Gå til innhold

It's the end of the world as we know it...


Imax

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jepp, maserier er jeg ferdig med, har jeg bestemt meg for! :kjefte:

Riene er sterkere og mer smertefulle, ligger på rundt 15 minutter på intervallet. Har sendt mannen alene til å hente kråka, synes det er best å sitte/ligge når riene kommer. Blir spennende å se om det tar seg opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke maserier, nei!

Ble skrevet inn 2215, lagt på venterom. Ble flyttet over til fødestue ganske kjapt, da det gikk unna. Noen skikkelige pressrier og vips var han ute kl 2339. Tok jordmoren litt på senga tror jeg! Han er 3852 g og 52 cm. Har noen helsikes etterrier nå, #"%%! Men han suger bra, har masse sort hår som søsteren.

Vi gratulerer! Hurra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er vi tilbake til hverdagen! Jeg er i god form og vi ble enige om at vi like godt kunne dra hjem fra hotellet, man kan like godt sove i sin egen seng og sitte i sin egen sofa!

Så nå føler jeg meg litt Mette-Marit: Kom inn på sykehuset kl. 22 i går, hjemme 1630 i dag (men hun hadde vel kanskje noe hjelp hjemme, det er det dårlig med her! :fnise: ). Så her er vi effektive! Men dyret (han på 4 ben) og kråka (storesøster) er hos mamma og pappa, så vi nyter stillheten inntil videre (inntil han har kommet over sjokket med å bli født og finner ut hva lungene skal brukes til!).

Denne fødselen var noe heelt annet enn forrige (og jeg hadde egentlig en rask og grei fødsel med kråka). Jeg var nærværende og klar hele veien, og jeg hadde pauser mellom riene nesten helt frem til slutten. Med kråka var jeg fjern og ante ikke hva som skjedde utenfor meg selv omtrent, og pussig nok, den forrige fødselen var mye mer smertefull, selv med spinalbedøvelse, enn denne hvor jeg bare hadde lystgass.

Da vi kom inn ble vi lagt på venterom, og så etter en kort stund kjentes det ut som om det skulle komme avføring. Jordmoren mente da at kanskje dette gikk fortere enn man skulle tro, og at det var hodet som var på vei ut, og det var det! Gikk fra 4,5 cm åpning da jeg kom inn (22:15) til 8 cm i løpet av en snau halvtime. Så jordmoren + en student sendte meg over til fødestue før de gikk av vakt.

Fikk lystgass og varmeflasker, og jobbet meg gjennom riene, og hadde god pust i mellom. Jeg klarte til og med å ha en lang diskusjon med jordmor om muligheter for epidural og andre smertestillende metoder, men fant vel ut at dette gikk passe fort, så at det kanskje ikke var noe vits å prøve noe som helst.

Jeg lå på siden hele veien, og pustet godt inn med lystgass, mens denne gangen orket jeg ikke lystgassen hele veien, jeg følte meg litt kvalm (forrige gang hadde jeg ligget med masken på hele tiden de siste 3 timene). Men gassen hjalp en del syntes jeg.

Så kjente jeg at det presset og presset, at denne ungen var på vei ut! "Hold igjen og pust, ikke press" ropte jordmoren til meg, men der hadde jeg jammen ikke mye sjanse. Det var som å skulle la være og kaste opp og så kommer alt likevel. En skikkelig pressrie gikk i bølger gjennom meg, og jeg bannet over smertene. Fikk beskjed om å legge meg over på ryggen, men jeg måtte vente til rien var ferdig, jeg var ikke i stand til å flytte meg mitt i. Så snudde jeg over, og i følge mannen var hodet allerede på god vei ut; han hadde sett masse svart hår! Da kom det en skikkelig pressrie til, eller var det to, og plutselig kjente jeg både hode og vann som kom ut. En liten pressrie til, og vips var guttungen født! Hadde aldri trodd at det skulle bli en 23. mai unge, men joda, 23:38 ble han født på fredag.

Så jeg fikk ikke tid til verken smertestillende eller å få klystèr (jeg spurte jordmoren, og hun advarte mot det, siden det hadde kommet så langt), men jammen meg føltes denne fødselen utrolig mye bedre og mindre smertefull enn den første. Storesøster gjorde vel kanskje hele jobben i forkant for 2 år siden!

Det eneste som har vært utrolig tøft er disse forferdelige etterriene. De er jo nesten verre enn åpningsriene, og de varer leeenge. Kjipe saker. Og brystvortene er utrolig såre, trodde de skulle være ferdig herdet fra forrige gang (det er jo bare et år siden jeg ammet sist). Noen overraskelser skal man vel få.

Gutten er kjempenydelig, og har masse sort hår som sagt (så han ligner ikke på meg han heller). Pytteliten, selv om han er 500 g større enn det storesøster var da hun ble født. Så nå begynner hverdagen som tobarnsmor til to nydelige barn. Og da var dette svangerskapet og denne fødselen over, og en ny fase av livet har begynt!

Og navn - neeei, det får vi vel vente med å se. :ler:

Endret av Imax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme igjen allerede?? Og jeg som skulle rule i dagboka di i flere dager alene!

Men skjønner godt det er mer digg å sove i egen seng enn sykehusseng nå som dere har barnevakt.

Høres ut som fødsel nummer to var mye bedre enn første! God å vite at det kan gå den veien. Må være godt å slippe den sinnsyke hodepinen som du hadde sist.

Grattis som tobarnsmamma!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som en fødsel man kunne ønske seg ja. :Nikke:

Etterriene kom noe overraskende på meg etter fødsel nr 2 også. Og at de er like vonde som vanslige rier er jeg helt enig i! Huttetu...jeg husker jeg måtte puste meg gjennom flere. :grøss: Jeg "pøste på" med smertestillende tabeletter de første dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hjem igjen, det gikk kjapt må jeg si! Høres ut som litt av en drømmefødsel! Håper etterriene gir seg snart! :kose:

Spent på å høre navn etter hvert! :-D

Endret av La Traviata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hilsner jenter! Da er hverdagen i gang, med stolt storesøster som hopper rundt og hyler BABY, og netter med amming. GJESP! Men fyttirakkern som det svir på puppene. Var det virkelig så vondt å begynne å amme? Jeg mistenker at soppen jeg hadde med snuppeline (som jeg til slutt ga opp å behandle) ikke har forsvunnet, men har vært der hele tiden (men uproblematisk så lenge jeg ikke ammer), og nå merker jeg det igjen. Høres det ut som en teori folkens? Skal se om jeg ikke får kjøpt canesten for å ta knekken på den en gang for alle, for det er dødsvondt når han begynner å suge.

Jeg merker at jeg er litt i limbo, lurer litt på hva jeg skal gjøre nå fremover? Jeg hadde jo denne fødselen jeg måtte "levere", men nå som det er gjort, hva så? Typisk meg! :ler: Men det går seg vel til, som tobarnsmor fylles vel tiden opp fort nok uansett.

Sitter nå med lillebror på magen i sjalet jeg kjøpte. Utrolig behagelig for oss begge, da har jeg begge hendene frie. Tipper pappan skal få bære litt også etterhvert!

Bilder kan dere forresten se på bloggen min, dere som har adressen (eller jeg kan sende på PM hvis dere vil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Madden

Næmmen! Grattis med prinsen Imax! :klem:

Imponert over M-M stilen du har holdt ja...og det uten en eneste privat assistent! :ler: Tror det er litt mer glam & luxus å hente på Skaugum enn i gjennomsnittshusholdningen..så jeg bøyer meg i støvet jeg altså! :ler:

Tar gjerne imot pm med bloggadd jeg også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne hatt blogglink jeg også! Må jo få beundra lilleprinsen vettu :-D

Han ble forresten født på bursdagen til mannen min! :bursdag:

Endret av La Traviata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skal vi flytte over i den andre dagboka di, eller trives du her?

Jeg må bare huske å huke den av på mine innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marillia

Gratulerer så mye med lilleprinsen, Imax :danser::danser::danser:

Tenk at Kråka har blitt storesøster, jeg synes dette har gått så utrolig fort! Og enda fortere går det når de begynner på skolen... Hvilket jeg egentlig ikke helt trodde på, men det stemmer! Nyt babytiden, og kos deg hjemme med Kråka og Lillebror!

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye, Imax!!

De etterriene var ikke spesielt morsomme nei, men for min del gikk de ganske fort over. Håper det samme for deg! Imponert over Mette-Marit stilen din ja! Men deilig å sove i egen seng. Kosa meg på sykehuset og jeg altså, men denne gangen var vi der i tre døgn og på den tiden hadde vi tre forskjellige rom. Siste natta sov vi på et venterom. Så det blir litt kjipt!

Kos deg med dine små og nyt dagene!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...