Gå til innhold

Være med hjem fra skolen, middag, gruer meg!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et barn som faktisk har cøliaki og ikke bare en foreldrediagnostisert "glutenintoleranse" ville jeg gått langt for å tilrettelegge for. Jeg hadde lagd en middag som jeg var sikker på at barnet kunne spise. Om det var et av mitt barns nære venner kunne jeg også ha kjøpt inn glutenfri pasta e.l og hatt stående i tilfelle overraskelsesbesøk. 

Anonymkode: 1b5bd...401

  • Liker 4
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Foreldre flest vet at der er mange allergier. Jeg har aldri servert barn noe uten å ha hørt med foreldrene om evt allergier. Barna er også veldig flinke seg til å ha oversikt over hva de kan og ikke kan spise. 
 

Dessuten så kommer det også fort fram når det er bursdagsfeiringer og slikt. Trinnet her har også en fb-gruppe, den er nyttig for å delene informasjon mellom foreldre. 

Anonymkode: 3eef5...f2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips: bak brød eller kjøp knekkebrød som barnet kan ha med seg. I bursdag, ta med kake. Cøliaki virker å være veldig vanlig. 

Anonymkode: 7868c...642

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råd nr 1: ikke vær hysterisk. Da unngår du at ditt barn blir invitert med hjem til andre fordi andre foreldre er redde for å gjøre feil, eller ikke orker å forholde seg til hysteriet ditt (jeg forstår du er bekymret, men en _enkel_ forklaring holder)

råd nr 2: planlegg! I den alderen blir ikke barn med andre hjem plutselig eller uavklart med foresatte, så dette går helt fint.

råd nr 3: la barnet ditt ha knekkebrød eller annet hen kan spise i sekken bare sånn just in case.

og by the way; etterhvert kommer sønnen din til å få en eller flere bestevenner som flyt inn og ut av hverandres hjem, da er det naturlig at det finnes alternativer ditt barn kan spise i disse hjemmene. Vi har alltid halal/glutenfritt/laktosefritt stående her til de av barnas venner som trenger det.

 

Anonymkode: 489dd...071

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Med de kravene du har, ville jeg ikke servert middag til ditt barn nei. Da måtte han evt tatt med egen mat og spist sammen med oss. Du kan ikke ærlig talt forvente at andre familier skal lage mat spesielt for ditt barn.

Anonymkode: ef0f3...1c4

Så du klarer ikke koke ris eller poteter og steke kylling/laks  og lage en salat feks ..?du må jo være ekstremt dårlig på kjøkkenet og en dårlig mor i tillegg når man ikke klarer å lage middag til kompisen til ungen når det er snakk om noe så alvorlig som cøliaki og noe som samtidig er sååå jævla enkelt å tilrettelegg for. Men du har nok ikke barn du tenker jeg..

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Med de kravene du har, ville jeg ikke servert middag til ditt barn nei. Da måtte han evt tatt med egen mat og spist sammen med oss. Du kan ikke ærlig talt forvente at andre familier skal lage mat spesielt for ditt barn.

Anonymkode: ef0f3...1c4

🤦‍♀️
Med den holdningen din ville jeg ikke utsette mitt barn å møte deg og oppleve ekskludering og mobbing fra en voksen.

Anonymkode: 7868c...642

  • Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ingenting å frykte. Som de andre skrev ovenfor så er det bare å informere foreldre når barnet skal på besøk. Vår eldste er ganske populær i klassen så vi får besøk hver dag av flere. I begynnelsen var det litt vanskelig å holde styr med allergier men etterhvert så gikk det greit. Barn er også ganske flinke å minne på hvis dem er allergiske. Det verste er når noen sender barn etter skolen og nekter dem å spise siden de skal ha middag kl 18 hjemme. Har aldri forstått meg på slike foreldre. 

Anonymkode: 4a7a6...bf5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Med de kravene du har, ville jeg ikke servert middag til ditt barn nei. Da måtte han evt tatt med egen mat og spist sammen med oss. Du kan ikke ærlig talt forvente at andre familier skal lage mat spesielt for ditt barn.

Anonymkode: ef0f3...1c4

TS - denne personen er ikke representativ for de fleste foreldre, og du ville nok fort avdekke det om det uheldigvis skulle være noen slike i foreldregruppa. Cøliaki er en diagnose som skal tas på alvor, og noe helt annet enn diverse intoleranser, som er lettere å ta hensyn til, og de fleste foreldre ville gjort  sitt beste for at barnet ditt ikke skal bli sykt hos dem. Jeg er lærer, og vi har hatt veldig god erfaring med at foreldre med barn som har spesielle behov på grunn av sykdom eller funksjonshemninger, informerer litt om det på det første foreldremøtet. Uansett om det er cøliaki, epilepsi, diabetes, CP eller andre ting, så gir det de andre en innsikt og forståelse, ikke minst til hvordan de skal håndtere eget barn hvis de kommer hjem og klager på "særfordeler" som barnet ditt får. Medelevene får lære mer om det etterhvert hvis dere som foreldre tillater skolen å være åpne, og de lærer toleranse, og hensyn.

Kommunikasjon og informasjon er så viktig, og medforeldre vil sette stor pris på det. Så kan du avtale med det spesifikke hjemmet som barnet ditt skal være med hjem til, sende med det som du vet at barnet tåler, dermed er det de har å ta hensyn til  å ikke krysse med redskap eller sprut fra slikt som han/hun ikke tåler, og hva de i såfall skal gjøre dersom det likevel skjer. Dette kommer til å gå helt fint<3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av - cøliaki er ikke en sensasjonsdiagnose og enkelt å tilrettelegge for.

Her har fire av seks i familien cøliaki - én voksen og tre barn. Aldri vært utfordringer annet enn på fotballturneringer etc. Det er enkelt å tilrettelegge for og barna lærer seg raskt å ta egne hensyn.

Anonymkode: f9c18...f8c

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrøkenMånestråle skrev (18 minutter siden):

Jeg tenker det kommer til å gå greit men du må jo gi de beskjed hva han eventuelt tåler og ikke. En venninne av meg med cøliaki hun kan fint ta en bit av en kake jeg har laget uten å bli ødelagt av det, mens en annen venninne blir dårlig om hun spiser smør som har hatt en kniv som har vært borti glutenskiver, hvis du skjønner hva jeg mener. 😄 

Så tåler han å spise mat som er laget i et kjøkken de har gluten? Eller blir han dårlig av det? Guttungen har en kamerat som har glutenallergi og han kan fint spise glutenfri pitabrød som er stekt i vår ovn sammen med våre pitabrød men "smørvenninna" mi kan ikke det. Er han i siste kategori så tror jeg at jeg ville sendt med matpakke i begynnelsen iallfall bare sånn at ingen tabber seg ut for som regel så er det viktig at de er veldig restriktive så de ikke blir dårlige.

Selv er jeg over gjennomsnittet på å tilrettelegge, spesielt til de som har allergi, mitt inntrykk er at de fleste gjør en innsats for de vil at alle skal trives. :) 

Dette er så dumt å fortelle. Det finnes ikke mennesker med cøliaki som "tåler mer". Det finnes mennesker som får færre fysiske reaksjoner. Men tarmen blir likevel skadet uavhengig av reaksjon. Det er så synd at noen deler slike erfaringer og at slikt blir en sannhet 

Anonymkode: f9c18...f8c

  • Liker 6
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes middag er enkelt å tilrettelegge, men suger på glutenfri bakst!🙈 der er det fint om du sender med. 

Anonymkode: 9efb3...523

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

minister-mio skrev (5 minutter siden):

Hva skjer med barnet dersom det får i seg noe det ikke tåler?

Cøliaki er farlig på en helt annen måte enn intoleranser og de fleste allergier (som ikke fører til anafylaktisk sjokk, selvsagt). Det varierer hvor syke folk blir etter inntak, men det farlige er jo skadene det gjør på tarmen. 

Anonymkode: faf59...38d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Slapp av - cøliaki er ikke en sensasjonsdiagnose og enkelt å tilrettelegge for.

Her har fire av seks i familien cøliaki - én voksen og tre barn. Aldri vært utfordringer annet enn på fotballturneringer etc. Det er enkelt å tilrettelegge for og barna lærer seg raskt å ta egne hensyn.

Anonymkode: f9c18...f8c

Sensasjonsdiagnose? Nei, i motsetning til intoleranser som gir litt promp, mageknip og diarè, så kan gluten gi tarmbetennelse og benskjørhet for å nevne noe. Men jeg er enig i at det kan legges til rette for, men det skal ikke bagatelliseres. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

minister-mio skrev (5 minutter siden):

Hva skjer med barnet dersom det får i seg noe det ikke tåler?

Tenker du på inni kroppen? I så fall blir tynntarmens slimhinne  betent. Barnet får reaksjoner med sterk hodepine, oppkast og blir veldig slapp.  Har ikke gått mange måneder uten gluten foreløpig, men har lest at reaksjonene ofte blir sterkere.

Anonymkode: aec61...810

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ett barn som begynner på skolen til høsten. Gruer meg noe helt fryktelig til han skal begynne å være med noen hjem etter skoletid. Er det vanlig at man spiser middag dit man skal? Barnet mitt har cøliaki og det er mange rutiner når man er på kjøkkenet. Han blir ordentlig dårlig om han får i seg en liten smule. Er veldig usikker på om cøliaki er en diagnose de fleste respekterer, eller tenker litt "pytt sann, det kan da ikke være så nøye?". 

Barnet mitt har nylig fått diagnosen så vi syns mye er vanskelig nå. Tenker selvsagt å informere foreldre når de skal ha med barnet, men er redd de syns det er pes og ikke gidder og invitere mer. Er bare så grusomt bekymret over at han skal føle seg utenfor på grunn av det her. 

Det går greit her hjemme, men er redd for alle urettferdigheter som vil komme opp i sosiale sammenhenger. Gråter bare av å tenke på dette.. 

Og før noen slakter meg, jeg viser ikke barnet mitt dette og jeg skal gjøre så godt jeg kan underveis men er livredd for veien videre. Noen som har erfaringer, tips råd? 

Anonymkode: aec61...810

Ikke bekymre deg så mye❤️ Jobber som kokk, å dette er en relativt vanlig lidelse . Ikke lag et «stort « problem av det. For det er det ikke . Det viktigeste er at barnet selv er godt kjent med  hva han kan spise . Enkelt å tilrettelegge med god kommunikasjon og informasjon ❤️

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Taffel skrev (5 minutter siden):

Sensasjonsdiagnose? Nei, i motsetning til intoleranser som gir litt promp, mageknip og diarè, så kan gluten gi tarmbetennelse og benskjørhet for å nevne noe. Men jeg er enig i at det kan legges til rette for, men det skal ikke bagatelliseres. 

Jeg har hatt cøliaki i 35 år, så alt dette vet jeg. Med sensasjonsdiagnose mener jeg at det er ikke en avansert diagnose å få sammenlignet med veldig mye annet - feks diabetes. Tilrettelegging for oss som har cøliaki kan ikke sammenlignes med det som var for 30 år siden, og mennesker lever helt fint med diagnosen. 

Mvh cøliaki med påfølgende m.crohn, en herlig "bivirkning" av å få først én autoimmun sykdom.

Anonymkode: f9c18...f8c

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Med de kravene du har, ville jeg ikke servert middag til ditt barn nei. Da måtte han evt tatt med egen mat og spist sammen med oss. Du kan ikke ærlig talt forvente at andre familier skal lage mat spesielt for ditt barn.

Anonymkode: ef0f3...1c4

Det er ikke så innmari vanskelig å lage glutenfri middag d til alle da.  Bruk ris eller poteter istedet for pasta og dropp halvfabrikata liksom (Ev. så kan du bruke glutenfri pasta).

Om barnet mitt hadde klassekamerater med cøliaki, så hadde jeg sørget for å ha f.eks frosne laksefilet og ris i hus. Så hadde jeg tilberedt det til alle dersom ikke noe av det andre i kjøleskapet var glutenfritt, de dagen barnet med cøliaki var på besøk. (+ grønnsaker, men det er jo glutenfritt)

Også hadde jeg tørka over benken før matlaging og kun brukt rent kjøkkenutstyr. Ikke så innmari komplisert akkurat.

Anonymkode: 5cd56...54f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overrask barnet ditt med deilig eplekake i helgen! Kjøp to poser med Toro lys muffinsmix, hell i langpanne, stikk eplebiter oppi og strø over kanel og sukker!

Kjøp glutenfri browniesmix, smør ca en halv cm røre på bakepapir på en stekeplate x 2. Lag hjemmelaget vaniljeis eller kjøp ferdig og la bli mykt. Smør utover den ene tynne bunnen og legg den andre oppå. Skjær ut rektangler og legg i fryseren i bokser. Vips - hjemmelaget sandwich-is 🤩

Anonymkode: f9c18...f8c

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du gir beskjed, så tenker jeg de respekterer det. Viktig å gi beskjed til foreldre hver gang. 

Anonymkode: 14751...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...