Gå til innhold

Termin September - Oktober 22


stAre

Anbefalte innlegg

Tok en clearblue i dag med vindu der veldig tydelig står gravid!! Hurra!

 

Snorkfrøkener - 32 - B1 - ca 23.september

Endret av Snorkfrøkener
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dria skrev (På 20.1.2022 den 11.26):

Oi, da blir det spennende om det blir det samme på nytt. 
 

jeg er jo veldig tidlig enda, så foreløpig kan jeg ikke si det er noen forskjell 😂 bare litt uggen nå og da. Men brystene er mer ømme enn jeg husker sist.. 

jeg hadde egentlig et veldig bra svangerskap, lite plager jeg og. Hadde to episoder med oppkast, og smerter i rygg/bekken, elles helt topp. Fødte noen dager før termin, rask fødsel..  Tiden etter fødsel derimot 🤯😩det syns jeg var veldig tøft..

Uff, hadde du fødselsdepresjon? ❤️ Satt det i lenge? 
jeg hadde det med begge. Med nr 2 ringte jeg helsestasjon med en gang og ba om forebyggende oppfølging. Det gjorde stor forskjell, så det anbefaler jeg veldig ❤️☺️ Kommer nok til å gjøre det denne gangen og. 
 

@stAre hadde du svangerskapskontroll i uke 6? Hva så de på? ☺️ Så gøy å være i gang. I mitt første svangerskap ville ikke legen prate med meg engang før jeg var uke 12, selv om jeg sa jeg hadde flere spørsmål fordi «det var så stor sjans for abort før det at det ikke er vits..... bytta lege! Så gøy at de har UL der! Luksus ☺️ 
 

Gratulerer og velkommen til alle nye ☺️
 


 

Dere andre, når tenker dere å ta kontakt med lege/helsestasjon? ☺️

Endret av KaffeLurker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/22/2022 at 9:53 AM, Snorkfrøkener said:

Tok en clearblue i dag med vindu der veldig tydelig står gravid!! Hurra!

 

Snorkfrøkener - 32 - B1 - ca 23.september

Gratulerer så masse! 😍

 

1 hour ago, KaffeLurker said:

Uff, hadde du fødselsdepresjon? ❤️ Satt det i lenge? 
jeg hadde det med begge. Med nr 2 ringte jeg helsestasjon med en gang og ba om forebyggende oppfølging. Det gjorde stor forskjell, så det anbefaler jeg veldig ❤️☺️ Kommer nok til å gjøre det denne gangen og. 
 

@stAre hadde du svangerskapskontroll i uke 6? Hva så de på? ☺️ Så gøy å være i gang. I mitt første svangerskap ville ikke legen prate med meg engang før jeg var uke 12, selv om jeg sa jeg hadde flere spørsmål fordi «det var så stor sjans for abort før det at det ikke er vits..... bytta lege! Så gøy at de har UL der! Luksus ☺️ 
 

Gratulerer og velkommen til alle nye ☺️
 


 

Dere andre, når tenker dere å ta kontakt med lege/helsestasjon? ☺️

Jeg skal på første kontroll hos jordmor på helsestasjonen i morgen, da er jeg 8+6! Kunne gjerne tenkt meg tidligere, men dette var første time de hadde. Blir spennende! 🤩

Legekontoret mitt ga meg omtrent samme svar som det første legekontoret ditt. Satte meg opp sent i uke 11 og snakket like nedsettende som det du opplevde. Som etterlengtet førstegangsgravid var det et skikkelig nedslående første møte med helsevesenet som gravid 😕 Heldigvis var de både forståelsesfulle og hyggelige når jeg ringte helsestasjonen, så blir definitivt å ta kontrollene der 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende @Fiora! Da må du holde oss oppdatert ☺️ 
Min erfaring er at jordmødrene er spesialistene, med masse kursing og fokus på hvordan følge opp den gravide riktig. Legeme derimot tror de vet best, men er ikke på langt nær så gode til å ta vare på den gravide som jordmoren. Igjen, dette er min erfaring og det finnes sikkert mange superdyktige leger og teite jordmødre😅. Jeg gikk kun til jordmor i begge mine svangerskap, og kommer til å gjøre det igjen ☺️ Har vært så heldig å fått samme begge gangene, det er trygt og godt ☺️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaffeLurker skrev (2 timer siden):

Uff, hadde du fødselsdepresjon? ❤️ Satt det i lenge? 
jeg hadde det med begge. Med nr 2 ringte jeg helsestasjon med en gang og ba om forebyggende oppfølging. Det gjorde stor forskjell, så det anbefaler jeg veldig ❤️☺️ Kommer nok til å gjøre det denne gangen og. 
 

@stAre hadde du svangerskapskontroll i uke 6? Hva så de på? ☺️ Så gøy å være i gang. I mitt første svangerskap ville ikke legen prate med meg engang før jeg var uke 12, selv om jeg sa jeg hadde flere spørsmål fordi «det var så stor sjans for abort før det at det ikke er vits..... bytta lege! Så gøy at de har UL der! Luksus ☺️ 
 

Gratulerer og velkommen til alle nye ☺️
 


 

Dere andre, når tenker dere å ta kontakt med lege/helsestasjon? ☺️

Jeg fikk beskjed om å komme etterhvert i uke 4, så jeg valgte å bestille time uke 6. hadde nok kunne ventet litt, men litt vanskelig å tyde "etterhvert". :)

vi fylte ut helsekort og jeg stilte litt spm ang vitaminer, svangerskapsdiabetes (jeg er i risiko) etc, Så ville hun ha meg tilbake i uka 8-10 for prøver, men om jeg kom uke 10 så fikk jeg UL :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere! Så gøy at vi er så mange med termin i september/oktober 🥰 Håper og tror at vi kan få stor glede og nytte av gruppen. 
 

Jeg har et spørsmål. Merker dere forskjell på symptomer når dere er mer uthvilt? Blir alltid så stresset når symptomene er mindre tilstede. Er ikke like trøtt, kvalmen er ikke like intens og puppene kan være mindre ømme i helgene. Prøver å minne meg på at symptomene kommer og går, men vil gjerne høre hvordan dere opplever det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal til fastlegen nå på onsdag. Appen Preglife sier jeg er 5+5 i dag.. jeg har masse spørsmål, så tenkte det var greit å sende melding til legen. Fikk time mye raskere enn andre ganger jeg har trengt legetime 😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver2021 skrev (2 minutter siden):

Hei dere! Så gøy at vi er så mange med termin i september/oktober 🥰 Håper og tror at vi kan få stor glede og nytte av gruppen. 
 

Jeg har et spørsmål. Merker dere forskjell på symptomer når dere er mer uthvilt? Blir alltid så stresset når symptomene er mindre tilstede. Er ikke like trøtt, kvalmen er ikke like intens og puppene kan være mindre ømme i helgene. Prøver å minne meg på at symptomene kommer og går, men vil gjerne høre hvordan dere opplever det. 

Jeg føler meg også bedre i helgen, men det gjør at jeg føler meg stressa 🙊 Jeg har vært lite kvalm, foreløpig, men kommer og går litt. Men puppene har vært veldig ømme 🙈

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Prøver2021 said:

Hei dere! Så gøy at vi er så mange med termin i september/oktober 🥰 Håper og tror at vi kan få stor glede og nytte av gruppen. 
 

Jeg har et spørsmål. Merker dere forskjell på symptomer når dere er mer uthvilt? Blir alltid så stresset når symptomene er mindre tilstede. Er ikke like trøtt, kvalmen er ikke like intens og puppene kan være mindre ømme i helgene. Prøver å minne meg på at symptomene kommer og går, men vil gjerne høre hvordan dere opplever det. 

Enig med deg, kjempefint med en sånn gruppe 😍

Ja, merker forskjell! Synes søvn gjør størst forskjell på kvalmen, og den påvirker jo egentlig mye annet rart også. Men er nok også mindre hissig når jeg har sovet godt og lenge :fnise:

De ømme brystene greier jeg ikke forstå meg på. De kommer og går som de vil, det samme med tørste og cravings :vetikke:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaffeLurker skrev (6 timer siden):

Uff, hadde du fødselsdepresjon? ❤️ Satt det i lenge? 
jeg hadde det med begge. Med nr 2 ringte jeg helsestasjon med en gang og ba om forebyggende oppfølging. Det gjorde stor forskjell, så det anbefaler jeg veldig ❤️☺️ Kommer nok til å gjøre det denne gangen og. 
 

@stAre hadde du svangerskapskontroll i uke 6? Hva så de på? ☺️ Så gøy å være i gang. I mitt første svangerskap ville ikke legen prate med meg engang før jeg var uke 12, selv om jeg sa jeg hadde flere spørsmål fordi «det var så stor sjans for abort før det at det ikke er vits..... bytta lege! Så gøy at de har UL der! Luksus ☺️ 
 

Gratulerer og velkommen til alle nye ☺️

Dere andre, når tenker dere å ta kontakt med lege/helsestasjon? ☺️

Sist gang så visste jeg ikke at jeg var gravid før ca uke 10, så hadde time hos legen uke 11 (ca) og da mente hun at det var litt sent. Ikke sånn at det gjorde noe, men da kom ting litt tettere enn om jeg hadde kommet litt før.. Rart hvor forskjellig behandling man får.

Litt usikker på når jeg skal ringe nå. Kanskje rundt uke 8. Er litt sånn evig pessimist så orker ikke å bestille for tidlig, venter liksom så lenge jeg kan for at sannsynligheten for at det skal gå bra er større.. Sikkert litt teit.

Jeg har ingen dårlig erfaring med jordmor, men et utrolig godt forhold til legen min, så gjør nok som sist og går hovedsaklig til legen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tingtingeling skrev (1 minutt siden):

Sist gang så visste jeg ikke at jeg var gravid før ca uke 10, så hadde time hos legen uke 11 (ca) og da mente hun at det var litt sent. Ikke sånn at det gjorde noe, men da kom ting litt tettere enn om jeg hadde kommet litt før.. Rart hvor forskjellig behandling man får.

Litt usikker på når jeg skal ringe nå. Kanskje rundt uke 8. Er litt sånn evig pessimist så orker ikke å bestille for tidlig, venter liksom så lenge jeg kan for at sannsynligheten for at det skal gå bra er større.. Sikkert litt teit.

Jeg har ingen dårlig erfaring med jordmor, men et utrolig godt forhold til legen min, så gjør nok som sist og går hovedsaklig til legen.

Åja. Rart med så mye forskjellige beskjeder. Regner med at de som er førstegangs prioriteres. Slik var det i min kommune under pandemien. Andre eller flergangsbruk fikk ta blodprøver i uke 12, ellers var det ikke kontroll før ca uke 20. Kjenner overhode ikke noe til graviditeten, så venter nok litt med å ringe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var første svangerskapskontroll vel gjennomført! 🥰 Fikk en kjempehyggelig jordmor som jeg skal gå til på hver kontroll. Veldig betryggende å ha blitt litt kjent og få stilt hele A4 siden (!!!) min med spørsmål :fnise:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiora skrev (2 timer siden):

Da var første svangerskapskontroll vel gjennomført! 🥰 Fikk en kjempehyggelig jordmor som jeg skal gå til på hver kontroll. Veldig betryggende å ha blitt litt kjent og få stilt hele A4 siden (!!!) min med spørsmål :fnise:

så bra du fikk en god opplevelse hos jordmor! 🤩 Har du eller skal du til fastlegen din også, eller kun til jordmor?

 

Jeg kjenner selv på at jeg har lyst til å skaffe meg en time hos jordmor, men jeg har allerede begynt med oppfølging hos fastlege pga hyperemesis.. Tenkte kanskje det blir litt smør på flesk å dra til begge, men samtidig føler jeg på at fastlegen min kun snakker om det medisinske og har generelt veldig dårlig tid til meg på timene sine.. 🥴 Noen andre som har erfaringer med dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, alilja said:

så bra du fikk en god opplevelse hos jordmor! 🤩 Har du eller skal du til fastlegen din også, eller kun til jordmor?

 

Jeg kjenner selv på at jeg har lyst til å skaffe meg en time hos jordmor, men jeg har allerede begynt med oppfølging hos fastlege pga hyperemesis.. Tenkte kanskje det blir litt smør på flesk å dra til begge, men samtidig føler jeg på at fastlegen min kun snakker om det medisinske og har generelt veldig dårlig tid til meg på timene sine.. 🥴 Noen andre som har erfaringer med dette? 

Absolutt 🥰 Jeg tenkte i utgangspunktet å bare gå til jm, men da jeg ringte for å avlyse timen hos fastlegen (trodde jeg måtte dit for å ta prøver, men viste seg at jm gjorde det), så anbefalte de på det sterkeste å gå til begge, beholdt derfor timen hos legen. 😊

Som du påpeker er jo legen best på det medisinske, og kan evt hjelpe med sykemeldinger osv. Jordmor er eksperten på svangerskap og baby, og jordmor har mye bedre tid til gode samtaler 😊 Ring helsestasjonen og hør om de har mulighet for en time?

Endret av Fiora
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiora skrev (Akkurat nå):

Absolutt 🥰 Jeg tenkte i utgangspunktet å bare gå til jm, men da jeg ringte for å avlyse timen hos fastlegen (trodde jeg måtte dit for å ta prøver, men viste seg at jm gjorde det), så anbefalte de på det sterkeste å gå til begge.

Som du påpeker er jo legen best på det medisinske, og kan evt hjelpe med sykemeldinger osv. Jordmor er eksperten på svangerskap og baby, og jordmor har mye bedre tid til gode samtaler 😊 Ring helsestasjonen og hør om de har mulighet for en time?

De har jo som du sier litt forskjellig fokus, så jeg tenker jeg gir det en sjanse 🤩 har veldig lyst på en time der jeg føler meg sett og trygg og at timen ikke bare blir rushet igjennom. Jeg skal ringe og høre om de har mulighet på helsestasjonen 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, alilja said:

De har jo som du sier litt forskjellig fokus, så jeg tenker jeg gir det en sjanse 🤩 har veldig lyst på en time der jeg føler meg sett og trygg og at timen ikke bare blir rushet igjennom. Jeg skal ringe og høre om de har mulighet på helsestasjonen 😄

Det var akkurat det jeg hadde behov for også! Det har de helt sikkert forståelse for på helsestasjonen! Krysser fingrene for at de har ledig time til deg snart! 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så plagsomt med hypermesisi @alilja! Hvor langt er du på vei nå, og når startet det? Det høres så slitsomt ut 😩

Fikk du svar på alle spørsmålene @Fiora 😅 ? Del gjerne om du fikk høre noe nyttig! 
 

Fastlegen min er alltid så veldig forsinka at det er en grunn integrert selv til ikke å gå dit for oppfølging. Blir så frustrert av å vente i evigheter. Så her blir det jordmor hele veien ☺️ Ble litt fulgt opp av lege forrige svangerskap pga svangerskapsdepresjon. De samtalene var over tlf pga pandemi, og selv da ringte han alltid en halvtime til time senere enn avtalt. Får høyt blodtrykk av det der 😅 

 

Alle elsker å få råd uoppfordret, ikke sant? Så her er mitt til alle gravide: ikke glem knipeøvelser!!! 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaffeLurker skrev (På 23.1.2022 den 11.53):

Uff, hadde du fødselsdepresjon? ❤️ Satt det i lenge? 
jeg hadde det med begge. Med nr 2 ringte jeg helsestasjon med en gang og ba om forebyggende oppfølging. Det gjorde stor forskjell, så det anbefaler jeg veldig ❤️☺️ Kommer nok til å gjøre det denne gangen og. 
 

@stAre hadde du svangerskapskontroll i uke 6? Hva så de på? ☺️ Så gøy å være i gang. I mitt første svangerskap ville ikke legen prate med meg engang før jeg var uke 12, selv om jeg sa jeg hadde flere spørsmål fordi «det var så stor sjans for abort før det at det ikke er vits..... bytta lege! Så gøy at de har UL der! Luksus ☺️ 
 

Gratulerer og velkommen til alle nye ☺️
 


 

Dere andre, når tenker dere å ta kontakt med lege/helsestasjon? ☺️

Sett tilbake tror jeg at jeg hadde det, så tenkte som deg å være tidlig ute hos jordmor for å snakke om det.. 

men nå må jeg nok forlate tråden her likevel 😭 på lørdag mister jeg alle symptomer, søndag hadde jeg brunt utflod og fra mandag har jeg blødd 😩 var 6+0 akkurat.. håper det ikke blir lenge til nestegang.. og lykke til videre til dere alle med både graviditet og alt etter ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dria skrev (42 minutter siden):

Sett tilbake tror jeg at jeg hadde det, så tenkte som deg å være tidlig ute hos jordmor for å snakke om det.. 

men nå må jeg nok forlate tråden her likevel 😭 på lørdag mister jeg alle symptomer, søndag hadde jeg brunt utflod og fra mandag har jeg blødd 😩 var 6+0 akkurat.. håper det ikke blir lenge til nestegang.. og lykke til videre til dere alle med både graviditet og alt etter ❤️

Det var trist å høre. Ta vare på deg selv i i prosessen ❤️ Håper du blir raskt gravid igjen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dria skrev (1 time siden):

Sett tilbake tror jeg at jeg hadde det, så tenkte som deg å være tidlig ute hos jordmor for å snakke om det.. 

men nå må jeg nok forlate tråden her likevel 😭 på lørdag mister jeg alle symptomer, søndag hadde jeg brunt utflod og fra mandag har jeg blødd 😩 var 6+0 akkurat.. håper det ikke blir lenge til nestegang.. og lykke til videre til dere alle med både graviditet og alt etter ❤️

❤️❤️ Så trist! 😢 Håper du har folk rundt deg som tar vare på deg nå. Sender mange gode tanker og håper det går fort igjen ❤️❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...