Gå til innhold

Venninne synlig beruset med lite rbarn

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ville dere gjort noe med dette? Eller bare latt det gå som enengangshendelse? (Andregangs)  er spørsmålet. Ikke hva jeg burde gjort da. 

Anonymkode: d0036...bd4

Jeg hadde sagt at jeg synes det ikke er så lurt å drikke masse rundt barnet.

Anonymkode: 95731...252

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kaneel skrev (På 15.1.2022 den 20.15):

Øh? Er du koko eller? Siden full mor sier nei 3 åringen trenger ikke legge seg fle den ska ta bussen hjem med fikk lor så er det heeelt ok å drite i å ta ansvar å legge ungen?? 

Det er så klart tull. Det som velta hele historien er at barnet krabbet rundt. Enten finner du på, ellers er det sent utviklet i tillegg. Det der med bussen kunne du funnet på allerede i hi. Det blir bare ikke troverdig. 

AnonymBruker skrev (På 17.1.2022 den 12.44):

Har selvfølgelig ikke tenkt å melde henne til barnevernet helt enda. Hun er en god mor, og far er en god far, har bare reagert en gang tidligere på alkoholforbruk rundt barnet. 

Er jo du som inviterer til fyll ;)

Det mest alvorlige her var bussturen. Tipper det er en case eller rent troll. 

Anonymkode: 4566f...36d

• Liker 1
Skrevet

Ingen av dere burde drukket så mye med er barn til stede, man har ansvar også som medmenneske og alle som var der sviktet 3-åringen. 

Hvis noen kjørte bil, hvorfor i alle dager kjørte de ikke mor med 3-åring hjem, slik at barnet i det minste slapp å ta buss midt på natten? 

Skrevet
Chroma skrev (21 minutter siden):

Ingen av dere burde drukket så mye med er barn til stede, man har ansvar også som medmenneske og alle som var der sviktet 3-åringen. 

Hvis noen kjørte bil, hvorfor i alle dager kjørte de ikke mor med 3-åring hjem, slik at barnet i det minste slapp å ta buss midt på natten? 

De var så opptatt med å være sosiale, sant. Det er så viktig det.

Anonymkode: 95731...252

• Liker 1
Skrevet
Chroma skrev (På 18.1.2022 den 9.52):

Ingen kjørte bil, alle hadde drukket litt. 

AnonymBruker skrev (På 18.1.2022 den 9.39):

Det er så klart tull. Det som velta hele historien er at barnet krabbet rundt. Enten finner du på, ellers er det sent utviklet i tillegg. Det der med bussen kunne du funnet på allerede i hi. Det blir bare ikke troverdig. 

Anonymkode: 4566f...36d

Jeg har (dessverre) ikke funnet på. Barnet kan selvfølgelig å gå hvis det er det du tenker på. Krabbet/satt  på gulvet og lekte. 

• Liker 1
Skrevet

TS: har du fått snakket med venninnen din?

Anonymkode: 1d4ed...7af

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.1.2022 den 7.05):

Dette er jo helt villt det du skriver. Som en som selv *ble med* mor til venniner og dro hjem sent på kvelden så kan jeg si deg det at jeg skulle ønske at noen voksne tok affære der og da.

Jeg hadde satt meg ned og tatt en prat med denne venninen, tydelig så sliter hun med ett eller annet, og dersom det ikke fører frem så hadde jeg ringt barnevernet.

Barn skal sove kl 02:00 om natten, ikke drive og valse rundt fordi moren er så full at hun ikke enser barnet sitt.

Drikker dere vin fra 3 litere og drar til Granca også?

Anonymkode: 2c56a...fb7

Svsrene blir bare mer og mer ekle. Faen så pripne folk må være. 
Mor var ikke DRITINGS. Derfor uttrykket synlig beruset. 
Jeg ba ikke inn til fyll! Vi er normale mennesker som tar et glass vin til maten/ et vinglass selv med barn til stede  eller drikker vin når barna har lagt seg. Denne kvelden begrenset ikke mor seg som normalt og ikke to andre heller. Er vel vant til at barn blir lagt. 
De tre ble synlig beruset, mens jeg ikke var det.  To dro hjem og var edru før dette ble et problem. 

Chroma skrev (På 18.1.2022 den 9.52):

Jeg drakk jo bare som jeg normalt gjør rundt barn. Så der har jeg tatt min del av ansvaret. 

AnonymBruker skrev (På 18.1.2022 den 7.05):

Dette er jo helt villt det du skriver. Som en som selv *ble med* mor til venniner og dro hjem sent på kvelden så kan jeg si deg det at jeg skulle ønske at noen voksne tok affære der og da.

Jeg hadde satt meg ned og tatt en prat med denne venninen, tydelig så sliter hun med ett eller annet, og dersom det ikke fører frem så hadde jeg ringt barnevernet.

Barn skal sove kl 02:00 om natten, ikke drive og valse rundt fordi moren er så full at hun ikke enser barnet sitt.

Drikker dere vin fra 3 litere og drar til Granca også?

Anonymkode: 2c56a...fb7

Og ja forresten, kan godt drikke vin fra trelitersdunk og dra på ferie på granca. Foretrekker helst vin på flaske (brus/øl  på glassflaske også) og reise på øyhopping i Hellas. Likte ikke så godt Granca. Ellers er storby også å foretrekke! At du har så stort behov for å være finere enn andre kan en jo bare spekulere i årsaken til. 

Og det er vel en grunn for at jeg reagerte denne gangen, for er ikke slik vi pleier å ha det. Spesielt ikke med barn til stede! 

• Liker 4
Skrevet

TS: prøv å ikke bry deg for mye om alle som slenger sånn med leppa :)

Er også vant til at vi samles barn og voksene for middag/brettspill og at barna noen ganger overnatter eller blir lagt så vi voksene kan hygge oss videre på kvelden. Det betyr IKKE fest og mye drikke osv. Kun en fin løsning vi i vennegjengen har så vi får til å møtes selv om vi har barn og barna leker sammen før de legger seg osv.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.1.2022 den 11.14):

TS: prøv å ikke bry deg for mye om alle som slenger sånn med leppa :)

Er også vant til at vi samles barn og voksene for middag/brettspill og at barna noen ganger overnatter eller blir lagt så vi voksene kan hygge oss videre på kvelden. Det betyr IKKE fest og mye drikke osv. Kun en fin løsning vi i vennegjengen har så vi får til å møtes selv om vi har barn og barna leker sammen før de legger seg osv.

Takk. Er slik vi har det også😊

AnonymBruker skrev (På 18.1.2022 den 11.02):

TS: har du fått snakket med venninnen din?

Skulle egentlig i går, men det ble aldri en god anledning for å gjøre det så skal prøve til igjen. Er snakk om å treffes igjen til helga fordi ene barnet i gjengen har bursdag og vil ta praten før dette. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg får direkte vondt i magen av å lese dette. Det er så usigelig trist at barn skal være prisgitt slike foreldre. Stakkars barn. 

Og hva er det med vennegjengen din egentlig som ikke reagerer og setter en stopper for dette? Er dette normalt i deres miljø?

For å oppsummere det du spør om: dette er virkelig ille. Du bør varsle barnevernet. Evt. anonymt dersom du ikke tørr å ha navnet ditt med. 

Barnets beste går alltid først og dette barnet kan ha behov for hjelp.

AnonymBruker skrev (På 17.1.2022 den 23.00):

Ville dere gjort noe med dette? Eller bare latt det gå som enengangshendelse? (Andregangs)  er spørsmålet. Ikke hva jeg burde gjort da. 

Som majoriteten her inne svarer: nei det er ikke greit. Nei du skal ikke bare la det gå. Du skal melde det.

Det virker som du TS kun velger å forholde deg til de få svarene hvor du får beskjed om å snakke med venninnen din, ikke de svarene hvor du får beskjed om å ta tak og varsle barnevernet.

Hvorfor spør du i det hele tatt dersom du ikke ønsker å ta svarene til etterretning?

Anonymkode: f7fc9...c75

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Som majoriteten her inne svarer: nei det er ikke greit. Nei du skal ikke bare la det gå. Du skal melde det.

Det virker som du TS kun velger å forholde deg til de få svarene hvor du får beskjed om å snakke med venninnen din, ikke de svarene hvor du får beskjed om å ta tak og varsle barnevernet.

Hvorfor spør du i det hele tatt dersom du ikke ønsker å ta svarene til etterretning?

Jeg vil ikke gå til det skritt å melde henne til barnevernet før jeg faktisk har tatt praten. Jeg spør for å høre hva andre ville gjort og har fått flere svar, så er det opp til meg hva jeg velger å gjøre. Jeg spurte ikke skal jeg melde henne til barnevernet, men om jeg burde legge meg opp i det i det hele tatt. Mest reale om jeg skal gjøre noe ut av det er vel å snakke med henne først? 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg får direkte vondt i magen av å lese dette. Det er så usigelig trist at barn skal være prisgitt slike foreldre. Stakkars barn. 

Og hva er det med vennegjengen din egentlig som ikke reagerer og setter en stopper for dette? Er dette normalt i deres miljø?

For å oppsummere det du spør om: dette er virkelig ille. Du bør varsle barnevernet. Evt. anonymt dersom du ikke tørr å ha navnet ditt med. 

Barnets beste går alltid først og dette barnet kan ha behov for hjelp.

Hadde jeg reagert om det var normalt? Det var flere som sa fra til henne. 

• Liker 1
Skrevet

Snakk med venninnen du. Så føler du litt på hvordan hun reagerer. Lykke til☺️

Anonymkode: be28a...8da

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg drakk jo bare som jeg normalt gjør rundt barn. Så der har jeg tatt min del av ansvaret. 

Det synes jeg ikke at du gjorde. En ansvarlig voksen ville sørger for å få barnet i seng i normal tid, og ikke latt en beruset mor ta det med på buss midt på natten. 

Skrevet
Chroma skrev (12 minutter siden):

Det synes jeg ikke at du gjorde. En ansvarlig voksen ville sørger for å få barnet i seng i normal tid, og ikke latt en beruset mor ta det med på buss midt på natten. 

Ok, da syns du det. 

Skrevet

Her var det mye bestenorgere. De skjenker mora med den ene hånda og ringer barnevernet med den andre.

La den stakkars alenemora få hygge seg litt.

• Liker 2
Skrevet

Jeg trodde festing med unger til stedet hørte 70-tallet til..

• Liker 4
Skrevet

Selve drikkingen er nå en ting, men å ikke legge barnet og å dra det med seg ut på buss midt på natta mens man er beruset?

Ble ikke barnet veldig trøtt? Ble dere ikke sjokkerte og forsøkte å overtale henne til å ikke busse hjem?

• Liker 3
Skrevet (endret)

Svsrene blir bare mer og mer ekle. Faen så pripne folk må være. 
Mor var ikke DRITINGS. Derfor uttrykket synlig beruset. 
Jeg ba ikke inn til fyll! Vi er normale mennesker som tar et glass vin til maten/ et vinglass selv med barn til stede  eller drikker vin når barna har lagt seg. Denne kvelden begrenset ikke mor seg som normalt og ikke to andre heller. Er vel vant til at barn blir lagt. 
De tre ble synlig beruset, mens jeg ikke var det.  To dro hjem og var edru før dette ble et problem. 

Det er ganske vanlig for de fleste i Norges land å ta noen glass vin til maten eller som kos på kvelden, selv med barn tilstedet. Dette er ikke hva folk reagerer på. Om mor «for en gang skyld» ble synlig beruset men dette var «diskré» og ikke sånn kjempe synlig, så er det heller ingen «krise» selv om det er ubehagelig.

Årsaken til det, er som du sier at andre voksenpersoner ikke var så beruset og dermed fungerer som en trygghet for barnet, en sikkerhet.

I det mor tar med seg barnet ut av huset alene på en nattbuss, så forsvinner denne sikkerheten.

Jeg vil si at det grenser til utrygt det hun gjorde.

Hun er ikke helt i stand til å vurdere slik hun skal, eller reagere (på fare) slik hun vanligvis gjør.

Hun setter barnet sitt dermed i mer risiko enn det som er akseptabelt. Hvem hun kunne ha møtt på bussen og hvordan hun ville ha evnet  å forstå situasjonen/trygge/forsvare barnet sitt, vet vi ikke. Vi vet bare at det ville være vanskeligere for henne, enn når man er edru. Det at hun tok med seg barnet ut på en buss er den store triggeren for meg. Hadde hun tatt taxi, så hadde til og med det vært noe formildende, som et tegn på at hun hadde innsikt nok i at en treåring ikke hører hjemme på nattbussen. 

Det at hun ikke tok imot tilbudet om overnatting synes jeg viser ufattelig dårlig dømmekraft. At hun ikke sier noe om det i ettertid gjør at jeg hadde fryktet for at hun tenker dette gikk fint, ergo det er helt OK.

Hadde en barnefar gjort dette ville de fleste hylt at mor burde informeres. 

Jeg synes det er feigt at du ikke sier ifra til din venninne og her viser du at som voksen er du mer opptatt av egne interesser (bevare vennskapsreasjon med mor) -  enn barnets trygghet. 

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 6
Skrevet

Her bør du melde til barnevernet. Du har et ansvar ovenfor dette barnet. Jeg hadde ikke kunne levd videre om jeg ikke hadde meldt. Barnets behov går før vennskapet! Hilsen dame som vokste opp med en alkoholisert mor. 
Hadde bare sett meg og turt å si ifra! 
MELD TIL BV! 

Anonymkode: 89a25...34c

• Liker 4
Skrevet

Skulle egentlig i går, men det ble aldri en god anledning for å gjøre det så skal prøve til igjen. Er snakk om å treffes igjen til helga fordi ene barnet i gjengen har bursdag og vil ta praten før dette. 

Du tar ikke praten i bursdagen håper jeg. Du har en god anledning og den er her og nå. Du ringer henne, også sier du at det er noe du har tenkt på som du synes er vanskelig å snakke om men det blir feil å ikke gjøre det; også forteller du at hvordan du opplevde situasjonen sist helg.

Du kan starte med å si at du «er den siste til å dømme» og spytter ikke i glasset selv heller, men sist helg så du at det kanskje ble litt mye og du var veldig bekymret for barnet som ble med på nattbussen. Du kan spørre henne veldig åpent og ikke dømmende, hvordan det gikk å ta bussen hjem. Også kan du si at du håper på at neste gang blir det overnatting, så skal du lage en god og koselig frokost. osv. 

Da sier du ifra på en fin, ikke dømmende, men omsorgsfull måte.

Og her til den viktigste delen;

Du får en oppfatning av hennes perspektiv.

Synes hun fortsatt dette var en god ide?

Mener du da enda, at om hun står for dette og ikke ser på det som et feilgrep, så er hennes vurderingsevne som mor bra nok?? 

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...