øvelsen; den har jeg i mellomtiden utviklet, og funnet ut at man får best kontroll på bevegelsene sidelengs ved å kun bruke lillefingeren, som jo er den tynneste fingeren, og utelukkende fokusere på de svarte tangentene.

Her tar jeg utgangspunkt i Db og spiller Db-Bb (base), Db-Ab, tilbake til base, Db-Gb, base, Db-Eb, base, og Db-Db. Så bytter jeg base, og spiller Db-Ab (base), Db-Bb, base, Db-Gb, base, Db-Eb, base, og Db-Db. Bytter base en svart tangent lenger ned til Db-Gb, og samme mønster videre:

https://www.brian.no/fp-content/attachs/ovelse-03-11-2023.mp4

Vil man spille dette i venstre hånd, tar man utgangspunkt i Eb og bruker Eb-Gb som første base, deretter Eb-Ab, Eb-Bb, Eb-Db og Eb-Eb.

En annen øvelse som jeg nylig har funnet på og som jeg håper kan være til hjelp - en øvelse som det forresten anbefales å spille med øynene lukket for å fokusere på fingerbevegelsene - er å lære seg å "skli" fingeren fra de svarte tangentene til de hvite for å få best mulig flyt når man spiller med fingeren over tommelen. Her tar jeg utgangspunkt i Bb i venstre, og lærer først å spille helt på tuppen av den svarte tangenten Bb -> A med finger 3-1, 4-1, 3-1 og 5-1.

Videre spiller jeg Bb-A-G-F med 3123, så med 4123, Bb-Ab-G-F med 2312 og 3412, H-Bb-Ab-Gb med 1234, C-Bb-Ab-Gb med 1234, Bb-Ab-Gb-F med 2341, og til slutt Bb-Ab-Gb-E med samme fingerstilling. Beklager dårlig videokvalitet, men det er så uvant å holde fotokameraet i én hånd og spille med den andre; visste ikke helt hvordan jeg skulle filme dette for å vise hva jeg gjør:

https://www.brian.no/fp-content/attachs/ovelse-07-11-2023.mp4

Øvelsen i høyre hånd gjør man speilvendt og spiller samtidig med venstre; først ved å flytte fingeren mellom F# og G (3-1, 4-1, 3-1 og 5-1), og deretter spille F#-G-A-H og F#-G#-A-H, F-F#-G#-A# og E-F#-G#-A#, F#-G#-A#-H og F#-G#-A#-C.

Dette er riktignok en enkel øvelse, som like fullt er nyttig for å få god kontroll på fingerbevegelsene.

Må forresten komme med en rettelse i forhold til noe jeg har skrevet tidligere; der skrev jeg at jeg kjøpte 37-tangenters øvingsklaviaturet mitt hos ID Musikk; dette er feil - jeg fikk det levert derfra, men kjøpte og fikk det til gammel pris hos Ljosland. Vil ikke komme med reklame i denne tråden, men synes likevel at det er flott at i en tid der musikkforhandlerne slår seg sammen i større kjeder, og mange av de familieeide butikkene nå er historie, er det likevel noen som stadig holder på; prisene i slike frittstående butikker er kanskje ikke den laveste sammenlignet med de store kjedebutikkene, men fagkunnskapen og servicen kan være den beste. Det kan være fristende å ty til sider som Prisjakt og se etter laveste pris når man skal kjøpe utstyr, men uten de små butikkene vil mangeårig kompetanse og kunnskap som man finner bak disken, forsvinne; Musikk-Norge trenger mindre butikker som Ljosland, som har holdt på siden 1960.

Fortsatt riktig fin høst, og ønsker dere alle lykke til videre med musikken.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lager forresten noen av dere andre som spiller tangenter, egne sanger uten hjelp av dataprogrammer ...?

Hadde i tilfelle vært veldig interessant å få høre hva du har laget; det blir en smule ensomt her om det bare er jeg som skriver i tråden. Kom gjerne også med egne, hjemmelagde øvelser; noen følger en lærebok, mens andre finner ut ting på egen hånd, og det hadde vært spennende å få høre hvordan andre selvlærte navigerer i musikkens verden uten å måtte slå på en PC.

Når det gjelder den siste øvelsen jeg skrev om i forrige kommentar, har jeg tenkt litt, og lurer på om den kan bli bedre hvis man i stedet for Bb begynner på Ab; da vil man først spille Ab-G-F-E, for deretter å gå til Ab-Gb-F-E - og man har fordelen av at man også kan ta med variasjonen Ab-Gb-E-D der man får lengre F#-avstand mellom den svarte og den hvite tangenten (F#-E i stedet for den kortere avstanden Gb-F), før man fortsetter med H-Bb-Ab-Gb. Om man i tillegg snur denne øvelsen og spiller den i omvendt rekkefølge, tror jeg man har fått med alle fingerbevegelser man bruker når man spiller skalaer i alle tonearter i dur; rett meg om jeg har glemt noe.

Ellers kan jeg også ta med litt Beethoven - spilt av en uhyre begavet 11-åring som nå er blitt konsertpianist; når man ser talent på dette nivået, får man nesten lyst til å reise seg og gi stående applaus; er enig med en av kommentarene på YouTube at det er flaut at folk bruker tid til å se på hjernedøde videoer på TikTok når man kan kan se noe slikt som dette: Beethoven tilfører hjernen noe; TikTok blir man bare dummere av.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg laget en ny, forbedret utgave av den siste øvelsen; glemte tidligere fingerbevegelsen 1231 slik at jeg har tatt den med; ulikt vanlige pianoøvelser fokuserer ikke denne øvelsen på spillet, men kun på håndens bevegelser mellom tangentene, og for min del har den vært, og er til stor hjelp.

Her tar jeg altså utgangspunkt i Bb i venstre, og spiller først helt på tuppen av den svarte tangenten Bb og "sklir" ned til A med finger 3-1, 4-1, 3-1 og 5-1. Deretter spiller jeg Bb-A-G-F med 3123 og 4123, Ab-Gb-F-E med 2312 og 3412, øker avstanden til den hvite tangenten og spiller Ab-Gb-E-D også med 2312 og 3412; videre H-Bb-Ab-Gb og C-Bb-Ab-Gb med 1234, Bb-Ab-Gb-F og Bb-Ab-Gb-E med 2341, og avslutter med A-Ab-Gb-F og A-Ab-Gb-E med 1231:

https://www.brian.no/fp-content/attachs/ovelse-09-11-2023.mp4

Øvelsen i høyre hånd gjør man som tidligere nevnt speilvendt; først ved å flytte fingeren mellom F# og G (3-1, 4-1, 3-1 og 5-1), og deretter spille F#-G-A-H med 3123 og 4123, G#-A#-H-C etterfulgt av G#-A#-C-D med 2312 og 3412, F-F#-G#-A# og E-F#-G#-A# med 1234, F#-G#-A#-H og F#-G#-A#-C med 2341, og til slutt G-G#-A#-H og G-G#-A#-C med 1231.

En betydelig enklere øvelse er fingerøvelsen nedenfor som jeg fant på for noen måneder siden, men for ikke å risikere skader må hånden først være tilstrekkelig sterk og smidig - slik at øvelsen ikke er for nybegynnere; her bøyer man i tur og orden én finger samtidig som de andre fingrene er rette:

https://www.brian.no/fp-content/attachs/fingerovelse-09-11-2023.mp4

Og siden det om ikke så altfor lenge er Jul, kan man kanskje lære å spille en enkel versjon av John Lennons "Happy Xmas"; skjønner ærlig talt ikke et ord av hva den spansktalende pianolæreren på YouTube-videoen sier, men han høres hyggelig ut - og musikk har jo sitt eget språk.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.11.2023 den 4.25):

Da har jeg laget en ny, forbedret utgave av den siste øvelsen; glemte tidligere fingerbevegelsen 1231 slik at jeg har tatt den med; ulikt vanlige pianoøvelser fokuserer ikke denne øvelsen på spillet, men kun på håndens bevegelser mellom tangentene, og for min del har den vært, og er til stor hjelp.

Her tar jeg altså utgangspunkt i Bb i venstre, og spiller først helt på tuppen av den svarte tangenten Bb og "sklir" ned til A med finger 3-1, 4-1, 3-1 og 5-1. Deretter spiller jeg Bb-A-G-F med 3123 og 4123, Ab-Gb-F-E med 2312 og 3412, øker avstanden til den hvite tangenten og spiller Ab-Gb-E-D også med 2312 og 3412; videre H-Bb-Ab-Gb og C-Bb-Ab-Gb med 1234, Bb-Ab-Gb-F og Bb-Ab-Gb-E med 2341, og avslutter med A-Ab-Gb-F og A-Ab-Gb-E med 1231:

https://www.brian.no/fp-content/attachs/ovelse-09-11-2023.mp4

Øvelsen i høyre hånd gjør man som tidligere nevnt speilvendt; først ved å flytte fingeren mellom F# og G (3-1, 4-1, 3-1 og 5-1), og deretter spille F#-G-A-H med 3123 og 4123, G#-A#-H-C etterfulgt av G#-A#-C-D med 2312 og 3412, F-F#-G#-A# og E-F#-G#-A# med 1234, F#-G#-A#-H og F#-G#-A#-C med 2341, og til slutt G-G#-A#-H og G-G#-A#-C med 1231.

En betydelig enklere øvelse er fingerøvelsen nedenfor som jeg fant på for noen måneder siden, men for ikke å risikere skader må hånden først være tilstrekkelig sterk og smidig - slik at øvelsen ikke er for nybegynnere; her bøyer man i tur og orden én finger samtidig som de andre fingrene er rette:

https://www.brian.no/fp-content/attachs/fingerovelse-09-11-2023.mp4

Og siden det om ikke så altfor lenge er Jul, kan man kanskje lære å spille en enkel versjon av John Lennons "Happy Xmas"; skjønner ærlig talt ikke et ord av hva den spansktalende pianolæreren på YouTube-videoen sier, men han høres hyggelig ut - og musikk har jo sitt eget språk.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

I tilfelle man skulle få problemer med 2312 og 3412 i øvelsen der man "sklir" ned fingeren fra den svarte til den hvite tangenten, har jeg laget en liten video som tar for seg dette; bevegelsen er i bunn og grunn den samme som i 3123 og 4123, men med en tone foran - som alltid spiller jeg tommel over i stedet for tommel under.

Her begynner jeg med 3123 og 4123 på Bb-A-G-F, flytter utgangspunktet til Gb og spiller det samme på Gb-F-E-D, fokuserer på de to tonene Ab og Gb med lette trykk, før jeg spiller 2312 først rolig, og så i litt raskere tempo. Deretter gjør jeg det samme med 3412, og begge to til slutt.

Lærer man å "skli" fingeren fra Bb ned til A med finger 3-1, 4-1, 3-1 og 5-1, som jeg begynte forrige øvelse med, danner man også grunnlaget for 3123 og 4123, og kan man dette, er 2312 og 3412 bare en utvidelse av 3123 og 4123. Å fokusere på mønstrene i fingerbevegelsene i stedet for tonene er i mine øyne en bedre måte å få kontroll på spillingen på enn det vanlige opplegget som man finner i lærebøkene; klarer man å spille den enkle øvelsen som jeg spilte sist, og i tillegg kan spille bevegelsene i omvendt rekkefølge, er døren åpen til pianospillingens vidunderlige verden.

Så enkelt er det.

https://www.brian.no/fp-content/attachs/ovelse-11-11-2023.mp4

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få bedre oversikt over den siste øvelsen, kan man også følge med på hva som skjer ved å gi håndbevegelsene navn, og navnene på bevegelsene er de samme som jeg tidligere har skrevet om i modale skalaer - oppkalt etter tonene der man bruker fingersettingen.

Dette blir derfor:

Høyre hånd:

3123 - E

4123 - H

2312 - D

3412 - A

1234 - F

2341 - G

1231 - C

Venstre hånd:

3123 - D (ned)

4123 - G (ned)

2312 - E (ned)

3412 - A (ned)

1234 - C (ned)

2341 - H (ned)

1231 - F (ned)

- - - - -

Omvendt rekkefølge:

Høyre hånd:

3213 - D (ned)

3214 - A (ned)

2132 - C (ned)

2143 - G (ned)

4321 - E (ned)

1432 - F (ned)

1321 - H (ned)

Venstre hånd:

3213 - E

3214 - A

2132 - F

2143 - H

4321 - D

1432 - C

1321 - G

Og siden vi allerede har kommet til november, legger jeg ved en lang opplæringsvideo i hvordan man skal spille "November Rain" med Guns N' Roses som den spansktalende pianospilleren på YouTube har laget; kanskje noen kan få bruk for dette for å fylle mørke høstkvelder med musikk, og lærer litt spansk i tillegg.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...