AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #101 Skrevet 18. januar 2022 Raven.Writingdesk skrev (På 18.1.2022 den 21.57): Det er ganske vanlig for de fleste i Norges land å ta noen glass vin til maten eller som kos på kvelden, selv med barn tilstedet. Dette er ikke hva folk reagerer på. Om mor «for en gang skyld» ble synlig beruset men dette var «diskré» og ikke sånn kjempe synlig, så er det heller ingen «krise» selv om det er ubehagelig. Årsaken til det, er som du sier at andre voksenpersoner ikke var så beruset og dermed fungerer som en trygghet for barnet, en sikkerhet. I det mor tar med seg barnet ut av huset alene på en nattbuss, så forsvinner denne sikkerheten. Jeg vil si at det grenser til utrygt det hun gjorde. Hun er ikke helt i stand til å vurdere slik hun skal, eller reagere (på fare) slik hun vanligvis gjør. Hun setter barnet sitt dermed i mer risiko enn det som er akseptabelt. Hvem hun kunne ha møtt på bussen og hvordan hun ville ha evnet å forstå situasjonen/trygge/forsvare barnet sitt, vet vi ikke. Vi vet bare at det ville være vanskeligere for henne, enn når man er edru. Det at hun tok med seg barnet ut på en buss er den store triggeren for meg. Hadde hun tatt taxi, så hadde til og med det vært noe formildende, som et tegn på at hun hadde innsikt nok i at en treåring ikke hører hjemme på nattbussen. Det at hun ikke tok imot tilbudet om overnatting synes jeg viser ufattelig dårlig dømmekraft. At hun ikke sier noe om det i ettertid gjør at jeg hadde fryktet for at hun tenker dette gikk fint, ergo det er helt OK. Hadde en barnefar gjort dette ville de fleste hylt at mor burde informeres. Jeg synes det er feigt at du ikke sier ifra til din venninne og her viser du at som voksen er du mer opptatt av egne interesser (bevare vennskapsreasjon med mor) - enn barnets trygghet. Raven.Writingdesk skrev (På 18.1.2022 den 22.12): Du tar ikke praten i bursdagen håper jeg. Du har en god anledning og den er her og nå. Du ringer henne, også sier du at det er noe du har tenkt på som du synes er vanskelig å snakke om men det blir feil å ikke gjøre det; også forteller du at hvordan du opplevde situasjonen sist helg. Du kan starte med å si at du «er den siste til å dømme» og spytter ikke i glasset selv heller, men sist helg så du at det kanskje ble litt mye og du var veldig bekymret for barnet som ble med på nattbussen. Du kan spørre henne veldig åpent og ikke dømmende, hvordan det gikk å ta bussen hjem. Også kan du si at du håper på at neste gang blir det overnatting, så skal du lage en god og koselig frokost. osv. Da sier du ifra på en fin, ikke dømmende, men omsorgsfull måte. Og her til den viktigste delen; Du får en oppfatning av hennes perspektiv. Synes hun fortsatt dette var en god ide? Mener du da enda, at om hun står for dette og ikke ser på det som et feilgrep, så er hennes vurderingsevne som mor bra nok?? Nei jeg syns ikke at hun vurderte situasjonen på en bra nok måte denne kvelden. At jeg skal bedømme henne som uegnet som mor ut fra denne ene hendelsen som noe overilt. Dersom hun ikke innrømmer å ha opptrådt feil blir jeg skeptisk. Kommer nok til å ta noe lignende den versjonen du skisserer her for å se an stemningen. Nei skal ikke ta det på bursdagen, men før bursdagen. BobbySocks skrev (På 18.1.2022 den 21.48): Jeg trodde festing med unger til stedet hørte 70-tallet til.. Har halve kvinneguiden et så dårlig forhold til alkohol at å drikke betyr full fest og rai rai! At synlig beruset må bety fullstendig dritings og ute av stand til å ta vare på seg selv? Og ringer alle barnevernet med en gang noen trår bittelitt feil? Anonymkode: d0036...bd4 7
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #102 Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har halve kvinneguiden et så dårlig forhold til alkohol at å drikke betyr full fest og rai rai! At synlig beruset må bety fullstendig dritings og ute av stand til å ta vare på seg selv? Anonymkode: d0036...bd4 Tihi, ja 😃 95 % av KG sto klare med master og mann som 25-åring, med to små og enebolig 5 år etter det. Alkohol er syndens vann, og ikke en gang nevn narkotika, for da blir det en samtidig og brutal økning hjerteinfarkt i det ganske land Anonymkode: a6882...2aa 4
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #103 Skrevet 18. januar 2022 Kan forresten betrygge dere med at jeg selvfølgelig ikke sendte barnet med en mor som sjanglet rundt og var snydens! Anonymkode: d0036...bd4 2
Raven.Writingdesk Skrevet 18. januar 2022 #104 Skrevet 18. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Nei jeg syns ikke at hun vurderte situasjonen på en bra nok måte denne kvelden. At jeg skal bedømme henne som uegnet som mor ut fra denne ene hendelsen som noe overilt. Dersom hun ikke innrømmer å ha opptrådt feil blir jeg skeptisk. Kommer nok til å ta noe lignende den versjonen du skisserer her for å se an stemningen. Nei skal ikke ta det på bursdagen, men før bursdagen. Anonymkode: d0036...bd4 Det handler ikke om at du skal dømme henne uegnet som mor men at barnet fortjener å få en sjanse, til at mor får veiledning og hjelp. Jeg skrev tidligere i tråden at jeg selv ringte barnevernet. Det var aldri fordi jeg anså mor som en «uegnet mor», men fordi barnet ikke hadde det bra. Det er alltid motivasjonen for å si ifra/agere: ikke for å angripe mor men for å ivareta barnet. I mitt tilfelle vet jeg ikke nøyaktig hva som skjedde etter jeg ringte, men jeg vet at årsaken til at jeg ringte (observasjoner jeg reagerte på) - forsvant. Om det var tilfeldig eller at mor fikk veiledning via helsestasjon vet jeg faktisk ikke. Men aldri har jeg angret på at jeg valgte å ringe. Det kan komme en dag i framtiden hvor dette barnet ikke har det så enkelt, og kanskje kan man da pusle det sammen med hva slags barndom barnet fikk. Husk da at din rolle var å snu rygg til det som foregikk. Når du hører om mennesker som bryr seg om barn og kjemper for dem, vit med deg selv at du er en av de som velger å ikke kjempe. Du valgte den enkleste vegen. Du stakk hodet i sanden. Endret 18. januar 2022 av Raven.Writingdesk 5
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #105 Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 15.1.2022 den 22.39): Helt vanlig å invitere venner og ta et glass vin. Vi spiser middager, spiller brettspill, eller gamle TV-spill, eller skravler. Noen ganger kan noen gå ut på byen, men ingen har drukket seg synlig beruset når barnet er våkent eller det er barn der. Normalt sett legger foreldre barna og forholder seg til en til to enheter. Eller så reiser de med barn med hjem tidlig. Ofte har vi hatt dager med barn i svømmehallen eller andre aktiviteter for barna på dagen, leid hytte og så har vi voksne kost oss på kvelden etter leggetid. Med slike fleksible invitasjoner har vi klart beholde gode vennskap. Dette har ikke vært noe problem før i nå. Anonymkode: d0036...bd4 Vi har det også sånn i min vennegjeng, ts. Og jeg synes folk tar litt vel av med kritikken i denne tråden, ts. Med det mener jeg at det er en del kritikk som er på sin plass, men alt drukner liksom litt i dette hysteriet med «drakk dere virkelig alkohol rundt et lite barn??»… Vi gjør det som sagt som dere. Noen kommer da uten barna (ene partneren er igjen hjemme, eller de har barnevakt), noen kommer med barna, noen har ikke barn. Det er ikke noe fyll på gang. Noen barn er litt større (type 7-10 år) og løper rundt og koser seg, leker og har det fint. Et par av barna er mellom 1-3 år. Når klokka er rundt 20-21 legger de små barna seg, de blir da lagt av edru foreldre på et rom. Jada, det er litt senere leggetid enn til vanlig, men de koser seg de også altså. De store barna får se en film sammen på eget rom. Får popcorn og godteri, og de koser seg. Så fortsetter de voksne å hygge seg sammen. Det er alltid slik at minst en av foreldrene til hvert av barna er edru, eller holder seg til maks to små glass gjennom hele ettermiddagen og kvelden. De som er der uten barn den kvelden kan hende drikker seg litt brisne, men de er jo ikke rundt barna på det tidspunktet uansett. Når klokka er rundt tolv pleier de med de minste barna å ta dem opp av sengene sine og over i bilen, før de kjører hjemover (edru - bare for å presisere det). De større barna pleier som regel å spørre om å overnatte, så de blir som regel over, og da noen ganger med foreldrene sine. Alle er gode venner og kjenner hverandre svært godt, både voksne og barn. Jeg følte bare for å fortelle hvordan vi har det, for det høres ut som vi har det temmelig likt her, ts. Kanskje noen andre skjønner at det ikke er rølpefyll du snakker om. Eller kanskje de fortsatt synes slike opplegg er helt uakseptable, noe jeg i så fall mener er rimelig hysterisk. Uansett, det jeg synes er kritikkverdig i situasjonen du beskriver, ts, er dette med at mor ble synlig beruset, at hun ikke la barnet, og selvfølgelig at hun tok med barnet på bussen midt på natta når hun selv var beruset. Dette er helt klart bekymringsverdig, og jeg ville definitivt tatt en alvorsprat med henne. Mulig også sendt inn en bekymringsmelding, det hadde kommet helt an på hennes respons. Men i og med at det ikke er første gang du reagerer på alkoholbruken hennes rundt barnet, ville jeg nok ha sendt inn en melding, ja. Jeg synes forresten det er helt unødvendig av folk her inne og rakke ned på deg som mor pga det som skjedde, det hører ingen plass hjemme. Selv om jeg også synes du burde sagt fra tydeligere, men jeg kan skjønne at man kanskje blir litt satt ut av situasjonen og ikke helt vet hva man skal gjøre. Jeg synes det er fint du sa fra om at hun burde holde seg til vann resten av kvelden, men når det var tydelig at hun ikke hadde intensjoner om det, så hadde jeg nok lagt ungen samme hva hun sa. Og så hadde jeg definitivt nektet henne å dra med seg ungen ut midt på natta. Men det er vel lett å være etterpåklok, og jeg kan tenke meg du har tenkt masse på hele forløpet av kvelden i ettertid. Skjønner at hele situasjonen har virket litt absurd for deg. Men det er vel ganske tydelig at venninnen din sliter nå hvis denne oppførselen ikke er helt lik henne. Og jeg tenker hun trenger hjelp på et eller annet vis. Barnevernet virker sikkert litt skummelt, men da får hun forhåpentligvis en wake up call - og ikke minst støtte og veiledning. For det kan hende det er mye mer som skjer hjemme som dere ikke ser, og i verste fall kan dette skade barnet hennes. Jeg kan ikke se for meg at denne kvelden var en særlig god opplevelse for barnet… Du var sikkert fin og god for barnet å ha, men det er aldri hyggelig når en forelder ikke er seg selv, og ikke minst det at mamma som nå er «rar» skal farte rundt med barnet midt på natta når ungen sikkert er utslitt, usikker og overtrøtt. Håper du følger opp venninnen din med en samtale. Og hvis du bestemmer deg for å sende en bekymring til barnevernet, så kan du jo også være ærlig om det til venninnen din, tenker jeg. Fortell at du gjør det fordi du er bekymret for henne, og fordi du er glad i barnet hennes. Si at denne oppførselen ikke ligner henne, og at du tenker hun trenger hjelp i denne situasjonen. Anonymkode: 1391e...ef4 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #106 Skrevet 18. januar 2022 Raven.Writingdesk skrev (8 minutter siden): Det handler ikke om at du skal dømme henne uegnet som mor men at barnet fortjener å få en sjanse, til at mor får veiledning og hjelp. Jeg skrev tidligere i tråden at jeg selv ringte barnevernet. Det var aldri fordi jeg anså mor som en «uegnet mor», men fordi barnet ikke hadde det bra. Det er alltid motivasjonen for å si ifra/agere: ikke for å angripe mor men for å ivareta barnet. I mitt tilfelle vet jeg ikke nøyaktig hva som skjedde etter jeg ringte, men jeg vet at årsaken til at jeg ringte (observasjoner jeg reagerte på) - forsvant. Om det var tilfeldig eller at mor fikk veiledning via helsestasjon vet jeg faktisk ikke. Men aldri har jeg angret på at jeg valgte å ringe. Det kan komme en dag i framtiden hvor dette barnet ikke har det så enkelt, og kanskje kan man da pusle det sammen med hva slags barndom barnet fikk. Husk da at din rolle var å snu rygg til det som foregikk. Når du hører om mennesker som bryr seg om barn og kjemper for dem, vit med deg selv at du er en av de som velger å ikke kjempe. Du valgte den enkleste vegen. Du stakk hodet i sanden. Åh, Gud, ro ned. Anonymkode: 0446a...989 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #107 Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vi har det også sånn i min vennegjeng, ts. Og jeg synes folk tar litt vel av med kritikken i denne tråden, ts. Med det mener jeg at det er en del kritikk som er på sin plass, men alt drukner liksom litt i dette hysteriet med «drakk dere virkelig alkohol rundt et lite barn??»… Vi gjør det som sagt som dere. Noen kommer da uten barna (ene partneren er igjen hjemme, eller de har barnevakt), noen kommer med barna, noen har ikke barn. Det er ikke noe fyll på gang. Noen barn er litt større (type 7-10 år) og løper rundt og koser seg, leker og har det fint. Et par av barna er mellom 1-3 år. Når klokka er rundt 20-21 legger de små barna seg, de blir da lagt av edru foreldre på et rom. Jada, det er litt senere leggetid enn til vanlig, men de koser seg de også altså. De store barna får se en film sammen på eget rom. Får popcorn og godteri, og de koser seg. Så fortsetter de voksne å hygge seg sammen. Det er alltid slik at minst en av foreldrene til hvert av barna er edru, eller holder seg til maks to små glass gjennom hele ettermiddagen og kvelden. De som er der uten barn den kvelden kan hende drikker seg litt brisne, men de er jo ikke rundt barna på det tidspunktet uansett. Når klokka er rundt tolv pleier de med de minste barna å ta dem opp av sengene sine og over i bilen, før de kjører hjemover (edru - bare for å presisere det). De større barna pleier som regel å spørre om å overnatte, så de blir som regel over, og da noen ganger med foreldrene sine. Alle er gode venner og kjenner hverandre svært godt, både voksne og barn. Jeg følte bare for å fortelle hvordan vi har det, for det høres ut som vi har det temmelig likt her, ts. Kanskje noen andre skjønner at det ikke er rølpefyll du snakker om. Eller kanskje de fortsatt synes slike opplegg er helt uakseptable, noe jeg i så fall mener er rimelig hysterisk. Uansett, det jeg synes er kritikkverdig i situasjonen du beskriver, ts, er dette med at mor ble synlig beruset, at hun ikke la barnet, og selvfølgelig at hun tok med barnet på bussen midt på natta når hun selv var beruset. Dette er helt klart bekymringsverdig, og jeg ville definitivt tatt en alvorsprat med henne. Mulig også sendt inn en bekymringsmelding, det hadde kommet helt an på hennes respons. Men i og med at det ikke er første gang du reagerer på alkoholbruken hennes rundt barnet, ville jeg nok ha sendt inn en melding, ja. Jeg synes forresten det er helt unødvendig av folk her inne og rakke ned på deg som mor pga det som skjedde, det hører ingen plass hjemme. Selv om jeg også synes du burde sagt fra tydeligere, men jeg kan skjønne at man kanskje blir litt satt ut av situasjonen og ikke helt vet hva man skal gjøre. Jeg synes det er fint du sa fra om at hun burde holde seg til vann resten av kvelden, men når det var tydelig at hun ikke hadde intensjoner om det, så hadde jeg nok lagt ungen samme hva hun sa. Og så hadde jeg definitivt nektet henne å dra med seg ungen ut midt på natta. Men det er vel lett å være etterpåklok, og jeg kan tenke meg du har tenkt masse på hele forløpet av kvelden i ettertid. Skjønner at hele situasjonen har virket litt absurd for deg. Men det er vel ganske tydelig at venninnen din sliter nå hvis denne oppførselen ikke er helt lik henne. Og jeg tenker hun trenger hjelp på et eller annet vis. Barnevernet virker sikkert litt skummelt, men da får hun forhåpentligvis en wake up call - og ikke minst støtte og veiledning. For det kan hende det er mye mer som skjer hjemme som dere ikke ser, og i verste fall kan dette skade barnet hennes. Jeg kan ikke se for meg at denne kvelden var en særlig god opplevelse for barnet… Du var sikkert fin og god for barnet å ha, men det er aldri hyggelig når en forelder ikke er seg selv, og ikke minst det at mamma som nå er «rar» skal farte rundt med barnet midt på natta når ungen sikkert er utslitt, usikker og overtrøtt. Håper du følger opp venninnen din med en samtale. Og hvis du bestemmer deg for å sende en bekymring til barnevernet, så kan du jo også være ærlig om det til venninnen din, tenker jeg. Fortell at du gjør det fordi du er bekymret for henne, og fordi du er glad i barnet hennes. Si at denne oppførselen ikke ligner henne, og at du tenker hun trenger hjelp i denne situasjonen. Anonymkode: 1391e...ef4 Ja det er sånn du beskriver vi har det. Trodde det var normalt. Jeg skal som sagt ta en prat med henne først 😊 Raven.Writingdesk skrev (17 minutter siden): Det handler ikke om at du skal dømme henne uegnet som mor men at barnet fortjener å få en sjanse, til at mor får veiledning og hjelp. Jeg skrev tidligere i tråden at jeg selv ringte barnevernet. Det var aldri fordi jeg anså mor som en «uegnet mor», men fordi barnet ikke hadde det bra. Det er alltid motivasjonen for å si ifra/agere: ikke for å angripe mor men for å ivareta barnet. I mitt tilfelle vet jeg ikke nøyaktig hva som skjedde etter jeg ringte, men jeg vet at årsaken til at jeg ringte (observasjoner jeg reagerte på) - forsvant. Om det var tilfeldig eller at mor fikk veiledning via helsestasjon vet jeg faktisk ikke. Men aldri har jeg angret på at jeg valgte å ringe. Det kan komme en dag i framtiden hvor dette barnet ikke har det så enkelt, og kanskje kan man da pusle det sammen med hva slags barndom barnet fikk. Husk da at din rolle var å snu rygg til det som foregikk. Når du hører om mennesker som bryr seg om barn og kjemper for dem, vit med deg selv at du er en av de som velger å ikke kjempe. Du valgte den enkleste vegen. Du stakk hodet i sanden. Jeg har oppfattet dette som en helt normal familie ikke vært noe tull med noe andre ting. Hjemmet er så vidt meg bekjent vært trygt. Og nå mår venninna mi og barnet er i en litt vanskelig situasjon så skal jeg ringe barnevernet uten å snakke med henne først? Anonymkode: d0036...bd4 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #108 Skrevet 19. januar 2022 17 hours ago, AnonymBruker said: Og ja forresten, kan godt drikke vin fra trelitersdunk og dra på ferie på granca. Foretrekker helst vin på flaske (brus/øl på glassflaske også) og reise på øyhopping i Hellas. Likte ikke så godt Granca. Ellers er storby også å foretrekke! At du har så stort behov for å være finere enn andre kan en jo bare spekulere i årsaken til. Anonymkode: d0036...bd4 Vel, du har jo fått ett ganske tydelig svar om hva folk flest mener om den oppførselen i din *omgangskrets*. Hjelper lite med rådene folk kommer med når du ikke evner og ta de til deg. Og være synlig beruset, for så og dra hjem klokken 02:00 på natten med ungen på slep vitner om at hun tydeligvis ikke har barnets beste i fokus, hadde hun hatt det, så hadde hun lagt ungen hos dere for så og sovet over. For som du selv har skrevet så har du reagert på det ved en tidligere annledning også, innerst inne vet du at at det hun gjorde ikke står i stil med normal oppførsel. Anonymkode: 2c56a...fb7 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #109 Skrevet 19. januar 2022 Chagall skrev (7 timer siden): Her var det mye bestenorgere. De skjenker mora med den ene hånda og ringer barnevernet med den andre. La den stakkars alenemora få hygge seg litt. Hun kan hygge seg når barnet er i trygge omgivelser. Anonymkode: abbc3...cb7 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #110 Skrevet 19. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vel, du har jo fått ett ganske tydelig svar om hva folk flest mener om den oppførselen i din *omgangskrets*. Hjelper lite med rådene folk kommer med når du ikke evner og ta de til deg. Og være synlig beruset, for så og dra hjem klokken 02:00 på natten med ungen på slep vitner om at hun tydeligvis ikke har barnets beste i fokus, hadde hun hatt det, så hadde hun lagt ungen hos dere for så og sovet over. For som du selv har skrevet så har du reagert på det ved en tidligere annledning også, innerst inne vet du at at det hun gjorde ikke står i stil med normal oppførsel. Anonymkode: 2c56a...fb7 Er jo derfor jeg spør siden det ikke føltes greit. Er da ikke det jeg ikke tar til meg? Anonymkode: d0036...bd4
BobbySocks Skrevet 19. januar 2022 #111 Skrevet 19. januar 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Har halve kvinneguiden et så dårlig forhold til alkohol at å drikke betyr full fest og rai rai! At synlig beruset må bety fullstendig dritings og ute av stand til å ta vare på seg selv? Anonymkode: d0036...bd4 Tja. Ikke er jeg vant til at fulle folk drar med unger på bussen klokka 02 på natta. 4
Gjest Lars1009 Skrevet 19. januar 2022 #112 Skrevet 19. januar 2022 Barnevernet?! KG ass. Ahahahahahahaha!!! Hvis man skal meldes til barnevernet hver gang man er synlig beruset med ungen sin, er det mange som hadde slitt. Her må man bruke hodet og nyansere litt ass. Tviler på at hun sjanglet av gårde inn i nattemørket slepende på en gråtende treåring... KG-damer er klin gærne ass. "Nei, jeg drikker ikke foran barna." "Jeg drikker et par glass vin i måneden. Er det greit, synes dere?" Ahahahahahaha!!! Booooring!
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #113 Skrevet 19. januar 2022 BobbySocks skrev (2 timer siden): Tja. Ikke er jeg vant til at fulle folk drar med unger på bussen klokka 02 på natta. Ikke jeg heller og var ikke det innlegget du siterer handlet om. Anonymkode: d0036...bd4
BobbySocks Skrevet 19. januar 2022 #114 Skrevet 19. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke jeg heller og var ikke det innlegget du siterer handlet om. Anonymkode: d0036...bd4 Hovedinnlegget handler jo nettopp om dette. Og det er jo det folk svarer på. 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #115 Skrevet 19. januar 2022 BobbySocks skrev (9 minutter siden): Hovedinnlegget handler jo nettopp om dette. Og det er jo det folk svarer på. Det mange gjør er å overdrive, dømme oss andre og fordele skyld. Har fått snakket med henne i dag. Spurte et par andre om råd som også var der selvfølgelig. De hadde reagert , men ikke fått seg til å gjøre noe de heller. Hun innrømmet at det ble litt mye drikke, men sa at det gikk jo bra. Hun sa at det var greiere å våkne opp hjemme siden faren skulle hente barnet. Jeg spurte til slutt på en mindre diskret måte, som mannen min sier diskret og ha is i magen er ikke din sterkeste side… Ble så irritert av de vage svarene hennes og fra der gikk det en kule varmt. Jeg sa fra om at det ikke er greit i mitt hus at noe slikt skjer en gang til med barn til stede og at det er ikke slik vi skal ha det. Og at jeg ikke ville være barnevakt for barnet hennes uten å bli spurt først. Så ble hun sur og dermed har jeg klart å havne i en posisjon hvor jeg ikke får hjulpet noen i det hele tatt. Har sagt fra til de andre så de kanskje kan snakke med henne uten å bli så sint. Anonymkode: d0036...bd4 1
Raven.Writingdesk Skrevet 19. januar 2022 #116 Skrevet 19. januar 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Har fått snakket med henne i dag. Spurte et par andre om råd som også var der selvfølgelig. De hadde reagert , men ikke fått seg til å gjøre noe de heller. Hun innrømmet at det ble litt mye drikke, men sa at det gikk jo bra. Hun sa at det var greiere å våkne opp hjemme siden faren skulle hente barnet. Jeg spurte til slutt på en mindre diskret måte, som mannen min sier diskret og ha is i magen er ikke din sterkeste side… Ble så irritert av de vage svarene hennes og fra der gikk det en kule varmt. Jeg sa fra om at det ikke er greit i mitt hus at noe slikt skjer en gang til med barn til stede og at det er ikke slik vi skal ha det. Anonymkode: d0036...bd4 Jeg synes dette er flott. Du viser at du er engasjert. Det virker som at hennes vage svar er hva som har provosert deg, du har ønsket en reaksjon. Så nei, jeg tenker ikke at det er galt å bli engasjert i denne saken. AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Så ble hun sur og dermed har jeg klart å havne i en posisjon hvor jeg ikke får hjulpet noen i det hele tatt. Anonymkode: d0036...bd4 Her tar du feil. Du har fått henne til å reflektere, det er hva du framprovoserte via å utfordre henne. Det er også denne refleksjonsprosessen hun har vært "vag" om, hun ønsker vel kanskje å bagatellisere og glatte over, ikke ta ansvar eller innrømme feil. Da har du satt foten ned og vært mer tydelig, på at dette er noe du ikke tolererer i ditt hus. Selv om dere har en uenighet nå, så betyr ikke det at den vil vare evig. Om hun snakker med andre og opplever at de gir henne samme tilbakemelding om at de også har reagert, klarer hun kanskje langsiktig å se at dine hensikter var å ivareta barnet, selv om det gikk på bekostning av "kameraderiskap" dere to mellom. I gode vennskap tåler man også en støyt, spesielt om intensjonen med støyten, er god. AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Og at jeg ikke ville være barnevakt for barnet hennes uten å bli spurt først. Anonymkode: d0036...bd4 Jeg skulle ønske at du ikke hadde sagt dette. Fordi her flytter du fokuset fra barnet, over til deg. Nå handler det "plutselig" om deg, - At du har blitt belastet med hennes barn. Så her kjører du litt på sidelinja i forhold til hva som er hovedproblemet, etter min mening. AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hun sa at det var greiere å våkne opp hjemme siden faren skulle hente barnet. Anonymkode: d0036...bd4 Tror du far støtter mor i dette valget? Tror du han hadde foretrukket at hun tok nattbussen hjem med barnet klokka to om natta, brisen? Har du noe kontakt med far? Personlig synes jeg du er i din fulle rett til å informere far om dette, nå da du velger å unnlate å melde fra til barnevernet. Hadde mor lagt seg helt flat og vært angrende og flau, ville jeg ikke sagt det samme. Da har hun skjønt at dette ikke var bra og hatt selvinnsikt. ut ifra det du beskriver har denne mammaen lite selvinnsikt. Var det mitt barn hadde jeg blitt rasende om barnefar dro med seg en treåring på nattbussen klokka to på natta, brisen. Og jeg hadde blitt enda mer rasende om dette var noe flere voksne visste om, uten å si ifra. AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Har sagt fra til de andre så de kanskje kan snakke med henne uten å bli så sint. Anonymkode: d0036...bd4 Det er fint gjort av deg. Samtidig så lurer jeg på hva du tenker om hennes reaksjon som mor, når hun får denne tilbakemeldingen. Du er mor selv, om en venn hadde gitt deg tilbakemelding på at de var bekymret for en av dine barn og forklart forholdene, hadde du reagert med sinne mot vedkommende? Synes du det er en riktig måte å håndtere saken på? 4
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #117 Skrevet 19. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 15.1.2022 den 21.59): Stakkar liten. Jeg har en treåring selv, kan aldri se for meg at han hadde hatt glede av å henge på fest til 2 om natten, for så å sette seg på nattbuss. Det er helt sykt at venninnen din velger å gjøre dette, og hun bør få seg en kraftig oppvekker og veiledning om barns behov. Når det er sagt. Jeg hadde en gang en venninne, et par år eldre enn meg, som fikk baby da hun var 18. Jeg hadde falskt leg, så vi gikk en del ut sammen. En kveld ville hun ut, men da hun hentet meg så jeg at hun hadde babyen på 8 måneder sovende i barnesetet. Hun sa da at han bare kunne sove der litt mens vi danset en halvtimes tid, for han elsket å sove I barneseter. Og det gjorde han, i bilen, midt i byen, alene, mens vi stakk på disko. Da vi kom tilbake etter ca 40 min for å sjekke, var han helt hysterisk, og vi dro hjem igjen. Jeg vet det ikke er noen unnskyldning fra min side, men jeg kjente ingen barn eller babyer eller mødre for den saks skyld, fra før av, og stolte egentlig bare blindt på denne moren. Dette var også før Internetts tid, og jeg var umoden og naiv. Men grøss og gru, jeg har hatt mye dårlig samvittighet for dette i ettertid. Mange år senere, etter at vi hadde mistet kontakten, mistet også denne damen omsorgen for barnet sitt... Din venninne kan ikke holde på slik som hun gjør, ts. Du må stoppe det. Ikke vær som jeg var... Anonymkode: 1dc7f...78a Å fy... 😭😭😭 Jeg har en på ti måneder, bare av å lese dette ble jeg ekstremt uvel.. Håper han har det bra i dag.. Anonymkode: 35ece...5bc 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #118 Skrevet 19. januar 2022 Min moral er sådan : Jeg hadde nektet venninna mi å korke opp flaska i det sekundet hun kom inn døra med 2 åringen på slep . Jeg hadde spurt henne: «Hvordan har du tenkt dette her da Fiffi ??» Skal barnet sove her ? Du vet at det blir en del vindrikking i kveld ? Fiffi svarer: « Jess, det går så bra så. Vi tar bussen hjem seinere i kveld . Da hadde jeg svart : « Aldri i livet om jeg skal være med på å behandle et barn sånn !! Enten så er du edru og drar hjem tidligere i kveld, eller så legger vi barnet her FØR vin kvelden begynner « Hva med å være voksne i hodet ? Capiche??? Anonymkode: 0ab07...44f 5
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #119 Skrevet 21. januar 2022 On 1/15/2022 at 8:10 PM, AnonymBruker said: Ja det fremstår veldig spesielt at en vennegjeng drikker hele kvelden og halve natta med et lite barn til stede. Ikke noe jeg hadde vært komfortabel med i det hele tatt. Anonymkode: 8563e...cb2 Enig. Reagerer på at venninnene godtok denne situasjonen. Og drakk på ..med barnet til stede Anonymkode: 4950f...79e 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #120 Skrevet 21. januar 2022 Trist å lese.. jeg har barn på 14 og 17.. har aldri drukket foran barna mine noen gang. Anonymkode: 3bffc...a8f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå