Gå til innhold

Være med hjem fra skolen, middag, gruer meg!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg syns det blir sært å ta opp i plenum på foreldremøte. Husker første foreldremøte hos oss, en forelder reiste seg opp, hadde med PowerPoint med barnet sitt og om at det var født for tidlig og at hun hadde spontanaborter før barnet hun fikk. Bare merkelig.

Syns heller man skal ta det med de man har behov for når man har behov.

Anonymkode: a5296...96a

Uenig! Synes det er helt ok at det blir informert om på foreldremøtet, så alle forstår hva det er.  

Har hatt en elev i klassen med alvorlig nøtteallergi. Da ble det informert om på foreldremøtet, for ingen av barna kunne ha med seg barer med nøtter til skolen eller ha det framme hvis ham kom på besøk.  

Har også hatt en elev med alvorlig vepsestikkallergi. Det måtte også informeres om så alle visste hva de skulle gjøre hvis han ble stukket.  

Det er bare bra å informere.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 29.1.2022 den 21.37):

Så du gidder ikke kjøpe toro glutenfri brunsaus å servere til kjøttkakene i stedet for vanlig brunsaus? Er stressterskelen din så lav, så lurer jeg virkelig på hvordan du klarer å fungere i en normal hverdag og på jobb…

Anonymkode: b0917...524

Det er ikke bare sausen som er problemet. Det er også mel i kjøttkakene. Jeg har ikke tid til å lage spesialmat til folk. Hvis kameraten til barnet mitt har matintoleranse, foretrekker jeg at det barnet får mat med seg hjemmefra slik at det kan varmes i mikrobølgeovnen og spises. Det er også det tryggeste. Jeg kan fint glemme meg og servere mat som jeg ikke har tenkt på kan være farlig for barnet.

Jeg hadde ikke laget egne retter til alle som er på besøk.

Anonymkode: 74276...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tenkt det var helt greit å invitere et barn med matallergier, men å informere om det på skolen hadde vært veldig bra. Egentlig kunne man laget en liste med alle kjente allergier på alle barn, sånn i tilfelle.

Jeg har selv måtte karte ut flere allergier selv, da vi liker å invitere klassekamerater hjem, og det er alltid trist å måtte servere et barn poteter mens du ligger med hodet i fryseren etter noe du kan lage. Da hadde det vært greit å vite på forhånd hva som ikke kan spises.

Det kan også være bra å lære barnet om matvarer ikke alle tenker kan inneholde allergener. Som f.eks. cøliaki og soyasaus.

Anonymkode: 28ec2...38b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei av de beste venninnene til min datter har cøliaki. Hun har alltid vært her mye. Har løst det helt problemfritt med å ha glutenfritt knekkebrød i egen boks, ferdig oppskåret brød i fryseren, glutenfri pasta og mel i egen krukke, noen små smørpakninger (av typen man får på fly og hotell) osv. Hun har hatt en egen liten hylle i det ene skapet vårt. Det har falt seg helt naturlig etter som de har vært så mye sammen. Jeg har også lest mye på pakninger av diverse, og lært meg hva slags godteri det er gluten i, for eksempel.

Avtalen med hennes foreldre var hele tiden (nå er de tenåringer, så nå fikser de selv) at det alltid var mat her hun kunne spise, men hvis det ikke var avtalt på forhånd, så kunne jeg ikke garantere at det var fullverdig middag, for eksempel. Men etter hvert så lærer man triks, og jeg var jo interessert i å gjøre det så enkelt som mulig for henne også.

Vær åpen om diagnosen, tilby dere å komme med tips til alternativer eller tilby å sende med. Jeg tipper at hjemmene til ihvertfall de nærmeste vennene går langt for å kunne legge tilrette!

Anonymkode: d9e38...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...