Gå til innhold

Tråden for oss som spiller tangenter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 hour ago, AnonymBruker said:

  Siden det sikkert er noen der ute som kunne tenke seg å begynne å spille tangenter, men ikke har noe å spille på, finnes det også virtuelle instrumenter som man kan leke seg med; på virtualpiano.net har man dette pianoet der man i stedet kan bruke tastaturet på PC-en:

virtualpiano.thumb.png.558d3412806b4ddcdba5e4434c83253b.png

Ellers har NRK kommet med en interessant artikkel om pianospilling og Rachmaninovs tredje klaverkonsert - som av mange blir ansett for å være verdens vanskeligste:

https://www.nrk.no/kultur/xl/_rach-3__-verdas-vanskelegaste-pianostykke-1.15990326

Med tanke på kjente pianisters hender, har jeg hørt at Grieg hadde så små hender at han fikk laget et spesialtilpasset instrument, men Rachmaninov, derimot - han hadde det kanskje ikke i kjeften, men i alle fall i hendene:

For å forstå vanskelighetsgraden av dette kjente stykket litt bedre, kan man se hvordan en pianist øver på dette:

Og her er en video med første sats av konserten:

... og fortsettelsen:

Til slutt stykket i sin helhet, i en klassisk fremføring med Alexis Weissenberg fra 1968:

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

Beklager, men tror ikke det virtuelle pianoet jeg lenket til i det forrige innlegget, kan brukes likevel, da det bare er mulighet til 30 sekunders gratis innspilling av det man har spilt, og en ublu avgift dersom man ønsker noe utover dette.

Et annet online-alternativ som ser ut til å være helt gratis, er Virtual Piano:

virtualpiano-2.thumb.png.c818996d875414a14bb739e71ead80a6.png

Likevel - dette pianoet krever at man først registrerer seg for å kunne spille inn noe som helst, så en bedre løsning er å laste ned et program som gjør samme nytten, der man står mye friere med tanke på bruk; da jeg tok opp spillingen igjen for noen år siden uten å ha de to Yamaha-pianoene jeg har nå, brukte jeg et MIDI-klaviatur og gratisprogrammet FreePiano; man kan også bruke det med et vanlig PC-tastatur, og det er ingen begrensninger utover det at programmet er noen år gammelt, og kanskje ikke like fancy som diverse apper, som gjerne krever betaling for mer avanserte funksjoner.

Men generelt sett er virtuelle instrumenter en helt annen verden enn å legge fingrene på et analogt klaviatur, spille med fysiske bevegelser, og flytte hendene i samsvar med musikken - slik at dette kan brukes som et leketøy, men heller ikke noe mer; hvis Jimi Hendrix måtte gjenskape sceneshowet sitt med en virtuell gitar på en blank PC-skjerm, hadde han antagelig trukket sitt siste sukk lenge før han faktisk gjorde det.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

  Siden det sikkert er noen der ute som kunne tenke seg å begynne å spille tangenter, men ikke har noe å spille på, finnes det også virtuelle instrumenter som man kan leke seg med; på virtualpiano.net har man dette pianoet der man i stedet kan bruke tastaturet på PC-en:

virtualpiano.thumb.png.558d3412806b4ddcdba5e4434c83253b.png

Ellers har NRK kommet med en interessant artikkel om pianospilling og Rachmaninovs tredje klaverkonsert - som av mange blir ansett for å være verdens vanskeligste:

https://www.nrk.no/kultur/xl/_rach-3__-verdas-vanskelegaste-pianostykke-1.15990326

Med tanke på kjente pianisters hender, har jeg hørt at Grieg hadde så små hender at han fikk laget et spesialtilpasset instrument, men Rachmaninov, derimot - han hadde det kanskje ikke i kjeften, men i alle fall i hendene:

For å forstå vanskelighetsgraden av dette kjente stykket litt bedre, kan man se hvordan en pianist øver på dette:

Og her er en video med første sats av konserten:

... og fortsettelsen:

Til slutt stykket i sin helhet, i en klassisk fremføring med Alexis Weissenberg fra 1968:

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

Liker alle innleggene dine så godt🥰🙂 

Anonymkode: 6c06c...c41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Liker alle innleggene dine så godt🥰🙂 

Anonymkode: 6c06c...c41

Tusen takk.

Hvordan går det med pianospillingen for din del - går det bra ...?

Ønsker deg uansett lykke til videre med spillingen og musikken for øvrig; når du kan synge i tillegg, har du mange muligheter hvis du vil lage dine egne sanger.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med dere andre som spiller - begynner dere med oppvarmning før man tar fatt på selve spillingen ...?

Ifølge denne pianisten bør man ikke gjøre det, da hjernen tydeligvis er mer oppmerksom rett etter at man har satt seg foran tangentene:

I og med at jeg lærer å spille på en annen måte, kan jeg ikke uttale meg om akkurat dette, men det han nevner om håndvasking, er jeg enig i. Med tanke på hvordan hjernen fungerer, har de beste og mest kreative idéene i skrivingen min kommet sent på natt når hjernen befinner seg i et grenseland mellom våken og søvnig tilstand, og det samme gjelder musikken - en ny sang begynner som regel med en liten idé etter å ha spilt en god stund, som så utvikles videre.

Like før man faller i søvn, kan man tenke på virkelig fargerike ting, og av det jeg husker å ha lest om kjente oppfinnere og hvordan de omsider fant løsningen, burde det stemme at hjernen er mest kreativ og oppfinnsom når den begynner å bli rimelig sløv - da får underbevisstheten fritt spillerom.

Så litt musikk fra universets dyp; NRK skriver at man har funnet lyden fra et sort hull, og etter beskrivelsen å dømme, høres dette helt forferdelig ut - hør, og døm selv:

http://www.brian.no/fp-content/attachs/lyden_av_et_svart_hull.mp3

Det er bare å laste dette ned, og eventuelt bruke den nifse lyden til å skremme naboene. :tongue:

Den originale tonen er visstnok en Bb 57 oktaver under enstrøken C, så hvis jeg har regnet riktig, ville man, dersom man spilte tonen på et pianoklaviatur, måtte ha et piano med 61 oktaver, ikke mindre enn 736 tangenter, og ville finne denne Bb-en på den 330. hjelpelinjen under F-nøkkelsystemet på et vanlig noteark.

Hjelp.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

For snart to uker siden var jeg på loppemarked, og i kassen med musikkbøker fant jeg en bunke med hefter med tittelen "Pianoskolen". Og siden jeg som tidligere nevnt er interessert i å utforske selve læreprosessen, måtte jeg nesten kjøpe disse heftene for å finne ut hva i all verden dette var for noe.

Vet ikke om noen av dere kjenner til dette, men denne pianoskolen, som man ikke finner i lærebøker idag og som derfor kun er å finne i bruktmarkedet, ble tydeligvis gitt ut i Norge i 1993-94 av De norske bokklubbene, mens den engelske versjonen - "Play It Today" - kom i andre halvdel av 1980-årene, og var tydeligvis populær da flere av datidens popmusikere brukte skolen til å lære å spille tangenter, blant annet George Michael. Her er det retro sjarm for alle pengene, noe som fremgår av dette reklamebildet, i en tid der YouTube var like uoppnåelig som reiser til Mars, og undervisningen foregikk på en analog kassett:

pianoskole-1.thumb.jpg.cba126678cd3c3709e2b7e87fe719fe6.jpg

Alle de 40 kassettene denne pianoskolen består av, er for øvrig overført til digitalt format på YouTube i denne spillelisten:

https://www.youtube.com/playlist?list=PLy_JSy3bz6NyD2lpGY0UlgCrdX2QH8raO

Der man man i tillegg finne heftene i PDF-format, som jeg for enkelhetens skyld har samlet:
http://www.brian.no/fp-content/attachs/pit.zip

Dette pianokurset er en tidsreise til en analog tid, ja, men fullt brukbart også i dag for dem som ønsker å lære seg å spille slik man gjorde i gamle dager før YouTube så dagens lys; første leksjon begynner med det grunnleggende, og når man ser den hyggelige karen på tegningen nedenfor, og lytter til lærerens røst på kassettopptaket, er det neppe noen tvil om hvordan man burde sitte:

pianoskole-2.thumb.jpg.0c5ec49fe4f8e3ccd9dbe9073caf6d36.jpg

Pianoundervisning fra 1980-årene på kassett - man kan si hva man vil, men denne retro skolen har en sjarm ingen moderne YouTube-skole kommer i nærheten av.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.9.2022 den 11.44):

For snart to uker siden var jeg på loppemarked, og i kassen med musikkbøker fant jeg en bunke med hefter med tittelen "Pianoskolen". Og siden jeg som tidligere nevnt er interessert i å utforske selve læreprosessen, måtte jeg nesten kjøpe disse heftene for å finne ut hva i all verden dette var for noe.

Vet ikke om noen av dere kjenner til dette, men denne pianoskolen, som man ikke finner i lærebøker idag og som derfor kun er å finne i bruktmarkedet, ble tydeligvis gitt ut i Norge i 1993-94 av De norske bokklubbene, mens den engelske versjonen - "Play It Today" - kom i andre halvdel av 1980-årene, og var tydeligvis populær da flere av datidens popmusikere brukte skolen til å lære å spille tangenter, blant annet George Michael. Her er det retro sjarm for alle pengene, noe som fremgår av dette reklamebildet, i en tid der YouTube var like uoppnåelig som reiser til Mars, og undervisningen foregikk på en analog kassett:

pianoskole-1.thumb.jpg.cba126678cd3c3709e2b7e87fe719fe6.jpg

Alle de 40 kassettene denne pianoskolen består av, er for øvrig overført til digitalt format på YouTube i denne spillelisten:

https://www.youtube.com/playlist?list=PLy_JSy3bz6NyD2lpGY0UlgCrdX2QH8raO

Der man man i tillegg finne heftene i PDF-format, som jeg for enkelhetens skyld har samlet:
http://www.brian.no/fp-content/attachs/pit.zip

Dette pianokurset er en tidsreise til en analog tid, ja, men fullt brukbart også i dag for dem som ønsker å lære seg å spille slik man gjorde i gamle dager før YouTube så dagens lys; første leksjon begynner med det grunnleggende, og når man ser den hyggelige karen på tegningen nedenfor, og lytter til lærerens røst på kassettopptaket, er det neppe noen tvil om hvordan man burde sitte:

pianoskole-2.thumb.jpg.0c5ec49fe4f8e3ccd9dbe9073caf6d36.jpg

Pianoundervisning fra 1980-årene på kassett - man kan si hva man vil, men denne retro skolen har en sjarm ingen moderne YouTube-skole kommer i nærheten av.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

Apropos gamle ting. Og ikke nødvendigvis utrangerte. Ser at du fortrinnsvis her fremstår som en god motivator på pianospill. Men har du noe forhold til/kunnskap om analoge synthesizere? Historikk.. Det er en del som investerer i slike instrumenter. De mer attraktive og høyeste i pris er ikke nødvendigvis de beste etter det jeg kan se. Marked og etterspørsel.

Selv om du kan gjøre uendelige ting med omfattende synthesizere så har de likevel sin signatur. Kan ikke få en Moog til å lyde som en Roland, eller vice versa..  Dette vet du kanskje alt om.

Alt av synth, gammelt som nytt, er jo simulert til fingerspissene til glede for brukere. Ikke samlere nei.. Hvor gode er disse simuleringene i forhold til originalene? Hvor ligger begrensningene? Selv kirke-orgler, kanskje de fleste, er digitaliserte i dag, og jeg hører sjelden noe sutring fra organistene der. Ser ikke for meg noe demonstrasjonstog fra lyttere heller.. Lyden kommer fortsatt fra pipene.

Men det var jo liksom orgler da.

Så, har du noen tanker rundt det rent hardware/instrumentelle i tangent-verdenen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 hours ago, PITTY said:

Apropos gamle ting. Og ikke nødvendigvis utrangerte. Ser at du fortrinnsvis her fremstår som en god motivator på pianospill. Men har du noe forhold til/kunnskap om analoge synthesizere? Historikk.. Det er en del som investerer i slike instrumenter. De mer attraktive og høyeste i pris er ikke nødvendigvis de beste etter det jeg kan se. Marked og etterspørsel.

Selv om du kan gjøre uendelige ting med omfattende synthesizere så har de likevel sin signatur. Kan ikke få en Moog til å lyde som en Roland, eller vice versa..  Dette vet du kanskje alt om.

Alt av synth, gammelt som nytt, er jo simulert til fingerspissene til glede for brukere. Ikke samlere nei.. Hvor gode er disse simuleringene i forhold til originalene? Hvor ligger begrensningene? Selv kirke-orgler, kanskje de fleste, er digitaliserte i dag, og jeg hører sjelden noe sutring fra organistene der. Ser ikke for meg noe demonstrasjonstog fra lyttere heller.. Lyden kommer fortsatt fra pipene.

Men det var jo liksom orgler da.

Så, har du noen tanker rundt det rent hardware/instrumentelle i tangent-verdenen?

Analoge synthesizere vet jeg dessverre lite om, men mitt personlige inntrykk av mennesker som har et seriøst forhold til musikk er at de har mye til felles med filatelister, som har et konservativt forhold til det originale, genuine.

Når en mangeårig frimerkesamler får tak i et merke som har 99,9% likhet med et gammelt, dyrt frimerke, setter ikke vedkommende dette i samlingen sin, men advarer kollegene mot "denne farlige forfalskningen". Det samme gjelder for øvrig om merket ser 100% ekte ut med et praktstempel midt på frimerket, men er stemplet 30 år senere med et tilbakedatert stempel; utseendet på kopien og likheten med originalen er uvesentlig - det viktigste er at merket er ekte.

I musikken har man lyd, men hvordan denne lyden skapes, tror jeg også har mye å si - som du skriver, har man simuleringer, og med samplinger og effekter er det nok mulig å gjenskape lyden av en Gibson Les Paul '59-modell med en Vox rørforsterker fra 1960-årene, men mens gitarister flest vil sikle av beundring og ærefrykt hvis man skulle få den originale gitaren i hendene, vil man antagelig bare trekke på skuldrene av simuleringen; lyden er ikke genuin til tross for at den kan høres lik ut.

For noen år siden forsøkte Gibson å ta skrittet inn i den moderne tid med en elektronisk stemmemekanisme som man kalte "G Force", men av det jeg har hørt og lest, ble dette en dundrende fiasko; man foretrakk å stemme gitarene sine selv:

Quote

You haven't been here since 2015, when Gibson tried to force these idiotic robot tuners down everyone's throats, and the reactions were swift, harsh and extremely negative. It was so bad that Gibson's major retailers, like GC, Sam Ash, Anderton's in England, and a whole lot of indie dealers, like Dave's Guitars in Wisconsin, went to Gibson and threatened to drop the line if they didn't revert back to standard tuners and other pre-2015 "improvements", which they did.

Så det virker som om folk som brenner for hobbyen sin, enten det er frimerkesamling eller musikk, er opptatt av det genuine, noe som blant annet avspeiles i hvordan den analoge LP-en har gjort comeback; den digitale lyden, uansett hvor fullkommen den måtte være, kan, ifølge LP-entusiastene, ikke erstatte den snurrende, fysiske platen.

I tangentenes verden har man den analoge lyden i pianoet og flygelet, men grunnen til at mange likevel kjøper et digitalt piano, er kanskje mest praktiske hensyn - klangen fra et flygel kan få utfolde seg i et stort rom med god akustikk, men ikke i en 2-roms leilighet i Oslo, og øretelefoner er greit å bruke med mindre man ønsker riktig sure naboer som ikke er like begeistret for at man får idéen til en ny sang klokken halv tre om natten. Dessuten er det også snakk om vekten; mens et digitalt piano eller synthesizer enkelt kan flyttes ved behov, er det mer problematisk med blytunge instrumenter.

Nå er jeg definitivt ingen ekspert på dette feltet - bare en glad amatør som setter pris på musikk som hobby, slik at jeg ikke tar sjansen på å uttale meg om begrensingene du spør om, men av det jeg selv har fått inntrykk av, kan det hende at problemstillingen er om lyden er ekte eller bare en etterligning; muligens ikke et stridsspørsmål blant organister eller folk på kirkebenkene, men folk som har et anlegg til et par hundre tusen har trolig et litt mer religiøst og konservativt forhold til lydkvalitet.

Og av det lille jeg vet om analoge synthesizere, har de den fordelen at en Moog er en Moog og forsøker ikke å etterligne noe annet; i så måte er de originalen, ikke en kopi.

Takk for kommentaren din, og med ønske om en riktig fin helg.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som kjent er det i kveld - fredag, 16. september - Kulturnatt, og ser at det er to arrangementer for folk i Oslo som har lyst til å begynne å spille musikk:

Konsert og individuelle musikktimer i piano, sang, fiolin, gitar.

Arrangør: Kolibri Musikkakademi: Musikkskolen Oslo Sentrum

Tid: 17:00 – 19:00

Sted: Munkedamsveien 66

Quote

Vil du lære å spille eller synge?
Bli kjent med Kolibri Musikkakademi og våre dyktige piano, sang, fiolin, gitar..- lærere ved musikkskolen i Sentrum.

17:30-1800 Korte individuelle musikktimer (pianotimer, sangtimer, gitartimer..)
18:00-1840 KONSERT med musikkskolens elever og lærere
18:40-19:30 Individuelle musikktimer (pianotimer, fiointimer, trekkspilltimer..)

Individuelle timer passer for barn, unge og (godt) voksne nybegynnere. Du trenger ingen forkunnskaper. Lån våre musikkinstrumenter.
DROP- IN, GRATIS
Av pianisten Andrijana Vuckovic

Free piano workshop for total beginners

Arrangør: Oslo International Piano Studio

Tid: 18:00 – 21:00

Sted: Øvingshotellet, Trondheimsveien 2, Bygning H - PREPRODUKSJON ROM
 
Quote

18-19.15h
FREE PIANO WORKSHOP FOR TOTAL BEGINNERS: Introductory lesson with Oslo International Piano Studio’s founder and director Emília Rovira Alegre. She will teach you everything you need to know to be able to play your very first piano piece! Workshop recommended for adults and teenagers over 15. Max. 8 students.

Men det sier seg selv at det blir rimelig begrenset tid for spilling når man skal undervise flere personer i løpet av en kort klokketime, så hvis man heller foretrekker å ta det litt med ro, finnes det mange andre alternativer der man kan lære på egen hånd, som det retro pianokurset jeg nylig skrev om.

Uansett ønsker jeg alle en riktig fin Kulturnatt; er det mange av dere som har for vane å gå dit ...? I Oslo anbefales særlig Sporveismuseet og The Mini Bottle Gallery.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vet ikke om noen av dere er interessert i filmmusikk og kjenner til Francis Lai (1932-2018), som kanskje er mest kjent for "Love Story", fra en film med samme navn bygget på en kvasiromantisk bok som i sin tid solgte i bøtter og spann.

En annen film han komponerte musikken til var "Bilitis" fra 1977 som er mer kjent for filmmusikken enn selve filmen, og jeg skulle ønske jeg kunne finne det originale noteheftet med alle melodiene som antagelig ble gitt ut den gang, men har dessverre ikke klart å finne det, verken i papirformat eller innskannet; dette er musikk som burde egne seg godt for piano på sene høstkvelder.

Her er en av sangene:

Og her er resten av albumet:

Tittelmelodien er kanskje den man har størst sjanse til å snuble over i noteformat, men har etter litt leting funnet et par pianospillvideoer på YouTube som kanskje kan være til hjelp dersom man ønsker å lære seg den 3., eller 7. sangen:

Noter for "Melissa" med dobbel basstemme:

Det virker som om han her får det til:

Forferdelig å høre på, men kan muligens være til nytte med tanke på noter og bruk av akkorder:

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
On 10/1/2022 at 7:26 AM, AnonymBruker said:

Vet ikke om noen av dere er interessert i filmmusikk og kjenner til Francis Lai (1932-2018), som kanskje er mest kjent for "Love Story", fra en film med samme navn bygget på en kvasiromantisk bok som i sin tid solgte i bøtter og spann.

En annen film han komponerte musikken til var "Bilitis" fra 1977 som er mer kjent for filmmusikken enn selve filmen, og jeg skulle ønske jeg kunne finne det originale noteheftet med alle melodiene som antagelig ble gitt ut den gang, men har dessverre ikke klart å finne det, verken i papirformat eller innskannet; dette er musikk som burde egne seg godt for piano på sene høstkvelder.

Her er en av sangene:

Og her er resten av albumet:

Tittelmelodien er kanskje den man har størst sjanse til å snuble over i noteformat, men har etter litt leting funnet et par pianospillvideoer på YouTube som kanskje kan være til hjelp dersom man ønsker å lære seg den 3., eller 7. sangen:

Noter for "Melissa" med dobbel basstemme:

Det virker som om han her får det til:

Forferdelig å høre på, men kan muligens være til nytte med tanke på noter og bruk av akkorder:

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

Det ser likevel ut som om det ikke ble laget et eget notehefte for sangene fra "Bilitis"; det eneste stedet der man kan finne notene til to av sangene fra filmen, er i volum 2 av "Les meilleures chansons de films de Francis Lai", som har tittelmelodien og "Melissa".

Så på grunnlag av dette og skjermbilder fra noe jeg fant på nett, har jeg rekonstruert notene til sistnevnte sang; beklager om noe skulle være feil her, men dette høres greit ut:

http: //www.brian.no/fp-content/attachs/melissa.mscz

I forbindelse med noteskrivingen fikk jeg litt øving i Musesore, slik at jeg tenkte at jeg kunne presentere dette, da dette er et fabelaktig gratisprogram for digitale noteark med åpen kildekode.

Programmet finnes både for Windows, Mac og Linux, og kan lastes ned her:

https://musescore.org/nb/download

For å opprette et nytt noteark fra bunnen av, går man til Fil -> Ny, og følger veiviseren:

musescore-1.thumb.png.dfa08ec13825d4a80f2d49c38f895cfa.png

musescore-2.thumb.png.b74c8bbe5b77f8757332d418b35ca2fe.png

musescore-3.thumb.png.d85f5b33716dfba737800a867db251e1.png

musescore-4.thumb.png.0004149d2fe3b21660cd93902923201e.png

Dersom man på et senere tidspunkt skulle trenge flere takter, er det bare å velge Legg til -> Takter -> Sett inn takter.

Man skriver noter ved å velge N-symbolet øverst til venstre + notelengde. N-symbolet kan også slås av og på ved å trykke N:

musescore-5.thumb.png.5917c29447e22e4669f56c232620a260.png

Pauser lages på samme vis, men da må man klikke på pausesymbolet som er plassert under "Sidevisning":

musescore-6.thumb.png.cfa0c4e2deb1263052a93139af3a255c.png

Ønsker man å lage trioler; går man til Legg til -> Oler -> Triol. Deretter endrer man pausetegnene i trioldelingen til noter.

Akkordtoner lager man ved å trykke Shift + notenavn, eller velge ny note når N-symbolet er på.

For å kopiere en noterekke i en eller flere takter, fjerner man N-symbolet, velger første note og trykker Shift før man velger den siste noten i delen man vil kopiere; da oppstår det en ramme rundt notene. Deretter kan dette kopieres:

musescore-7.thumb.png.b4fe3c3175ed01b806b40d9e39ebd393.png

Notehalsen snus ved å klikke på symbolet til venstre for "1":

musescore-8.thumb.png.ffb309020679102456d3d7714fa2b1f5.png

Vil man endre tonearten mens man redigerer sangen, velger man Tonearter fra Paletter til venstre og dobbeltklikker på tonearten man har behov for; i tilfelle må man huske på å velge toneart for begge notesystemene; dette gjøres nemlig ikke automatisk:

musescore-9.thumb.png.dc2cfc9ec6eefb0b1249b62f311a5bd5.png

Skulle man trenge 64-delsnoter eller andre symboler som ikke vises i standardoppsettet, endrer man "Standard" nederst i Paletter til venstre til "Avansert":

musescore-10.thumb.png.84d3535db6b38f6d84a048304fb8bb52.png

En ny stemme legger man inn ved å velge 1-4 øverst; her er stemme 2 markert med grønn farge:

musescore-11.thumb.png.9eb272e96893dc5259c39c06043bf255.png

Akkordbetegnelser skrives ved å velge en note i takten der akkorden skal være, og trykke Ctrl + K.

For øvrig finnes det en mengde nyttige plugins til Musescore; de finner man her:

https://musescore.org/nb/plugins

Et annet tips: Hvis man vil se hva den argentinske pianisten med den svart- og rødstripete genseren i innlegget over egentlig spiller i hans versjon av "Melissa", kan man laste ned videoen, spille den av i VLC i redusert hastighet, og snu videoen opp-ned ved å velge Verktøy -> Effekter og filtre -> Videoeffekter -> Geometri -> Transform -> Roter 180 grader.

Og er det noe mer du lurer på, er det bare å spørre; fortsatt fin høst.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det ser likevel ut som om det ikke ble laget et eget notehefte for sangene fra "Bilitis"; det eneste stedet der man kan finne notene til to av sangene fra filmen, er i volum 2 av "Les meilleures chansons de films de Francis Lai", som har tittelmelodien og "Melissa".

Så på grunnlag av dette og skjermbilder fra noe jeg fant på nett, har jeg rekonstruert notene til sistnevnte sang; beklager om noe skulle være feil her, men dette høres greit ut:

http: //www.brian.no/fp-content/attachs/melissa.mscz

I forbindelse med noteskrivingen fikk jeg litt øving i Musesore, slik at jeg tenkte at jeg kunne presentere dette, da dette er et fabelaktig gratisprogram for digitale noteark med åpen kildekode.

Programmet finnes både for Windows, Mac og Linux, og kan lastes ned her:

https://musescore.org/nb/download

For å opprette et nytt noteark fra bunnen av, går man til Fil -> Ny, og følger veiviseren:

musescore-1.thumb.png.dfa08ec13825d4a80f2d49c38f895cfa.png

musescore-2.thumb.png.b74c8bbe5b77f8757332d418b35ca2fe.png

musescore-3.thumb.png.d85f5b33716dfba737800a867db251e1.png

musescore-4.thumb.png.0004149d2fe3b21660cd93902923201e.png

Dersom man på et senere tidspunkt skulle trenge flere takter, er det bare å velge Legg til -> Takter -> Sett inn takter.

Man skriver noter ved å velge N-symbolet øverst til venstre + notelengde. N-symbolet kan også slås av og på ved å trykke N:

musescore-5.thumb.png.5917c29447e22e4669f56c232620a260.png

Pauser lages på samme vis, men da må man klikke på pausesymbolet som er plassert under "Sidevisning":

musescore-6.thumb.png.cfa0c4e2deb1263052a93139af3a255c.png

Ønsker man å lage trioler; går man til Legg til -> Oler -> Triol. Deretter endrer man pausetegnene i trioldelingen til noter.

Akkordtoner lager man ved å trykke Shift + notenavn, eller velge ny note når N-symbolet er på.

For å kopiere en noterekke i en eller flere takter, fjerner man N-symbolet, velger første note og trykker Shift før man velger den siste noten i delen man vil kopiere; da oppstår det en ramme rundt notene. Deretter kan dette kopieres:

musescore-7.thumb.png.b4fe3c3175ed01b806b40d9e39ebd393.png

Notehalsen snus ved å klikke på symbolet til venstre for "1":

musescore-8.thumb.png.ffb309020679102456d3d7714fa2b1f5.png

Vil man endre tonearten mens man redigerer sangen, velger man Tonearter fra Paletter til venstre og dobbeltklikker på tonearten man har behov for; i tilfelle må man huske på å velge toneart for begge notesystemene; dette gjøres nemlig ikke automatisk:

musescore-9.thumb.png.dc2cfc9ec6eefb0b1249b62f311a5bd5.png

Skulle man trenge 64-delsnoter eller andre symboler som ikke vises i standardoppsettet, endrer man "Standard" nederst i Paletter til venstre til "Avansert":

musescore-10.thumb.png.84d3535db6b38f6d84a048304fb8bb52.png

En ny stemme legger man inn ved å velge 1-4 øverst; her er stemme 2 markert med grønn farge:

musescore-11.thumb.png.9eb272e96893dc5259c39c06043bf255.png

Akkordbetegnelser skrives ved å velge en note i takten der akkorden skal være, og trykke Ctrl + K.

For øvrig finnes det en mengde nyttige plugins til Musescore; de finner man her:

https://musescore.org/nb/plugins

Et annet tips: Hvis man vil se hva den argentinske pianisten med den svart- og rødstripete genseren i innlegget over egentlig spiller i hans versjon av "Melissa", kan man laste ned videoen, spille den av i VLC i redusert hastighet, og snu videoen opp-ned ved å velge Verktøy -> Effekter og filtre -> Videoeffekter -> Geometri -> Transform -> Roter 180 grader.

Og er det noe mer du lurer på, er det bare å spørre; fortsatt fin høst.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

Beklager så meget, men det ble tydeligvis en http for mye i lenken til notearket i innlegget over, slik at man i stedet for å komme til brian.no, kommer til http.com, så jeg prøver igjen:

http://www.brian.no/fp-content/attachs/melissa.mscz

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere tips til meg ang hva vi må tenke på ang jentungen som ønsker seg piano. 

Hun spiller i korps, elsker å synge og er glad i musikk generelt. Noter kan hun fra korpset. Hun er ni.

Vi har tenkt på digitalt piano. Men er usikre på hva vi skal gå for. Bør vi kjøp nytt eller brukt? Hvilken måte bør vi følge det opp, med timer fra musikkskole, eller søke opp noen privat? Hva må vi tenke på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Forundret.. said:

Har dere tips til meg ang hva vi må tenke på ang jentungen som ønsker seg piano. 

Hun spiller i korps, elsker å synge og er glad i musikk generelt. Noter kan hun fra korpset. Hun er ni.

Vi har tenkt på digitalt piano. Men er usikre på hva vi skal gå for. Bør vi kjøp nytt eller brukt? Hvilken måte bør vi følge det opp, med timer fra musikkskole, eller søke opp noen privat? Hva må vi tenke på?

Hvis hun er ni og har så stor glede av musikk, bør hun oppmuntres med dette; vet ikke om du har sett denne episoden der ei jente på hennes alder begynner å spille piano:

https://tv.nrk.no/serie/eg-gaar-paa/sesong/1/episode/5/

Med tanke på musikkundervisning for barn aner jeg ærlig talt ikke hvordan forholdene er idag når det gjelder kommunale musikk- og kulturskoler, men du kunne sjekke hvordan det er der du bor; her i Oslo ser det ut som om markedet for privatundervisning er rimelig stort, da Kolibri Musikkakademi - opprettet for 12 år siden - allerede har fått fire musikkskoler her i byen, i tillegg til én i Stavanger. Det tyder på at de er populære, samtidig som de heller ikke er direkte billige. Andre private skoler og enkeltlærere finnes over hele landet, men dette er jo avhengig av bosted.

Når det gjelder instrumenter, får man helt greie, nye digitale nybegynnerpianoer til under 5000 - har skrevet noen ord om dette her:

Dersom dere eventuelt har en musikkforretning i nærheten, anbefales det å ta turen dit og se etter om disse pianoene - som de aller fleste butikker har - kunne være noe for henne, og kanskje også deg hvis du vil begynne å spille selv.

Her er i alle fall mine egne erfaringer med intrumentene jeg bruker i forhold til tangenter, vekt og andre praktiske ting:

Selv er jeg ikke så glad i digitale hjelpemidler i forhold til spillingen, men jeg vet at mange andre har nytte av dette, og foretrekker å leser noter på lesebrettet og bruke hjelpeprogrammer i stedet for analoge notehefter av papir - det som i alle fall er sikkert, er at man finner noter til utallige sanger på nett. Samtidig er det også praktisk å ha notehefter liggende hjemme som man kan bla i - det spørs hva datteren din foretrekker, og hvilke hjelpemidler en eventuell musikkskole bruker.

Som barn kan man komme langt ved å utvikle hobbyene og interessene sine helt på egen hånd, men det kan være inspirerende å komme inn i et miljø der man har glede av dette sammen med andre, noe som både gjelder korps og musikkskoler, så om mulighetene for en musikkskole er der, kunne man prøve dette og se hvordan det går. Det viktigste er at man beholder spillegleden og ikke slutter med musikken, noe mange barn og unge har gjort etter å ha spilt i noen år. Andre, derimot, fortsetter å spille.

Uansett lykke til videre, og med ønske om en fortsatt fin høst.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis hun er ni og har så stor glede av musikk, bør hun oppmuntres med dette; vet ikke om du har sett denne episoden der ei jente på hennes alder begynner å spille piano:

https://tv.nrk.no/serie/eg-gaar-paa/sesong/1/episode/5/

Med tanke på musikkundervisning for barn aner jeg ærlig talt ikke hvordan forholdene er idag når det gjelder kommunale musikk- og kulturskoler, men du kunne sjekke hvordan det er der du bor; her i Oslo ser det ut som om markedet for privatundervisning er rimelig stort, da Kolibri Musikkakademi - opprettet for 12 år siden - allerede har fått fire musikkskoler her i byen, i tillegg til én i Stavanger. Det tyder på at de er populære, samtidig som de heller ikke er direkte billige. Andre private skoler og enkeltlærere finnes over hele landet, men dette er jo avhengig av bosted.

Når det gjelder instrumenter, får man helt greie, nye digitale nybegynnerpianoer til under 5000 - har skrevet noen ord om dette her:

Dersom dere eventuelt har en musikkforretning i nærheten, anbefales det å ta turen dit og se etter om disse pianoene - som de aller fleste butikker har - kunne være noe for henne, og kanskje også deg hvis du vil begynne å spille selv.

Her er i alle fall mine egne erfaringer med intrumentene jeg bruker i forhold til tangenter, vekt og andre praktiske ting:

Selv er jeg ikke så glad i digitale hjelpemidler i forhold til spillingen, men jeg vet at mange andre har nytte av dette, og foretrekker å leser noter på lesebrettet og bruke hjelpeprogrammer i stedet for analoge notehefter av papir - det som i alle fall er sikkert, er at man finner noter til utallige sanger på nett. Samtidig er det også praktisk å ha notehefter liggende hjemme som man kan bla i - det spørs hva datteren din foretrekker, og hvilke hjelpemidler en eventuell musikkskole bruker.

Som barn kan man komme langt ved å utvikle hobbyene og interessene sine helt på egen hånd, men det kan være inspirerende å komme inn i et miljø der man har glede av dette sammen med andre, noe som både gjelder korps og musikkskoler, så om mulighetene for en musikkskole er der, kunne man prøve dette og se hvordan det går. Det viktigste er at man beholder spillegleden og ikke slutter med musikken, noe mange barn og unge har gjort etter å ha spilt i noen år. Andre, derimot, fortsetter å spille.

Uansett lykke til videre, og med ønske om en fortsatt fin høst.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

Litt mer informasjon - vet ikke hvordan dette fungerer andre steder i Norge, men i Oslo har man kommunal musikkundervisning på piano med undervisning på flere skoler:

  • Ekeberg skole
  • Grønland kulturstasjon
  • Karlsrud skole
  • Kjelsås skole
  • Linderud skole (halvprisordning, høsten 2022)
  • Majorstuen skole
  • Manglerud kulturstasjon (halvprisordning, høsten 2022)
  • Marienlyst skole
  • Nordpolen skole
  • Rommen skole (halvprisordning, høsten 2022)
  • Stenbråten skole (halvprisordning, høsten 2022)
  • Trosterud skole (halvprisordning, høsten 2022)

Dette er fra 7 år og oppover, og prisen er kr.2.089 pr. semester, med 30 minutters varighet pr. uke.

På det private Kolibri Musikkakademi er man mer fleksibel i forhold til undervisningen, men prisen er også langt høyere - for 30 minutters undervisning i uken tar de kr.6156 pr. semester, i tillegg til semesterpris for gruppetimer (5 x kr.159,80).

Ønsker man undervisning to ganger i uken, er prisen det dobbelte, og for pianotimer med 40 minutters varighet er det kr.7848 i semestret. Ikke rart at alle musikkskolene deres ligger på vestkanten.

Kvaliteten på pianotimene tør jeg ikke å uttale meg om, men har inntrykk av at Kolibri satser mer seriøst på individuell utvikling med musikklærere stort sett fra det tidligere Øst-Europa, mens den kommunale undervisningen tar antagelig sikte på tradisjonell pianoundervisning slik man kjenner den; regner med at "Für Elise" er en del av pensum.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spilt et kvarter nå og da. Øver inn én sang (egenkomponert). Etter at musikken har ligget brakk altfor lenge, er det godt å komme igang igjen. Veldig interessant 'Why you should't do piano warm-ups'-videoen. Jeg er selvlært, og har aldri varmet opp. Det han sier om fokus og 'brain energy', er jo en forklaring på hvorfor det er noen vits å øve når man bare har et kvarter til rådighet nå og da.

Nå har jeg dratt frem gitarforsterkeren også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvis hun er ni og har så stor glede av musikk, bør hun oppmuntres med dette; vet ikke om du har sett denne episoden der ei jente på hennes alder begynner å spille piano:

https://tv.nrk.no/serie/eg-gaar-paa/sesong/1/episode/5/

Med tanke på musikkundervisning for barn aner jeg ærlig talt ikke hvordan forholdene er idag når det gjelder kommunale musikk- og kulturskoler, men du kunne sjekke hvordan det er der du bor; her i Oslo ser det ut som om markedet for privatundervisning er rimelig stort, da Kolibri Musikkakademi - opprettet for 12 år siden - allerede har fått fire musikkskoler her i byen, i tillegg til én i Stavanger. Det tyder på at de er populære, samtidig som de heller ikke er direkte billige. Andre private skoler og enkeltlærere finnes over hele landet, men dette er jo avhengig av bosted.

Når det gjelder instrumenter, får man helt greie, nye digitale nybegynnerpianoer til under 5000 - har skrevet noen ord om dette her:

Dersom dere eventuelt har en musikkforretning i nærheten, anbefales det å ta turen dit og se etter om disse pianoene - som de aller fleste butikker har - kunne være noe for henne, og kanskje også deg hvis du vil begynne å spille selv.

Her er i alle fall mine egne erfaringer med intrumentene jeg bruker i forhold til tangenter, vekt og andre praktiske ting:

Selv er jeg ikke så glad i digitale hjelpemidler i forhold til spillingen, men jeg vet at mange andre har nytte av dette, og foretrekker å leser noter på lesebrettet og bruke hjelpeprogrammer i stedet for analoge notehefter av papir - det som i alle fall er sikkert, er at man finner noter til utallige sanger på nett. Samtidig er det også praktisk å ha notehefter liggende hjemme som man kan bla i - det spørs hva datteren din foretrekker, og hvilke hjelpemidler en eventuell musikkskole bruker.

Som barn kan man komme langt ved å utvikle hobbyene og interessene sine helt på egen hånd, men det kan være inspirerende å komme inn i et miljø der man har glede av dette sammen med andre, noe som både gjelder korps og musikkskoler, så om mulighetene for en musikkskole er der, kunne man prøve dette og se hvordan det går. Det viktigste er at man beholder spillegleden og ikke slutter med musikken, noe mange barn og unge har gjort etter å ha spilt i noen år. Andre, derimot, fortsetter å spille.

Uansett lykke til videre, og med ønske om en fortsatt fin høst.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

Takk for mange fine tips. 

Vi tenker også at siden hun liker sang og musikk så godt så vil vi gi henne muligheten til å bygge på det. Så lenge det gjør henne godt så er det jo gikk verdt.

Jeg skal sjekke opp hva det er av skoler her i området. 

Å gå innom musikkforening er jo litt, må bare gjøre det litt sånn tilfeldig for vi tenker å spleise på ett til jul. Men hun sparer jo allerede selv så vi kan jo stikke innom for å se hva hun liker og hva hun vil/ bør spare til.

Fortsatt fin høst til deg også Brian🍂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 hours ago, Zenobia said:

Har spilt et kvarter nå og da. Øver inn én sang (egenkomponert). Etter at musikken har ligget brakk altfor lenge, er det godt å komme igang igjen. Veldig interessant 'Why you should't do piano warm-ups'-videoen. Jeg er selvlært, og har aldri varmet opp. Det han sier om fokus og 'brain energy', er jo en forklaring på hvorfor det er noen vits å øve når man bare har et kvarter til rådighet nå og da.

Nå har jeg dratt frem gitarforsterkeren også.

Egenkomponert sang høres flott ut; det samme gjør gitarforsterker, og det er koselig å se deg igjen her i tråden.

Menneskehjernen og den funksjoner er et fascinerende emne - og det kan være greit å tenke på at da de ubarberte forfedrene våre gikk på denne kloden for noen titalls tusen år siden i et landskap uten asfalt eller gressklippere, var hjernene deres et forsvarsredskap som skulle verne dem mot de uforutsette farene som truet på stranden eller i skogen, og selv om samfunnsutviklingen for lengst har pensjonert steinøksen, er mennesket fortsatt en del av naturen der pianoet i bunn og grunn er et fremmedelement - slik at de fysiske håndbevegelsene man utfører når man spiller, like gjerne kunne ha vært utført uten et instrument å spille på.

I så måte er denne historien interessant:

https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2019/nov/22/experience-i-learned-to-play-piano-without-a-piano

Quote

Experience: I learned to play the piano without a piano

I Googled the dimensions of a keyboard, drew the keys on to a piece of paper and stuck it on my desk

I was 11 years old when I asked my mum for piano lessons, in 2010. We were in the fallout of the recession and she’d recently been made redundant. She said a polite “no”.

That didn’t deter me. I Googled the dimensions of a keyboard, drew the keys on to a piece of paper and stuck it on my desk. I would click notes on an online keyboard and “play” them back on my paper one – keeping the sound they made on the computer in my head. After a while I could hear the notes in my head while pressing the keys on the paper. I spent six months playing scales and chord sequences without touching a real piano. Once my mum saw it wasn’t a fad, she borrowed some money from family and friends, and bought me 10 lessons.

Så det er fullt mulig å ha et fleksibelt forhold til det man forbinder med oppvarming; her er mer om det å kunne spille uten å ha noe å spille på:

How to Practice the Piano Without a Piano

https://www.wikihow.com/Practice-the-Piano-Without-a-Piano

Lykke til videre med musikken, og legg gjerne ut sangen din her i tråden hvis du har lyst og føler at den er klar til å deles med resten av verden. smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

3 hours ago, Forundret.. said:

Takk for mange fine tips. 

Vi tenker også at siden hun liker sang og musikk så godt så vil vi gi henne muligheten til å bygge på det. Så lenge det gjør henne godt så er det jo gikk verdt.

Jeg skal sjekke opp hva det er av skoler her i området. 

Å gå innom musikkforening er jo litt, må bare gjøre det litt sånn tilfeldig for vi tenker å spleise på ett til jul. Men hun sparer jo allerede selv så vi kan jo stikke innom for å se hva hun liker og hva hun vil/ bør spare til.

Fortsatt fin høst til deg også Brian🍂

Hyggelig å høre at jeg kunne være til hjelp; som nybegynner trenger man jo ikke det aller beste utstyret, men det kan være en stor fordel å ha noe som kan inspirere til videre utvikling.

Da jeg skulle spille i rockegruppe, hadde jeg allerede en synthesizer som jeg knapt kunne spille på, men det var faktisk meningen at jeg skulle spille tangenter - før jeg i en musikkforretning kom over en velbrukt Gibson-gitar, og det var kjærlighet ved første blikk. Uansett ble jeg den stolte eier av en ekte Gibson, noe som i sin tur førte til flere år med gitarspilling; musikk er en herlig hobby man kan ha stor glede av resten av livet bare man først kommer i gang.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, AnonymBruker said:

Det ser likevel ut som om det ikke ble laget et eget notehefte for sangene fra "Bilitis"; det eneste stedet der man kan finne notene til to av sangene fra filmen, er i volum 2 av "Les meilleures chansons de films de Francis Lai", som har tittelmelodien og "Melissa".

Så på grunnlag av dette og skjermbilder fra noe jeg fant på nett, har jeg rekonstruert notene til sistnevnte sang; beklager om noe skulle være feil her, men dette høres greit ut:

http: //www.brian.no/fp-content/attachs/melissa.mscz

I forbindelse med noteskrivingen fikk jeg litt øving i Musesore, slik at jeg tenkte at jeg kunne presentere dette, da dette er et fabelaktig gratisprogram for digitale noteark med åpen kildekode.

Programmet finnes både for Windows, Mac og Linux, og kan lastes ned her:

https://musescore.org/nb/download

For å opprette et nytt noteark fra bunnen av, går man til Fil -> Ny, og følger veiviseren:

musescore-1.thumb.png.dfa08ec13825d4a80f2d49c38f895cfa.png

musescore-2.thumb.png.b74c8bbe5b77f8757332d418b35ca2fe.png

musescore-3.thumb.png.d85f5b33716dfba737800a867db251e1.png

musescore-4.thumb.png.0004149d2fe3b21660cd93902923201e.png

Dersom man på et senere tidspunkt skulle trenge flere takter, er det bare å velge Legg til -> Takter -> Sett inn takter.

Man skriver noter ved å velge N-symbolet øverst til venstre + notelengde. N-symbolet kan også slås av og på ved å trykke N:

musescore-5.thumb.png.5917c29447e22e4669f56c232620a260.png

Pauser lages på samme vis, men da må man klikke på pausesymbolet som er plassert under "Sidevisning":

musescore-6.thumb.png.cfa0c4e2deb1263052a93139af3a255c.png

Ønsker man å lage trioler; går man til Legg til -> Oler -> Triol. Deretter endrer man pausetegnene i trioldelingen til noter.

Akkordtoner lager man ved å trykke Shift + notenavn, eller velge ny note når N-symbolet er på.

For å kopiere en noterekke i en eller flere takter, fjerner man N-symbolet, velger første note og trykker Shift før man velger den siste noten i delen man vil kopiere; da oppstår det en ramme rundt notene. Deretter kan dette kopieres:

musescore-7.thumb.png.b4fe3c3175ed01b806b40d9e39ebd393.png

Notehalsen snus ved å klikke på symbolet til venstre for "1":

musescore-8.thumb.png.ffb309020679102456d3d7714fa2b1f5.png

Vil man endre tonearten mens man redigerer sangen, velger man Tonearter fra Paletter til venstre og dobbeltklikker på tonearten man har behov for; i tilfelle må man huske på å velge toneart for begge notesystemene; dette gjøres nemlig ikke automatisk:

musescore-9.thumb.png.dc2cfc9ec6eefb0b1249b62f311a5bd5.png

Skulle man trenge 64-delsnoter eller andre symboler som ikke vises i standardoppsettet, endrer man "Standard" nederst i Paletter til venstre til "Avansert":

musescore-10.thumb.png.84d3535db6b38f6d84a048304fb8bb52.png

En ny stemme legger man inn ved å velge 1-4 øverst; her er stemme 2 markert med grønn farge:

musescore-11.thumb.png.9eb272e96893dc5259c39c06043bf255.png

Akkordbetegnelser skrives ved å velge en note i takten der akkorden skal være, og trykke Ctrl + K.

For øvrig finnes det en mengde nyttige plugins til Musescore; de finner man her:

https://musescore.org/nb/plugins

Et annet tips: Hvis man vil se hva den argentinske pianisten med den svart- og rødstripete genseren i innlegget over egentlig spiller i hans versjon av "Melissa", kan man laste ned videoen, spille den av i VLC i redusert hastighet, og snu videoen opp-ned ved å velge Verktøy -> Effekter og filtre -> Videoeffekter -> Geometri -> Transform -> Roter 180 grader.

Og er det noe mer du lurer på, er det bare å spørre; fortsatt fin høst.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

To andre gode råd i forbindelse med Musescore som jeg glemte å nevne - når man skriver noter, kan man endre notehøyden ved å bruke piltastene opp og ned, og forflytte seg sidelengs på notearket med piltastene venstre og høyre.

Og ønsker man å slette et element, markerer man det, og trykker "Delete".

Et annet tips dersom man ønsker å bestille notehefter eller musikkbøker fra Platekompaniet, som nå bare har én fysisk butikk der man ikke lenger kan kjøpe bøker - ved å melde seg på nyhetsbrevet deres, virker det som om man som velkomsttilbud får gratis porto i noen dager; jeg fikk det i alle fall nå, noe som er praktisk, da jeg har et gavekort der som må benyttes før det blir ugyldig, og de har en pianobok jeg har god bruk for.

Akk ja - Platekompaniet; savner tiden da man bare kunne ta turen innom en av de mange butikkene de en gang hadde, og se om man fant noe av interesse. For ikke å snakke om de andre musikk- og platebutikkene som en gang fantes; særlig kulturinstitusjonen Ringstrøm er dypt savnet:

e3d27b86-0b37-4ed8-ab8c-7dd03292bdf0?fit

650925-Annonse-Arbeiderbladet.jpg

Sukk. Enkelte ting var bedre før i tiden.

Kan også ta med videoen nedenfor, som er en fin innføring i hvordan man skal lære å spille ballader.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hyggelig å høre at jeg kunne være til hjelp; som nybegynner trenger man jo ikke det aller beste utstyret, men det kan være en stor fordel å ha noe som kan inspirere til videre utvikling.

Da jeg skulle spille i rockegruppe, hadde jeg allerede en synthesizer som jeg knapt kunne spille på, men det var faktisk meningen at jeg skulle spille tangenter - før jeg i en musikkforretning kom over en velbrukt Gibson-gitar, og det var kjærlighet ved første blikk. Uansett ble jeg den stolte eier av en ekte Gibson, noe som i sin tur førte til flere år med gitarspilling; musikk er en herlig hobby man kan ha stor glede av resten av livet bare man først kommer i gang.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

Ja, vi tenker som så at skal vi først bruke penger på dette så er det bedre å kjøpe noe som hun kan ha optimalt utbytte av i mange år. Det blir litt dumt å bruke flere tusen på noe som hun vil bytte ut i noe mer avansert om få år. 

Vi har gitarer hengende her og vi kunne jo tenkt oss at hun gikk interresse for gitarspilling, men det kommer kanskje etterhvert, vi vil ikke styre det for henne da vi tenker at musikk skal hun driver med fordi hun vil, og ikke fordi hun må. Per nå så har hun ikke ofret dem noe oppmerksomhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Forundret.. said:

Ja, vi tenker som så at skal vi først bruke penger på dette så er det bedre å kjøpe noe som hun kan ha optimalt utbytte av i mange år. Det blir litt dumt å bruke flere tusen på noe som hun vil bytte ut i noe mer avansert om få år. 

Vi har gitarer hengende her og vi kunne jo tenkt oss at hun gikk interresse for gitarspilling, men det kommer kanskje etterhvert, vi vil ikke styre det for henne da vi tenker at musikk skal hun driver med fordi hun vil, og ikke fordi hun må. Per nå så har hun ikke ofret dem noe oppmerksomhet. 

Spørsmålet er også om dere voksne vil ha utbytte av dette hvis noen av dere allerede spiller eller en dag vil begynne å gjøre det - siden dere har flere gitarer, virker det som om dere har interesse for musikk; fordelen med et piano er at dette kan brukes av hele familien, og et digitalt piano som veier langt mindre enn en analogt, er enkelt å rydde til side dersom man ønsker det.

Instrumentet vil uansett kunne brukes i mange år fremover da det ikke skjer så store teknologiske fremskritt på dette feltet og det skal mye til for å ta knekken på et piano - det dere kanskje burde overveie hvis dere vil ha noe holdbart, er om dere vil ha et piano med plast- eller tretangenter; forskjellen er merkbar når man først har lært seg å spille.

Et barn har mindre hender, noe som gjør det vanskeligere å spille en voksen gitar, slik at en el-gitar muligens vil være bedre egnet for en 9-åring; vet ikke hvor gamle guttene på videoen nedenfor er, men det virker i alle fall som om de har glede av spillingen.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Ei 7-årig jente med Guns N' Roses på gitar - rett og slett imponerende:

Anonymkode: 95678...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...