Gå til innhold

Tråden for oss som spiller tangenter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Rapport fra fredag:

Sang 1: Rotet mye! Ned på 85% Bryr meg ikke. Spilte igjennom den helt til slutt, og var vel både sløv og lei. Gjorde rare feil jeg ikke ellers gjør.

Sang 2: JU-HUU! Etter intens lytting i hodetlf, fant jeg ut av mellomspillet. Intro, 1. vers og overgang 0K 10%

Sang 3: Intro, 1. vers, refreng, 2. vers 0K 20% Denne har gått mye lettere å ta tak i enn jeg trodde.

Jeg lokker meg selv med at jeg "bare skal spille et kvarter". VROOOOM, så er timen gått :ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Zenobia skrev (10 minutter siden):

Rapport fra fredag:

Sang 1: Rotet mye! Ned på 85% Bryr meg ikke. Spilte igjennom den helt til slutt, og var vel både sløv og lei. Gjorde rare feil jeg ikke ellers gjør.

Sang 2: JU-HUU! Etter intens lytting i hodetlf, fant jeg ut av mellomspillet. Intro, 1. vers og overgang 0K 10%

Sang 3: Intro, 1. vers, refreng, 2. vers 0K 20% Denne har gått mye lettere å ta tak i enn jeg trodde.

Jeg lokker meg selv med at jeg "bare skal spille et kvarter". VROOOOM, så er timen gått :ler:

Blir oppriktig glad når jeg ser at andre får det til, noe det ser ut som om du gjør nå; det er bare å spille videre uten å begrense tiden - når man får fremgang i spillingen, er det bare å kjøre på. Om konsentrasjonen skulle svikte, som med den første sangen din, og man roter litt her og der, er ikke dette noe å bry seg om; det går bedre neste gang.

Ville svare deg igår kveld på den forrige kommentaren din med en lengre forklaring på hvordan "3+4+3"-metoden min virker, men var så sliten at jeg tenkte det kunne vente litt; noen fokuserer mer på tekniske øvelser enn andre, mens andre går direkte til spillingen, og lærer som følge av dette - har inntrykk av at du er en av dem. Synes det er imponerende med mennesker som kanskje setter seg foran tangentene én gang i året, men når de først setter seg ned for å spille, spiller de nesten som om dette var noe de hadde gjort daglig.

Så lykke til videre med musikken, og håper du får en fortsatt fin førjulshelg.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Om konsentrasjonen skulle svikte, som med den første sangen din, og man roter litt her og der, er ikke dette noe å bry seg om; det går bedre neste gang.

Spilte Sang 1 til slutt, og da hadde jeg egentlig gått tom :ler: VILLE ha en gjennomspilling, siden den glapp for meg på mandag, og det hadde gått så bra på onsdag.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes det er imponerende med mennesker som kanskje setter seg foran tangentene én gang i året, men når de først setter seg ned for å spille, spiller de nesten som om dette var noe de hadde gjort daglig.

Ja, om det enn hadde vært sånn for meg også! Jeg hadde en gang et slags repertoar innøvd – har til og med spilt offentlig. Meeen ... så går tiden uten øving, og vips! så er det ute av fingrene.

Nå har et slags delmål blitt å gjøre en helt enkel innspilling av en sang, og legge den ut på youtube med noe bilder til. Eller noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zenobia skrev (16 timer siden):

Spilte Sang 1 til slutt, og da hadde jeg egentlig gått tom :ler: VILLE ha en gjennomspilling, siden den glapp for meg på mandag, og det hadde gått så bra på onsdag.

Ja, om det enn hadde vært sånn for meg også! Jeg hadde en gang et slags repertoar innøvd – har til og med spilt offentlig. Meeen ... så går tiden uten øving, og vips! så er det ute av fingrene.

Nå har et slags delmål blitt å gjøre en helt enkel innspilling av en sang, og legge den ut på youtube med noe bilder til. Eller noe.

Du er ikke den eneste som glemmer ting du har spilt tidligere; hos meg er hukommelsen som hos en gullfisk om jeg slutter å spille noe, og har lest på Piano World at også andre sliter med det samme.

Men man trenger ikke nødvendigvis å spille en sang slik man har øvd den inn for å spille den; alternative spillemåter er eksempelvis:

  • øke tempoet, og spille sangen lynraskt
  • spille sangen ved å improvisere den, for eksempel ved hyppig bytte av oktaver, eller bruke omvendinger og variasjoner i akkordene
  • spille sangen ved å gå over til andre tonearter, noe som godt kan gjøres ved å gjøre dette i løpet av selve sangen

Slike ting bidrar til at man blir nødt til å konsentrere seg langt mer enn ved å bare spille det man har lært seg på forhånd; effekten av å hyppige bytter av tonearter i løpet av sangen kan man høre i Ennio Morricones "Le Vent, Le Cri":

Ønsker både deg og alle andre som leser denne tråden en koselig, musikalsk vinterdag, og fortsatt lykke til videre.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rapport mandag:

Sang 1: 99%.

Sang 2: Spiller feilfritt tom mellomspillet. 12% Neste gang blir det å gi seg i kast med 2.vers

Sang 3: Spiller intro, 1. vers, refreng 1, 2. vers og refreng 2. 25%

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zenobia skrev (9 timer siden):

Rapport mandag:

Sang 1: 99%.

Sang 2: Spiller feilfritt tom mellomspillet. 12% Neste gang blir det å gi seg i kast med 2.vers

Sang 3: Spiller intro, 1. vers, refreng 1, 2. vers og refreng 2. 25%

 

Da tillater jeg meg å sitere Beatles' Getting Better ...

It's getting better all the time
Better, better, better

... og ønsker deg en riktig fin dag.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 19.12.2023 den 9.30):

Da tillater jeg meg å sitere Beatles' Getting Better ...

It's getting better all the time
Better, better, better

... og ønsker deg en riktig fin dag.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

Tusen takk for all oppmuntring!

Rapport onsdag:

Sang 1: 100% :D

Sang 2: Mye feilspilling og forvirring. Vanskelig! Intro, 1. vers, mellomspill (husket ingenting, måtte lytte til innpilling 'å, ja!' :himle: ) Ga meg i kast med 2. vers, som planlagt. Måtte til med hodetlf for å dechiffrere den elendige lyden i innspillingen. Er fornøyd med å ha funnet ut av det, og NOTERT hvordan det skal spilles. Men det er som å starte på nytt.

Sang 3: Spilt gjennom fra intro tom refreng 2. Langt fra feilfritt, men enorm innsats på sang 2, så nå tar jeg kvelden.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zenobia skrev (7 timer siden):

Tusen takk for all oppmuntring!

Rapport onsdag:

Sang 1: 100% :D

Sang 2: Mye feilspilling og forvirring. Vanskelig! Intro, 1. vers, mellomspill (husket ingenting, måtte lytte til innpilling 'å, ja!' :himle: ) Ga meg i kast med 2. vers, som planlagt. Måtte til med hodetlf for å dechiffrere den elendige lyden i innspillingen. Er fornøyd med å ha funnet ut av det, og NOTERT hvordan det skal spilles. Men det er som å starte på nytt.

Sang 3: Spilt gjennom fra intro tom refreng 2. Langt fra feilfritt, men enorm innsats på sang 2, så nå tar jeg kvelden.

 

Med tanke på den andre sangen din, virker det som om du har problemer med opptaket - det finnes programmer og onlinetjenester der man kan laste opp en lydfil og få den overført til MIDI; har nettopp testet to slike gratistjenester med en pianoversjon av "The Winner Takes It All" fra YouTube, og selv om resultatet er forferdelig å høre på, kan man kjenne igjen sangen i MIDI-filen; på den annen side var lydkvaliteten på mp3-filen god, men er kvaliteten dårlig, kan man eventuelt bearbeide og forbedre den først, noe som kunne være en idé for sangen din.

Test 1:

https://www.ofoct.com/audio-converter/convert-wav-or-mp3-ogg-aac-wma-to-midi.html

Resultat:

test-1.mid

Test 2:

https://www.conversion-tool.com/audiotomidi/

Resultat:

test-2.mid

Samtidig aner jeg ikke hvor mye informasjon slike sider lagrer, så har man et uferdig mesterverk på lager som man ikke vil at andre skal stikke av med, kan man for sikkerhetens skyld bruke et offline program; dette skal visstnok være mulig med Audacity og SDS, uten at jeg klarer å lagre filen i dette formatet, så jeg kan ikke bekrefte dette.

Se også:

https://www.geekdashboard.com/best-mp3-to-midi-converters

Så hadde jeg vært deg, ville jeg kanskje forsøkt å først få full oversikt hva som egentlig spilles i den andre sangen før man går løs på øvingen; da ville veien videre muligens blitt litt enklere.

Uansett lykke til videre med musikken; nå er det bare tre dager igjen til juleaften, slik at en liten Julenisse-Tux kan være på sin plass.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

julenisse-tux-1.png.0d372627b9202f1df4c444a26a07fa13.png

Anonymkode: 95678...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

et uferdig mesterverk på lager som man ikke vil at andre skal stikke av med

Nja :fnise: er ikke veldig bekymret for å bruke nettleserløsninger. 

Er usikker på hva jeg skal gjøre med filen i midi? Går det an å lempe midi inn i en DAW som Presonus?

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

er kvaliteten dårlig, kan man eventuelt bearbeide og forbedre den først, noe som kunne være en idé for sangen din.

Det er nok en idé, ja. Filformatet er for sikkerhets skyld .amr. Jeg trodde det stod for audio mobile recording. Men det er en forkortelse for Adaptive Multi-Rate (utviklet av Ericsson? Kan jo stemme, da mobilen jeg tok opp lyden med, var en Sony Ericsson) Var nok beregnet på taleopptak.

Hvordan kan jeg bearbeide og forbedre opptaket, mon tro?

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Så hadde jeg vært deg, ville jeg kanskje forsøkt å først få full oversikt hva som egentlig spilles i den andre sangen før man går løs på øvingen; da ville veien videre muligens blitt litt enklere.

Da jobber vi litt forskjellig. Jeg kommer uansett ikke til å øve inn hele sangen kjapt. Så da passer det at jeg tråkler meg videre med ørene til hjelp. Litt og litt. Før jeg orker å hengi meg til å løse lydkvalitetsproblemet før jeg virkelig sitter fast. For kanskje jeg berger uten.

Ønsker deg masse musikalske gleder i fridagene som kommer! :vinke: 

Jeg stikker nok innom tråden igjen jevnt og trutt.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zenobia skrev (8 timer siden):

Nja :fnise: er ikke veldig bekymret for å bruke nettleserløsninger. 

Er usikker på hva jeg skal gjøre med filen i midi? Går det an å lempe midi inn i en DAW som Presonus?

Det er nok en idé, ja. Filformatet er for sikkerhets skyld .amr. Jeg trodde det stod for audio mobile recording. Men det er en forkortelse for Adaptive Multi-Rate (utviklet av Ericsson? Kan jo stemme, da mobilen jeg tok opp lyden med, var en Sony Ericsson) Var nok beregnet på taleopptak.

Hvordan kan jeg bearbeide og forbedre opptaket, mon tro?

Da jobber vi litt forskjellig. Jeg kommer uansett ikke til å øve inn hele sangen kjapt. Så da passer det at jeg tråkler meg videre med ørene til hjelp. Litt og litt. Før jeg orker å hengi meg til å løse lydkvalitetsproblemet før jeg virkelig sitter fast. For kanskje jeg berger uten.

Ønsker deg masse musikalske gleder i fridagene som kommer! :vinke: 

Jeg stikker nok innom tråden igjen jevnt og trutt.

Gjengivelsen til MIDI ville nok ha blitt så mangelfull at den neppe kan brukes til noe, men tenkte at dette kanskje kunne være til hjelp for å kunne huske hva man egentlig spilte; har man innspillingen i MIDI kan man eksempelvis lage en video av tangentbevegelsene i sangen med FreePiano.

Å overføre Adaptive Multi-Rate til andre mer vanlige formater er enkelt; her kan man få sangen i wav:

https://convertio.co/amr-wav/

Eller mp3:

https://convertio.co/amr-mp3/

I en tid der man har klart å få ut John Lennons stemme fra et dårlig demoopptak, er teknologien kommet så langt at opptaket ditt nok kunne blitt bedre, men er usikker på hvor langt man kan komme uten å måtte åpne lommeboken; i Beatles-sangen brukte man vel kunstig intelligens for å løse dette, og her er en gratis side som tilbyr noe tilsvarende; er likevel usikker på om resultatet blir særlig bedre enn med et vanlig lydredigeringsprogram:

https://aimastering.com

Men alle gjør ting på sitt eget vis; dersom du foretrekker å ta dette skritt for skritt, går det sikkert bra - skulle man få vanskeligheter med å tolke et lydopptak, kan man eventuelt forsøke med AI, og se om dette hjelper.

Det spørs om det blir tid til så mye musikk frem til juleaften, for nå begynner det å haste med årets (eller rettere sagt fjorårets) eventyr om Pingu, så tankevirksomheten min de neste to dagene kommer til å kretse rundt pingviner og isbjørner, samt en søt, hjemløs katt som likte seg godt på toppen av rulletrappen på Vulkan senter, men som jeg ikke har sett på lenge; lurer på hvor det er blitt av den - mon tro om den har fått et hjem, eller beveget seg til en annen kant av byen.

Fortsatt fin førjulstid.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stuper inn i tråden for å rapportere. Brian, jeg skal lese gjennom innlegget ditt igjen. Kommenterer senere.

Sang #1: 100%

Sang 2: Mye bedre husket mer. Ikke lengre enn sist, men mer stabilitet.

Sang 3: Fra intro til 3. vers. Humper og går, men husker mye, og noe sitter i fingrene(!). Denne sangen har jeg fremført for et publikum, og det er noe med det adrenalinet og læring ...

Ble lørdag istedenfor fredag. Stor motstand og liten motivasjon. Belønningen var formidabel. Jeg 'skulle bare' sette meg ved pianoet og se hva som skjedde. Og plutselig var jeg igang. Artig å merke at basslinjen til 3. verset på sang #3 sitter både i hodet og høyre hånd.

Slrivefeil rettes av elesenr

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zenobia skrev (14 timer siden):

Ble lørdag istedenfor fredag. Stor motstand og liten motivasjon. Belønningen var formidabel. Jeg 'skulle bare' sette meg ved pianoet og se hva som skjedde. Og plutselig var jeg igang. Artig å merke at basslinjen til 3. verset på sang #3 sitter både i hodet og høyre hånd.

Slrivefeil rettes av elesenr

Da du først skrev her i tråden ifjor, virket du ikke særlig optimistisk med tanke på spillingen, noe du heller ikke gjorde for bare en snau måned siden, så det er flott å se at fingrene begynner å leve sitt eget liv og at du får det til - en pianists liv er ingen dans på roser der man sitter alene foran klaviaturet; iblant kan man føle at man ikke kommer av flekken, men plutselig begynner det virkelig å svinge.

Så lykke til videre, og ønsker både deg og andre som setter pris på tangentene en koselig juleaften; det er ikke Jul enda, men Julenissen er på vei.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

julenisse-tux-2.thumb.jpeg.102540b22c863ccaf2fe71366233c36d.jpeg

Anonymkode: 95678...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rapport fra mandag:

Sang 1 (The Letter): 95%. Akseptabelt, da jeg bare kjørte igjennom den et par ganger til slutt.

Sang 2: Intro - 1. vers - mellomspill - 2. vers - REFRENG. Ny del dechiffrert! Ju-huu! Er jo hakkete i tempoet, og teksten må jeg myse mot. Men fremgang :tommelopp2:

Sang 3: Spilte mer sammenhengende fra intro -> 3.vers. Da er det bare siste refreng (finale) igjen, så er alle sangens deler under innøving. Yess!

Jeg vurderer hvilken sang som skal bli Sang 4. Når alle deler av Sang 3 er under gjennomspilling, vil jeg driste meg til å hive inn én til.

AnonymBruker skrev (På 24.12.2023 den 13.19):

Da du først skrev her i tråden ifjor, virket du ikke særlig optimistisk med tanke på spillingen, noe du heller ikke gjorde for bare en snau måned siden ... man sitter alene foran klaviaturet; iblant kan man føle at man ikke kommer av flekken, men plutselig begynner det virkelig å svinge.

Kjenner meg igjen det å sitte alene foran klaviaturet.

Jeg er ikke særlig julete (eller -kaffe :tunge: ) av meg, Brian, men jeg ønsker deg fortsatt nydelige og kreative vinterdager, enten det nå blir musikalsk eller skriftlig :KG:

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Zenobia skrev (8 timer siden):

Rapport fra mandag:

Sang 1 (The Letter): 95%. Akseptabelt, da jeg bare kjørte igjennom den et par ganger til slutt.

Sang 2: Intro - 1. vers - mellomspill - 2. vers - REFRENG. Ny del dechiffrert! Ju-huu! Er jo hakkete i tempoet, og teksten må jeg myse mot. Men fremgang :tommelopp2:

Sang 3: Spilte mer sammenhengende fra intro -> 3.vers. Da er det bare siste refreng (finale) igjen, så er alle sangens deler under innøving. Yess!

Jeg vurderer hvilken sang som skal bli Sang 4. Når alle deler av Sang 3 er under gjennomspilling, vil jeg driste meg til å hive inn én til.

Kjenner meg igjen det å sitte alene foran klaviaturet.

Jeg er ikke særlig julete (eller -kaffe :tunge: ) av meg, Brian, men jeg ønsker deg fortsatt nydelige og kreative vinterdager, enten det nå blir musikalsk eller skriftlig :KG:

Wooow - ser at det går fort fremover - når man leser det du skrev 12. desember, for bare to uker siden, hadde du 7% på sang nr.2 og nettopp begynt på sang 3; nå er du snart kommet i mål.

Så det er bare å gratulere, men vil råde deg til å spille gjennom repertoaret fra tid til annen når du har lært dette godt nok; feilen jeg selv (og mange andre) gjorde, er at man går videre uten å repetere det "kjedelige" man allerede har lært - og da kan ting lett gå i glemmeboken.

Etter å ha skrevet begynnelsen på et nytt eventyr og etterlyst katten Theo i Pingvintråden, kan også jeg senke skuldrene og har gått over fra tastaturet til klaviaturet igjen; det går i teknikk, modale skalaer, arpeggioer og fingerbevegelser, om og om igjen, men selv uten å spille en eneste sang føler jeg at jeg gjør fremskritt, og at kontrollen på fingrene stadig blir bedre.

Dessuten har jeg børstet støv av en eldre Lenovo Yoga-PC der man kan vippe skjermen bakover og bruke PC-en som nettbrett; da kan man bruke dette for digitale noteark eller YouTube-videoer mens man spiller; en praktisk løsning for folk som ikke har nettbrett. Ulempen med disse Yoga PC-ene er at ikke alle støtter Linux til tross for at min gjør det.

Fortsatt strålende Jul også til deg - samt alle andre som leser denne tråden.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

julenisse-tux-3.png.1852251f2708e6d0e53b77042e0a2c07.png

Anonymkode: 95678...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Fortsatt strålende Jul også til deg - samt alle andre som leser denne tråden.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

julenisse-tux-3.png.1852251f2708e6d0e53b77042e0a2c07.png

Anonymkode: 95678...a15

Eller kanskje mer praktisk å si "fortsatt strålende vinterdager" hvis du synes det blir litt mye "Jul".

Noe jeg er enig i hvis man tar utgangspunkt i at julesjokoladen dukket opp i oktober, og hele desember er mas med julepynt, julekalendre, julepriskrig, julesalg, julegaver, og Jul, Jul, Jul og atter Jul.

Og når det faktisk blir Jul - da begynner folk å krangle om småting, noe en rekke tråder på Kvinneguiden tyder på.

Så jeg foretrekker den stille, rolige julefeiringen, slik man hadde det i riktig, riktig gamle dager, da barna forventningsfullt kunne vente på gavene på juleaften uten å få gaver hver eneste dag i julekalenderen, og det handler ikke om kommersielle interesser, kjøpepress eller overdose av Coca Cola-nisser; der selve Julen først begynte natt til 25. desember, uten alt det overfladiske maset man har fått nå.

Julefeiringen, slik den er blitt, er dessverre blitt en feiring av materielle goder og bruk av kredittkortet; en blek skygge av seg selv.

Fortsatt strålende, musikalske vinterdager.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Så det er bare å gratulere, men vil råde deg til å spille gjennom repertoaret fra tid til annen når du har lært dette godt nok; feilen jeg selv (og mange andre) gjorde, er at man går videre uten å repetere det "kjedelige" man allerede har lært - og da kan ting lett gå i glemmeboken.

Hør, hør! Man trenger heller ikke å spille igjennom alle sangene feilfritt, så lenge man husker hvordan de egentlig skal spilles. Så det krever egentlig "bare" selvdisiplin å vedlikeholde repertoaret. Jobben ligger jo i å øve det inn.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rapport onsdag:

The Letter (Sang 1): Spilte den 99%, så skulle jeg gjenta det, og bare rota.

Sang 2: Spilte intro -> refreng. Samme som sist, bare MYE bedre. Og teksten er omtrent på plass så langt.

Sang 3: Intro ->3. vers. Samme som sist, bare bedre.

Siden The Letter egentlig er på plass, tar jeg den alltid til slutt, dvs. den får minst konsentrasjon. Var forbløffet over at jeg seilte igjennom på første gjennomspilling :fnise:

Min erfaring er at om jeg har 4 strake 100% gjennomspillinger av en sang etter hverandre, sitter det veldig godt fingrene til neste gang (= 2 dager). Men da må nok kons'en være bedre.

Jeg har funnet ut hvilken sang som skal bli Sang 4. Iallfall forsøksvis.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zenobia skrev (14 timer siden):

Rapport onsdag:

The Letter (Sang 1): Spilte den 99%, så skulle jeg gjenta det, og bare rota.

Sang 2: Spilte intro -> refreng. Samme som sist, bare MYE bedre. Og teksten er omtrent på plass så langt.

Sang 3: Intro ->3. vers. Samme som sist, bare bedre.

Siden The Letter egentlig er på plass, tar jeg den alltid til slutt, dvs. den får minst konsentrasjon. Var forbløffet over at jeg seilte igjennom på første gjennomspilling :fnise:

Min erfaring er at om jeg har 4 strake 100% gjennomspillinger av en sang etter hverandre, sitter det veldig godt fingrene til neste gang (= 2 dager). Men da må nok kons'en være bedre.

Jeg har funnet ut hvilken sang som skal bli Sang 4. Iallfall forsøksvis.

Takk for oppdatering; når det gjelder "The Letter", ser det ut som om du kan den nå, så et forsiktig forslag fra min side kan være å begynne å eksperimentere litt med sangen når du spiller den; som jeg har nevnt tidligere, kan dette gjøres ved eksempelvis hyppige bytter av oktaver, eller - hvis dette er en melodi i rolig tempo - ved å bruke det som på norsk betegnes som forslagsnoter, og på engelsk kalles grace notes; acciaccatura og appoggiatura.

Forskjellen på disse to er at i acciaccatura kommer det korte forslaget før selve taktslaget; det noteres som en liten note med strek over:

q5kooflf.png

... mens i appoggiatura kommer den korteste noten taktslaget.

1hwiuhc4.png

Ornamenter høres riktig fint ut og gir en ny dimensjon til en ellers ukomplisert melodi; det er relativt enkelt å lære, men krever en stødig hånd, så dette er kanskje ikke for dem som nettopp har begynt å spille - likevel kan folk som har spilt en stund få god bruk for dette for å utbrodere spillet sitt.

Her er to videoer som forklarer ornamenter litt bedre; først acciaccatura:

Deretter appoggiatura:

Fortsatt koselig romjul.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant om de smånotene, Brian :nikke:  The letter kunne kanskje ha godt av en slik notebehandling. Den har vært forholdsvis (deilig) enkel å spille. Jeg skal la tanken om videre ornamentering modnes.

Vedr. MIDI, hva slags utstyr trenger jeg for å spille av en MIDI-fil?

- - -

Rapport fredag:

The Letter: Gjør rare feil pga. manglende kons. Kan den egentlig.

Sang 2: Kom ett hakk videre :hoppe:  Spiller nå fra Intro -> 3. vers. Knotete med lytting, måtte høre på to ulike opptak, frem med hodetlf ... men fikk da tak i det. Notert hva jeg spiller. Gikk overraskende lett å spille 3. vers når jeg først fikk tak i fingersettingen. JIPPI! Opptur.

Sang 3: Pløyer gjennom fra intro -> 3. vers. Nøler med å begynne med avslutningsrefrenget fordi det er krevende. Det er vel bare å brette opp ermene.

På mandag planlegger jeg å fyre opp Presonusen. Spille inn The Letter. Hvis jeg tenker på et tall mellom 1 og 20, så finner jeg vel antall ganger jeg må spille den før den sitter feilfritt inni dataen. Så kan det bli en versjon med mer ornamentikk senere. Men da har jeg iallfall et opptak der jeg hører hva jeg gjør.

Endret av Zenobia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zenobia skrev (10 timer siden):

Interessant om de smånotene, Brian :nikke:  The letter kunne kanskje ha godt av en slik notebehandling. Den har vært forholdsvis (deilig) enkel å spille. Jeg skal la tanken om videre ornamentering modnes.

Vedr. MIDI, hva slags utstyr trenger jeg for å spille av en MIDI-fil?

- - -

Rapport fredag:

The Letter: Gjør rare feil pga. manglende kons. Kan den egentlig.

Sang 2: Kom ett hakk videre :hoppe:  Spiller nå fra Intro -> 3. vers. Knotete med lytting, måtte høre på to ulike opptak, frem med hodetlf ... men fikk da tak i det. Notert hva jeg spiller. Gikk overraskende lett å spille 3. vers når jeg først fikk tak i fingersettingen. JIPPI! Opptur.

Sang 3: Pløyer gjennom fra intro -> 3. vers. Nøler med å begynne med avslutningsrefrenget fordi det er krevende. Det er vel bare å brette opp ermene.

På mandag planlegger jeg å fyre opp Presonusen. Spille inn The Letter. Hvis jeg tenker på et tall mellom 1 og 20, så finner jeg vel antall ganger jeg må spille den før den sitter feilfritt inni dataen. Så kan det bli en versjon med mer ornamentikk senere. Men da har jeg iallfall et opptak der jeg hører hva jeg gjør.

Flott - bare å fortsette spillingen.

Når det gjelder MIDI, er dette en veletablert standard og kan spilles av på omtrent alt av musikkprogramvare; til og med VLC kan spille av MIDI.

Vil man se og redigere notene som spilles i MIDI-filen, kan man bruke Musescore, og vil man i tillegg lage en video av tangentbevegelsene, kan man som tidligere nevnt bruke FreePiano, eller andre musikkredigeringsprogrammer.

Ellers håper jeg ikke det har skjedd noe; våknet i natt av en krystallklar drøm om ei jente jeg en gang kjente og som jeg ikke har sett på mange år; slike drømmer kan være et forvarsel, eller simpelthen bare en drøm; la oss håpe på det siste.

Men likevel litt rart at man plutselig drømmer om noen man ikke har sett eller tenkt på så lenge.

Ønsker deg en fin nesten-nyttårsaften, eller hva man nå skal kalle 30. desember.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

P.S.: Et tips til alle som vil kjøpe fyrverkeri imorgen; det er en langt bedre investering å i stedet bruke pengene på musikkutstyr. Å smelle av fyrverkeri er objektivt sett like konstruktivt som å gå løs på et piano med en motorsag. D.S.

Anonymkode: 95678...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...