Gå til innhold

Hva tror DU skjer etter døden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

tussi680 skrev (På 12.5.2022 den 16.27):

Kjenner en som holdt på å dø, men som ble vekket til live igjen i ambulansen. Etterpå, forteller vedkommende at det ble brått svart en kort stund så ble alt hvitt rundt han. Lysende hvitt, ikke et menneske eller noe annet å se. Og han følte fred og ro pluss at det var stille.

Jeg reddet livet hans, da fikk jeg frysninger. 

Den beskrivelsen passer sammen med en hjerne som dør av oksygenmangel og dermed hallusinerer. Hjernen kan fremkalle alle mulige slags uvirkelige bilder, scenarioer og følelser når den ikke fungerer ordentlig.

Anonymkode: 0392a...f46

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den beskrivelsen passer sammen med en hjerne som dør av oksygenmangel og dermed hallusinerer. Hjernen kan fremkalle alle mulige slags uvirkelige bilder, scenarioer og følelser når den ikke fungerer ordentlig.

Anonymkode: 0392a...f46

Det er en grunn til at forskere fortsatt er interessert i og forsker på nær døden opplevelser.

Hadde det vært så enkelt som du påstår, så hadde dette vært avklart for lenge siden.

Anonymkode: fd205...8c6

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Den beskrivelsen passer sammen med en hjerne som dør av oksygenmangel og dermed hallusinerer. Hjernen kan fremkalle alle mulige slags uvirkelige bilder, scenarioer og følelser når den ikke fungerer ordentlig.

Anonymkode: 0392a...f46

Vedkommende fikk slag, personalet sa at det var godt jeg reddet livet hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man dør så slutter alt i kroppen å virke og det er ingenting mer. Ikke noe liv etter døden, eller himmel, eller helvette. Lyset bare slukner for all fremtid

Anonymkode: 922dd...cca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde på "noe" før. Helt oppriktig sannhet for meg var at sjelen går et sted, og der møtes alle sjeler igjen. Man kan snakke til, få besøk i drømme og føle kontakt.

Etter at lillesøster døde som 32-åring tror jeg ikke på noe. Alt er bare et svart hull, alt er borte, ingen kontakt. Ingenting.

Anonymkode: e1dc1...4a5

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge jeg ikke er skinndød og våkner opp i kista levende begravet eller i kremeringsovnen , så er jeg fornøyd.  

Skulle ønske jeg ble lagt ute i naturen i stedet, i friluft- med fulladet mobil og dekning.  Uten lokk selvsagt 🥶

Anonymkode: 5b88d...88b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 21.6.2022 den 8.24):

Når man dør så slutter alt i kroppen å virke og det er ingenting mer. Ikke noe liv etter døden, eller himmel, eller helvette. Lyset bare slukner for all fremtid

Anonymkode: 922dd...cca

Hadde jeg vært deg ville jeg latt vær å kommentere innen dette emnet. Du velger selv å svare på noe som åpenbart er uvesentlig for deg. Uten tro og liv etter døden. Kv34

 

Anonymkode: 77593...2e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.2.2022 den 2.41):

Tror du at vi har et liv etter døden eller er det helt svart? 
Himmel og helvete? 
 

Anonymkode: 6e80e...023

Jeg kan ikke vite med sikkerhet, men jeg tror at vi fortsetter å finnes etter at vi har forlatt den fysiske kroppen. Noen som har sterke tilknytninger på jorda forblir her, andre går videre og kanskje blir gjenfødt som en annen person i en annen tid. 

Anonymkode: 80623...080

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi går tilbake til "kilden" der alt liv kommer fra. Hver levende dyr og menneske har livet sitt fra denne kilden, tror jeg, og kanskje kommer jeg tilbake som noe annet. Uansett håper jeg det blir et mindre smertefullt liv eller tilværelse. 

Anonymkode: de9eb...be4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Tror vi går tilbake til "kilden" der alt liv kommer fra. Hver levende dyr og menneske har livet sitt fra denne kilden, tror jeg, og kanskje kommer jeg tilbake som noe annet. Uansett håper jeg det blir et mindre smertefullt liv eller tilværelse. 

Anonymkode: 

Jeg tror vi alle er Energi og Gud er hovedkilden. Det er beskrevet om dyr også  i livet etter døden :) 

Anonymkode: d9902...7f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.5.2022 den 13.26):

Det er omtrent 4.000 religioner der ute. Det er mange forklaringer på det som skjer etter døden!

Det vi vet er at vi er lagd av nedbrytbare stoffer. Hud, kjøtt, og blod råtner og blir til mat for mindre organismer. Det har man også sett i praksis. Derfor er det umulig at kroppene våre blir transportert til en alternativ dimensjon. Det vi også vet er at hjernen er en del av kroppen vår, og i hjernen er hele vår personlighet og alle våre minner og erfaringer. Hjernen er oss. 

Derfor er det ikke mulig at vi eksisterer i en ny dimensjon eller på et nytt plan - fordi den vi er, kan beskrives som et lite bibliotek inni hjernen. Om det biblioteket brytes ned av naturen, er det ikke noe "meg" igjen.

Noen tenker at det eksisterer en slags sjel. Istedenfor at vi har et minnebibliotek inni hjernen som bestemmer personligheten vår, har vi heller en slags ånd som var bestemt fra før. Vi utviklet ikke en personlighet, vi bare hadde den, fra vi var født. Vitenskapen forklarer noe av personligheten med gener, men teorien om en "sjel" er at den er spesiell og unik til én person, og ikke behøver en kropp for å eksistere. Med andre ord, vi eksisterer utenfor kroppen vår (i følge sjeleteorien).

Det har blitt utført eksprimenter for å "oppdage" sjelen, blant annet gjennom å veie mennesker før og etter de døde. Dette ga ingen begripelige resultater annet enn at enten så eksisterer ikke en sjel, eller så veier den ingenting. Med andre ord, man kan ikke bevise eller motbevise at en sjel eksisterer - fordi vi kan ikke bevise at personligheten er inni hjernen vår. Det blir for lite og for abstrakt.

For å motbevise at det eksisterer et liv etter døden, må man derfor ta i bruk sjansespill-teknikken. 

Det eksisterer, eller har eksistert, fire tusen religioner. Om vi trekker konklusjonen at alle disse religionene har hatt forskjellige liv etter døden, enten det har vært himmelen eller valhall, så betyr det at det er en minimalt liten sjanse for at vi faktisk har den riktige religionen!

Om det er fire tusen religioner, og fire tusen forklaringer på livet etter døden, hva er da sjansen for at den religionen fremdeles eksisterer i manns minne? Selv i dag har vi mange ulike, store religioner som forklarer livet etter døden forskjellig. Det er med andre ord ikke sikkert at vi følger den riktige religionen.

Da kan man spørre seg spørsmålet om religion egentlig bare er tøys. Når det er fire tusen religioner, og kun ett liv etter døden, er jo 3999 religioner oppdiktet.

Det jeg lener mot, er at dette er et tankeeksperiment. Vi lever i en simulering hvor målet er å se hvor tilbøyelige skapninger er til å følge saueflokken og tro på noe så vanvittig og utrolig, fordi de er redde. Og de har jo fått svaret sitt - Jordens mest intelligente skapninger, som har funnet ut av så mye innen realfag, psykologi og sosiologi, finner seg fremdeles på bakken foran en bok på et språk de ikke kan lese, fordi de er livredde for det det som skjer etter døden.

Ganske ironisk - at vi er redde for det ukjente (døden), men tørster etter det ukjente på samme tid (kunnskap).

 

Anonymkode: 7f3d5...c1e

Du ser ikke at innlegget ditt er selvmotsigende? Hvordan kan vi leve i en simultasjon hvis vitenskapen har bevist at hele vår bevissthet kun eksisterer i hjernen vår? 

 

Når folk påstår at vitenskapen har bevist dette så viser de bare at de ikke har god kontroll på hva vitenskap faktisk er. På samme måte som at det ikke er mulig å motbevise at vi lever i en simultasjon så er der heller ikke mulig å motbevise at vi har en sjel. Det ligger utenfor vitenskapens område.

 

Det eneste man kan bevise er at hjernen påvirker bevisstheten, i hvor stor eller liten grad er fullstendig irrelevant.

Anonymkode: 7d53c...169

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel strengt tatt ikke så mye å tro på.

Vi råtner, evt kremeres.

Det finnes ikke noe «Sjel» eller «åndelig» som er adskilt fysisk fra legemet. 
 

Skjønnet at det er deilig å tro på noen slikt og at det kan gi trøst og minske redselen for å dø. Men det er irrasjonelt.

Anonymkode: a4379...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.6.2022 den 1.46):

Det er en grunn til at forskere fortsatt er interessert i og forsker på nær døden opplevelser.

Hadde det vært så enkelt som du påstår, så hadde dette vært avklart for lenge siden.

Anonymkode: fd205...8c6

Det er så enkelt. Forskning er bare for å forstå mer av mekanismene, men at det er rent fysiske prosesser i hjernen er allerede kjent. Man kan fremkalle det med ulike stoffer også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Du ser ikke at innlegget ditt er selvmotsigende? Hvordan kan vi leve i en simultasjon hvis vitenskapen har bevist at hele vår bevissthet kun eksisterer i hjernen vår? 

Når folk påstår at vitenskapen har bevist dette så viser de bare at de ikke har god kontroll på hva vitenskap faktisk er. På samme måte som at det ikke er mulig å motbevise at vi lever i en simultasjon så er der heller ikke mulig å motbevise at vi har en sjel. Det ligger utenfor vitenskapens område.

Det eneste man kan bevise er at hjernen påvirker bevisstheten, i hvor stor eller liten grad er fullstendig irrelevant.

Anonymkode: 7d53c...169

Faktum er at alt vi er, er i hjernene våre. Det er ikke noe overnaturlig eller annet. Alt er fysisk i hjernen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det minner mye om før man ble født...altså ingenting....en kjapp utladning i hjernen i dødsøyeblikket som under rette omstendigheter nok kan være interessant, men så ...ingenting...

Anonymkode: 4a98a...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det skjer noen verdens ting.

Anonymkode: 8c5ef...27a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror ikke på noe. At vi går tilbake til det som var før vi ble unnfanget: altså ingenting. 

Anonymkode: bcb97...e3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leter etter svar, og søker beviser i vitenskap. Når skal mennesket innse at vi ikke vet alt, ikke kommer til å finne ut av det, og at verden er mer enn det vi kan se og "bevise"? Se rundt deg. Hvor sannsynlig er det at alt er blitt til tilfeldig, og helt uten mål og mening? Vi har også mer enn den fysiske dimensjonen. Hva som kommer, får vi ikke vite før vi drar, uansett hvor mye vi forsker. Det ukjente er alltid skummelt, men jeg velger å tro at det er noe bra❤️ 

Anonymkode: 7d2ed...4c0

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (1 time siden):

Faktum er at alt vi er, er i hjernene våre. Det er ikke noe overnaturlig eller annet. Alt er fysisk i hjernen.

Faktum er at det ikke er mulig å bevise at dette er et faktum.

Anonymkode: 7d53c...169

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/20/2022 at 9:12 PM, AnonymBruker said:

Vet du hvordan det var?

Anonymkode: fd205...8c6

Om jeg vet hvordan det var å ikke være født?

Nei, for da eksisterte jeg ikke.

Og jeg kommer ikke til å eksistere etter døden, heller.

Det er hva jeg trur skjer etter døden.

Anonymkode: c74f7...dbd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...