Gå til innhold

Tråden for oss som spiller tangenter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vil bare si at selv om jeg ikke spiller piano selv, så kikker jeg av og til innom tråden her. Engasjementet og gleden over instrumentet og musikken kommer tydelig frem og er positivt å lese :)

Anonymkode: cedb3...713

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er litt nybegynner og ønsker å kjøpe mitt første akustiske piano. Er det noen som har noe tips? Ser at noen forhandlere selger brukte instrumenter til 15000 kr. Dette er gjerne pianoer fra 70-80 årene av merke Nordiska, osv. Eller burde man ut med lutt mer for å få Yamaha eller kawai? Ser også noen brukthandlene selger schimmel fra 80 tallet til rundt 35k. Som dere skjønner så ønsker jeg å kjøpe noe brukt fra en forhandler. 

Anonymkode: 8a7ea...b90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.11.2023 den 1.53):

Vil bare si at selv om jeg ikke spiller piano selv, så kikker jeg av og til innom tråden her. Engasjementet og gleden over instrumentet og musikken kommer tydelig frem og er positivt å lese :)

Anonymkode: cedb3...713

Tusen takk for fine ord og unnskyld sent svar; det er er så koselig når også noen andre skriver her, slik at ikke dette blir en kjedelig tråd der bare én person skriver noe.

Når du nevner ordet "engasjement", kan man jo tenke på at jeg har en litt annen motivasjon for musikkspillingen enn folk flest - i pingvintråden skrev jeg til N. og forklarte hvorfor jeg begynte å spille igjen:

- - - - -

Kan fortelle deg en liten historie om hvordan noe som begynte vondt likevel endte bra, og det er historien om musikkspillingen min nå - hvorfor tror du jeg kunne lage sangen din ...? Historien begynner en dag helt i slutten av mai for noen år siden, da jeg i et øyeblikks uoppmerksomhet med full kraft klarte å mose hodet i en dørkarm i kjellergangen. Blodet rant friskt, for å si det slik, og alt så veldig, veldig mørkt ut - hvordan i all verden kunne dette få en god slutt?

Såret måtte i tre uker beskyttes med plaster som dekket halve pannen, jeg kunne ikke vaske håret, og holdt meg innendørs da jeg så ut som en såret krigsfange. Kort sagt en lang rekke gode grunner til å bli riktig deprimert. Løsningen ble å ta frem gitaren, og begynne å spille igjen - noe jeg ikke hadde gjort på evigheter.

Noen kan spille musikk, mens andre er flinkere til andre ting. For min del kan jeg skrive, og håndskriften min har du kanskje sett før. Men musikk er noe jeg har null talent for da jeg er den mest umusikalske personen man kan tenke seg; å spille musikk er definitivt ikke min sterke side. Takt og rytme er som en del av en romersk tragedie, hendene var til å begynne med like bevegelige som to trestokker (den høyre hånden min var faktisk helt lam i to uker etter bilulykken jeg hadde som 13-åring), så å prøve å spille musikk er egentlig bortkastet tid for min del. Tidligere spilte jeg gitar og litt tangenter, men la musikken på hyllen etter hvert; det var til større nytte å bruke tiden på andre ting.

Men så satt jeg der da, med denne svære bandasjen på hodet, og visste ikke hva jeg skulle gjøre. Løsningen ble altså å ta opp gitaren, og lage to små, enkle sanger til M., ei jente jeg kjente som også hadde det svært vanskelig, noe som fikk henne til å lyse opp. Om jeg ikke hadde spilt gitar på evigheter, stod det enda verre til med pianospillingen, der alt jeg i sin tid hadde lært, var gått i glemmeboken. Ikke at det var noe særlig; det jeg en gang kunne, var å klunke på de hvite tangentene i C-dur og litt i F med ujevn og manglende rytme. Men jeg fortsatte å prøve og prøve, og i begynnelsen av september var sangen jeg skulle lage til M. ferdig.

I januar året etter begynte jeg å øve opp fingrene med halsbrekkende øvelser, og siden har det gått sakte fremover - i bunn og grunn kan man si at jeg lærer hvordan man skal lære å spille, da jeg eksperimenterer med ulike måter å lære på for å se hvilken som kan være mest effektiv for nybegynnere og lære å spille uten å spille; for eksempel prøvde jeg gang på gang å lære meg å lese noter ved hjelp av ulike metoder, før jeg selv fant opp en ny metode der jeg lærte notene som tilsvarer de 52 hvite tangentene på et piano i løpet av én uke. Jøss. Hvorfor hadde ingen tenkt på dette før?

Uansett hadde jeg tre mål for å lære å spille:
- lage sanger til andre for å muntre dem opp
- lære å spille julesanger i tilfelle det ble bruk for det
- vise at det er mulig å få til noe mot alle odds; hvis en så umusikalsk person som jeg kan klare å spille litt, er det mulig for enhver å klare både det, og ikke minst andre ting

Så denne historien som begynte med et bloddryppende sår på en uheldig dag, endte godt til slutt, og hadde jeg ikke vært så uheldig, hadde jeg ikke begynt å spille igjen den gangen, og tviler derfor på at jeg hadde gjort det idag - slik at jeg heller ikke kunne lage sangen din.

- - - - -

På bakgrunn av dette kan man si at motivasjonen min for å spille kanskje handler mer om å stå i oppreist i motvind enn selve spillingen; å vise at man likevel kan få til noe man ikke burde ha fått til. Tenker også iblant på bilulykken jeg ble utsatt for som 13-åring der jeg ble hardt skadet og lå bevisstløs i koma i seks dager, og den høyre hånden som idag er i stand til å bevege seg på så mange måter, var lam og ubevegelig i to uker uten at legene kunne forklare hvorfor; den venstre hånden var brukket i tillegg.

Noen har store mål i livet og en lang kravliste før de kan bli fornøyd, mens andre kan se ting i perspektiv og finne glede i de små tingene; for min del er ikke målsettingen perfeksjon eller å gå løs på det vanskeligste Beethoven har å by på.

Kan til slutt fortelle om to forskjellige mennesker og hvordan musikken påvirket livene deres. Den ene var Keith Emerson som spilte keyboard i Emerson, Lake & Palmer, en av 1970-årenes store proggrupper. Etter hvert fikk han en skade i den høyre hånden sin, noe som gikk innpå ham, og i 2016 - i en alder av 71 år - tok han til slutt livet sitt.

Den andre er en tidligere organist som fikk ALS - den samme sykdommen som Stephen Hawking hadde, og der de fleste dør tre til fem år etter at diagnosen er stilt; hørte først om Jon Blamire i begynnelsen av 2017 da han skulle holde avskjedskonserten sin.

Idag - snart sju år senere, i skyggen av denne uhelbredelige, lammende og ødeleggende sykdommen, har han likevel klart å lage en ny sang ved bruk av en øyestyrt datamaskin; en salme som for øvrig er lagt ut på nett. Rett og slett imponerende; man må bøye seg i støvet for livskraften hans.

To ulike mennesker som begge hadde et sterkt forhold til tangenter, og der musikken for den ene førte til et tragisk selvmord, ble den en kilde til livsgnist og håp for den andre.

Når man betrakter musikk fra et slikt perspektiv, kan man kanskje forstå hvorfor man ikke trenger å være en konsertpianist for å ha glede av tangentene.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.11.2023 den 13.01):

Jeg er litt nybegynner og ønsker å kjøpe mitt første akustiske piano. Er det noen som har noe tips? Ser at noen forhandlere selger brukte instrumenter til 15000 kr. Dette er gjerne pianoer fra 70-80 årene av merke Nordiska, osv. Eller burde man ut med lutt mer for å få Yamaha eller kawai? Ser også noen brukthandlene selger schimmel fra 80 tallet til rundt 35k. Som dere skjønner så ønsker jeg å kjøpe noe brukt fra en forhandler. 

Anonymkode: 8a7ea...b90

Kjenner dessverre for lite til dette til at jeg kan gi deg et klart svar på spørsmålet ditt, men på Piano World ser at de har et underforum for akustiske pianoer, slik at det forhåpentligvis er mulig å finne mer informasjon der:

https://forum.pianoworld.com/ubbthreads.php/forums/1/1/piano-forum.html

Nå kjøper jo mange idag digitale pianoer, men hvis man bor på et sted der man har mulighet til å øve uten å forstyrre naboene, kan sørge for at instrumentet er stemt og ikke har umiddelbare flytteplaner, kan et akustisk instrument være et godt valg - det er en grunn til at profesjonelle musikere foretrekker den naturlige klangen fra et piano eller flygel.

Som sagt kjenner jeg for lite til akustiske pianoer, men hadde jeg selv kjøpt en brukt gitar, hadde jeg satset på å gå litt opp i pris - hvis man er sikker på at man vil få bruk for dette, gir et kvalitetsinstrument valuta for pengene, og kan også være en god investering med tanke på eventuelt senere videresalg; en Gibson vil alltid være en Gibson. Men dette er altså gitarer; det er et annet marked for brukte pianoer.

Man har også noe som kalles silent piano, der man kombinerer begge teknikkene slik at man kan spille akustisk når man ønsker det, eller øve med øretelefoner hvis man trenger det; denne typen pianoer er relativt nye slik at utvalget på bruktmarkedet er mindre, men kanskje det kunne være mulig å finne noe til en overkommelig pris om man har flaks; de som man kan finne på Finn.no nå, er relativt dyre.

Ønsker deg uansett lykke til med pianokjøpet og musikken for øvrig; håper du får stor glede av dette.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Kjenner dessverre for lite til dette til at jeg kan gi deg et klart svar på spørsmålet ditt, men på Piano World ser at de har et underforum for akustiske pianoer, slik at det forhåpentligvis er mulig å finne mer informasjon der:

https://forum.pianoworld.com/ubbthreads.php/forums/1/1/piano-forum.html

Nå kjøper jo mange idag digitale pianoer, men hvis man bor på et sted der man har mulighet til å øve uten å forstyrre naboene, kan sørge for at instrumentet er stemt og ikke har umiddelbare flytteplaner, kan et akustisk instrument være et godt valg - det er en grunn til at profesjonelle musikere foretrekker den naturlige klangen fra et piano eller flygel.

Som sagt kjenner jeg for lite til akustiske pianoer, men hadde jeg selv kjøpt en brukt gitar, hadde jeg satset på å gå litt opp i pris - hvis man er sikker på at man vil få bruk for dette, gir et kvalitetsinstrument valuta for pengene, og kan også være en god investering med tanke på eventuelt senere videresalg; en Gibson vil alltid være en Gibson. Men dette er altså gitarer; det er et annet marked for brukte pianoer.

Man har også noe som kalles silent piano, der man kombinerer begge teknikkene slik at man kan spille akustisk når man ønsker det, eller øve med øretelefoner hvis man trenger det; denne typen pianoer er relativt nye slik at utvalget på bruktmarkedet er mindre, men kanskje det kunne være mulig å finne noe til en overkommelig pris om man har flaks; de som man kan finne på Finn.no nå, er relativt dyre.

Ønsker deg uansett lykke til med pianokjøpet og musikken for øvrig; håper du får stor glede av dette.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

Ser at det er mye interessant diskusjon om akustiske pianoer på Piano World, men denne siden kan kanskje også være til hjelp om man vil kjøpe et brukt instrument:

https://www.pianobuyer.com/buying-a-used-piano

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv forestiller jeg meg kvintsirkelen og de forskjellige tonene helt uten farger, og har ikke vanskeligheter med å se forskjell på dem ved å assosiere dem med klokkens 12 timer og deres posisjon på en analog urskive, men har sett ulike fargesystemer bli brukt i opplæringen - særlig i lærebøker for barn, som har et sterkt forhold til farger.

Har for øvrig funnet en studie fra universitetet i Wien som tar for seg hjernen og hukommelsen i forhold til musikk:

http://www.juramargulis.com/wp-content/uploads/2019/07/AMMMStudywithArCoSys2018.pdf

fargesystem.thumb.jpg.563a0a28b9a0b64c9a4776dc9bba656b.jpg

Og siden mange som begynner å spille synes at det blir en smule vanskelig med svarte tangenter, kan kanskje et piano med kun hvite tangenter være løsningen ...?

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Selv forestiller jeg meg kvintsirkelen og de forskjellige tonene helt uten farger, og har ikke vanskeligheter med å se forskjell på dem ved å assosiere dem med klokkens 12 timer og deres posisjon på en analog urskive, men har sett ulike fargesystemer bli brukt i opplæringen - særlig i lærebøker for barn, som har et sterkt forhold til farger.

Har for øvrig funnet en studie fra universitetet i Wien som tar for seg hjernen og hukommelsen i forhold til musikk:

http://www.juramargulis.com/wp-content/uploads/2019/07/AMMMStudywithArCoSys2018.pdf

fargesystem.thumb.jpg.563a0a28b9a0b64c9a4776dc9bba656b.jpg

Og siden mange som begynner å spille synes at det blir en smule vanskelig med svarte tangenter, kan kanskje et piano med kun hvite tangenter være løsningen ...?

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

Beklager - noe gikk tydeligvis galt da jeg skulle sette inn lenken til studien; denne fungerer forhåpentligvis:

http://www.juramargulis.com/wp-content/uploads/2019/07/AMMMStudywithArCoSys2018.pdf

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (12 minutter siden):

Artig detta 😀 kanskje vi skal holde konsert en gang noen på orgel og jeg på violin ? 😀

Ja - kanskje noen har lyst; som jeg skrev tidligere, satte man ut tangentinstrumenter i det offentlige rom i Parkert Piano-prosjektet i 2014-2020, men vet ikke om de fortsatt står der; man har to digitale pianoer i 3. etasje på Deichman i Bjørvika, men der er det bare lov å spille med øretelefoner.

I andre land ser jeg at man holder privatkonserter på offentlige steder både her og der, slik at det virker som om Norge ikke er like åpent for spontane musikalske innslag som før i tiden da man hadde gatemusikanter på Karl Johan; til og med den da 18-årige Brian Jones fra Rolling Stones spilte på Egertorget i 1959; synd at ikke noen har bevart opptak av dette for ettertiden.

Uansett lykke til videre med musikken, og fortsatt fin høst.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zenobia skrev (8 timer siden):

Da skal jeg ta meg på tak og klimpre litt.

Godt å høre - lykke til med spillingen, og håper du får en riktig fin dag.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.11.2023 den 8.01):

I andre land ser jeg at man holder privatkonserter på offentlige steder både her og der, slik at det virker som om Norge ikke er like åpent for spontane musikalske innslag som før i tiden da man hadde gatemusikanter på Karl Johan; til og med den da 18-årige Brian Jones fra Rolling Stones spilte på Egertorget i 1959; synd at ikke noen har bevart opptak av dette for ettertiden.

Uansett lykke til videre med musikken, og fortsatt fin høst.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

Beklager en liten regnefeil; Brian Jones var selvfølgelig 17 år - ikke 18 - da spilte i Norge i 1959; han fikk en akustisk gitar til fødselsdagen sin i februar, så jeg regner med at det var den han tok med seg til Oslo. Foreldrene hans var begge musikalske; faren var pianolærer på deltid mens moren spilte orgel og piano, så det var kanskje ikke så rart at vesle Brian også ble venn med de hvite og svarte treklossene som kunne lage så mange fine lyder. For øvrig står jeg fast ved at Rolling Stones uten Brian Jones er omtrent like genuint som en Ferrari laget av italienske sylteagurker; tross alt var det han som dannet gruppen og fant på navnet.

brianjones.jpg.c3cf093aafbf4bf60d3fba6e299b549c.jpg

Men nå over til det jeg egentlig hadde tenkt å skrive om - ser at NRK har publisert en artikkel om fire mennesker som til tross for mye motgang klarte å komme langt i musikkens verden, og siden to av dem spiller/spilte piano og særlig en ikke ukjent kar ved navn Ludwig gikk inn for dette, tenkte jeg at artikkelen kan nevnes her i tråden:

Fire artister som trosset alt for musikken

De nådde toppen, tross personlige lidelser og store fysiske begrensninger.

https://www.nrk.no/kultur/xl/fire-musikere-som-trosset-funksjonshemmingene-og-nadde-toppen-1.16646000

Selvlærte Django Reinhardt satt riktignok ikke foran tangentene, men med gitarspillingen sin med bare to fingre er også han et glimrende eksempel på at man kan trosse motgang; NRK har skrevet om ham tidligere:

Til topps med to fingre

Ingenting kunne stoppe den geniale gitaristen Django Reinhardt.

https://www.nrk.no/kultur/xl/django-reinhardt-_-til-topps-med-to-fingre-1.15772007

Hva skal man vel si når man hører sterke historier som dette ...?

Jeg bøyer meg i støvet, atter en gang.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.11.2023 den 7.43):

Godt å høre - lykke til med spillingen, og håper du får en riktig fin dag.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

Tusen takk! Denne tråden er inspirerende :enrose: Har spilt i aften også. Tiden fløy!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Onsdag og fredag! Miraklenes tid er ikke forbi :ler:

Har tatt tak i en (egenkomponert) sang jeg hadde i fingrene for mange år siden. Heldigvis hadde jeg (dårlig mobil-)opptak av hvordan den spilles, så nå skal den tilbake på repertoaret. Lyttet intenst og kopierte intro + 1. vers.

Repertoaret består for tiden av én sang (99%) og én sang (5%). Målet er 30 sanger (100%) :sjokk:

 

Endret av Zenobia
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zenobia skrev (1 time siden):

Onsdag og fredag! Miraklenes tid er ikke forbi :ler:

Har tatt tak i en (egenkomponert) sang jeg hadde i fingrene for mange år siden. Heldigvis hadde jeg (dårlig mobil-)opptak av hvordan den spilles, så nå skal den tilbake på repertoaret. Lyttet intenst og kopierte intro + 1. vers.

Repertoaret består for tiden av én sang (99%) og én sang (5%). Målet er 30 sanger (100%) :sjokk:

 

Flott - det virker som om du er en kreativ sjel, så det er bare å lage egne sanger; før eller senere dukker det opp en musikalsk idé som kan bli riktig god, og det er mange fine sanger som enda ikke er blitt laget, men som venter på å få se dagens lys.

Vet ikke hva slags type piano du har, men selv spiller jeg vanligvis ting inn i MIDI; da blir det svært enkelt å gjenskape melodien når man har glemt den - enklere enn med akustiske opptak, der man må bruke øret, og prøve å finne ut hva man egentlig spilte der og da.

Fortsatt lykke til med spillingen, og ønsker deg en strålende helg.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Flott - det virker som om du er en kreativ sjel, så det er bare å lage egne sanger; før eller senere dukker det opp en musikalsk idé som kan bli riktig god, og det er mange fine sanger som enda ikke er blitt laget, men som venter på å få se dagens lys.

Vet ikke hva slags type piano du har, men selv spiller jeg vanligvis ting inn i MIDI; da blir det svært enkelt å gjenskape melodien når man har glemt den - enklere enn med akustiske opptak, der man må bruke øret, og prøve å finne ut hva man egentlig spilte der og da.

Fortsatt lykke til med spillingen, og ønsker deg en strålende helg.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

Har skrevet mange sanger :D 

Jeg har et el-piano. Er det en enkel måte å spille ting inn på i MIDI? Jeg har også Presonus DAW Studio one 3, men synes det blir mye styr å koble opp hver gang jeg har et kvarter å stikke innom pianoet.

Lykke til med komponering og spilling selv. Ønsker deg en strålende helg tilbake :vinke:

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Zenobia skrev (14 timer siden):

Har skrevet mange sanger :D 

Jeg har et el-piano. Er det en enkel måte å spille ting inn på i MIDI? Jeg har også Presonus DAW Studio one 3, men synes det blir mye styr å koble opp hver gang jeg har et kvarter å stikke innom pianoet.

Lykke til med komponering og spilling selv. Ønsker deg en strålende helg tilbake :vinke:

Den aller enkleste løsningen for innspilling i MIDI er nok hvis instrumentet har inngang for en minnepenn; da kan man lagre dette der, og bare flytte minnepennen. Problemet er at skal man ha en slik løsning samtidig som tangentene er vektet og behagelige å spille på, må man opp i pris for digitale pianoer, nøye seg med en lettere synthesizer, eller alternativt bruke kabler for å koble dette til PC-en.

Alternativt kunne man koble en mikro-PC permanent til pianoet og bruke eksempelvis Raspberry Pi som innspillingsenhet; dette burde ikke være så vanskelig hvis man har litt erfaring med gjør-det-selv-prosjekter; så lenge instrumentet har en USB-utgang og støtte for MIDI, vil PC-en oppfatte det som en ekstern enhet på lik linje med et tastatur:

How to build a digital piano using a Raspberry Pi and MIDI Piano controller

https://medium.com/@rreinold/how-to-use-a-raspberry-pi-3-to-turn-midi-piano-to-into-stand-alone-powered-piano-4aeb79e309ce

Men skal man samtidig ha programvare til innspilling som kjører automatisk når PC-en blir slått på, blir det en smule mer komplisert.

Eller man kan bygge et eget klaviatur fra bunnen av:

I tilfelle kunne man lage et piano med et riktig kreativt utseende - utformet som omtrent hva som helst; om det vil være like praktisk å spille Beethoven på dette, er en annen sak.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Brian! Takk for omfattende svar om MIDI. Jeg får tenke på saken.

 

- - -

I dag skulle jeg kjøre gjennom sang 1,  og jobbe videre med sang 2,

Jeg begynte med sang 2, og kom litt videre. Men opptaket jeg lytter til, er uklart. Lette litt etter noter. Fant ikke. Leter mere senere. Vil si den er opp på 7%

I frustrasjon over ikke å finne notene til sang 2, startet jeg på sang tre. Den husker jeg bedre, og lyden på opptaket er bedre. Sang 3: 5%

Sang 1 glemte jeg å kjøre gjennom, innser jeg nå. Det holder vel med en par ganger på onsdag.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zenobia skrev (På 12.12.2023 den 0.12):

Hei, Brian! Takk for omfattende svar om MIDI. Jeg får tenke på saken.

 

- - -

I dag skulle jeg kjøre gjennom sang 1,  og jobbe videre med sang 2,

Jeg begynte med sang 2, og kom litt videre. Men opptaket jeg lytter til, er uklart. Lette litt etter noter. Fant ikke. Leter mere senere. Vil si den er opp på 7%

I frustrasjon over ikke å finne notene til sang 2, startet jeg på sang tre. Den husker jeg bedre, og lyden på opptaket er bedre. Sang 3: 5%

Sang 1 glemte jeg å kjøre gjennom, innser jeg nå. Det holder vel med en par ganger på onsdag.

Fabelaktig; da går det fremover med sangene.

Samtidig kan det også være en fordel å øve på det tekniske slik at man føler seg helt trygg når man treffer tangentene, noe som kan ta en del tid om man ikke spesifikt øver på dette.

Det som skjedde for min del, er at jeg for to år siden hadde mange sangidéer der jeg ofte bare spilte et svært enkelt akkompagnement i venstre hånd før jeg gikk videre til neste idé, og etter å ha fått en konstruktiv tilbakemelding på spillingen min, tok jeg selvkritikk og bestemte meg for å få gjort noe med det tekniske.

Så nå går det i enkle øvelser uten lyd som de jeg har beskrevet på forrige side her i tråden, men til gjengjeld føler jeg at jeg får langt mer kontroll i måten jeg treffer tangentene på når jeg treffer dem presist, og tar jeg frem noe av det jeg spilte før, får jeg mer frihet i å eksperimentere med dette. Forstår at det å bare spille det samme om og om igjen, kan høres svært så kjedelig ut, men dette er noe man kan gjøre samtidig som man gjør andre ting, som å se en film eller lese en bok - etter hvert som man blir vant til disse håndbevegelsene, trenger man heller ikke et klaviatur å spille på; man kan bare "spille" i løse luften.

Uansett lykke til videre med sangene, og fortsatt fin kveld - beklager litt sent svar, men har i mellomtiden konsentrert meg om pingviner, der jeg i sommer hadde alt klart "i hodet" om hva jeg skulle skrive videre i eventyret om Pingu uten å ta notater av dette, før det gikk helt i glemmeboken. Først i natt klarte jeg å sette det jeg hadde tenkt på et halvt år tidligere ned på papiret, i en pingvinversjon av "The Shining".

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rapport fra onsdag:

Sang 1: Uten teksten for første gang. 100% :D
Sang 2: Intro + 1. vers. 7% Stopper på overgang til 2. vers pga. manglende noter, og håpløst opptak. Jeg har lett mer etter notene, men begynner å gå tom for plasser å lete. Dessuten vet jeg ikke om det jeg lurer på, faktisk er notert der.
Sang 3: Intro + 1. vers + refreng går greit å spille, men teksten må delvis hentes fra glemmeboka.

Jeg har aldri øvd på det tekniske. Eller skalaøvelser. Eller fingersetting. Det kan bli at denne gangen tar jeg spillingen litt mer på alvor. Denne tråden er jo en fin samling av ressurser i så måte 👍

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...