Gå til innhold

Være med hjem fra skolen, middag, gruer meg!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan gjøres dette med bursdager sånn praktisk? 

Spør foreldre hva dere skal servere og så sender dere med tilsvarende? Feks en boks med pølser og pølsebrød og en med kake? 

Og en egen godtepose? 

Spør fordi dette er nytt for meg, heldigvis ikke begynt med bursdager enda

Anonymkode: 487ba...4c6

Har aldri spurt foreldrene hva de serverer. Men fant fesk en sjokoladekake som falt i smak hos barnet mitt. Lagde en langpanne som jeg frøs ned og kunne ta opp når det var behov. Barnet mitt var veldig vant med og veldig ok med at hun alltid fikk alternativ så om det var noe annet enn det alle andre spiste gjorde det ingenting, hun elsket jo kaken hun fikk 😃

 

Anonymkode: a5296...96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hadde aldri orket det der. Hadde blitt superstresset. Send heller med mat.

Anonymkode: 74276...cf4

Så du gidder ikke kjøpe toro glutenfri brunsaus å servere til kjøttkakene i stedet for vanlig brunsaus? Er stressterskelen din så lav, så lurer jeg virkelig på hvordan du klarer å fungere i en normal hverdag og på jobb…

Anonymkode: b0917...524

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.1.2022 den 21.46):

Med de kravene du har, ville jeg ikke servert middag til ditt barn nei. Da måtte han evt tatt med egen mat og spist sammen med oss. Du kan ikke ærlig talt forvente at andre familier skal lage mat spesielt for ditt barn.

Anonymkode: ef0f3...1c4

For en holdning

Anonymkode: cb702...1a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Gråter over urettferdighet faktisk, makan til drama 🙄 Hvis det er holdningen din blir nok dette mye mer traumatisk for ungen din enn det hadde trengt å være.

Det meste mat vi spiser er glutenfritt, med unntak av pizza og pasta, som er veldig lett å lage glutenfritt. Vi spiser ikke ferdigmat og usunne erstatningsprodukter, så når kameraten min med cøliaki kommer på pizza lager jeg med blomkålbunn. Med mindre de fleste i klassen til ungen din lever på toro og lignende er dette er ikke-problem. Minn dem på det med at kniv og skjærefjøl må vaskes og ikke bare kostes fri for smuler før man skjærer opp kjøtt og grønnsaker, og at man ikke kan bruke smør fra en pakke der man har tatt på smør med en kniv som har vært i berøring med brød/knekkebrød. Det er ikke så logisk for folk uten erfaring med cøliaki å tenke på.

Anonymkode: bb037...bcc

Selv Toro har mye glutenfritt, men ellers enig med deg. Jeg har hatt cøliaki i over 20 år, og det finnes langt mer glutenfritt å få kjøpt i dag enn for 20 år siden. Allikevel hadde jeg aldri utfordringer med å få glutenfri mat hos venner.

Anonymkode: b0917...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommunikasjon er nøkkelen til det meste når det gjelder barn og allergi. Jeg har barn med melkeproteinaallergi. En rute melkesjokolade, og de er på do resten av dagen med store smerter. Jeg har hele tida sagt at de ikke tåler det, tilbydd meg å sende med i bursdager osv. kun en gang har jeg opplevd at han ikke fikk tilrettelagt, de hadde glemt det bort og dro på butikken og kjøpte is han tåler i stedet. Noen ganger kommer de hjem før middag, andre ganger ikke. Har sagt de bare må spørre, så kan jeg veilede i forhold til hva de liker og tåler. Aldri noe problem. Samme når jeg har barn på besøk med ulike allergier (eller som ikke spiser svin eller er vegetarianere). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er vel at du legger tilrette.

Ungen din kan ta med venner hjem? Lag niste/noe godt som han kan ta med hjem til venner når han drar på besøk? 

Jeg tror nok mye av dette kommer av at det er nytt for dere og føles stressende ut. Det å legge et ansvar man ikke har fått oversikt over selv på noen andre gjør bare at man mister kontrollen enda mer! 
Prøv å bli trygg på det selv, finn rutinene for deg og din familie så vil det nok gå så mye bedre 🤍

Anonymkode: 31b21...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan gjøres dette med bursdager sånn praktisk? 

Spør foreldre hva dere skal servere og så sender dere med tilsvarende? Feks en boks med pølser og pølsebrød og en med kake? 

Og en egen godtepose? 

Spør fordi dette er nytt for meg, heldigvis ikke begynt med bursdager enda

Anonymkode: 487ba...4c6

Ja, de sender melding og spør, også ordner de som regel noe tilsvarende dersom det vi serverer ikke kan spises. Mye kan jo ofte det, og da er det ikke noe problem. Godteposer f.eks er det jo ofte å bare fjerne noe, og legge til litt mer av noe annet. Brus er jo ok for alle. Det går an å ha en av pølseposene med kyllingpølser etc. eneste er som sagt barnet med cøliaki. Der får vi melding fra foreldre om at barnet har cøliaki og at alt derfor må være glutenfritt. Uten rom for noe annet. Det synes jeg er sært, men jeg strekker meg langt. Det er jo ikke barnets feil. 

Anonymkode: 63d78...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner frykten din. Ser at mange skriver det er en selvfølge at man tilpasser middagen, og for noen er det sikkert den enkleste saken i verden. Men andre, som meg, får pustebesvær av tanken på å ha en allergiker i hus. Det handler ikke om vond vilje, men om at jeg er elendig på matlaging og synes det er mer enn nok jobb i det hele tatt å lage middag. Det er ikke bare å bytte ut hvetemelet med glutenfritt mel når sausen kommer fra Toro, og man aldri i hele sitt liv har laget saus på egen hånd. Når det er sagt, så er vel middag relativt overkommelig i hverdagen. Det er ingen barn som har dødd av å spise pastasalat uten pasta eller bare kylling, ris og grønnsaker uten saus. Jeg synes det er verre når det handler om andre måltider, for ikke å snakke om bursdager. Huske å kjøpe inn glutenfrie pølsebrød, sjekke om alt man serverer er trygt, bake uten gluten (Hjelp!), passe på at godteposen er trygg. Og ikke minst redselen for å glemme at han ikke tåler... Her inviterer vi sjelden barn på besøk, men har av og til spontant små gjester ved bordet. Innrømmer glatt at det er enklere å invitere inn et barn som kan spise brødskiver, enn et som må ha spesialkost. Men hvis bestevennen til sønnen min hadde hatt cøliaki, hadde vi garantert hatt glutenfrie knekkebrød stående.

Anonymkode: bf2ac...363

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg skjønner frykten din. Ser at mange skriver det er en selvfølge at man tilpasser middagen, og for noen er det sikkert den enkleste saken i verden. Men andre, som meg, får pustebesvær av tanken på å ha en allergiker i hus. Det handler ikke om vond vilje, men om at jeg er elendig på matlaging og synes det er mer enn nok jobb i det hele tatt å lage middag. Det er ikke bare å bytte ut hvetemelet med glutenfritt mel når sausen kommer fra Toro, og man aldri i hele sitt liv har laget saus på egen hånd. Når det er sagt, så er vel middag relativt overkommelig i hverdagen. Det er ingen barn som har dødd av å spise pastasalat uten pasta eller bare kylling, ris og grønnsaker uten saus. Jeg synes det er verre når det handler om andre måltider, for ikke å snakke om bursdager. Huske å kjøpe inn glutenfrie pølsebrød, sjekke om alt man serverer er trygt, bake uten gluten (Hjelp!), passe på at godteposen er trygg. Og ikke minst redselen for å glemme at han ikke tåler... Her inviterer vi sjelden barn på besøk, men har av og til spontant små gjester ved bordet. Innrømmer glatt at det er enklere å invitere inn et barn som kan spise brødskiver, enn et som må ha spesialkost. Men hvis bestevennen til sønnen min hadde hatt cøliaki, hadde vi garantert hatt glutenfrie knekkebrød stående.

Anonymkode: bf2ac...363

Toro har både glutenfri brun saus, hvit saus, langpannekaken er glutenfri og toro muffins er glutenfri.

Anonymkode: b0917...524

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste ønsker nok å ta tilrettelegge, men jeg tror jeg ville ha ringt foreldrene første gang du sender han på besøk for å gi en liten innføring. Presiser også at spor av gluten er nok til at matvaren havner på nei-listen. 

Hvis man ikke er kjent med cøliaki fra før er det lett å undervurdere hvor ømfintlig man faktisk er. At kun små spor er nok til å gjøre skade. 
 

Det ene er matvarer som man ikke tenker på at ofte inneholder gluten. De fleste tenker nok over at det er gluten i det meste av bakverk, pizza, pasta, posesauser osv. Dette er lett å styre unna, og det er mange alternativer å velge mellom. Verre er det med ting man ikke tenker på at ofte inneholder gluten, som feks soya saus, buljong og de fleste sjokoladeplater. 
 

Det som gjerne også er lett å undervurdere er betydningen av forurensning. Behandling av mat med redskaper med spor av gluten, «glutenstøv» som har smittet over på glutenfrie matvarer i skapet/skuffen, kurven med glutenholdig bakst som bæres over glutenfri mat, påleggspakker som deles med folk som har spist gluten. Spiser glutenskiven sin, tar smør fra samme smørpakke og skjærer ost med gluten på fingrene osv. 
 

Cøliaki er enkelt å forholde seg til hvis man først vet det, men før man har hatt ansvar for å lage mat til noen med cøliaki tror jeg de færreste vet hvor rent alt faktisk må være. Jeg fikk meg hvertfall en real overraskelse da jeg skulle lage mat til en med cøliaki for første gang. Hadde jo vært med henne både hos henne og hos andre, og hadde ikke tenkt godt nok gjennom på forhånd hvor fort gjort det er å forurense maten selv i beste mening. 
 

snakk med foreldrene du, så merker du nok om de tar det på alvor. Jeg var fått telefon fra et par foreldre i forkant av besøk pga alvorlige allergier, og det har jeg sett på som utelukkende positivt å få god informasjon. 

Anonymkode: 2cc3c...9aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å orientere de andre foreldrene ved første foreldremøte? Eller sende informasjon på Mail til alle foreldrene i klassen? Trenger ikke å lage en hel regle om hva som må tas hensyn til. Men finnes vel enkel informasjon på en eller annen cøliaki nettside. 
Informer om at dere tar dette opp på et tidlig tidspunkt slik det er lettere for foreldre å ta kontakt med dere ved behov hvis det blir besøk etter skoletid, bursdager osv. og at i så tilfelle er dere behjelpelig med å sende med mat hvis det ønskes. 
Ellers sørg for å bli godt kjent med foreldrene til de han er mest med. Du vil vel fort merke hvem som virker fornuftig og påpasselig og eventuelt hvem som ikke virker slik. Så vet du gjerne mer hvem du stoler mest på og hvem du automatisk sender med måltid til. Deres sønn blir jo også mer og mer vant til dette. Han kommer nok selv til å passe ekstra på, spørre og si ifra hvis det er noe. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luckiness skrev (22 timer siden):

Hva med å orientere de andre foreldrene ved første foreldremøte? Eller sende informasjon på Mail til alle foreldrene i klassen? Trenger ikke å lage en hel regle om hva som må tas hensyn til. Men finnes vel enkel informasjon på en eller annen cøliaki nettside. 
Informer om at dere tar dette opp på et tidlig tidspunkt slik det er lettere for foreldre å ta kontakt med dere ved behov hvis det blir besøk etter skoletid, bursdager osv. og at i så tilfelle er dere behjelpelig med å sende med mat hvis det ønskes. 
Ellers sørg for å bli godt kjent med foreldrene til de han er mest med. Du vil vel fort merke hvem som virker fornuftig og påpasselig og eventuelt hvem som ikke virker slik. Så vet du gjerne mer hvem du stoler mest på og hvem du automatisk sender med måltid til. Deres sønn blir jo også mer og mer vant til dette. Han kommer nok selv til å passe ekstra på, spørre og si ifra hvis det er noe. 

Jeg syns det blir sært å ta opp i plenum på foreldremøte. Husker første foreldremøte hos oss, en forelder reiste seg opp, hadde med PowerPoint med barnet sitt og om at det var født for tidlig og at hun hadde spontanaborter før barnet hun fikk. Bare merkelig.

Syns heller man skal ta det med de man har behov for når man har behov.

Anonymkode: a5296...96a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg syns det blir sært å ta opp i plenum på foreldremøte. Husker første foreldremøte hos oss, en forelder reiste seg opp, hadde med PowerPoint med barnet sitt og om at det var født for tidlig og at hun hadde spontanaborter før barnet hun fikk. Bare merkelig.

Syns heller man skal ta det med de man har behov for når man har behov.

Anonymkode: a5296...96a

PowerPoint var gjerne litt mye og med unødig informasjon som ikke kun gikk på barnet. Men samtidig synes jeg det er greit å informere kort om det til alle. Jeg hadde aldri synes det var merkelig hvis noen i skolen/barnehagen hadde sagt slikt på et foreldremøte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Luckiness skrev (42 minutter siden):

PowerPoint var gjerne litt mye og med unødig informasjon som ikke kun gikk på barnet. Men samtidig synes jeg det er greit å informere kort om det til alle. Jeg hadde aldri synes det var merkelig hvis noen i skolen/barnehagen hadde sagt slikt på et foreldremøte. 

Hvor mye eller lite info tenker du hadde vært greit? 

Anonymkode: aec61...810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske de som har barn med ulike matallergier og cøliaki kunne lagt ut oppskrifter f.eks el delt med øvrige foreldre. De har jo prøvd mange. Så vet man hva som lan funke om man skal lage noenting alle.

Anonymkode: a284b...59b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.1.2022 den 21.37):

Så du gidder ikke kjøpe toro glutenfri brunsaus å servere til kjøttkakene i stedet for vanlig brunsaus? Er stressterskelen din så lav, så lurer jeg virkelig på hvordan du klarer å fungere i en normal hverdag og på jobb…

Anonymkode: b0917...524

Ikke meg du svarte, men det er selvsagt helt uaktuelt å servere min familie posesaus fordi et annet menneske har cøliaki 🙄

Derimot er det null stress å lage ordentlig mat som er glutenfri, det aller aller meste av mat inneholder nemlig ikke gluten.

AnonymBruker skrev (På 29.1.2022 den 21.42):

Selv Toro har mye glutenfritt, men ellers enig med deg. Jeg har hatt cøliaki i over 20 år, og det finnes langt mer glutenfritt å få kjøpt i dag enn for 20 år siden. Allikevel hadde jeg aldri utfordringer med å få glutenfri mat hos venner.

Anonymkode: b0917...524

Absolutt alt på handlelisten min til Oda i dag var glutenfritt. Uten å være glutenfrie nasty usunne erstatningsprodukter. Helt normal mat. Masse grønnsaker, bær, frukt, fløte, ost, melk, smør, fisk, kjøtt, nøtter, ris…

Anonymkode: bb037...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nok en bekymret løvemamma🙄 slapp av, slik at barnet ditt blir invitert hjem i det heletatt. Foreldre orker ikke dramaforeldre.

Anonymkode: 36bda...179

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et barn med cøliaki, og jeg pleier å sende med ham en matpakke når han skal steder og jeg er usikker på serveringen. Jeg vil ikke at folk skal føle det er så mye stress å ha ham på besøk at de ikke inviterer igjen, derfor blir det sånn. Om det er foreldre jeg kjenner godt og de sier de skal lage middag jeg vet er glutenfri, spiser han det. Men jeg har lav terskel for å tilby å sende med mat. Feks om noen sier de skal servere pølser, tilbyr jeg å sende med glutenfrie pølsebrød framfor at de må bruke energi på å kjøpe selv.

Og så er han lært opp til å alltid spørre om noe er glutenfritt når han får noe servert. Dette kommer nok til å gå fint!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i klassen har den glutenfrie sjokoladekaken blitt så poppis at den nå er standard i alle bursdager 😁

Folk flest er veldig ålreite, forståelsesfulle, og flinke til å tilrettelegge. Er det foreldre jeg får en dårlig vibe fra, eller er vi usikre på om det plutselig vil oppstå en matsituasjon, så sender vi med matboks. Veldig lite stress når man er vant med det! Dessuten, som noen nevner over her, så er barn nesten irriterende flinke til å ta hensyn til og tenke på hverandre 🙂

Anonymkode: 3a3ce...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvor mye eller lite info tenker du hadde vært greit? 

Anonymkode: aec61...810

Noe slikt «Vi vil bare informere kort nå som vi er mange foreldre samlet om at barnet vårt har cøliaki. Det er svært viktig at at barnet ikke får i seg gluten fordi h*n kan da bli alvorlig syk. Dette er ikke noe andre enn skolen trenger å ta hensyn til enda. Men hvis det etterhvert blir bursdager og besøk etter skoletid kommer vi gjerne med veiledning om kostholdet og kan selv bidra til tilretteleggingen så det blir kjekkest og lettest mulig for alle».

Og selvsagt snakke på en folkelig måte og med et høflig og positivt kroppsspråk. 

Er man åpen om utfordringer så er det lettere for andre å ta kontakt ved spørsmål på et senere tidspunkt og så har man i tillegg fått frem alvorlighetsgraden til alle så foreldre er obs. Noen foreldre synes det kan være vanskelig å ta opp ting og da har man jo allerede åpnet døren her. Da er det bare på et senere tidspunkt å si «som vi informerte om på foreldremøte har x cøliaki. Hva tenker du om besøket etter skoletid? Jeg kan gjerne lage med noe glutenfritt». Og så har man raskt en dialog. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...