Gå til innhold

KG nekter å ta imot tilbakemeldinger og svare på spørsmål


Nickbert

Anbefalte innlegg

MissLucy skrev (Akkurat nå):

det gjør den. Og det samme gjør den jeg hadde i 2019 🙂

Kan nok fortsatt brukes til noe, have no fear. 

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

MissLucy skrev (4 minutter siden):

jepp. Hos meg hadde de som sagt lagret et innlegg som regelbrudd, der jeg skrev at det er forskjell på en vaksine og en t-skjorte.

Det var vel nedlatende? 🙃 

Regner med at ansvarlig for klikk.no er sjefen til forumansvarlig. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

nomore82 skrev (På 7.4.2022 den 13.48):

Men det som er problemet er at vi som brukere vet ikke hva KG anser som spam - for det er mildt sagt uklart på nåværende tidspunkt.

Det har tidligere blitt forklart i tråden hva vi anser som spam i forbindelse med rappoteringsfunksjonen.

 

Sitat

Og oppi hele suppa så kan det hende at den opphetede diskusjonen er med en moderators private bruker. Så når jeg da rapporterer vedkommende så kan det være at det er de selv som får rapporten og "rydder". Og hvem "rydder" de bort da?

Jeg stiller spørsmålet. For når moderatorer kan delta i forumet med brukere på lik linje med andre, men uten at det er synlig hvem de er, så åpner det åpenbart for en risiko for skjev maktfordeling. Så sier dere jo det at reglene forbyr en å moderere i diskusjoner en selv diskuterer i - men SAMTIDIG er det altså ingen liste over hvilke private kontoer moderatorer har. Da stiller jo spørsmålet seg selv - HVORDAN har dere kontroll på dette? Hvordan kan vi vite at en moderator ikke deltar i en diskusjon og tilfeldigvis modererer bort brysomme kommentarer og brukere? Tillit.........? .........

Slik som arbeidsplasser flest baserer vi oss på tillit og kontrakter ja.

Sitat

Savner for øvrig fortsatt en forklaring @Forumansvarlig på hvorfor tråden min ble stengt pga et innlegg men henvisning til den andre diskusjonen - som og er stengt. Dette stiller seg i en lang rekke med moderering dere gjør som virker tvilsomme.

Trodde jeg hadde svart, tråden er åpnet igjen og meldingen min om stenging er slettet.

Endret av Lomvi
fjernet sitering
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det karakteriseres som arbeidsplass når folk jobber helt gratis med moderering? 

  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollontaj skrev (1 minutt siden):

Kan det karakteriseres som arbeidsplass når folk jobber helt gratis med moderering? 

Burde vel gå under frivillig arbeid?

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke skjønner @Forumansvarlig er at nå har det i mange uker vært mange (og lange!) tråder som handler om moderering, regelverk og hvordan en klynk mot en moderator på en dårlig dag, kan gjøre at en blir sperret. Folk har kommet med gode begrunnelser for hvordan modereringen for oss brukere oppleves som urettferdig, at regelverket er vrient å forstå, og så videre, og så videre. Jeg har selv sett hvor mye tid og energi du og @Forumassistent har brukt på å svare i disse trådene. 

Hvorfor gidder dere? Helt ærlig. Dere forsvarer en praksis som det er åpenbart at brukerne er misfornøyde med. Dere sier at regelverket er forståelig, men brukerne sier det motsatte. Dere forsvarer en praksis der moderatorene kan debattere som vanlige brukere i det ene øyeblikket, og så logge seg over på en annen konto og slenge på en sperring i det neste. Ja da, jeg vet at dere har regler for at moderatorer ikke skal gjøre dette, men som flere andre har påpekt i en annen tråd, så har dere heller ingen oversikt over hvilke nick moderatorer bruker på "fritiden" sin. 

Hvorfor gidde forsvare det? Er det ikke bedre å se på den feedbacken dere får, være villige til å innrømme at selv om dere selv er fornøyde med hvordan dagens system er, er brukerne misfornøyde? 

Vær i det minste ikke nedlatende mot de som stiller spørsmålstegn ved ting, ærlig talt.

  • Liker 25
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forumansvarlig skrev (1 minutt siden):

Det har tidligere blitt forklart i tråden hva vi anser som spam i forbindelse med rappoteringsfunksjonen.

Problemet med dette er at det er subjektivt. Dere skriver at rapporteringer som sendes inn på regelbrudd som ikke er regelbrudd kan anses som spam om det skjer i større mengder. Større mengder er og åpent for vurdering, men du nevnte vel noe om flere hundre (?). Men det er fortsatt subjektivt.

Og du ser vel selv utfordringen dersom en bruker som rapporterer rapporterer til en moderator som selv deltar i tråden med ulike meninger som den som rapporterer?

 

Forumansvarlig skrev (1 minutt siden):

Slik som arbeidsplasser flest baserer vi oss på tillit og kontrakter ja.

Men på de fleste arbeidsplasser så finnes det faktisk kontroller og sperringer som hindrer den ansatte i å gjøre ganske mye. Alt går ikke på tillit, det er både naivt og blåøyd å tro.

 

Forumansvarlig skrev (1 minutt siden):

Trodde jeg hadde svart, tråden er åpnet igjen og meldingen min om stenging er slettet.

Takk. Stiller fortsatt spørsmålstegn med hvilke vurderinger som ble gjort når den ble sperret. Jeg som lagde tråden begikk ingen regelbrudd, og de fleste i den tråden diskuterer ikke det samme som den tråden som ble diskutert selv om det naturlig er noen overlappinger. Så hvilken regel ble da brukt som begrunnelse for stengingen?

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

da jeg ble utestengt (etter advarsel) i mars 2019 hadde jeg ikke fått en påminnelse om regler siden juni 2018. Tenker du at det er en god praktisering av "Gangen er fortsatt pm, advarsel, advarsel med utestengelse."?

Endret av Lomvi
fjernet sitering
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (Akkurat nå):

da jeg ble utestengt (etter advarsel) i mars 2019 hadde jeg ikke fått en påminnelse om regler siden juni 2018. Tenker du at det er en god praktisering av "Gangen er fortsatt pm, advarsel, advarsel med utestengelse."?

Fascinerende at regelverket fungerte bedre i 2019 - altså at man på daværende tidspunkt faktisk fikk advarsel før man ble sperret.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elysion skrev (2 minutter siden):

Det jeg ikke skjønner @Forumansvarlig er at nå har det i mange uker vært mange (og lange!) tråder som handler om moderering, regelverk og hvordan en klynk mot en moderator på en dårlig dag, kan gjøre at en blir sperret. Folk har kommet med gode begrunnelser for hvordan modereringen for oss brukere oppleves som urettferdig, at regelverket er vrient å forstå, og så videre, og så videre. Jeg har selv sett hvor mye tid og energi du og @Forumassistent har brukt på å svare i disse trådene. 

Hvorfor gidder dere? Helt ærlig. Dere forsvarer en praksis som det er åpenbart at brukerne er misfornøyde med. Dere sier at regelverket er forståelig, men brukerne sier det motsatte. Dere forsvarer en praksis der moderatorene kan debattere som vanlige brukere i det ene øyeblikket, og så logge seg over på en annen konto og slenge på en sperring i det neste. Ja da, jeg vet at dere har regler for at moderatorer ikke skal gjøre dette, men som flere andre har påpekt i en annen tråd, så har dere heller ingen oversikt over hvilke nick moderatorer bruker på "fritiden" sin. 

Hvorfor gidde forsvare det? Er det ikke bedre å se på den feedbacken dere får, være villige til å innrømme at selv om dere selv er fornøyde med hvordan dagens system er, er brukerne misfornøyde? 

Vær i det minste ikke nedlatende mot de som stiller spørsmålstegn ved ting, ærlig talt.

Presis.

For å oppsummere: Hvorfor gidder dere @Forumansvarlig å bruke så mye energi på å gjøre en dårlig jobb som bare genererer misnøye, stress og masse arbeid , når dere kunne valgt å gjøre en god jobb istedet for, som sannsynligvis ville krevd langt mindre arbeid? Det er jo mye enklere å gjøre en god jobb.

  • Liker 15
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elysion skrev (9 minutter siden):

Det jeg ikke skjønner @Forumansvarlig er at nå har det i mange uker vært mange (og lange!) tråder som handler om moderering, regelverk og hvordan en klynk mot en moderator på en dårlig dag, kan gjøre at en blir sperret. Folk har kommet med gode begrunnelser for hvordan modereringen for oss brukere oppleves som urettferdig, at regelverket er vrient å forstå, og så videre, og så videre. Jeg har selv sett hvor mye tid og energi du og @Forumassistent har brukt på å svare i disse trådene. 

Hvorfor gidder dere? Helt ærlig. Dere forsvarer en praksis som det er åpenbart at brukerne er misfornøyde med. Dere sier at regelverket er forståelig, men brukerne sier det motsatte. Dere forsvarer en praksis der moderatorene kan debattere som vanlige brukere i det ene øyeblikket, og så logge seg over på en annen konto og slenge på en sperring i det neste. Ja da, jeg vet at dere har regler for at moderatorer ikke skal gjøre dette, men som flere andre har påpekt i en annen tråd, så har dere heller ingen oversikt over hvilke nick moderatorer bruker på "fritiden" sin. 

Hvorfor gidde forsvare det? Er det ikke bedre å se på den feedbacken dere får, være villige til å innrømme at selv om dere selv er fornøyde med hvordan dagens system er, er brukerne misfornøyde? 

Vær i det minste ikke nedlatende mot de som stiller spørsmålstegn ved ting, ærlig talt.

Jeg beklager hvis jeg sagt noe som kan oppfattes feil, men jeg presiserte det i tråden til RK at alt som blir sagt blir notert og tatt opp til diskusjon i forhold til vårt regelverk. Hittil har diskusjonen dreid seg som regelverket pr i dag og jeg har forklart fortløpende hvorfor det er slik pr nå.

 

nomore82 skrev (7 minutter siden):

Problemet med dette er at det er subjektivt. Dere skriver at rapporteringer som sendes inn på regelbrudd som ikke er regelbrudd kan anses som spam om det skjer i større mengder. Større mengder er og åpent for vurdering, men du nevnte vel noe om flere hundre (?). Men det er fortsatt subjektivt.

Og du ser vel selv utfordringen dersom en bruker som rapporterer rapporterer til en moderator som selv deltar i tråden med ulike meninger som den som rapporterer?

Rapportene havner ikke til en enkelt moderator, det havner i ett rapportsenter.

 

nomore82 skrev (7 minutter siden):

Takk. Stiller fortsatt spørsmålstegn med hvilke vurderinger som ble gjort når den ble sperret. Jeg som lagde tråden begikk ingen regelbrudd, og de fleste i den tråden diskuterer ikke det samme som den tråden som ble diskutert selv om det naturlig er noen overlappinger. Så hvilken regel ble da brukt som begrunnelse for stengingen?

Tråden ble stengt da jeg oppfatte det som at diskusjonen forsatt der, da det er aller best å ha alle spørsmål samlet i en tråd ble den stengt deretter.

 

MissLucy skrev (7 minutter siden):

da jeg ble utestengt (etter advarsel) i mars 2019 hadde jeg ikke fått en påminnelse om regler siden juni 2018. Tenker du at det er en god praktisering av "Gangen er fortsatt pm, advarsel, advarsel med utestengelse."?

Om du sender en beskjed i det privat forumet eller på pm kan jeg sjekke det opp, men vi diskuterer ikke brukersaker åpent.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumansvarlig skrev (8 minutter siden):

Tråden ble stengt da jeg oppfatte det som at diskusjonen forsatt der, da det er aller best å ha alle spørsmål samlet i en tråd ble den stengt deretter.

Takk. En høyst subjektiv vurdering der altså.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumansvarlig skrev (17 minutter siden):

 

Om du sender en beskjed i det privat forumet eller på pm kan jeg sjekke det opp, men vi diskuterer ikke brukersaker åpent.

Takk, men jeg har ikke behov for å grave i den gamle saken. Jeg ville bare vise gjennom et eksempel at det er ett av mange eksempler på at dere ikke følger deres egne regler.

Endret av MissLucy
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forumansvarlig skrev (2 timer siden):

Jeg ville sett på dette som en forklarende tekst. Jeg trodde oppriktig at folk var klare på hva betegnelsen av spam var, men forstod det senere som at det ikke var tilfellet og derfor forklarte jeg at jeg kunne hatt en bedre forklaring på det. Derfor har jeg utbedret hva som menes med spam i forhold til rapportering her og i den andre tråden slik at det blir klarere hva vi reagerer på.

 

Det var ikke forklaringen på hva som er spam og ikke jeg stilte spørsmål ved, det vet jeg meget godt, men jeg reagerte på måten du formulerte deg på/tilsvaret ditt. Du ble oppfattet nedlatende i svaret ditt og brukte en ovenfra og ned-holdning. Hadde en bruker formulert seg på akkurat samme måte så ville det, ifg deg selv, vært et reglbrudd og dermed ført til en advarsel i beste fall 

Endret av skruf
  • Liker 18
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest alle innleggene så sitter jeg igjen med en følelse av at vi brukere rett og slett snakker til en vegg

Det er ikke snakk om å være lydhør for hva vi reagerer på, det er ingen skikkelige forklaringer, og det er null rom for å ta noe til etterretning. Og alle vi som har kommentert vet at nå er vi under lupen og veien til utestengelse er kort. Vi vet også at det ikke stemmer at en nødvendigvis får en pm, deretter advarsel også utestengelse; de går rett til utestengelse. 

Jeg opplever også at reglene er flytende; det er feks nok at en moderator følte at en bruker var nedlatende (mens det er greit at ledelsen selv er nedlatende jamfør spam-kommentaren) Eller at det plutselig er brukerdebatt når du skriver til noen og adresserer tilsvaret ditt til «deg» eller «du» (hva skal man skrive da hvis man ikke feks kan skrive «jeg er ikke enig med deg i dette»……er det seriøst brukerdebatt??) 

Og man må ha i bakhodet i en diskusjon at kanskje den du er uenig med er en moderator med privat bruker som kan svitsje om til moderator-brukeren sin og utestenge deg når hun finner deg for brysom. 

  • Liker 22
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

skruf skrev (8 minutter siden):

Og man må ha i bakhodet i en diskusjon at kanskje den du er uenig med er en moderator med privat bruker som kan svitsje om til moderator-brukeren sin og utestenge deg når hun finner deg for brysom. 

Eksakt det er det brukere som har opplevd. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (34 minutter siden):

Etter å ha lest alle innleggene så sitter jeg igjen med en følelse av at vi brukere rett og slett snakker til en vegg

Det er ikke snakk om å være lydhør for hva vi reagerer på, det er ingen skikkelige forklaringer, og det er null rom for å ta noe til etterretning. Og alle vi som har kommentert vet at nå er vi under lupen og veien til utestengelse er kort. Vi vet også at det ikke stemmer at en nødvendigvis får en pm, deretter advarsel også utestengelse; de går rett til utestengelse. 

Jeg opplever også at reglene er flytende; det er feks nok at en moderator følte at en bruker var nedlatende (mens det er greit at ledelsen selv er nedlatende jamfør spam-kommentaren) Eller at det plutselig er brukerdebatt når du skriver til noen og adresserer tilsvaret ditt til «deg» eller «du» (hva skal man skrive da hvis man ikke feks kan skrive «jeg er ikke enig med deg i dette»……er det seriøst brukerdebatt??) 

Og man må ha i bakhodet i en diskusjon at kanskje den du er uenig med er en moderator med privat bruker som kan svitsje om til moderator-brukeren sin og utestenge deg når hun finner deg for brysom. 

Tenker det er fornuftig å ha en venn her inne, som kan oppklare ting om en selv "plutselig forsvinner. Jeg har noen jeg kjenner privat her inne, og det er jeg glad for nå. 

Endret av Lana01
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumansvarlig skrev (7 timer siden):

Gangen i systemet er PM med påminnelse om regel, advarsel, advarsel med utestengelse for en viss tid, denne blir lengre pr gang, så utestengelse på ubestemt tid.

Det hjelper ikke å få en PM med påminnelse om reglene når man ikke vet hvilke innlegg det siktes til. Jeg ble mildt sagt forvirret og skjønte ingenting den gangen jeg fikk advarsel med påminnelse om å lese reglene. Jeg ante ikke hva jeg hadde gjort. Jeg fikk etter en tid tilsendt regelbruddene, og da gikk det opp for meg hvorfor jeg ikke forstod hva jeg hadde gjort galt. 99 % av kommentarene var bare avsporing, altså helt normale kommentarer, men hjelpe meg så stresset jeg ble. Jeg følte meg jo som et forferdelig menneske og gikk og grublet på hva jeg kunne ha gjort galt. Hadde jeg såret noen? Hadde jeg vært frekk? Hadde jeg skadet noen med min fremtreden? Det slapp ikke før jeg fikk tilsendt alle eksemplene. Hvis man vet at man har skrevet noe svært stygt så blir man jo ikke overrasket om man får en PM med påminnelse om å lese reglene, men mange ganger er det ikke det som er tilfellet. Man sitter igjen og lurer på hva man i all verden har gjort. Har jeg ikke selvinnsikt? Det begynner man også å tenke. En påminnelse om å lese reglene på nytt gjør bare vondt verre hvis man ikke vet hvorfor. Det er faktisk ganske frustrerende, og ikke minst fortvilende, å gå å vente frem til man får svar. Hvorfor ikke bare legge med regelbruddene samtidig?

  • Liker 26
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en annen ting: At moderatorene kan ha andre brukere de diskuterer med uten at vi andre vet at de er modder, er noe KG bare må slutte å tillate, rette og slett. Vi må vite når vi diskuterer med en moderator. rett og slett.

  • Liker 19
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...