Gå til innhold

Være med hjem fra skolen, middag, gruer meg!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Fiskekaker inneholder hvetemel.

Anonymkode: 040ad...f5b

 Ikke alle, man må lese på innholdsfortegnelsen.

Anonymkode: 6eaa9...ec2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har barn i småtrinnet på barneskolen. Det er sjelden at kompisene spiser med oss, når de blir med sønnen min hjem. Selv om jeg pleier å tilby dem det. De som blir med rett etter skolen, drar som regel hjem når det er middagstid. De som kommer på besøk om ettermiddagen, kommer som regel etter de har spist middag.

Men hadde det vært meg (jeg er også en som liker å planlegge for å slippe å stresse hvis jeg kommer opp i en slik situasjon) ville jeg ha kjøpt inn noen frosne ting, f.eks. glutenfri frossenpizza, eller ferdigmat (har Fjordland noe glutenfritt?) hvis det kan fryses. Og ha i bakhånd, i tilfelle det skulle bli nødvendig.

Anonymkode: 5708c...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en boks på skolen, der er det tomatsuppe, gf-makaroni, risnuddelboks, soyasaus, knekkebrød osv. Hun kan ta med noe derfra. Videre tipser vi helt konkret om én type glutenfri pizza, en type pasta-med-kjøttdeig-og -dolmiossus, kylling-og-ris, laks-og-potet. Har mast og forklart mye om hygiene og håndtering, og ringer/melder på forhånd. Ellers kan man sende med ekstra matpakke, mattermos (med stekt ris for eks).  Min er nå 11 og det går utmerket, men i starten var det mye tilrettelegging og styr (for meg). 

Anonymkode: 22eca...79a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Med de kravene du har, ville jeg ikke servert middag til ditt barn nei. Da måtte han evt tatt med egen mat og spist sammen med oss. Du kan ikke ærlig talt forvente at andre familier skal lage mat spesielt for ditt barn.

Anonymkode: ef0f3...1c4

Har hatt egne barn og bonusbarn og praktisert åpent hus for alle.

Kunne ikke falle meg inn å ikke respektere andres allergier eller livssyn når det kommer til mat.

Har vi besøk av en muslim, serverer jeg ikke svin. Har vi besøk av en veganer eller vegetarianer, serverer jeg plantebasert mat. Har vi andre allergier, lager jeg mat som passer. 

Null problem for meg i hvert fall. Har jeg vært i tvil, har jeg spurt ungene eller foreldrene om hva som er greit. 

Vær mot andre som du vil at andre skal være mot deg (eller barna dine). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har ett barn som begynner på skolen til høsten. Gruer meg noe helt fryktelig til han skal begynne å være med noen hjem etter skoletid. Er det vanlig at man spiser middag dit man skal? Barnet mitt har cøliaki og det er mange rutiner når man er på kjøkkenet. Han blir ordentlig dårlig om han får i seg en liten smule. Er veldig usikker på om cøliaki er en diagnose de fleste respekterer, eller tenker litt "pytt sann, det kan da ikke være så nøye?". 

Barnet mitt har nylig fått diagnosen så vi syns mye er vanskelig nå. Tenker selvsagt å informere foreldre når de skal ha med barnet, men er redd de syns det er pes og ikke gidder og invitere mer. Er bare så grusomt bekymret over at han skal føle seg utenfor på grunn av det her. 

Det går greit her hjemme, men er redd for alle urettferdigheter som vil komme opp i sosiale sammenhenger. Gråter bare av å tenke på dette.. 

Og før noen slakter meg, jeg viser ikke barnet mitt dette og jeg skal gjøre så godt jeg kan underveis men er livredd for veien videre. Noen som har erfaringer, tips råd? 

Anonymkode: aec61...810

Her er begge deler vanlig blant de som kommer til oss. Noen blir til kvelden, og noen må hjem til middag. Begge deler er selvsagt helt greit. :)

Jeg har ingen i min eller barnets omgangskrets med cøliaki, men jeg vet likevel at det er noe man skal ta på alvor, så det regner jeg med er allmennkunnskap.

Jeg hadde nok blitt ganske stresset og redd for å gjøre noe feil, men jeg hadde tatt meg den ekstra tiden jeg trengte for å være helt sikker på at maten jeg serverte var trygg. Kanskje kjøpt glutenfrie ferdigretter de første gangene eller på travle dager. Men om dette var en venn av mitt barn, så hadde jeg jo blitt vant til det etter hvert.

Det er helt andre ting som avgjør om vi er litt mer tilbakeholdne med å invitere et barn på besøk. Dårlig oppførsel f.eks. (Vi inkluderer dem også, vet det kan ligge ting bak osv, men noen dager orker jeg bare ikke.)

Anonymkode: a2ec8...0be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tillegg: bursdager er vanskelig, der har vi endt opp med å ta med ALT, hver gang, og bli med de første ÅRENE. Det er så mange feilkilder, saltstenger sammen med popcorn, pølsebrød og buljong, kaker og glutenfritt på samme fat, barn som blander alt, godteposer innkjøpt i Sverige, besteforeldre og aupair’er og venninner av mor involvert i serveringen. Alle er jo snille og forståelsesfulle, men det blir for komplisert. Hjemmebesøk etter skolen er lettere, i verste fall kan barnet spise litt frukt, grønnsaker, ris eller komme sulten hjem, det er ikke krise. 

Anonymkode: 22eca...79a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne også tenkt meg oppskrift eller forslag til hva jeg kunne ha laget, for jeg blir stresset for å gjøre noe feil og syns det er vanskelig å være kreativ i en travel hverdag. At barnet hadde med egne lefser til tacoen om vi skulle ha det, hadde vært genialt. Men er det hvete i tacokrydder? Hva med salsaen? Skjønner du - hjelp meg meg på vei :)

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter på 13 har hatt cøliaki siden hun var 3 år. Det har virkelig aldri vært noe problem. I begynnelsen tok jeg alltid kontakt når hun skulle hjem til noen, men nå er ikke det nødvendig lenger. Alle har full kontroll, og lurer de på noe tar de kontakt med meg. 

Anonymkode: 64630...f22

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for så mange gode råd og tanker rundt dette! Det har blitt mange tårer når jeg har lest de fine svarene deres! Jeg overtenker nok litt som jeg har forstått og lager det vanskeligere enn det er. Det hele er fortsatt veldig nytt for oss så håper jeg tar dette lettere med tiden! 

Har dere noen tips til hvordan man enkelt kan forklare foreldre om dette når barnet skal være med noen hjem? Hvor detaljer man skal være. Syns det er vanskelig å ta det over sms? 

Anonymkode: aec61...810

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg har ett barn som begynner på skolen til høsten. Gruer meg noe helt fryktelig til han skal begynne å være med noen hjem etter skoletid. Er det vanlig at man spiser middag dit man skal? Barnet mitt har cøliaki og det er mange rutiner når man er på kjøkkenet. Han blir ordentlig dårlig om han får i seg en liten smule. Er veldig usikker på om cøliaki er en diagnose de fleste respekterer, eller tenker litt "pytt sann, det kan da ikke være så nøye?". 

Barnet mitt har nylig fått diagnosen så vi syns mye er vanskelig nå. Tenker selvsagt å informere foreldre når de skal ha med barnet, men er redd de syns det er pes og ikke gidder og invitere mer. Er bare så grusomt bekymret over at han skal føle seg utenfor på grunn av det her. 

Det går greit her hjemme, men er redd for alle urettferdigheter som vil komme opp i sosiale sammenhenger. Gråter bare av å tenke på dette.. 

Og før noen slakter meg, jeg viser ikke barnet mitt dette og jeg skal gjøre så godt jeg kan underveis men er livredd for veien videre. Noen som har erfaringer, tips råd? 

Anonymkode: aec61...810


Jeg hadde selvsagt ordnet glutenfritt og passet nøye på hygiene! Alle skal føle seg velkommen og inkludert hos meg!

Anonymkode: e28ef...733

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge barna mine har venner med cøliaki. Er ikke noe problem. Blir ofte taco til middag- populært  og enkelt å holde glutenfritt. I bursdager og o.l lager jeg alltid deres mat/kake først for å forhindre krysskontaminering fra kniver o.l Men min erfaring er at det kan oppstå litt « vanskelige» situasjoner på skolen. Plutselig er det noen elever eller en velmenende foreldre som skal overraske barna med kake, muffins o.l og glemt et glutenfritt alternativ. Så her har de med Cøliaki litt kjeks, kake eller kokosboller på skolen som de får når det skjer.

Anonymkode: 6f8ee...717

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hellokitty

Når det kommer til cøliaki, glutenallergi, laktoseintoleranse og melkeallergi er det mange som ikke respekterer de som faktisk har det og det er pga alle som ha selvdiagnotisert seg med det fordi det er usunt. De ødelegger for de som faktisk har de tingene noe som er helt på trynet, Men det er veldig sannsynlig at det blir respektert når det kommer fra foreldrene at barnet faktisk har det.

 

Så en artikkel for en liten stund siden, det vat om en barnehage som hadde bedt om legeerklæring på matallergi. Antallet gikk fra tosifferet til to barn. Plutselig var det ikke så mange barn som hadde matallergi alikevel. Syntes det var smart av barnehagen å gjøre det. Foreldrene sa jo bare at barna hadde allergier fordi de trodde maten var usunn.

 

Men uansett er det nok lurt å gi beskjed til andre foreldre om det. De vil nok sikkert tilrettelegge så godt de kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maleficenta skrev (På 27.1.2022 den 21.52):

tror det går fint. Folk er mye mer bevisste på matintoleranser nå til dags

Cøliaki er ikke «matintoleranse». 

Anonymkode: 96e8a...ccb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Tusen takk for så mange gode råd og tanker rundt dette! Det har blitt mange tårer når jeg har lest de fine svarene deres! Jeg overtenker nok litt som jeg har forstått og lager det vanskeligere enn det er. Det hele er fortsatt veldig nytt for oss så håper jeg tar dette lettere med tiden! 

Har dere noen tips til hvordan man enkelt kan forklare foreldre om dette når barnet skal være med noen hjem? Hvor detaljer man skal være. Syns det er vanskelig å ta det over sms? 

Anonymkode: aec61...810

Jeg synes du bør informere om det på det første foreldremøtet til høsten. 

Anonymkode: 96e8a...ccb

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.1.2022 den 21.38):

Jeg har ett barn som begynner på skolen til høsten. Gruer meg noe helt fryktelig til han skal begynne å være med noen hjem etter skoletid. Er det vanlig at man spiser middag dit man skal? Barnet mitt har cøliaki og det er mange rutiner når man er på kjøkkenet. Han blir ordentlig dårlig om han får i seg en liten smule. Er veldig usikker på om cøliaki er en diagnose de fleste respekterer, eller tenker litt "pytt sann, det kan da ikke være så nøye?". 

Barnet mitt har nylig fått diagnosen så vi syns mye er vanskelig nå. Tenker selvsagt å informere foreldre når de skal ha med barnet, men er redd de syns det er pes og ikke gidder og invitere mer. Er bare så grusomt bekymret over at han skal føle seg utenfor på grunn av det her. 

Det går greit her hjemme, men er redd for alle urettferdigheter som vil komme opp i sosiale sammenhenger. Gråter bare av å tenke på dette.. 

Og før noen slakter meg, jeg viser ikke barnet mitt dette og jeg skal gjøre så godt jeg kan underveis men er livredd for veien videre. Noen som har erfaringer, tips råd? 

Anonymkode: aec61...810

Det er null stress. 

 

På lik linje med at vi ber om regntøy med på besøk når det regner har de aller fleste foreldre i dag evnen til å tilpasse middagen etter besøk... Og det er barn i stort sett hver klasse som enten ikke skal ha svin, ikke tåler egg, har cøliaki, er laktoseintoleranse, har melkeallergi eller er vegetar. Dette er helt uproblematisk og en del av dialog med andre foreldre på linje med "når passer det at vi henter ham/ henne".

Om det er foreldre som har det krevende, egne syke foreldre, 4 barn selv og ikke har særlig overskudd - og helst velger kjappe løsninger uten å tenke over innholdet har vi sendt med mat "for enkelhets skyld". Utfordringer med mat er ikke en stopper for sosialt liv for barn ❤️

Anonymkode: 3cb26...b23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Tusen takk for så mange gode råd og tanker rundt dette! Det har blitt mange tårer når jeg har lest de fine svarene deres! Jeg overtenker nok litt som jeg har forstått og lager det vanskeligere enn det er. Det hele er fortsatt veldig nytt for oss så håper jeg tar dette lettere med tiden! 

Har dere noen tips til hvordan man enkelt kan forklare foreldre om dette når barnet skal være med noen hjem? Hvor detaljer man skal være. Syns det er vanskelig å ta det over sms? 

Anonymkode: aec61...810

Man skal være så detaljert at mottakeren forstår at det er alvor og ikke risikerer å gjøre barnet ditt sykt uten å mene det. Telefonsamtale er lurt❤️

Anonymkode: 3cb26...b23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri orket det der. Hadde blitt superstresset. Send heller med mat.

Anonymkode: 74276...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Cøliaki er ikke «matintoleranse». 

Anonymkode: 96e8a...ccb

Jo det er det. Når en blir syk av mat, er det matintoleranse.

Anonymkode: 74276...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter har 2 venninner med cøliaki. Jeg har alltid kjøpt inn glutenfri mat og passer godt på at jeg bytter både fjøl og kniv når mat skal smøres/lages. Bare å si ifra til foreldrene så er det nok ingen fare.

Anonymkode: 124d5...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...