Gå til innhold

Tråden for hva som irriterer oss ved andre hundeeiere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ting som irriterer 

1. Løse hunder som til stadighet kommer løpende bort til oss, gjerne med en eier som befinner seg 200 meter lenger bort. 0 kontroll, også må jeg forholde meg til dyret deres som jeg ikke kjenner.

2. Har 2 små hunder i bånd som overhodet ikke får hilse på tur, eldste er dessverre blitt angrepet en gang, det blir derfor mildt sagt sirkus når vi møter andre hunder. Legger merke til at veldig mange hundeeiere har en tendens til å stille seg opp og vente på oss når de ser vi kommer gående. Greit nok, folk vil hilse, men jeg får et mareritt med mine av hundemøter. Hvis folk ikke til stadighet hadde stilt seg opp og ventet på oss, så hadde jeg hatt langt færre hundemøter å forholde meg til 🤦🏻‍♀️ Kan dere ikke i det minste forholde dere til å «hilse» på hunder dere faktisk møter? Er det så viktig for dere at dere gidder bruke x-antall minutter av dagen deres på å vente på andre hundeeiere som kommer hundrevis av meter unna?

Anonymkode: 8ba51...cbb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Løse hunder, hunder som gneldrer, eller kaster seg etter fremmede på fortauet, hunder som hopper på folk, eller jukker på folk. De som ikke tar opp avføring. 

Anonymkode: 04aaf...a1e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hundeeiere som lar hunden løpe fritt. Nei, det er ikke alle som vet at bikkja di er snill. Løp med den i bånd om det er så viktig at den får "løpe fra seg".

Hundeeiere som ikke plukker opp etter hunden. Vi andre vil ikke tråkke i bikkjedrit, å nei, det er ikke "greit" dersom det er i grøfta.

Hundeeiere som lar hunden stå ute å bjeffe i timesvis. Trenger jeg å si mer?

Anonymkode: 409aa...d36

Bikkja mi løper 65 km/t, men jeg skal gi alt jeg har.

Anonymkode: 61c72...58e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på 2 til i dag 🙈😅

Folk som lar sin hund komme bort til min, enda vi tydelig viser at vi ikke skal hilse. Typ jeg kaller min på plass og gå bak, og så går til siden. 

Å folk som mener at jeg skal gå omvei for at de ikke gidder, når det er deres hund som har passerings problem. Jeg viser gjerne hensyn, men jeg går ikke store omveier. Spesielt det å krysse snøfonner for å gå over veien, er ikke aktuelt. 

Men jeg hjelper gjerne med passerings trening om folk spørr, og jeg har tid. 

 

 

Endret av MissPierce
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Bikkja mi løper 65 km/t, men jeg skal gi alt jeg har.

Anonymkode: 61c72...58e

Har du ikke kontroll kan du ikke slippe hunden fritt på områder hvor andre befinner seg, hvor fort eller sakte den løper er totalt irrelevant. Har du skaffet deg en hund dom trenger mye mosjon og å løpe fritt er det ditt problem og du må legge til rette for det, f.eks dra til et øde sted og slippe løs dyret ditt der.

I byen er det ikke bare det at folk irriterer seg. Har også sett løse hunder «som er sååååå snille» løpe over trafikkerte veier eller f.eks løpe bort til aggressive hunder som «biter av dem huet». Unødvendig!!!

Anonymkode: 8ba51...cbb

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Twinkle~ skrev (På 2.1.2022 den 21.01):

Hvorfor er dere irritert over løse hunder? Det er ikke båndtvang og så lenge man har stødig innkalling (som man bør ha for å ha den løs) så ser jeg ikke problemet?

Jeg slipper løs selv, men irriterer meg også over løse hunder når jeg møter de som ikke har stødig innkalling. Og det er dessverre for ofte, altfor mange som overser at det er en forutsetning for å slippe de.

Har tom sett at folk har skrevet på SoMe at «endelig er båndtvangen over! Og det er bra for vi trenger å trene på innkalling» (med bilde av hunden løs). Så folk tror utrolig nok at de kan gå med hunden i bånd i 8 mnd, kanskje kaste litt ball i en hage, så er det plutselig frislipp og man innser at innkallingen da utrolig nok ikke har kommet på plass igjennom vinteren. Folk altså!

Anonymkode: d7dcd...91a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 1/3/2022 at 10:01 AM, AnonymBruker said:

Jeg skulle ønske folk tok litt mer hensyn til andre hunder ved passering. Jeg har en hund som sliter med passering, og selv når jeg åpenbart trener på dette må folk gå helt oppi oss selvom det er masse plass. 
 

Selv prøver jeg å ta hensyn til alle når jeg går. Når vi møter folk holder vi god avstand, og er det småbarn som kommer stopper jeg helt opp. 

Anonymkode: 73683...373

Dette her! Jeg har en liten en på snart ett år, og passering er VANSKELIG. Han legger seg paddeflat og venter på sin nye "lekekamerat". Så står jeg der og lager ablegøyer og prøver å gjøre meg selv interessant nok til at han skal gidde å følge med 🙈

Det blir ekstra frustrerende og vanskelig når møtende hundeeier bare ler, slipper opp det helvetesild fleksibåndet sitt og sier at "de må jo få hilse!"

Jeg bruker SÅ mye energi når vi er på tur til å speide etter andre hunder når vi er på tur sånn at vi kan få nok avstand til gode treningsøyeblikk. Ja, det er mitt ansvar. Jeg skulle bare ønske hundeeiere jobbet litt mer på lag i blant. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg faktisk synes er mest irriterende av alt, og som tydeligvis er en greie, er andre hundeeiere med hunder som STOPPER når jeg kommer gående med min 😂🤦 jeg skjønner ikke hvorfor, og det er ikke alltid de vil hilse heller, som oftest ikke faktisk. De blir bare stående og glo, både eieren og hunden, helt til vi har gått langt forbi, selvom vi ikke skal passere på noen form for smal sti eller fortau eller noe sånt. De blir bare stående og glo 🤷 

Anonymkode: e4a42...153

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det jeg faktisk synes er mest irriterende av alt, og som tydeligvis er en greie, er andre hundeeiere med hunder som STOPPER når jeg kommer gående med min 😂🤦 jeg skjønner ikke hvorfor, og det er ikke alltid de vil hilse heller, som oftest ikke faktisk. De blir bare stående og glo, både eieren og hunden, helt til vi har gått langt forbi, selvom vi ikke skal passere på noen form for smal sti eller fortau eller noe sånt. De blir bare stående og glo 🤷 

Anonymkode: e4a42...153

Godt mulig det er passeringstrening; det er langt enklere å holde hunden rolig om man står stille enn om man beveger seg. Jeg stopper ofte opp, for én av mine har bånd-reaktivitet, og vi er i den delen av treningen hvor å holde seg rolig skal bli en rutine/adferd, samtidig som at hun skal få lov å se på den andre hunden, bryte av for å sjekke inn med meg (for å få godbit), se på hunden igjen, så på meg etc. Når den adferden sitter godt, da skal vi begynne å trene på å gå forbi andre hunder. Men, jeg stirrer ikke på den andre hunden. Fokuset mitt er på mine egne hunder. 

Anonymkode: b5e5d...4f4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en annen ting, inspirert av ab over. Folk som tror passeringstrening er å stå stille med hunden og la andre hunder og eiere passere. At de ikke forstår at hunden deres da får tid til å stirre, bygge seg opp og kjenne spenningen fra eier. Og så forstår de ikke hvorfor de aldri kommer seg videre i treningen...

Passeringstrening, enkelt forklart: Øk tempoet, lite napp i båndet (som er koblet i strup) dersom hunden forsøker å søke mot den andre hunden, ros når dere er passert og hunden ser på deg. Gå så lenger inn i skogen, slipp hunden fri og la den få ut spenninger i kropp og hode. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troyamin skrev (2 timer siden):

Kom på en annen ting, inspirert av ab over. Folk som tror passeringstrening er å stå stille med hunden og la andre hunder og eiere passere. At de ikke forstår at hunden deres da får tid til å stirre, bygge seg opp og kjenne spenningen fra eier. Og så forstår de ikke hvorfor de aldri kommer seg videre i treningen...

Passeringstrening, enkelt forklart: Øk tempoet, lite napp i båndet (som er koblet i strup) dersom hunden forsøker å søke mot den andre hunden, ros når dere er passert og hunden ser på deg. Gå så lenger inn i skogen, slipp hunden fri og la den få ut spenninger i kropp og hode. 

Jeg vet ikke hvilke hunder du har vært borti, men nei, å sette opp farten og nappe i båndet fungerer ikke på alle hunder 😅

Setter jeg opp farten, så utløser jeg jaktinstinktet til hunden (som jakter både med nese og øyne, og bånd-reaktivitet er nesten forventet av denne rasen nettopp på grunn av dette), og DA fikserer hun og girer seg opp. Å sette opp farten utløser alle instinktene til denne primitive urhunden. Og når jeg da har fått dradd henne forbi hunden, så er det fotsporene og lukten hunden har lagt fra seg hun blir fiksert på å komme seg bort til. 

Å senke farten/stoppe forteller både kroppen og hjernen at nå skal vi avvente. Det fungerer kjempefint. Da står hun rolig og ser på hunden, så på meg, så på hunden etc, og er rolig når vi går videre.

Det som irriterer meg med andre hundeeiere er at de ikke forstår at det finnes enormt mange forskjellige raser, og man må endre måten man trener ut i fra hvilke instinkter og egenskaper hunden har. Å slenge på en strup, gå fort og nappe i båndet fungerer ikke på alle. 

Anonymkode: b5e5d...4f4

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg vet ikke hvilke hunder du har vært borti, men nei, å sette opp farten og nappe i båndet fungerer ikke på alle hunder 😅

Setter jeg opp farten, så utløser jeg jaktinstinktet til hunden (som jakter både med nese og øyne, og bånd-reaktivitet er nesten forventet av denne rasen nettopp på grunn av dette), og DA fikserer hun og girer seg opp. Å sette opp farten utløser alle instinktene til denne primitive urhunden. Og når jeg da har fått dradd henne forbi hunden, så er det fotsporene og lukten hunden har lagt fra seg hun blir fiksert på å komme seg bort til. 

Å senke farten/stoppe forteller både kroppen og hjernen at nå skal vi avvente. Det fungerer kjempefint. Da står hun rolig og ser på hunden, så på meg, så på hunden etc, og er rolig når vi går videre.

Det som irriterer meg med andre hundeeiere er at de ikke forstår at det finnes enormt mange forskjellige raser, og man må endre måten man trener ut i fra hvilke instinkter og egenskaper hunden har. Å slenge på en strup, gå fort og nappe i båndet fungerer ikke på alle. 

Anonymkode: b5e5d...4f4

Det er ikke slik jaktfunksjonen i en hund fungerer. Men for all del, funker det for deg er det bare å fortsette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troyamin skrev (1 time siden):

Det er ikke slik jaktfunksjonen i en hund fungerer. Men for all del, funker det for deg er det bare å fortsette. 

Dette er snakk om en primitiv urhund med sterkt jaktinstinkt som ikke er avlet frem av mennesker. Miljøfokuserte, ikke førerfokuserte. De er individuelle jegere, så man har heller ikke en "jobb med meg" måte å håndtere jaktinstinktet på. Ubehag (napping i bånd/strupe), fører kun til større frustrasjon, som leder til verre utagering.

Ro-trening ved passering er den beste måten å håndtere bånd-reaktivitet i denne rasen. Min andre hund har ikke bånd-reaktivitet, så med den var det nok å legge inn en kontaktlyd

Anonymkode: b5e5d...4f4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, så mye sære hundeeiere. Dere som ikke vil at hunden skal hilse ser jo tydeligvis at mange andre nettopp vil at hunden skal hilse. Det er jo ikke sånn at dere har rett og alle andre tar feil. Og de er ikke tankelesere. Dere får si tydelig fra da, GJERNE høflig også, at dere ikke vil at hunden skal hilse. Og nei, det er ikke noe andre skal forstå bare fordi dere holder hunden på plass, DE vet jo ikke hva slags rutiner dere har….kanskje dere vil ha hunden på plass før dere gir lov til å hilse? 

Dere burde jo klare å tenke at andre sikkert irriterer seg over deres særheter og sure fjes…

Anonymkode: 15419...3f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Huff, så mye sære hundeeiere. Dere som ikke vil at hunden skal hilse ser jo tydeligvis at mange andre nettopp vil at hunden skal hilse. Det er jo ikke sånn at dere har rett og alle andre tar feil. Og de er ikke tankelesere. Dere får si tydelig fra da, GJERNE høflig også, at dere ikke vil at hunden skal hilse. Og nei, det er ikke noe andre skal forstå bare fordi dere holder hunden på plass, DE vet jo ikke hva slags rutiner dere har….kanskje dere vil ha hunden på plass før dere gir lov til å hilse? 

Dere burde jo klare å tenke at andre sikkert irriterer seg over deres særheter og sure fjes…

Anonymkode: 15419...3f4

Ingen har rett til å slippe hunden sin bort til noen andre sin hund. 

Om du vil at hunden skal få hilse på en annen hund, så spør du. Det er ikke andre sin oppgave å si ifra til deg at de ikke vil at hundene skal hilse. 

Anonymkode: b5e5d...4f4

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundeeiere som ikke tar ett nei for ett nei. Nei hunden min trenger ikke å hilse på hunden din. Hvertfall de som sier at han/hun bare er snill, mens hunden står å stirrer på hunden min med lavt hode, stiv i kroppen mens den flekker tenner... lær deg kroppsspråk for gods sake.

Hundeeiere som ikke følger båndtvangsregler. Hvertfall når de ikke har noe som helst kontroll på hunden. 

Hundeeiere som ikke fjerner bæsjen. Spesielt på fortau og i skiløyper.

Hundeeiere som ikke vet at det finnes en stopp og låseknapp på flexibånd. Har opplevd mange episoder hvor hund, eier og folk rundt kunne ha kommet til skade pga uvettig bruk av flexi.

Folk som skaffer seg hund uten å sette seg inn i hva det vil si å eie en hund. For så å kvitte seg med den etterpå når de finner ut at dette ble for slitsomt. 

Hundeeiere som har skaffet seg blandingshund og blir overasket når hunden har egenskaper fra en eller flere raser i blandingen, for oppdretter sa nemlig at disse valpene ikke ville ha nevnt egenskap... Opplevde det en gang med en jeg kjenner, personen ble veldig overasket over at hunden hadde jaktinstinkt, for det hadde oppdretter sakt at de ikke hadde. Hunden var blanding av flere jakthundraser...

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Huff, så mye sære hundeeiere. Dere som ikke vil at hunden skal hilse ser jo tydeligvis at mange andre nettopp vil at hunden skal hilse. Det er jo ikke sånn at dere har rett og alle andre tar feil. Og de er ikke tankelesere. Dere får si tydelig fra da, GJERNE høflig også, at dere ikke vil at hunden skal hilse. Og nei, det er ikke noe andre skal forstå bare fordi dere holder hunden på plass, DE vet jo ikke hva slags rutiner dere har….kanskje dere vil ha hunden på plass før dere gir lov til å hilse? 

Dere burde jo klare å tenke at andre sikkert irriterer seg over deres særheter og sure fjes…

Anonymkode: 15419...3f4

Min hund er teknisk sett min eiendel. Du har ikke rett til å interagere med mine eiendeler uten mitt samtykke. Hvis du har lyst til å prøvesitte noens bil f.eks, så spør du først. Du går ikke bort, åpner døra og setter deg inn uten å spørre?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

folk som bare slipper kjæledyrene sine rett ut av døren, uten å bry seg om hvor hunden egentlig blir av.

og så følger hunden selvfølgelig etter andre gående / syklister, eller til og med bilister. Deretter presterer hundeeieren faktisk å bli irritert, etter at hunden deres bare forsvant fra dem.   

Anonymkode: 7b404...f59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.1.2022 den 19.46):

En venninne av meg feira nyttårsaften i 2020 med sin reaktive hund bak et gitter i stua, og et vennepar på besøk med sin hund. Og hunden hennes hadde masse problemer og ble avlivd til slutt! Tenk å ikke sette hunden sin først da. Herregud.

En annen venninne av meg plukker aldri opp etter hunden sin og sier at det gjødsler naturen. Ja gjødsler fortauet bra liksom....Jeg har plukka opp etter henne.

Fyr løs!

Anonymkode: 10170...fad

Det mest irriterende, noe som er vannvittig plagsomt, er skoene deres. Jeg tenker mye på dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ingen har rett til å slippe hunden sin bort til noen andre sin hund. 

Om du vil at hunden skal få hilse på en annen hund, så spør du. Det er ikke andre sin oppgave å si ifra til deg at de ikke vil at hundene skal hilse. 

Anonymkode: b5e5d...4f4

Snakker ikke om å slippe hunden bort, men stanse, og ville la hunden hilse, som mange her synes er fryktelig oppførsel.

Anonymkode: 15419...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...