Gå til innhold

Tråden for hva som irriterer oss ved andre hundeeiere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 2.1.2022 den 20.47):

Blir irritert når andre hundeiere ikke har tilrettelagt for at deres hund takler fyrverkeri. Dårlig hundeeiere kalles det.

Anonymkode: e16aa...2ae

Du har antageligvis ikke hund? Håper ikke du har når du har så liten forståelse for hund!  Jeg har 2 som aldri har reagert men i år var den eldste veldig usikker og redd.  Siklet og peste og det var lett å se at den var utilpass 😥

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det irriterer meg grenseløst at mange hundeeiere ikke lar hunden være hund. Den er ikke en hest for barnet ditt, en pyntegjenstand eller designet for de forbannede utstillingene. Det er kanskje det værste jeg ser. Ikke sett hunden din på en pidestall og vær så jævlig stolt av det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det irriterer meg at de som velger typiske "lydighetshunder" himler med øynene og sier "det er bare å trene, så får man lydig hund" når min hund ikke er superlydig🤭 Har nå en ikke altfor smart hund med masse jaktinstinkt og hun er ikke spesielt flink til å gå i bånd feks. Ja, hun kan masse triks hjemme i hagen, men utenfor hagen vår tar ofte instinkter over. De er avlet for å jage selvstendig og det er ikke bare å trene bort interessen for spor og lukter.

Eide tidligere en Shetland Sheepdog, hadde svææært lydig hund da, for å si det slik😅 

Så ja, det irriterer meg grønn at noen tror det er like lett å trene en chow chow (bare er eksempel på en ikke så lettrent rase) som en border collie eller labrador eller en fuglehund for den saks skyld. 

Som noen skrev her tidligere; jeg respekterer den hundetreneren som konkurrerer lydighet med en Basset, den hundetreneren skal jeg gå til og betale dyrt for å ha noen timer med. 

Anonymkode: d01ac...469

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det irriterer meg at de som velger typiske "lydighetshunder" himler med øynene og sier "det er bare å trene, så får man lydig hund" når min hund ikke er superlydig🤭 Har nå en ikke altfor smart hund med masse jaktinstinkt og hun er ikke spesielt flink til å gå i bånd feks. Ja, hun kan masse triks hjemme i hagen, men utenfor hagen vår tar ofte instinkter over. De er avlet for å jage selvstendig og det er ikke bare å trene bort interessen for spor og lukter.

Eide tidligere en Shetland Sheepdog, hadde svææært lydig hund da, for å si det slik😅 

Så ja, det irriterer meg grønn at noen tror det er like lett å trene en chow chow (bare er eksempel på en ikke så lettrent rase) som en border collie eller labrador eller en fuglehund for den saks skyld. 

Som noen skrev her tidligere; jeg respekterer den hundetreneren som konkurrerer lydighet med en Basset, den hundetreneren skal jeg gå til og betale dyrt for å ha noen timer med. 

Anonymkode: d01ac...469

Enig. Jeg har to hunder av en miljøfokusert rase (med sterkt jaktinstinkt/jager selvstendig. Kanskje vi har samme rase? 😅). Det er grenser for hva jeg kan forvente fra de når det kommer til lydighet og kontakt når vi er ute og går. Det fører bare til frustrasjon for alle parter om jeg krever for mye fra de når instinktene deres skriker om at de må fokusere på alle luktene og bevegelsene i miljøet rundt oss. Har alltid med ordentlige gode godbiter på tur, og trener kontakt hver gang vi er ute, men som sagt, det er grenser for hva man kan forvente fra sterkt miljøfokuserte raser. Det blir dumt å skulle sammenligne miljøfokuserte og førerfokuserte raser.

Førerfokuserte raser ønsker å jobbe for eier. Miljøfokuserte hunder ser ikke vitsen

Anonymkode: b5e5d...4f4

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterer meg på de som skaffer seg hund når de ikke har tid til det. 
Irriterer meg over de som skaffer seg hund basert på utseende, ikke personlighet/energinivå/lynne o.l.

Irriterer meg på de som skaffer seg hund uten å lese seg opp på det først/ikke leser om rasen/ikke undersøker forskjellige treningsmetoder osv. 

Eksempel: Par som vil ha hund, skaffer seg en av de mest krevende rasene når det kommer til energi, bruk og mentale krav men så er de hjemme 2-5 timer om dagen, late, uforberedt, sånne mennesker som forventer at hunden tilpasser seg de og deres livsstil, ikke omvendt, liten tissetur ut og så holder det. Så man vet at hunden på sikt ikke får det bra nok. 
 

Irriterer meg på de som ikke leser seg opp på hundens kroppsspråk og atferd slik at de setter hunden sin i farlige situasjoner. Eks: Lar hunden leke med barna og så ser man bare 100 tegn på at det der kan gå gale og hunden gir så tydelig beskjed med kroppsspråket at det ikke er okei men eierene gidder ikke sjekke om det er bra eller dårlig kroppsspråk og tenker «men han er så grei, han hadde aldri gjort det», det vet man aldri, og nå må hunden leve med mennesker/barn som hele tiden ignorerer hundens egne grenser.

Anonymkode: 18e22...74e

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det irriterer meg at de som velger typiske "lydighetshunder" himler med øynene og sier "det er bare å trene, så får man lydig hund" når min hund ikke er superlydig🤭 Har nå en ikke altfor smart hund med masse jaktinstinkt og hun er ikke spesielt flink til å gå i bånd feks. Ja, hun kan masse triks hjemme i hagen, men utenfor hagen vår tar ofte instinkter over. De er avlet for å jage selvstendig og det er ikke bare å trene bort interessen for spor og lukter.

Eide tidligere en Shetland Sheepdog, hadde svææært lydig hund da, for å si det slik😅 

Så ja, det irriterer meg grønn at noen tror det er like lett å trene en chow chow (bare er eksempel på en ikke så lettrent rase) som en border collie eller labrador eller en fuglehund for den saks skyld. 

Som noen skrev her tidligere; jeg respekterer den hundetreneren som konkurrerer lydighet med en Basset, den hundetreneren skal jeg gå til og betale dyrt for å ha noen timer med. 

Anonymkode: d01ac...469

Åååå jeg er så enig!! 

Følger en hunde trener fra USA, og han snakker mye om akkurat dette. Han fikk seg selv en vekker da han gikk fra å trene bare med politi og militær hunder, til hounds og andre ikke fult så samarbeids villige raser 😂

Han sier han skulle digge å se noen konkurere i lydighet med en Hound dog 🐶😅

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som ikke godtar et nei når de spør om hunden kan hilse på min. 

Og enda verre: de som ikke spør, men bare sender hunden sin bort. 

Anonymkode: 566f0...28b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er greia med de man passerer som spør «er det tispe?» «hannhund?»?

Hva har det med saken å gjøre egentlig? Man prøver jo å få til en bra passering uansett hvilket kjønn hunden man møter har?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi vil ikke hilse. Vi har faste lekekamerater.

Nei, han er ikke vant til (små) unger, og ikke alle labradorer er barnevennlige.

Nei, vi bruker ikke flexibånd uansett hvor praktisk du synes det er. 

Anonymkode: beee9...771

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Twinkle~ skrev (1 time siden):

Hva er greia med de man passerer som spør «er det tispe?» «hannhund?»?

Hva har det med saken å gjøre egentlig? Man prøver jo å få til en bra passering uansett hvilket kjønn hunden man møter har?

Fordi hvis det er "riktig" kjønn følger de opp med spørsmål om de kan hilse. 

Jeg har en av hvert kjønn og går av og til med en og en, har opplevd folk som spør og det er hannhund eller tispe, når jeg sier at det er hannhund svarer de at da kan de ikke hilse. Det hadde ikke vært aktuelt uansett for min del. 

Anonymkode: 566f0...28b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en familie her i nabolaget med en hund med svært lite oppdragelse. I det minste på turgåing. Deres hund er en større type og våres er liten. I tillegg er våres valp enda mens den de har er fullvoksen 

Hver gang vi møtes på tur så vil de at hundene våres skal hilse. De synes det er så gøy at deres svære hund står og drar i båndet, bjeffer og viser et ganske aggressivt kroppsspråk mot vår hund, mens vår står med en veldig underdandig holdning mellom bena våres. De står og hoier «så søt hund! de vil jo bare leke! alltid gøy med nye lekekamerater!».

Jeg var ikke forberedt på de første gang og da tillot jeg de å komme litt for tett på før jeg skjønte at de ikke hadde oppdratt hunden. Etter det har jeg alltid gått over til andre siden eller tatt stikkveier når jeg ser de. Er det ungene dems som går tur snur jeg. Når de voksne går tur står de på avstand og bjeffer. Når ungene går tur er det bikkja som går tur med dem. De klarer ikke å holde igjen.

Håpløst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 2-åring ble meid ned av en labrador. Eieren stod bare og så på og sa at hunden er så snill så. Er så vant til barn og ville bare hilse. 
 

Jeg har hele tiden vært var på barn og hunder, så min hilser aldri på hund uten tillatelse. Men etter den hendelsen, er barnet livredd hunder. 
 

Løshunder og hundedritt irriterer meg enormt. Jeg nøler ikke med å sparke dem om jeg får en hoppende på meg. Selvsagt ikke foran barnet mitt. 

Anonymkode: 4cb2e...9b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Min 2-åring ble meid ned av en labrador. Eieren stod bare og så på og sa at hunden er så snill så. Er så vant til barn og ville bare hilse. 
 

Jeg har hele tiden vært var på barn og hunder, så min hilser aldri på hund uten tillatelse. Men etter den hendelsen, er barnet livredd hunder. 
 

Løshunder og hundedritt irriterer meg enormt. Jeg nøler ikke med å sparke dem om jeg får en hoppende på meg. Selvsagt ikke foran barnet mitt. 

Anonymkode: 4cb2e...9b4

Sparke altså, seriøst? Eller er du bare et troll som håper å fyre opp stemningen?

Har du to armer er det  jo bare å bruke armene til å skyve ned hunder som hopper.

Aldri sett noen normale folk som sparker viltre hunder. Da er man jo litt "off" i hodet spør du meg....

Anonymkode: d01ac...469

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Sparke altså, seriøst? Eller er du bare et troll som håper å fyre opp stemningen?

Har du to armer er det  jo bare å bruke armene til å skyve ned hunder som hopper.

Aldri sett noen normale folk som sparker viltre hunder. Da er man jo litt "off" i hodet spør du meg....

Anonymkode: d01ac...469

Før så gjorde jeg det, men når man daglig opplever dette ute, så har jeg fått nok. Av og til får man 2-3 hunder etter meg når jeg er ute og løper. Hadde det vært små håndterlige hunder, er det ikke noe problem. Men rottweiler eller en dobbermann har jeg ikke lyst til å ha hoppende på meg.

Anonymkode: 4cb2e...9b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De verste hundeeierne er de som dreper sin egen hund. Hvis man ikke takler at en annen løs hund angriper din, så bør man ikke omgås andre. Shit happens!

Jeg så en Dachs som ble angrepet av en Schäfer. Dachsen var den aggressive. Den større hunden hadde et godt grep om halsen og  eieren skulle "dra den" ut av grepet hvilket medførte store rivningskader og død.

Dette skjedde i en hundepark i Oslo. Jeg var like i nærheten, og enten jeg eller min ellers fredelige riesenschnauser kunne lett stoppet dette utfallet.

 

Anonymkode: 7f964...6f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sparke altså, seriøst? Eller er du bare et troll som håper å fyre opp stemningen?

Har du to armer er det  jo bare å bruke armene til å skyve ned hunder som hopper.

Aldri sett noen normale folk som sparker viltre hunder. Da er man jo litt "off" i hodet spør du meg....

Anonymkode: d01ac...469

Jeg gjør det også. Jeg sparker ikke med kraft, men jeg bruker beina for å holde ukontrollerte hunder borte fra meg og mine. Dersom eieren ikke liker det får de ganske enkelt sørge for å ha kontroll eller hunden i bånd. 

Anonymkode: 566f0...28b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg gjør det også. Jeg sparker ikke med kraft, men jeg bruker beina for å holde ukontrollerte hunder borte fra meg og mine. Dersom eieren ikke liker det får de ganske enkelt sørge for å ha kontroll eller hunden i bånd. 

Anonymkode: 566f0...28b

Det er jo noe ganske annet å skyve hunden unna seg med benet enn å sparke 🙄 

Anonymkode: d01ac...469

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Før så gjorde jeg det, men når man daglig opplever dette ute, så har jeg fått nok. Av og til får man 2-3 hunder etter meg når jeg er ute og løper. Hadde det vært små håndterlige hunder, er det ikke noe problem. Men rottweiler eller en dobbermann har jeg ikke lyst til å ha hoppende på meg.

Anonymkode: 4cb2e...9b4

Du opplever dette daglig? Yeah right...

Anonymkode: d01ac...469

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skrev (På 2.1.2022 den 20.52):

Blir irritert når jeg går tur med egen hund og omtrent alle andre hundeeiere vi møter på vil at hundene skal hilse. Jeg vil ikke at min hund hilser på fremmede hunder på tur, jeg vil ikke ha en hund som drar i båndet hver gang den ser en annen hund fordi den er vant med å få hilse. Men likevel synes de fleste jeg sier nei til at det er slemt ovenfor hunden, at de må sosialiseres.. ehh.. til og med møtt på hundeeiere som ikke tar nei for et nei og fortsetter å gå mot oss så jeg omtrent må løpe unna. 

Var som om jeg skulle skrevet det selv. Opplever det i hytt og pine. Synes det er litt respektløst av folk å ikke kunne godta at jeg og min hund ikke er interessert i å måtte hilse hver gang vi er på tur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som lar hundene løpe løs når de ikke har 100% kontroll på hunden sin.

De som lar hundedrit ligge midt i veien hvor folk skal gå og ikke plukker opp etter seg (unntak om det er diare som er umulig å plukke opp eller laaangt inni skauen).

Hysteriske hundeeiere som skal leke bedrevitere og som alltid har mer peiling på hund enn deg - ALLTID.

Anonymkode: 3a3cf...81f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...