Gå til innhold

Tråden for oss som spiller tangenter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

23 hours ago, AnonymBruker said:

Spørsmålet er også om dere voksne vil ha utbytte av dette hvis noen av dere allerede spiller eller en dag vil begynne å gjøre det - siden dere har flere gitarer, virker det som om dere har interesse for musikk; fordelen med et piano er at dette kan brukes av hele familien, og et digitalt piano som veier langt mindre enn en analogt, er enkelt å rydde til side dersom man ønsker det.

Instrumentet vil uansett kunne brukes i mange år fremover da det ikke skjer så store teknologiske fremskritt på dette feltet og det skal mye til for å ta knekken på et piano - det dere kanskje burde overveie hvis dere vil ha noe holdbart, er om dere vil ha et piano med plast- eller tretangenter; forskjellen er merkbar når man først har lært seg å spille.

Et barn har mindre hender, noe som gjør det vanskeligere å spille en voksen gitar, slik at en el-gitar muligens vil være bedre egnet for en 9-åring; vet ikke hvor gamle guttene på videoen nedenfor er, men det virker i alle fall som om de har glede av spillingen.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Ei 7-årig jente med Guns N' Roses på gitar - rett og slett imponerende:

Anonymkode: 95678...a15

A propos gitarspill - YouTube-kanalen "Lets Play Rock" har en lang rekke videoer med talentfulle barn som spiller rock:

https://www.youtube.com/user/leowestby/videos

Jenta fra innlegget over noen år senere som 12-åring; gitarspillet hennes er det bare å bøye seg i støvet for:

Og her er The Mini Band - gruppen hun spilte i:

Sammen med Metallica:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Fortsetter under...

Gode muligheter til å få et retro instrument nå om dagen, ifølge denne NRK-artikkelen:

Til elsk og besvær i tusenvis av stover

Det var eit statussymbol i stovene. No blir el-orgel i hopetal gitt bort gratis.

https://www.nrk.no/vestland/til-elsk-og-besvaer-i-tusenvis-av-stover-1.16227483

Skjønt, hopetall og hopetall - finner bare to el-orgler som gis bort på Finn.no akkurat nå ...

https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?q=el-orgel&sort=RELEVANCE&trade_type=2

... samtidig som ikke mindre enn 189 pianoer gis bort ved henting:

https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?q=piano&sort=RELEVANCE&trade_type=2

En klassiker fremført av et el-orgel:

Kan man vel forestille seg noe mer pre-digitalt enn dette kontrollpanelet - som for øvrig er å finne på et av el-orglene som gis bort ...?

el-orgel.thumb.jpg.e63e8befa5a97219ce758aa421686218.jpg

Ønsker alle musikkinteresserte en riktig fin romjul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Gode muligheter til å få et retro instrument nå om dagen, ifølge denne NRK-artikkelen:

Til elsk og besvær i tusenvis av stover

Det var eit statussymbol i stovene. No blir el-orgel i hopetal gitt bort gratis.

https://www.nrk.no/vestland/til-elsk-og-besvaer-i-tusenvis-av-stover-1.16227483

Skjønt, hopetall og hopetall - finner bare to el-orgler som gis bort på Finn.no akkurat nå ...

https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?q=el-orgel&sort=RELEVANCE&trade_type=2

... samtidig som ikke mindre enn 189 pianoer gis bort ved henting:

https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?q=piano&sort=RELEVANCE&trade_type=2

En klassiker fremført av et el-orgel:

Kan man vel forestille seg noe mer pre-digitalt enn dette kontrollpanelet - som for øvrig er å finne på et av el-orglene som gis bort ...?

el-orgel.thumb.jpg.e63e8befa5a97219ce758aa421686218.jpg

Ønsker alle musikkinteresserte en riktig fin romjul.

Man bør kanskje søke på "orgel" på Finn.no for å få et mer korrekt antall treff; da finner man 47 instrumenter som gis bort akkurat nå, så det er nok av el-orgler å velge mellom for dem som har plass til dette hjemme:

https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?q=orgel&sort=RELEVANCE&trade_type=2

Kan legge til at NRK også har publisert denne artikkelen, der det stakkars orgelet blir beskrevet som barnemishandling:

Stueorgel - hvil i fred

Musikk kan være bra for en sunn oppvekst. Men et orgel hører hjemme i kirka - ikke i stua. Det var en periode at ikke alle velmenende foreldre skjønte dette.

https://www.nrk.no/kultur/stueorgel---hvil-i-fred-1.7600905

På den tiden var disse brune hjemme-orglene sannsynligvis den mest utbredte formen for barnemishandling her til lands. Pianoet hadde fått et snobbe-stempel, slik at orgelet ble utpekt som redningen for barnas musikalske oppvekst. Kanskje er det The Doors som har skylden, med sine mange passasjer på hammond-orgel. Imidlertid minner de fleste stue-orglene like lite om et hammond-orgel som en banjo høres ut som en el-gitar.

Dette var før keyboardet og synthesizerens tid. Et typisk stue-orgel var klumpete, uhåndterlig og stygt. Det var utstyrt med to etasjer med tangenter og fotpedaler og ga fra seg en sur, intens dure-lyd som gikk gjennom marg og bein.

Ved hjelp av et sett med knapper kunne man velge mellom ulike instrument-lyder, slik som trombone, klarinett, althorn og fløyte. Valgmulighetene hadde dessverre begrenset nytte-verdi ettersom de låt seigt og trist som en begravelse alle sammen, og var komplett umulig å skille fra hverandre.

hg6EgpL4jjsipIyZstN-8wNPVguN4vkF1wqvAuZn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

I går fant jeg på en praktisk øvelse som kanskje også andre kunne få bruk for; har forsøkt å finne tilsvarende øvelser på nettet, men dessverre ikke funnet noen.

For som alle som spiller tangenter vet, handler spillingen ikke bare om å bevege fingrene, men også om å flytte hånden sidelengs, noe som kan by på visse problemer, særlig for nybegynnere som foretrekker å ha hendene i en bestemt posisjon.

Så øvelsen min løser dette på en måte som gjør at man blir mer vant til klaviaturets fysiske form, og etter hvert kan treffe tangentene nærmest i blinde; å spille med bare én finger høres kanskje ikke så lurt ut - likevel, spiller man for eksempel tangentene A-Bb, blir håndbevegelsen den samme om man spiller dette med ring- og lillefinger, eller med én finger der man må flytte hånden etter hvert slag.

Her har jeg begynt med Eb og flytter meg nedover i den kromatiske skalaen for å så gå opp igjen; hele øvelsen bør utvides til å begynne med alle de tolv tonene og bruke alle fingrene - inkludert tommelen - i tur og orden, både med høyre og venstre hånd. Samtidig er det også en stor fordel å fokusere på intervallet i de to tonene man treffer, og deres innbyrdes forhold til hverandre.

Beklager ujevn spilling, men for det første er dette helt nytt for meg, og for det andre måtte jeg holde fotokameraet med venstre hånd for å få filmet spillingen med høyre.

https://www.brian.no/fp-content/attachs/ovelse-20-03-2023.mp4

Fortsatt fin vår; hvordan går det med dere andre som er glad i musikk ...? Lenge siden jeg har hørt fra dere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får litt blandede følelser når man ser alle pianoene som gis bort på Finn.no nå om dagen - på den ene siden er dette en kjærkommen anledning til å få et gratis, om enn tungt, instrument for den som har bruk for dette, men den annen side virker det som om frekvensen av mennesker som spiller piano ikke er som i riktig gamle dager, da instrumentet var et like vanlig innslag i stuen i ethvert middelklassehjem som leksikonet i bokhyllen, og familiens håpefulle datter betraktet musikken som en del av utdannelsen sin.

Nå har man ikke bare pianoer å velge blant, men også et gratis flygel - som gis bort ved henting i Bergens-området. Jeg kan godt forstå at man gir bort dette med sorg i hjertet ettersom flygelet ser velholdt og pent ut til tross for sine hundre år, så folk med god plass og dertil egnede lydforhold hjemme har muligheten til å sikre seg noe man kan få stor glede av - ingenting er som klangen i et levende, analogt instrument:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=295713961

flygel-1.thumb.jpg.2d0a028803e7935a1d2c0f92d5bee601.jpg

flygel-2.thumb.jpg.257cdd13f9d7fee37de89cc515514aa2.jpg

De som holder til i Oslo og vil hente noe ved å bruke sykkelen, har noe mer begrensede muligheter; dog er det også håp for dem - man kan få en gratis blokk med noteark av det gode, gamle slaget:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=295778363

Mer rørende er det å se et annet piano som gis bort, der et fremtidig musikktalent har gått løs på klaviaturet med en slik iver at Ab-tangenten har måttet bøte med livet:

piano-2.thumb.jpg.00b9cf6d103dc40130ec670bca3a8359.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.3.2023 den 4.22):

I går fant jeg på en praktisk øvelse som kanskje også andre kunne få bruk for; har forsøkt å finne tilsvarende øvelser på nettet, men dessverre ikke funnet noen.

For som alle som spiller tangenter vet, handler spillingen ikke bare om å bevege fingrene, men også om å flytte hånden sidelengs, noe som kan by på visse problemer, særlig for nybegynnere som foretrekker å ha hendene i en bestemt posisjon.

Så øvelsen min løser dette på en måte som gjør at man blir mer vant til klaviaturets fysiske form, og etter hvert kan treffe tangentene nærmest i blinde; å spille med bare én finger høres kanskje ikke så lurt ut - likevel, spiller man for eksempel tangentene A-Bb, blir håndbevegelsen den samme om man spiller dette med ring- og lillefinger, eller med én finger der man må flytte hånden etter hvert slag.

Her har jeg begynt med Eb og flytter meg nedover i den kromatiske skalaen for å så gå opp igjen; hele øvelsen bør utvides til å begynne med alle de tolv tonene og bruke alle fingrene - inkludert tommelen - i tur og orden, både med høyre og venstre hånd. Samtidig er det også en stor fordel å fokusere på intervallet i de to tonene man treffer, og deres innbyrdes forhold til hverandre.

Beklager ujevn spilling, men for det første er dette helt nytt for meg, og for det andre måtte jeg holde fotokameraet med venstre hånd for å få filmet spillingen med høyre.

https://www.brian.no/fp-content/attachs/ovelse-20-03-2023.mp4

Fortsatt fin vår; hvordan går det med dere andre som er glad i musikk ...? Lenge siden jeg har hørt fra dere.

Har nå fått tid til å se nærmere på denne øvelsen, og oppgradert den en smule:

https://www.brian.no/fp-content/attachs/en_finger.mp4

Fra et praktisk synspunkt er det en fordel å klippe neglene slik at de er helt avrundet på sidene, da det kan være lett å bomme på tangentene når man begynner med dette, noe som kan gjøre en smule vondt om ikke neglekantene er helt runde.

Det kan også være greit å utvide øvelsen til to oktaver når man føler at man føler seg hjemme i én - for min del har den ført til at det er blitt mye enklere å flytte hendene når jeg spiller, og dermed også få mer variasjon i spillingen. Sant å si har musikken stått på stedet hvil det siste året; med denne enkle øvelsen har jeg blitt god venn med klaviaturet i løpet av en uke, så jeg skulle tro at den også vil være effektiv for en nybegynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

AnonymBruker skrev (På 17.4.2022 den 12.37):

Med tanke på hvor sjeldent det dukker opp pianotråder her i forumet, skulle man nesten tro at antall personer som spiller dette flotte instrumentet i Norge, kan telles på én hånd. Eller én finger.

Så hvor er det blitt av dere som spiller tangenter - er det håp om at dere fortsatt eksisterer, eller er dere blitt kidnappet av små, grønne menn fra det ytre rom som har spist dere til frokost?

Og dersom det skulle være håp om liv, så hvordan går det med dere; hva spiller dere for tiden, og hvordan har dere det ellers - sprer musikken oppmuntring og glede, eller samler tangentene støv i håp om bedre dager?

Uansett ønsker jeg dere alle riktig god Påske, og lykke til videre med musikken ...!

piano.thumb.jpg.337e275780fac6d0253bd96ae933eed7.jpg

Jeg er en av de som spiller piano i det skjulte😁. Er en ensom aktivitet, men holder på litt likevel.

Øver bl.a. på "Le moulin" av Yann Tiersen for tiden. Men hvor skal man hente motivasjon til å øve når man bare spiller alene...?

Jeg sliter litt med det😏

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pippippen skrev (4 timer siden):

Jeg er en av de som spiller piano i det skjulte😁. Er en ensom aktivitet, men holder på litt likevel.

Øver bl.a. på "Le moulin" av Yann Tiersen for tiden. Men hvor skal man hente motivasjon til å øve når man bare spiller alene...?

Jeg sliter litt med det😏

Så flott at også du spiller - hvis det skulle være vanskeligheter med motivasjonen, kan det være greit å huske på at interessen for musikk ikke er noe man er alene om, men deler med atskillige andre.

Bortsett fra dem som spiller i gruppe, er det en rekke musikere som har egne kontoer på YouTube, der de enten spiller, eller legger ut opplæringsvideoer om litt av hvert, slik at mulighetene er mange for å gjøre dette til en sosial aktivitet som man kan dele med resten av verden; spiller man selv, vil man etter hvert også bli kjent med andre som spiller - dem er det nemlig mange av der ute i den store verden. Mange steder (i alle fall i andre land) har man også stående et piano i det offentlige rom, slik at det bare er å begynne å spille dersom man er tilstrekkelig flink til at man tar sjansen på å spille for et lite publikum uten å dumme seg ut.

Men samtidig kan det være en fordel å øve opp det tekniske uten å fokusere på en enkel sang og fritt kunne improvisere i alle tonearter; da vil man aldri risikere å "gå seg vill", men bare fortsette å spille uten å følge noen bestemt plan og enkelt gå fra en toneart til en annen - kan man kvintsirkelen ut og inn, har man full oversikt; da kan man spille en hvilken som helst tone, og lett finne andre toner som den passer sammen med.

Det samme gjelder akkordprogresjoner og alle mulighetene de åpner for; vet ikke om du kjenner til denne boken, men den gir en fin innføring i kunsten å bygge opp en sang uten at man nødvendigvis må bruke standardakkordene.

Så det kan være en stor fordel å kunne improvisere fritt - da åpner en ny verden seg, og man kan sette seg sammen med musikkinteresserte man aldri har truffet før, og begynne å spille i vei.

Uansett lykke til videre med pianospillingen, og denne tråden er alltid åpen om man skulle trenge litt motivasjon; jeg er definitivt ingen musikalsk guru, men man trenger jo ikke å være en svevende indisk fakir for å ha glede av musikken.

Se for eksempel på denne jenta, og hvor flink hun er til å variere spillingen sin:

Og her er sangen du skriver om - "Le moulin" av Yann Tiersen - på piano:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet man om man har en god pianolærer? Jeg har gjennom årene spilt litt piano på egenhånd. I fjor begynte jeg hos en pianolærer og tar nå timer regelmessig. Læreren jeg har har topp anmeldelser på nettet og denne personen har også sin eget foretak som tilbyr pianoundervisning, som fremstår profesjonelt.

Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg ikke får andre hjemmelekser enn å øve på stykker - ingen øving på skalaer eller noe. Jeg føler også at jeg sliter med teknikk - hvordan bevege armer, håndledd, osv. Men jeg får liksom ingen tips selv om jeg spør. Tror ikke læreren er helt bevisst på disse tingene selv - det er kanskje bare noe som faller på plass naturlig når man har spilt piano siden man var barn? Jeg er veldig motivert for å øve på disse «kjedelige» tingene. Jeg vet at det krever mye øving på å bli god og bedre, men jeg syns det er dumt hvis pianolæreren min kjører et ineffektiv læringsopplegg.

Anonymkode: 8a7ea...b90

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvordan vet man om man har en god pianolærer? Jeg har gjennom årene spilt litt piano på egenhånd. I fjor begynte jeg hos en pianolærer og tar nå timer regelmessig. Læreren jeg har har topp anmeldelser på nettet og denne personen har også sin eget foretak som tilbyr pianoundervisning, som fremstår profesjonelt.

Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg ikke får andre hjemmelekser enn å øve på stykker - ingen øving på skalaer eller noe. Jeg føler også at jeg sliter med teknikk - hvordan bevege armer, håndledd, osv. Men jeg får liksom ingen tips selv om jeg spør. Tror ikke læreren er helt bevisst på disse tingene selv - det er kanskje bare noe som faller på plass naturlig når man har spilt piano siden man var barn? Jeg er veldig motivert for å øve på disse «kjedelige» tingene. Jeg vet at det krever mye øving på å bli god og bedre, men jeg syns det er dumt hvis pianolæreren min kjører et ineffektiv læringsopplegg.

Anonymkode: 8a7ea...b90

Du kan godt fortsette å spille hos denne læreren om du har lyst, men jeg hadde neppe fått særlig mer ut av dette enn av en YouTube-video som viser hvordan man skal spille en sang; i mine øyne er teknikk alfa og omega.

Vet ikke hvilket nivå du spiller på, men kan nevne noen praktiske, tekniske øvelser som jeg har funnet på selv, og som har hjulpet meg i spillingen.

Fingrenes styrke og smidighet er vesentlig, der høyre lillefinger var det svake punktet hos meg, og denne øvelsen gjorde underverker for styrken; den kan være vanskelig til å begynne med for en utrent hånd, så man må ta dette helt med ro uten å skade noe, men etter hvert vil fingrene føles omtrent like elastiske som gummi.

En annen øvelse som jeg har nevnt tidligere, fant jeg på for en knapp måned siden slik at jeg ikke har hatt all verdens tid til å vurdere den, men den har forbedret håndbevegelsene mine betraktelig, spiller man den med lillefingeren og treffer de svarte tangentene presist på tuppen, får man veldig god kontroll på måten man treffer disse tangentene på.

Dagens nye øvelse er denne:

https://www.brian.no/fp-content/attachs/ovelse-14-04-2023.mp4

Her spiller jeg et enkelt mønster i 3-4-form (C-Db-Eb og F-Gb-Ab-Bb) i Db og bytter fingerstilling; spiller man dette i raskt tempo med avslappede fingre, tror jeg man etter hvert kan bli riktig god venn med de svarte tangentene, og kunne ta fatt på vanskeligere ting der man må bytte fingre; se for eksempel hvordan han flytter høyre lillefinger i denne ABBA-sangen:

Ellers har jeg fått sett litt mer på "Play It Today"-kurset, og forstår godt at dette var en populær måte å lære å spille på da det ble utgitt i de analoge 1980-årene; forlaget som ga det ut, eksisterer ikke lenger og kurset er heller ikke tatt med i bøker eller andre steder, så hadde det ikke vært for frivillig entusiasme, hadde det gått helt i glemmeboken. Om man bruker to uker på en av de 40 leksjonene, vil man i løpet av to år bli en habil spiller på hobbynivå; dette er en retro pianoskole der man sakte øver opp teknikken uten å ta snarveier, men er ikke dårligere av den grunn, og anbefales varmt også idag.

Alle leksjonene i PDF-format finner man her, og dette er spillelisten på YouTube med kassettene til kurset som en musikalsk ildsjel har digitalisert, og lagt ut på nett:

https://www.youtube.com/playlist?list=PLy_JSy3bz6NyD2lpGY0UlgCrdX2QH8raO

Pianolærere er bare levende mennesker som alle andre; noen kan være gode og lærerike for noen, men ikke fullt så gode for andre, slik at dette er noe man bør vurdere nytteverdien av selv, og eventuelt bytte lærer, eller bruke andre kilder i tillegg, som bøker eller YouTube.

Uansett lykke til videre med spillingen, og riktig god helg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du kan godt fortsette å spille hos denne læreren om du har lyst, men jeg hadde neppe fått særlig mer ut av dette enn av en YouTube-video som viser hvordan man skal spille en sang; i mine øyne er teknikk alfa og omega.

Vet ikke hvilket nivå du spiller på, men kan nevne noen praktiske, tekniske øvelser som jeg har funnet på selv, og som har hjulpet meg i spillingen.

Fingrenes styrke og smidighet er vesentlig, der høyre lillefinger var det svake punktet hos meg, og denne øvelsen gjorde underverker for styrken; den kan være vanskelig til å begynne med for en utrent hånd, så man må ta dette helt med ro uten å skade noe, men etter hvert vil fingrene føles omtrent like elastiske som gummi.

En annen øvelse som jeg har nevnt tidligere, fant jeg på for en knapp måned siden slik at jeg ikke har hatt all verdens tid til å vurdere den, men den har forbedret håndbevegelsene mine betraktelig, spiller man den med lillefingeren og treffer de svarte tangentene presist på tuppen, får man veldig god kontroll på måten man treffer disse tangentene på.

Her spiller jeg et enkelt mønster i 3-4-form (C-Db-Eb og F-Gb-Ab-Bb) i Db og bytter fingerstilling; spiller man dette i raskt tempo med avslappede fingre, tror jeg man etter hvert kan bli riktig god venn med de svarte tangentene, og kunne ta fatt på vanskeligere ting der man må bytte fingre; se for eksempel hvordan han flytter høyre lillefinger i denne ABBA-sangen:

Ellers har jeg fått sett litt mer på "Play It Today"-kurset, og forstår godt at dette var en populær måte å lære å spille på da det ble utgitt i de analoge 1980-årene; forlaget som ga det ut, eksisterer ikke lenger og kurset er heller ikke tatt med i bøker eller andre steder, så hadde det ikke vært for frivillig entusiasme, hadde det gått helt i glemmeboken. Om man bruker to uker på en av de 40 leksjonene, vil man i løpet av to år bli en habil spiller på hobbynivå; dette er en retro pianoskole der man sakte øver opp teknikken uten å ta snarveier, men er ikke dårligere av den grunn, og anbefales varmt også idag.

Alle leksjonene i PDF-format finner man her, og dette er spillelisten på YouTube med kassettene til kurset som en musikalsk ildsjel har digitalisert, og lagt ut på nett:

Pianolærere er bare levende mennesker som alle andre; noen kan være gode og lærerike for noen, men ikke fullt så gode for andre, slik at dette er noe man bør vurdere nytteverdien av selv, og eventuelt bytte lærer, eller bruke andre kilder i tillegg, som bøker eller YouTube.

Litt mer om spille- og øvingsteknikk som jeg fant på YouTube; først Jazer Lee, som alltid har mye fornuftig å komme med:

Om triller:

Så litt teori fra The Chopin Method om anatomi og kroppens bevegelser i forhold til pianoet:

2. del:

3. del:

4. del:

Og 5. del:

Man har også Graham Fitch fra Pianist magazine, som tar for seg klassisk musikk:

... 2. del:

... og triller:

Noen ord om teknikk fra Josh Wright:

Og til slutt en lengre video fra Marian Lee:

Kort oppsummert kan man kanskje si at klaviaturet burde være en forlengelse av kroppens egne bevegelser; armene og hendene er avslappet, fingrene rette og treffer tangentene ovenfra, og musikken kommer fra hjertet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.4.2023 den 21.55):

Det er to tradisjonelle begivenheter som finner sted hvert eneste år; den ene er at James serverer Miss Sophie middag, snubler i løveskinnet og gjentar samme prosedyre år etter år, og det andre er at trommeslageren i gruppen jeg spilte i, får en hilsen fra meg på fødselsdagen 20. april. Så et stort hurra både for ham og alle andre som feirer bursdag idag, kanskje med et visst historisk unntak.

Uansett - har nå fått sett nærmere på denne øvelsen, og føler at bruken av lillefingeren gir meg bedre kontroll over hele hånden, så jeg har utvidet den litt:

https://www.brian.no/fp-content/attachs/ovelse-19-04-2023.mp4

Her spiller jeg C-Db-Eb med fingrene 5434 4323 5434 3212, og går så ned til H-Db-Eb for å få med skiftet i F# og H; hvis man vil spille dette også med venstre hånd, kan man bruke samme fingre, men spille Db-Eb-E og Db-Eb-F.

En vanlig fingerstilling for høyre hånd i skalaer er 123 1234; om man i stedet bruker lillefingeren, fjerner tommelen og spiller uvante 345 2345 i for eksempel Db-dur, tror jeg at man lærer mer effektivt; skalaer handler nemlig ikke om å bare flytte hånden sidelengs, men også om å bevege fingrene opp og ned, og siden den mindre lillefingeren må treffes med større presisjon når den møter en tynn svart tangent, påvirker dette resten av hånden - i bunn og grunn handler pianospilling om å flytte hendene.

For min del har denne øvelsen i alle fall hjulpet; når man er blitt trygg på dette, kan man snu bevegelsene og spille 3454 2343 3454 1232. Videre kan man også spille resten av kvintesirkelen med H-C-D (C- og G-dur), H-C#-D (D- og A-dur), H-C#-D# (E-, H- og F#-dur), C-Db-Eb (Db- og Ab-dur), C-D-Eb (Eb- og Bb-dur) og C-D-E (F- og C-dur) - da får man er grei oversikt over hvordan disse tre tonene endrer seg i takt med toneartene.

De fire andre tonene kan spilles med 1234 2345 samt 4321 5432 og endres fra E-F-G-A (C-dur), til E-F#-G-A (G- og D-dur), E-F#-G#-A (A- og E-dur), E-F#-G#-A# (H-dur), F-Gb-Ab-Bb (Gb- og Db-dur), F-G-Ab-Bb (Ab- og Eb-dur), og F-G-A-Bb (Bb- og F-dur); lærer man dette, kan man lett gå fra en toneart til en annen.

Fortsatt fin vår, og legger ved mer teknikk fra Graham Fitch.

... 2. del:

Fingering, the basic principles:

... 2. del:

Mer om håndbevegelser; Piano lesson on Wrist Movement:

... 2. del:

Forearm Rotation Piano Technique:

... 2. del:

Piano Lesson on Leaps and Position Changes:

... 2. del:

Piano lesson on large stretches:

... 2. del:

Piano lesson on how to avoid tension in your playing:

Piano Lesson on How to Memorise Using Pattern Recognition:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.4.2023 den 4.36):

Litt mer om spille- og øvingsteknikk som jeg fant på YouTube; først Jazer Lee, som alltid har mye fornuftig å komme med:

Om triller:

Så litt teori fra The Chopin Method om anatomi og kroppens bevegelser i forhold til pianoet:

2. del:

3. del:

4. del:

Og 5. del:

Man har også Graham Fitch fra Pianist magazine, som tar for seg klassisk musikk:

... 2. del:

... og triller:

Noen ord om teknikk fra Josh Wright:

Og til slutt en lengre video fra Marian Lee:

Kort oppsummert kan man kanskje si at klaviaturet burde være en forlengelse av kroppens egne bevegelser; armene og hendene er avslappet, fingrene rette og treffer tangentene ovenfra, og musikken kommer fra hjertet.

Jeg er en av de som ønsker å utvikle pianoferdighetene mine. Jeg kjøpte meg et piano for en stund tilbake. Jeg ble deretter veldig syk og skal snart ta to operasjoner. Så da stoppet det dessverre opp. Jeg ønsker å komme i gang igjen etter det. 

Det jeg lurer på, er hvordan man kan lære seg å improvisere og bare spille det man ønsker osv? Jeg er der i prosessen at jeg kan lære meg ulike sanger eller verk fra ulike musikere ved å lese notene på pianoet. Bruker litt tid å få flyten i verket. Men jeg kommer meg på en måte ikke videre. Har du gode forslag? 🙂

Anonymkode: 6c06c...c41

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er en av de som ønsker å utvikle pianoferdighetene mine. Jeg kjøpte meg et piano for en stund tilbake. Jeg ble deretter veldig syk og skal snart ta to operasjoner. Så da stoppet det dessverre opp. Jeg ønsker å komme i gang igjen etter det. 

Det jeg lurer på, er hvordan man kan lære seg å improvisere og bare spille det man ønsker osv? Jeg er der i prosessen at jeg kan lære meg ulike sanger eller verk fra ulike musikere ved å lese notene på pianoet. Bruker litt tid å få flyten i verket. Men jeg kommer meg på en måte ikke videre. Har du gode forslag? 🙂

Anonymkode: 6c06c...c41

Trist å høre at du ble syk, men håper virkelig operasjonene går bra slik at du snart blir frisk igjen.

Improvisasjon i pianospill er ikke så vanskelig som det kan høres ut selv om det kan ta tid å lære dette på proffnivå, men er en smule usikker hvordan jeg kan forklare dette enklest mulig. Etter å ha lest innlegget ditt, skrev jeg en kommentar der jeg tok for meg kvinsirkelen, men ettersom jeg er redd for at dette muligens kan høres litt rotete ut, forsøker jeg en annen fremgangsmåte.

Nøkkelen er treklangene både i dur og moll, som alle som har spilt en stund, antagelig kjenner til. I for eksempel C-dur har man C-E-G og mollparallellen Am: A-C-E. Går man én time tilbake på kvintsirkelen, finner man F-dur F-A-C og mollparallellen Dm: D-F-A. Og går man én time frem, finner man G-dur G-H-D og mollparallellen Em: E-G-H. Alle disse seks treklangene er bygget opp av toner fra C-durskalaen, og kan brukes i venstre hånd når man spiller en hvilken som helst tone i C. Samme prinsipp gjelder andre tonearter.

Treklangene kan også spilles som rene kvinter med dobbel grunntone - for eksempel C-G-C (i oktaven over) i stedet for treklangen C-E-G, eller man kan droppe kvinten, og bare spille C-C (i oktaven over). En litt vanskeligere løsning er å legge til tersen over oktavtonen, slik at man får C-G-C(i oktaven over)-E; da må man flytte en finger over tommelen, men dette høres riktig fint ut. Uansett - alle disse løsningene kan brukes, i tillegg til septim, maj9, og titusenvis av andre akkorder; videre kan man spille akkordtoner i høyre hånd og melodien i venstre og rytmen kan naturligvis varieres; mulighetene er uendelige i improvisasjonens verden.

Kort fortalt: Hvis man spiller en tone med høyre hånd - uansett hvilken - vil man alltid ha en rekke akkorder å velge mellom i venstre, og det er dette man kan bruke som grunnlag for enkel improvisasjon; man spiller en tonerekke med høyre hånd, og støtter opp om denne med akkorder i venstre.

Hvilke tonearter passer da til bestemte toner ...? Om man deler en oktav i 3+4, har man disse mulighetene:

C- og G-dur: H-C-D
D- og A-dur: H-C#-D
E-, H- og F#-dur: H-C#-D#
Db- og Ab-dur: C-Db-Eb
Eb- og Bb-dur: C-D-Eb
F (og C-dur): C-D-E

C-dur: E-F-G-A
G- og D-dur: E-F#-G-A
A- og E-dur: E-F#-G#-A
H-dur: E-F#-G#-A#
Gb- og Db-dur: F-Gb-Ab-Bb
Ab- og Eb-dur: F-G-Ab-Bb
Bb- og F-dur: F-G-A-Bb

Med andre ord: Spiller man tonene H, C eller D med høyre hånd, kan man spille en hvilken som helst akkord i C- eller G-dur; da har man valget mellom C, Dm, D, Em, F, G, Am og Hm; ikke alle kombinasjonene vil ha samme klang da for eksempel en C i tillegg til en D-akkord (D-F#-A) gir en D7-akkord (D-F#-A-C), men det er bare å prøve seg frem - improvisasjon er en lek der man lager musikk spontant der og da uten å på forhånd ha planlagt hva som skal spilles. Musikkens univers like trygt som da man bygget Lego som barn, og spiller man tone som kanskje høres litt sur ut, kan man alltids gå opp eller ned til nabotonen; den passer antagelig bedre.

Her kan man begynne med 3-notekombinasjonen H-C-D, og når man føler seg trygg på denne i alle tonearter, kan man ta for seg kombinasjonen E-F-G-A, også denne i alle tonearter, og til slutt ta med begge deler; da begynner det å bli liv i improvisasjonen.

Som jeg skrev til å begynne med, begynte jeg først å skrive om kvintsirkelen i denne kommentaren, og kan også ta med dette i tilfelle noen skulle ha bruk for det; utgangspunktet er en C:

Først går vi 1 time tilbake: Der er C kvint (5. tone) i F-dur-treklangen: F-A-C, der F er kvart (4. tone) i forhold til C.

Så går vi 2 timer tilbake: Der er C none (2./9. tone) i Bb9: Bb-D-F-Ab-C, der Bb er liten septim (7. tone) i forhold til C.

3 timer tilbake: C er sekst (6. tone) i Eb6: Eb-G-Bb-C, der Eb er liten ters (3. tone) i forhold til C.

4 timer tilbake: C er stor ters (3. tone) i Ab-dur-treklangen: Ab-C-Eb, der Ab er forstørret kvint i forhold til C; den forstørrede kvinten er det som skaper aug-, også kjent som +-akkorden.

5 timer tilbake: C er stor septim (7. tone) i Dbmaj7: Db-F-Ab-C, der Db er liten none i forhold til C.

6 timer frem eller tilbake: På motsatt side av kvintsirkelen finner man tritonus - den triste tonen som skaper dim-akkorden. C er forminsket kvint i F#-5: F#-A#-C. Når man samtidig også senker tersen, får man dim-akkorden F#dim: F#-A-C. Omvendt er også F# forminsket kvint i forhold til C.

1 time frem: C er kvart (4. tone) i Gsus4: G-C-D, der G er kvint i forhold til C.

2 timer frem: C er liten septim (7. tone) i D7: D-F#-A-C, der D er none i forhold til C.

3 timer frem: C er liten ters (3. tone) i Am: A-C-E, der A er sekst i forhold til C.

4 timer frem: C er forstørret kvint i Eaug: E-G#-C, der E er stor ters i forhold til C.

5 timer frem: C er liten none (9. tone) i H7-9: H-D#-F#-A-C, der H er stor septim i forhold til C.

Nøyaktig det samme gjelder andre toner; ser man på kvintsirkelen som en gammeldags urskive, vil man ved å gå frem eller tilbake i tid se det samme forholdet i intervallene.

kvintsirkel-2.jpg.2d9686aa51c803a431d16099225474b6.jpg

Beklager at dette ble så langt, men håper likevel at jeg fikk forklart dette på en noenlunde forståelig måte; det er bare å spørre hvis det er noe du lurer på.

Lykke til videre på alle måter.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Og her er en liten, artig test - der man kan finne ut hvordan det står til med gehøret:

0 poeng: Du har en lysende fremtid innenfor black metal.

1-4 poeng: Litt under gjennomsnittet, men potensialet er enormt.

5-9 poeng: Noen vil kalle det et gjennomsnittlig resultat; andre vil si at du har alt som skal til for å få glede av musikk.

10-14 poeng: Strålende; bare å bøye seg i støvet.

15 poeng: Eksepsjonelt; selv ikke Beethoven kunne ha gjort det bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Og her er en liten, artig test - der man kan finne ut hvordan det står til med gehøret:

0 poeng: Du har en lysende fremtid innenfor black metal.

1-4 poeng: Litt under gjennomsnittet, men potensialet er enormt.

5-9 poeng: Noen vil kalle det et gjennomsnittlig resultat; andre vil si at du har alt som skal til for å få glede av musikk.

10-14 poeng: Strålende; bare å bøye seg i støvet.

15 poeng: Eksepsjonelt; selv ikke Beethoven kunne ha gjort det bedre.

Moro. Men er denne seriøs? Full score, hvis det var tillatt å høre siste spørsmål om igjen..

Burde vært flere av nettopp sistnevnte type spørsmål nr.15. De du må repetere inne i hodet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

PITTY skrev (15 timer siden):

Moro. Men er denne seriøs? Full score, hvis det var tillatt å høre siste spørsmål om igjen..

Burde vært flere av nettopp sistnevnte type spørsmål nr.15. De du må repetere inne i hodet..

Da får jeg bare gratulere. smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Fant forresten en artig kommentar under denne videoen på YouTube:

As a drummer for over 50 years now 15 out of 15. Wow, I'm surprised . I can still hear.

Etter et halvt århundre bak trommesettet er det nok ikke alle rockere som kan si det samme. :tunge:

Uansett - her kommer to nye tester; først en laget av vedkommende som også laget forrige test:

... og deretter en liten utfordring hva rytme angår:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere musikalske utfordringer: Denne gangen skal kan gjette hvilke 10 kjente Beatles-sanger som spilles - uten å høre dem, men kun ved å se på tangentene:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lov for trekkspillspillere å være med i tråden?

Anonymkode: 3c32d...3dc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Er det lov for trekkspillspillere å være med i tråden?

Anonymkode: 3c32d...3dc

Naturligvis. Spiller du pianotrekkspill ...?

Har aldri prøvd trekkspill selv, men i og med at det er en del tangenter og knapper som man må treffe riktig uten å se dem, kan jeg tenke meg at det å spille trekkspill ikke er så enkelt som det kanskje høres ut som.

Doktorskinewphilharmonic.JPG

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...