Gå til innhold

Være med hjem fra skolen, middag, gruer meg!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min datter har 2 venninner med cøliaki. Jeg har alltid kjøpt inn glutenfri mat og passer godt på at jeg bytter både fjøl og kniv når mat skal smøres/lages. Bare å si ifra til foreldrene så er det nok ingen fare.

Anonymkode: 124d5...aa3

Når de har sovet over har foreldrene sendt med brød.

Anonymkode: 124d5...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er mange foreldre som tar hensyn og tilrettelegger men dessverre har jeg truffet foreldre som mener cøliaki er en tulle allergi.

Viktig at du er åpen med foreldrene på forhånd.

Anonymkode: 31809...d5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jo det er det. Når en blir syk av mat, er det matintoleranse.

Anonymkode: 74276...cf4

Nei. Diabetes er ikke en matintoleranse. Ingen kaller det allergi heller. Det er en auto-immun sykdom, cøliaki er en auto-immun kronisk sykdom. Så du kaller nyresvikt der en ikke  tåler salt for en matintoleranse? 

 

Anonymkode: 22eca...79a

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1/27/2022 den 22.13):

Et barn som faktisk har cøliaki og ikke bare en foreldrediagnostisert "glutenintoleranse" ville jeg gått langt for å tilrettelegge for. Jeg hadde lagd en middag som jeg var sikker på at barnet kunne spise. Om det var et av mitt barns nære venner kunne jeg også ha kjøpt inn glutenfri pasta e.l og hatt stående i tilfelle overraskelsesbesøk. 

Anonymkode: 1b5bd...401

Sånne som deg gjør meg så trist. Datteren min har ingen diagnose. Men spiser hun gluten får hun feber, oppkast og diaré og er slapp i 3 - 4 dager.. 

Heldigvis gjør foreldrene til vennene hennes alt for å unngå det ♡ Skolen derimot måtte lære på den harde måten.. men nå tror de på oss.

Anonymkode: 83ee9...18f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt sent ute til å svare i denne tråden, men likevel:

Da barnet mitt var yngre, var det allergisk mot melk, hvete og egg. Tenkte som deg at dette var helt håpløst. Og kutte ut en av tingene ok, men alle tre 🤦🏻‍♀️

Jeg spurte alltid om jeg skulle sende med mat, i bursdager og vanlige besøk. Opplever at de som syns det var vanskelig takket ja til medbrakt, mens de andre som ikke syns det var så stress sa det fikk fint og klarte å komme opp med eget. 

Det kommer helt sikkert til å gå fint 😊

Anonymkode: a5296...96a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jo det er det. Når en blir syk av mat, er det matintoleranse.

Anonymkode: 74276...cf4

Nei. 

Cøliaki skiller seg fra både matallergi og annen matoverfølsomhet. Cøliaki er en autoimmun sykdom, der immunforsvaret lager antistoffer mot kroppens eget enzym, som følge av en reaksjon på proteinet gluten. Det medfører at det oppstår en kronisk betennelsessykdom i tarmen, hvor tarmtottene blir ødelagt. Cøliaki forveksles ofte med glutenintoleranse (ikke-cøliakisk glutensensitivitet), som er en mildere type reaksjon på gluten hvor det ikke oppstår en betennelsestilstand i tarmen. 

Herfra; https://www.naaf.no/fokusomrader/allergi-og-overfolsomhet/mat-og-matoverfolsomhet/allergisk-og-ikke-allergisk-matvareoverfolsomhet/

Anonymkode: 0aeb6...049

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes du bør sende med barnet ditt egen mat :) 

Anonymkode: 5528c...0fc

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min har også cøliaki og laktoseintoleranse. Dersom sønnen min skal bort til en venn ringer jeg gjerne bort til foreldrene og spør hva de tenker. Det har vært ganger jeg bare har kjørt bort med tilsvarende mat som vennen spiser. 
De fleste foreldrene vet nå hva og hvordan og kan også ringe meg for å dobbelsjekke. 
Ja det har gått gale noen ganger, absolutt. Men har aldri lagt skylden på noen rett og slett fordi det kan være helt nytt for noen. 
Prøv å ha god kontakt med foreldrene til vennene og gjerne be sønnen din å invitere de mest hos dere i begynnelsen? Også kan dere snakke åpent om dette forran vennen. Vennen kommer garantert til å nevne dette hjemme hos foreldrene også pleier det egentlig gå veldig fint. 
 

Slapp av 😊

Anonymkode: 383df...988

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen utfordringer vil du nok møte. F.eks så kan man ikke forvente at alle vet at det ikke er nok å utelukke de glutenholdige meltypene fra innholdsfortegnelsen. Noen tror igjen at det kun dreier seg om hvetemel. Mange tror at de med gluten kan ha spelt, men spelt er en hvetetype. F.eks kan jo de med cøliaki heller ikke ha vanlig soyasuas, leverpostei, mange typer chips, godteri havregryn, pommes frites ute (om det er fritert i samme olje som nuggets)+++ Dette kan man ikke forvente at folk uten inngående kjennskap er klar over. 
 

Og så er det dette med hvor nøye det er å unngå forurensing. F.eks om du koker poteter og steker glutenfrie fiskekaker så er jo det tipp topp, men hvilket smør stekte du i? En helt nyåpnet pakke, eller tok du fra den som står på frokostbordet og som smørekniver har vært opp i?

Anonymkode: 14a59...5e9

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1/27/2022 den 21.38):

Jeg har ett barn som begynner på skolen til høsten. Gruer meg noe helt fryktelig til han skal begynne å være med noen hjem etter skoletid. Er det vanlig at man spiser middag dit man skal? Barnet mitt har cøliaki og det er mange rutiner når man er på kjøkkenet. Han blir ordentlig dårlig om han får i seg en liten smule. Er veldig usikker på om cøliaki er en diagnose de fleste respekterer, eller tenker litt "pytt sann, det kan da ikke være så nøye?". 

Barnet mitt har nylig fått diagnosen så vi syns mye er vanskelig nå. Tenker selvsagt å informere foreldre når de skal ha med barnet, men er redd de syns det er pes og ikke gidder og invitere mer. Er bare så grusomt bekymret over at han skal føle seg utenfor på grunn av det her. 

Det går greit her hjemme, men er redd for alle urettferdigheter som vil komme opp i sosiale sammenhenger. Gråter bare av å tenke på dette.. 

Og før noen slakter meg, jeg viser ikke barnet mitt dette og jeg skal gjøre så godt jeg kan underveis men er livredd for veien videre. Noen som har erfaringer, tips råd? 

Anonymkode: aec61...810

Dette går veldig bra. Jeg har nesten ikke tenkt over at cøliaki er utfordrende, pga at folk rundt oss er helt fantastiske. 

Men så har jeg en verre diagnose på et av barna, sånn at cøliaki bare ble en liten brikke i puslespillet.

Anonymkode: 8ef26...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.1.2022 den 21.38):

Jeg har ett barn som begynner på skolen til høsten. Gruer meg noe helt fryktelig til han skal begynne å være med noen hjem etter skoletid. Er det vanlig at man spiser middag dit man skal? Barnet mitt har cøliaki og det er mange rutiner når man er på kjøkkenet. Han blir ordentlig dårlig om han får i seg en liten smule. Er veldig usikker på om cøliaki er en diagnose de fleste respekterer, eller tenker litt "pytt sann, det kan da ikke være så nøye?". 

Barnet mitt har nylig fått diagnosen så vi syns mye er vanskelig nå. Tenker selvsagt å informere foreldre når de skal ha med barnet, men er redd de syns det er pes og ikke gidder og invitere mer. Er bare så grusomt bekymret over at han skal føle seg utenfor på grunn av det her. 

Det går greit her hjemme, men er redd for alle urettferdigheter som vil komme opp i sosiale sammenhenger. Gråter bare av å tenke på dette.. 

Og før noen slakter meg, jeg viser ikke barnet mitt dette og jeg skal gjøre så godt jeg kan underveis men er livredd for veien videre. Noen som har erfaringer, tips råd? 

Anonymkode: aec61...810

Jag har litt delte erfaringer med det. Det er litt 50/ 50 hvor seriøst foreldre og skole tar det. Alt handler om hver enkelts evne til å forstå omfanget av sykdommen. 

Mange foreldre og lærere vet ikke nok om diagnosen og tror det er det samme som en laktoseintoleranse feks. 

Jeg vil anbefale deg og være veldig tydelig med foreldre og skolen. Det holder ikke alltid å bare si at barnet har cøliaki. Du må gå mer i detalj.

Anonymkode: f7314...798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1/27/2022 den 21.38):

Jeg har ett barn som begynner på skolen til høsten. Gruer meg noe helt fryktelig til han skal begynne å være med noen hjem etter skoletid. Er det vanlig at man spiser middag dit man skal? Barnet mitt har cøliaki og det er mange rutiner når man er på kjøkkenet. Han blir ordentlig dårlig om han får i seg en liten smule. Er veldig usikker på om cøliaki er en diagnose de fleste respekterer, eller tenker litt "pytt sann, det kan da ikke være så nøye?". 

Barnet mitt har nylig fått diagnosen så vi syns mye er vanskelig nå. Tenker selvsagt å informere foreldre når de skal ha med barnet, men er redd de syns det er pes og ikke gidder og invitere mer. Er bare så grusomt bekymret over at han skal føle seg utenfor på grunn av det her. 

Det går greit her hjemme, men er redd for alle urettferdigheter som vil komme opp i sosiale sammenhenger. Gråter bare av å tenke på dette.. 

Og før noen slakter meg, jeg viser ikke barnet mitt dette og jeg skal gjøre så godt jeg kan underveis men er livredd for veien videre. Noen som har erfaringer, tips råd? 

Anonymkode: aec61...810

Jenten min har venninne med cøliaki en med laktose og gutten min en kompis med cøliaki. Har alltid noen rundstykker/brød i frysen som de kan spise. Glutenfrie. Og lager middag som jeg vet de kan spise. Vil at alle skal føle seg velkommen. Ikke noe problem. Men for mange blir det fort dyrt og styr eller glemmer det kanskje. Bare husk å gi beskjed til foreldrene på forhånd. Eller send med litt ekstra mat i matboksen.

Anonymkode: 601e0...ac7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gråter over urettferdighet faktisk, makan til drama 🙄 Hvis det er holdningen din blir nok dette mye mer traumatisk for ungen din enn det hadde trengt å være.

Det meste mat vi spiser er glutenfritt, med unntak av pizza og pasta, som er veldig lett å lage glutenfritt. Vi spiser ikke ferdigmat og usunne erstatningsprodukter, så når kameraten min med cøliaki kommer på pizza lager jeg med blomkålbunn. Med mindre de fleste i klassen til ungen din lever på toro og lignende er dette er ikke-problem. Minn dem på det med at kniv og skjærefjøl må vaskes og ikke bare kostes fri for smuler før man skjærer opp kjøtt og grønnsaker, og at man ikke kan bruke smør fra en pakke der man har tatt på smør med en kniv som har vært i berøring med brød/knekkebrød. Det er ikke så logisk for folk uten erfaring med cøliaki å tenke på.

Anonymkode: bb037...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg setter pris på de med allergier/matpreferanser som sender med barna mat selv til bursdag. Hvis de er med barna mine hjem synes jeg det går veldig fint å tilrettelegge. Da er det som regel snakk om én «allergi». I klassen her er de under 20 stk, men det er både cøliaki, eggallergi, nøtteallergi, halal og melkeintoleranse. Faktisk er det kun de som har barn med cøliaki som har sagt at deres barn må kunne spise alt, ellers er det urettferdig. Det er nok såklart tilfeldig, men vil anbefale deg å være på tilbudssiden. 

Anonymkode: 63d78...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det ikke er naturlig å bli med hjem rett fea skolen enda. Kommer litt an på sfo og evt klokkeslett barnet skal hjem. 
 

Hos oss skal de hjem å gjøre lekser og spise før de får lov å gå ut/gå på aktivitet. Jeg kan telle på en hånd hvor mange som har vært med hjem til middag for fjerdeklassingen. Førsteklassingen har enda ikke hatt noen med hjem. 
 

Når det gjelder allergier har det kommet opp om de skal spise lunch her i helg eller evt kveldsmat om de er sene. Da går det seg til eller så går de hjem og spiser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg setter pris på de med allergier/matpreferanser som sender med barna mat selv til bursdag. Hvis de er med barna mine hjem synes jeg det går veldig fint å tilrettelegge. Da er det som regel snakk om én «allergi». I klassen her er de under 20 stk, men det er både cøliaki, eggallergi, nøtteallergi, halal og melkeintoleranse. Faktisk er det kun de som har barn med cøliaki som har sagt at deres barn må kunne spise alt, ellers er det urettferdig. Det er nok såklart tilfeldig, men vil anbefale deg å være på tilbudssiden. 

Anonymkode: 63d78...cdb

Hvordan gjøres dette med bursdager sånn praktisk? 

Spør foreldre hva dere skal servere og så sender dere med tilsvarende? Feks en boks med pølser og pølsebrød og en med kake? 

Og en egen godtepose? 

Spør fordi dette er nytt for meg, heldigvis ikke begynt med bursdager enda

Anonymkode: 487ba...4c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvordan gjøres dette med bursdager sånn praktisk? 

Spør foreldre hva dere skal servere og så sender dere med tilsvarende? Feks en boks med pølser og pølsebrød og en med kake? 

Og en egen godtepose? 

Spør fordi dette er nytt for meg, heldigvis ikke begynt med bursdager enda

Anonymkode: 487ba...4c6

Ja, det gjør jeg- noen ber meg ta med kake, andre sier de lager Toro (som er glutenfri). Mange har bursdager på trampolinepark el, og da tilbyr de stort sett alltid glutenfritt pølsebrød eller pizza. 

Godtepose: spør om de skal ha det og spør om de i såfall kan sende meg bilde av det som er oppi- så ordner vi enten noe eget, eller så ordner de selv noe glutenfritt. Smarties er jo en klassiker med gluten. 
 

Anonymkode: 0edd4...693

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunshineyellow skrev (På 28.1.2022 den 7.21):

Når det er foreldremøte kan du informere om at ditt barn har cøliaki. 

 

Det ville ikke jeg gjort. Det blir bare veldig rart tenker jeg. Man må uansett forklare og sende sms/snakke med foreldrene ved bursdagsbesøk/hjemmebesøk. 

Anonymkode: 0edd4...693

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde satt pris på om du ga beskjed, og om du sendte med noe. Jeg har bekjente med cøliaki som omtrent har todelt kjøkken og dobbelt opp av alt utstyr - et sett har vært borti mel og ett sett ikke. Jeg hadde vært veldig redd for å gjøre noe galt. 

Ikke fordi jeg fnyser av det, men fordi jeg har så respekt for det at jeg blir usikker. 

Anonymkode: a937c...ca0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det ville ikke jeg gjort. Det blir bare veldig rart tenker jeg. Man må uansett forklare og sende sms/snakke med foreldrene ved bursdagsbesøk/hjemmebesøk. 

Anonymkode: 0edd4...693

Jeg ville nok heller ikke proklamert ene og alene at mitt barn har cøliaki og dermed forventer hensyn, men jeg ville derimot gått via kontaktlærer og bedt om at det tas opp. Det er viktig at sykdommer og matintoleranse er klargjort for klassen, både for fellesskapet og det sosiale. Det vil alltid finnes foreldre som de to i tråden her som syns det er hårreisende å ta hensyn, men at det handler om mangelen på kunnskap er jeg ikke i tvil om. I hvertfall i de fleste tilfellene, dårlige foreldre og råtne, voksne mennesker finnes naturligvis, men de hører heldigvis sjeldenhetene til. Foreldrene er barnas nærmeste forbilder, så de trenger å vite ståa for å kunne bidra til å skape snille og omgjengelige barn.

Anonymkode: 34e30...6a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...