Gå til innhold

Bernt Hulsker

Centimeteren

Anbefalte innlegg

Vetikka skrev (3 minutter siden):

Har jeg noengang sagt at sykdom kan forsvare -uakseptable handlinger-? Jeg skrev jo ganske tydelig at det var en forklaring, ikke en unnskyldning. 

Jeg skrev også at hjelp er et viktig nøkkelord er. 

Snakk om å hive seg over tastaturet før man har fått med seg essensen i det hele tatt.

Men, da ser jeg ikke poenget med å bruke sykdom i ditt innlegg. Dette handler om holdninger, fordommer og menneskesyn. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest CecilieX
AnnePåLande skrev (8 minutter siden):

Hvilken sykdom mener du kan forsvare rasisme og seksuell trakassering? 
Dårlige holdninger, fordommer og et dårlig menneskesyn er ikke en sykdom. Men holdninger, fordommer og menneskesyn kan endres dersom vedkommende får hjelp til å endre seg. 

Det handler ikke om å forsvare men å forstå og dermed kanskje ikke kategorisk slå fast at et menneske blir definert av sine handlinger. Om man i stedet for å se utelukkende på handlingen kan man jo spørre seg om det kan finnes årsakssammenhenger som forklarer (ikke forsvarer). 

Som en annen bruker skrev om «jo, men han var syk og trengte hjelp». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ATLAS6
CecilieX skrev (34 minutter siden):

Så du synes det var ufint at @Noonikalte @Licorne en idiot? Det er jo nettopp poenget. Man er ikke en idiot, selv om man begår en idiotisk handling. Handlingen din ER ikke deg. 

Så du bruker aldri begrepene som drapsmann, voldtektsmann osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
Vetikka skrev (18 minutter siden):

Ja, poenget er vel at det ikke finnes noen fasit. 

Hvis en person begår en uakseptabel handling, ikke får hjelp, begår på nytt en uakseptabel handling, får behandling og blir friskmeldt - er det ikke da fair å gi personen en ny sjanse? For det er tross alt 2 tilfeller det er snakk om her, ikke «gang etter gang, år etter år». Jeg synes faktisk det er viktig å ta til etterretning. 

Ofte er det slik at en selv er i fornektelse og er den siste til å innse at en trenger hjelp, og kanskje lever i den tro at første gangen forblir en enkelthendelse, helt til det smeller igjen… 

Jeg synes bare mange er veldig rigide og trangsynte når det har kommet fram at det er sykdom inni bildet her. 
Også må jeg bare understreke igjen at sykdom er ingen unnskyldning, men en forklaring som gir en større forståelse. 

Litt som at man fikk en større forståelse for Will Smiths uakseptable oppførsel på Oscar-utdelingen, når det kom fram at han gjennom barndommen var hjelpeløs tilskuer til at moren hans ble banka av faren og han ikke kunne forsvare henne.

Det er bare tragisk for alle parter, og blir ikke noe mindre tragisk av hets rundt noens person. 

Ja, noen fasit finnes ikke. Heldigvis, for i mange tilfeller er det også viktig å vise skjønn. 

Det kan, som du sier,  ligge mye bak man ikke vet om, ting som kanskje ikke unnskylder, men forklarer visse handlinger. Og jeg også mener at det må være rom for forståelse og nye sjanser. 

Har selv driti meg ut i fylla flere ganger, sprit og meg er en veldig dårlig kombinasjon. Løsningen på dette var jo enkel, slutte å drikke sprit. Det krevde selvsagt litt selvinnsikt og jeg tror også selvinnsikt kan være med å gjøre mange til bedre mennesker. Og behandling der hvor det er nødvendig. 

Og jeg synes synd på BH, han har det helt for jævlig nå og selvsagt ville han hatt alt dette ugjort. Men en voksen mann som han burde jo rett og slett droppe alkohol. Etter utallige episoder som garantert har skapt fylleangst dagen etter, burde han faktisk hatt selvinnsikt nok til å forstå at han kanskje ikke burde drikke alkohol. Det er jo ingen tvil om at dette er en trigger for oppførselen hans.

Så jeg kan jo si at jeg er enig med deg, de aller fleste fortjener en ny sjanse om de skjønner selv hva de har gjort. Som burde vært ugjort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Licorne skrev (3 minutter siden):

Men hva er forklaringen? Det var jo et ganske enkelt spørsmål basert på det du skrev? 

Det får vi kanskje vite med tiden. Inntil flere opplysninger ligger på bordet, så vil jeg ikke mene så mye. 

Jeg kjenner ikke Bernt Hulsker, har ingen oppfatning av ham da jeg ikke har fulgt ham i media, jeg var ikke der da episoden skjedde, derfor vil jeg være veldig forsiktig om å uttale meg om noe som helst. På generelt grunnlag blir jeg bare kvalm av cancel culture. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Vetikka said:

Det får vi kanskje vite med tiden. Inntil flere opplysninger ligger på bordet, så vil jeg ikke mene så mye. 

Jeg kjenner ikke Bernt Hulsker, har ingen oppfatning av ham da jeg ikke har fulgt ham i media, jeg var ikke der da episoden skjedde, derfor vil jeg være veldig forsiktig om å uttale meg om noe som helst. På generelt grunnlag blir jeg bare kvalm av cancel culture. 

Åja, vi er på Cancel Culture igjen. Den er grei. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

CecilieX skrev (Akkurat nå):

Det handler ikke om å forsvare men å forstå og dermed kanskje ikke kategorisk slå fast at et menneske blir definert av sine handlinger. Om man i stedet for å se utelukkende på handlingen kan man jo spørre seg om det kan finnes årsakssammenhenger som forklarer (ikke forsvarer). 

Som en annen bruker skrev om «jo, men han var syk og trengte hjelp». 

Å opptre rasistisk ovenfor et annet menneske omhandler holdninger og menneskesyn. Det samme gjelder seksuell trakassering.  
Det er respektløst og uakseptabel oppførsel. At folk reagerer er helt normalt.

Dette har skjedd flere ganger.. har det ikke? 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Licorne skrev (1 minutt siden):

Åja, vi er på Cancel Culture igjen. Den er grei. 

Det var derfor jeg klarte å rote meg inn i denne tråden. 

Du stilte meg et spørsmål, jeg svarte. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dævendøtte skrev (7 minutter siden):

Ja, noen fasit finnes ikke. Heldigvis, for i mange tilfeller er det også viktig å vise skjønn. 

Det kan, som du sier,  ligge mye bak man ikke vet om, ting som kanskje ikke unnskylder, men forklarer visse handlinger. Og jeg også mener at det må være rom for forståelse og nye sjanser. 

Har selv driti meg ut i fylla flere ganger, sprit og meg er en veldig dårlig kombinasjon. Løsningen på dette var jo enkel, slutte å drikke sprit. Det krevde selvsagt litt selvinnsikt og jeg tror også selvinnsikt kan være med å gjøre mange til bedre mennesker. Og behandling der hvor det er nødvendig. 

Og jeg synes synd på BH, han har det helt for jævlig nå og selvsagt ville han hatt alt dette ugjort. Men en voksen mann som han burde jo rett og slett droppe alkohol. Etter utallige episoder som garantert har skapt fylleangst dagen etter, burde han faktisk hatt selvinnsikt nok til å forstå at han kanskje ikke burde drikke alkohol. Det er jo ingen tvil om at dette er en trigger for oppførselen hans.

Så jeg kan jo si at jeg er enig med deg, de aller fleste fortjener en ny sjanse om de skjønner selv hva de har gjort. Som burde vært ugjort. 

Der ja! Hurra 👏🏼

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
Vetikka skrev (1 minutt siden):

Der ja! Hurra 👏🏼

Jeg mener fortsatt det jeg skrev i tidligere innlegg, så du trenger ikke klappe for meg ;) 

Alt kommer fortsatt an på handlingen og situasjonen. Men jeg er enig i at det ikke er noen fasit og at de fleste fortjener en ny sjanse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnnePåLande skrev (16 minutter siden):

Men, da ser jeg ikke poenget med å bruke sykdom i ditt innlegg. Dette handler om holdninger, fordommer og menneskesyn. 

Så du tror ikke holdninger, fordommer og menneskesyn kan påvirkes verken direkte eller indirekte av sykdom? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dævendøtte skrev (Akkurat nå):

Jeg mener fortsatt det jeg skrev i tidligere innlegg, så du trenger ikke klappe for meg ;) 

Alt kommer fortsatt an på handlingen og situasjonen. Men jeg er enig i at det ikke er noen fasit og at de fleste fortjener en ny sjanse. 

Synes det var godt skrevet og det viser refleksjon 😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
ATLAS6 skrev (20 minutter siden):

Så du bruker aldri begrepene som drapsmann, voldtektsmann osv?

Spørsmålet til @Dævendøtte fikk meg til å reflektere over den typen begreper som jeg selvfølgelig har brukt, men ikke i betydningen av at de definerer hele mennesket. Det var derfor jeg syntes spørsmålet var bra. Jeg ble utfordret og endret syn på begrepsbruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest CecilieX
Dævendøtte skrev (23 minutter siden):

Det går an å spørre seg om det finnes årsaker til at man ikke greier å droppe alkohol. Det er en grunn til at man kaller det Kong Alkohol. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
Vetikka skrev (13 minutter siden):

Synes det var godt skrevet og det viser refleksjon 😉

Da beklager jeg, leste det litt annerledes enn du kanskje mente :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
CecilieX skrev (6 minutter siden):

Det går an å spørre seg om det finnes årsaker til at man ikke greier å droppe alkohol. Det er en grunn til at man kaller det Kong Alkohol. 

Alkohol er roten til så mye faenskap her i verden. En helt annen diskusjon kanskje, men det er vel ingen tvil om at BH aldri hadde oppført seg sånn om han ikke hadde drukket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Vetikka skrev (29 minutter siden):

Så du tror ikke holdninger, fordommer og menneskesyn kan påvirkes verken direkte eller indirekte av sykdom? 

Handligene våre og menneskesynet vårt  vises via vår væremåte. 
Hvorfor nevner du sykdom igjen? 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dævendøtte skrev (14 minutter siden):

Alkohol er roten til så mye faenskap her i verden. En helt annen diskusjon kanskje, men det er vel ingen tvil om at BH aldri hadde oppført seg sånn om han ikke hadde drukket. 

Hvordan vet du det? 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnnePåLande skrev (3 minutter siden):

Handligene våre og menneskesynet vårt  vises via vår væremåte. 
Hvorfor nevner du sykdom igjen? 

Væremåten vår kan i aller høyeste grad påvirkes både indirekte og direkte av sykdom. Derfor. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vetikka skrev (1 minutt siden):

Væremåten vår kan i aller høyeste grad påvirkes både indirekte og direkte av sykdom. Derfor. 

Nå motsier du deg selv…

Rasisme og seksuell trakassering omhandler hvilket menneskesyn og holdninger mennesker har. At du nå skal skylde på sykdom blir en form for ansvarsfraskrivelse. 

Hva med de andre gangene han har «dummet» seg ut??  

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...