Gå til innhold

Være med hjem fra skolen, middag, gruer meg!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ett barn som begynner på skolen til høsten. Gruer meg noe helt fryktelig til han skal begynne å være med noen hjem etter skoletid. Er det vanlig at man spiser middag dit man skal? Barnet mitt har cøliaki og det er mange rutiner når man er på kjøkkenet. Han blir ordentlig dårlig om han får i seg en liten smule. Er veldig usikker på om cøliaki er en diagnose de fleste respekterer, eller tenker litt "pytt sann, det kan da ikke være så nøye?". 

Barnet mitt har nylig fått diagnosen så vi syns mye er vanskelig nå. Tenker selvsagt å informere foreldre når de skal ha med barnet, men er redd de syns det er pes og ikke gidder og invitere mer. Er bare så grusomt bekymret over at han skal føle seg utenfor på grunn av det her. 

Det går greit her hjemme, men er redd for alle urettferdigheter som vil komme opp i sosiale sammenhenger. Gråter bare av å tenke på dette.. 

Og før noen slakter meg, jeg viser ikke barnet mitt dette og jeg skal gjøre så godt jeg kan underveis men er livredd for veien videre. Noen som har erfaringer, tips råd? 

Anonymkode: aec61...810

Så dramatisk. Ro deg ned. 

Anonymkode: 327f8...34b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ett barn som begynner på skolen til høsten. Gruer meg noe helt fryktelig til han skal begynne å være med noen hjem etter skoletid. Er det vanlig at man spiser middag dit man skal? Barnet mitt har cøliaki og det er mange rutiner når man er på kjøkkenet. Han blir ordentlig dårlig om han får i seg en liten smule. Er veldig usikker på om cøliaki er en diagnose de fleste respekterer, eller tenker litt "pytt sann, det kan da ikke være så nøye?". 

Barnet mitt har nylig fått diagnosen så vi syns mye er vanskelig nå. Tenker selvsagt å informere foreldre når de skal ha med barnet, men er redd de syns det er pes og ikke gidder og invitere mer. Er bare så grusomt bekymret over at han skal føle seg utenfor på grunn av det her. 

Det går greit her hjemme, men er redd for alle urettferdigheter som vil komme opp i sosiale sammenhenger. Gråter bare av å tenke på dette.. 

Og før noen slakter meg, jeg viser ikke barnet mitt dette og jeg skal gjøre så godt jeg kan underveis men er livredd for veien videre. Noen som har erfaringer, tips råd? 

Anonymkode: aec61...810

Sånt ville gjort meg usikker. Jeg kunne fint laget mat uten gluten, men om det ikke holder å rengjøre kjøkkenbenken på vanlig måte, så måtte jeg fått beskjed. Jeg er ikke vant til barn med alvorlig allergi. Jeg hadde tatt hensyn, men måtte fått retningslinjer. 

Anonymkode: 3012b...bd0

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir vant og trygg med baking osv etterhvert. Og er du ikke fan av matlaging så går det fint å kjøpe. Klæbu har fantastisk gode glutenfrie produkter. Baker Hansen er også god på dette. Veldig mye er g.fritt. Men sjekk innhold til du er trygg og lær barnet ditt fra dag én å sjekke sammen med deg. Yngste fikk påvisg cøliaki når hun var nesten to år. Nå er hun fem år og er en kløpper på å følge med på gluten eller ei. 

Anonymkode: f9c18...f8c

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En klok lærer sa engang til meg at førsteklassinger er veldig reale og rause med hverandre. De har stor toleranse for at barn i klassen har ulike greier. Og nesten alle barn har noe. Noen har cøliaki, noen stammer,  noen bruker briller, noen skjeler, noen er så sjenert det hindrer dem i leken, og hundre andre ting. Det går bra, er rom for alle.

Anonymkode: 75923...54c

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ett barn som begynner på skolen til høsten. Gruer meg noe helt fryktelig til han skal begynne å være med noen hjem etter skoletid. Er det vanlig at man spiser middag dit man skal? Barnet mitt har cøliaki og det er mange rutiner når man er på kjøkkenet. Han blir ordentlig dårlig om han får i seg en liten smule. Er veldig usikker på om cøliaki er en diagnose de fleste respekterer, eller tenker litt "pytt sann, det kan da ikke være så nøye?". 

Barnet mitt har nylig fått diagnosen så vi syns mye er vanskelig nå. Tenker selvsagt å informere foreldre når de skal ha med barnet, men er redd de syns det er pes og ikke gidder og invitere mer. Er bare så grusomt bekymret over at han skal føle seg utenfor på grunn av det her. 

Det går greit her hjemme, men er redd for alle urettferdigheter som vil komme opp i sosiale sammenhenger. Gråter bare av å tenke på dette.. 

Og før noen slakter meg, jeg viser ikke barnet mitt dette og jeg skal gjøre så godt jeg kan underveis men er livredd for veien videre. Noen som har erfaringer, tips råd? 

Anonymkode: aec61...810

Hvis du er livredd, så bør du snakke med noen. 

Anonymkode: 327f8...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære HI, dette kommer til å gå helt fint. Folk flest er ålreite. Senk skuldrene.

Anonymkode: 1b5bd...401

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spør alltid om allergier/andre hensyn, og følger det nøye. Ønsker ikke andres barn vondt. 

Anonymkode: 5c7a9...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 2.klassing med cøliaki (og en 10.klassing med cøliaki, men hun fikk det påvist når hun var 10). 
Vår erfaring er ganske god. Bursdagsbesøk kan være utfordrende, man merker raskt hvilke foreldre som er postitive og hvem som synes det er et mas. Vi tilbyr alltid å ta med mat her.

Når det gjelder å være med rett etter skolen så er de nærmeste vennene veldig fine. En av de har kjøpt glutenfritt brød og glutenfri pasta som de har i frysen/skapet (sånt gjør meg så glad at jeg nesten må gråte). En annen venn har en søster med cøliaki, så også der er det helt uproblematisk. For andre blir han enten med rett hjem, så henter jeg han før han skal spise, ellers spiser han hjemme og drar dit etterpå. Dersom foreldrene spør om råd så nevner jeg gjerne det som er naturlig glutenfritt (taco er jo f.eks greit så lenge de tenker på tortillaene)

2.klassingen har ikke overnattet mye pga korona, men det har også gått fint. For 10.klassingen pakket jeg gjerne med frokostblanding (når hun var yngre). 
 

Det er litt styr, men det går egentlig veldig fint (selv om jeg synes akkurat det å sende meldinger osv er litt styrete. Spesielt med de jeg merker er veldig negativ er stress (med de er det få av)).

Også blir det lettere! 10.klassingen ordner veldig greit opp på egenhånd. Hun har lært opp venninnene sine, og er alltid med og lager middag selv når hun spiser der. Selv om det sikkert virker veldig lenge til! 

Anonymkode: 0edd4...693

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gode råd, men ser du får mye gode tilbakemeldinger her. Skjønner veldig godt hvordan du har det, har et barn med livstruende allergi. Jeg gruer meg veldig til bursdager og andre besøk. Håper at jeg vil bli litt roligere/mindre bekymret med tiden. 

Anonymkode: 487ba...4c6

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Med de kravene du har, ville jeg ikke servert middag til ditt barn nei. Da måtte han evt tatt med egen mat og spist sammen med oss. Du kan ikke ærlig talt forvente at andre familier skal lage mat spesielt for ditt barn.

Anonymkode: ef0f3...1c4

Krav? 😂 du er morsom. Snakk om å ikke gidde å strekke seg så mye som en cm for vennen til barnet ditt. 

Anonymkode: 84b52...d50

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har ett barn som begynner på skolen til høsten. Gruer meg noe helt fryktelig til han skal begynne å være med noen hjem etter skoletid. Er det vanlig at man spiser middag dit man skal? Barnet mitt har cøliaki og det er mange rutiner når man er på kjøkkenet. Han blir ordentlig dårlig om han får i seg en liten smule. Er veldig usikker på om cøliaki er en diagnose de fleste respekterer, eller tenker litt "pytt sann, det kan da ikke være så nøye?". 

Barnet mitt har nylig fått diagnosen så vi syns mye er vanskelig nå. Tenker selvsagt å informere foreldre når de skal ha med barnet, men er redd de syns det er pes og ikke gidder og invitere mer. Er bare så grusomt bekymret over at han skal føle seg utenfor på grunn av det her. 

Det går greit her hjemme, men er redd for alle urettferdigheter som vil komme opp i sosiale sammenhenger. Gråter bare av å tenke på dette.. 

Og før noen slakter meg, jeg viser ikke barnet mitt dette og jeg skal gjøre så godt jeg kan underveis men er livredd for veien videre. Noen som har erfaringer, tips råd? 

Anonymkode: aec61...810

Jeg tror du overtenker en hel del her. Jeg som mamma hadde uansett ikke latt 6-åringen min bli med hjem til en klassekamerat etter skolen med mindre jeg hadde blitt litt kjent med foreldrene til denne klassevennen først. Og sånn er det helt normalt å tenke😊 Du trenger ikke si ja til forespørsler med mindre du føler deg trygg på situasjonen, kjenner foreldrene godt nok til at du har fått forklart hvordan det er med cøliakien, og samtidig fått en følelse på hvordan foreldrene reagerer på dette. Du som mamma skal aldri trenge å si ja til noe som helst du ikke føler deg trygg på, det er du som bestemmer❤️😊

Anonymkode: 040ad...f5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tror det finnes en god del alminnelig mat som er glutenfri. Som fiskekaker

Fiskekaker inneholder hvetemel.

Anonymkode: 040ad...f5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er akkurat disse holdningene jeg er livredd! Om barnet mitt har venner med foreldre som tenker dette her.. Kan jeg spørre om hva du mener med kravene jeg har? 

Anonymkode: aec61...810

Ang innlegget du siterer; du finner fort ut hvilke foreldre som tenker som dette, og de kan du bare styre unna😊

Anonymkode: 040ad...f5b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

De fleste barna her er også veldig flinke til å oversikt over hva de kan/ikke kan spise. Så husk at de aller fleste barna sier ifra selv. 

 

Jeg har en spesiell mat jeg blir dårlig av, har blitt det hele livet.  
Jeg sa i fra til venninner og foreldrene deres da jeg var med på besøk, og noen av de tvang meg til å spise opp all mat de putta på min tallerken, som innhold den ingrediensen. 

Det er ikke alle foreldre som respekterer det barn sier.

Anonymkode: 776bf...579

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Med de kravene du har, ville jeg ikke servert middag til ditt barn nei. Da måtte han evt tatt med egen mat og spist sammen med oss. Du kan ikke ærlig talt forvente at andre familier skal lage mat spesielt for ditt barn.

Anonymkode: ef0f3...1c4

Deg om det, jeg hadde lett gjort det. Ser ikke problemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at du er stressa, men dette er vanlig. I huset her har vi ingen allergier, men barnas venner har mange varianter av allergier og dietter. Cøliaki, egg, nøtter, sitrus, melk, halal, vegansk (stusser på foreldrenes valg på sistnevnte for en 6-åring må jeg innrømme, men lager da til likevel). 

Jeg ønsker at barnas venner skal føle seg velkommen her, og da tilrettelegger vi selvsagt. Dersom noen nye skal bli med, sender jeg alltid foreldrene melding og spør om allergier og evt om det er noe de absolutt ikke spiser/liker. Mange foreldre sender melding selv også før jeg rekker å spørre, det er bare fint. Vi får gjerne påminning/sjekker de neste par gangene vedkommende er med, og så går det av seg selv for de som er her ofte. Når ungene går på skolen er de også såpass store at de er bevisste på dette selv, og klassekameratene bruker også å passe på for dem. Eks «Er det egg i den kaken, for det kan ikke Lisa spise?! Og om det er egg må du finne noe annet til henne». 

Jeg bruker også å spørre om det er ok med spor av feks egg eller melk, og om det krever spesiell forberedelse (vask etc). Så er greit å opplyse om det. De fleste tilbyr å sende med mat, men jeg bruker å takke nei til det. Du kan selvsagt insistere på å sende med dersom du føler deg tryggere da. 
Så slapp av TS, dette ordner seg helt sikkert - og dere er ikke alene om å ha barn med allergier etc 😊

Endret av Glitnir
Skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 hours ago, AnonymBruker said:

Et barn som faktisk har cøliaki og ikke bare en foreldrediagnostisert "glutenintoleranse" ville jeg gått langt for å tilrettelegge for. Jeg hadde lagd en middag som jeg var sikker på at barnet kunne spise. Om det var et av mitt barns nære venner kunne jeg også ha kjøpt inn glutenfri pasta e.l og hatt stående i tilfelle overraskelsesbesøk. 

Anonymkode: 1b5bd...401

Og hva ville du gjøre for et barn med 'foreldrediagnostisert "glutenintoleranse"'? 

Anonymkode: 99170...0b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tusen takk for alle gode fine støttende ord! Jeg gråter mens jeg leser og krysser alt jeg har for at dere har rett!!! 

Anonymkode: aec61...810

Sender deg klemmer. Det er enda 3 år til vår begynner på skolen, men jeg har allerede grått noen tårer av tanken. Barnehagen er en så trygg plass med 4-5 ansatte til å passe på, og barna er enda så små at vi foreldre blir jo med overalt hva gjelder hjembesøk, så jeg gruer meg intenst til skolestart pga cøliakien...

Anonymkode: 34e30...6a2

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fiskekaker inneholder hvetemel.

Anonymkode: 040ad...f5b

I all hovedsak, nei. Men kanskje hvis du kjøper billigvarianter som trenger å fylle ut farsen med noe.

Anonymkode: 34e30...6a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omarandhana skrev (8 timer siden):

Jeg er ikke ts men her er noen av reaksjonene son Kan forekomme:

mage- og tarmkanalen, for eksempel kløe i munnhulen, kvalme og oppkast, magesmerter og/eller diaré, hud, for eksempel kløe, elveblest, hevelse eller forverring av eksem. øyne eller luftveier med tett nese og/eller pustebesvær, og kan i sjeldne tilfeller bli en alvorlig allergisk reaksjon, såkalt anafylaksi.

Cøliaki er ikke ALLERGI mot hvete, som er det DU har beskrevet her.

Cøliaki er en autoimmun sykdom der man ikke tåler gluten som finnes i hvete, bygg og rug. Dersom en person med cøliaki får i seg gluten blir tarmtottene ødelagt/betente og kroppen tar ikke opp næring. En liten smule kan være nok til at dette skjer. Når kroppen ikke tar opp næring får man selvfølgelig mange forskjellige symptomer som mangel på jern, vitaminer, mineraler, og man kan også få kreft.

Spiser man ikke gluten så skjer ikke dette og da er man helt frisk. Man dør selvfølgelig ikke at ET uhell men at det kan ta noen måneder før tarmtottene vokser ut igjen er sikkert.

I tillegg til dette kan personer med cøaliki reagere voldsomt ved inntak av gluten mens noen ikke reagerer i det hele tatt. Men tarmen blir ødelagt uansett fysisk reaksjon.

Datteren min reagerer med å først bli helt hvit, slapp, for så etter et par timer å kaste opp resten av dagen. Så er hun slapp noen dager etterpå.

Anonymkode: 6eaa9...ec2

  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...